Læsetid 3 min.

’Vi tager ingen lærdom med os ud af Afghanistan’

Med rømningen af Camp Price er Danmarks tilbagetrækning fra Afghanistan gået ind i sin sidste fase. Forfatteren Carsten Jensen mener, indsatsen har været nyttesløs
Carsten Jensen, forfatter

Carsten Jensen, forfatter

23. juli 2013
Delt 14 gange

Har den danske Afghanistan-indsats været en succes?

»Vi har i Helmand brugt 15 milliarder kroner på 250 kvadratkilometer sandørken, hvor der bor ca. 70.000 mennesker. Når vi forlader dem, er deres elektricitets- og vandforsyning lige så utilstrækkelig, som da vi ankom, retsvæsenet ikke-eksisterende, politiet voldeligt og korrupt, distriktscentret Gereshk i hænderne på den organiserede kriminalitet, byens mordrate en af de højeste i verden, markerne uden for den danske lejr centrum for verdens opiumsproduktion. Læger uden Grænser udsender fortvivlede appeller: Til Helmands halvanden million indbyggere er der kun to fungerende hospitaler. Antallet af angreb fra oprørerne steg i første kvartal 2013 med 127 procent i forhold til året før. Undskyld, hvad var spørgsmålet?«

– Har den danske Afghanistan-indsats haft de rigtige succesmål?

»Den danske indsats har aldrig haft nogen selvstændige eller konkrete mål. Den har hele tiden været styret af abstrakt retorik uden nogen forbindelse til den afghanske virkelighed, først bekæmpelse af terror, så demokrati, så kvindefrigørelse, så sikkerhed, og så til sidst trumfkortet over dem alle: Der er ingen talebanere, der graver vejsidebomber ned på Nordsjællands villaveje, for den danske hær har skudt dem alle sammen i Helmand.«

»Vi efterlader os et dysfunktionelt samfund, der ikke på nogen som helst måde er rustet til de enorme udfordringer, der venter et land, der er ødelagt efter 34 års krig. Men det er alt sammen irrelevant set med danske politikeres øjne. Det egentlige formål med krigen har været at binde os i en tættere alliance med USA, at ’åbne døre for os i Washington’, som det hedder i den selvovervurderende jargon, der tales på Christiansborg, og som mere handler om psykoterapi for de omkringvandrende mindreværdskomplekser, der overbefolker Folketinget, end om politik.«

– Hvad er den vigtigste lærdom, vi tager med os ud af Afghanistan?

»Vi tager ingen lærdom med os ud af Afghanistan. Der hersker diskussionsforbud, når det kommer til krigen, og når man nægter at vurdere sine egne handlinger, kan man heller ikke lære af dem. Det er ikke Zenia Stampes (forsvarsordfører for Radikale, red.) i allerhøjeste grad berettigede indlæg om en meningsløs og fejlslagen krig, der er en skandale. Det er reaktionerne på det.«

»Jeg er især skuffet over Niels Helveg Petersen, der beder Zenia Stampe om at lukke munden, skønt han selv gav den bedste karakteristik af Irakkrigen, da han rammende sagde, at den begyndte med en løgn og sluttede med en løgn. I tilfældet Afghanistan trives løgnene mindst lige så frodigt, men Niels Helveg har nu på en måde, der er sørgeligt karakteristisk for et politisk flertal i demokratisk forfald, meldt sig på realitetsbenægternes hold.«

– Hvordan sikrer vi os klarhed om mål og opfyldelse af dem på internationale operationer?

»En god ide er at begynde med at finde ud af, hvor det land, vi har en uimodståelig trang til at fladbombe, ligger på verdenskortet, hvilket sprog de taler, hvilken historie de har gennemlevet, om det eventuelt er en borgerkrig, vi er på vej til at blande os i, og hvilken af parterne vi har lyst til at støtte, før vi bilder os ind, at analfabetiske krigsherrer og narkobaroner er vores bedste alliancepartnere i kampen for demokrati, kvinders rettigheder og højere uddannelse til alle, sådan som vi gjorde det i Afghanistan.«

»Vi kunne med andre ord begynde med at bruge hovedet til at udtænke andet end kyniske rænker, der skal skaffe vore førende lystløgnere stillinger i Bruxelles og Washington. Der må være større udfordringer for dansk udenrigspolitik end at finde ud af, hvordan man bedst binder snørebåndene på Pentagons kampstøvler.«

Har Danmarks indsats i Afghanistan været en succes?

Seneste artikler

  • ’Hele diskussionen er politiseret fra ende til anden’

    27. juli 2013
    »Der har ikke været civile kapaciteter nok, og der har ikke været soldater nok længe nok i forhold til at nå de politiske mål
  • ’Giv dem nu lige en chance’

    25. juli 2013
    »Jeg er ikke soldat længere, og jeg var sidste år tilbage i Helmand-Provinsen som journalist, og er der noget, krigen i Afghanistan har lært mig, så er det, at danske kampsoldater i høj grad er i stand til at deltage i krigshandlinger som dem, vi har set i Helmand – og de er ikke blevet ringere efter 12 års krig«
  • ’Danskerne forstår godt, at krig er kompliceret’

