Læsetid: 3 min.

EL: Københavnske folkeskoleelever skal have arabisk

De københavnske folkeskoler skal selv have lov til at vælge, hvilke sprog de vil tilbyde eleverne som andet fremmedsprog. Det mener Enhedslisten. Børne- og ungdoms-borgmesteren siger, timingen er ’skidt’
22. oktober 2013

Enhedslisten vil give hovedstadens folkeskoler lov til selv at bestemme, hvilke fremmedsprog de vil tilbyde eleverne ud over engelsk. Det fremgår af et nyt udspil, som partiet præsenterer under titlen ’Skoler der samler’. Fra næste år vil elever i folkeskolen skulle vælge det såkaldte andet fremmedsprog, enten tysk eller fransk, allerede i femte klasse.

Men medlem af Borgerrepræsentationen i København Rikke Lauritzen (EL) vil åbne for, at eleverne også kan vælge eksempelvis arabisk eller kinesisk som andet fremmedsprog.

»Det har været fransk og tysk, der har været vores andet fremmedsprog i mange år, men verden har ændret sig, og især har den arabiske verden og den kinesiske verden fået en større betydning. Det giver også nogle muligheder for at få job, hvis man kan deres sprog,« siger Rikke Lauritzen.

Derudover mener hun, at det vil gavne de mange tosprogede elever i København, at der er flere valgmuligheder end tysk og fransk. Det vil ifølge Rikke Lauritzen øge elevernes interesse, hvis de kan vælge et sprog, de kender til hjemmefra.

Københavns Kommune bad i 2009 Undervisningsministeriet om lov til netop at udbyde kinesisk og arabisk som fremmedsprog. Dengang blev ansøgningen afvist med henvisning til, at ingen gymnasier tilbød undervisning i arabisk og kinesisk. Det har ændret sig i dag, og derfor mener Rikke Lauritzen, at tiden er moden til at tage diskussionen op igen.

Fransk og tysk vigtigere

Børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S) tvivler ikke på, at undervisning i arabisk og kinesisk vil spille en vigtig rolle i fremtiden. Men han kalder timingen for Enhedslistens udspil for »skidt«.

»Jeg tror, man lige skal trække vejret og give skolerne rum til at få implementeret skolereformen, frem for at vi kommer med endnu flere opgaver,« siger borgmesteren.

Folkeskolerne kan i dag vælge at tilbyde arabisk og kinesisk som valgfag i de ældste klasser. Men ifølge Jesper Christensen har efterspørgslen fra forældre og elever ikke været stor.

»Jeg tror, man skal være opmærksom på, at rigtig mange, blandt andet arabiske børns forældrene, der ønsker undervisning i arabisk, i virkeligheden vælger nogle andre skoler, som kan opfylde det,« siger han.

Lederen af Konservative i Københavns Borgerrepræsentation Rasmus Jarlov fortæller, at Konservative ikke er »allergiske« over for ideen om at tilbyde undervisning i andet end tysk og fransk fra femte klasse. Men der skal ikke være frit valg for alle skoler.

»Vi er nødt til at holde øje med, at det ikke bliver alle folkeskoler, hvor det her bliver udbredt, fordi vi stadigvæk har et stort behov for folk, der kan fransk og tysk. Det er stadig meget vigtigere end arabisk og kinesisk,« siger Rasmus Jarlov.

»Faktisk har erhvervslivet også gjort opmærksom på, at det er et problem, at vi er så dårlige til tysk efterhånden,« tilføjer han.

Jarlov afviser

Enhedslisten foreslår også gratis modersmålsundervisning for alle elever i de københavnske folkeskoler. I dag er undervisning gratis for alle til og med femte klasse, hvorefter der er egenbetaling for undervisning i sprog fra lande uden for EU.

»Vi kan se, at dengang man indførte brugerbetaling på sprog uden for EU-området i Københavns Kommune, der faldt antallet af interesserede til at få modersmålsundervisning,« siger Rikke Lauritzen.

Børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen mener imidlertid, at den gratis undervisning til og med femte klasse er tilstrækkeligt. Enhedslisten har været med til at stemme det nyligt vedtagne budget for Københavns Kommune i 2014 igennem. Derfor kan forhandlinger om mere gratis undervisning først komme på tale i budgettet for 2015, siger Jesper Christensen.

Konservatives Rasmus Jarlov er mere kategorisk i sin afvisning.

»Det er vigtigt, at vi bruger alle vores ressourcer på at lære børnene dansk i stedet for at bruge ressourcer på at give dem undervisning i andre sprog. Hvis forældrene synes, det er vigtigt, at de kan tale sproget fra det land, de er kommet fra, så er det forældrenes opgave. Det er ikke vores opgave,« mener Rasmus Jarlov.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja man kunne da godt forestille sig hvor fremtidens arbejdspladser og afsætnings muligheder kunne ligge - nemlig fjernøsten og mellemøsten. Tænk hvis tingene kunne flaske sig sådan, at den udskældte del af befolkningen - nemlig 2. og 3. generations indvandrer, kunne gå hen og blive en guldgruppe for DK, i form af konsulenter, læger, eksportassistenter og softwareudviklere, med arabisk og kinesisk som perfekt forhandlings- og forretnings sprog. - Who knows

Karsten Aaen, Gert Romme, Peter Andersen, Heinrich R. Jørgensen, Kasper Kjær, Malan Helge og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Vi skal måske droppe drømmene om 'guldgruberne', de er alle midlertidige og porøse ... forgængelige og forføreriske - og sikre at vi får den nødvendige dybde og bredde i folkeskolernes undervisning, foruden naturligvis den dannelsesmæssige dimension. Sidstnævntes devaluering i den seneste folkeskolelov spiller givet en betydelig rolle for at vi nu står med disse snævre utilitaristiske diskussioner, som giver tunnelsyn og kulturel deroute.

Henrik Nielsen, Preben Haagensen, Brian Pietersen, Tina Skivild, Eva Bertram, Rasmus Kongshøj og Heinrich R. Jørgensen anbefalede denne kommentar
jasper bertrand

man må bare spørge hvad det er for en slags arabisk der skal undervises i? forslaget viser igen den afgrundsdybe uvidenhed om verden, der findes på venstrefløjen.

Henrik Nielsen, Preben Haagensen og Jesper Bjørk anbefalede denne kommentar

Torben Selch.
Jeg har svært ved at se den lysende fremtid for den mellemøstlige region, som du gør.
Sålænge de skal plages af religiøse stridigheder, manglende respekt for anderledes tænkende, nødvendigheden af indførsel af udenlandske specialister for at drive samfundet, nødvendigheden af indførsel af slavearbejdere for at få lavet det praktiske, manuelle arbejde, tror jeg ikke på den store fremtid for regionen.
Først hvis de i regionen kommer til at gennemleve en oplysningstid, der kan bringe dem ajour med den moderne verden, vil de kunne udvikle samfundende.

Henrik Nielsen, Preben Haagensen, Jesper Bjørk og Torben Selch anbefalede denne kommentar
Dennis Laursen

Nej, der skal ikke mere, men mindre fremmedsprog i folkeskolen. Folkeskolen skal være almen dannende, og skabe hele mennesker. Nicheviden må tilegnes senere. Folkeskolen skal ikke være et politisk værktøj, hvor partier kan få en "luns" i finanslovforhandlinger m.m., og så hele Danmarks barn- og ungdom skal tvinges til at lære alle mulige obskure, ligegyldige ting, som kun 0,1-0,3 % af befolkningen bruger og kan bruge.
Hvor mange er det lige der bruger tysk, til andet end verbal famleri på campingturen til Harzen?
Nej, afskaf alle de ligegyldige fag som kristendomsundervisning, billedkunst og 2.+ fremmedsprog, og indfør i stedet nogle brugbare og almendannende fag som psykologi, førstehjælp, cykelkørekort og privatøkonomi.

Hvis vi i kampen for klimaet snart når dertil, at vi kan udfase olien som energikilde, så bliver de enevældige/diktatoriske og ensrettede arabiske samfund ret uinteressante som marked for noget som helst.

