Læsetid: 3 min.

Ministeren og magten

I dag tager Statsløsekommissionen fat på den måske vigtigste af alle sine afhøringer: Tidligere integrationsminister Birthe Rønn Hornbech, der angiveligt i halvandet år gav sine embedsmænd besked på ikke at rette ind efter en FN-konvention
8. maj 2013

»Et retsamfund kendes på, at den, der har magt, altid kan drages til ansvar. Jo højere embede, jo større forpligtelse.«

Gad vide om tidligere integrationsminister Birthe Rønn Hornbech tænker på dette citat, som hun selv er ophavsmanden til, når hun i formiddag sætter sig foran Statsløsekommissionen for at blive afhørt om sin rolle i statsløsesagen.

I flere end 20 afhøringsdage har først fuldmægtige i Indfødsretskontoret, så souschefer og kontorchefer, en ministersekretær, en afdelingschef og til sidst en departementschef peget opad i Integrationsministeriets pyramidalske struktur, når kommissionens udspørger, advokat Poul Heidmann, har spurgt til, hvem der tog beslutningen om ikke at tage hensyn til en FN-konvention fra 1961. En konvention, der skal sikre en særlig adgang til statsborgerskab for unge statsløse, hvis de er født og opvokset i Danmark, og som indfødsretsloven forpligter Integrationsministeriet til at følge.

Med dagens afhøring på Fremtidsvej 1 i Søborg vil kommissionen langt om længe være nået op til toppen af det tidligere Integrationsministerium, op til selve ministeren. Og med mindre den tidligere minister virkelig har gedigne overraskelser med i håndtasken, kan hun ikke også pege opad.

Spørgsmålet er derfor, hvem Birthe Rønn Hornbech vil pege på, og om hun i sidste ende vil pege på sig selv.

Sad indstillinger overhørig

Det ligger fast, at Birthe Rønn Hornbech i august 2008 modtog en indstiling fra sine embedsmænd om at rette ind efter FN-konventionen, som ministeriets indfødsretskontor i en årrække ikke havde været opmærksom på.

Men i stedet for straks at rette ind, gav ministeren – ifølge de hidtidige forklaringer over for kommissionen – embedsværket besked på at forhøre sig hos de nordiske lande om deres fortolkninger af konventionen. Uanset at der ifølge de afgivne forklaringer ikke var meget om overhovedet noget at komme efter, så fastholdt ministeren denne holdning i januar-februar 2009, da hun endnu en gang modtog en indstilling om at rette ind.

Selv om Indfødsretskontoret allerede havde konsulteret deres nordiske kolleger, var ministeren ikke tilfreds.

Frem for at ændre praksis omgående ønskede hun selv at spørge sine nordiske ministerkolleger til råds, når hun i sommeren 2009 alligevel skulle mødes med dem. Det udskød lovliggørelsen af sagsbehandlingen med yderligere et halvt år, og på grund af sygdom deltog Birthe Rønn Hornbech ikke i ministermødet. Og først endnu et halvt år senere, i januar 2010, traf hun beslutning om, at ansøgningerne fra statsløse skulle behandles i oversstemmelse med konventionen. Og først på det tidspunkt blev Folketinget orienteret om, at Integrationsministeriet i en længere periode havde administreret i strid med en international konvention, som Folketinget havde tiltrådt.

Men selv om ministeriet fra januar 2010 – efter at have orienteret Indfødsretsudvalget – begyndte at tage hensyn til konventionen, skulle der alligevel gå et helt år, før ministeriet efterlevede sin orienteringspligt og begyndte at oplyse på blandt andet sin hjemmeside om de statsløses rettigheder, som de statsløse indtil da ikke havde nogen rimelig chance for at kende til.Det skete først den dag, da Information skrev de første artikler om sagen. Præcis otte uger senere blev Birthe Rønn Hornbech afskediget af statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).

En garvet politiker

Det er ikke sandsynligt, at kommissionen bliver færdig med afhøringen af Birthe Rønn Hornbech i løbet af en enkelt dag. Så offentligheden kommer sikkert til at vente endnu et stykke tid på svar på sagens mest uforståelige spørgsmål: hvorfor?

Hvorfor risikerede Birthe Rønn Hornbech, der havde slået sig op som en retspolitisk forkæmper, hele sin politiske karriere og ikke mindst sit eftermæle? Hvad er forklaringen på, at ministeren ikke omgående – højst i løbet af et par uger, som den tidligere departementschef i Justitsministeriet Michael Lund under en afhøring har angivet som en rimelig øvre grænse – gav besked på at rette ministeriets praksis ind efter FN-konventionen?