    24. juli 2013
    »Vi har helt åbenlyst svært ved at håndtere fanger, tilbageholdte, korruption, voldelige overgreb og al det andet ubehagelige, der foregår i skrøbelige stater«
Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Peter Günther
    Peter Günther
  • Brugerbillede for Frederik Nielsen Skals
    Frederik Nielsen Skals
  • Brugerbillede for Lars Dahl
    Lars Dahl
  • Brugerbillede for Simon Olmo Larsen
    Simon Olmo Larsen
  • Brugerbillede for Dennis G. M.  Jensen
    Dennis G. M. Jensen
  • Brugerbillede for Kjeld Hansen
    Kjeld Hansen
  • Brugerbillede for Tove Lodal
    Tove Lodal
  • Brugerbillede for Steen Sohn
    Steen Sohn
  • Brugerbillede for Tino Rozzo
    Tino Rozzo
  • Brugerbillede for Ivan  Ziz
    Ivan Ziz
  • Brugerbillede for Karin Jønsson
    Karin Jønsson
  • Brugerbillede for Olav Storm Jensen
    Olav Storm Jensen
  • Brugerbillede for Nilaus Maltha
    Nilaus Maltha
  • Brugerbillede for Peter Wulff
    Peter Wulff
  • Brugerbillede for Fam. Tejsner
    Fam. Tejsner
  • Brugerbillede for Anders Sigsgaard Skov
    Anders Sigsgaard Skov
  • Brugerbillede for kurt lindy hansen
    kurt lindy hansen
  • Brugerbillede for Curt Sørensen
    Curt Sørensen
  • Brugerbillede for Anders Krog
    Anders Krog
  • Brugerbillede for Thomas  Elle
    Thomas Elle
  • Brugerbillede for Mandatar Torben  Wilken
    Mandatar Torben Wilken
  • Brugerbillede for Jens Falkesgaard
    Jens Falkesgaard
  • Brugerbillede for kim jensen
    kim jensen
  • Brugerbillede for Søren Blaabjerg
    Søren Blaabjerg
  • Brugerbillede for Jens Østergaard Petersen
    Jens Østergaard Petersen
  • Brugerbillede for Benjamin Bach
    Benjamin Bach
  • Brugerbillede for Gaderummet Regnbuen
    Gaderummet Regnbuen
  • Brugerbillede for Henrik Herskind
    Henrik Herskind
  • Brugerbillede for Mark Thalmay
    Mark Thalmay
  • Brugerbillede for Jørn Vilvig
    Jørn Vilvig
  • Brugerbillede for Inger Sundsvald
    Inger Sundsvald
  • Brugerbillede for Susan Goul
    Susan Goul
  • Brugerbillede for Birthe Gawinski
    Birthe Gawinski
  • Brugerbillede for Søren Jessen
    Søren Jessen
  • Brugerbillede for Keld Sandkvist
    Keld Sandkvist
  • Brugerbillede for olivier goulin
    olivier goulin
  • Brugerbillede for Niels  Mosbak
    Niels Mosbak
  • Brugerbillede for Jakob Lilliendahl
    Jakob Lilliendahl
  • Brugerbillede for Henning Pedersen
    Henning Pedersen
  • Brugerbillede for Niels-Simon Larsen
    Niels-Simon Larsen
  • Brugerbillede for Niels Møller Jensen
    Niels Møller Jensen
  • Brugerbillede for Jesper Lindén
    Jesper Lindén
  • Brugerbillede for Peter Taitto
    Peter Taitto
  • Brugerbillede for Kristen Carsten Munk
    Kristen Carsten Munk
  • Brugerbillede for Laust Persson
    Laust Persson
  • Brugerbillede for jørn sonny chabert
    jørn sonny chabert
  • Brugerbillede for Carsten Mortensen
    Carsten Mortensen
  • Brugerbillede for Else  Damsgaard
    Else Damsgaard
  • Brugerbillede for Lars B. Jensen
    Lars B. Jensen
  • Brugerbillede for Ib Christensen
    Ib Christensen
  • Brugerbillede for Peter Jensen
    Peter Jensen
  • Brugerbillede for Karsten Kølliker
    Karsten Kølliker
  • Brugerbillede for Felix Zelda Xavier
    Felix Zelda Xavier
  • Brugerbillede for Ingrid Uma
    Ingrid Uma
  • Brugerbillede for lars abildgaard
    lars abildgaard
  • Brugerbillede for Stig Bøg
    Stig Bøg
  • Brugerbillede for Jens Hvolbæk
    Jens Hvolbæk
  • Brugerbillede for Carsten Søndergaard
    Carsten Søndergaard
  • Brugerbillede for Henrik Klausen
    Henrik Klausen
  • Brugerbillede for Dennis Berg
    Dennis Berg
  • Brugerbillede for Hugo Barlach
    Hugo Barlach
  • Brugerbillede for Olav Bo Hessellund
    Olav Bo Hessellund
  • Brugerbillede for Ralph Sylvestersen
    Ralph Sylvestersen
  • Brugerbillede for Erik Pørtner  Jensen
    Erik Pørtner Jensen
  • Brugerbillede for Henrik Darlie
    Henrik Darlie
  • Brugerbillede for Sören Tolsgaard
    Sören Tolsgaard
  • Brugerbillede for Hanne Ribens
    Hanne Ribens
  • Brugerbillede for Heinrich R. Jørgensen
    Heinrich R. Jørgensen
  • Brugerbillede for Per Torbensen
    Per Torbensen
  • Brugerbillede for Peter Andersen
    Peter Andersen
  • Brugerbillede for steen nielsen
    steen nielsen
  • Brugerbillede for Per Jongberg
    Per Jongberg
  • Brugerbillede for Jette Abildgaard
    Jette Abildgaard
  • Brugerbillede for Jens Frederiksen
    Jens Frederiksen
  • Brugerbillede for Anders Reinholdt
    Anders Reinholdt
  • Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
    Michael Kongstad Nielsen
  • Brugerbillede for Torben K L  Jensen
    Torben K L Jensen
  • Brugerbillede for Torben Nielsen
    Torben Nielsen
  • Brugerbillede for Mads Ruby
    Mads Ruby
  • Brugerbillede for Jan Weis
    Jan Weis
  • Brugerbillede for Morten Lind
    Morten Lind
  • Brugerbillede for Nic Pedersen
    Nic Pedersen
  • Brugerbillede for Grethe Preisler
    Grethe Preisler
  • Brugerbillede for Hans Larsen
    Hans Larsen
  • Brugerbillede for Lasse Damgaard
    Lasse Damgaard
  • Brugerbillede for Bill Atkins
    Bill Atkins
Peter Günther, Frederik Nielsen Skals, Lars Dahl, Simon Olmo Larsen, Dennis G. M. Jensen, Kjeld Hansen, Tove Lodal, Steen Sohn, Tino Rozzo, Ivan Ziz, Karin Jønsson, Olav Storm Jensen, Nilaus Maltha, Peter Wulff, Fam. Tejsner, Anders Sigsgaard Skov, kurt lindy hansen, Curt Sørensen, Anders Krog, Thomas Elle, Mandatar Torben Wilken, Jens Falkesgaard, kim jensen, Søren Blaabjerg, Jens Østergaard Petersen, Benjamin Bach, Gaderummet Regnbuen, Henrik Herskind, Mark Thalmay, Jørn Vilvig, Inger Sundsvald, Susan Goul, Birthe Gawinski, Søren Jessen, Keld Sandkvist, olivier goulin, Niels Mosbak, Jakob Lilliendahl, Henning Pedersen, Niels-Simon Larsen, Niels Møller Jensen, Jesper Lindén, Peter Taitto, Kristen Carsten Munk, Laust Persson, jørn sonny chabert, Carsten Mortensen, Else Damsgaard, Lars B. Jensen, Ib Christensen, Peter Jensen, Karsten Kølliker, Felix Zelda Xavier, Ingrid Uma, lars abildgaard, Stig Bøg, Jens Hvolbæk, Carsten Søndergaard, Henrik Klausen, Dennis Berg, Hugo Barlach, Olav Bo Hessellund, Ralph Sylvestersen, Erik Pørtner Jensen , Henrik Darlie, Sören Tolsgaard, Hanne Ribens, Heinrich R. Jørgensen, Per Torbensen, Peter Andersen, steen nielsen, Per Jongberg, Jette Abildgaard, Jens Frederiksen, Anders Reinholdt, Michael Kongstad Nielsen, Torben K L Jensen, Torben Nielsen, Mads Ruby, Jan Weis, Morten Lind, Nic Pedersen, Grethe Preisler, Hans Larsen, Lasse Damgaard og Bill Atkins anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Helt enig.

