Nyhed
Læsetid: 3 min.

Retskrav skal sikre ældre mod spareivrige kommuner

Det vil ikke i sig selv være et anslag mod det kommunale selvstyre at give ældre minimumsrettigheder, sådan som Enhedslisten foreslår under finanslovsforhandlingerne, vurderer ekspert. Som loven er nu, har kommunerne ret til at fjerne service af sparehensyn
De ældre får ret til to bade om ugen, siger regeringen, og afsætter en milliard til de ældre om året. Men Enhedslisten vil have det skrevet ind i Serviceloven, så kommunerne ikke løber fra løftet 
 Arkiv

Krass Clement

Indland
26. november 2013

Ældre skal minimum have krav på to ugentlige bade, en gang almindelig rengøring hver 14. dag og en årlig hovedrengøring. De krav har Enhedslisten gennem flere uger fremført ved forhandlingsbordet i Finansministeriet, når partiets topfolk har været på besøg hos finansminister Bjarne Corydon (S), økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vest-ager (R) og skatteminister Holger K. Nielsen (SF) for at diskutere rigets finanser for 2014.Men regeringen vil ikke skrive Enhedslistens ønsker ind i aftaleteksten som lovkrav over for kommunerne, selv om Enhedslisten ønsker, at minimumstandarderne skal skrives ind i Serviceloven.

Ifølge lektor ved Aalborg Universitet, John Klausen, som har forsket i rettigheder til hjemmehjælp, findes der ingen regulering af kommunernes serviceniveau over for modtagerne af hjemmehjælp. Eksempelvis viser en dom fra Højesteret fra maj i år, at kommunerne kan fjerne tildelt hjemmehjælp med den begrundelse, at kommunen skal spare.

»Højesteret slog i foråret fast, at kommunerne har ret til et betydeligt skøn, når den skalvurdere, dels hvor stort et behov en person skal have, før kommunen tildeler hjælp, og dels hvor meget hjælp personen derefter skal tildeles. Som serviceloven er i dag, har kommunerne meget vide rammer for fastsættelse af serviceniveauet. Servicelovens mindstekrav er meget lave,« siger John Klausen.

I 2010 skar Køge Kommune i 87-årige Minna Jørgensens hjemmehjælp og fjernede den 77-årige Svend Erik Hansens bevilling til halvanden times hjemmehjælp hver anden uge, som han i første omgang havde fået tildelt efter et længere sygdomsforløb.

Det fik Ældre Sagen til at føre en sag mod Køge Kommune på vegne af de to borgere, men både Landsretten og Højesteret anerkendte kommunens ret til at fjerne den visiterede ydelse med den begrundelse, at kommunen havde foretaget grundige, konkrete og faglige vurderinger af de to ældres behov, inden den skar i hjælpen.

Undervejs i forhandlingsforløbet mellem Enhedslisten og regeringen er det kommunale selvstyre blevet brugt som en af årsagerne til, at regeringen ikke har ønsket at imødekomme Enhedslistens ønske. Men det argument er ifølge John Klausen ikke nødvendigvis holdbart.

»I dag er serviceniveauet langt fra det samme i alle kommuner. Rent teknisk er der ikke noget til hinder for, at man laver lovgivning med generelle kvalitetsstandarder, herunder også mindstestandarder. Det er et politisk valg. Risikoen er dog, at sådanne standarder let kan blive normen uanset, at behovet hos den enkelte er større eller mindre. Eksempelvis kan behovet for, hvor hyppigt der skal gøres rent, være meget forskelligt for to personer, der ikke selv kan udføre opgaven,« siger John Klausen.

Olav Felbo, chefkonsulent i Ældre Sagen, erkender, at Ældre Sagens nederlag i Højesteret har forstærket interesseorganisationens ønske om at få indført minimumstandarder som et retskrav.

»Køge-dommen viste med al ønskelig tydelighed, at lovgivningen ikke indeholder nogen som helst stopklods mod, at kommuner fjerner service fra svage mennesker med henvisning til økonomien. Kan det virkelig være rigtigt, at lovgivningen er så elastisk og så svag, at man kan tilsidesætte behov ud fra økonomiske hensyn,« spørger Olav Felbo retorisk. Højesteret gav Køge Kommune medhold med stemmerne tre-to.

»På grund af de nedskæringer, der sker på plejeområdet, vil det være godt, hvis der kommer en eller anden form for sikkerhedsnet, så der bliver lagt minimumsgrænser for, hvor meget der kan skæres i folks hjælp. Desværre er vores erfaringer med puljer på området meget dårlige. Vi har simpelthen svært ved at forklare, hvor de penge er endt henne. Derfor vil det kun være positivt for dem, der modtager pleje, at de får et krav, som kommunerne skal leve op til,« siger Olav Felbo.

Han understreger dog, at det er væsentligt, at minimumstandarderne bliver formuleret som et tilbud, så ingen bliver tvunget til at modtage noget, de ikke ønsker.

Ligesom skolebørn og syge

Ifølge Ældre Sagens opgørelser er cirka halvdelen af landets 98 kommuner allerede på det niveau for pleje og rengøring, som Enhedslisten foreslår, mens det kun er ganske få kommuner, som ligger over den foreslåede standard. Det drejer sig ifølge Ældre Sagen om fire-fem kommuner.

Hos FOA, som organiserer de ansatte i ældresektoren, mener forbundsformand Dennis Kristensen, at det er rimeligt, hvis ældre også får rettigheder til velfærd, ligesom skolebørn og syge har det.