Morten Pedersen, Henrik Nielsen, Preben Haagensen og Morten Østergaard anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

Fint nok at skolerne tilbyder arabisk og kinesisk, men det er en katastrofe at det skal ske på bekostning af tysk eller fransk. Netop tysk og fransk er sprog der har afgørende betydning for Europas og vedens kulturhistorie. Kendskab til tysk og fransk er ganske enkelt et helt nødvendigt fundament for den almene dannelse, som er nødvendig, hvis eleverne nogen sinde skal lære at se ud over den individuelle utilitaristisme, der plager samfundet i dag.

At tage tysk og fransk fra eleverne vil ganske enkelt være at forhindre dem adgang til en stor del af den kultur, de selv er rundet af.

Peter Müller, Henrik Nielsen, Preben Haagensen, Brian Pietersen, Per Torbensen, Morten Østergaard, Egon Maltzon, Claus Oreskov og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar

Jesper Bertrand
man må bare spørge hvad det er for en slags arabisk der skal undervises i? forslaget viser igen den afgrundsdybe uvidenhed om verden, der findes på venstrefløjen.
-----------------------------------
Det er højst sandsynligt standard arabisk som hele den arabiske verden samt en del af den muslimske verden taler og forstår.

EL er for mig et, på rigtig mange måder, værdigt alternativ på venstrefløjen men her er et godt eksempel på hvorfor jeg ikke kan stemme på dem – trods alt. Danmark er faktisk ikke et mellemøstligt land. Vores geopolitiske og handels, samt kulturelle interesser ligger helt andre steder.

Rene Bolvig, Henrik Nielsen, Preben Haagensen, Carsten Hansen, Per Torbensen, Dennis Laursen, Morten Østergaard og Egon Maltzon anbefalede denne kommentar

Rasmus

Nu skal sprog primært understøtte handel idag, ikke så meget kultur. Jeg er enig I at Tysk er vigtigt, I det Tyskland er vores nærmeste nabo samt største marked, fransk har jeg til gengæld haft og aldrig haft brug for.
Danske produkter er langt hen af vejen luksus og livsstilsprodukter med en stor efterspørgsel I lande med økonomisk fremgang i.e. Kina, og inden det arabiske forår MØ.

@Kim Øllgaard
Tror vi er meget enige - også tidshorisonten/tidsperspektivet. Men tingene bevæger sig meget hurtigt internationalt, synes jeg.
WM i fodbold i Qatar - hvor det uhyrlige antal dødsofre i byggeriet, er ved at give et andet billede af projektet, end de nok selv havde drømt om. Og at Dubai's babeltårne, nok vil se sin storhedstid - bagud og ikke fremad. Selve måden at formøble deres olierigdom - istedet for at løfte velstanden generelt i hele regionen.

Denne opgave kunne således - på længere sigt - være med til at blive løftet af nogle generationer af arabisk herkomst, der har gennemlevet det danske system (godt eller skidt) - men vil tilbage og udføre "en hjælpende hånd" for demokratiske bevægelser, men kan gøre det som veluddannede mennesker - til gavn for begge "systemer". ( ja naiviteten kender ingen grænser)

Torben Selch.
Fordi jeg ikke tror på udviklingsmulighederne i Mellemøsten, selv på den lange bane, synes jeg ikke, det er oplagt at fastholde de arabisktalende indvandrere i, at de skal tale arabisk. og dermed - måske - være med til at cementere den udvikling mod parallelsamfund, som er godt på vej.
Jeg er heller ikke overbevist om, at de "udlærte" på længere sigt vil rejse tilbage til Mellemøsten for at bidrage til samfundene dér.
Jo længere tid, de bliver her, jo mere vil de være knyttet til DK.
Hvor mange vietnamesiske flygtning er mon rejst tilbage til Vietnam?

@Michael Kamp. Giver dig stor set ret, men jeg mener at kultur og videnskabelig forskning også skal tages i betragtning og her er det vigtigt at have nogle der kan fransk.

jasper bertrand

@Michael
ja men standardarabisk er jo ikke de dialekter de herværende arabiske børn møder hjemme eller i underholdningsfilm. Og du har ret i taler og forstår, og ikke skriver. Skal man så have mundtlig sprogundervisning? For hvis vi snakker skriftsproget, er det en svær opgave vi stiller de unge mennesker på, og i hvert fald den del der klarer sig dårligt i skolen vil kun få et nederlag der. Og hvad med dem går på koranskole i fritiden, de kan så blive ekstra forvirrede, rent sprogligt altså?