Fam. Tejsner, Thomas Elle, John Victor Lorck, jørn faurschou, Niels Mosbak, Henning Pedersen, Pia Nicolaisen, Laust Persson, Carsten Mortensen, Else Damsgaard, peter fonnesbech, Jan Balle, Søren Bro, erling jensen, lars abildgaard, Ulla Wang, Per Torbensen, Per Jongberg, Torben K L Jensen og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Morten Dreyer
Morten Dreyer

På en måde finder jeg Carsten Jensen inspirerende.t

Tænk at gå gennem Verden helt uden reaktion på virkeligheden.

Som medlem af Dansk Folkeparti finder jeg Cartsten uden forhold til virkeligheden.

Brugerbillede for Lasse Damgaard
Lasse Damgaard

- Nej ingen lærdom - for dem der skulle lærer mener de allerede kan gå på vandet.

Og dem der ingen lærdom har - har ikke evner til at lære noget som helst andet end vedblive med at lege kongens efterfølger og gå på papegøjekursus.

Arrogance og politisk analfabetisme i uhellig alliance.

Bent Weinreich, John Victor Lorck, jørn faurschou, Kristen Carsten Munk og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mette Hansen
Mette Hansen

Politikerne holder krampagtigt fast i, at Afghanistankrigen var en stor succes...de kan vel ikke bære fiaskoen, for det passer dårligt ind i deres CW!
Tak til Zenia Stampe for i det mindste at prøve på at evaluere den krig.

Lars Dahl, Tove Lodal, Levi Jahnsen, Allan Bech, Benjamin Bach, John Victor Lorck, Karsten Aaen, jørn faurschou, Søren Jessen, Henning Pedersen, Karen Grue, Kristen Carsten Munk, peter fonnesbech, Søren Bro, erling jensen, Carsten Søndergaard, Henrik Klausen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

"Har den danske Afghanistan-indsats været en succes?"
.... Undskyld, hvad var spørgsmålet?

"Har den danske Afghanistan-indsats haft de rigtige succesmål?
... aldrig haft nogen succesmål eller selvstændige mål ...

"Hvad er den vigtigste lærdom, vi tager med os ud af Afghanistan?"
...når man nægter at vurdere sine egne handlinger, kan man heller ikke lære af dem...

Jens Kofoed, Allan Bech, Mette Hansen, John Victor Lorck, Karsten Aaen, Søren Jessen, Henning Pedersen, erling jensen og Jette Abildgaard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Viktor Knudsen
Viktor Knudsen

Naturligvis har man lært meget af indsatsen. Måske især på det militære taktiske, operative og strategiske niveau - med andre ord, så har det været en god "øvelse" for Forsvaret. Og hvad skulle man ellers bruge det til nu hvor den kolde krig er overstået?

Om man har lært noget på det politiske niveau, er et andet spørgsmål, nogle vil sige ja, andre nej. Spild af penge? Det kommer igen an på hvem man spørger, men vi fik vist at vi står last og brast med USA. Må forvente at når situationen en dag bliver vendt om, at amerikanerne kommer os til hjælp. Det var for DKs vedkommende blot et spørgsmål om sikkerhedspolitik, hvor vi skulle vise at vi kunne være med, og Svend Aukens ord om, at vores soldater bare vil være i vejen, ikke skulle vise sig at holde.

Lars R. Hansen, Karsten Aaen og Thomas H. Pedersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Nielsen
Torben Nielsen

Jeg synes din retorik er lidt abstrakt, Morten Dreyer. Mon du vil indvi os i dine oplevelser fra Helmand?

Tove Lodal, Anders Krog, John Victor Lorck, jørn faurschou, Mads Peter Rommedahl, Birthe Gawinski, Søren Jessen, Kristen Carsten Munk, Niels Mosbak, Henning Pedersen, Lars B. Jensen, lars abildgaard, Stig Bøg, Carsten Søndergaard, Henrik Klausen, Hugo Barlach, Claus Jensen, Hanne Ribens og Per Jongberg anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Emil A.

Det er sjældent at jeg giver folk fra Dansk Folkeparti ret i noget som helst, men jeg må give Morten Dreyer ret i at Carsten Jensen er uden forhold til virkeligheden. Men det har jeg nu altid ment.
Det er, Torben Nielsen, baseret på mine oplevelser fra Helmand.

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Carsten Jensen har nu også været i landet, hvis det er dét, der er afgørende for at kunne have en kvalificeret mening om virkeligheden.

Mette Hansen, John Victor Lorck, Karsten Aaen, Søren Jessen, Niels Mosbak, Henning Pedersen, Kristen Carsten Munk, Laust Persson, lars abildgaard, Henrik Klausen, Torben Nielsen, Moh Abu Khassin , Tue Romanow, Erik Pørtner Jensen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bob Jensen

jeg finder det osse lidt pudsigt at medlemsskab i DF medfører at carsten jensen skal anses for at ikke have forhold til virkeligheden. Selv om jeg mw indrømme at det undertiden ser ud som om medlemsskab i DF medfører andre automatiske holdninger. Men bortset fra det er carsten jensen da vist den danske journalist/politisk kommentator det har brugt mest tid i afghanistan?
Gad vide hvor lang tid Morten Dreyer har været der.

Iøvrigt er jeg helt enig med carsten jensen. Ja, må indrømme jeg ikke selv har været der, altså bortset fra en 2 måneders hippie-pilgrimsrejse i 1971, men den kan vist ikke bruges til meget mere end hvad Dreyer baserer sine meninger på.

Lars Dahl, Mette Hansen, Henrik Herskind, jørn faurschou, Kristen Carsten Munk, Henning Pedersen, Søren Bro og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Andersen
Peter Andersen

Jeg er fuldt ud enig med Carsten Jensen. Han har et fantastisk humanistisk syn på verden.

