Analyse
Læsetid: 4 min.

Et kig i regeringens værktøjskasse

Seks mulige løsninger på lærerkonflikten
Illusrtation: iBureauet

Illusrtation: iBureauet

Indland
6. april 2013

Lockouten af lærerne vil ende med et regeringsindgreb, spår flere arbejdsmarkedsforskere. Regeringsindgreb er ikke et ukendt fænomen i faglige konflikter, men det er usædvanligt, at der ikke er en mæglingsskitse fra Forligsinstitutionen, regeringen kan tage udgangspunkt i. Spørgsmålet er derfor, hvilke værktøjer regeringen vil tage i brug. Vil den ophøje KL’s krav til lov eller tage redskaber som løn, efteruddannelse og ferie i brug? Information har bedt Henning Jørgensen, professor ved Aalborg Universitet, Jørgen Stamhus, lektor ved Aalborg Universitet, og Bent Greve, professor ved Roskilde Universitet om at vurdere, hvilke værktøjer regeringen vil tage i brug, hvis den griber ind i konflikten.

Hammer: Ophøjelse af KL’s krav uden kompensation

Henning Jørgensen: »Der er en mægtig magtmæssig asymmetri. Staten har lovgivningsmonopol og er budgetmyndighed, og derfor har regeringen andre strategiske handlemuligheder end lønmodtagersiden. Det betyder, at lovgivningen med meget stor sandsynlighed vil komme til at ligge tæt op ad arbejdsgiverkravene, så det er bestemt et sandsynligt scenarie.«

Jørgen Stamhus: »KL’s model er en enten/eller-model, hvor der ikke kan brydes op i modellens systematik. Sandsynligheden er over 75 procent, men hvis de ikke skal have alt for mange tæsk, skal der strøs sukker på i form af andre tiltag.«

Bent Greve: »Det er næppe sandsynligt, da der er en tradition for, at man skal tilgodese begge parter i en sådan situation. For den danske model vil det være uheldigt, hvis den ene part med et indgreb udelukkende bliver tilgodeset. Så vil parterne i fremtiden få langt sværere ved at nå hinanden i forhandlinger, fordi incitamentet for at nå en løsning er væk.«

Skruetrækker: Lønstigning

Henning Jørgensen: »Finansminister Bjarne Corydon (S) har selv flere gange henvist til gymnasielærernes nye overenskomst, hvor de solgte deres arbejdstidsregler for lidt ekstra i lønposen. Folkeskolelærerne får dog ikke 3.000 kroner mere om måneden, som gymnasielærerne fik, da der er mange flere folkeskolelærere, og det har Corydon slet ikke råd til. Men de kan godt få noget.«

Jørgen Stamhus: »Det forekommer usandsynligt. Lønkroner stemmer ikke overens med det formål, regeringen har med skolereformen i forhold til omkostninger. Lønkroner via et indgreb hører simpelthen ikke hjemme i en sådan model, hvor man ikke har noget aftalt eller et mæglingsforslag. Lærerne har jo også selv frabedt sig lønkroner.«

Bent Greve: »Fordi det er den løsning, man nåede frem til med gymnasielærerne, vurderer jeg, at det er meget sandsynligt, at lærerne får en lønstigning ved et indgreb. Men der bliver mest tale om en nærmest symbolsk kompensation.«

Svensknøgle: Efteruddannelse

Henning Jørgensen: »Der ligger allerede i regeringens folkeskoleudspil, at der skal afsættes en milliard kroner til efteruddannelse. Derfor vil det komme som en efterbevilling. Derfor vil det ikke komme ind i en overenskomst som andet end en hensigtserklæring fra det politiske flertal.«

Jørgen Stamhus: »Det er der stor sandsynlighed for, fordi man er nødt til at vise, at man støtter op om skolereformen. Man har nogle opgaver i helhedsskolen, som lærerne skal klædes på til. Selv om det ikke er sikkert, at lærerne vil opfatte det som et personalegode, er det i hvert fald noget, regeringen har en interesse i at sætte i søen. Det er nemmere at håndtere end for eksempel lønkroner.«

Bent Greve: »Der er en diskussion om, hvorvidt alle lærere er tilstrækkeligt godt klædt på til inklusion, undervisningsdifferentiering og så videre. Derfor kan jeg godt forestille mig, at der kan komme fokus på efteruddannelse ved et regeringsindgreb. Det vil kunne give lærerne en fornemmelse af, at de får redskaberne til at imødegå, at de muligvis får mindre forberedelsestid fremover.«

Fukssvans: Arbejdstidsregler

Henning Jørgensen: »Folk skal jo have en chance for at planlægge deres arbejds- og fritidsliv. Derfor tror jeg, der kommer nogle varslingsbestemmelser ind, som Anders Bondo Christensen også har efterlyst. Det bliver mellem to og fire ugers varsel fra den decentrale skoleleder. Så vil regeringen sige, at man har imødekommet lærerne og lagt et kompromis frem.«

Jørgen Stamhus: »Det er ikke så usandsynligt, at der kommer nogle former for reguleringer. Det betyder ikke, at eventuelle reguleringer kommer til at være meget vidtrækkende. Det kommer an på, hvad der ligger på bordet, og der har parterne jo holdt papirerne meget tæt til kroppen.«

Bent Greve: »Jeg tror ikke, at lærerne får held til at få nogle varslingsregler ind. Til gengæld vil man holde fast i lærernes normale, samlede arbejdstid pr. uge. Den vil man ikke bare kunne justere op og ned fra skoleledelsens side. Det vil der skulle kompenseres for.«

Knibtang: Ferie

Henning Jørgensen: »Mere fritid til lærerne vil kunne blive udlagt, som om de skal arbejde mindre, og det vil være en ren provokation med den debat, der har været de seneste uger, så det udelukker jeg.«

Jørgen Stamhus: »Det er slet ikke oplagt. De skal jo have lærerne i arbejde. For at få tingene til at hænge sammen kunne man derimod forestille sig, at de skar ned på antallet af feriedage.«