»Vi har behandlingsgaranti på sygehusene og et loft over klassekvotienten i skolerne, så vi sikrer et vist serviceniveau over for de syge og vores børn. Det kan vi også gøre for vores ældre. Vi har oplevet besparelse på besparelse i kommunerne, og derfor kræver det en minimumstandard, hvis man virkelig vil sikre området et kvalitetsløft,« siger Dennis Kristensen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Flemming Scheel Andersen

Der burde selvfølgelig være mindste krav på langt flere områder, for at sikre borgernes service, på samme måde som kommunernes økonomi bestemmes centralt fra.

Det er både gavnligt og rimeligt.

Elisabeth Andersen, Kim Houmøller, erling jensen, Jens Falkesgaard, Else Damsgaard, Leif Højgaard, Jan Balle, Jens Overgaard Bjerre, Toke Andersen, Torben Lindegaard, Lene Christensen, Carsten Mortensen, Martin Mørch, Jack Jönsson, Henrik Petersen, lars abildgaard, Mette Hansen, Christian Pedersen, n n, John Victor Lorck, Rasmus Kongshøj, Torben Nielsen, Lasse Damgaard, Jette M. Abildgaard, Brian Pietersen, Dan Johannesson og Rune Petersen anbefalede denne kommentar
Dan Johannesson

Det der kæmpes om her, er ikke alene økonomi, det er en udstillelse af regeringens menneskesyn. Jo længere tid de nægter at indskrive enhedslisten absolut ydmyge minimumskrav, og symbolske fastholdelse af velfærdsstaten, jo mere fremstår regeringen som de købte neoliberale Bilderbergdukker de er.

Det er, i sin essens, den danske sjæl, der kæmper imod den globale elites topstyrings kyniske instrumentelle verdensorden. Enhedslisten har i den grad min støtte, nu mere end nogensinde. Og giver regeringen efter, så vælt svi....

Vi er mange som er nået til smertegrænsen, og over. Og vi siger STOP nu til den neoliberale ny verdensorden. Vi ønsker vores land, vores velfærd, vores selvbestemmelse, og vigtigst af alt, vores svageste borgeres rettigheder og værdighed tilbage. Vi skulle have stoppet det her for længst.

Støt enhedslisten, støt kampen, den er kun lige begyndt.

erling jensen, Jørgen boes, Keld Sandkvist, Jens Falkesgaard, Simone Bærentzen, Sascha Olinsson, Eva Bertram, Else Damsgaard, Leif Højgaard, Jan Balle, Jens Overgaard Bjerre, Toke Andersen, Lone Christensen, Lene Christensen, Carsten Mortensen, Kim Houmøller, Martin Mørch, Jack Jönsson, lars abildgaard, Mette Hansen, n n, Henrik Larsen, Olav Bo Hessellund, Erik Jensen , John Victor Lorck, Rasmus Kongshøj, Tonny Helleskov, Arne Thomsen, Torben Nielsen, Lasse Damgaard, Jette M. Abildgaard, Hans Larsen og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar

Ø er det eneste tilbageværende velfærdsparti
Når Farvelværdspartierne har reformeret færdig - står vi med en velfærdsklub for de 40% mest produktive individer i dette land.

Når Ø kræver værnsregler for kernevelfærden er det udtryk for at solidariteten i dette land har det rigtigt skidt. Vi har mistet kontakten til den fælles forståelseramme for hvordan vi opfatter velfærdsbegrebet og de universelle borgerrettigheder generationer har ofret deres blod og tårer på.

Slettet Profil, Brian Pietersen, Bent Weinreich, Keld Sandkvist, Jens Falkesgaard, Simone Bærentzen, Eva Bertram, Else Damsgaard, Jan Balle, Toke Andersen, Lene Christensen, Carsten Mortensen, Steffen Gliese, Kim Houmøller, Martin Mørch, Jack Jönsson, Henrik Petersen, lars abildgaard, Mette Hansen, n n, Henrik Larsen, Rune Petersen, John Victor Lorck, Rasmus Kongshøj, Jesper Wendt, Torben Nielsen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Jeg vil sige det er meget beskedne minimumskrav 2 bad om ugen og rengøring hver 14 dag, efter 14 dage dannes der bakterier der kan forårsage sygdomme. Så jeg kan slet ikke se det er en diskussion, og og 2 bad om ugen er da vist heller ikke i overkanten.

Kend din kommune på lugten?

Brian Pietersen, Jens Falkesgaard, Simone Bærentzen, Else Damsgaard, Jan Balle, Torben Lindegaard, Rasmus Kongshøj, Lene Christensen, Martin Mørch, Jack Jönsson, Henrik Petersen, Viggo Helth, Christian Pedersen, n n, Rune Petersen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Den siddende regering har en rigtigt dårlig sag. Som har en odeur af magt-arrogance. Man er allerede løbet fra vælgerbefolkningen med bedrag i et uforståeligt omfang. Og man vil nu i denne sammenhæng tilsyneladende overlade til sine repræsentanter i kommunerne at fortsætte den trafik. Naturligvis skal EL insistere på, at aftalerne i finansloven også bliver ført ud i livet. At tage de ældre som gidsler i et ideologisk opgør med EL er simpelthen ikke værdigt. Så er dét såmænd sagt...

Med venlig hilsen

Eva Bertram, Else Damsgaard, Jan Balle, Torben Lindegaard, Rasmus Kongshøj, Flemming Scheel Andersen og Lene Christensen anbefalede denne kommentar

Hvis EL kan stå fast, kan det da genoplive min interesse for at støtte partiet. Men hvis det vander ud igen, som DP-reform etc., så er det godnat for Danmark.

