Læsetid: 1 min.

Forsvarskommandoen står til nedlæggelse

Regeringen er nået til enighed med Enhedslisten om at gøre det muligt at nedlægge Forsvarskommando
28. maj 2013

Regeringen og Enhedslisten er blevet enige om en ny struktur for forsvaret.

Lovforslaget gør det muligt at nedlægge Forsvarskommandoen og i stedet samle forsvarets ledelse i Forsvarsministeriet.

Enigheden kommer efter længere tids tovtrækkerier mellem regeringen og Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti, der har afvist en model, der indebærer en nedlæggelse af Forsvarskommandoen.

»Aftalen er historisk. Det er en stor forandring af forsvaret, og det er helt afgørende i et demokrati, at et forsvar er under en klar politisk kontrol, siger Enhedslistens forsvarsordfører,« Nikolaj Villumsen.

»Helt konkret bliver det muligt at nedlægge Forsvarskommandoen, og dermed bliver det muligt at rydde op efter år, hvor den ene skandale har afløst den anden, og hvor Folketinget gang på gang er blevet misinformeret,« siger han.

- Vil man kunne undgå den slags i fremtiden, hvis man nedlægger Forsvarskommandoen?

»Jeg tror jo desværre ikke, at alting bliver rosenrødt i forsvaret, men det her er en styrkelse af den politiske ledelse, så det også bliver muligt at stille siddende forsvarsministre til ansvar,« siger han.

De borgerlige partier har vendt sig kraftigt imod en nedlæggelse af Forsvarskommandoen. De har stået fast på, at kommandoen og ministeriet godt kunne komme under samme tag, men det stadig skulle være to adskilte enheder.

Men det er slet ikke nok, siger Nikolaj Villumsen:

»Det ville være helt vildt ikke at prøve noget nyt, efter at der gang på gang på gang har været misinformation og løgn fra forsvarsledelsens side,« siger Nikolaj Villumsen.

- Vil aftalen betyde afskedigelser?

»Jamen, der er ingen tvivl om, at det giver mulighed for at rydde op i forsvarets ledelse,« siger han.

»Helt konkret vil der formentlig være omkring 100 stillinger i overskud, hvis man nedlægger Forsvarskommandoen. Og dermed er det ikke bare kaserner, men også ledende officerer der vil blive en del af effektiviseringen af forsvaret.«

De Konservative har allerede sagt, at partiet vil rulle aftalen tilbage efter et magtskifte.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

- Det er da tankevækkende, at VK og Dansk Folkeparti – der løj Danmark ind i Irak-krigen og havde magten, mens den ene skandale væltede frem efter den anden – blankt afviser, at der kunne være brug for forandringer i forsvaret, siger Villumsen på Enhedslistens hjemmeside.

Kristian Laursen, John Vedsegaard, Brian Pietersen, John Hansen, lars abildgaard, Anders Reinholdt og Anders Feder anbefalede denne kommentar
Robert Kroll

Er der ikke noget med, at man ikke kan få aktindsigt i sager, der kører inden for et ministeriums kontorer / afdelinger ???

Så der bliver næppe færre skandaler - de bliver bare "inden for murene".

Og måske kommer forsvarsministrenes spindoktorer med ind i de beslutningsprocesser der p t er rent faglige ? - altså bliver en politikers "image" en tungtvejende faktor i militærfaglige beslutninger, hvor danske soldater arbejder i udlandet ?

Der lægges i andre aktuelle sager stor vægt på, at ministre ikke kan blande sig i konkrete skattesagers afgørelse - og her er det ikke liv og lemmer , der står på spil ( højst en tur i fængsel?) - for udsendte danske styrker, kan konkret politisk "sagsbehandlig" måske koste livet ??

Rasmus Kongshøj

Forsvaret er et ganske fornuftigt sted at spare; det koster en masse penge, uden det reelt forbedrer livskvaliteten for nogen borgere.

