Baggrund
Læsetid: 8 min.

Generation Touch

Selvfølgelig leger småbørn med iPads. Men ingen ved noget om, hvordan børn ned til et-års-alderen påvirkes i deres udvikling af den stigende brug. Læringsrevolution, spår nogle forskere, mens udviklingspsykologer mener, at tiden går fra det vigtigste i et barns liv
Smartphones og iPads har også fået fast plads i hverdagen hos de mindste, selv om man endnu ikke ved, hvordan brugen af disse påvirker deres udvikling. Her er det Solbjørk og Embla Busted Vestergaard.

Tine Sletting

Indland
19. juli 2013

Babar Baig lever af at få andre til at købe apps. Men hans egen søn, Zain, på fem år måtte kun bruge iPaden én time fredag aften.

»Der er en masse hype omkring iPads, og der er rigtig mange børn, der bruger den. Der har lige været en sag i Storbritannien, hvor en fire-årig pige som den første er blevet behandlet for afhængighed. Hver gang, forældrene tog iPaden væk fra hende, begyndte hun at råbe og skrige. Som forældre savner man råd om, hvordan og hvor meget børn egentlig har godt af at bruge de her interaktive redskaber,« siger Babar Baig.

Og han er ikke alene om bekymringen. I takt med at den nye teknologi på smartphones og tablets er så let for selv børn helt ned til et-års-alderen at bruge, fordi de ikke behøver at bakse med en mus, stiger behovet for viden om, hvordan teknologien påvirker børn psykologisk, motorisk og socialt.

Kigger man sig om i den umiddelbare omgangskreds, er det en meget synlig forandring af børnelivet, der er sket på de tre år, iPaden har været på markedet og gjort Danmark til et af de førende lande i brugen af bl.a. tablets. Til familiefester eller andre sammenkomster med små gæster finder de små sammen på gulvet eller i sofaen omkring det elektroniske røre-legetøj. Normalt it-begejstrede forældre beretter om en hidtil uset aggressivitet hos deres mindste, når de siger nej til mere iPad, og selv denne avis’ chef for digitale medier vil ikke have, at hans to små drenge bruger tablet eller smartphone. Medmindre far skal læse avis, selvfølgelig.

I en meget omtalt artikel om touch-screen-generationen fra amerikanske The Atlantic omtaler journalisten Hanna Rosin et møde med blandt andre it-udviklere af børneapps. Selv her – blandt pionererne – var ubehaget over deres børns brug af iPads udtalt.

»De spiller ikke så meget,« som en af dem sagde til Hanna Rosin, og til journalistens noget overraskede, »Virkelig, hvorfor ikke?« lød svaret: »Fordi jeg ikke tillader det. Vi har en regel, der betyder ingen skærmtid i løbet af ugen«, medmindre det har et klart læringsindhold.
»Når man er presset i en hverdagssituation, hvor man skal lave mad eller foretage et vigtigt opkald, så er det så nemt og effektivt at bruge iPad for at få lidt fred, men så hænger det også på samvittigheden. Og så skal man lige retfærdiggøre over for andre, at det altså ikke er noget, ens børn normalt får lov til,« siger Babar Baig. Hans løsning ligner den amerikanske udviklers: læring. Tilsat voksenkontakt.

Hvis forældre kan finde vej gennem app-junglen, kan de i dag downloade tusindvis af læringsapps, som plaster på den dårlige samvittighed, når børnene sidder bag skærmen.

Babar Baig gik endnu mere konkret til værks og udviklede sammen med folkeskolelærer Janus  Madsen iPad-appen ’Skriv og Læs – writereader’, hvor børn helt ned til fire år med støtte fra voksne kan skrive deres egne bøger.

Opmærksomhedskultur

Men er der egentlig grundlag for forældrenes dårlige samvittighed? Hvorfor skal små børn udelukkes for den teknologiske udvikling, som voksne i den grad er hoppet med på? Alle nye medier siden telefonen er blevet mødt med frygt, men kan teknologiforskrækkelsen ikke snart begraves? Det mener danskerne tilsyneladende. Ifølge Danmarks Statistik havde 19 procent af danske familier i april en tablet mod ni procent i 2011. Over 50 procent har en smartphone, og – som Politiken beretter – sælger Fisher-Price stadigt flere produkter, der beskytter forældres telefoner og tablets mod savl og slag.

