Læsetid: 4 min.

Finansloven er (næsten) fastlagt på forhånd

Det meste ligger allerede fast i den finanslov, som finansminister Bjarne Corydon præsenterer i morgen, fordi EU-regler og budgetlov dikterer snævre, faste rammer for næste års finanspolitik. Regeringen har varmet op til finansloven ved at tale om bedre økonomiske tider
Bjarne Corydon fremlægger i morgen regeringens finanslovsforslag for 2014. Foto: Jakob Dall

Bjarne Corydon fremlægger i morgen regeringens finanslovsforslag for 2014. Foto: Jakob Dall

26. august 2013

Der er på forhånd tegnet tydelige streger op for finansminister Bjarne Corydon (S), når han i morgen fremlægger regeringens finanslovsforslag for 2014. Og som var det i en malebog, bliver det mest et spørgsmål om, hvilken kulør finansministeren vil farvelægge med, og hvor tæt han tør tegne på stregerne, når han i Rentekammersalen præsenterer sit bud på, hvordan finanspolitikken næste år bør skrues sammen.

EU’s økonomiske regler og den danske budgetlov har nemlig på forhånd allerede trukket de linjer op for finansministeren, som han skal holde sig inden for.

Og den altdominerende udfordring, som finansministeren også selv har identificeret, bliver at understøtte væksten så meget som muligt, men holde sig klart inden for de økonomiske spilleregler.

Senest sagde Bjarne Corydon i sidste uge til Information:

»Vi vil gøre alt for at understøtte vækst og beskæftigelse, samtidig med at vi vil føre en ansvarlig økonomisk politik og efterleve de krav til finanspolitikken, vi har påtaget os,« sagde finansministeren om den forestående finanslov.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Henrik Klausen
  • Kristian Rikard
  • Jarl Artild
  • Janus Agerbo
Henrik Klausen, Kristian Rikard, Jarl Artild og Janus Agerbo anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hmmm!

Eftersom alt er lagt i ubrydelige faste rammer, bør vi kunne spare en hulens masse penge på de kolde hænder.

EU bestemmer alligevel det hele. Udskift den danske topadministration (læs hele folketinget med ministerier og vedhæng) og ansæt en dygtig bogholder. Han/hun vil såmænd have et større overblik og begå færre fejl.

Henrik Klausen, Claus Jørgensen, Peter Nielsen, Lene Christensen, Leif Andersen, Torben Nielsen, Tue Romanow, Leif Højgaard, Slettet Bruger, Torben K L Jensen, Mads Kjærgård, Anders Kristensen, Bill Atkins, Flemming Scheel Andersen, Jacob Jensen, Lise Lotte Rahbek, Janus Agerbo, Aleksander Laursen, lars abildgaard, erik mørk thomsen og n n anbefalede denne kommentar

@Jeanne Kruse

"EU bestemmer alligevel det hele"

Det er nu ikke korrekt. Derudover er der forsvarsforlig, kommunalforlig, undervisningsforlig, politiforlig osv. Alle forlig med måske 10 års løbetid. Disse forlig løber over flere regeringer således at der kommer kontinuitet i den offentlige forvaltning.

Men derudover er jeg enig med dig i at man formodentlig uden problemer kan spare 50.000 offentlige stillinger over de næste på år. Første mål er at komme ned på det antal der var da V-K kom til og startede oppumpningen at den offentlige sektor. Der mangler stadigvæk 25.000 for at nå det mål.

Hans Jørn Storgaard Andersen

Hvordan kan man være så ustyrlig morsom, Jeanne Kruse? Det er jo ikke første gang, nogen forslår - ikke en bogholder, men en datamat - til at styre det danske samfund.
Jeg tror faktisk, det begyndte med 2den generationsmaskinen GIER, der lovede mange spændende ting inden for EDB/IT.

EU har intet med det her at gøre - med mindre du mener, at EU betyder sund fornuft. Eksemplerne skræmmer - f.eks. 1970erne med Anker Jørgensens skiftende og vaklende regeringer, devalueringer - som selv Grækenland i dag ikke kan matche.

Som Nils ganske korrekt skriver, så er planen at rationalisere om ikke 50.000 stillinger inden for Staten, så dog 30.000 eller for ca. 12 mia. kr. iflg. Digitaliseringsstyren. Hov - så ER det måske en 8ende generations datamat, der styrer ;-)

Nils Bøjden!

Ha, det var selvfølgelig for at sætte tingene på spidsen. De bestemmer ikke det hele men næsten.

De fleste af de forlig du remser op, er også født i Barrosos bureau, tjek alle de sidste års landespecifikke henstillinger.