Ret beset burde man skære forsvaret ned til en udvidet kystvagt som på Island. Danmark er for lille et land til det giver mening at have et forsvar, og vi har reelt været forsvarsløse siden englænderne tog flåden i 1807. En nedskæring af forsvaret vil dels spare en masse penge, som kan bruges bedre andre steder, dels vil det forhindre at politikerne roder sig ud i flere krigseventyr i Langtbortistan.

Ærligt talt, så er jeg ikke tryg ved at det nuværende hold politikere har adgang til militære midler. Lad os dog tage det legetøj fra dem.

Martin Madsen

Forsvaret kommer under demokratisk kontrol - så mangler vi bare at få vores politikere under demokratisk kontrol...

Ole Brockdorff

Nej, Rasmus Kongshøj, vi har aldeles ikke været forsvarsløse siden englænderne tog flåden i 1807, men hvor skal du også vide det fra, når du formentlig aldrig nogensinde har lært noget som helst i skolen om, at Danmark havde et fremragende mobiliseringsforsvar fra NATO’s oprettelse i 1949 til Østblokkens sammenbrud i 1991, hvor alle raske mænd var pålagt værnepligt, og hvor de totalitære kommunistiske lande ikke turde angribe os, fordi NATO-pagten garanterede os lynhurtig militær assistance fra blandt andet USA og England.

De militær-historiske arkiver fra det tidligere Østtyskland og Polen dokumenterede allerede i midten af 1990`erne, at de to lande havde udfærdiget klare operative planer for en militær lynbesættelse af Danmark, hvis de kommunistiske magthavere i Moskva besluttede sig for et konventionelt angreb på de vesteuropæiske demokratiske nationer, og helt frem til genforeningen af Tyskland i 1991 havde Sovjetunionen ikke færre end 22 divisioner med i alt 330.000 mand på østtysk jord, som var klar til at overfalde vores land på brutal vis.

Husk lige det i fremtiden.

Per Jongberg

K vil rulle ... ?

K vil efter naeste valg sidde og kloe sig selv paa maven og spekulere over, hvorledes patiet igen kommer i Folketinget.

Haaber jeg.

Peter Pedersen

Bravo EL !

Lad os få indført et politikerledet MilitærJunta, ved at der nu lægges vandtætte skotter, så INGEN informationer kan slippe om de militærfaglige vurderinger, som militærets øverste ledelse sender til forsvarsministeren om ALT fra fra, hvilken type jagerfly, helikoptere, fregatter, mv. til vurderinger af værnepligt, opfyldelse af de militære mål i den danske mission i X, Y, og Z-land, oma.
- så mininsteren bedre kan styre alt, der kommer ud fra militæret - fuldt på linje med Birthe Rønns Integrationsministerium, - er helt klart vejen frem for et "åbent demokrati "
(sarkasme kan være anvendt)

Når de stavnsbundne sognerådspolitikere og ditto minister, traditionen tro næste gang skal nedlægge en række kaserner og flådestationer,
har vi jo netop lige set, at Forsvarets økonomiske og faglige vurderinger af de enkelte tjenestesteder adskilte sig væsentligt fra politikernes personlige interesser.

Alt dette kan nu - med eller uden ændring af offentlighedsloven - nu helt undtages fra aktindsigt,
og ministerens spindoktorer får nu direkte adgang til at revidere i enhver skrivelse, der udarbejdes, så "virkeligheden" bedre kan indrettes efter den aktuelle partipolitik.
Jeg imødeser med gru, situationer som i Sverige, hvor politikerne fortsat med succes bilder de ufatteligt autoritetstro vælgere og nyhedsmedier ind, at missionen i Afghanistan skam er direkte er underlagt FN og er ubetinget er fredbevarende -
præcist som Hækkerups udlægning om hans egen Mali-aktion uden FN mandat.