Bent Greve: »Så vil man formentlig skulle bygge skoleåret op på en anden måde, og det er svært at forestille sig, at man vil gøre det. Lærerområdet har et relativt fastlagt forløb, når det gælder ferier, så det vil man holde fast i.«

Skævbider: Pension

Henning Jørgensen: »Det er meget usikkert, om det område kommer i spil. Jo mere Finansministeriet tager ind, desto sværere er det at lave noget, der kan få opbakning, fordi man ikke har et mæglingsforslag eller et forkastet overenskomstforslag. Så skal regeringen skrive det fra grunden, og derfor vil de være forsigtige med at tage nye ting ind.«

Jørgen Stamhus: »Lærerne har i forvejen en pæn høj pensionsprocent i deres lønaftaler, så det tror jeg ikke på.«

Bent Greve: »Pension har ikke spillet en rolle ved denne overenskomstforhandling, og derfor vil regeringen ikke røre ved det. Mere eller mindre i pension er ikke interessant, når det handler om arbejdstidsregler.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Det handler ikke om andet end at dukke lærerne, som for folk med pseudoakademisk baggrund som økonomer må være en torn i øjet - aktive i samfundslivet på kryds og tværs, som de altid har været. For tiden er lærerne som politikere nede i en bølgedal, og så kan teknokraterne slå til.

Jens Falkesgaard, HC Grau Nielsen, Jens Michael Brünings-Hansen, Carsten Mortensen, Søren Albrektsen, Karsten Aaen, Torben Nielsen, lars abildgaard, Torben K L Jensen og Lykke Johansen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Hold nu op!!!

Regeringen har defineret at regeringen gør det, der er nødvendigt.
Det nødvendige er, hvad regeringen beslutter.
Længere er historien ikke.

Niels-Holger Nielsen, Elisabeth Andersen, Else Damsgaard, Lykke Johansen, Søren Albrektsen, Hans Jørn Storgaard Andersen, Rasmus Kongshøj, Johannes Mørch, Tue Romanow, Karsten Aaen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Der er et udtryk for det, vores regering er, og det er magtfuldkommen.

Jens Falkesgaard, Dan Johannesson, Elisabeth Andersen, Else Damsgaard, Carsten Mortensen, Lykke Johansen, Rasmus Kongshøj, Karsten Aaen, Torben Nielsen, lars abildgaard, Jens Illum og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Peter Hansen

En trist og til gengæld rædsom udvikling af 'demokrati'

HC Grau Nielsen, Dan Johannesson, Elisabeth Andersen, Lykke Johansen, Anders Kristensen, Rasmus Kongshøj, Karsten Aaen, Torben Nielsen, Torben K L Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Henning Jørgensen: "3.000 kroner mere om måneden, som gymnasielærerne fik..."

WHAT!!!???

Jeg fik 0 (NUL) kroner i lønforhøjelse, kompensation for mistet VUC-tillæg modregnes i næste lønstigning og iflg. oversigt fra GL 400 kr. om måneden mere i pension.

Med største glæde havde jeg frasagt mig selv en fantasilønforhøjelse, som den Henning Jørgensen postulerer (faktatjek venligst næste gang), mod at beholde fleksibiliteten i mit arbejdsliv.

Frihed i arbejdets tilrettelæggelse er topmotiverende, men "motivation" indgår vist ikke i regeringens ordforråd.

Øv, hvor er det en skam.

Jens Falkesgaard, Troels Ken Pedersen, HC Grau Nielsen, Torben Bruhn Andersen, Holger Lyngklip Strøm, lars abildgaard, Lykke Johansen, Steffen Gliese, Carsten Mortensen, Dorte Sørensen, Rasmus Kongshøj, Jens Michael Brünings-Hansen, Karsten Aaen og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

Staten har "the upper hand" - i princippet uendelige midler, lærerne har ti uger.

De siddende regering ved at den ikke bliver genvalgt, så der er intet at tabe. Om ti uger må lærerne overgive sig og acceptere statens krav. Den danske model er dermed død.
Derefter skal man forsøge at få en skolereform til at virke, velvidende at det er en skjult sparemanøvre.
Hvis venstre er med i forliget, ved man at en lokumsaftale er indgået i folketinget.

Det er grumme tider for demokratiet.

Med venlig hilsen
Lennart

Jens Falkesgaard, HC Grau Nielsen, Dan Johannesson, Holger Lyngklip Strøm, Lykke Johansen, Steffen Gliese, Carsten Mortensen, Søren Albrektsen, Rasmus Kongshøj, Torben Nielsen, Jens Michael Brünings-Hansen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Torben Nielsen

Fukssvansen: Kan save arme, ben, hoved og kønsorganer af lærerne.
Hammeren: Kan smadre skallerne på lærerne.
Skruetrækkeren: Kan skrue navlen ud, så røven falder af.
Svensknøglen: Kan vride Bondos næse 360 grader.
Knibtangen: Kan rykke alle pløkkerne ud af lærernes munde.
Skævbideren: Kan klipper hakker i ørerne på de der ikke makker ret.

HC Grau Nielsen, Holger Lyngklip Strøm, Lykke Johansen, Steffen Gliese, Søren Albrektsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Jens Michael Brünings-Hansen

Under alle omstændigheder har dette overgreb intet med demokrati at gøre. Vreden hos lærerne er stor og varer længe. Det vil få politiske konsekvenser.

Jens Falkesgaard, HC Grau Nielsen, Dan Johannesson, Holger Lyngklip Strøm, Marianne Rasmussen, Lykke Johansen, Steffen Gliese, Mette Hansen, Jens Illum, lars abildgaard, Søren Albrektsen, Olav Bo Hessellund, Karsten Aaen, Rasmus Kongshøj og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

Mit forsigtige gæt er at det ender med at KL og Corydon får deres vilje. For at give stinkeren et strejf af kompromis, lægger man sikkert et par gummi-paragraffer om efteruddannelse ind, så politikerne kan påstå at alle har fået noget.