Brugen af digital pædagogik i daginstitutioner og kommuner har i de senere år har gjort sit indtog i forrygende fart. I en rundspørge foretaget for LO’s Ugebrev A4 oplyser 74 procent af landets institutionsledere, at børns brug af computere og iPads er steget de seneste fem år. Egedal Kommune er en af frontløberne i Danmark og har udarbejdet en fælles strategi for læring og medier i daginstitutioner og skole, hvor brugen af iPads spiller en central rolle.

Uffe Esben Pedersen er psykolog i PPR i Egedal Kommune og kritisk over for kommunernes strategi:

»Egedal Kommune vil gerne markedsføre sig på sin mediestrategi.Der kommer folk fra andre lande og studerer, hvordan man har implementeret iPads i daginstitutionerne. Min bekymring er bare, at håbet om at kunne konkurrere med kineserne om at være de bedste til at introducere it tidligt, bliver på små børns bekostning. Man lægger skinner ud for en meget zappende opmærksomhedskultur, som ikke lægger op til særlig meget fordybelse,« siger Uffe Esben Pedersen, der mener, at man skal vente til skolealderen med at introducere iPads.

Problemet er ifølge udviklingspsykologen, at tiden med teknologien går fra den tid, børn skal stimuleres sprogligt, visuelt og sensorisk:

»Det er nogle ting, som børn mellem to og seks år er enormt disponerede for at udvikle netop på det tidspunkt. Det kan man ikke kan vente med til senere. Og der er ingen tvivl om, at den enorme fascination af iPads tager tid og opmærksomhed fra disse ting.«

Andre fagfolk er enige med Uffe Esben Pedersen og fraråder tidlig brug af iPads. Sundhedsplejerske Helen Lyng Hansen har anbefalet forældre at holde igen, indtil følgerne af tidlig brug er videnskabeligt belyst. Og fysioterapeut Vibeke Winter har talt for et forbud i vuggestuer og børnehaver med henvisning til børns motoriske udvikling. I Sverige anbefaler man ifølge Ugebrevet  A4 ikke iPads til nul- til treårige.

Til teselskab

Tre børn kan sidde omkring en iPad, der gør det ud for et bord. Hvert barn får et glas og en tallerken. De kan hælde op, spilde og tørre op. Når børnene har spist – ved at trykke på skærmen – kan de vaske op i en vask. App’en hedder Toca Tea Party – Toca Boca, som laver appsene, er en del af Bonnier, og deres apps har over 30 millioner downloads. Ideen er at tage udgangspunkt i klassisk legetøj som f.eks. testellet og børns lyst til at deltage eller efterligne det kendte husarbejde, som voksne udøver hver dag. En af grundlæggerne af Toca Boca, svenske Björn Jeffery, fortæller, at den feedback, de fik fra de børn, de testede app’en på, var, at de ville vaske flere tallerkner.

Præsenteret for eksemplet siger Uffe Esben Pedersen:

»Jeg har ikke selv set den pågældende app, men det lyder jo, som om den er renset for den reelle fysiske og sociale funktion, som der bliver mindre og mindre af i familierne i dag, hvor forældrene ikke har tid, har købt sig en hushjælp eller bare ikke vil have børn i køkkenet, fordi det er for besværligt. Men der er ikke noget bedre for en dreng end at gå med ud på værkstedet. Det er det mest givende, fordi der både er sprog, fysisk aktivitet og sproglig stimulation i det.«

Leg og læring

Men der er andre, der ser introduktionen af tablets til børn på gåstadiet som noget nær en læringsmæssig revolution, hvor modsætningen mellem leg og læring ophæves.  