I dag har Forsvarschefen ubetinget ansvaret for, at soldaterne har den fornødne og korrekte uddannelse, og at organisationen af en given enhed altid har det materiel og personelsammensætning, der er nødvendigt til den opgave, politikerne sender dem ud i.
Skal Forsvarschefen underlægges departementschefen direkte, vil eksempler som at udsende kampvogne - eller endog Pansrede mandskabsvogne til Afghanistan -
ende med fagligt irrelevante vurderinger af, hvilken indtryk af missionen der sælger flest stemmer i befolkningen, hvilket fx i tilfældet med Afgh. klart havde medført i væsentligt flere dræbte danske soldater,
- og så har vi igen situationen som i Balkan-dagene, hvor soldaterne var sendt til FN missioner uden mandat til at forsvare hverken sig eller civilbefolkningen.

Det samme gælder naturligvis også for valg af dyrere materielanskaffelser, som fx. kampfly, hvor Forsvaret tidligere pegede på, at et gennemprøvet fly som F18 SuperHornet ville være valget, mens politikerne stadig krampagtigt holder fast i udvilkingsprojektet, "F35-Lightning 2" - eller JSF, -
hvilket er et uhyggeligt - nærmest bundløst - dyrt prestigeprojekt, som det Radikale Venstres Jørgen Estrup fik presset i gennem en gang under Nyrup/Jelved-regeringen - udelukkende pga. den velsmurte industri-lobby, har lovet 30-40 nye arbejdspladser.

Virkelig tankevækkende, og ufatteligt svagt og fladpandet, af socialdemokraterne, at EL, - der ikke er med i forsvarsforliget, og absolut INGEN indsigt har i hverken militær eller reelt demokrati - nu kan diktere organisationen i det danske militær.
Ganske vist regner VK med, at ændringerne rulles tilbage, så snart valget er overstået, men til den tid skal man så sikkert ud og leje nye lokaler mv.

Bjarne Falk Rangård

Forsvarskommandoen har kun sig selv at takke for at de bliver nedlagt.
Magen til uhæderlighed, og forsøg på at dække over skandaler skal man lede længe efter.
Indkøb af fly der ikke kan flyve,
mandskabsvogne personalet ikke kan være i
fortielser af brud på konventioner i Irak-krigen,
jægerbogmanipulationerne

ja fortsæt selv listen

Det meste for at dække over de uduelige VK-ministre der alle er løbet fra ansvaret.

Åbenhed kommer ikke af organiseringen men af hæderligheden hos de involverede parter

Henrik Jensen

Holdning til Forsvarskomandoen til en side:

Jeg er forbløffet over, at det igen og igen lykkes for staten af synge den samme melodi: At flytninger, nedlægninger, sammenlægninger kan give rationaliseringsfordele.

I dag har vi, i Information, set, at drømmen om at rationalisere skolerne nu risikerer at ende med en koloenorm regning alene til ombygninger - alene i Københan.

Tidligere var det kommunalreformen - er der nogen, som har set besparelserne der? I stedet løber regningen op i milliarder.

Eller politi-reformen - som, mildt sagt, er endt helt anderledes end vi blev lovet.

Problemet er, at vi ikke har fastholdt politikerne bag de "reformer" på deres løfter fra dengang. At vi ikke engang ser mønsteret...

Hvad var det Bush sagde: Første gang, du tager røven på mig, skal du skamme dig.

Anden gang skal jeg skamme mig.

John Vedsegaard

En opgørelse over hvor meget der kan spares på den måde vil være på sin plads.

Men, under alle omstændigheder er det vel rimeligt at forsvarskommandoen ikke kan føre helt sit eget liv.

Vi kan håbe på det vil reducere antallet af skandaler i forsvaret i fremtiden og at der kommer mere åbenhed.