Hip hurra for Den Danske Model - den kan vores børn en dag ved selvsyn se udstoppet på Nationalmuseet.

Jens Falkesgaard, Dan Johannesson, Elisabeth Andersen, lars abildgaard, Lykke Johansen, Steffen Gliese, Mette Hansen og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar

Jeg er meget spændt på, om KL's krav til lærerne reelt er en tilsidesættelse (Aftrækkerværktøj) af væsentligt indhold i lærernes ansættelseskontrakter i en sådan grad, at det efter et regeringsindgreb kan betragtes som et kontraktbrud (uberettiget fyring) udøvet og begrundet af arbejdsgivernes ønske om at ændre lærernes hidtidige ansættelsesforhold.

Min tanke går på, at før konflikten var den enkelte lærer omfattet/beskyttet af Funtionærloven og ansættelseskontraktens indhold om bl. a arbejdstider.

Efter konflikten er læren givetvis stadig omfattet af Funtionærloven, men arbejdstidsbestemmelsen, som blev gensidigt fastsat i den indgåede ansættelseskontrakt før lockouten er ikke længere gældende.

Altså arbejdsgiveren har ved misbrug af Funktionærlovens § 1 stk. 10 ensidigt ændret/nedlagt 52.000 læreres kontraktlige ansættelsesforhold udenom Funktionærlovens ellers beskyttende bestemmelser, bl. a. om opsigelsesvarsler og forhandlinger i forbindelse med netop nedlæggelse af stillinger som nu ensidigt bliver ændret/erstattet med helt nye arbejdstidsbestemmelser og indhold. Endda i en sådan grad, at det kræver efteruddannelse jfr., at regeringen har afsat over en milliard kr.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=123029

Tænk hvis alle lærerne ikke vil genansættes på de nye betingelser, men henholde sig til Funktionærlovens bestemmelser om uberettiget/uvarslet fyring fra en stilling.

Mon økonomerne og fuktionærerne i ministerierne af hensyn af risikoen for dem selv, så vil anbefale Corydon, at også Funktionærlovens § 1 og § 2 skal laves om, så de passer til forholdene på det "normale arbejdsmarked", underforstået håndværk og industri?

Jens Falkesgaard, Karsten Aaen, Jens Michael Brünings-Hansen, Steffen Gliese, Mette Hansen og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Søren Albrektsen

Det er uhyggelig læsning alt sammen, og som underviser føler man sig ikke længere som et helstøbt menneske, sådan som ’man’ fra forskellig side modellerer på størrelsen – ’en lærer’, men snarere som en klump kød og noget hjernemasse, der kan eksperimenteres og – ikke mindst – fifles med. Her bare et enkelt eks., nemlig at bekendtgørelserne pålægger enhver underviser i dette land at oplyse elever/studerende/kursister om dansk demokrati, underforstået kompromisets kunst. Efter et blåt parlamentarisk flertalsindgreb ved Corydons hånd som nulstiller eksistensberettigelsen for lærernes organisationer fremover, vil der – uanset ”strøsukker” – ikke længere komme forhandlinger, der er værd at skrive hjem om. Og lærerne vil dagligt føle trang til at skulle rense munden i ætsenatron efter en undervisningsdag, hvor man har været tvunget af bekendtgørelsen til at formidle noget demokrati-ævl. Og sådan noget kan man jo blive syg af.
Mere uddybende, hermed et skriv fra en underviser, der måske lige nu udlever de sidste dage i følelsen af at have et vist mål af medbestemmelse i forhold til eget liv, hvilket indtil nu har været båret oppe af nogle historisk kollektivt tilkæmpede rettigheder. Følgende kronik er ikke en kronik (iflg. Politiken mangler der ca. 800 ord ?), så den kan blive en kommentar i Inf. til ’regeringens værktøjskasse’ i stedet for – et forsøg på at fremstille ’læreren’ som et menneske anno 2013 og andet og mere end en kalkulerende samfundsnasser. Jeg sidder her og kigger på en afstøbning, importeret fra Spanien, der forstiller Don Quixote, som sidder i en lænestol og læser i en bog ”om varm luft” og med sværdet trukket til kamp – jeg associerer total utilregnelighed:

Efter et blåsort regeringsindgreb – en dystopi

Jyllands-Postens lederskribent forsøger i sin leder d. 2. april – via en afstikker til nogle ”utopiske” sammenligninger mellem DK og vores naboer, hvor lederskribenten finder græsset grønnere – at fremstille den aktuelle konflikt mellem KL og lærernes organisationer som et opgør med betontænkningen – et begreb, vi forbinder med sovjetkommunisme og lignende – en dystopi, forstås. Det lykkes ham ikke så godt, så her kommer en update version:

Hakkeorden – ikke mere menneskesyn

En lærer eller en gruppe lærere bliver pålagt mere arbejde af deres leder, end det er menneskeligt muligt at overkomme, hvis man ikke skal blive syg af det. Den gode leder har måske ikke kunnet forhandle sig til en menneskeværdig økonomisk ramme for skolens drift indenfor ministerens kommunalt/regionalt decentraliserede centralstyrede økonomiske blokke – den dårlige leder er måske typen, som bruger sin position til at punke medarbejdere, som ikke er på bølgelængde pædagogisk, organisatorisk, ideologisk, politisk eller religiøst etc. med lederens idéer om, hvor skolen skal bevæge sig henad. Der kan være mange grunde til en sådan opstået situation. Her kun nævnt to mulige eksempler på årsagen til den opståede situation.

