Læsetid: 3 min.

Tænketank: Undervisningsdebat bygger på myter

Nyt notat fra centrumvenstre tænketanken Cevea viser, at danske lærere underviser næsten lige så meget som mange udenlandske kolleger. ’Vi diskuterer myter,’ mener analysechef, mens professor efterlyser mere valide data
»Billedet i offentligheden af, at lærerne ikke underviser særlig meget, er et falsk billede. Det passer ganske enkelt ikke, når man sammenligner med verden omkring os,« siger Jens Jonatan Steen, analysechef i Cevea

»Billedet i offentligheden af, at lærerne ikke underviser særlig meget, er et falsk billede. Det passer ganske enkelt ikke, når man sammenligner med verden omkring os,« siger Jens Jonatan Steen, analysechef i Cevea

5. februar 2013

Med 650 årlige undervisningstimer har de danske folkeskolelærere flere undervisningstimer end deres kolleger i eksempelvis Finland, Frankrig, Korea og Japan. Derfor bygger den aktuelle diskussion om lærernes undervisningstid i forbindelse med overenskomstforhandlingerne mellem kommunernes organisation KL og Danmarks Lærerforening samt regeringens udspil til en reform af folkeskolen på et forkert grundlag, mener centrumvenstre tænketanken Cevea.

»Billedet i offentligheden af, at lærerne ikke underviser særlig meget, er et falsk billede. Det passer ganske enkelt ikke, når man sammenligner med verden omkring os. De danske folkeskolelærere ligger lige omkring gennemsnittet, og vi ligger endda højere i undervisningstid end de finske lærere. Og vi ynder jo ofte at sammenligne det danske og finske skolesystem og fremhæve det finske som fantastisk,« siger Jens Jonatan Steen, analysechef i Cevea, og understreger, at »der kan være god ræson i at øge undervisningstallet for lærerne, men det er ikke udelukkende svaret«:

»Når vi ser på den folkeskolereform, der er fremlagt, har lærernes undervisningstid fyldt for meget i debatten. Der er mange andre gode ting, som kan være med til at højne kvaliteten, så vi får en kvalitetsdiskussion frem for en kvantitetsdiskussion. Selve reformforslaget rummer jo spændende tiltag som tolærerordning, mere motion og varierende skoledag,« siger Jens Jonatan Steen.

De finske lærere underviser ifølge Ceveas opgørelse, som bygger på tal fra OECD, 55 timer mindre om året end danske lærere. Derfor undrer det Jens Jonatan Steen, hvorfor det i offentligheden fremstår, som om de danske lærere sjældent er at finde foran tavlen i klasseværelset.

»Der er stærke interesser i spil på dette område. Især KL har været dygtig til at sætte fokus på kvantitet frem for kvalitet. Og man kunne måske godt sige, at lærerne, som ellers har gjort deres, skulle have været endnu hurtigere på banen, men området er fyldt med gamle myter og misvisende fordomme, som er svære at komme af med, fordi de dukker op igen og igen,« siger Jens Jonatan Steen.

Virkeligheden er nuanceret

Hos Danmarks Lærerforening er formand Anders Bondo Christensen enig med Cevea i, at myter præger den aktuelle debat om timetal i folkeskolen.

»Det er dejligt, at der er andre end os, som gider lave de analyser og sætte sig ind i fakta. Dykker man lidt ned i tallene, finder man hurtigt ud af, at virkeligheden er langt mere nuanceret end det forsimplede billede, mange politikere ønsker at tegne,« siger han.

I KL understreger formanden for Løn- og Personaleudvalget, Michael Ziegler (K), borgmester i Høje-Taastrup Kommune, at det fortsat er vigtigt at diskutere lærernes undervisningstid.

»Vi har en god folkeskole, men vi har brug for at gøre den bedre. Vi skal udfordre børnene på en anden måde, og en af de udfordringer, der er for at opfylde det mål, er lærernes arbejdstidsaftale. Derfor er vi gået til overenskomstforhandlinger med et krav om, at det skal vi have os viklet ud af,« siger Michael Ziegler.

Han mener ikke, at myter præger folkeskoledebatten i øjeblikket. I stedet påpeger han, at det er væsentligt, at lærere og elever tilbringer mere tid sammen, hvis det faglige løft, som KL sammen med regeringen ønsker, skal blive en realitet.