Jeg tror blot, at hvis hans mål var, at vi skulle diskutere/evaluere Afghanistan-indsatsen, så burde han ikke tegne fronterne så hårdt op.
Som Afghanistan-krigs-"tilhænger" har man allerede med Carsten Jensens hårde retorik tabt på forhånd. Man er en overløber, en duks for USA, en skopudser for Pentagon. Og så bliver det lettere at sige "Ingen kommentarer!" - og sandsynligvis udebliver også refleksionen dermed.
Hvis man ønsker at invitere til en dialog omkring Afghanistan-krigen, så gør det i det mindste respektfuldt. Ellers er det jo ikke en invitation, men blot endnu et udråb, i en skov af skingre politiske stemmer... og dermed er man jo ikke et hak bedre end "de andre" - så er det blot endnu mere støj!

/P

Lars Dahl, Mette Hansen og Kristian Rikard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Per Jongberg
Per Jongberg

Jeg vil gerne opfordre Emil Arneholdt og Morten Dreyer til at skrive en artikel, hvori de modgaar, punkt for punkt, og gerne med lidt officielle ogsaa oekonomiske tal, Carsten Jensens observationer. Og helst uden det saedvanlige politiker aevl ...

Det vaere hermed gjort.

Jens Kofoed, Thomas Borghus, Mette Hansen, John Victor Lorck, Dana Hansen, jørn faurschou, Nic Pedersen, Niels Mosbak, Henning Pedersen, Laust Persson, Søren Bro, erling jensen, lars abildgaard, Stig Bøg, Henrik Klausen, Moh Abu Khassin , Hugo Barlach, Torben Nielsen, Erik Pørtner Jensen og Claus Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bob Jensen

iøvrigt var hensigen med krigen vel blot at få landet ødelagt så de selv kan komme krybende for at få hjælp om en halv snes år når de er blevet færdig med at få ført noget borgerkrig.
Sådan ser det da osse ud med både irak og vietnam, blot få landet ødelagt, så skal det nok gå altsammen

Lars Dahl, Karsten Aaen, Kristen Carsten Munk og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Thomas H. Pedersen
Thomas H. Pedersen

Viktor Knudsen har ret, det danske militært har lært utroligt meget af at være i Afghanistan og de er endelig kommet ud af kold krigens skygge, hvis de folk på Hærens Kampskole får lov til at købe det materiale som de gerne vil så vil vi have en af de mest moderne hære i verden og en hær som er rost til skyerne af vores allieret.
Jeg tvivler dog på at vores politikere har lært noget som helst af missionerne.. Det koster penge at have soldater udsendt og når man gør det på et fredstid budget ja så går det galt.

Carsten Jensen er sådan en negativ person, han burde prøve at se lidt mere lyst på tingene men det er selvfølgelig svært når man er samfundskritikere.
Hvis han tror at forsvaret ikke lærer noget om det land vi skal til ja så burde han få sig et andet job end at være selvudnævnt ekspert.

Steen Ingvard Nielsen:
Det var ikke Taliban men mujahedinerne som vesten (og mange andre lande) gav våben og penge til i 70/80´erne.. Taliban blev først "opfundet" i 1994

Brugerbillede for Lasse Damgaard
Lasse Damgaard

Peter

Jo men det forsøgte Zenia Stampe jo - hun blev jordet og kaldt alt lige fra gravskænder til en der pisser på de faldende soldaters efterladte.
Selv prominente emeritusser syntes hun skulle holde kaje.

Dem der kunne lærer ønsker ikke at lærer - hverken hvis i talesætningen er blid og åben for debat - eller den skarpe og uforsonlige retorik.

Så hvordan brækker man betonen ?

Karsten Aaen, Dana Hansen og Henrik Klausen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Per Jongberg
Per Jongberg

Jeg er enig med Viktor Knudsen og Thomas H. Pedersen i, at det danske forsvar maa have laert en noget dernede. Det gik ind med stort "nul" viden om den form for krigsfoerse, i den slags land, og i den slags kultur, saa ... jo, det maa have laert noget.

Og hvad er det saa lige vi skal bruge den viden til ? Er der andre lignende situationer vi agter at blande os i ?

Jeg mener viden uden mulighed eller oenske om at bruge den ... er ikke (nyttig) viden.

Brugerbillede for Karsten Kølliker
Karsten Kølliker

Ifølge tidligere CIA Station Chief John Stockwell, forfatter til bogen ”In Search of Enemies”, har CIA og hele komplekset af private sikkerhedsleverandører finansieret store dele af deres ’covert operations’ og ’secret wars’ ved narkotikasmugling. De samme fly, der fløj amerikanske våben ind til de CIA-støttede militser rundt omkring i verden, tog narkotikaen med hjem til de hemmelige CIA luftbaser i USA.

I et foredrag han gav i 1988 omtaler han CIAs medvirken i skabelsen af The Golden Crescent i Afghanistan, som dengang var den ubetinget største producent af heroin.

Jeg har ingen dokumentation for tilsvarende motiver for USA's nuværende tilstedeværelse i Afghanistan, men det er påfaldende, at opiumsproduktionen er steget og ikke faldet under vestmagternes besættelse.

For mig peger det også i retning af, at en dansk evaluering ville være komplet spild af tid og resurser. Det er utænkeligt, at en dansk myndighed ville have formatet til at gå i dybden med, hvad der rent faktisk er foregået, og dermed risikere at stille vores amerikanske allierede i et meget uheldigt lys.

Lars Dahl, Thomas Elle, kim jensen, John Victor Lorck, Karsten Aaen, Peter Ole Kvint, jørn faurschou, Janus Agerbo, Henning Pedersen, Dan Johannesson, Pia Nicolaisen, jørn sonny chabert, Moh Abu Khassin , Olav Bo Hessellund, Torben Nielsen, Claus Jensen og Per Jongberg anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Thorning
Jens Thorning

Vi lærte, at det gør en forskel at gøre en forskel.
Rosen fra de store allierede vest over havet havde vi som strategisk beliggende land fået alligevel, og vi er kun tredjerangs nation på linje med Irak-nægterne Tyskland og Frankrig, det siger Snowden selv. Tyskerne er rasende, men danskerne finder sig i alt. Men det er måske stoltheden over Fogh, der gør det. Medierne rapporterede valget af Fogh som var det en sportsbegivenhed, og nu har Monsanto verdens bedste supporter i Søren Gade.

Fam. Tejsner, Jens Falkesgaard, Karsten Aaen, Henning Pedersen og Henrik Klausen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus Jensen
Claus Jensen

Hansen:

Kalder du Carsten Jensens forfriskende mandfolk-til-mandfolk snak hård tone?

Du har vist aldrig været til morgenappel i Camp Price.