Disse lærere vil gerne have deres tillidsfolk til at gøre noget – Men ! tillidsfolkene kan umiddelbart intet stille op, for der findes ingen aftaler om, what it takes to be a teacher – ingen landsdækkende aftaler, ingen lokale aftaler. Tillidsfolkene må vurdere, om det er nu, de skal forsøge at mobilisere hele det landsdækkende netværk af organiserede lærere – dvs. fagforeningerne – og starte en konflikt i solidaritet med nogle få lærere, hvis urimelige lokale vilkår måske/måske ikke kan beskrives malerisk med så stor en pensel, at det ikke er muligt for TV- mediet at fordreje og forvanske budskabet i de berygtede 15 sek.’s klip.
Tillidsfolkene har ikke længere muligheden for at tilkalde nogle højere instanser i et fagretsligt regi for at få afgjort tvisten, for der findes jo ingen aftaler. Der er kun to muligheder: enten at mobilisere hele netværket eller at stå opgivende tilbage som tillidsfolk med et stempel i panden: narrøv !

Og lige foreløbig vil muligheden for mobilisering slet ikke komme i spil. Inden der er gået ret mange dage vil ministeren og hans entourage have tømt de kasser, som gør det muligt overhovedet at protestere mod noget som helst uden at skulle gå fra hus og hjem. Selve grundlaget for fagretslig mindelighed i afgørelsen af tvister er udsat for et bagholdsangreb her og nu – udansk ! Det er fagforeningernes årtier lange tilkæmpede positioner, der nu intenst er sat ind imod – først sat ind imod den mindre gruppe, som de fleste jo – i hvert fald indtil videre – har betroet visse opgaver i forhold til deres børn, hhv. den mindre og dog store gruppe, som bliver opsøgt af voksne, der ønsker at videreudvikle en række færdigheder. ’Man’ starter selvfølgelig denne tilbagerulningsproces (til tiden før 2.Verdenskrig eller endnu længere tilbage, læs: Machiavellis ’Fyrsten’) med en forholdsvis lille gruppe, som pr.def. (nærmest en del af jobbeskrivelsen) altid forholder sig smilende og imødekommende overfor – ja, hvad der popper up. Og her skal den aktuelle konflikts kerne-slogan så komme: Hvem bliver de næste ?

Det forkætrede lærerprivilegie

Det er forstemmende at være vidne til, hvordan dette afgørende aspekt: fagbevægelsen bombet tilbage til Louis Pio – med ihærdig hjælp fra den fjerde magt: TV jetsettet – er blevet næsten usynligt. De seneste mange dage er konfliktens kernepunkter på TV nærmest druknet i behjertede menneskers demonstration af initiativrigdom for at imødegå panikken – netop den slags overskud, som lærerne kæmper for at bevare som det ”privilegie”, en lærer er nødt til at have, når man skal finde ud af, hvordan man skal få forklaret lille Jens, at der kun er én, der får sine drømme opfyldt i X-factor, hvis overhovedet.... , når Jens ikke kan tage sig sammen til at interessere sig for ’..at kejseren slet ikke har noget tøj på, fordi nogen har bildt kejseren noget ind..’ – eller når en lærer skal tematisere buzz-ordet ’iværksætter’, fordi nogle nydanskere flittigt forsøger at være på forkant med sproget og kulturdebatten i DK og gerne vil vide noget om chancerne for succes med ’iværksætteriet’, om priserne på og mulighederne for overhovedet at finde et mindre forretningslokale, samt paragrafferne man skal tage i ed for at komme på sporet uden at miste fodfæstet, osv. osv. Forhåbentlig kan sådan et par billeder hjælpe med at illustrere, hvordan en lærers ”privilegie” hurtigt er sat over styr ! Ja, måske ligefrem afstedkomme lidt forståelse for, at lærere over en bred front ønsker nogle standarder for, hvad en lærers arbejdstid er for noget. Det er ikke bare at være sammen med nogle mennesker på en skole ! Det er research, det er individual-psykologiske overvejelser kombineret med faglig pædagogisk tilrettelæggelse af undervisnings-forløb, og det foregår ikke kun i kollegial vidensdeling. Men det foregår OGSÅ som team-organiseret vidensdeling og samarbejde, og sådan har lærere de fleste steder arbejdet længe. Alt sammen så udmærket beskrevet af Henry Thomsen (kronik, Politiken d.30.marts), set fra et lederperspektiv i folkeskole-regi, og med udgangspunkt i 08-aftalen. Det kan jo undre, at det åbenbart ikke interesserer prime time journalister synderligt, hvad 08-aftalen er for en størrelse, når nu Anders Bondo igen og igen haler den op af – nej, ikke mølposen, men – hatten. Henry Thomsen argumenterer let læseligt for, at der må være ledere, som har sovet i timen, hvis ikke de kan udvikle, nytænke, team-work’e, vidensdele og meget mere med 08-aftalen. Og helhedsskolen ? Hvilken helhed ? Nåh, den helhed, vi ikke har – ikke den, vi har ? Der er ikke meget helhed ved at smadre de, som løfter helheden. Lærerne skal efteruddannes til ’helhed’, skumler så ét eller andet sted inde bag blåsorte gardiner. En hån mod innovation og foretagsomhed!

