Nyhed
Læsetid: 4 min.

EL vil holde regeringen på det grønne spor

Enhedslisten vil i efteråret blandt andet sørge for, at regeringen lever op til sine egne klimamålsætninger
Indland
23. august 2013

Den grønne omstilling kommer til at stå højt på dagsordenen, når Enhedslisten i dag inviterer til sommergruppemøde hos 3F i København. Her vil Per Clausen, Frank Aaen og Johanne Schmidt-Nielsen præsentere en række bud på, hvordan man kan sænke udledningen af drivhusgasser, udfase brugen af fossile brændstoffer og samtidig skabe nye job undervejs.

Gruppeformand Per Clausen ser det som Enhedslistens opgave i det kommende efterår at trække regeringen i en grønnere retning under forhandlingerne om en finanslov, klimalov og togplan.

»Hvis man kigger på regeringsgrundlaget, så har regeringen sådan set selv skrevet, at den grønne omstilling er nødvendig, fordi vi ikke kan blive ved med at bruge ressourcer og forurene som hidtil, og at den grønne omstilling skal være et integreret led i at skabe nye arbejdspladser,« siger Per Clausen. »Desværre har regeringen efterfølgende i sine vækstpakker fuldstændig svigtet den målsætning og er vendt tilbage til sådan en gammeldags, traditionel, sort industripolitik, hvor man bare giver afgiftslettelser og skattelettelser til erhvervslivet,« siger han.

Transportsektor skal ikke fredes

Derfor vil han i de kommende måneders forhandlinger arbejde for at sikre, at regeringen lever op til sine målsætninger. Blandt andet ambitionen om, at Danmark skal sænke sit CO2-udslip med 40 procent inden 2020.

Regeringen fremlagde tidligere på måneden et idekatalog med 78 forslag, som kan bidrage til at indfri målet. Men Enhedslisten savner en konkret plan.

»Og der kan man bare sige, at et af de områder, hvor man både frem til 2020, og ikke mindst efter 2020, kan opnå rigtig store resultater, er ved at satse på transportsektoren,« som Per Clausen siger.

Enhedslisten arbejder lige nu på et samlet udspil for transportområdet. Udspillet skal blandt andet komme med forslag til, hvordan man kan gøre det billigere at benytte offentlig transport og samtidig gøre det dyrere for privatbilister at køre bil. På den måde mener Per Clausen, at man kan bidrage til en langsigtet løsning på tre forskellige udfordringer: klimabelastning, partikelforurening og trængsel i storbyerne.

Regeringen har på forhånd fredet transportsektoren i spørgsmålet om CO2-reduktion frem til 2020.

Men Per Clausen mener ikke, at det er et område, som kan forbigås i efterårets forhandlinger.

»Det er jo ikke sådan bare at lave en plan, hvor man hele tiden gør det billigste. Det handler om at lave en plan, hvor man også forbereder sig på de ting, der skal ske på længere sigt. Jeg har svært at forestille mig, at vi kommer igennem opfølgningen på en trængselskommission, en forhandling om en togplan, en finanslovsforhandling og en klimaplan, uden at der sker nogen tiltag på transportområdet.«

Job koster job

Senere på året forventes regeringen at invitere til forhandlinger om en klimalov, som skal bane vejen for en komplet udfasning af fossile energikilder frem mod 2050. Per Clausen regner med, at forhandlingerne vil føre til en aftale med Enhedslisten.

»Venstre har jo sådan set klart sagt, at de ikke synes, man skal gøre mere for at reducere CO2-udslippet i Danmark, hvis man på nogen måde kan undgå det. Det er Venstres position. Derfor synes jeg, det ligger i kortene, at regeringen er nødt til at lave en aftale med os,« siger gruppeformanden.

Dele af oppositionen har udtrykt bekymring for, at yderligere klimakrav til erhvervslivet kan koste danske arbejdspladser. Men i Per Clausens øjne er det en konsekvens, man må regne med, hvis det danske erhvervsliv skal spores ind på en mere bæredygtig bane.

»Selvfølgelig kan det at indføre afgifter og målrette erhvervsstøtte til den grønne omstilling føre til, at der er nogle arbejdspladser, som forsvinder. Det tror jeg ikke, man skal lægge skjul på. Men der kommer bare mange flere andre arbejdspladser,« siger han og henviser til, at en grøn erhvervspolitik både vil kunne skabe arbejde på længere sigt og på kortere sigt i forbindelse med en overgangsperiode.

»Og hvis udgangspunktet er, at alle lande kommer til at stå over for den udfordring at reducere sit energiforbrug i fremtiden, så er det jo om at være først med den udvikling. For hvis man er det, så har man mulighed for både at have noget viden og nogle konkrete produkter, som man faktisk kan afsætte efterfølgende,« tilføjer Per Clausen.

