Læsetid: 3 min.

Bare lad børnene spille computer

Mange skolebørn bruger uhensigtsmæssig meget tid på computer og tv, konkluderer ny forskning. Men det er en fordomsfuld indstilling til børn og unges medieforbrug, der også er kreativ, social og udviklende, mener forskere
17. januar 2013

To-tre timer foran tv- og computerskærmen og knap en halv times motion. Sådan ser en gennemsnitlig hverdag ud for danske 7-17-årige, når de har fri fra skole, viser en ny udgivelse fra Rockwoll Fondens forskningsenhed. Og det bekymrer forskerne bag rapporten, at børnene bruger fem gange så meget tid bag skærmen end på motion.

»Mange børn bruger tiden uhensigtsmæssigt«, står der i det medfølgende nyhedsbrev.

Forskningsresultaterne dumper direkte ned i debatten om folkeskolereform og danske unges fritid, og i går aftes var undervisningsminister Christine Antorini (S) inviteret til at holde oplæg ved offentliggørelsen i indre by. Men konklusionerne er præget af uvidenhed og fordomme om tv og computer, og det risikerer at føre til endnu mere stigmatisering af børn og unges medieforbrug, mener flere medie- og ungdomsforskere.

Den nye rapport sætter nok ord på en samfundsbekymring, men det er også meget normativt at kalde de unges tidsforbrug »uhensigtsmæssig«, siger Anne Brus, der er ph.d.-studerende på Roskilde Universitet og forsker i computerspilsafhængighed.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Viggo Helth
Viggo Helth anbefalede denne artikel

Kommentarer

Morten Storgaard

Jeg tror min svoger netop er eksemplet på dette. Han har altid brugt oceaner af tid på computer spil, og andre ting foran skærmen, og skilt bundkort og processorer ad, og set hvad der skulle gemme sig indeni denne fantastiske computer. Det har forældre, lærere og andre naturligvis været bekymret for men i dag har han faktisk skabt sit eget IT firma: http://www.azenty.com.

Morten Storgaard

Dog er det naturligvis en enkeltstående sag, men viser jo dog at man skal udvise forsigtighed med at generalisere! For der er naturligvis mange børn som ikke kan styre dette og bliver dybt afsocialiserede ved at sidde dagen lang foran skærmen.

Lars Urup Bendtsen

Jeg tror bestemt på det her. Flere og flere undersøgelser viser, at børn ikke bliver afsocialiserede blot ved har bruge megen computer eller tablet. Det viser sig sådan set, at men oparbejdet en ret skarp teknologisk forståelse for det digitale, ret hurtigt. Det viser sig i flere henseender at være en gennemgående fordel på den lange bane. Et eksempel er, lige som dig Morten, at jeg har en nær ven der arbejder hos IT firmaet http://activebs.com. Det jeg vil sige med det er, at han på trods af naturligt flair for teknologi, har måtte kæmpe helt enormt med, at få lov til at bruge det i undervisningen. De mange undervisningssteder tager ikke det digitale til sig, og sidder fast i den gamle mølle om, at alt skal forefindes som fysisk dokument. Har du ikke, som min ven, et naturligt godt udgangspunkt for det digitale, ja så får du det meget svært fremadrettet.

Lars Urup Bendtsen

Jeg tror bestemt på det her. Flere og flere undersøgelser viser, at børn ikke bliver afsocialiserede blot ved har bruge megen computer eller tablet. Det viser sig sådan set, at men oparbejdet en ret skarp teknologisk forståelse for det digitale, ret hurtigt. Det viser sig i flere henseender at være en gennemgående fordel på den lange bane. Et eksempel er, lige som dig Morten, at jeg har en nær ven der arbejder hos IT firmaet http://activebs.com. Det jeg vil sige med det er, at han på trods af naturligt flair for teknologi, har måtte kæmpe helt enormt med, at få lov til at bruge det i undervisningen. De mange undervisningssteder tager ikke det digitale til sig, og sidder fast i den gamle mølle om, at alt skal forefindes som fysisk dokument. Har du ikke, som min ven, et naturligt godt udgangspunkt for det digitale, ja så får du det meget svært fremadrettet.