Læsetid: 2 min.

Frygt for fusion af institutioner efter ny skolereform

Med reformen af folkeskolen åbner forligspartierne ifølge nyt notat fra KL for nye sammenlægninger af skoler og daginstitutioner, fordi kravet til fælles ledelse lempes. Det forringer det lokale demokrati, lyder kritikken fra forældre
I Skolelederforeningen undrer man sig over, at politikerne, før skolereformen blev aftalt, havde et stort fokus på skoleledelse, og de så ifølge dem vil svække den ved at fjerne lederens fokus fra skoledelen ved at lægge tingene sammen. Politikerne mener, det giver mulighed for at tænke to institutioner mere sammen, så overgangen for børnene ikke bliver så stor fra børnehave til skole.

I Skolelederforeningen undrer man sig over, at politikerne, før skolereformen blev aftalt, havde et stort fokus på skoleledelse, og de så ifølge dem vil svække den ved at fjerne lederens fokus fra skoledelen ved at lægge tingene sammen. Politikerne mener, det giver mulighed for at tænke to institutioner mere sammen, så overgangen for børnene ikke bliver så stor fra børnehave til skole.

Tine Sletting

11. juli 2013

Når den nye reform af folkeskolen træder i kraft fra skoleåret 2014/2015, bliver det nemmere for kommunerne at slå skoleledelsen sammen med ledelsen på nærliggende daginstitutioner og ungdomsskoler – og dermed spare lønudgifterne til ledere.

Som en del af folkeskolereformen lægger regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative op til, at der kan afbureaukratiseres for op mod 105 mio. kr. årligt, og det skal bl.a. ske ved, at kravet til »fælles ledelse af flere folkeskoler og fælles ledelse mellem folkeskoler og dagtilbud/fritidshjem ændres fra 150 elever til 300 elever,« som Kommunernes Landsforening skriver i et nyt notat.

De kommende ’kæmpeinstitutioner’ vækker bekymring hos landets forældreorganisationer:

»Det er et stort demokratisk problem, når kommuner får mulighed for og vælger at slå institutioner sammen, fordi det svækker forældredemokratiet. Jo større enheder, jo længere er der fra ledelse til elever og forældre. Samtidig kan jeg frygte, at fokus vil være på den store institution – skolen – mens daginstitutionen bliver overset,« siger Lars Klingenberg, formand for Forældrenes Landsorganisation. Formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen, mener også, at fælles ledelse giver dårligere ledelse.

»Når vi ser på lederdelen, så vil en tidligere skoleleder have sit fokus på skoledelen og ikke på daginstitutionsdelen, og det kan få betydning for kvaliteten af både skole- og daginstitutionsdelen. Der er altså stor forskel på at lede en skole og lede en daginstitution. Der er to vidt forskellige formål med de to institutioner,« siger Mette With Hagensen.

Kræver pædagogisk projekt

Børne- og undervisningsordfører forRadikale Venstre, Lotte Rod, mener, at forældrenes bekymring er ubegrundet.

»Selv i yderområderne bliver skolerne større, og 300 elever er altså ikke en megaskole. I dag har vi flere skoler, som har dispensation til fælles ledelse med en institution, så vi ønsker blot at afspejle virkeligheden. Men det er afgørende for os, at man kun tænker fælles ledelse mellem skole og institution, hvis man har et pædagogisk projekt og en ambition med det,« siger Lotte Rod.

Lektor ved Roskilde Universitet Charlotte Højholt, som har forsket i samtænkning mellem institutioner, ser store udfordringer ved fælles ledelse:

»Det kræver, at en skoleleder er meget åben overfor at se på andre relevanskriterier for, hvad der sker i en institution, end hvad der sker i skolen, for det er jo forskellige former for praksisser, og det er et af dilemmaerne,« siger hun.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lars B. Jensen

Jeg forstår ikke helt denne artikel, det er vel ikke manglen på flere ledere, der er det største problem i den offentlige sektor?

