Læsetid: 4 min.

En rummelig folkeskole kræver nytænkning

De økonomiske ressourcer skal ikke længere følge diagnosebørnene, foreslår forskere. I stedet skal pengene gives til at forbedre pædagogikken på skolerne, så de kan løfte opgaven med at inkludere de børn, der igennem de seneste 15 år ellers er blevet henvist til specialtilbud
I det nuværende system er diagnoser blandt børn ofte vejen til ressourcer. Den tendens risikerer at gøre folkeskolen blind for det, man kan kalde systemfejl: at skolen også er med til at producere elevernes problemer, mener kritikere. Eleverne på fotoet har ikke noget med artiklens indhold at gøre. Arkiv

I det nuværende system er diagnoser blandt børn ofte vejen til ressourcer. Den tendens risikerer at gøre folkeskolen blind for det, man kan kalde systemfejl: at skolen også er med til at producere elevernes problemer, mener kritikere. Eleverne på fotoet har ikke noget med artiklens indhold at gøre. Arkiv

Sigrid Nygaard

30. januar 2013

Før folkeskolen kan inkludere de børn, der tidligere blev henvist til specialundervisning, og fremadrettet sikre en folkeskole med plads til alle, skal man gentænke det økonomiske system på området, lyder det nu fra forskere på området.

»I dag skal man mange steder bruge et individuelt cpr-nummer og en diagnose for at udløse ressourcer til at arbejde med børn i skolevanskeligheder. Det er derfor væsentligt også administrativt at flytte fokus fra individet og hen mod fællesskabet i stedet. Og således sørge for, at det er muligt at få støtte uden en diagnose,« lyder det fra Maja Røn Larsen, der forsker i folkeskolen og specialundervisning på RUC.

For med især 00’ernes snævre syn på læring, test og ansvar for egen indlæring, er der til tider rettet et enøjet fokus på det individuelle barns fejl og mangler, lyder det fra Maja Røn Larsen. Og med det nuværende system, hvor diagnoser ofte udløser ressourcer, misser vi de underliggende problemer i folkeskolen:

»Den tendens risikerer at gøre os blinde for det, man kan kalde systemfejl: at skolen også er med til at producere elevernes problemer,« siger hun.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Jensen

Se her - ud mellem sidebenene kommer en del af forklaringen på de seneste års eksplosion i antallet af diagnoser. Tror jeg:

"»I dag skal man mange steder bruge et individuelt cpr-nummer og en diagnose for at udløse ressourcer til at arbejde med børn i skolevanskeligheder. "

Det er jo det, som sker. Lærerne presser forældrene for at få en diagnose, så de kan få flere ressourcer til skolen. Og forældrene hopper på den, leger med - eller resignerer, hvier poden til psykolog og får en diagnose.

Alle er glade. Og det er ikke lærerens fejl, hvis Brian tænder af under hendes undervisning.

Jørn Mortensen

Godt der bliver gjort op med diagnoserne. Artiklen bekræfter de erfaringer, jeg selv har gjort gennem 32 år i folkeskolen. Alt for mange børn er blevet fanget i systemet grundet diagnosekravet.
Men mange steder vil det blive svært at få de udskilte børn inkluderet i normalklasserne igen.

Hvad med at gentænke skolen - den er jo ikke meget for selv at være lærende. Måske skulle den se at blive det og finde ud, hvad den egentligt skal. Og så er det vist på meget høje tide, at vi får søsat en række forsøgsmodeller på andre måder at organisere skolen, så vi kan komme væk fra den gamle model, som tydeligvis ikke fungere.

Hvad med at gentænke skolen - den er jo ikke meget for selv at være lærende. Måske skulle den se at blive det og finde ud, hvad den egentligt skal. Og så er det vist på meget høje tide, at vi får søsat en række forsøgsmodeller på andre måder at organisere skolen, så vi kan komme væk fra den gamle model, som tydeligvis ikke fungere.

Steffen Gliese

Hans Hansen, konklusionen er vist snarere, at det var den gamle model, der virkede - og den nye, segregerende, der ikke virker.