Hellere dø stående end leve på knæ.

Rasmus Kongshøj, Flemming Scheel Andersen, Lene Christensen, Per Torbensen og Martin Mørch anbefalede denne kommentar
Jørn Mortensen

Desværre er det kommet dertil, at de enkelte kommuner rask væk prioriterer økonomi højere end hensynet til de borgere, der ikke mere kan klare sig selv, men er 100% afhængig af offentlig omsorg og pleje. Det etiske niveau i Danmark overfor mennesker, der ikke kan tage til genmæle, nærmer sig et nulpunkt.

De sager som Ældresagen har tabt ved højesteret siger alt. Livskvalitet og anstændighed er der åbenbart ikke noget juridisk mindstemål for.

Derfor er det yderst vigtigt at EL fastholder et lovkrav, der sikrer en minimumsgrænse for omsorg og pleje. Så vigtigt at man rent faktisk bør tage et valg på det. Samt social dumpning.

Elisabeth Andersen, Dan Johannesson, Jens Falkesgaard, Simone Bærentzen, lars abildgaard, Leif Højgaard, Jan Balle, Toke Andersen, Torben Lindegaard, Rasmus Kongshøj, Steffen Gliese, Flemming Scheel Andersen, Lone Christensen, Lene Christensen, Carsten Mortensen og Henrik Petersen anbefalede denne kommentar
Henrik Petersen

Det kommunale selvstyre er i forvejen reduceret til at vælge, hvor der næste gang skal skæres ned. Langt det meste af kommunernes økonomi er bundet i forvejen.

Der er stort set kun skoler, børneområdet og ældreområdet at skære i. Enhedslisten ser derfor rigtigt, når de kræver at de penge, som afsættes rent faktisk når de mennesker de er tiltænkt.

Ubehaget ved at kunne blive stillet til regnskab er vel regeringens egentlige begrundelse for at være imod minimumsrettigheder?

Jens Falkesgaard, Jan Balle, Toke Andersen, Rasmus Kongshøj, Flemming Scheel Andersen, Lene Christensen, Lars Dahl, Kim Houmøller og Martin Mørch anbefalede denne kommentar

De får så bad mandag formiddag og mandag eftermiddag.

Derefter ansætter der 10 DJØF'er i hver kommune til at sikre at kravene overholdes, at rapporter bliver skrevet og at kommunen har sin ryg fri. Derfor må der fyres 25 i den operative sektor for at lønne denne ekstra horde af administratorer.

Men tillykke med det.

ellen nielsen, lone bording, Margit Kjeldgaard, Jesper Frimann Ljungberg og Lene Christensen anbefalede denne kommentar

Gorilla Bjarne lugter. Alle andre steder i livet hvor aftaler indgås, er det altid godt at få en juridisk bindende aftale. Mundtlige aftaler er kun noget der bruges i Jylland. Afstanden fra Slotsholmen til borgerne er mange mil.

Eva Bertram, Jan Balle, Rasmus Kongshøj, Lene Christensen, Per Torbensen, Lars Dahl og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Kommunerne undskylder sig med, at de i pædagogsagen faktisk tilførte for 500 mio forbedringer til området. De forstår det ikke! Det var ikke et spørgsmål om bare at "forbedre", men eksplicit om at tilføre flere pædagoger, fordi det er det eneste, der tæller i forhold til børnene, og fordi der også er tale om at nedbringe arbejdsløsheden indenfor faget. Men det er jo en tanke, der ligger socialdemokratiske borgmestre fjernt, at man kan ansætte folk for at nedbringe arbejdsløshed.

Jens Falkesgaard, Eva Bertram, Leif Højgaard, Rasmus Kongshøj, Flemming Scheel Andersen og Lene Christensen anbefalede denne kommentar

Jeg synes - igen - at fokus og arrigskab rettes det forkerte sted hen.
Dette handler ikke om 'spareivrige kommuner' for det er kommunerne ikke. Kommunerne udfører de besparelser, som regeringen centralt styrer. Hvis kommunerne selv kunne opkræve skat, var diskussionerne nogen helt andre. Og EL's angreb på kommunerne er i realiteten ikke meget forskelligt fra de positioner, som DF indtog under VKO-regeringen. Skuffende.
Kommunerne lider under centralstatens greb, det lider det kommunale demokrati under: Når den politiske proces trækkes bort fra der hvor ydelserne leveres osv. - sådan som vi har det i dag: Christiansborg sogneråd kører ud på TV med énvejskommunikation - så svækkes kvaliteten i ydelserne. Dét er derfor skuffende, at EL's bud på situationen blot er en velfærdsstemt stalinisme frem for Foghs minimalstatsstalinisme. Begge dele indeholder et kvalitetstruende demokratiunderskud.
Lige så lidt ræson er der i, som Bøjden gør, at skyde på DJØF. Det er for slapt, for ... alting. Vi skal have flere 'varme hænder' hvis det er det rigtige. Og det er også godt, hvis vi kan få mere ud af skattekronerne. Men det må vi overlade til de folk, der er ansat. Hvad vi som borgere kan lægge vægt på er at kræve, at der kommer gang i en offentlig - politisk debat - på kommunalt plan mellem borgere og politikere om servicen, og prisen på den. Der ud fra kan man - hvis kommunerne får deres selvstyre tilbage - håbe på, at der kommer mening i at beskæftige sig med kommunal politik og gang i et levende demokrati.
Så kan Christiansborg vende sig mod de store problemer: Klima, EU, finansspekulation osv.