Du kan mageligt gange de 25.000 kolde hænder med 3 eller 4, så kommer vi ned på et tal, der muliggør, at vi kan bevare vores velfærd, hvis vi får dæmmet op for alle de påbud, der strømmer ind over de vidt åbne grænser mod syd.

Det er vores velfærd. Det er vores forældre og bedsteforældre, der har skabt de værdier, vi nu kaster i grams til enhver, der kan vise et rødbedefarvet pas og dermed et unionsborgerskab.

Vi har et forbehold mod unionsborgerskab. (Jeg giver en kop kaffe til den, der kan finde det forbehold i den oprindelige version).

Vi har aldrig stemt for et unionsborgerskab her i Danmark. Det er blevet tvunget ned over hovedet på os ved hjælp af den berømte salamimetode. Og den nye mørklægningslov er en kæmpe hjælp for politikerne til at gå i det hemmelige rum og lave nye svinestreger.

Vivi Rindom, Henrik Klausen, Claus Jørgensen, Lene Christensen, Leif Andersen, Torben Nielsen, Richard Sørensen, Torben K L Jensen, Leo Nygaard, Jørn Petersen, Bill Atkins, Flemming Scheel Andersen, lars abildgaard og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Ole Brockdorff

Alle danske medier vil så gerne fremstille Bjarne Corydon som en stærk og visionær finansminister, men substansen i denne artikel fortæller jo desværre klart og tydeligt, at denne ledende socialdemokrat ikke er andet end simpel EU-embedsmand på delstatsniveau, som gør alt hvad de usynlige ikke-folkevalgte embedsmænd i Bruxelles giver ordre til gennem udstedelsen af totalitære direktiver som i tiden med det gamle kommunistiske Sovjetunionen og Østtyskland.

Så, ja, finansloven er fastlagt på forhånd, men af hensyn til vælgernes falske illusion om, at vi stadig har et ægte demokrati og folkestyre, vil der komme det sædvanlige ”brød og skuespil” på Christiansborg og i medierne fra blandt andet Enhedslisten om, at de rige året rundt udnytter de 2,2 millioner fattige borgere på overførselsindkomster, som går derhjemme hver dag og lever på statens nåde som folkepensionister, førtidspensionister, dagpengemodtagere, fleksjobbere, kontanthjælpsmodtagere og alt muligt andet, selv om det i forvejen er alle de "de rige svin", der anno 2013 finansierer hele forretningen Danmark.

Men nogen skal jo have skylden for nationens fortrædeligheder, og alt ender selvfølgelig i fryd og gammen med fuld opbakning til EU-finansloven, når Enhedslisten på et tidspunkt får smidt nogle økonomiske ”brødkrummer” efter sig til sine mærkesager, blandt andet endnu flere millioner af kroner til området med asylanter, der strømmer hertil i tusindvis på grund af vores gavmilde økonomiske velfærdspolitik, og bagefter tager vi så hinanden kærligt i hænderne og traller derudad på livets snoede landevej sammen med Johanne Schmidt-Nielsen plus alle de andre glade humanister.

Joh, vi etniske danskere er i sandhed verdens lykkeligste folkefærd.

Claus Jørgensen, Katrine Visby, Richard Sørensen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Mogens Kristensen

@Jeanne Kruse
"EU bestemmer alligevel det hele. Udskift den danske topadministration (læs hele folketinget med ministerier og vedhæng) og ansæt en dygtig bogholder"....Venstre er i gang, Hans Chr. Schmidt har lige ansat sin egen kone (ifl EB.DK) på posten, som bogholder.
2004 gav Rigsrevisionen Hans Chr.Schmidt en alvorlig påtale, for kammerateri i forhold til hans tidligere arbejdsplads . Venstre ved alt om nepotisme og kammerateri.

Centraliseringens historie i Danmark. Lad os starte et sted. Kommunalreformen i 1970. De gamle sogne erstattes af kommuner og centraliserede magten i de lidt større byer, som derfor voksede. Folk, initiativ og handel flyttede med. Kommunalreformen i 2007 samlede de 271 kommuner i 98 større kommuner, og opgaverne voksede sammen med de byer, som nu blev centrer i områderne. Folk, initiativ og handel flyttede med. København kunne nu overskue og kontrollere de 98 styringscentre i landet, hvilket koncentrerede arbejdspladser og uddannelsescentre i hovedstaden. Folk, initiativ og handel flyttede med, og bananen rådnede. I dag er København ikke stor nok. Magten flyttes derfor til det centrale Europa, og nu er det unormalt at forblive i Danmark gennem hele sin uddannelse. Folk, initiativ og handel flytter med.

Kresten Møller fra Sahl sogn mistede sin andel i styringen af samfundet allerede ved den første kommunalreform, men han er ligeglad. Han har været død i mange år nu.

