Læsetid: 6 min.

Nu organiserer elbilejerne sig

Som græsrødder og konkurrenter til FDM vil elbilejere fremme den klimavenlige bil. Første udfordring er at etablere et konsortium, der kan sikre batteriskifte-teknologiens overlevelse i Danmark. Netop nu falder salget af elbiler
’Jeg tror, vi står på randen af noget stort,’  siger Steen Frederiksen, der er formand for Forenede Danske Elbilister. Foreningen forsøger at hjælpe de elbilister, der er ramt af Better Places konkurs.

Tine Sletting

3. juli 2013

Hvad er det, der kan ordnes i tilbagelænet tilstand over en kop kaffe, som bare tager 93 sekunder og sætter én i stand til at flytte sig en distance svarende til afstanden København-Frederikshavn?

Mens der tænkes over denne gåde, er her nyheden om, at danske ejere af elbiler nu har dannet deres egen græsrodsbevægelse, kaldet Forenede Danske Elbilister, FDEL, med slet skjult adresse til FDM, Forenede Danske Motorejere, som endnu primært varetager interesserne for ejere af de gammeldags, klimabelastende benzin- og dieselbiler.

Den ny forening har som sin første og stærkt presserende mission at redde det elbilsystem baseret på batteriskift, som er i overhængende fare for at falde fra hinanden i kølvandet på selskabet Better Places konkurs for en måned siden. I disse dage behandler kuratorerne konkursboet efter Better Place, og en nærliggende udgang er, at man realiserer de tilbageværende værdier via stykvis salg til forskellig side af bilbatterier, skifterobotter, ladestandere, bygninger på de 17 batteriskiftestationer m.m. Sker det, synes ejerne af de ca. 220 danske Renault Fluence Z.E.-elbiler – skræddersyet til batteriskiftet – for alvor at være på herrens mark.

»Vores biler havde ikke en rækkevidde på batteriets ca. 120 km, de havde en uendelig rækkevidde inden for landets grænser i kraft af skiftestationerne. De fleste af dem, der har købt en Renault Fluence, kan nu ikke mere bruge bilen til det, de havde købt den til,« siger Annette Munk Sørensen, chef for VEU Center Nordsjælland og en af de Fluence-ejere, der for nogle uger siden åbnede et forum på nettet for at søge råd og hjælp hos andre nødstedte elbilsejere.

Det initiativ har nu ført til den ny forening af elbilister med Annette Munk Sørensen som sekretær og Steen Frederiksen – engang olieselskabsdirektør, nu glødende elbilfan – som formand.

»Danmark er ved at tabe noget værdifuldt på gulvet, og det må ikke ske. Derfor har vi lavet foreningen. Vi har prøvet elbilen på egen krop, og der findes vel ingen større entusiaster end os – derfor må vi kunne hjælpe til med udbredelsen,« siger han.

Annette Munk Sørensen tilføjer, at folk, der ikke har prøvet en elbil, ikke ved, hvad de går glip af.

»Jeg har valgt elbilen for miljøets skyld, men det er en fantastisk nydelse at køre den, lydløs og med automatgear som den er. Hvorfor skal man leve med gammeldags teknologi, der føles som en traktor, når dette findes?«

Fare for tilbageslag

Medlemmerne af den ny forening er bekymrede for, at Better Places nedtur kan betyde tilbageslag for hele elbilomstillingen i Danmark, fordi folk mister tilliden til den klimavenlige bil – også selv om flertallet af dagens danske elbiler ikke bruger batteriskiftteknologien, men i stedet batteriopladning pr. ladestander eller egen stikkontakt.

Dagsaktuelle salgstal fra De Danske Bilimportører fortæller, at der af gode grunde ikke er solgt nogen Renault Fluence i juni måned, men også at det samlede elbilsalg i juni – 31 stk. – var mindre end i samme måned sidste år. Samt at elbilsalget i første halvår faldt til 164 biler mod 281 solgte elbiler i første halvår af 2012. Hvor der i indeværende måned i snit er solgt én elbil om dagen, er der samtidig solgt godt 580 traditionelle benzin- eller dieselbiler pr. dag.