Med en juridisk embedseksamen, med en årelang karriere inden for politiet og med over 20 års erfaring som f olketingsmedlem har den tidligere minister næppe været uvidende om risikoen ved at give sine embedsmænd besked på at give retsstridige afslag.Det er meget svært at se, hvad Birthe Rønn Hornbech kunne vinde ved den strategi. Til gengæld er det let at se, at prisen for hende som person kan ende med at blive endog meget høj.

Information følger op på dagens afhøring kl. 19.30 på information.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jette Abildgaard
  • Steen Sohn
  • Marianne Rasmussen
  • Dorte Sørensen
  • Grethe Preisler
Jette Abildgaard, Steen Sohn, Marianne Rasmussen, Dorte Sørensen og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nils Bøjden

Gad vide om artikel 1 i FN konvententionen er en politi/efterforskningssag?

1. en kontraherende stat skal give statsborgerret til personer, der er født på dens territorium, og som ellers ville blive statsløse.

Hvor ved man fra at de er statsløse?
Hvor ved man fra at personer ikke bare bevidt undlader at fremvise dokumentation, men satser på at blive behandlet efter FN konvententionen?
Hvad hvis det viser sig at forældre hvor børnene, født i Danmark, er erklæret statsløse, men det efterfølgende viser sig at forældrene ikke har fortalt sandheden til de danske myndigheder?

Alene denne passus må give anledning til en efterforskning:

Du skal være født statsløs i Danmark.
Hvis du ikke er født statsløs, men på et senere tidspunkt har fortabt din indfødsret og dermed er blevet statsløs, er du ikke omfattet af FN’s Konvention om Barnets Rettigheder.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/statsborgerskab/indfodsret_til_sta...

Peter Andersen

Et samfund måles på, hvordan det behandler sine svageste.
Det samme gælder det enkelte menneske og embede.

Nils Bøjden

@Peter Andersen

Hele diskussionen går netop på at definere hvornår en person tilhører et samfunds svageste.

Er det før de er statsborgere eller efter de er blevet statsborgere?

Peter Andersen

Nils Bøjden
Når man bor i et samfund, er man en del af samfundet.
Er det ikke det vi ønsker ?
Særlove har vi set så rigeligt af.

Peter Poulsen

@Nils bøjden
"Hvor ved man fra at de er statsløse?"
Tror du overhovedet denne sag ville eksistere dersom der var berettiget tvivl om det spørgsmål?

hun var en af de få af anden politisk observans, som jeg egentlig beundrede lidt, men hun var altså også til fals for en ministerpost, ak ja, alt er til fals i Rom og i DK.

jasper bertrand

Sagen er jo ikke så enkel, fordi nogen underordnede idioter har forfattet og for vores vedkommende skrevet under på en ugennemtænkt konvention skal vi give statsborgerskab til dybt kriminelle og måske farlige personer.
Så det er klart hun har stået i et dilemma.
Hvis folk vil gøre sig den ulejlighed at læse de vigtigste FN konventioner etc. vil de blive chokeret over det ringe niveau, uklarheder og kompromis skabt vrøvl.

@jasper
den her sag handler om mennesker født og opvokset i Danmark ....
Du er muligvis også født og opvokset her i DK

Selv er jeg indvandrer med udenlandskt statsborgerskab som jeg gerne beholder,
og heldigvis er jeg således ikke statsløs

René Pedersen

"Vi må arbejde for at få konventionen ændret, hvis man ikke har mulighed at udelukke folk, som er til fare for statens sikkerhed"
Nuværende socialminister Karen Hækkerup før valget

...det arbejder de så ikke for mere - jamen men så må vi jo bare vente på en anden regering!

Mogens Kristensen

Hvem sagte ? Styrken i folkestyret er, at en uduelig regering kan blive skiftet ud. Det sunde i folkestyret er, at der en gang imellem bliver skiftet regeringer. For hvis de samme ministrer sidder for længe, betragter de efterhånden statsapparatet som deres egen personlige ejendom. Det fører nemt til magtmisbrug og magtfordrejning....

Ét af de grove tilfælde var, da finansministeren beordrede sine embedsmænd til at udarbejde et fupnotat om Venstres politik. Der er foretaget en lang række partipolitiske udnævnelser af embedsmænd. Senest er en partitro socialdemokrat blevet udnævnt til departementchef i Finansministeriet. ( Carsten Dybvad, blev senere forfremmet af Fogh Rasmussen og udnævnt af DI. )...

Sagt af Anders Fogh Rasmussen, under en grundlovstale 2001
gad vide, om venstreløverne har glemt hvad far sagte dengang ???