Jeg kan bare ikke lade være med at tænke, om den udvikling med at koncentrere magten så grænseløst ikke har nogle omkostninger, som vi ikke har med på bundlinjen. Hele landet, jorden, farvandene og folket burde være en ressource til nye ideer og initiativer i en tid, som skriger efter alternative løsninger, men det er meget svært at sparke liv i noget nyt, når man er bundet op på centrale beslutninger, forordninger, regulativer og ikke mindst ekstraudgifter til den centrale kontrols ulidelige friktion.

Er vi i virkeligheden bare myrer med en fælles intension om at skabe så stor en myretue som menneskelig muligt ? Vil vi den her støvgrå udvikling ?

Peter Jensen, Claus Jørgensen, n n, lars abildgaard, Richard Sørensen, Jeanne Kruse, Michael Bruus, Lise Lotte Rahbek, Jørn Petersen, Flemming Scheel Andersen og Anders Jensen anbefalede denne kommentar

Jeanne Kruse o.a.
Jeg vover den påstand, at vi selv, vore feje politikere, står for hovedparten af det vildtvoksende bureaukrati. Den herskende embedsmandsklasse styrer i egen interesse.
Se en anden aktuel tråd herom.

Leo, du har to udsagn i et:

I vore feje politikere, står for hovedparten af det vildtvoksende bureaukrati.

Og:

II Den herskende embedsmandsklasse styrer i egen interesse.

I kan jeg til dels være enig i, men alligevel er antallet af ansatte i skattevæsenet (statsadministrationens indtægtskilde) blevet halveret – HALVERET fra 12.000 til 6.000 over 10 år. - og II er jeg slet ikke enig i: Netop nu oplever vi hvordan skattefolk bliver hevet gennem forhør og i sidste ende tjenestemandssager, og risikerer afskedigelser - der er altså et større kontrol- klage- og domsapparat omkring embedsmandssystemet.

Leo!

Hvis det du siger er sandt, må vi straks og uden mindste tøven påtage os det ansvar.
Det må være muligt selv at blive herre i eget hus. Vi kunne jo starte med at melde os ud af EU. Faktisk er vi så heldige at have 3 valgmuligheder. Jeg indrømmer blankt og med åben pande, at de kunne være bedre, meget, men de er der. LA-DF og EL.

Det de har til fælles er en EU skeptisk/kritisk holdning OG de stemte alle 3 i mod mørklægningsloven. Vil vi ud, og vil vi det nok, bliver vi nødt til at stemme dem ind, der gør det muligt.
Hvis ikke vi gør det, kan vi hyle og skrige, der sker ikke en hujende, før det er gjort. Bagefter kan vi komme videre med at redde resterne at et af de bedste samfund, der nogensinde har været.

Tro mig, hvis de andre partier lugter den mulighed, bliver der stoleleg så det basker.

Henrik Klausen, Torben Nielsen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Bill
1 - Ja, deri ligger specielt, hvad angår SKAT, at reglerne er ikke forenklet og ansvarsområder forøget, samtidig med reduceret mandskab. Så skal det jo gå galt.
Og hvem har ansvaret for det ? - politikerne !
Men også den tilsyneladende manglende evne og vilje til at kræve revision og forenkling i retning af decentralisering, som middel til at reducere pyramiderne og statskontrollen.

Fire statsministre har udtrykt ønske om regelsanering. Alligevel går det lige modsat. Det fortæller mere end mange ord om sygdommens karakter.

2 - De mange sager karakteriserer netop problemets kærne.
Hvem skærer den gren over, de selv sidder på. De lever jo af det !
Javel hr minister, siger de - og manipulerer videre.
Foruden betegnelsen - feje politikere, vil jeg tilføje uerfarne.
Forleden var der en debat, hvor en af (ekspert) deltagerne (?) fremhævede forholdet mellem erfarne embedsmænd og uerfarne ministre. Det beskrev situationen meget tydeligt.
Alle symptomerne på sygdommen står i kø i medierne (og i praksis).

Peter Andersen

Der er ingen grund til at fyre i det offentlige, det er jo en rigtig solid samfunds-niche.
De skal bare lave noget fornuftigt, og ikke kontrollere os andre, men servicere os.
Ellers kan vi jo godt omdøbe finansloven til farceloven. Det er alligevel så småt
med rød/blå-kontrasten, og resten kører alligevel af egen kraft.

Leo, Jeg er stadig enig i I men uenig i II, men der er flere med forstand på de dele, der foreslår at departementscheferne skiftes ud sammen med regering.