Brugerbillede for jasper bertrand
jasper bertrand

@Carsten Jensen
Selvfølgelig var krigens umiddelbare resultat spild af penge, det er de fleste offentlige projekter jo, den vinkel er du jo for fordomsfuld til at undersøge.
Men Nyrups overordnede mål var jo at stille os solidarisk med atlantmagterne, der er de eneste der muligvis ville komme og hjælpe os, hvis vi var i nød.
Og man er et fæ hvis man ikke ka se det.

Brugerbillede for Georg Christensen
Georg Christensen

At vi intet har lært af indsatsen i Afghanistan er kun delvis rigtig.

Vi har lært ikke længere at lade os vildlede af "snakkesalige, uvidende politikere", som i deres eget magtbegærd, gerne slagter deres egen bestemor.

Vi har lært, at "kultur kampe", ikke kan udføres på slagmarken men med oplysning og viden om. Tænk engang: Hvis alle disse milliarder, ikke kun de sølle 15 som danmark har ydet, var blevet brugt til oplysning og udvikling og ikke kun til Valmue plukning eller destruktion og føde til vestes indsate korrupte "diktatore".

NB: Talleban bør vi bare opfatte som "det" bevægelsen tilkendegiver, frihedskæmpere, (med deres egne øjne set), først modstand mod russerne med amerikansk hjælp, så mod amerikanerne med al-quada hjælp. Den vestlige verden må endelig lære og forstå at: Kun med oplysning og viljen til forståelse for hinanden kommer vi i fællesskab videre i vores "ALLES" "GLOBALISERINGS" proses, og den kan kun få mening hvis "våbnene" på samlebånd DESTRUERES, uanset følgerne det "måske" kan få. (Dette "måske" er altid tilstedeværende, så længe "LIVET" eksisterer..

Brugerbillede for Jan Weis

Fremover bliver det ikke mere så nødvendigt at sende danske Jenser ud i direkte krigs-handlinger - hvor de som bekendt kan risikere at miste livet - drone-terror er nemlig over "os" - mordene vil helt klinisk blive udført via joystick - og det bliver kun "dem" - de andre, det kommer til at gå ud over - så de påståede krigs-erfaringer - alene ordet - fra Afghanistan kan de glemme alt om - spild af alt - så dette lede isenkram (se link) skal de danske politikere sikkert også snart have anskaffet - med risiko for også at ramme uskyldige sommerhuse oppe på Sjællands Odde -

http://mediathek.daserste.de/sendungen_a-z/329478_weltspiegel/11611686_u...

Olav Bo Hessellund, Thomas Borghus, Karsten Aaen, Per Torbensen, Kristen Carsten Munk, Niels Mosbak, Henning Pedersen, Pia Nicolaisen, Laust Persson, Stig Bøg og Henrik Klausen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Ole Kvint
Peter Ole Kvint

Det grundlæggende problem i Afghanistan er vores udulige politikere. Politikerne er partiernes repræsentanter og ikke befolkningens repræsentanter.

Brugerbillede for Tue Romanow

Som jeg ser det, så ender vi da netop med at smide den lærdom, som vi måske/måske ikke har fået direkte i latrinen, hvis vi fastholder, at det nærmest er landsskadelig virksomhed at bede om en efterevaluering. At bede om, at man sætter sig ned og siger "Vi har tabt 43 liv og en fandens masse milliarder her. Var det det værd? Hvad har vi opnået?"....og så gøre det med et åbent sind!! Lad os dog høre det fra de mennesker som tog beslutningerne. De må have haft nogle grunde og nogle motiver. Hvilke? Blev deres ønsker indfriet...og hvorfor/hvorfor ikke? Det burde være en obligatorisk øvelse, at evaluere den slags.

Fam. Tejsner, Anders Reinholdt, Jens Falkesgaard, Dana Hansen, jørn faurschou, Kristen Carsten Munk, Janus Agerbo, Henning Pedersen, Stig Bøg og Henrik Klausen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Nielsen
Torben Nielsen

Jeg er også helt sikker på at militæret har lært rigtigt meget!

Desværre er det således at forsvaret er styret af militæret. Helt modsat "angrebet" er styret af politikerne. Sådan har det været siden WWII.

Jeg forstår imidlertid ikke den holdning der ligger bagved, når soldater der har deltaget i disse krige, næget at analysere indsatsen kritisk. Argumenterne oser langt væk af propaganda.

Jeg er ikke i tvivl om at de har gjort deres bedste og at de er loyale og pligtopfyldende. Jeg har altid vrisset af det gule bånd, som mange klistrer bag på bilen. Det er fordi man udover at støtte soldaterne også tages til indtægt for at støtte den "aktive udenrigspolitik" der sendte folk til Afghanistan, Irak og bombede Libyen.

Den anden aften, så jeg det autentiske drama:"Der untergang". Her møder man den "gode leder" General Helmutt Weidling, der opsøger førerbunkeren, for at finde ud af hvorfor han "skal skydes".
Weidling er det "perfekte" soldat, som aldeles ikke elsker Führeren og er meget kritisk overfor nazisterne. Men har gør sin pligt, fordi han har givet sin ed som officer i Wehrmacht at forsvare Tyskland.
Weidling døde i sovjetisk krigsfangenskab i 1955.

Det kan fanme ikke passe, at der ikke findes kritiske folk i det danske militær! Hvis ikke, er der noget alvorligt galt.

Og det gør der jo, apropos whistleblowerne fra de seneste år.

Jens Falkesgaard, Per Jongberg, Karsten Aaen, Janus Agerbo, Henning Pedersen, Moh Abu Khassin , Laust Persson, Felix Zelda Xavier og Henrik Klausen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Nielsen
Torben Nielsen

Thomas H. Pedersen.
Det er ret svært at skelne i Afghanistan. Mange af de folk der kæmper for Taliban er ikke talibanere, men løsarbejdere. De ejer ikke en traktor eller en skovl, men en Kalashnikov. Således kan de opretholde livet for familien, når de lejer sig selv + våben ud på dagsbasis!
De folk du kalder Mujahedinere, er i virkeligheden ofte sådanne "entreprenører", som fik "gravemaskinen" gratis af CIA.

Lars Dahl, Karsten Aaen, Laust Persson og Henrik Klausen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Hugo Barlach
Hugo Barlach

Det første, som rokkerlærlingene lærer, når de er blevet optaget er: "hold kæft!". Og det skulle så gøre dem spor klogere? Naturligvis må en dansk offentlighed oprette sin diskurs om, hvorvidt den aktive udenrigspolitik vedrører offentligheden - eller om den er et eksklusivt anliggende for toppolitikere.