Konsortiet

FDEL har netop formuleret et projekt til infrastrukturpuljen under Energistyrelsen, hvor der er afsat 40 mio. kr. til fremme af en elbilinfrastruktur via bl.a. private og offentlige partnerskaber.

»Samtidig har vi haft møder med en kreds af aktører, som vi gerne vil invitere med i et konsortium, der kan sikre, at batteriskifteteknologien bevares og udvikles med det store potentiale, den har,« siger Steen Frederiksen.

Han vil ikke nævne navne, men konsortiet vil skulle rumme en bilproducent – den åbenlyse kandidat er Renault – et biludlejningsfirma, en elproducent og eldistributør, en forvalter af skiftestationerne, leverandører af infrastrukturudstyr samt repræsentanter for kunderne, dvs. elbilejere.

Blandt de interesserede parter er der nu nedsat en arbejdsgruppe, der skal formulere en forretningsmodel for et evt. konsortium.

»Vi tror, vi står på randen af noget stort, hvis det bliver håndteret rigtigt. Det handler om at skabe momentum, herunder også politisk, for det haster,« påpeger FDEL-formanden, der nævner medejerskab, underskudsgaranti, direkte støtte og det offentlige som garanteret kunde som muligheder, staten kunne tage i anvendelse.

Han understreger, at Renault-koncernen har over 1.000 Renault Fluence Z.E.-elbiler på lager hos forhandlere i EU.

»Hvorfor får man ikke dem herop til Danmark, hvor der er skiftestationer, så vi kan få demonstreret, hvad systemet kan. Vi kan godt være med til at sikre, at de kommer ud at køre,« siger Steen Frederiksen.

Ikke Renault-stationer

Hos Renault Danmark bekræfter informationschef Søren Hyltoft Thomsen, at man har haft møde med FDEL-folkene bag konsortiumideen.

»Det er 100 pct. sikkert, at Renault ikke selv vil drive batterskiftestationer i Danmark, men det ville da være fantastisk, hvis andre ville gøre det,« siger han.

Han præciserer, at bilproducenten ikke holder op med at fremstille Renault Fluence, hvis batteriskifte-teknologien falder til jorden.

»Der er solgt ca. 4.200 Fluence-elbiler i Europa. Deraf er der knap 250 i Danmark og ca. 1.000 i Israel, som er baseret på batteriskift, men de resterende har fast batteri. Og der kommer snart en Fluence fase to med fast batteri, så det giver fin mening at fortsætte produktionen.«

Foruden Fluence sælger Renault i dag tre andre elbiler i Danmark – ZOE, den lille Twizy og elvarebilen Kangoo Z.E. – med ZOE som den elbil, der i juni solgte bedst af alle elbiler på det danske marked.

Efter at konkursboets kuratorer lukkede for skiftestationer, ladestandere og hjemme hos de private Fluence-ejere, har Renault tilbudt dem at låne et ladekabel, så de kan holde deres elbiler kørende via hjemmeopladning, mens de venter på en endelig løsning. 60 Fluence-ejere benytter p.t. kablet, der giver en opladning af et fladt batteri på 9-11 timer.

– Kan du sige, hvordan den varige løsning for Fluence-ejerne kommer til at se ud?

»Det kan jeg ikke komme nærmere ind på. Vi har mange løsninger i spil, og det er noget, der bliver bestemt hos Renault i Frankrig. Men vi vil gøre alt, hvad vi kan, for dem,« forsikrer informationschefen.

Gåden

I sidste ende bestemmer kuratorerne, hvad der skal ske – herunder om der bliver oprettet et konsortium, der ved overtagelse af skiftestationer m.m. kan sikre Better Places kreditorer mest muligt af deres tilgodehavende. Det lykkedes ikke tirsdag at få oplyst fra de to advokatfirmaer, der som kuratorer forvalter konkursboet, hvornår man venter en afklaring.