Det hele er spin

I prime time medierne præsenteres vi igen og igen for en opinionsundersøgelse, der iflg. diverse spindoktorer, eksperter i politisk kommunikation og andre mediepersonligheder viser, at danskerne grundlæggende mener, at KL’s udspil omkring lærernes arbejdstid er et godt udspil, men at danskerne samtidig har stor sympati for lærernes modstand mod KL. Denne modsætning får så spindoktorerne til at spinne videre og nå i retning af noget, som Lyngby Tårbæk borgmesteren m.fl. kalder ”...en fejlslagen retorik...” fra KL’s side i hele processen. Men umiddelbart er dét, som spindoktorerne med overbærende smil fremfører, at danskerne iflg. denne opinionsundersøgelse er nogle idioter, for man må jo gå ud fra, at mere end 50% af de adspurgte i undersøgelsen er beskæftigede i jobs, hvor der findes nogle arbejdsregler og normer – altså, hvor der er et vist mål af aftaler om ’what it takes’ at bestride jobbet. Og hvis man går ind for sådan noget, kan man jo ikke også have sympati for KL’s udspil overfor lærere. Clemens fik på denne første lockout ”fridag” med Ziegler og Bondo under plastikglorien et ’nej’ til spørgsmålet om, hvorvidt Ziegler var klar til at sætte 1 minut, 2 minutter eller...noget tid i det hele taget af til læreres forberedelse. Svaret var, at det ikke handler om tiden til arbejdet, men om nogle opgaver, der skal løses, som – åbenbart – kun lederen ved noget om. Konkluderende om opinionsundersøgelsen, så må spørgsmålene have været formuleret på en fordrejet og/eller forvirrende måde, som ikke har levnet de adspurgte muligheden for at svare tilfredsstillende reflekteret i forhold til, hvordan en god arbejdsplads defineres. Eller også kan danskerne bare ikke fordrage lærere, når det kommer til stykket. Men så er det jo underligt, at den samme opinionsundersøgelse viser, at danskerne har stor sympati for lærernes kamp mod KL. En helt tredje mulighed er den, at danskerne bare elsker kamp til stregen. Og hvem er så lige dét, der har fået masseret den ind i rygmarvsvæskerne på det ellers så berømmeligt fredselskende lille folkefærd ? Det hænger s’gu heller ikke sammen. Her må vi nok have fat i en ekspert i politisk analyse og spindoktori. Så meget for opinionsundersøgelser ad libitum. Der er altid nogen, der betaler for dem, og opinionsinstituttet vil også gerne hyres næste gang.

Dystopia

I tråd med spindoktorernes showtime omkring denne undersøgelse, så mener JP’s lederskribent (d.2.april) at ”...Det er på tide, at lærerne vågner op til virkeligheden anno 2013, åbner øjnene og ser den intellektuelle og uddannelsesmæssige armod omkring sig, som de med deres betontænkning har været med til at skabe....” ?? ’Pizza’-undersøgelserne nede fra ’Berlusconi-land’ bliver her igen hevet frem som valide data, selvom der punkt for punkt er sat spørgsmålstegn ved både deres check-metoder og konklusioner....bunga-bunga.....
”Tillid...”, sagde Ziegler også her tirsdag aften under plastikglorien i Clemens-arenaen – tillid ? Det er her kæden for alvor hopper af, og hvor indtrykkene fra den store verden omkring os med alt sit ”..intellektuelle råstof...”, som JP’s leder anbefaler os at lægge os efter, blot forstærker det dystre: Ohh store leder, Don Coryoni, hvor ska’ vi hindu ? Antorini bella bellissima....bunga bunga....

Søren AA

Jens Falkesgaard, Karsten Aaen, lars abildgaard, Torben Bruhn Andersen, Lykke Johansen, Inger Nilsson, Jens Michael Brünings-Hansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Bluff'et har virket endnu engang. KL FREMSTILLER deres krav som en alt-eller-intet-model. Her sidder 3 kloge herrer og accepterer KL's præmis !

Et reelt kompromis vil selvfølgelig indholde mere tid til ledelsen at fordele, men også en fastlagt portion timer til forberedelse. DLF har allerede tilbudt, at en portion forberedelsestid kan fordeles efter skolen behov, så de har strukket sig langt fra de nuværende regler.

Stil dog spørgsmålstegn ved KL's påstande, kære professorer og lektor. Ellers er I med til at legitimere et regeringsindgreb designet af KL !

Med venlig hilsen Birgit Hauer
Lærer, lokalpolitiker for SF og indsender af 160 underskrifter til KL

Jens Falkesgaard, Karsten Aaen, Søren Albrektsen, Jens Michael Brünings-Hansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Jeg vil håbe, at ALLE lærer herefter arbejder millimeteragtigt efter REGLERNE. Tænk hvis lærerne kun forebreder sig i den tid skolelederen har afset og det ikke er nok for at få en interessant undervisning , så er det jo skolelederens ansvar for at kvaliteten i undervisningen falder.
Ligeledes må lærerne nægte at oplyse deres telefonnummer så forældre kan ringe til dem efter skoletid, mail besvares kun i skole tiden osv.......................
Er det virkelig KL s og finansministerens drømmeskole?

Jens Falkesgaard, Kim Houmøller, Niels-Holger Nielsen, Karsten Aaen, Søren Albrektsen, Jens Michael Brünings-Hansen, Steffen Gliese, Carsten Mortensen og Mette Hansen anbefalede denne kommentar
Torben Knudsen

Jeg opfatter skolebørn som værende i en uddannelsesmæssig kuvøse, hvor man nu har tilladt sig at slukke for ilt-til-førelsen et stykke tid.
Den mulighed skal naturligvis ikke være tilstede. Når forhandlinger imellem KL og Lærerforeningen ikke kan afsluttes, skal Forligsmanden kunne udpege et arbejdsmarkedsråd, der træffer en afgørelse. Det overordnede må være, at kuvøsen er i funktion og så må begge parter give efter for en afgørelse truffet af arbejdsmarkedsrådet og undgå et regeringsindgreb, der altid vil blive bedømt ud fra farven af den siddende regering.
Hvilket ressourcespild og hvordan forklarer man dette for kuvøsebørnene?

Steffen Gliese

Dette er et statskup - en politisk klasse tager magten over folket, hvis tjenere de reelt skulle være. Det går modsat vej af det, der bringer god undervisning: flere og flere politiske ønsker føres ind i undervisningen, som reelt burde være ubefamlet og dreje sig om en indføring i verden og i brugbare færdigheder for den opvoksende ungdom, så de har redskaber til at danne sig deres egne visioner og deres egen samfundsmodel.
Alle råber på frihed, og vi må reelt indse, at det også i den liberalistisk indstillede ungdom er det, der ønskes - for dem er socialdemokraterne blot kommet til at fremstå, som socialdemokratierne fremstår: et korporativt parti, der ønsker politikernes gode ønsker for alle lagt som en dyne over det civilsamfund, som lovgivningen skulle støtte.

