Læsetid: 4 min.

Ansvaret ligger også hos os selv

Det var sin egen indignation som forbruger, der fik Ph.d. Cup-vinder Maja Rosenstock til at undersøge, hvorfor mange virksomheder tilsyneladende ikke har styr på deres samfundsansvar. Hun konkluderede dog, at opgaven er næsten umulig – og at ansvaret også ligger hos forbrugeren
Maja Rosenstock har gennem arbejdet med sin ph.d. erkendt, at Corporate Social Responsability ikke er helt så let for virksomhederne, som hun havde troet. ’At arbejde med CSR er derimod en kompleks affære fuld af dilemmaer og modsatrettede interesser,’ siger hun.

Tine Sletting

17. april 2013

En sommeraften i 2006, sad Maja Rosenstock i sofaen, mens dokumentaren Når tilbud dræber var i fjernsynet.

»Der stod indiske arbejdere i klor og syredampe uden beskyttelse for at producere tekstiler til Jysk. Samtidig stod der på Jysks hjemmeside, at de tog samfundsansvar. Det kunne jeg ikke få til at hænge sammen, for hvor svært kan det være at tage ansvar?« siger Maja Rosenstock, der sammen med syv andre vandt Ph.d. Cup 2013.

Det var en fortørnelse, der startede foran fjernsynet, der fik Maja Rosenstock til at bruge tre år på en erhvervs-ph.d.-afhandling om virksomheders etiske ansvar – det såkaldte CSR: Corporate Social Responsibility.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Majbritt Haslund Thomson
  • Mette Olesen
  • Dennis Laursen
Majbritt Haslund Thomson, Mette Olesen og Dennis Laursen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dennis Laursen

Rart, at der endelig er nogen der tør at bryde med berøringsangsten, og konfrontere den almene dansker med hans/hendes medansvar; at det ikke kun er virksomhederne og politikerne, der bærer ansvaret.
Det er ikke bare rart, men en nødvendighed, at bryde med denne berøringsangst, hvis vi skal have forhåbninger om at komme videre på områder som miljø/klima, arbejdsforhold m.m. Specielt i et land, hvor det "teoretiske" (hvad folk påstår) og "praktiske" (hvad folk reelt gør) salg af økologi ligger i hver sin ende af procentskalaen.

Det er bare ikke så nemt for fattige danskere, at dyrke det politisk korrekte forbrug, det har de ikke råd til.

Jeg synes nu også, at det er virksomhederne, der har en smule ansvar for hvilke varer, de vælger at lange over disken...Man kan jo vælge at have en forretning baseret på bæredygtighed eller ej.

Hvis danskerne aldrig var blevet vænnet til deres "drug", i form af billigt bras fra Kina, så levede de sikkert også fint uden. Vi har desværre svært ved at gå baglæns.

I dag er det jo absurd, hvor meget billigt lort man kan købe. Hvis jeg nærmer mig et butiksstrøg bliver jeg helt mærkelig oven i hovedet af at se på alle de køb-og-smid-væk ting, der er til salg overalt. Så det er heldigvis sjældent, at jeg tager ud at shoppe efterhånden, men helt kureret er man nok ikke...Hurra for genbrugsen.