Jens Thaarup Nyberg, Mads Dreier, Povl Thomsen, Margit Kjeldgaard og Jakob Clemen anbefalede denne kommentar

Det er interessant at flere medier vælger historien om den ældre der kun ønsker 1 bad om ugen. Hvilken interesse har de engentlig i det budskab? Man af os har familie på 80+ der har en anden bade kutur end de kommende generationer. Det bliver noget af en omvæltning for mange, at komme fra et bad om dagen og ned til et bad om ugen.
Det er væsentligt at sikre en standard gennem service loven, specielt for de kommuner der vælger de ældre som første spare område.
Hvis det kniber med de varme hænder i kommunen, så var det måske en ide at fjerne en del af de kolde kontor ryttere, og skære i lønnen på den samme gruppe. Det har jo ikke givet mere kvalitet at tilpasse lønnen til det private arbejdsmarked. Tværtimod. Det lader mere til at der er en eskalerende kynisme. Der er mange penge i systemet, men det lader til at de i større omfang skal bruges på systemet selv. En stor fed egoistisk krop med små varme hænder.

Lars Dahl, Jens Falkesgaard, Eva Bertram, Else Damsgaard, Lise Lotte Rahbek, Rasmus Kongshøj, Flemming Scheel Andersen, Steffen Gliese og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Akkurat, morten friis.

Grethe Preisler

Der tager du grusomt fejl, Niels Bøjden.

Man ansætter ikke10 DJØF'er i hver kommune til at sikre, at demente plejehjemsbeboere får deres reglementerede kvote af bleskift og bade mv.

Så mange DJØF'er findes der slet ikke uden for den private sektor og centraladministrationen på Slotsholmen.

Hvad gør man så?

Man hyrer et eksternt konsulentfirma med ekspertise i new public managemant til at klæde 50 kontoruddannede mellemledere i socialforvaltningen på til at løfte opgaven med at kontrollere, at 'de varme hænde i ældreplejen' udfylder deres kontrolskemaer korrekt.

Det er i hvert fald, hvad man hidtil har gjort.

Lars Dahl, Bent Weinreich, Jens Thaarup Nyberg, Jens Falkesgaard, ellen nielsen, Else Damsgaard, lars abildgaard, Jens Overgaard Bjerre, Margit Kjeldgaard, lone bording, Lise Lotte Rahbek, Rasmus Kongshøj, n n, Lasse Damgaard, Jesper Frimann Ljungberg og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Jamen, hvad skal man dog med al denne kontrol? Lovgivning er alternativet til kontrol, hvor man sort på hvidt ved, hvorefter man har sig at rette.

Jens Thaarup Nyberg, Leif Højgaard, n n og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

@Grethe Preisler

Jo, det er faktisk hvad man har gjort siden 2005. Store ekstra mænger af akademisk uddannede i kommunerne (som oftest DJØF'er, men også nogle få ingeniører da man har overtager visse opgaver fra amterne) til administrative funktioner.

Sidst jeg så en statistik for de kommunalt ansatte var tallet 6.000 ekstra akademisk uddannede i kommunerne i perioden 2006 - 1011. Samtidigt havde man fjernet ca 15.000 andre stillinger.

@Peter Hansen

Du tager så grueligt fejl (igen). Med krav følger det kontroller om at krav overholdes samt rapporter om frekvens, økonomi og øvrige konsekvenser.

Enhver lovgivning med krav, påbud, regler osv kræver ekstra offentligt ansatte for at sikre at også disse krav overholdes samt at sikre at denne ekstra lov ikke kommer i karambolage med andre love og hvordan love skal prioriteres i forhold til hinanden.

På et tidspunkt var dette så slemt på socialområdet at man forventede at socialrådgiverne brugte mellem 10 og 15 af deres tid på at læse nye love.

Jesper Frimann Ljungberg

@Grethe Preisler

Jeg er sådan set enig med dig og Nils.
Minimums krav til ældre pleje er en falliterklæring, jeg mener ikke, at der skal være mindstekrav på sådan et område. Det burde være op til fagligheden hos de folk der arbejder lokalt med netop ældreplejen, hvor meget folk behøver.af hjælp.

// Jesper

Flemming Scheel Andersen

Selvfølgeligt er det muligt og hensigtsmæssigt at tvinge kommunerne til at opfylde mindste krav på de områder , hvor borgernes service skal ydes.

Kommunerne yder jo en service overfor staten med at administrere og fordele de penge de bliver tildelt, og der har man intet problem i at der stilles krav, på nøjagtigt samme måde.

Demokratiet er jo dermed allerede sat ud af kraft, ganske vist ensidigt, og derfor er det for det første helt naturligt at ensidigheden rettes op og på den anden er der intet demokrati tilbage at forsvare.

Et retskrav skal sikre at kommunerne ansætter flere billige sosuer til at udvikle ældreplejen frem for flere af Corydons dyre Djøfer til at afvikle ældreplejen - Det har længe været et ideologisk felttog fra alle partier at tvinge kvinderne i indvandrermiljøerne væk fra kødgryder og børnepasning i hjemmet - de uddannes i hobetal som sosuer - og skal have mulighed for at give ældreplejen et menneskeligt og omsorgsfuldt ansigt - frem for at danne arbejdskraftreserve i arbejdsløshedskøen -

Steffen Gliese, Lasse Damgaard og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Lene Christensen

Måske kunne man stille spørgsmålet, om Corydon og Vestager kan tåle at få omdømmet utroværdig aftalepartner? De to har jo sat sig selv i denne situation efter lige fra start af regeringsperioden at have behandlet Enhedslisten meget svinsk.

