Læsetid: 4 min.

Fagforbund: TV 2-redaktør beklikker gidsels troværdighed

Ifølge kanalchef for TV2 News Mikkel Hertz kan man ’sætte spørgsmålstegn’ ved det tidligere gidsel Eddy Lopez’ forklaring om, at han har fået tæsk forud for tv-optagelser. Søfartens Ledere går videre med klagen over TV 2 til Pressenævnet
11. juni 2013

Direktør Fritz Ganzhorn fra fagforbundet Søfartens Ledere anklager nu TV 2 for at beklikke troværdigheden hos forbundets medlem, den tidligere kidnappede søkaptajn Eddy Lopez.

Som Information tidligere har omtalt, har Søfartens Ledere på vegne af Eddy Lopez, der var kaptajn på det kaprede skib Leopard og sad som gidsel hos somaliske pirater i 838 dage, klaget til TV 2 over udsendelsen De danske gidsler – mareridter i Somalia, som stationen sendte den aften, hvor gidslerne netop var blevet løsladt.

Centralt i klagen fra Eddy Lopez er hans oplevelser af, at han forud for optagelserne med vold blev truet af piraterne til at overdrive sine lidelser.

Således mener Eddy Lopez – som på et tidspunkt i udsendelsen fortæller om selvmordstanker og ved en anden lejlighed bryder grædende sammen – ifølge klagen til TV 2, at han blev »udstillet på en ydmygende og nedværdigende måde – en fremstilling, han under tvang og trusler på intet tidspunkt kunne sige fra over for«.

I Presselogen, som søndag blev bragt på TV 2 News, udtalte TV 2 News’ kanalchef, Mikkel Hertz, imidlertid, at »der kan man godt sætte spørgsmålstegn ved Eddy Lopez’ opfattelse af virkeligheden, som den er beskrevet her, at der er uddelt tæsk, og hvad ved jeg«.

For som Mikkel Hertz tilføjede: »Der er andre, der har oplevet virkeligheden anderledes.«

Beklikker troværdighed

Hertil siger Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere til Information:

»Jeg synes, man beklikker vores medlems troværdighed, hvis man sætter spørgsmålstegn ved hans forklaring.«

Direktøren mener også, at den undskyldning eller beklagelse, som TV 2 har fremsat efter at have modtaget klagen, lyder hul:

»Man siger vel ikke undskyld, hvis man ikke tror på hans forklaring,« som Fritz Ganzhorn siger.

I Presselogen forklarede Mikkel Hertz, at han af hensyn til den verserende klagesag nødigt ville kommentere sagen. Han beklagede dog, at Eddy Lopez følte sig »krænket af flere grunde«, og understregede, at »Eddy Lopez’ opfattelse af, hvordan virkeligheden har været for ham, den kan vi ikke tage fra ham.«

Men derefter forklarede kanalchefen, at andre altså havde en anden opfattelse end kaptajnen, og at man kunne »sætte spørgsmålstegn ved Eddy Lopez’ opfattelse af virkeligheden«.

»Jeg er ikke sikker på, at alle har oplevet det samme, som Eddy Lopez har oplevet, og som det er beskrevet i fremstillingen her,« sagde Mikkel Hertz.

Kanalchefen ønsker ikke selv at kommentere sine udtalelser til Presselogen om Eddy Lopez’ troværdighed, men henviser i stedet til TV 2’s nyhedsdirektør, Michael Dyrby. Nyhedsdirektøren kalder det »totalt ærgerligt«, at hovedpersonen i tv-udsendelsen føler sig krænket: »Det har aldrig været hensigten, tværtimod.«

»Vi beskylder ikke Eddy Lopez for at lyve. Det er hans opfattelse af virkeligheden, og den er rigtig. Vi har bare spurgt de filippinske søfolk, og de har oplevet det på en anden måde,« fortsætter Michael Dyrby med henvisning til tre filippinske mænd, der også var ombord på Leopard og blev taget som gidsler af piraterne.

Michael Dyrby oplyser, at TV 2 nu vil offentliggøre sit svar på klagen.

De filippinske søfolk har ifølge Michael Dyrby ikke følt, at der var tale om en »konstrueret virkelighed«, sådan som Eddy Lopez har forklaret om bl.a. situationen, da tv-optagelserne blev lavet.

»Jeg tror, det særlig har været sådan, at det, der har skulle instrueres, er kommunikeret til Eddy og til dels Søren Lyngbjørn,« siger Fritz Ganzhorn, der ikke »føler anledning til at være tvivle på Eddy Lopez’ forklaring.«

I TV 2’s svar til Søfartens Ledere fremgår det også, at fagforbundet på et møde med TV 2 den 3. juni skulle have forklaret, at når Eddy Lopez brugte ordet ’tæsk’ og sagde, at han var blevet slået ’igen og igen’ under en køretur, så var der i virkeligheden tale om »en albue i siden«, altså et enkelt albuestød.