Jens Falkesgaard, Ulf Tophøj, Karsten Aaen, Torben Bruhn Andersen, Søren Albrektsen, Holger Lyngklip Strøm, Lykke Johansen og Jens Michael Brünings-Hansen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Man skal nok ikke overse, at politikernes motiv er frygt. De aner ikke, hvordan vi som samfund skal komme videre, fordi mere arbejde og mere vækst tydeligvis ikke er en løsning, men det eneste, de kender. De søger ud i det grænseløse (Corydon er født i fiskens tegn), imod alle de garantier, som lønmodtagere med fuld social retfærdighed i bagagen har bygget op - og de gør det uden anden grund, end at de ikke aner, hvad de ellers skal gribe til. Den tanke at stille folk mere og mere frit, efterhånden som løsning af de nødvendige opgaver sker lettere og lettere, falder dem ikke ind. De har simpelthen ikke forstået, hvad fremskridtene i verden går ud på.

Jens Falkesgaard, Karsten Aaen, Søren Albrektsen og Lykke Johansen anbefalede denne kommentar
lars abildgaard

alle børnene kan lide den danske model
undtagen Don Corydon og helle
de går ind for..... enevælde

Karsten Aaen, Mette Hansen, Torben Bruhn Andersen, Søren Albrektsen, Lykke Johansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Carsten Mortensen

Hmmm....undrer mig over forskellen i overskriften på den trykte avis og denne...i den trykte hedder det på forsiden:
Hvad vil Bjarne bruge?
Det finder jeg insinuerende.....som om Bjarne vil andet end det regeringen/Bjarne vil.

Til forskel fra andre gange i forligsinstitutionen ligger der denne gang ingen forligsskitse!

BJarne OG regeringen bruger vold!

@Lennart Kampmann

" Om ti uger må lærerne overgive sig og acceptere statens krav. Den danske model er dermed død."

Hvad mener du med at den danske model er død?

Hvis det er fordi regeringen griber ind i en konflikt må man nok betragte dit udsagn som værende i forkert tidsangivelse.

http://faos.ku.dk/pdf/temasider/ok/ok-2013/Fakta_Konflikter_og_indgreb_i...

som dog mangler indgrebet i PROSA strejken i 1986.

Men velkommen til virkeligheden.

Lykke Johansen

Dette kan blive en konsekvens.
http://www.altinget.dk/artikel/127412-

Men ser man lidt pragmatisk på det bliver det som følger:

DL får mindre ud af strejken end gymnasielærerne ud fra den simple model der hedder: Hvis DL for mere end GL vil det være at betragte som en opfordring til at det bedre kan betale sig for fagforeninger at konflikte end at forhandle. Dette er naturligvis uacceptabelt.

KLs model for ledelse og timefordeling bliver ophævet til lov og lærerne får en tudekiks i form af en lille forhøjelse af efteruddannelses pengene.

Jeg talte med en pædagog fra en SFO. Denne pædagog sagde direkte at lærerne var nogle tumber og burde komme ind i den verden resten af den offentlige sektor var i. Samt at der var nogle "ældre" lærere som i den grad profiterede af de eksisterende timefordelingen da de havde undervist i de samme områder i 20 år og stort set havde en arbejdstid på 30 timer.

Nick Mogensen

Det forudsættes at man har værktøj, for at kunne have en værktøjskasse?

Karsten Aaen, Søren Albrektsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Der er alt for meget fokus på tidsforbrug og alt for lidt på opgaveløsning. Det betyder, at de hurtige tvinges til at arbejde alt for meget i forhold til deres løn.

Karsten Aaen, Nick Mogensen og Søren Albrektsen anbefalede denne kommentar

Ja, Peter, det er lige præcis Corydons pointe, når han taler om, at lærernes "rationaliseringsgevinster" skal tilfalde arbejdspladsen, ikke læreren.

Hvori incitamentet til rationaliseringen skulle bestå, har han vist ikke udtalt sig om, men det tager han måske for givet? I karrierejobs giver det point og opstigning. Hvor stiger lærere hen?

Man kunne jo også simpelthen forudsætte rationaliseringsgevinsten og budgettere med den ved gradvist at tildele lærere flere og flere timer, efterhånden som de opnår større anciennitet?

Søren Albrektsen, Steffen Gliese og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Niels Christoffersen

Mon ikke det bliver hammeren.
X-Købing kommune udbyder driften af det kommunale skolevæsen som et offentligt privat partnerskab.

Vi kan tilbyde fem store skoler med 500-1000 elever og 50 til 120 ansatte. Ansættelsesforholdene er meget fleksible – få tjenestemænd. Lønforholdene er aftalt med de relevante faglige organisationer og aftalerne løber til næste ordinære overenskomstfornyelse. Ledelsesrummet er optimalt i forhold til at udnytte ressourcerne bedst muligt. Lederne har fuld råderet over de ansattes arbejdstid og opgaveportefølje.

Interesserede kan få udleveret udbudsmaterialet ved henvendelse til borgmesterkontoret.

Besigtigelse af de udbudte skoler aftales med den lokale leder.

Jens Falkesgaard, Søren Albrektsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

@ Nils Bøjden

Den danske model forudsætter at begge parter har noget at miste, således at udsigten til tab vil drive parterne til en fælles forståelse. Staten har vist overfor en lang række faggrupper at den er villig til at tilsidesætte anstændighed og hensyn, for at gennemtvinge en ny situation. Parterne er ikke lige, staten har uendelige midler og kan selv foretage et indgreb. Lærerne kan stå imod i ca. ti uger. Hvis du mener at det på fornem vis repræsenterer den danske model, er vi nok uenige.

Det er uhørt at regeringen, der ved at den aldrig, jeg siger aldrig, bliver genvalgt, er blevet så desperat at den vil ydmyge alle faggrupper. Der er ingen mulighed for at alle kan bevare ansigt, næ, det hele skal tværes i ansigtet på lærerne. Det rigtigt rådne vil være når regeringsindgrebet kommer, såfremt venstre er en del af pakken. Så ved vi at S og SF har solgt sig til den efterfølgende regering, der sandsynligvis bliver V og DF. Derfra må man indse at fagforeninger havde sin berettigelse og aktivt genopbygge konceptet omkring solidaritet. Jeg er bestemt ikke socialist, men jeg er heller ikke så naiv at jeg tror at man alene kan vinde over staten.