Grethe Preisler

@Peter Hansen: "Lovgivning er alternativet til kontrol, hvor man sort på hvidt ved, hvorefter man har sig at rette."

Din fladskærm flimrer, Peter. Gå lige ind og sluk for Bedstes respirator og bered dig på dit eget otium.

Hvad glæde har du af en lov, hvor du sort på hvidt kan se, hvorefter kommunalbestyrelsen har sig at rette, hvis du bliver så gammel og svag, at du hverken kan høre, se eller fatte, hvad der står i loven?

kærlig hilsen

Grumpy Granny

Lars Dahl, Jens Thaarup Nyberg og Jesper Frimann Ljungberg anbefalede denne kommentar

Jeg må spørge Jesper Frimann - Hvilken faglighed skal kvaliteten i hjemmeplejen være op til? sosuens? eller Rehabiliteringskonsulentens? Du har måske hørt om den brede bevægelse af faggrupper indenfor sundhed, pleje socialområdet der kræver fagligheden tilbage - Som modtræk til at de offentlige forvaltningschefer har sat sig på fagligheden- ET retskrav ville sikre at andre faggrupper end økonomerne får lov til at udvikle deres faglighed - gerne indenfor faste rammer med et øget selvstyre - som i det private - på friskoler private børnehaver og friplejehjem - spar på forvaltning og giv borgerne mere bad og mere hjemmelavet mad -

Jens Thaarup Nyberg, Steffen Gliese, Eva Bertram, Leif Højgaard, Flemming Scheel Andersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Margit Kjeldgaard

bare send flere penge ud til kommunerne, så skal de nok fordele dem efter behov.
Eller har vi mistillid til kommunalpolitikere? Skal folketinget overtage velfærdsydelserne og afvikle det kommunale selvstyre?
Jeg synes snarere vi skal give kommunalpolitikere større råderum med flere penge/skatteudskrivningsret og styrke demokratiet i boligområderne med "borgerbudgetter" - i det hele tage søge at mægtiggøre og myndiggøre folk. Central styring er det modsatte.

Lars Dahl, Dan Johannesson, ellen nielsen og Jesper Frimann Ljungberg anbefalede denne kommentar

En hver spinddoktor ville sige, at et valg nu ville være godt for EL. Men set i lyset af hvad de "stiltiende" har støttet gennem denne regerings levetid, syndes jeg, det er mærkeligt, at det er her de trækker stregen i sandet.
Kravet om, at rettighederne skal skives ind i loven, er symbolpolitik. Det er et udtryk for en så grundlæggende mistillid til regeringen, at det bare spejler det faktum, at EL skulle have trukket støtten forlængst.
Det vigtigste er vel, at de ældre rent faktisk får, hvad de ifølge finansloven har krav på? Jeg syndes det er fint, hvis EL vælger at trække deres støtte, hvis en indgået aftale ikke bliver overhold. Men EL er derfor også nød til at indgå en aftale, istedet for bare at blokkere forbedringer af frygt for at aftalen ikke bliver overholdt.

@Jakob Clemen

"En hver spinddoktor ville sige, at et valg nu ville være godt for EL."

Det sker ikke. SF er stadigvæk ved at slikke sårene efter kommunevalget. Og da S hellere vil arbejde sammen med SF end med El kommer der ikke valg nu. Og det burde EL også vide.

Så hvis EL bliver for kategoriske kommer der ikke valg men en finanslov med DF og K. Derefter vil S,SF og R trykke EL på næsen og sige: "I ville jo ikke forhandle så det blev med de andre".

Der er flere problemer her.

For det første er der absolut intet belæg for den tillid som flere debattører synes at udstrække til de kommunale politikere. Vi har set utallige eksempler på at kommunerne svigter deres borgere når det er svært at få budgettet til at gå op.
Jeg tror nok det er sandt at de vil deres borgere det bedste, men de er enten for svage til at tage svære beslutninger eller for dårlige til at prioritere, til at vi kan overlade dette vigtige område til deres flygtige mavefornemmelser.

Som nævnt flere gange af andre debattører, er dette samtidig en meget udbredt fremgangsmåde på en lang række områder. Der er absolut intet belæg for bekymringen at så beskedne mindstekrav på ældreområdet skulle være et problem for det lokale selvstyre.
Hvis det er, må problemet skyldes inkompetence hos lokalpolitikere og borgmestre.

Det er jo ikke så svært. Hvis de har problemer med at få deres budgetter til at gå op, må de i fremtiden spare andre steder en på personlig pleje og rengøring af ældre...Hvor svært kan det være ?

Jens Thaarup Nyberg, Jens Falkesgaard, Steffen Gliese, Flemming Scheel Andersen, Jan Balle og Lasse Damgaard anbefalede denne kommentar

Toke.

Ja man kunne jo overveje når der skal laves udlicitering at man udlicitere vej og park

@Lasse Damgaard

Det har man gjort masser af steder. Frederikssund kommune sparede 15 mio om året ved at udlicitere drift og vedligeholdelse af kommunens grønne områder.