Producenterne af børneapps har for længst gennemskuet, at forældre går efter spil med leg og læring. Men faktisk mener Björn Jeffery, at det vigtigste er legen. Det skal være sjovt for børn, ellers fungerer en app ikke.

»Jeg synes, det er mærkeligt, at forældre fokuserer så meget på læring. Hvis man står på ski, er der ingen, der spørger, om man lærer at læse og skrive samtidigt. Men så snart man bruger iPads, så er det det første spørgsmål. En iPad bliver det, man bruger den til. Nogle gange leger forældre med deres børn, andre gange leger børnene alene. En gang i mellem lærer man at læse på en iPad, andre gange leger man bare med dem. Det er forældrene, der bestemmer, hvordan de skal anvendes,« siger  han.

Faktum er dog, at der findes meget lidt konkret forskning i børns tidlige brug af touch-teknologi. Efter at have trawlet det meste af den foreliggende viden igennem, konstaterer Hanna Rosin, at intet forskning definitivt har bevist, at iPad vil gøre et førskolebarn klogere eller lære det at tale kinesisk. De tre år, tablets har været på markedet, er lige så lang tid, som det tager at starte og skaffe finansiering til et forskningsprojekt.

En af de forskere, der er længst fremme, er den amerikanske professor Sandra Calvert og hendes forskningsteam ved Institut for Psykologi, Georgetown University. Calvert mener, at touch-teknologien har stort potentiale for små børn. »IPads gør det lettere for små børn at fokusere på indholdet end en mere traditionel interaktivitet, f.eks. via en mus. Brug af mus kan forhindre, at børn tænker dybere over indholdet, og det gør en iPad måske ikke i samme grad. Men det ved vi ikke med sikkerhed endnu.«

Engagement, ikke afhængighed

Sandra Calvert og hendes hold har interesseret sig en del for børns tilknytning og dets betydning for læring. De har udviklet en app på baggrund af en forestilling om, at børn lærer bedre fra en kendt og tillidsvækkende karakter – Elmo fra Sesame Street (et amerikansk børneprogram, red.) og så en nobody i det amerikanske børneunivers, DoDo fra Taiwan. Forskerne kommer til børnenes hjem og lader dem lege med appen, og de fandt ud af, at de fleste mindre børn vil følge den figur, der tidligere havde svaret korrekt og dermed demonstreret, at de sætter det rigtige svar over en velkendt karakter.

Det får Calvert til at konkludere, at børn er meget mere kyndige brugere af teknologi, end vi tidligere har forestillet os. Måske skyldes det, at en tablet, hvor man rører ved en skærm og bliver rettet med det samme, gør et mindre barn i stand til at indoptage informationen mere præcist. Calverts tidligere forskning har nemlig vist, at selv om børn bliver udsat for mange varierende former for skærmmedier, så har de svært ved at oversætte, hvad de ser på en skærm – uanset hvilken slags – til det virkelige liv, indtil de er om-
kring tre år.  Afhængig af kompleksiteten i det, de ser, lærer de bedre af en livedemonstration end noget, der vises på en skærm, der ikke er interaktiv.

»Touchskærm-teknologien gør det muligt at indoptage børns egne reaktioner. Det mest relevante forskningsspørgsmål for mig er, hvad børn kan lære af brugen af iPad-teknologien,« siger Sandra Calvert.

Alligevel anbefaler hun, at små børn ikke bør lege med iPads alene, men kun sammen med voksne. Med hensyn til børns afhængighed siger Calvert:

»Det, der sker, når en iPad er responsiv over for et barns handlinger, er en form for engagement. Og engagement er faktisk, hvad jeg betragter som et mere sandsynligt resultat af brug af iPad end afhængighed.«

Babar Baig afviser også, at hans app ’Skriv og læs’ begrænser børnenes udvikling, sådan som kritikerne frygter.

»En app skal jo være sjov og tage udgangspunkt i et barns interesser. Hvis barnet er interesseret i soldater eller naturen, går man ud med forældrene eller børnehaven og tager billeder af det, som man så importerer og begynder at skrive om. Det er jo ikke multiple choice, der styrer det, det er barnets interesser og fantasi,« siger han.