Med venlig hilsen
Lennart

Jens Falkesgaard, Søren Albrektsen, Steffen Gliese og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

@Lennart Kampmann

Du er mig en kende historieløs.

I 1986 blev der gennemført et regeringsindgreb som stort set udelukkende indførte arbejdsgivers fingeraftryk på forhandlingerne. Dette indgreb blev gennemført med LO, FTF og A-Cs billigelse, idet de alle mente at det var PROSA selv ude om og desuden var PROSA at betragte som en "gul" fagforening. For øvrigt blev folketinget indkaldt i folketingets sommererie for at afslutte konflikten.

Fagbevægelsen har dermed selv sanktioneret den form for indgreb som vi nu ser igen.

@Lennart

"Så ved vi at S og SF har solgt sig til den efterfølgende regering, der sandsynligvis bliver V og DF"

Det tror jeg ikke. Jeg tror at det på et eller andet tidspunkt går op for en masse mennesker at den nuværende regering foretager en del af de oprydninger i den offentlige sektor som V-K ikke turde eller havde lyst til. V-Ks ønske var ikke at modernisere eller effektivisere den offentlige sektor men udelukkende at tækkes de offentligt ansatte idet V-K ønskede at gå på strandhugst i S-R stemmerne.

Men SF kommer ikke med i regering igen. De har gang på gang vist at deres organisation overhovedet ikke er parat til at observere samfundet og omverdenen og sætte virkeligheden i fokus, fremfor en masse ordbavl i resolutioner og partiproklamationer.

Nej, Lennart er hverken historieløs, dum eller socialist, han er bare lærer. Så meget har jeg gamle kyniker gennemskuet! ;-D

Niels-Holger Nielsen

Bøh!

Steffen Gliese
Kristian Rikard

Niels Bøjden,
Jeg ville ikke udtrykke mig helt som dig, men er overvejende enig. SF opgøret har jo accentueret den (eller den ene) demarkationslinje i dansk politik på ret overbevisende måde. Og det tror jeg egentligt er meget godt

Lennart Kampmann

@ Nic Pedersen

Nå ja, "bare" lærer. De er jo alle ens og privilegerede.....?
Hvor gammel er du egentlig? Jeg skal lige vide hvornår man er gammel nok til at være kyniker... ;) <-- tjek at der bliver smilet...

@ Nils Bøjden

Jeg må jo beklage at jeg ikke har holdt Tollundmanden i hånden eller været kæreste med Egtvedpigen.
Ideen om at parterne i fred og fordragelighed kan finde frem til et fornuftigt kompromis (a.k.a. Den danske Model) forudsætter at begge parter kan miste noget. I dette tilfælde er der asymmetri og ikke nogen vej ud. Staten kommer med hammeren for at slå sømmene i, og det falder asymmetrisk ud.
Så kan du kalde mig historieløs, hvis du vil, og jeg skal pænt lede efter nogle superlativer til din indsats en anden gang.

Med venlig hilsen
Lennart

Jens Falkesgaard, Karsten Aaen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Hvad var det nu, Stalin sagde om kulakkerne?

Offentlige fagforeninger er noget underlig noget. For pengene som betaler både KL og Lærerforeningens løn kommer jo fra samme skatteyderkasse.

Der er derfor ikke tale om et reelt modsætningsforhold som i det private arbejdsmarked. Det er to parter med samme arbejdsgiver der 'forhandler'.

Og som observeret er 'konflikter' stort set formålsløse i og med man kun kan vinde som offentlig ansat ved at tage syge, børn og gamle som gidsler og det gør næppe nogen mere populære.

Lennart Kampmann

@ Erik Hamre

Der findes et modsætningsforhold idet lærerne ønsker at levere kvalitet, mens staten vil have kvantitet.

Med venlig hilsen
Lennart

Steffen Gliese

Der findes et modsætningsforhold, idet alle - både offentlige og private - ledere i disse år gør alt for at slippe for at stå til ansvar for de opgaver, de har påtaget sig at løse i samfundet eller på virksomheden.

Søren Albrektsen

Peter Hansen !
Dit link til Politiken i din tidligere kommentar viser jo en tydelig beskrivelse af, hvordan én, som burde være loyal overfor de fagretslige systemer i dette land, for måneder siden har slagtet selv samme ’danske model’ med spekulation i alt, hvad han ved om systemet. Det er et lærestykke i, hvordan lovens bogstav kan anvendes, når man skræller ’ånden bag lovgivningen’ væk – djøf-øf-øf-øf !
Politiker-leden er nu blevet stimuleret med et ordentligt ’sniff metal’ – SF, S, R, V og (K) = politiker-lede, befolkningen polariserer sig til DF og EL. Det minder om tiden op til Weimar-republikkens sammenbrud – ’Gud bevare DK’....
Så ja, Niels-Holger N.: BØH.....

http://politiken.dk/politik/ECE1938764/corydon-har-kontrakt-paa-loenopgoer/

Tak for reminder, Peter H., på en ellers tiltrængt antenne-afslapper-søndag.....
Venligst
Søren AA

Jens Falkesgaard, Steffen Gliese og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Der er helt sikkert mange pligtopfyldende ledere, der blot gør deres bedste og har et fint samarbejde med medarbejdere, de også respekterer; men det er jo ikke dem, der kommer frem i verden, Michael Pedersen! Desværre.
Derfor er en lederklasses argumenter imod andre ejerformer også for de fleste noget vås. Folk går på arbejde og yder deres i tillid til at andre går på arbejde og yder deres, så der kan udveksles varer og tjenesteydelser efter behov. Det behøver ikke særlige incitamenter derudover, hvorimod man får det indtryk, at de dovneste, mindst arbejdsivrige mennesker befinder sig i toppen af samfundet, hvor kun fantasilønninger og løfter om eksorbitante goder animerer til nogle timer på kontoret. Der tales om ansvar, men det synes at ytre sig i Peter-princippet, der dog aldrig straffes, men belønnes med gyldne håndtryk, der burde sikre en arbejdsfri tilværelse fremover. Hvad der jo så i det mindste kan sikre, at de ikke gentager deres skadelige virke til ugunst for andre udsatte lønmodtagere og aktionærer.