Jens Overgaard Bjerre

Uanset hvad, så virker det sygt når gamle fru Sørensen ikke kan komme i bad og få gjort rent fordi man vil spare. Det er da kapitalismens yderste udtryk: dem som ikke kan arbejde skal dø hurtigt; der skal ikke bruges en krone på denne uproduktive del af befolkningen. Og politikernes egne forældre, som komme fra den højere middelklasse og de kan betale selv af de pensionsopsparinger, som almindelig mennesker ikke har haft råd til. Og som har været så åndssvage at tro på politikerne.

Det pudsige ved dette er ikke alene, at der er penge nok i samfundet, men at politikerne ikke har problemer med at se sig selv i spejlet hver morgen. Hvad er det for en slags mennesker. Det risler koldt ned af ryggen på mg.

Leif Høybye, Keld Sandkvist og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

@Jesper Frimann,

Jeg har intet mod akademikere per se. De er også en slags mennesker. Det er først når halvstuderte røvere som dem fra Cepos og Kraka mv. forskanser sig i deres elfenbenstårne og tænketanke og kårer sig selv og hinanden som 'økonomiske eksperter,' at jeg falder for fristelsen til at spænde hanen på mit hårdt prøvede smilebånd.

Men guderne skal da vide, at der heller ikke er ret meget andet at grine af her i 'velfærdsstaten' Danmark - nu på syvende år efter Lehman Brothers konkursbegæring og den søde lille danske kasinoøkonomis kollaps.

Lise Lotte Rahbek

Jeg er sikker på, at kommunerne gerne vil gøre noget for borgerne.
Det ærgerlige er bare, at de efterhånden ikke SER ret meget til borgerne, for de kan jo betjene sig selv elektronisk.
Så de kommunale budgetter glider lige så langsomt over til at gøre nytte for de borgere, som kommunalt ansatte ser flest af. Nemlig hinanden, deres netværk og interessegrupper.
Det er såre simpelt, sådan psykologisk set, at man har mest sympati for de mennesker, man kan se i ansigtet og det er dem, man gør godt for. Og hvor mange gamle får besøg af administrationen fra rådhusene.. nej, vel?
Derfor er det efterhånden, med den nye digitale selvbetjeningskommune-reform, at glemme de borgere lidt væk, som administrationen ikke ser. Og deriblandt er de gamle.
Tro nu ikke at jeg har et horn i siden på kommunale administrations-personer. Overhovedet ikke. Jeg kender flere af dem som behagelige mennesker.
Men netop derfor er det osse så iøjefaldende at jo mindre borgerkontakt de har og jo mere papirskubberi der foregår, jo større tendens til at glemme de grupperinger, som ikke råber op af egen kraft.
Derfor kan lovbestemte rettigheder være en god ide.

Dan Johannesson, Jens Falkesgaard, Jack Jönsson, n n, Steffen Gliese, Flemming Scheel Andersen og Leif Højgaard anbefalede denne kommentar

- ja der er kommuner der har lavet den øvelse - har det så i Fredriksund resulteret i velfærd - eller bare budgettilpasninger ?

Jeg syntes det er fint med selvforvaltning, men hvis kernevelfærden på de borgerrettede opgaver må vige. så ender det med at vi stille og roligt undergraver velfærds ideen om de universelle rettigheder der er noget af værdigrundlag for vores sammenhængskraft som nation og selvforståelse.
Og hvor ender det så henne ?
Der vil være kommuner i udkanten der mere eller mindre vil ophøre med at eksistere, fordi skattegrundlaget og de strammere bugetter vil kvæle de samfund hvor der ikke sker en netto tilgang af nye borger.
- udviklingen er i gang.

Derudover er det jo lidt komisk der plæderes for at detailstyring af kommunernes selvforvaltningsret er noget centralistisk fis og nærmest et ønske om kommunisme.
- Samtidig med at kommunerne dikteres en overordnet økonomisk ramme der ikke kan diskuteres og som medføre hårde buget sanktioner for kommuner der ikke efterlever påbuddet.
- det ville være mere fair hvis man lod kommunerne selv stå for skatteudskrivelse og inddrivning - måske man skulle overveje at ophæve endnu en af stats mange rammelove - Skatteloven. Så det var op til den enkelte kommunalbestyrelse at lave de fornødende regler

Den kunne lyde sådan her;

§1
- Det er den enkelte kommunes kommunalbestyrelse der fastsætter skatte udskrivning af kommunens borgere.

Stk1.
- Det er ligeledes kommunalbestyrelsen der fastsætter de nærmere regler for opkrævning og inddrivelse af kommunens borgere

Skurken i forhandlingerne er Margrethe Vestager - det er 'as usual' de radikale, der
blokerer !

I faktaboksen til artiklen citeres Holger K:

»Det vil være meget ufleksibelt at skrive ind i serviceloven, hvor mange bade ældre skal have om ugen. Det skal administreres ude i kommunerne, fordi vi har kommunalt selvstyre. Det er ikke meningen, at de ældre skal ringe til Bjarne Corydon, hver gang de ikke får bad,«

Med den form for pinlig argumentation, har man tabt den absolut sidste rest af sympati, der måtte have været for SF.

Keld Sandkvist, Jens Falkesgaard, Flemming Scheel Andersen, Steffen Gliese, Grethe Preisler og Lasse Damgaard anbefalede denne kommentar

Aksel
- Ja især når nu servicelove netop er lavet for at der ikke hele tiden skal ringes og spørges om lov.