Dorte Sørensen

Hvis der bliver samme ledelse bliver kravet om et forældrebetalingsloft for daginstitutionerne så også ophævet - så der ikke er noget forældrebetalingsloft som der i dag er ved SFO´erne. P1-morgen kunne lige fortælle, at priserne var steget over 50 pct for SFO´erne inden for den sidste 10årsperiode.
En sammellagt ledelse kan betyde mindre "bruger"-demokrati og uhæmmet forældrebetaling. Ligeledes vil en sammenlagt ledelse være en fordel for lærerne og pædagogerne mv. og hvad vil det betyde for det fremtidige arbejdsklima og herunder ikke mindst for børnene.

Jeg håber , at politikerne forengangs skyld vil høre på de mennesker ,der arbejder og er burgere af vor folkeskoler og daginstitutioner.

Martin Christiansen, Karsten Aaen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Nej, Michael Pedersen, det er en naturlig udvikling at have en lille skole i sin nærhed, når man kan komme i kontakt med hele verden, uanset hvor man befinder sig.

John Victor Lorck, Flemming Scheel Andersen og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
Torben Nielsen

Dream on, Dorte Sørensen. De store strukturer er bekvemt forsynet med besværlige og måske tilstoppede hørerør.

Martin B. Vestergaard

Hvornår lærer politikerne af erfaringerne fra den virkelige verden?

Indtil nu har større enheder måske nok reduceret antallet af topchefer, men ikke antallet af ledere totalt, så hvis formålet er at spare penge skulle de hellere droppe det projekt.

Fælles ledelse mellem skole og daginstitution vil medføre en pædagogisk leder i daginstitutionen (den nuværende institutionsleder), en faglig leder på skolen (den nuværende skoleleder) og så en centerleder eller hvad de nu vil kalde den nyansatte leder for den sammenlagte blandingsinstitution.

Som eksempel kan vi tage Århus, her har vi "gode" erfaringer med at sammenlægge daginstitutioner i dagtilbud. Det har skabt nogle store enheder ledet af en dagtilbudsleder, hvor de tidligere institutionsledere nu hedder pædagogiske ledere. Samtidig har dagtilbudslederne fået en stab af administrative medarbejdere, og de pædagogiske ledere har fået mindre tid i institutionerne. Og de daglige logistiske opgaver har i mange tilfælde fået et led mere, når de skal igennem dagtilbudskontoret, som ikke altid ligger lige om hjørnet.

Henrik Jensen, Karsten Aaen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Henrik Jensen

Lars Jensen:

"det er vel ikke manglen på flere ledere, der er det største problem i den offentlige sektor?"

Sikke et spørgsmål. Du tænker tydeligvis ikke som en DJØFer; men lader dig styre af din forstand.

Det kommer du ikke langt med.

Alan Strandbygaard, Lars B. Jensen, Tue Romanow, Steffen Gliese og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Jørn Petersen

Centralisering er navnet på vores tids største fejltagelse.

Politikerene samler magten og dikterer kommunerne hvordan de skal agere lokalt over for befolkningen.
Kommunerne er fritaget for ansvar så længe de følger bogen til punkt og prikke, så de behøver ikke længere at forholde sig til individet.

Skoler og daginstitutioner skal nu under fælles ledelse hvor drejebogen er dikteret fra politikerene.

Vores børn de ældre os selv oplever at samfundet er blevet en mekanisme som vi er underlagt og det stiller os alene i verden.

Fællesskaber som de mindre enheder med ansvarlig ledelse sikrede forsvinder og afløses af økonomisk tænkning uden den nødvendige omsorg for de børn og ældre vi overlader mange timer hver dag til et system som er holdt op med at varetage deres interesser.

Systemet lukker om sig selv og malker os ubekymret og hensynsløst og dropper os kynisk når vi ikke længere repræsenterer en værdi.

Rundt om dette system opstår nye fællesskaber og love som systemet med hård hånd bekæmper og undertrykker ofte med vold.

Foreninger bliver ikke længere hørt, fagorganisationer bliver undertrykt der bliver generelt lovgivet mod alt der ikke har en værdi som systemet kan bruge.