Hvor er modsætningerne? nogle kan vælge arabisk andre kinesisk andre tysk eller fransk.

Valgte selv i 1975 russisk som første fremmedsprog sammen med tysk,engelsk blev blot obligatorisk.

Vi skal ikke være så konforme,at transportere nogle sproglærere fra en uddannelses institution til en anden,skaber diversitet og arbejdspladser tænk ud af tunnelsynet.

Dansk byggeri er altså dybt involveret i byggeprojekter i Tyrkiet! Tyrkiet er i dag en moderne stat. Og ja, religionen er fremtrædende, men det er den altså også i Bayern, i Frankrig, i Spanien, i Irland, i Grækenland og i Italien.

Ang. arabisk vil jeg gerne gøre opmærksom på at det man lærer i skolerne over hele den arabiske verden, ja det er klassisk arabisk. Præcis som man i dansk lærer hochdeutsch, altså det tysk som tales i tv. Selv en tv-kommentar som kan tysk kommer til kort overfor ægte berlinsk, ægte bayersk, ægte scwitzerdeutch eller østrigertysk.

Mht. kinesisk handler det vel om at man tror at Kina bliver en stormagt i fremtiden, for 25 år siden troede man også at Japan var fremtiden. Det var det så ikke....

Eleverne kan vælge mellem tysk og fransk - der er ikke tale om at de skal have begge sprog! Men vælge mellem dem....i 5.klasse...

Hvis det handler om fremtidens energi og olie gas udvinding – forslår jeg at vores børn lærer grønlandsk fra første klasse :-)

Hvordan kan det være, at der ikke er nogen, der ser, at disse sprog vil ødelægge forsøget på at integrere udenlandske elever, der taler disse sprog i deres hjemme? Jo mere udlændinge, der er, der kan finde folk, der taler deres modersmål, jo mindre vil de komme til at tale dansk!!! Der findes desuden allerede masser af sprogkurser, der tilbydes udenfor vores skoler, så dem, der virkelig vil lære kinesisk eller arabisk, har allerede muligheden til det.

Christoffer Bugge Harder

Økonom Christian Hjorth-Andersen har set på, hvad danskere rent faktisk har brug for af fremmedsprog på arbejdet (http://www.econ.ku.dk/wpa/blue/211.pdf)

Her er det sådan, at af de 43% af den danske arbejdsstyrke, der angiver at bruge et fremmedsprog jævnligt i deres arbejde, opgiver 86% at have brug for engelsk, mens 52% har brug for tysk - og blot 5,9% for fransk. Alle andre sprog tilsammen tegner sig for under 2%. Der er ingen nævneværdige tegn på massivt opbrud i den tendens.

Den strengt rationelle konklusion er derfor, at man bør koncentrere fremmedsprogsundervisningen om engelsk og tysk. Alle andre sprog kan man indskrænke til særlige universitets- og handelshøjskoleuddannelser. Ikke mindst i betragtning af, hvor få, der allerede kan begå sig på tysk eller fransk (der dog er beslægtede med dansk) efter 9. klasse, tør man nok tvivle på, om der ville komme én eneste elev ud med et bare nogenlunde brugbart arabisk efter 3 år med et sprog med et helt andet alfabet og ordforråd.

Arabisk og kinesisk er sikkert smukke, rige og interessante sprog - men at indføre dem i folkeskolen er grænsende til det vanvittige.

Kim Houmøller

@Christoffer Bugge Harder Ja - Enhedslisten er på mange måder et vanvittigt parti. De må hade alt hvad der er Dansk med deres leflen for Arabisk kultur. Arabisk hører til på universitetsniveau og slet ikke i folkeskolen.

Der er så meget de unge ikke lærer i folkeskolen. At skolen i København ikke er attraktiv, løses ikke med at tilbyde Arabisk.