I dag kan hans søn både skrive og læse bøger på 1.-klasse-niveau. Og han må bruge iPad alt det, han vil. Bare der er læring i det.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

De neutrale betegnelser for en 7- 10 touchbetjent skærm er en Tablet, og ligeledes er den neutrale betegnelse for en telefon med internetadgang og apps en Smartphone.

En iPad er det beskyttede varenavn på en ældre touchbetjent enhed fra det amerikanske firma Apple. Der ses ikke nogen saglig grund til fremhæve dette mærke i forhold til andre,- snarere tværtimod.

Andre producenter (bl.a. Asus og Samung) sælger idag betydeligt bedre touchbetjente enheder og som bonus er de heller ikke en del af Apples lukkede univers, der låser brugeren fast til firmaets ydelser, uden mulighed for at kunne vælge blandt de langt bedre og mere veludviklede alternativer som f.eks Google tilbyder.

Morten Østergaard, John Vedsegaard, Peter Taitto, Nicolai Nygaard Petersen, Johan Jacobsen, Mads Kjærgård, Hans Jensen, Christian Johansen, Hans-Henrik Hansen, Karsten Aaen og Kristian Lund anbefalede denne kommentar

Som bedstefar har man ikke mere udfordringer med at beskæftige børnebørn på visit, de klarer det selv, skal blot at tilført slik og sodavand.

Tech er fint, men alt med måde. Når man først opdager, hvordan børn reagerer, når de så skal slukke eller lægge den fra sig indtræder betænkelighederne. De kan blive voldsomt hidsige - en erfaring jeg som forældre desværre deler med de øvrige forældre. Og disse stærke reaktioner er ikke særlig fede og rart er det heller ikke, når børnene nærmest udviser tech-abstinenser.

Per Torbensen

Undskyld men mener oprigtig det er et udtryk for en syg kultur.

Nick Mogensen, Brian Larsen, Mads Bentzen, Jørn Andersen, Nicolai Nygaard Petersen, Carsten Munk, Nic Pedersen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Det er direkte sygt, at man trækker denne kulturassimilering ned over hovedet på små, forsvarsløse børn før de overhovedet kan gå, kravle, tale og læse. Men kapitalisterne og deres kulturradikale allierede (hvem fanden kalder ellers deres børn for opmærksomhedskrævende navne som Solbjørk og Embla?) har vel fundet det perfekte værktøj til at smadre den sidste rest af potentiel, selvstændig tankegang hos den næste generation: smid en Ipad/Tablet i hovedet på dem, lige så snart de bliver født! Så får vi forbrugsjunkier allerede i 4-års alderen. Til gavn for væksten...
De mennesker, der udsætter deres børn for en Tablet i så tidlig en alder, er lige så syge og indoktrinerende, som de religiøse ekstremister, der trækker deres religion ned over hovedet på deres børn fra de er helt så af.

Jens Thaarup Nyberg, Martin Christiansen, Nicolai Nygaard Petersen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

@E. Jensen:
Jaa, der er ikke nogen grund til at promovere Plagiapples produkter yderligere. De har allerede skabt en af verdens største virksomheder på at plagiere eksisterende produkter, og så markedsføre dem som nye under andet navn, som regel med "I" foran.
I øvrig ganske smart fyr, ham Steve Jobs; verdens største/dygtigste plattenslager.

Flemming Scheel Andersen, Karsten Aaen og Erik Jensen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Børn kan stadig ikke lære at gå over gaden, klatre i træer, smage på modne ribs eller lege med en vandslange,
ved at røre ved en skærm.

Men ok - som fremtiden tegner sig, så bliver det sikkert heller ikke nødvendigt for dem at lære andet end at røre ved en skærm.

Nick Mogensen, John Vedsegaard, Carsten Munk, Jørn Andersen, Per Torbensen og lars abildgaard anbefalede denne kommentar
Majbritt Nielsen

E. Jensen
18. juli, 2013 - 22:59 #
Kan ske at ordet ipad bliver synonymt, med alt der kan prikkes på.
Lige som aspirin nærmest er synonym, med hovedpinepille.