Klima bliver afgørende

Regeringen fremlægger sit udspil til en finanslov på tirsdag. Enhedslisten har ikke tænkt sig at medbringe en liste med specifikke krav til de efterfølgende forhandlinger, men ifølge Per Clausen vil partiet komme med en »helhedsbedømmelse« af regeringens forslag. Under alle omstændigheder kommer klimaområdet og skabelsen af grønne jobs til at spille en afgørende rolle for Enhedslistens opbakning.

»Hvis vi skal lave en finanslovsaftale med regeringen, så skal den indeholde et brud med den sorte politik, som regeringen har ført både på det økonomiske område og langt hen ad vejen også på miljø- og klimaområdet indtil nu. Og derfor skal der være nogle resultater.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Holger Madsen

Uruguays præsident, José Mujica, har lige et par alvorsord til vennerne i Enhedslisten, inden deres sommermøde i dag.
http://www.youtube.com/watch?v=cCEgcd7G9Bg

lars abildgaard, Flemming Scheel Andersen, Michael Bruus og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Lad os få de grønne frontkæmpere i EL mere i front! Det vil give pote på den lange bane.
Som udviklingen har vist, kan det som P.C. antyder oven i købet betale sig at gå forrest, så der er ikke noget at vente på.

Michael Bruus

Jeg vil opfordr til at se og høre præsident, José Mujica tale som Holger Madsen linker til.
Den har hjerte og sjæl.

Michael Bruus

Jeg kan være bange for, at EL er ved at lade sig trække ind som regeringens samvittighed og derved miste sig selv, vi har lige set det ske for SF da de gik ind og blev ét med S.

Claus Piculell

Grønne jobs og øget fokus på genbrug samt reparation er fint nok, men flere grønne afgifter vil jeg gerne frabede mig på Underdanmarks vegne!
De betyder større elafgifter og andre indirekte skatter. En kilowattime koster allerede fem kroner, så jeg tør snart ikke tørre tøj mere.
I de seneste år er elpriser for private steget 44% og kun 17% for erhvervslivet, og i følge UK's særlige statistik for fødevarepriser pga. en særlig lav moms på disse produkter er de steget næsten 50% siden 2007. Begge dele udhuler bundindkomsternes købekraft alvorligt.
Kun hvis vi endelig får det grønne bundfradrag med en nettoværdi på 5.000 om året indfaset, skal vi have mere det grønne middelklassepjat!

Børge Rahbech Jensen
Børge Rahbech Jensen

Noget andet er, at i forhold til en togplan kunne Enhedslisten snakke med Pia Olsen Dyhr om DSBs håndtering af internationale togrejser.
Selv fik jeg en lille grund til undren i går, fordi jeg skulle bruge pladsreservation til to tog hhv. fra Flensborg til Fredericia og fra Fredericia til Randers d. 15. oktober. Det var intet problem at bestille dem på dsb.dk, men selvom begge var almindelige DSB-pladsbilletter, kunne kun den fra Fredericia hentes i en billetautomat, mens den fra Flensborg skulle hentes i 7-Eleven.

Derudover kan læses et debatoplæg på politiken.dk om en skribent, der ville rejse med tog til Kroatien. Han købte rejsen hos Deutsche Bahn, efter DSB anbefalede ham at flyve, og i øvrigt kun kunne få ham til Prag. Jeg ved ikke, hvad han skulle i Tjekkiets hovedstad, når destinationen var Kroatien.

Randers, hvor jeg bor, er en af de forholdsvis få byer, hvor internationale togbilletter kan afhentes, efter de er bestilt hos DSBs callcenter. Selv foretrækker jeg at købe dem på bahn.de eller de respektive europæiske togoperatørers hjemmesider. Siden 2009 har DSB skåret kraftigt ned på sine salgssteder for internationale togrejser, og såvel regler som udvalg er ændret så mange gange, at jeg for længst har mistet overblikket.

På ing.dk blev nævnt i en debat, at DSB kun har et begrænset sortiment at togrejser fx. mellem Aarhus og Hamborg. En debattør fandt kun en rejserute via København på dsb.dk, hvorefter jeg fandt mere end ti andre mulige rejseplaner på bahn.de.

Hvis regeringen har en målsætning om, flere skal rejse med tog, er det ikke godt, at det statslige togselskab kun nødig tilbyder togrejser ud i Europa. Det burde ikke kræve lovgivning el. bare en folketingsbeslutning at bede statens togselskab stramme op. Det burde transportminister Pia Olsen Dyhr kunne klare som repræsentant for selskabets eneste aktionær.

Claus Picuelle

Jeg vil gerne se dokumentation for, at du betaler 5 kr/kwh.

Allan Christensen

Et samfund der forbyder brugen af kunstgødning, kemiske sprøjtemidler og gensplejsning til produktion af fødevarer og andre produkter det vælger at kalde økologiske er et samfund der hverken interesserer sig for økologi, natur eller sine efterkommere og den fremtid det stiller dem i udsigt.