Der opstår bander mere kriminalitet, folk søger bange sammen i fællesskaber som ligger uden for systemet.

Systemet tilbyder ikke længere trykhed men er blevet et monster som undertrykker sin egen befolkning.

Karsten Aaen, Dan Johannesson, Steffen Gliese og John Victor Lorck anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Sådan, Jørn Pedersen! Hvad vi mangler, er mangfoldigheden i de utallige små institutioner, præget af dem, der bruger dem, og dem, der leder dem. Det gælder fra vugge til grav. Det strømlinede er i den grad blevet en værdi i sig selv, men ikke for et flertal, tror jeg roligt, at man kan regne med.

Dan Johannesson

"Det forringer det lokale demokrati, lyder kritikken fra forældre".

Det kan da ikke overraske længere? Terrorpakke et og to, lømmelpakken, US overvågning af danske DNA registre og danskernes betalingskort, regionsreformen, kommunalreformen, sygehus reformen, politireformen, skolereformen, lægereformen, den nye offenlighedslov har ALLE den samme fællesnævner. Total CENTRALISERING, og FJERNELSE af demokratiske og civile rettigheder, institutioner og strukturer.

Demokratiet er under afvikling, og er stort set afmonteret et hundrede procent, bortset fra tom retorik og zombie lignende valghandlinger hvert fjerde år, uden nogensomhelst konsekvens, andet end sanseløs gentagelse af samme neoliberale politik.

Så længe vi fortsætter med at debatterer som om at demokratiet og landsstyret stadig er i kraft, medvirker vi direkte til ødelæggelsen. Vi er nødt til at tale ud fra realvirkeligheden, og ophøre med vores evindelige pre centraliserede, 'vi lever i et demokrati' diskurs. - hvis vi skal have snebold i helvedes chance for at begynde at addressere, de meget alvorlige og landsskadelige love vores politikere koordineret og ubønhørligt har vedtaget, uafhængigt af farveillusionen, nonstop siden 2001.

Alan Strandbygaard, Karsten Aaen, Inger Nilsson og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jørn Petersen

@Michael Pedersen

Mangfoldigheden i din opfattelse er at der er mange forskellige mennesker, det kan det også være.

Værdien og mangfoldigheden ved de små enheder er at alle bliver set og hørt og at de får udviklet deres sociale kompetencer, af mennesker der har tid til fordybelse med dem, husk de er der i lang tid.

Problemet med din mangfoldighed, er at man overlader dem til sig selv i et system som glimrer ved sit fravær og som kun stiller krav.

Det skaber individer som ikke har fået særlige stabile sociale kompetencer.

Steffen Gliese

I en stor skole segmenterer man sig i langt højere grad, mens man på små skoler ikke undgår at relatere til alle - og dette i tryghed, så barnet får lejlighed til at opbygge sin personlighed uden de dårligdomme, der plager så mange børn i dag som reaktion på alt for store sociale krav i for ung en alder.

Steffen Gliese

Nu vil jeg jo aldrig nedlade mig til, Henrik Jensen, at benytte et økonomisk pseudoargument; men tryghed og forudsigelighed er det, der skaber den fundamentale tryghed, som giver børn den rodfæstethed i verden, som gør det muligt for at blive voksne, selvberoende mennesker.

Steffen Gliese

Jeg iagttager faktisk, hvor mærkbar en forskel der er på, om børnene overhovedet har forstået noget af det, der er blevet sagt i skolen, tydeligvis er det at kunne gemme sig i mængden ikke et sjældent fænomen.

Henrik Jensen

Er det mig du mener.....?

Jeg er nu heller ikke, lad der ikke være nogen tvivl om det, nogen stor fan af CEPOS.

Men igen - hvis de siger, at jorden er rund, vil jeg ikke bide mig fast i det modsatte argument.

Her tror jeg faktisk de har ret -

og så er der en faktor, de ikke har set på, men som jeg ved er der: Skolesammenlægningerne har også betydet et forøget frafald i de store klasser - hvorfor har jeg skrevet om...