Desuden er det jo optil den enkelte hjemmepleje at organisere sine aktiviteter.
Hvis Hr jensen kun ønsker ét bad - jamen så får han da det - hvis han ønsker tre - ja så betaler han selv for det ekstra bad.
Det er jo ikke så svært

@Dan Johannesson: Information har bragt adskillige meget præcise artikler om neoliberalismen af David Budtz Pedersen - tjek i Inf's arkiv - hvor han påviser, at både blå og rød blok helt har overgivet sig til denne u-ideologiske samfundsopfattelse. Jf Bjarne Corydons konkurrencestat...

Grethe Preisler

Op på hesten, Jesper Frimann,

Det må da være en smal sag for en IT-ekspert som dig at konstruere et aggregat, der kan omstille demente plejehjemsbeboeres kaldeanlæg til Bjarne Corydons og/eller Margrethe Vestagers mobilos, hver gang de ikke får deres bad og bleskift til tiden :)

Så kan de måske lære det!

Hvem husker ikke Pia Kjærsgaards hånlige bemærkning om at Enhedslisten var en dårlig kopi af Dansk Folkeparti når det gjaldt om politisk indflydelse på en regering...

Minimumstandarderne skal skrives ind i Serviceloven. ...sådan EL.

Slut med at spille julemand eller forsøge at bytte et bad væk for en grænsebom..

Lovfæstet menneskeret. Ikke mere Bullshit.

Seneste nyhedsbrev fra forhandlergruppen i EL -

"Kære

Det er vist ikke nogen hemmelighed, at finanslovsforhandlingerne er hårde.
Vi vil meget gerne lave en finanslovsaftale med regeringen, og vi har medbragt en række rimelige krav til forhandlingerne. (http://enhedslisten.dk/tema/vores-krav-til-finansloven#overlay-context=)

Vores krav afspejler vores politiske ønske om at sikre vores velfærd, forhindre social dumping, tage os ordentligt af vores arbejdsløse, syge og vores miljø. Der er intet overraskende eller urealistisk ved vores krav.

Hvor er uenighederne nu?
Uenigheden i forhandlingerne handler lige nu primært om minimumsrettigheder til de medborgere, der modtager hjemmehjælp. Det handler om at sikre vores ældre noget så simpelt som f.eks. to bad om ugen, rengøring hver anden uge eller en årlig hovedrengøring, hvis man ønsker det.

I Enhedslisten vil vi naturligvis sikre os, at de penge, der sættes af rent faktisk går til netop de ældre – og ikke til at lappe huller i den kommunale økonomi. Ikke mindst fordi vi har dårlige erfaringer med at indgå aftaler, der ikke er hug- og stikfaste. På finansloven for 2012 blev der f.eks. afsat en halv mia. kr. til mere pædagogisk personale i bl.a. børnehaverne. Men kun knapt halvdelen af de penge bliver brugt til daginstitutioner. Og kun en tredjedel af pengene bruges til at ansætte pædagogisk personale. http://www.bupl.dk/iwfile/BALG-98FDQ9/$file/Budget_500m_fordeling_REVIDERET.pdf

Regeringen er fremkommet med en model, som de mener, vil sikre de ældre medborgere minimum to bad om ugen. Men modellen indeholder ikke noget retskrav, og derfor er der stadig en risiko for, at ældre kan opleve at få mindre hjælp, hvis deres kommuner vælger det. Det har regeringen også selv sagt meget klart. Samtidig er modellen yderst bureaukratisk. Den foreslås administreret via ministerielle bekendtgørelser, en særlig ansøgningsprocedure for kommunerne, revisionspligt og en KL-aftale, der ikke er juridisk bindende for kommunerne. Udsigten med regeringens model er groft sagt flere DJØF’ere frem for mere hjælp til de ældre.

Læs artiklen Retskrav skal sikre ældre mod spareivrige kommuner i dagens Information.

Retskrav er enkel og sikker løsning
Som forhandlingerne står nu, siger regeringen altså, at den gerne vil lave minimumsrettigheder for ældre. Men hvorfor så ikke vælge den enkle og logiske løsning: Gør det til et retskrav. For det er uden sammenligning den letteste måde at give ældre medborgere en sikkerhed for, at de får et minimum af velfærd.
Vi har ikke brug for luftkasteller, hensigtserklæringer eller endnu én af Bjarne Corydons såkaldte ”fulde og dækkende løsninger”. Vi har behov for en aftale, der reelt kommer de ældre til gode.

Arbejdklausuler og kædeansvar
En anden vigtig knast i finanslovsforhandlingerne er Enhedslistens krav om arbejdsklausuler og kædeansvar i alle offentlige kontrakter. På den måde kan en offentlig instans ikke længere lægge ansvaret for underbetaling og urimelige forhold over på en underleverandør. Arbejdsklausuler vil sikre, at folk på danske arbejdspladser arbejder under danske forhold. Selvom flere socialdemokratiske borgmestre – f.eks. Københavns Frank Jensen - ønsker at indføre kædeansvar, vil regeringen ikke være med.

Regeringen har et valg
Vi står der i forhandlingerne, hvor regeringen må til at træffe et valg. De kan vælge at gå til Venstre og lave en finanslov, der tilgodeser de rigeste – eller komme os i møde og lave en finanslov, der er solidarisk og øger ligheden i vores samfund. Regeringen skal finde et flertal for deres finanslov, og selvom Enhedslisten gerne vil indgå kompromisser, har vi ikke tænkt os at aflevere vores tolv mandater til fri afbenyttelse – regeringen må også komme os i møde.

I løbet af dagen lægger vi en Q&A op på enhedslisten.dk, hvor vi forklarer endnu mere detaljeret om forhandlingerne.

