Nyhed
Læsetid: 3 min.

Cevea: Forkert at fokusere på konkurrenceevnen

Danske virksomheders salg til hjemmemarkedet er gået i stå, mens eksporten vokser, viser en ny opgørelse fra tænketanken Cevea. Politikerne skal ifølge tænketanken derfor fokusere mindre på eksporten og mere på at øge efterspørgslen i Danmark. Dansk Industri er uenig.
Indland
25. juni 2013

Mens eksporten er steget til et højere niveau end før finanskrisen, er virksomhedernes salg i Danmark fortsat lavere end før krisen. Det viser en ny analyse fra tænketanken Cevea.

Det gør op mod forestillingen om, at det er en dårlig konkurrenceevne, der gør, at dansk økonomi fortsat hænger fast i krisen, mener tænketanken.

»Hvis vi går lidt bag om den udfordring, som dansk økonomi absolut befinder sig i, ser vi et andet billede; nemlig at eksporten har det godt, ligger på niveau over krisen, mens det for alvor er den indenlandske efterspørgsel, vi har et stort problem med,« forklarer Jens Jonatan Steen, analysechef i Cevea.

Industriens eksport er 14 pct. højere end det højeste niveau, før krisen ramte. Til gengæld er industriens hjemmemarkedssalg syv pct. lavere end det højeste niveau før krisen.

»Vores analyse viser, at det fokus, der har været i forhold til, hvad der skal til for at få gang i den danske økonomi med større vækst og højere jobskabelse, har været forkert. Vi har haft meget fokus på rammevilkår og konkurrenceevne, hvilket betyder, at det alene er de store, eksporterende virksomheder, som er løbet med opmærksomheden,« siger Jens Jonatan Steen.

Den vurdering deles ikke af industriens interesseorganisation, Dansk Industri. Her mener man ikke, det går så godt med eksporten, som Cevea fremhæver.

»Vores eksport til EU-landene er vigende. Der er selvfølgelig nogen vækst i eksporten ud af Europa, men der er ikke nogen større vækst i den eksport. Og det vil være ganske gavnligt for dansk økonomi at få noget mere gang i eksporten,« siger cheføkonom i Dansk Industri, Klaus Rasmussen.

Cevea fremhæver i sin analyse, at det især er nogle få, store virksomheder, der står for det meste af eksporten. De 100 største virksomheder står for halvdelen af dansk eksport. Derfor kommer det kun de få store virksomheder til gavn, når eksporten stiger.

Det argument køber Dansk Industris cheføkonom heller ikke. For det trækker en masse aktivitet med hos danske underleverandørerne, når de store virksomheder sælger mere til udlandet.

»Det interessante er ikke, hvem der eksporterer. Det interessante er, hvor mange der er beskæftiget relateret til eksport,« siger Klaus Rasmussen.

»Der er næsten lige så mange beskæftiget relateret til eksport, som der beskæftiget i relation til det private forbrug.«

Stimulering

Analysen af, hvad det primære økonomiske problem i Danmark er, leder Cevea og Dansk Industri til to forskellige konklusioner af, hvad der bør gøres i den økonomiske politik.

»Når vi ser på, hvilke virksomheder der eksporterer, og hvor mange virksomheder der eksporterer, synes det at være lidt ejendommeligt, at vi så hårdnakket fastholder fokus på konkurrenceevnen i stedet for at sadle om og få endnu mere fokus på det, der på kort sigt kan genskabe optimisme og genrejse væksten,« siger Jens Jonatan Steen.

»Det handler om at få gang i det private forbrug, få genskabt optimismen. Det gøres for det første ved at stoppe nedskæringerne i den offentlige sektor. Det trækker penge ud af økonomien, det får flere folk i arbejdsløshed, og det betyder, at vi ikke får optimisme og en positiv økonomisk spiral,« siger Ceveas analysechef.

Hos Dansk Industri mener man derimod, at vi fortsat skal sætte vores lid til en stigende eksport.

»Der er efterspørgsel ude i verden, og den må vi se, om vi kan koble os på, og på den måde få mere gang i dansk økonomi,« siger Klaus Rasmussen.

»Det er det lange seje træk. Vi har brugt 15 år på at underminere vores konkurrenceevne, og så tager det altså også noget tid at få rettet op på det igen. Men det er den vej, der er. Det er vejen frem.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her