For danskerne skiller sig særegent ud ved at være langt mere positive, når man sammenligner med andre befolkninger som over meget længere tid har ydet bidrag til verdens brændpunkter. Og det kan selvfølgelig undre. Man kunne jo overveje, om holdkæft-strategien ikke bliver udstrakt for langt af de traditionelt regeringsbærende politikere, fordi det er bekvemt for de ideologiske magtstrukturer, fremfor forholdet til egen offentlighed, som altid må bære ofrene for de internationale ambitioner.

Der er med andre ord slet ikke noget odiøst i, at kræve Afghanistan-indsatsen tilstrækkeligt evalueret. Ikke alene for de militære erfaringer, men tillige bredt med hensyn til, om dansk udenrigspolitik er nået nogen som helst vegne, der ikke kunne være opnået uden 15 milliarder, 43 liv, invalide veteraner og posttraumatisksyndrom-ramte soldater. Og dertil en offentlighed, som rent ud sagt er blevet løbet om hjørner med, kørt over og nu osse´ skal holde kæft med, om den er tilfreds med indsatsen. Befolkningen har støttet op om de udsendte jenser, naturligvis: men vi behøver under ingen omstændigheder at udstrække solidariteten til de politikere, som gav ordren. Tværtimod. Der ér grund til at betvivle klogskaben i det foretagende, og ikke mindst i forestillingerne, som fulgte i kølvandet i hovederne på samme politikere. Deres eftermæle er for så vidt adskilt fra de personer, der ydede svære personlige ofre på en slagmark, som især venstre står med det endelige historiske ansvar for...

Med venlig hilsen

Jens Falkesgaard, Karsten Aaen, Janus Agerbo, Niels Mosbak, Hanne Ribens, Moh Abu Khassin , jørn sonny chabert, Felix Zelda Xavier, Henrik Klausen og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Espersen
Jens Espersen

Problemet er at vi har haft en ambition om at frelse et tilbagestående folk fra deres egen intellektuelle armod og oplære dem i vestlig levevis med demokrati, ligestilling etc.

Men en stor del af dette folk ønsker ikke oplysning.

De har det fint med at størstedelen af Afghanistan ikke har udviklet sig nævneværdigt siden Alexander den store kom forbi, for over 2000 år siden. Udover indtoget af radikal islamisme, naturligvis.

La' dem om det - Jeg kan ikke se hvorfor vi skulle risikerer danske mænds liv og førlighed, når vi dårligt kan opretholde vores egen befolkning. Afghanistan derimod har verdens 5. højeste fertilitetsrate.

Vi skulle havde holdt os til militær afstraffelse af Taleban og en nådesløs jagt på Al-Qaida. En lille bombekampagne i ny og næ, samt efterretningsvæsen og dronemord. Det kunne havde holdt ukrudtet nede.

Problemet i Afghanistan, er at vi ikke har være tilstrækkeligt kyniske.

Lars R. Hansen, Karsten Aaen og Else Damsgaard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Olav Bo Hessellund
Olav Bo Hessellund

Erfaring fortæller os, at de officielle forklaringer på, hvorfor lande går i krig kan man sjældent stole på. Og ofte får offentligheden efterfølgende heller aldrig fuldt kendskab til de virkelige motiver, der har ligget til grund for beslutningen om at gå i krig.

De mange og skiftende grunde til Danmarks indblanding i Afghanistan, som Carsten Jensen henviser til gennem årene er givet af politikerne, tyder på, at motiverne til denne krig ikke udgør nogen undtagelse i denne henseende.

Derfor er det i vidt omfang op til hver enkelt selv kritisk at vurdere, hvad der giver bedst mening udfra de faktiske krigshandlinger, vi har mulighed for at konstatere.
Min egen vurdering er, at krigen i Afghanistan grundlæggende set aldrig har handlet om at sikre demokrati eller de andre retoriske flotte slagord, Nato-landene har søgt at sælge krigen med overfor befolkningerne - men helt konkret har det handlet om at sikre, at hverken pakistanerne, kineserne eller russerne sætter sig på kontrollen over et stort landområde, som både har stor strategisk betydning for Vesten, og som efter alt at dømme rummer store naturressourcer.

Brugerbillede for Henrik Klausen
Henrik Klausen

Krigstilhængerne har reageret så hysterisk og fanatisk på Zenia Stampes ret forsigtige kritik (ift. hvor dårligt det er gået), at de godt ved, at den er gal. Derfor må de larme ekstra meget for at ødelægge diskussionen.

Jeg ville have mere respekt for dem, hvis de nøjedes med at sige, at det kun går ud på at gøre USA glad. Det ville i det mindste være rationelt.

Fam. Tejsner, Sabine Behrmann, Karsten Aaen, Dana Hansen, jørn faurschou og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Espersen
Jens Espersen

Vi gik i krig i Afghanistan pga. terrorangrebet 11. September. Var det i solidaritet med USA - Ja. Havde vi gode intentioner - Ja. Har den overordnede strategi i Afghanistan være fejlagtig og overoptimistisk - Ja. Taber vi krigen - Måske.

Alle disse ting kan godt være sande, uden det behøver at være udtryk for en større konspiration.

Brugerbillede for Frank Hansen
Frank Hansen

Vi kan muligvis lære noget af krigen i Afghanistan. Dog forstår jeg ikke hvad Carsten Jensen mener, når han siger, at vi tager eller ikke tager lærdom med os ud af krigen. Betydet det, at der er mindre lærdom tilbage i Afghanistan, når vi først har taget noget af den?

Brugerbillede for Jan Balle

Carsten Jensen er bare suveræn - gid der var flere af slagsen !
Hvorfor er danskerne en flok lalleglade ignoranter ?

bob hansen, Fam. Tejsner, Curt Sørensen, Johannes Jepsen, Tuomas Sihvonen, Dana Hansen, jørn faurschou, Per Torbensen, Niels-Simon Larsen og jørn sonny chabert anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for olivier goulin
olivier goulin

Tak Carsten Jensen. Du er Danmarks ubetinget klareste samvittighedrøst i denne betændte historie.

Hvis forsvaret (?) kommer ud af Afghanistan med nogen erfaring, så er det i hvertfald ikke en, der synes at have været til stor nytte mens de var dernede, med mindre at det var de første års chock over Talibanernes effektive guerillakrigsførelse, der førte til den efterfølgende forskansning i en ørken med små meningsløse ekskursioner ind bag fjendens linier.

Man skal også være mere end almindelig naiv for at tro, at politikerne vil drage nogen lære af denne militærefiasko, som reelt er en retræte fra en operation, der, som CJ ganske rigtigt pointerer, aldrig havde noget klart operationelt sigte, og havde alle tænkelige historiske og kulturelle odds imod sig.