Bedste hilsner,
Forhandlergruppen"

Det ideelle ville være at man, som Lars Dahl skriver 8:36, letter det økonomiske pres på kommunerne - og at man i kommunerne arbejder for et stærkere borgerdemokrati, hvor borgerne inddrages på et oplyst grundlag i de svære prioriteringer, herunder arbejdet med budgetterne.

Kravet om minimumsrettigheder er derimod et skuffende, populistisk/symbolpolitisk og velfærdskonservativt krav.

"Minimumrettigheder vil give både staten og kommunerne en registreringsbyrde. Kommunerne vil nemlig skulle dokumentere, at de lever op til kravene, og staten kontrollere, at det passer," siger Kurt Houlberg fra KORA iflg Ritzau.

M.a.o. mere bureaukrati. Hvilket burde være stik imod ELs politik.Det er derfor, jeg i en anden tråd spurgte, om de gamle DKP'ere var ved at få overtaget i EL... :-)

Det, Dennis Kristensen og Ninna Thomsen beskriver her, er en helt anden måde at tænke på, som man vil turde forsøge mange flere steder end i København, hvis presset på kommunerne lempes:

http://www.information.dk/316936

"Social- og sundhedshjælpere i den københavnske hjemmepleje stopper den 1. december [2012] med at registrere, hvornår de kommer hos fru Hansen, og hvornår de går igen. Og i løbet af denne måned vil de ældre ikke længere få tildelt et bestemt antal minutter til enkelte ydelser, men i stedet få et fleksibelt besøg – en såkaldt besøgsblok. Her er det social- og sundhedshjælperen og fru Hansen selv, der sammen skal finde frem til, hvad fru Hansen har behov for ved dette besøg."

Flemming Scheel Andersen

Lasse Damgaard

"26. november, 2013 - 11:062

Vil aldrig blive gennemført da skatteopkrævning er første og vigtigste forudsætning for en reel statsdannelse (og demokratisk styre)

Derfor er et lokalt selvstyre i demokratisk indpakning også kun en bekvem ansvarsforflygtilelse og et skindemokrati.

Knud Chr. Pedersen

Og så er det jo godt, at regeringens og de neoliberales mest nyttige idioter på DR og TV2 News kan få endnu mere af det neoliberale bullshit markedsført under dække af, at det kommunale selvstyre er truet. Truet? Bad to gange om ugen?

Olav Bo Hessellund, Lise Lotte Rahbek, Jens Falkesgaard, Steffen Gliese, Niels Mosbak og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

@Nils Bøjden

Det forklarer hvorfor der kun bliver saltet, når man brokker sig over, at der er så glat til indgangen til børnehaven at folk skøjter rundt.
Det forklarer hvorfor at alle kommunens træer her på vejen er så fuld at spindemider at man hver år skal bruge en et par arbejdsdage på at klippe og brænde dem væk i sin egen have. For Kommunen har ikke fået skrevet insekt bekæmpelse i deres outsourcing kontrakt. (true story).
....

Outsourcing er ikke en failsafe guldgruppe. Det giver selvfølgelig 101% mening når vi snakker om ydelser der ikke er "core business" for kommunerne. Der mener jeg park og vej nok er en 'bridge to far'. Men der er jo ikke noget galt i at f.eks. det er NCC der lægger asfalt på når kloakkerne er blevet renoverede. etc etc. Det skal give mening.

Og for the record så arbejder jeg hos en oursourcing provider.

Jens Thaarup Nyberg, Jens Falkesgaard og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

@Flemming Scheel Andersen

"Vil aldrig blive gennemført da skatteopkrævning er første og vigtigste forudsætning for en reel statsdannelse (og demokratisk styre)

Derfor er et lokalt selvstyre i demokratisk indpakning også kun en bekvem ansvarsforflygtilelse og et skindemokrati."

Hvis du vil vide lidt mere om hvorfor du tager fejl kan du starte her:

http://law.au.dk/fileadmin/site_files/filer_jura/dokumenter/forskning/re...

" I gamle dage" gav fatter konen husholdningspenge og forlangte bøf til middag.
Det gav ægteskabelige stridigheder.

Jesper Frimann Ljungberg

@lone bording

Jeg ser ingen modstrid mellem dine udtalelser og mine. Mindste værdier nedskrevet i love er jo netop at give 'administrationen' magt over fagligheden.

Næste skridt er så måltal for antallet af tandbørstninger, brillepudsninger, toilet besøg og/eller bleskift, næsepudsninger antal besøg per uge. Hvorefter at der så laves kvalitetskrav på ovenstående, altså et mål om at 80% af mindste værdierne opfyldes etc etc.
Dette skal så registreres, måles og og og .. hvilket betyder mindre 'warm hands on target' tid, ...... .... ...

Altså en defacto service forringelse.
Det er sådan det fungere.

// Jesper

@Jesper

Du ved lige så godt som jeg at der er mindst 3 årsager til outsourcing.

1. Potentielle økonomiske gevinster
2. Marketingsudsagn til at beskrive egen succesfyldte aktiviteter
3. Opgør med personalegrupper.

Min mistanke mht. din kommune går i retning at det i vid udstrækning er pkt. 3 det her har drejet sig om.

Nils Bøjden, du ved der er én god grund til insourcing: Faldende kvalitet og stigende priser...

n n, Jens Thaarup Nyberg, Flemming Scheel Andersen, Keld Sandkvist, Jens Falkesgaard, Leif Højgaard og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Sider