Karsten Kølliker

Kærlighed og tryghed er fundamentet, men der fra handler alt om bevægelse og sansning for det lille barn. I disse år bliver vi nærmest oversvømmet med videnskabelig dokumentation for bevægelsens betydning for udviklingen af perception, sprog, empati. livsglæde mm.

Her sidst på eftermiddagen var jeg med mine børn nede ved havet og vælte os i bølgerne, og da vi igen stod på stranden kom en ung kvindelig livredder susende forbi i et meget kraftfuldt og hurtigt løb. Det viste sig hun bare her ved lukketid skulle hente et flag ca. 150 m nede ad stranden, og min datter spurgte hvorfor hun dog gjorde det, og jeg svarede: ”Se på hende. Hendes krop er i topform. Hendes krop elsker at mærke sig selv og det den kan”.

Jens Thaarup Nyberg, Martin Christiansen, Mads Bentzen, Flemming Scheel Andersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Der er virkelig grundlag for udtænkning af tidens største konspiration.
Producenterne af dette isenkram har på genial vis konstrueret enormt profitable, tykke lænker til indespærring af menneskebørn - væk fra verden. Og alle skal være med - ellers er man yt.
Nørretranders har udgivet en bog - Vær Nær. Jeg har ikke læst den. Men jeg tror ikke den handler om at være nær sin tablet - vores narkotiserende tabletter.
Afvænning af en 4-årig !! Jeg gyser.

Flemming Scheel Andersen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Majbritt
Om du spørger efter en Asparin eller en hovedpinepille er i princippet ligegyldigt, da indholdsstoffet er det samme. Det samme så vi med Sony's varenavn Walkman, der meget hurtigt blev sononymet for en transportabel båndafspiller, uanset fabrikant. Ingen skade sket da funktionen grundlæggende var den samme.

Det samme kan man desværre ikke sige om Apple iOS versus f.eks Googles Android, dertil er styresystemerne og brugerflade alt for forskellige.

Jeg plejer at sige, at Apple er som en Dublo klods, mens Android er en Lego klods, eller hvis man "rooter" sin enhed -en LegoTechnic. Et andet billede kunne være, at Apple er som et højhastighedstog der kan køre fra A til B, med ganske få serviceydelser som man betaler elstra for. mens et moderne Android OS er som en luksubil med alle de frihedsgrader der giver, herunder at køre som man selv lyster, vælge motor, montere ekstraudstyr, skifte farve på bilen osv..som regel helt uden beregning.

Derfor vil en iPad aldrig nogensinde blive det samme som en (Android, Windows) tablet, uanset hvor meget meningsdannere, jounalister og div. reklamer forsøger at promovere Apple produkter som var den hellige gral... Ligesom med al anden religion er der en smule sandhed i det da Apple var først i sin tid, mens resten af fortæliingen herefter blot er overtro for at fastholde magten (og indtægten) over de troende.

PS Hold iøvrigt øje med den helt nye tablet Asus Nexus 7-2 , som i næste månede virkelig vil vise, hvad dagens Google Android repræsentere, det ovenikøbet til lavpris! Flere luksustablets er også på vej i dette efterår, så valgfriheden har aldrig været større end i år. Køb ikke gamle/ brugte/enheder, da de nye mærkevare tablets og smartphones kan det dobbelte til sidste års pris. Valgfriheden betyder med andre ord at man også kan købe for billigt..

Flemming Scheel Andersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Når voksne blot ikke stiller forventninger så gør børnene det heller ikke ...og legen er sikret.

Jesper Frimann Ljungberg

Jeg synes altid det er sjovt at se hvor meget folk kan hidse sig op over teknologi.
Jeg har lige tilbragt et par dage i sommerhus med min søn og tre af hans kusiner og så tilhørende voksne. Der var fire iPads og fire unger. Og de blev spillet og socialiseret over spillene der blev spillet.
Dog var den største succes turene til vandet med vandhunde onklerne, boldspil, vandkamp og sæbebobler......

