Læsetid: 2 min.

Pimp min cykelsti

Godt nyt for malingindustrien! Trafikmafiaen har netop givet 172 mio. kr. til nye supercykelstier. Ud over flere hundrede kilometer malingstriber kan cyklisterne se frem til nye cykelpumper og fodstøtter. Det er da super
18. maj 2013

Miljøbekymrede læsere fra hele landet kan nu sove trygt, forvisset om, at byernes bilkøer bliver ramt af en farvet revolution. Nok kom der aldrig en betalingsring om København, men ud af ruinerne af den skrottede ring, vokser nu en plan om 13 nye supercykelstier, der skal lokke pendlerne på cyklen.

Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti har ud af den såkaldte ’trafikmilliard’, som skulle have været brugt på ringen, afsat 172 millioner kroner til de nye stier i hovedstadsområdet, Esbjerg, Aarhus, Odense og Aalborg.

I hovedstaden er allerede indviet to nye ’Cykelsuperstier’, som de officielt hedder, og succesen er så overvældende, at konceptet nu rulles ud over hele landet.

På Cykelsuperstiernes hjemmeside kan man læse, at stierne er kendetegnet ved, at komforten for cyklisterne bliver prioritet højt med »jævn asfalt på stierne« og en »høj grad af vedligehold som for eksempel snerydning«. I modsætning til almindelige cykelstier, forstås.

Dertil kan cyklisterne flere steder på ruten nyde gavn af cykelsuperpumper og cykelsuperfodhvilere. Skulle man stadig være i tvivl, er der malet en tyk farvet stribe på asfalten for at fortælle dem, at man nu kører på en Cykelsupersti.

En motorvej

Den radikale transportordfører, Andreas Steenberg, er begejstret. Opgraderingen fra en almindelig cykelsti til Cykelsupersti svarer til »at lave en bumlet landevej om til en motorvej«, forklarer han til Politiken.

Eller måske til at lave en bumlet landevej om til en lidt mindre bumlet, men mere farverig landevej med pumper og fodstøtter i rabatten, hvis man nu skal være præcis (og i øvrigt forbigå i tavshed, hvordan den landevej blev bumlet i første omgang).

Alene i hovedstadsområdet er der planlagt 300 kilometer cykelsupersti og farvet asfalt. Det skal på kort tid øge antallet af cykelpendlere med 30 procent.

Københavns børne- og ungdomsborgmester, Anne Vang (S), er dog ikke imponeret over sin nye rute til rådhuset.

»En malet orange stribe og skilte. Men hullerne i asfalten – de er der stadig. Pop og pjat,« skrev hun for to uger siden på sin twitter-profil.

Men det er da flot og friskt med farver i byen, Anne. Og bare vent til du ser de nye Supersygehuse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Rasmus Kongshøj
  • Allan Bartroff
  • Erik Jensen
Rasmus Kongshøj, Allan Bartroff og Erik Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Poul Erik Hornstrup

Er du sikker på, det ikke hedder "sygesuperhuse"? "Cykelsupersti" er vold mod det danske sprog, et reklameslogan til at sælge et koncept, som mest består af maling og varm luft. Da de første "cykelsupersti" i København blev lanceret sidste år med stort reklamegny, kørte jeg turen af ren og skær nysgerrighed. Bortset fra besværet med at finde den - trods maling (nogle steder) og skiltning (ofte vilkårlig og svær at få øje på) kom jeg på afveje adskillige gange - men også når det lykkedes mig at holde mig på rette sti, kom jeg på de besynderligste sightseeing-ture. Bl.a. den gamle, ikke særlig cyklistvenlige flisebelagte sti langs Rødovre Parkvej. Men det mest absurde var dog vist, at jeg blev ledt ind igennem en stillegade i et boligområde, som åbenbart var så vant til fred og ro, at små børn legede midt på vejen, og en kat tog sig en lur samme sted.

Forhenværende trafikminister Arne Melchior yndede at sige: "Man kører jo ikke for at køre, men for at komme frem". Selv om det næppe er så intelligent et udsagn som Melchior vist selv troede (i betragtning af hvor tit han gentog det), er det tilsyneladende et synspunkt, mange politikere deler - når det drejer sig om "trafik". Hvilket først og fremmest vil sige biler. Cykler har politikere åbenbart stadig vanskeligt ved at betragte som trafik, og det virker som om "cykelsuperstierne", trods forsikringer om det modsatte, stadig er baseret på den tankegang, at "man cykler ikke for at komme frem, men for at cykle".

En "motorvej for cykler", som konceptet også søges solgt som, ville forudsætte helt andre tiltag end lidt maling og skilte. Nemlig at hele forløbet af stien er planlagt ud fra udsyn, svingradius, sikkerhed mod krydsende trafik, deciderede udfletninger på de mest trafikerede dele. Det virker ikke som om der er nogen som helst politisk vilje til at ofre de ganske anderledes beløb, det ville koste. Store ord er som bekendt billigere.

Allan Bartroff

Yes yes yes - tak for artikelo Emil Rottbøl

Lige det præcist udtryk for det støn, vi kom med, da vi læste om bevillingen - det er ret forbløffende at se hvor meget varm luft nåja og maling man kan spilde 170 mio på. Malingen er gudskelov ikke slidstærk - men lidt pinligt at Cyklistforbundet øjensynligt hopper med på supercykelsti spinnet

Rasmus Kongshøj

Hvad mon der ville ske, hvis man droppede alle vartmluft-projekterne i det offentlige, der mere er sat i verden for at vise befolkningen at man skam "gør noget" end for at løse egentlige problemer, og i stedet brugte pengene på færre, men ordentlige projekter?