Hertil siger Fritz Ganzhorn, at man på mødet har talt om »gentagne og hårde albuestød ind i siden af Eddy Lopez«.

»Det nedgør man lidt ved at tale om albuestødet, og det er jeg lidt ked af,« siger han.

Klage videre til Pressenævnet

Søfartens Ledere valgte i går at sende klagen over TV 2 videre til Pressenævnet, efter at tv-stationen havde haft mulighed for at besvare den skriftligt.

»Vi har siden gået klagesvaret igennem med både Eddy Lopez og vores advokat, og på baggrund af svaret, der er TV 2’s endelige svar på klagen, finder vi det nødvendigt at indbringe sagen for Pressenævnet,« siger Fritz Ganzhorn.

»Kun vedrørende et enkelt klagepunkt tager TV 2 bekræftende til genmæle, idet TV 2 anerkender, at stationen ikke har udvist tilstrækkelige bestræbelser på at opnå tilsagn fra Eddy Lopez efter hans frigivelse.«

TV 2 undlader desuden ifølge Fritz Ganzhorn at svare på »nogle af klagens presseetiske spørgsmål, og det har hele tiden været Eddy Lopez’ intention at få en pressefaglig afgørelse og, om nødvendigt, at TV 2 skal stå til ansvar for den pågældende udsendelse«.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Per Jongberg
Per Jongberg anbefalede denne artikel

Kommentarer

Carsten Hansen

TV2 har næppe været ude i den virkelige verden. (at skulle sige det om en tv-station !)

TV2 skal passe rigtigt godt på med hvad de gør og siger. De aner da intet om hvad der er foregået, mens søfolkene var gidsler. At beklikke deres troværdighed er langt ude. Virkeligt langt ude.

Henrik Darlie

»Eddy Lopez’ opfattelse af, hvordan virkeligheden har været for ham, den kan vi ikke tage fra ham.«

Ville I ellers gerne det ? og erstatte den med jeres egen ?
Jeg tror det gerne.

Poul Erik Larsen

Det kan efterhånden være svært at se den dybere mening med hvad der er rigtig og forkert i hele denne polemik omkring anmeldelsen til Pressenævnet, og hvad Eddy Lopez, og ikke mindst Søfartens Ledere forventer at få ud af det?

Siden sagen kom frem i medierne for over en uge siden, har det skabt overskrifter og daglig omtale. Hvis det var meningen, må man sige, at aktionen er lykkedes.

Hvis det var Eddy Lopez og Søfartens Lederes mening at ”jorde” Ekstra Bladet og Tv2, så tror jeg aktionen er knap så vellykket.

Nu er der en ganske bestemt procedure der skal følges, for at indklage et medie for pressenævnet, bl.a. nogle tidsfrister, som i dette tilfælde har gjort det nødvendigt at klagen skulle fremføres på nuværende tidspunkt.

Men den store medieovervågenhed, som Søfartens Ledere har iværksat, tror jeg ikke ligefrem fremmer forståelsen af Eddy Lopez’s klage.

Ganske vist er klagen til Pressenævnet nu et faktum. Men dette nævns afgørelse vil først foreligge om tidligst en måned, så der er jo ganske god tid for Søfartens Ledere til at finde på flere ”sandheder” frem, og få dem frem i medierne.

Mediernes omtale af sagen fremstiller selvfølgelig Søfartens Ledere som, den ansvarlige og altofrende faglige organisation, som virkelig interesserer sig for medlemmernes ve og vel, udadtil.

Men jeg mener nu, at denne frembusende adfærd skader mere, end den gavner. For, hvad der ikke fremgår af alt det skrevne, er hvordan virkeligheden forholder sig med hensyn til foreningens ageren i sagen!

I denne artikel mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere, at Tv2-News´ kanalchef, Mikkel Hertz, beklikker Eddy Lopez’s troværdighed, ved at man sætter spørgsmål ved hans forklaring.

Jeg så selv udsendelsen, og skal gerne medgive at de forskellige redaktørers udtalelser, ikke var uden en hvis form for uld i munden. Men netop om, ”at sætte spørgsmålstegn”, ved Eddy Lopez’s forklaring, syntes jeg ikke er det samme som, at beklikke forklaringen.

Derimod syntes jeg, at Søfartens Ledere i høj grad udnytter situationen til at retfærdiggøre deres egne interesser i sagen.

Og, selvfølgelig har Eddy Lopez ret til at klage over sin fremstilling i de to medier, og jeg forstår helt klart hans følelser omkring det billedmateriale som har været vist.

Men jeg tror desværre også den store opbakning og sympati manden fik i den danske befolkning, desværre langt hen af vejen vendes til det modsatte, med dette mediecirkus. Og det mener jeg absolut er ærgerligt.