»Som reglerne er i dag, er der ikke gode muligheder for at skabe mere rum til, at lærere og elever kan være sammen. Det håber vi, der kan komme i fremtiden,« siger Michael Ziegler.

Professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, Peter N. Allerup, peger på, at det er ganske svært at lave verdensomspændende undersøgelser af undervisningstid og timetal, fordi der ikke findes en objektiv måde at opgøre tallene på. Tværtimod bliver datamaterialet ofte indberettet fra decentrale enheder, som kan have forskellige måder at opgøre timetal på.

»Det ulykkelige er, at der er så mange muligheder for at indberette. Derfor er det meget vanskeligt at føre en diskussion på baggrund af det materiale, der er i dag. Debatten bærer også præg af, at der ingen præcise opgørelser er, så alle kan argumentere for det ene og det andet synspunkt ud fra tallene,« siger han.

Professor Peter N. Allerup håber, at den nuværende debat om lærernes undervisningstid kan føre til mere standardiserede måder at opgøre lærernes faktiske undervisningstid.

»Det er først inden for de senere år, der er kommet en politisk årvågenheden omkring tidsfordelingen, og derfor kan systemet ikke klare den type af diskussioner, vi har nu, fordi datamaterialet ikke er gearet til det. Det håber jeg, vil blive ændret fremover,« siger Peter N. Allerup.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Maria Skov Quistgaard
Maria Skov Quistgaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

"I KL understreger formanden for Løn- og Personaleudvalget, Michael Ziegler (K), borgmester i Høje-Taastrup Kommune, at det fortsat er vigtigt at diskutere lærernes undervisningstid".
Men nu er driften af skolerne jo kommunernes ansvar, og ser man på hvordan kommunerne i øvrigt forvalter deres ansvar omkring ældrepleje, veje og lignende, er der jo grund til bekymring.

Så måske burde man give skolernes fysiske rammer, undervisningsmaterialets egnethed og klassernes størrelse lige så stor opmærksomhed so, lærernes antal undervisningstimer. Og så har jeg slet ikke nævnt lærernes efteruddannelser, som man sparer groft på..

Karsten Aaen, Claus Jørgensen, Niels Mosbak, Hans Hansen, Verner Nielsen og Flemming Andersen anbefalede denne kommentar

Denne sætning bør fremhæves:

" ’Vi diskuterer myter,’ mener analysechef,".

Lad mig lige, spagfærdigt minde om, at det var samme Jens Jonatan Steen, som først lavede et lingvistisk kunstgreb i "fjumreårs-klassen", da han begyndte at kalde landsbyernes friskoler for "privatskoler".

Og derefter i årevis og uden empiri, hævdede at de skoler var de rige møgungers biotop.

Det tog en undersøgelse fra Ugebrevet A4 at hamre en pæl gennem Ceves spind af løgne.

Så I må have mig undskyldt: Faktuel empiri fra virkelighedens verden er basis for tillid.

Den har Cevea forskertset.

Flemming Andersen

Det er ganske fint at der nu , som sædvanligt, bliver påvist fejl og mangler i de skråsikre overskrifts-egnede fordomsfulde og ensidige påstande, som har præget også debatten om lærernes arbejdstid.

Så mangler der bare alle de andre kvalitetsfremmende og arbejdsmiljøbevarende omstændigheder, som også burde være en del af debattens omfang omkring folkeskolen.

Det er ikke nok at have nogle fede slagord om inklusion og rummelighed, når midlerne syltes og glemmes og slagordenes resulterer i rene besparelser og man stadig glad synger videre om at løfte uddannelses niveauet.

Så er der alle de andre sager der køres på højgear i propagandamaskinen, for at flænse velfærdssamfundet istykker med.

