Nyhed
Læsetid: 3 min.

Mindre praktik på ny læreruddannelse

Den nye læreruddannelse skærer ned på praktikfaget, selvom den største årsag til frafald ifølge evalueringen af den nuværende uddannelse er manglen på praktisk kobling til faget
Indland
18. marts 2013

Den seneste evaluering af den nuværende læreruddannelse viste, at en af hovedårsagerne til uddannelsens store frafald i studerende på 40 procent er den manglende praksiskobling til faget. Alligevel skærer den nye læreruddannelse nu ned på praktikfaget, der før lå på 36 ETCS-point, og som i den kommende uddannelse bliver skåret til 30 ECTS-point. Og det undrer formanden for de lærerstuderendes landskreds Bob Bohlbro:

»Vi har ellers arbejdet meget på at forbedre praktikken med den nuværende uddannelse, derfor kommer det bag på os, at det forværres på den nye uddannelse. De kalder det en forstærkning, men det kan vi ikke se, for de skærer praktikken med 18 procent,« siger Bob Bohlbro og fremhæver evalueringen af den nuværende uddannelse, hvor 49 procent af de adspurgte frafaldne vurderer, at indholdet i uddannelsen ikke var knyttet stærkt nok til lærerjobbet i folkeskolen, og at det havde indflydelse på, at de faldt fra. 47 procent mente desuden, at der var for lidt praktik i læreruddannelsen.

Overordnet mener Andreas Rasch-Christensen, der er forsknings- og udviklingschef på professionshøjskolen VIA University College og har været projektleder for udformningen af de nye nationale mål, at praktikperioden bliver styrket med den nye uddannelse, selvom der bliver færre timer i praktik:

»Der bliver kun skåret ganske beskedent, og man kan selvfølgelig godt kritisere signalværdien i det. Men overordnet mener jeg, at man styrker praktikfaget, fordi man i højere grad integrerer skolens praksis i uddannelsens studieforløb, ligesom man forbedrer bedømmelsen af den enkelte studerendes indsats i praktikken.«

Dyre eksaminer

I et forsøg på at styrke praktikforløbet i den kommende læreruddannelse er det også blevet besluttet, at to ud af de tre praktikforløb skal afsluttes med en eksamen. Det kan dog hurtigt blive en bekostelig affære, mener Bob Bohlbro, der er bange for, at de omkostningsrige eksaminer med eksterne censorer kommer til at trække midler væk fra andre vigtige dele af praktikken:

»Pengene til eksaminerne tager meget. Derfor frygter vi, at selve praktikoplevelserne bliver forringet både tids- og kvalitetsmæssigt med færre vejledningstimer,« siger Bohlbro og peger på, at der ikke kanaliseres flere penge ind i faget, og at man derfor nødvendigvis vil opleve en forringelse, når eksaminerne trækker store dele af midlerne.

Samme bekymring har Andreas Rasch-Christensen:»Det ser noget tungt ud og lægger så mange eksamenskrav ned over praktikken – samtidig er det også uklart, hvordan man laver de her eksaminer,« siger Andreas Rasch-Christensen.

Kvantitet/kvalitet

På UCC mener dekan Tove Hvid ikke, at den lille nedgang i ECTS-point på praktikfaget kommer til at forringe faget – faktisk tværtimod.

»Kvaliteten i praktikken bliver større i den nye uddannelse. Der bliver lavet uddannelsesplan, og forhåbentligt bliver det sådan, at praktiklærerne ikke længere er privatpraktiserende lærere, men kommunen og den enkelte skole i stedet meduddanner, det er en konkret kvalitetssikring, der gør en stor forskel,« siger Tove Hvid og forenkler:

»Det handler om at få kvalitet i stedet for kvantitet, og så gør det ikke noget, at man skærer en smule i længden.«

Da den nuværende læreruddannelse blev vedtaget i 2006, blev det skrevet ind i reformens bemærkninger, at kommunerne skulle give flere folkeskolelærere en praktiklæreruddannelse. Men Danmarks Evalueringsinstituts undersøgelse viser, at det kun er seks procent af praktiklærerne, der har en praktiklæreruddannelse på 10 ECTS-point eller derover.

Samme styrkelse af praktikken nævnes nu i den kommende uddannelse, men det køber Bob Bohlbro ikke:

»Kommunerne skal forpligtige sig til at indgå et partnerskab, og det lyder da også rigtig godt. Vi har set steder, hvor sådan noget finder sted, men det betyder jo ikke, at det ender ud i mere praktik.«

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her