Tablets med måde, som med så meget andet.. Gør sku nok ikke børn til lallende idioter.

// Jesper

Morten Østergaard, Jeppe Mehlsen, Erik Jensen , Flemming Scheel Andersen, Peter Taitto, Birger Johansen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Hvem 'folk' hidser sig op?

Mads Bentzen

Ét er at man husker mindre og læser dårligere på en skærm - se fx: http://videnskab.dk/kultur-samfund/du-husker-mindre-og-laeser-darligere-...
Noget ganske andet - og langt mere alvorligt - er den pulserende radiofrekvente stråling, som vor tids børn udsættes for.
Det er dybt foruroligende, at kommuner indkøber denne trådløse teknologi til de helt små børn, og at man har sat sig som mål, at alle landet folkeskoler skal have trådløse netværk i 2014. Dette sker på trods af talrige advarsler fra uafhængige forskere og internationale organer som Det Europæiske Miljøagentur, Det Amerikanske Akademi for Miljømedicin, WHO og Europarådet.
Man kan også kaste et blik på en liste over Peer-reviewed og publiceret forskning, der finder skadevirkninger ved eksponeringer langt under bla. Danmarks grænseværdier - se listen her: http://www.bioinitiative.org/report/wp-content/uploads/pdfs/BioInitiativ...

Statens Institut for Strålebeskyttelse (Sundhedsstyrelse) bruger kun én eneste konsulent på dette område. Denne konsulent har fået sin egen forskning finansieret af TeleDanmarkMobil og Sonofon....!

Jeg er meget undrende over, at Information nærmest reklamerer for Apples tablet og slet ikke forholder sig kritisk til denne problemstilling - såvel den pædagogiske som den sundhedsmæssige. Og sandelig også til industriens rolle i forhold til vores myndigheders udarbejdelse af anbefalinger.

Martin Christiansen, Olav Bo Hessellund, Per Torbensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Per Torbensen

Mads.

Du er oppe imod sund fornuft og mægtige kapital interesser,selvfølgelig er det at bruge en mobil telefon og diverse elektroniske midler dødsens farligt.
Men uvidenhed og dårlig uddannelse lige så.
Alfa-Beta-Gamma stråling,gæt selv hvilken stråling der er den farligste og den farligste er netop tilknyttet hele mobil telefonien.

John Vedsegaard

Jeg har underligt nok aldrig prøvet en Touch dims, min mobil er med ganske almindelige knapper man skal trykke på og computeren med et helt almindeligt tastatur.

Egentlig kan jeg heller ikke se nogen grund til at anskaffe sådanne nogle dimser, bortset fra at jeg måske bliver nødt til det når man ikke mere kan købe almindelige klippekort til de offentlige transportmidler, alternativet er jo at anskaffe en bil.

Mads Bentzen

@Per Torbensen.

Oppe imod sund fornuft? Tror ikke helt jeg forstår...

Jeg er ikke ekspert i stråling. Blot ved jeg, at der er tale om radiofrekvent stråling, der udsendes i et pulserende signal med meget høje peaks. Og det er ikke blot mobiltelefonien, der baseres på denne teknologi. Det er også trådløse netværk, babyalarmer, spillekonsoller, trådløse fastnettelefoner, smart meters osv.

Den sunde fornuft må bestå i at beskytte vores børn mod denne stråling. Frankrig har netop gjort brug af forsigtighedsprincippet og tager drastiske skridt for at beskytte netop børnene. Lande som Chile, Rusland og Israel har ligeledes taget kraftige skridt i forhold til at beskytte deres befolkninger.
Men vores egne myndigheder sover i timen. Det viser deres svar på 18 spørgsmål stillet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget til vores Sundhedsminister. Her bekræfter man, at man kun bruger en eneste - OG industrifinansieret - konsulent på området. Man meddeler endvidere, at man faktisk ikke ved, hvordan andre lande forholder sig til problematikken.