Bjarne Falk Rangård

Til Ole Brockdorf.
Isoleret set har Danmark været uden forsvarsevne siden 1807.
1848 - 1850 og det misforståede blodbad i 1864 viste med al ønskelig tydelighed at Danmark ikke alene kunne klare sig militært.
Derfor var det en klog beslutning at holde sig udenfor krigen 1914-1918.
Den tyske besættelse 09/04-1940 og frem til maj 1945 viste det samme.
Den kloge men tunge beslutning den 09/04 forhindrede et overflødigt blodbad.
Og helt ærlig tvivler jeg på det var det danske mobilisringsforsvar der skræmte øst-blokken. Det var NATO alliancen, men Sverige klarede sig da fint uden.
Men hvorfor agere lomme stormagt i Irak og Afghanistan ?
Selv det samlede Nato inklusive USA har jo lidt et enormt militært nederlag begge steder, selv om man prøver at skjule sandheden bag spin og fortielser.
Nu er skolen jo ikke det eneste sted man kan erfare indsigt i aktuelle spørgsmål når det gælder det danske forsvars evner, så din bedreviden er malplaceret

Peter Pedersen

Berlingske afslørede den 10 april 2013, at Forsvarsministeriets eget departement direkte advarede direkte imod sammenlægningen :

” En sammenlægning af forsvarets ledelse, Forsvarskommandoen, med den politiske ledelse i Forsvarsministeriet »frembyder ikke en realistisk mulighed for at skabe en øverste ledelse, der kan bistå forsvarsministeren med at varetage sit ministeransvar«.
Med disse ord nedskød topembedsmænd fra Forsvarsministeriet med daværende departementschef Anders Troldborg i spidsen i en rapport i 2003 planer om at sammenlægge forsvarets militære og politiske ledelse, som forsvarsminister Nick Hækkerup (S) nu med ti års forsinkelse ønsker at gennemføre. Embedsmændenes rapport fra dengang er ellers hidtil holdt hemmelig med begrundelsen, at der var tale om et internt arbejdspapir. ”

http://www.b.dk/nationalt/forsvarsministerium-afviste-fusion-med-militae...

Iflg lovforlaget om ændring af Forsvarsloven er det faktisk MINISTEREN – og IKKE længere Forsvarschefen – der har kommandoen over de tre værn, altså militæret som helhed.

Mao. Har EL serveret nærmest ubegrænset magt til forsvarsministeren, og skabt en klar lukkethed, der gør at ingen kan være sikre på, at de militærfaglige vurderinger, der komme ud fra militæret, på nogen måde er de korrekte og objektive.

Til sammenligning ønsker ingen ved sin fornufts fulde brug, at fx Sundhedsministeriets spindoktorer, polit’er, og jurister , fremover alene skulle skal rådgive befolkningen og Folketinget om sygehus og sundhedsforhold, mens lægerne og Dr. Med’erne kun var underordnede medarbejdere.

Derimod er Forsvarets Efterretningstjeneste fortsat lagt ind under Forsvarsministerens kommando.

Worst case – særligt vel for EL vælgerne – og de fleste andre - må da derefter være :
Når Venstre til næste valg skal danne regering uden Kons., der er røget ud af FT, forlanger DF naturligvis forsvarsministerposten til Søren Espersen, som nu i princippet sidder med en temmeligt ubegrænset magt.

Bødskovs Offentlighedslov vil yderligere sørge for, at der ingen aktindsigt er i noget som helst, der bliver udvekslet mellem HOK, SOK og FTK (Flyvertaktisk Kommando) og ministeriet, vil militæret stort set helt uden for parlamentarisk kontrol.

Personligt tvivler jeg på, at EL-vælgerne synes at denne tanke på nogen måde er specielt betryggende,
men evnen til at tænke dybere over tingene har jo aldrig været blandt ELs stærke sider : Så længe sagerne er populistiske nok, går EL gladelig efter dem som hunde efter en bold.

Ændringsforlaget til Forsvarsloven kan ses her :

http://www.fmn.dk/nyheder/Documents/Udkast%20til%20forsvarslov.PDF

@ Vedsegård

I flg. lovforslaget spares der IKKE EN KLEJNE. Det er derfor LØGN, når EL og Zenia Stampe påstår, at der kan spares flere hundrede mio. kr.
Det ses direkte af bemærkningerne til lovforslaget :

"3. Konsekvensvurdering
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forsvarets økonomi fastsættes i forsvarsforliget. Lovforslaget skønnes ikke direkte at have økonomiske konsekvenser for det offentlige af betydning.”

Kilde : se link ovf.