Og til sidst gåden:

Den californiske elbilproducent Tesla, der i Danmark i år kommer op på at forhandle tre modeller, præsenterede forleden sin nye batteriskifte-teknologi ved en presseforevisning i Californien. Mens batteriskiftet foregik på scenen, blev der på en storskærm simultant vist benzinpåfyldningen på en almindelig bil på den hurtigste tankstation, Tesla havde kunnet finde i regionen. Mens det fra ankomst til afgang tog godt fire minutter at tanke benzinbilen op, klarede Tesla-vognen et skift på bare ét minut og 33 sekunder. Faktisk var der på scenen god tid til at skifte batteri på to Tesla’er, mens benzinbilen holdt ved tanken. På det største batteri, Tesla tilbyder, kan man køre ca. 485 km på én opladning, på det knap så store ca. 375 km.

Så mens Better Place-teknologien står i fare for at bryde sammen i Danmark, gør den californiske elbilproducent klar til at åbne den første skiftestation i Californien sidst på året.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Michael Sørensen
  • June Beltoft
  • Sören Tolsgaard
Michael Sørensen, June Beltoft og Sören Tolsgaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kim Houmøller

Ønsker jer alt mulig held med jeres forening. Kun en "tåbe" kan ikke se potentialet i denne teknologi. Sjovt nok er El-drift fremtiden. Bare ikke når man træder olielobbyen over tæerne. Politikerne må være i lommen på disse forbrydere, der ikke skyer nogen midler, når man træder dem over tæerne. Husk konceptet med el er anarkistisk i sin opbygning, der bliver svær at beskatte!

June Beltoft, John Andersen og Sören Tolsgaard anbefalede denne kommentar
Nils Bøjden

Dette har intet med olielobby, grimme kapitalister eller forureningsekvilibrister at gøre. Derimod har det med standardisering at gøre.

Først i det øjeblik bilfabrikkerne og batteriproducenter i skøn samklang med internationale standardiseringsorganisationer bliver enige om en batteri standard (4 - 6 størrelser, samme ladeinput, samme kontakter, samme ophæng, samme værktøjer til skift og i vid udstrækning samme placering osv) kan der blive tale om etablering af en infrastruktur. Eller kan jeg lige se gadebilledet blive forandret: "vi har da 35 batteriskiftestationer, vi har jo 35 forskellige bilmodeller!"

Man skal heller ikke i dag til en speciel brændstofpusher for at købe til en Mondeo eller en Fiat.

Niels Ebbesen, Søren Jessen, Rune Petersen, Jens Kofoed, ost Ostemad og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Poul Brandrup

Det er forståeligt at ejere Renault Fluence biler prøver alt af for at kunne fortsætte med at benytte batteriskifteteknikken. Held og lykke. Der er imidlertid også brug for er at få vendt den udvikling hvor det offentlige kryber uden om enhver rolle i forbindelse med udbredelsen af el-biler. Parkering skal der nu betales for. El-parkeringspladser forsvinder og en del er efterladt uden lademulighed. Ladestanderne er dyre at anvende (op til 5,50 kr/KW) osv. I byerne er brug af el-biler for beboere i etagebyggeri mestendels i praksis umuligt. Regeringen har travlt med at love handlingsplaner for snart enhver aktivitet. Hvor er den sammenhængende handlingsplan for udbredelsen af el-biler? Der er mange entusiaster og blandt private, men få kan forsvare at begive sig ud på eventyret med at købe en el-bil under de nuværende rammebetingelser. Det bør være en opgave for regeringen at lave om på det.