Som historien har vist utallige gange, så brænder politikere og militærfolk nallerne, når de drager ud på militære eventyr, uden at havde den fornødne forståelse for fjendens kultur, historie, mentalitet, geografi etc. og generelt undervurderer de udfordringer, der venter forude, og som ofte er af hel anden karakter end militære. De store kendte eksempler fra nyere tid er jo Napoleons og Hitlers undervurdering af Ruslands enormitet, dets strenge vinter og 'Den brændte jords taktik'. Altsammen noget Hitler kunne have lært af sin forgængers erfaring, men alligevel valgte at ignorere.

Også her burde vi have taget ved lære af Russernes helt tilsvarende erfaringer i Afghanistan i 80'erne - men tiden læger alle sår - og udvisker al erindring - og det endda på forbløffende kort tid.

Jeg er ked af at sige det, men dette eventyr har ikke været en eneste krone værd - ej heller et eneste menneskeliv. Begge dele er blevet spildt unødigt. Og soldaterne vil ikke vende hjem som helte, lige så lidt som de gjorde fra Vietnam. Det har været en veritabel skandale, som vi kun kan skamme os over.

Jeg kan kun finde een virkelig værdig stemme i hele den hjemmelige debat omkring denne ulyksalige krig - og det er Carsten Jensen. Nu er der så på falderebet et par andre, der begynder at stikke hovederne frem for at markere sig, men Carsten Jensen har været en vedholdende, ihærdig og særdeles velinformeret, velformuleret og skarp kritiker af denne mission gennem alle disse år. Derfor bærer hans ord stor vægt.

/O

Frederik Nielsen Skals, Lars Dahl, Kjeld Hansen, Karin Jønsson, Mandatar Torben Wilken, Peter Poulsen, Olav Storm Jensen, Curt Sørensen, Anders Reinholdt, Thomas Borghus, John Victor Lorck, Per Jongberg, Karsten Aaen, Dana Hansen, jørn faurschou, Per Torbensen, Torben Nielsen, Janus Agerbo, erling jensen, Niels Mosbak, Henning Pedersen, Jakob Lilliendahl, Hanne Ribens, Moh Abu Khassin , Kristen Carsten Munk, Henrik Darlie, jørn sonny chabert, lars abildgaard, Felix Zelda Xavier, Else Damsgaard, Karsten Kølliker og Lars B. Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for jens peter hansen
jens peter hansen

Man kan være uenig med Carsten Jensen eller ej. Hans svar er lige så overraskende som krigsstøtternes. Altså samme svar som forventelig.

Brugerbillede for erling jensen
erling jensen

Lugten af nederlag

Efter 12 års krig har Afghanistan med 48,6 år den femtelaveste middellevealder i verden, og er et af kun 5 lande i verden, hvor levealderen for kvinder er lavere end mænds. Kun 21% af befolkningen har regelmæssig adgang til drikkevand. Kun 24% af afghanere over 15 kan læse, med meget lavere rater for kvinder. En tredjedel af verdens flygtninge er afghanere, med en total på 3 mio. Internt er der 1,3 mio flygtninge. Opiumproduktionen i Afghanistan bliver støt og regelmæssigt forøget og udgør nu 92% af verdensproduktionen. For godt et år siden rangerede landet som det næstfattigste land i verden. FN fattigdomsindeks rangerede landet i bunden. 9 mio. eller 36% af befolkningen lever i absolut fattigdom, med de næste 17% lige over fattigdomsgrænsen. Over 57 mia. $ er blevet brugt i Afghanistan på hjælp, og det er kun en brøkdel af de penge, der er blevet brugt på den militære indsats. USA alene har brugt 600 mia. $ på krigen. Med det bedst udrustede militærapparat i verden har de ikke været i stand til at vinde krigen. Men det er hverken våben eller propaganda, der vinder krige. Hvis det var tilfældet, ville de have vundet for flere år siden.

Sidste år blev Afghanistan set som det farligste sted i verden for kvinder. Landet har den næsthøjeste mødredødelighed i verden og den tredjehøjeste rate for børnedødelighed. I Afghanistan er det tilladt for en mand at nægte mad til sin kone eller endog voldtage hende, hvis hun ikke underkaster sig ham.

USA og lille Danmark har ikke befriet Afghanistan. De har ikke genopbygget Afghanistan. De har ikke fjernet krigsherrerne fra magten, inddæmmet opiumproduktion, oprettet stærke, demokratiske institutioner eller forbedret livet for den brede befolkning. De har ikke nået nogen af deres strategiske mål. Taliban er stærkere end nogensinde; den centrale regering er en gennemkorrupt farce, og, efter 12 års krig, ligger landet i ruiner. Det er sådan nederlag ser ud, om en Niels Helveg Petersen kan lide det eller ej. De allieredes overvældende militær har lidt nederlag mod en dårligt udrustet modstander, som går rundt i sengelinned og klip-klappere. Hverken danske eller amerikanske tilhængere af krigen kan lide lugten af nederlag og forsøger på alle måder at sælge en fiasko. Det i sig selv er også en fiasko.

En stor tak til Carsten Jensen for endnu et velargumenteret, kompetent bidrag til beskrivelse af krigen i Afghanistan.

Erling Jensen, cand.jur, tidl. premierløjtnant i Forsvarets Efterretningstjeneste.

Peter Günther, Kjeld Hansen, Henrik Christensen, Karin Jønsson, Olav Storm Jensen, Fam. Tejsner, Curt Sørensen, Anders Reinholdt, Sabine Behrmann, Olav Bo Hessellund, Jens Kofoed, Thomas Borghus, henrik hansen, John Victor Lorck, Per Jongberg, Karsten Aaen, Dana Hansen, jørn faurschou, Torben Nielsen, Kristen Carsten Munk, Janus Agerbo, Niels Mosbak, Henning Pedersen, Tue Romanow, Troels Bang, Hanne Ribens, Moh Abu Khassin , Henrik Darlie, jørn sonny chabert, lars abildgaard, Lasse Damgaard, Else Damsgaard, Stig Bøg og Karsten Kølliker anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for jens peter hansen
jens peter hansen

Nej, det har aldrig været de skarpeste knive der har været i forsvaret, Erling Jensen. Heller ikke i efterretningstjenesten.

Brugerbillede for Karsten Kølliker
Karsten Kølliker

Er selvfølgelig ikke i nogen position til at fremsætte denne erklæring, men nu gør jeg det alligevel..