Janus Agerbo, Asger Harlung, Daniel Arce, John Hansen, Inger Sundsvald og Jens Falkesgaard anbefalede denne kommentar
Torben Knudsen

Hvorfor er begrebet 'mere undervisning' det dominerende istedet for 'bedre undervisning', Hvorfor fokuserer man på lærernes antal timer i klassen i stedet for helheden og kvaliteten.
En almindelig dødssejler på forkert kurs, når vi, som idag, kender til menneskets/børns evne/tid til at bevare koncentrationen og en høj indlæringskurve.
Det må være andre skjulte dagsordner, der ligger til grund-længere skoletid, lettere at få hentet børnene-læg kursen om og forkort tiden i skolen og hæv kvaliteten og lav særundervisning for dem , der har behovet.
Genskab børnenes fritid/frirum,bliv hjemme på skift, til at være der, når dem i har sat i verden vokser op-se en ny vild og levende og vidende generation vokse op.
Del arbejdet med de arbejdsløse især de nyuddannede skab plads-win win som de siger.
Fastspændt i skolen-Antorini m.fl.får l..t til at smage som postej, som de sang før tiden.
Skulle det lykkes og ungerne bare fordobler deres tid foran spillekonsoller så står jeg magtesløs, har dog lige haft besøg af et barnebarn tidligere storspiller, der har gået til salsa på Søpavillionen, jeg græd snot.

Peter Ole Kvint, Janus Agerbo, Steffen Gliese og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Michael Ziegler siger ikke noget. Flosklerne dækker over noget. Det er en fordækt løgn. Det må være muligt at afsløre hvad der ligger bag? - Eller tåler det ikke lys? inden sådanne forhandlingsparter mødes til stævnemøde. Der skal lys på det der ikke kan tåle lys.

Johannes Nielsen

Fortæl os nu for f..... hvilke forskelle i antagelser og målemetoder der gør at statsadministrationen kan hævde at danske lærere underviser mindst i verden, mens en i hvert fald i egne øjne seriøs tænketank Cevea kan hævde at danske lærere underviser mere end en række sammenlignelige lande.

Det er så uinteressant og uambitiøst af journalisten bare at lade 4 forskellige "eksperter" og bureaukrater udtale at det er sørme noget svært at forholde sig til.

Substans, tak!

jan petri, Janus Agerbo, Steffen Gliese og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Marianne Christensen

Uanset hvor forfinede, nøjagtige og tidsrøvende man gør de danske indberetninger står det ikke i de danske politikeres magt at ændre indberetningsmetoderne på den ganske klode.

Det ser ud som om, at "eksperterne" er enige om en ting. At de forskellige inberetningsmetoder landene imellem gør det vanskeligt - ja endda meningsløst at sammenligne tallene omkring omfanget af lærernes undervisningstid.

Så et godt råd her fra denne "ekspert" er at inddrage de rigtige eksperter- lærerne - i højere grad i lovgivningsarbejdet. De har nu engang erfaringen fra hverdagen og har sandsynligvis valgt arbejdet, fordi de gerne vil undervise og dygtiggøre næste generation.

Som i så mange andre sammenhænge er det nødvendigt at slå et slag for engagement og tillid til andre mennesker frem for den omsiggribende kontol og mistro, der ligges op til fra politikerne.

Kylle Zimmermann

I sig selv er det uforskammet at sammenblande indholdet i overenskomstforhandlinger med forslaget til ny skolelov!
Meget tyder i øvrigt på, at KL og regeringen, måske efter aftale med V! har bestemt, at DL skal trynes!
Er det, hvad man havde forventet af en S-ledet regering? Og er det ikke tilmed dumt at gøre offentligt ansatte politisk hjemløse?

Janus Agerbo, Anders Krog, Steffen Gliese og Dan D. Jensen anbefalede denne kommentar
Gert Villadsen

"Det er først inden for de senere år, der er kommet en politisk årvågenheden omkring tidsfordelingen, og derfor kan systemet ikke klare den type af diskussioner, vi har nu, fordi datamaterialet ikke er gearet til det." siger alt ---- lidt pinligt, at CEVEA falder i det hul og stærkt miskrediterende for deres troværdighed i denne sag.

Gert Villadsen

@Flemming

Dine småinfantile kommentarer afslører blot din egen enfoldighed. Det er fint, at CEVEA forventeligt kommer med det budskab, det er jo deres ståsted, ligesom CEPOS har deres.
Det er dog særdeles intressant,når begavede hoveder sætter spørgsmålstegn ved,om en komparativ analyse på det foreliggende datagrundlag, og det var min pointe Hr Andersen - jeg undskylder, hvis det gik for stærkt :o)

Kylle Zimmermann

Myter eller ej om det antal timer, lærere underviser!
Regeringens og KL´s propagandamaskine har kørt!
Den har slynget tal ud, som kan få folk til at tænke: Dovne lærere!
Det fortælles så i øvrigt, at de ikke behøver have så meget tid til forberedelse! og at de samarbejder for lidt!
De færreste har en anelse om, hvad en lærers arbejde består i, og hvordan arbejdstiden beregnes; men de mener, de har set en lærer slå sin græsplæne for tidligt! på eftermiddagen!
Altså: Lærere er dovne! De underviser for lidt!
Uha! Uha!