Vores sundhedsmydigheder bekræfter, at vi intet ved om langtidseffekterne. Der er imidlertid en række tidlige indikatorer nu, hvor man dels kan se eksplosiv stigning i visse former for hjernekræft med også ser en lang række neurologiske og neuropsykologiske skadevirkninger.
Disse tidlige indikatorer har fået Det Europæiske Miljøagentur til at udsende en rapport, hvor man anbefaler nationalstaterne at gøre brug af forsiktighedsprincippet for at beskytte deres befolkninger. I samme rapport anmodes medierne i øvrigt om at giver befolkningerne bedre information. Se rapporten her: http://www.eea.europa.eu/publications/late-lessons-2

Den trådløse teknologi baseret på pulserende elektromagnetisk stråling er ét stort eksperiment med vores sundhed. Vi ser i dag drenge og piger med en tændt telefon i lommen - lige ved siden af deres reproduktionsorganer. Pigerne bærer allerede æg til næste generation.... Og vi ved, at denne stråling skader DNA!
Det er jo helt vanvittigt, at det bare kører løs helt uden refleksion....

Men ja, der er meget stærke økonomiske kræfter i denne teknologi. Selv nærværende avis lancerer produkter på tablets og mobiltelefon og reklamerer med det med billeder af Apples tablet, som der reklameres for i ovenstående artikel....

Olav Bo Hessellund, Jens Thaarup Nyberg og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Per Torbensen

Mads.
Vi er slet ikke uenige,vi er meget enige,godt indspark,misforstå ikke sund fornuft var og er møntret på de ansvarlige myndigheder.

Gamma stråling-elektromagnetisk stråling er dødsens farligt og vores politikere og myndigheder beskæftiger sig med rygning som det største problem-måske fordi man ikke har den store indsigt-politikere er også dødsens farlige.

Brian Larsen

Børn skal interagere med hinanden og andre mennesker. Ikke side og glo ind i en skærm

Richard Sørensen

Børn er analoge og har brug for alle de analoge færdigheder de kan opnå. Kun gennem kropslig læring og direkte socialicering bliver de helstøbte.Det er vist at analog skrivning stimulerer læring bedre end digital. Kroppen lærer og finmotoriken forfines.Alt for mange børn svigtes af forældre, der lader dem sidde foran pc'en i timevis. Nu skal pædagoger til at passe på, inden de kommer ud på samme sidespor.
Blev der sagt alt imens fedmeepidemien eksploderer.

Nick Mogensen

Det er meget passende at netop personlige elektronik-gadgets trives så fantastisk i det relativistiske, "alt handler om perspektiver", samfund.

Jesper Frimann illustrerer jo dette meget godt i sin kommentar. Alt med måde. Det er jo i princippet et Aristotelesk påbud fra hans bog om etik. Det er sådan set meget fornuftig, men gælder det alle livets forhold? Skal/kan man med måde irritere en klapperslange eller skide i et Fitness-world skab (som der faktisk var en der gjorde)? Og hvornår er det med måde? Projekt-forældre. Børn bliver på en bestemt måde en konstruktion for den evige fremtid.

Fantasi skal stimuleres og berøringsangsten er markant hos unge mennesker. Jovist er de "med på beatet", går i selvbevidste kostumer udi populær-påklædning, sætter dagsordenen i opdragelsen og meget mere. Det postmoderne samfund er jo kendetegnet ved en forsøg på at udviske magtbalancer og feministiske anslag gør, at enhver træden-maskulint-frem opfattes som en direkte trussel mod demokratiet og opdragelsesbastionerne. 68'erne og den anti-autoritære uddannelse, de marxistiske teorikonstruktion præger den flade, relativistiske kultur, hvor perspektiver er sandheden. Der er det selvfølgelig ikke relevant at tale om at sætte begrænsninger, udholde den pinslen man måtte være vidne til, når ens børn skal udsættes for den grusomste tortur af alle, nemlig en afvisning af deres ønske om at få en tablet eller det nyeste raketskud til en smartphone.