Meddelelse til det afghanske folk på vegne af det danske folk:
Vi ved, at I har levet under krigslignende forhold i over 30 år.
Vi ved, at er jeres land er smadret og næsten alle lever i armod.
Vi ved, at vores land indledte militæroperationen i jeres på en løgnagtig præmis.
Vi ved, at det er løgn når vores politikere begrunder vores tilbagetrækning med en forbedret sikkerhedssituation i jeres traumatiserede land.
Vi sørger over alle krigens ofre, ikke mindst de flere end 20.000 civile drab samt alle de invaliderede.
Vi ønskede ikke at besætte jeres land og videreføre volden.
Vores ønske var, at de samme 10 mia. kr. var blevet brugt på at genopbygge jeres land.
Vi ved bare ikke, hvordan vi skal få vores politikere til at efterkomme vores ønsker.
Undskyld.

(Facebook-opslag, 19.03.2013)

bob hansen, Kjeld Hansen, John Victor Lorck, Karsten Aaen, jørn faurschou, erling jensen, Henning Pedersen og Dan Johannesson anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for steen nielsen
steen nielsen

Kære Carsten Jensen du har en tunge som et barberblad, det er det er som sød punkmusik i et kirkerum, dine psykiatriord som argumentation undtaget.

Ellers kunne man godt bruge nogle flere, i dette land, som sagde sandheden og tog skraldet for det, med oprejst pande, de er desværre en truet dyreart og vil sikkert være det endnu mere i fremtiden.

Kjeld Hansen, Anders Reinholdt, Dana Hansen, jørn faurschou, Kristen Carsten Munk og erling jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Darlie
Henrik Darlie

jens peter hansen siger:

"Nej, det har aldrig været de skarpeste knive der har været i forsvaret, Erling Jensen. Heller ikke i efterretningstjenesten."

Jeg tror man kalder dem for bajonetter.

Brugerbillede for Jørn Mortensen
Jørn Mortensen

Det vil altid være mere bekvemt at anskue en pt. overstået periode i dansk politisk/militær historie ved at kombinere faktaoplysninger med egen ideologisk/kulturel/politisk viden og få puslespillet til at gå nok så nydeligt op.
Men ser vi tilbage til tiden umiddelbart efter 9/11 er spørgsmålet om, hvordan terrorangrebet på den vestlige verden og ikke mindst dens symboler på økonomisk og politisk magt skulle besvares. Den vestlige verden og dens værdier har vist sig sårbare.
Som verden er skruet sammen i disse år var et militært gensvar en nødvendighed. Men at føre krig mod en usynlig fjende, der, hvor den manifesterer sig "offentligt", har taget en undertrykt/underkuet befolkning som "gidsler" er absolut ikke et ønskescenarium, end ikke for verdens stærkeste militærmagt.
Krigen i Afghanistan blev fra dansk side suppleret med et ønske om at støtte lokalbefolkningen i et forsøg på at ændre deres hverdag og få etableret institutioner.
Måske et umuligt projekt, men jeg tror at det er lykkedes for de danske soldater at skabe forudsætninger for spæde begyndelser. Men Afghanistans historie og kultur vil for altid være afgørende for, hvordan landet udvikler sig på sigt.
At evaluere en krigsindsats, med mange menneskelige ofre, kan ikke forgå på samme måde som man evaluerer et sommerkursus for medlemmer af Det Radikale Venstre. Der skal tages de vigtige menneskelige hensyn til de personer, der ved aktiv indsats gjorde regeringens flertalsbeslutning om krigsdeltagelse mulig. Et folketing sender mennesker i krig, et folketing afslutter krigen. Ikke en enkeltperson. Med hensyn til, hvad krigen har medført af ændringer for dels den afghanske befolkning dels den verdensomspændende terrorisme, er der brug for meget mere tid. Min holdning er at indsatsen ikke har været forgæves, og at de danske soldater har gjort en forskel i den vanvittig komplicerede disciplin at bekæmpe en ofte usynlig fjende og samtidig vinde befolkningens tillid og støtte opbygningen af institutioner m.m.

Brugerbillede for Henrik Jensen
Henrik Jensen

Jeg er forbløffet over Carsten Jensens overfladiskhed.

Det han præsterer her er "Monday morning quarterbacking", svarende til snakkerne i skuret, når Aab bankede FCK.... Det er hakkelse til rejsestalden.

Han burde vide, at det først er nu, analysen kan begynde.

Og at problemet med Zenia Stampe var, at hun tog konklusionen....inden hun havde gennemtænkt spørgsmålene. (Så kan jeg ikke sige det pænere).

Kristian Rikard, Lars R. Hansen, ellen nielsen, Jørn Mortensen og Viktor Knudsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steen Erik  Blumensaat
Steen Erik Blumensaat

Overmennesket skriver:
tilbage stående folk, skal det forstås i forhold til de danske hellige langskæggede Asakrigere som tror på Odin.
Hvad vi lærte: at grave os ned, og sidde i skjul i flere år medens Thai-masørene maserede frygten ud af de hellige langskæggede Asakrigere.
At sidde der i skjulet og æde nødrationer, verdens elendigste mad, i flere år, det lærte de danske hellige langskæggede Asakrigere.
For en løn der er på 40.000 kr i måneden kan man få dem til alt, spis sand.

Brugerbillede for jens peter hansen
jens peter hansen

At konstatere at krigen i Afghanistan har været en fiasko, dyr og dødelig, behøver man ikke tidligere aktive i forsvaret til at fortælle. Underligt at mange der haft deres brød i forsvaret bagefter er blevet så vældig kloge på, hvad man skulle gøre og især hvad man ikke skulle gøre. Nå, men lønnen var vel ok.

Brugerbillede for Olav Bo Hessellund
Olav Bo Hessellund

Jan Balle: "Hvorfor er danskerne en flok lalleglade ignoranter ?"

En af grundene er givetvis, at vi i Danmark har en de ringeste pressedækninger af internationale forhold.

Det meste af, hvad vi hører og ser, er filtreret gennem engelsksprogede pressebureauer - og det er jo bekvemt både for journalister, der uanset deres høje lønninger herhjemme, sjældent mestrer andre sprog end engelsk - men også for ejerne af de medier, som for langt størstedelens vedkommende er af borgerlig observans.

En uafhængig og kritisk presse findes stort set ikke i DK, og i det omfang den findes, når den kun ud til en forsvindende del af befolkningen.

Peter Günther, Kristen Carsten Munk, Stig Bøg, Peter Poulsen, Curt Sørensen, Anders Reinholdt, Henrik Darlie, Jakob Lilliendahl, Thomas Borghus, henrik hansen, John Victor Lorck, Troels Bang, Karsten Aaen, Dana Hansen, jørn faurschou, Torben Nielsen, Janus Agerbo, erling jensen og Karsten Kølliker anbefalede denne kommentar

Sider