Søren Albrektsen

Du skulle måske bare have ladet din kommentar fremstå mindre kategorisk, Peter H. – i stedet for ”..alle ledere..”, så ”..et ukendt antal ledere..” ? (en slet skjult opfordring til et par danske Woodward/Bernstein-journalister til at prøve at finde ud af ’Hvor mange... ?’) Men du har helt ret – det er ikke til at holde ud at høre på længere, og slet ikke ovenpå blåboblen der brast, når bemærkningen ”jeg / vi går ind og tager ansvar for eftertiden” falder tungt midt i aftensmaden fra folk med udsigt til gyldne håndtryk eller 4-års perioder, der så løser dem fra ’deres tunge ansvar’. Eftertiden derude et sted vil jo, når konsekvenserne af de ansvarsfulde beslutninger har sat sig igennem, også til den tid være en realitet, hvor de fleste vil frabede sig betragtninger om ’hvis nu ikke og hvis og hvis og min røv er spids’. Og derfor er denne konflikt så alvorlig – den frie forhandling står for fald og et stort spørgsmålstegn er sat ved det demokratiske princip: magtens tre-deling !

http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=558490604172091&id=3635...

Søren Albrektsen

I tråd med snigløbet på DK's historisk udviklede demokrati erfarer jeg her en sen nattetime, at det netop er vedtaget at begrænse aktindsigten. Så nu får vi da for alvor brug for nogle Woodward/Bernstein-journalister, hvis vi vil have en chance for at følge med i, hvad der foregår på de bonede gulve. Åbenhed har hermed fået en ny betydning ! Der må da være grænser for hvad newspeak kan rumme, før bukserne revner ! Men, selvfølgelig, the spin masters ? Hvad kan de mon finde på ?
Her et skriv i Inf. fra 2009: http://www.information.dk/216728

Jens Falkesgaard og Jens Michael Brünings-Hansen anbefalede denne kommentar
Jens Michael Brünings-Hansen og Søren Albrektsen anbefalede denne kommentar

http://politiken.dk/debat/laeserbreve/ECE1947141/kl-og-corydons-hemmelig...

Hemmelig plan afsløres. Se alle beviserne her.

Indsamlet af Jens Lindtner og indeholdt i Politikken idag d. 17-4-2013

Her kan du læse, at KL har regeringens fulde opbakning til om nødvendigt at lockoute landets folkeskolelærere (nov 2012)

http://www.b.dk/politiko/regeringen-vil-give-boern-fuld-arbejdsuge-i-skolen

Her kan du læse, at regeringen har kontaktet Venstre for at sikre sig, at der i givet fald er flertal for et politisk indgreb (nov 2012)

http://www.b.dk/politiko/kommunerne-parate-til-lockout-af-laererne-0

Her er selve det papir,som lægger grundlaget for KLs og regeringens kommisorium, der skal smadre læreraftalen een gang for alle.

http://www.folkeskolen.dk/~/9/7/kommissorium-til-net.pdf

Her kan du læse at Corydon har kontrakt på lønopgøret

http://politiken.dk/politik/ECE1938764/corydon-har-kontrakt-paa-loenopgoer/

Her kan du læse selve resultatkontrakten, hvor der står "frigøre de betydelige ressourcer, der ligger i modernisering af de offentlige overenskomster"

http://www.modst.dk/Servicemenu/Om-os/Om-

Moderniseringsstyrelsen/~/media/Files/Servicemenu/OM_OS/Organisation/Kontrakter/Resultatkontrakt%20for

%20Moderniseringsstyrelsen%202013.ashx

Her kan du læse at Corydons mand kan tjene en bonus på en kvart million kroner, hvis han har succes med at holde Bondo fra indflydelse i forhandlingerne

http://politiken.dk/uddannelse/ECE1940074/corydons-mand-faar-bonus-for-a...

Her kan du læse om den hemmelige plan for lærerkonflikt

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2013/03/17/202835.htm

Her kan du læse om selve forløbet omkring den hemmelige arbejdsgruppe

http://www.folkeskolen.dk/525334/her-er-planen-for-den-hemmelige-arbejds...

Her kan du se/gense programmet 21Søndag, som afdækker hele historien (nederst på siden i Player)

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2013/03/17/202835.htm

Her kan du læse hvordan Store-Bjarne forfejlede sit forsøg på at sige "det passer ikke, det er misforstået" samt den øjeblikkelige tilbagevisning og bevis på at Store-Bjarne lyver omkring de "misbrugte forskere"

http://www.bt.dk/politik/bjarne-corydon-angriber-dr-vil-have-kritisk-tv-...

Her kan du læse at Corydons fem sider lange klagebrev direkte til generaldirektøren blev afvist på samtlige hovedpunkter.

http://www.bt.dk/politik/begmand-til-bjarne-corydon-blankt-afvist-af-dr-...

Her kan du læse at ombudsmanden vil undersøge om vigtige papirer er holdt skjult for lærerne

http://politiken.dk/indland/ECE1942521/laerer-dokumenter-holdes-hemmelig...

Her kan du læse at Lærerne kæmper imod 'de mørke trillinger´, Corydon og to embedsmænd

http://politiken.dk/politik/ECE1933711/laererne-kaemper-imod-de-moerke-t...

Her kan du læse om departementschefen David Hellemann, som styrer kampen mod lærerne

http://www.bt.dk/danmark/her-er-manden-med-magten
JENS LINDTNER