Gammel kinesisk filosofi siger, at lykken er, at kunne gå gennem livet og lægge mærke til omgivelserne, samtidig med at man holder en ske i hånden med olie i - som man ikke må spilde. Det er en svær kunst. Prøv selv. En tablet kan være et monster, hvor selve brugen ofte bliver mere vigtig end hvorfor man bruger den. Det er en form for gadget-masturbathon, hvor det anses som smukt og frisindet at onanere i 24 timer - sammen med andre. Til gengæld mister man simpelthen en lang række færdigheder. Nemlig en oprigtig kontakt med andre. Ikke en formålsrationel omgang bullshit, pseudo-høflig, sælger-lignende, Giddens rent-forholds-agtig adfærd.

Hvis Jesper Frimann overvejer sin egen kommentar, hvorfor er tablets så nødvendige? Hvis det andet var sjovere?

Man skulle tro at jeg agiterer for en bondesamfund, ja, næsten en marxistisk våd drøm. Men nej, jeg kan godt se det smarte i en lang række teknologiske artefakter, men denne halvstuderende, platte, medløberadfærd som henviser til et par løse studier om børns fantastisk læringsproces ved brugen af skærme og dertilhørende Magnus & Myggen-agtige spil, udstiller, som en (uønsket) selvopfyldende profeti, hvorfor relativisme er fejlslagen. En verden uden skriftsproget er ikke til at forestille sig. En verden uden tablets er meget vel til at forestille sig.

Jeg fik lussinger og røvfulde med grydeskeer da jeg var barn. Jeg ved ikke om jeg er blevet skadet. Det er ejheller sikkert om man bliver skadet af brugen af tablets og smartphones, men én ting er sikkert, mange unge mennesker i dag har en videnshorisont og et udsyn på størrelse med et spjæld-vindue. Alle forældre vil naturligvis benægte. Deres børn er altid anderledes. Men jeg er så heldig at jeg ikke er blevet partisk. Jeg har nemlig ingen børn endnu, og kan netop derfor se hvordan forældre i godhedens tegn tillader åndsdovenskab. Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner. Og netop denne åndsdovenskab ses ofte i sammenhæng med overdreven gadget-forbrug. De er ikke gensidigt afhængige, men falder ofte i samme ligning. At vide lidt om meget er Wikipedia-tidens flotteste fanfare. At vide meget om 'lidt' har samme socialstatus som prostitution. Man kan jo google det, ikke.

Hør musikken i radioen... "Umbrella, brella, brella, brella" - der er ikke meget "sutten op fra slap" i det omkvæd. Meget i populærkulturen sproglig fantasiløshed i højeste potens. Læs fx gamle breve, fx Niels Bohrs korrespondancer og læs så dagens e-mails eller sms'er: flade, ofte halv-platte, uoriginale, konsenssussøgende taskenspilleri. Den flade sprog indgår i en dialektisk relation med den flade adfærd. Lysten til at skille sig ud bliver så at sige missionen selv - den bliver så almindelig et foretagende, at man bliver som alle andre. Men myrreskær og hallelujah - det kan vi altid gøre i fællesskab. Selvom man skal være forsigtig med ikke at tabe sin smartphone når man kaster hænderne i vejret :-).

Brian Larsen, Per Torbensen, Olav Bo Hessellund og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Majbritt Nielsen

Erik Jensen

20. juli, 2013 - 00:04 #
Jeg må ærligt indrømme om en ipad eller andet ligener hinanden på overfladen men ikke i dybderne. Er mig ret ligegyldigt.
Jeg bruger det der virker for mig og dropper resten(så det vare noklidt inden jeg dropper min sony w595 og notebook).
Ud fra den tese, at jeg ikke udvikler det, lever af det, eller tjener på det.

Jeg har det med computere som med biler, de skal bare virke. De skal være brugervenlige, økonomiske og jeg gider IKKE betale overpris for et brand.Jeg kan skifte dæk og olie og andre simple ting.
Og bekymre mig ikke synderligt om resten.

Men som jeg kan læse din kommentar. Så virker den som en, andre kan drage nytte af. :)