Kim Houmøller, Søren Jessen og John Andersen anbefalede denne kommentar
Poul Brandrup

Det er forståeligt at ejere Renault Fluence biler prøver alt af for at kunne fortsætte med at benytte batteriskifteteknikken. Held og lykke. Der er imidlertid også brug for er at få vendt den udvikling hvor det offentlige kryber uden om enhver rolle i forbindelse med udbredelsen af el-biler. Parkering skal der nu betales for. El-parkeringspladser forsvinder og en del er efterladt uden lademulighed. Ladestanderne er dyre at anvende (op til 5,50 kr/KW) osv. I byerne er brug af el-biler for beboere i etagebyggeri mestendels i praksis umuligt. Regeringen har travlt med at love handlingsplaner for snart enhver aktivitet. Hvor er den sammenhængende handlingsplan for udbredelsen af el-biler? Der er mange entusiaster og blandt private, men få kan forsvare at begive sig ud på eventyret med at købe en el-bil under de nuværende rammebetingelser. Det bør være en opgave for regeringen at lave om på det.

Nils Bøjden

@Poul Brandrup

"El-parkeringspladser forsvinder og en del er efterladt uden lademulighed. Ladestanderne er dyre at anvende (op til 5,50 kr/KW) "

Så det der er behov for er el-biler der både kan køre den ene vej og den anden?

Flemming Scheel Andersen

I samme øjeblik at en EL kan medbringe brændstof/energi af nogenlunde samme tæthed per kilo som alm. biler til nogenlunde samme pris og produceret miljøvenligt, så vil markedet åbne sig.
Så vil overvejelserne gå op imod ny "ukendt" teknik med få reparatører og leverandører , kontra mange kendte reparatører. Når den overvejelse også er til ELbilens fordel, så rykker det.

Men der er dælenme langt, rigtigt, rigtigt lang tid til.

I mellemtiden må det også formodes at forbrændingsmotoren til stadighed forbedres, så hvornår de to linier skæres???

Niels Ebbesen

Jeg forstår så udmærket Renault Fluence ejernes ærgelse over pludselig at stå med et tæt på værdiløst køretøj, men forestiller man sig i ramme alvor at staten skal kaste 40 millioner efter 219 ejere af biler i luksusklassen?

Det er umiddelbart svært at se hvordan det nogensinde skal blive en sund forretning at drive et landsdækkende net af skiftestationer med kun 219 brugere, og ringe udsigt til nogensinde at få flere kunder i butikken.

At batteriet også kan skiftes i en Tesla er vel ikke synderlig interessant, med fraværet af nogen form for standarder på området vil de nuværende anlæg alligevel kun være kompatible med Renaults modeller.

Niels Ebbesen

@Kim Houmøller
Vi taler om en bilmodel der under normale omstændigheder (uden afgiftsfritagelse) formodentlig ville koste på den anden side af den halve million ...ikke umiddelbart det prisleje jeg ville forbinde med betegnelsen familiebil.

Aksel Jensen

Firmaet "BetterPlace" var verdensmester i cash-burn, det lykkedes dem at brænde 5 milliarder af på at udvikle og bygge nogle batteriskiftestationer.

Firmatet har stort set ikke haft indtægter, ca. 1200 kunder der højst har betalt 20.000 kr. i gennemsnit, 24 millioner.

Hvis andre overtager skiftestationer og ladere uden betaling kan det ikke lade sig gøre at fortsætte og tjene på det.

Renault Fluence var et dårligt valg som første model med batteriskift, ligner en middelstor familiebil, men mangler mange af de egenskaber en familie kræver: Bagageplads, nedklappelige bagsæder, mulighed for anhængertræk og allervigtigst muligheden for at køre udenfor Danmark.

Vi må indse at med den nuværende batteriteknologi er elbiler kun egnede som pendlerbil til under 50 km hver vej, eller som hjemmehjælperbiler.

Af de elbiler der er solgt i Danmark er under 20% købt af private, så der er lang vej til succes.

Så længe folk anskaffer sig dyt i det nuværende, vanvittige omfang, svarer det at bruge betegnelsen "den miljøvenlige privatbil" til at tale om "det elskværdige maskingevær". Har jeg gjort mig forståelig?

Michael Sørensen

Stor respekt til elbilen, men er det nu så let at skulle vælge teknologi, og dermed satse mange millioner, måske milliarder? Lige nu kan brintbilen lige så godt blive det nye alternativ.