Det vil betyde at man af hensyn til kontinuiteten i forvaltningernes administration, skulle beholde cheflaget lige under departementscheferne og så ansætte en ministersekretær. Sådan gør man i Sverige, Norge og Tyskland. Det er der så nogle andre problemer i som jeg ser det

- men det ville være noget mere seriøst, end at ansætte spindoktorer der har til opgave at sløre hvad der foregår for offentligheden.

lars abildgaard, n n og Claus Jørgensen anbefalede denne kommentar

Mønniche, som Carl Madsen fortalte, så fik han det råd som ung jurapraktikant; altid at være kreditors advokat - aldrig debitors - så ville der altid være højvande i kassen.

Peter Nielsen

Borgerens magt over eget liv fratages ham gradvist, indtil han er forvandlet til ren robot, ren slave for oligarkerne. Fagre nye verden - velkommen!

lars abildgaard, Jeanne Kruse, Katrine Visby og n n anbefalede denne kommentar

Leif Mønniche

For mig ser det ud som om man smider ud på karusellen hvad man lige har tabt på gyngerne.

Katrine Visby

Selvfølgelig er finansloven allerede fastlagt på forhånd. Det er der sikkert meget andet der også er. Det skal bare komme som en nyhed.

Det er sådan den Ny verdensorden fungerer. Alle de europæiske lande bliver styret nede fra Bruxelles. Danmark har ikke ret meget råderum mere.

Sådan kan de få styre de mange.

Katrine og Peter!
...Og det råderum vi har er hemmeligt, for demokratiet er dødt og ja ikke nok med, at det er en farcelov, hele ekspeditionskontoret er en ren farce.

Når situationen er:
- at det private erhvervsliv ikke ser nogen fordel i at investere i dansk produktion med danske arbejdspladser.
- at det offentlige ikke har penge til at ansætte arbejdsløse.
- at de, der har arbejde sparer lidt ekstra op p.g.a. de usikre tider.
Hvad så om det offentlige - f.x. kommunerne - startede produktion, der gav overskud?

Det kunne være produktion af grøn energi (vindmøller, solceller, biogas) i de kommunale forsyningsselskaber.
En nutidig vindmølle kan tjene 3-5 mio. kr. hjem hvert år i ca. 20 år.

Pengene til investeringen kunne fås v.h.a. kommunale let omsættelige folkeaktier, der gav blot et lidt bedre afkast end, hvad bankerne giver.
Resten af det opnåede overskud kunne bruges til at lette det kommunale skattetryk - og/eller til yderligere investeringer.

Dertil kommer, at enhver arbejdsløs, der i stedet bliver skatteyder letter den offentlige økonomi.

Georg Christensen

Finansloven?, med måske kun et (bankbud for vognen). Det nuværende danske politiske (S,R,SF),system burde trække i arbejdstøjet, smøre leverporstejmaden og komme igang med "pollitiserings prosessen", en proses, som skabes sammen med EU,og ikke en proses, hvor EU får skylden, hvis noget går galt. EU prosessen er så fleksibel, og giver medlemslanden uanede muligheder.

Vores eget BMP, må vi selv få styr på, hvordan vi vil bruge "indtjæningen", og fordelingen på, er vores eget ansvar.

Henrik Klausen

Staten kan låne penge billigere end gratis. Det er hjernedødt ikke at udnytte denne mulighed til at ansætte arbejdsløse til noget fornuftigt, da der vil være et fantastisk afkast, både for økonomien og for de arbejdsløse.

Men da Folketinget i sin hjernedødhed har pålagt sig selv grænser for offentligt forbrug, kan det ikke lade sig gøre. Jeg foreslår derfor Enhedslisten, at de ikke deltager i finansloven, men overlader forhandlingerne til netop de partier, der vedtog denne begrænsning.

Hvis nogen så nævner EU's finanspagt, der også begrænser det offentlige forbrug, vil jeg på forhånd minde om, at det nuværende Folketing har tilsluttet sig pagten ganske frivilligt. Undtagen Enhedslisten, naturligvis. Enhedslisten bør ikke røre ved denne finanslov med en ildtang.

Arne Thomsen

Jeg er sådan set ikke rigtig uenig med dig, men problemet med kommunerne er at de kan ikke drive forretning.
Udover det, kan vi så se endnu en række politikere der stiller sig op i rækken for at få "ben".
Og det er betydelige summer der udbetales til kommunalpolitikere for små tjanser som

"Formand for SmørumØvre lokalvandværk" etc..

Jeg så hellere at det offentlige var med-bidrag-ydere til produktionsselskaber, hvor medarbejderne også var medejere og gerne på folkeaktier.

I Nordvestjylland kender man til partsfiskeri. Man kunne godt skele til tanken.

Erik Lang.

Jeg er enig med dig i, at kommunerne ikke er verdensmestre i at "drive forretning", men de kan vel lære det - ikke mindst, hvis kommunens borgere har investeret i kommunale folkeaktier.
Mon ikke de så nok skal holde kommunens folk i ørerne ;-)