Det er jo ikke det eneste sted hvor vi ser ( regerings-) politikere ikke lader sig forstyrre af fakta. Det afslører vel kun at folkeskolereform og overenskomstforhandlingerne om lærernes arbejdstid ikke handler om kvalitet og skoleudvikling, men primært om økonomi - og om at man vil vise handlekraft. Hvad er så nemmere end at downloade nogle fordomme om lærerne og forsøge at rejse en folkestemning mod dem - vupti har man skaffet midler for 3 milliarder til at betale for fx. ekstra timer .

Jesper Jakobsen

Det er så sigende for danske politikere at de er så overfladiske.

Jeg har talt med mange på seminarier som er ret rystet over det lave antal undervisningstimer de får. Der er så meget plads til forbedringer og dobbeltop på timeantal. Enhver kan sige sig selv at det afgørende er at lærerne er de bedst rustede, og så har man en så udsultet uddannelse og også så lave optagelseskrav.

Men det kan vores politikere så ikke indse at uddannelse er så meget vigtigere end at fastholde alle skoleelever flere timer i skolen, uanset hvad cevea påviser af fakta på området,

Og at det er venstrefløjsregering der de facto vil sætte aftalesystemet over styr ved at indikere at de vil gennemtrumfe deres vilje er jo bare endnu en skamstøtte over en regering der på stort set alle områder har fejlet, og formentlig kan se frem til en menneskealder i opposition. Ikke fordi alternativet er bedre, men fordi de formentlig vil være bare en anelse mere tro med deres idealer end det her makværk vi ser udstillet uge efter uge.

jan petri, Steffen Gliese og Flemming Andersen anbefalede denne kommentar
Ole Chemnitz Larsen

Fyldt med myter

Det offentlige rum er fyldt med myter.

De mest sejlivede myter er de myter, der er i de herskende klassers interesse.

Det kræver magt at holde sådanne myter i live, herunder forhindrer, at de afsløres som varm luft.

Kylle Zimmermann

Halløj!
Det er jo ikke bare Cevea, der er på banen! Forskerne klager jo også over, at Antorini oversælger deres resultater!
Lærerne råber på forskning! i stedet for at blive kostet rundt med af politikere, der holder en finger i vejret og ser, hvad vej vinden blæser!
Der er ikke belæg for, at den længere skoledag giver bedre faglige resultater! og derfor heller ikke for, at det er godt alle steder!
Og så kan man lige se det for sig i disse sparetider:
Lærere skal arbejde mere, så der kan fyres lærere og ansættes pædagoger, og vupti: børnene får længere "skole"dag, men ikke mere undervisning! og tilmed kan brok udlægges som brødnid mellem faggrupper!

Peter Ole Kvint

Kvaliteten er det vigtige. Det behøver ikke mere dokumentation.

Det som politikere vil er at de vil forringe kvaliteten, for det er det som de gjort hver gang de har villet noget med skolen.

Lærerne underviser altså 25,3 % af arbejdstiden. Afliver det nogen myter?

1 standard årsværk = 1924 hele timer, eller 160,33 timer pr. måned.

650 undervisningstimer á 45 minutter = 487,50 hele timer pr. år, eller 40,63 hele timer pr. måned.

Altså må 119,70 hele timer pr. måned, eller 1436,40 hele timer pr. år, gå med forberedelse, forældremøder, elevplaner, lejrskoler etc.

Med en gennemsnitsløn på 30.000 kroner + pension og 10-12 ugers betalt ferie, lyder det som en ganske sweet deal.

Lærerne ligger som de, og deres uddannelse, har redt, Peter Hansen.

Lektor Blomme-syndromet (alle krav til og grænser for eleverne, er lig med en tilbagevenden til Den Sorte Skole) og den ekstreme fokus på det antiautoritære, endeløs dialog og det for mening tømte begreb, rummelighed, har gjort lærerne håndsky, tvivlende og handlingslammede.