Læsetid: 3 min.

Rygterne om EU’s magt er stærkt overdrevne

Det er en myte, at dansk lovgivning bliver dikteret af EU, fastslår eksperter. Men danske politikere har ofte ikke lyst til at vedgå, at de har magt, og det føles bekvemt at sende sorteper videre opad
2. november 2013

Der er god grund til at møde op til kommunalvalget den 19. november. For påstandene om, at den hjemlige politik er tæt på ligegyldig, fordi EU alligevel bestemmer det hele, er helt forkerte, mener flere eksperter:

»Nogle siger, at der er flyttet en frygtelig masse magt til Bruxelles. Det er helt vildt overdrevet. Der er ingen bevis for, at det skulle være sådan, og jeg kan ikke forstå, hvorfor folk bliver ved med at sige det,« siger professor Peter Munk Christiansen fra Aarhus Universitet.Også professor Jens Blom-Hansen fra Aarhus Universitet mener, at »alt peger på, at 60 til 80 pct. er helt vildt overdrevet«.

Der har igennem en årrække været en strid om tallene. Oftest lyder skønnet, at 80 pct. af alle de regler, vi lever under i Danmark, skulle være affødt af EU. Det stammer formentlig fra en tale holdt af den første formand for Europa-Kommissionen, Jacques Delors, hvis vision efterfølgende er omdannet til en form for realistisk skøn. Også Marlene Wind, leder af Center for Europæisk Politik, har anslået, at mellem 60 og 80 pct. kommer fra EU. Hendes tal stammer fra to optællinger i forbindelse med bøger, hun har skrevet, og opgørelsernes metoder minder grundlæggende om dem, som tænketanken CEPOS anvendte i et notat fra 2011. Derfor lander tallene på samme niveau. Dengang kritiserede CEPOS Justitsministeriet, fordi det kom med en vurdering på kun 11 pct. Men ifølge professor Jens Blom-Hansen er Justitsministeriets bud slet ikke så tosset.

»Hvis man tager alle områder under ét, er 11 pct. er ikke noget dårligt bud. Men mit centrale budskab er, at disse procentlege er meget svære,« siger han. Justitsministeriet har opgjort, hvor stor en andel af danske love, der udmønter EU-direktiver og har ikke talt forordninger og beslutninger fra EU med. Men magt kan ikke tælles i antal direktiver. Spørgsmålet er dog, hvorfor myten om magttabet har bidt sig så grundigt fast i debatten herhjemme. Torben Beck Jørgensen, som var med til at lede 1990’ernes Magtudredning, siger, at få i Danmark generelt kan lide at vedstå sig deres magt: »Det er karakteristisk for Danmark, at vi er lidt mistænksomme over for magt,« forklarer han. Ifølge Peter Munk Christiansen kan EU-forklaringen tillige være en opportun måde for politikere at legitimere, hvorfor de ikke altid lykkes med deres politiske projekter: »Det er en slags kommunal hobby at sige, at der hele tiden kommer en masse bestemmelser fra Christiansborg, og at man næsten ikke kan rokke med ørerne ude i kommunerne. Det er altså i noget omfang at sende sorteper videre.«

Præcisering 15. nov. 2013: Vi skrev i en artikel den 2/11 med overskriften ’Rygterne om EU’s magt er stærkt overdrevne’, at et meget udbredt skøn på, at 80 procent af alle regler i Danmark er aff ødt af EU, formentlig stammer fra en tale af Jacques Delors og fra nogle overslag fra EU-forskeren Marlene Wind. Vores kilder var Marlene Winds bøger og tidligere udtalelser i medierne, eftersom Marlene Wind ikke vendte tilbage på vores henvendelser. Bl. a. har Marlene Wind tidligere udtalt til Altinget.dk, at »80 procent af al national lovgivning udspringer på den ene eller anden måde af lovgivning, forslag og domme fra EU.« Marlene Wind har imidlertid efterfølgende oplyst, at hendes udtalelser ikke har handlet om EU’s indflydelse generelt på al dansk lovgivning, men om delområder, og at man ikke kan drage konklusioner om EU’s indfl ydelse på helheden af danske regler ud fra hendes bøger på den måde, Information har gjort det. (red)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
  • Thomas Thomsen
  • Søren Jessen
Steffen Gliese, Thomas Thomsen og Søren Jessen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Interessant og relevant artikel. Savner dog lidt uddybning i afsnittet hvor det nævnes at justitsministeriet er nået til 11% ved at opgøre andelen "af danske love, der udmønter EU-direktiver", men uden at tælle "forordninger og beslutninger" med.

Bør "forordninger og beslutninger" ikke tælles med, og hvis ikke, hvorfor så ikke?

Mette Hansen, Tue Romanow, Jesper Wendt, Dorte Sørensen, Niels Engelsted og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

"Der er ingen bevis for, at det skulle være sådan, og jeg kan ikke forstå, hvorfor folk bliver ved med at sige det,« siger professor Peter Munk Christiansen fra Aarhus Universitet."

Jeg kan hurtigt hive mindst 3 forklaringer op af lommen på, hvorfor vi giver EU skylden:

- Det er næsten ikke til at bære, at danske politikere kan træffe så uretfærdige, asociale, ulighedsskabende og konsekvensforvirrede beslutninger. Det er nemmere, hvis djævelskabet kommer uderfra.
- Mange af 'folk' er utrygge ved EU og har ikke noget forhold til denne klumpen sammen af embedsmænd og lobbyister, andet end at de sandsynligvis koster masser af penge.
- Om lovene kommer fra EU, eller den til enhver tid siddende grå regering i Danmark bare gerne vil være duks og lægge sig tæt op af EUs regler og hensigter i håb om at få et skulderklap (lillebrorsyndromet), det er sådan set underordnet.

Der findes sikkert mange andre gode forklaringer på fænomenet "Giv EU skylden".
Det er ikke svært at finde dem frem.

Mette Hansen, Carsten Søndergaard, Lars Dahl og Tue Romanow anbefalede denne kommentar

Det bliver også lettere når folk bevidst og med imponerende systematik fokuserer på alle de fejl og mangler de kan finde ved EU.
I stedet for at huske fordelene, den utrolige rigdom og stabilitet samt de positive kulturelle og demografiske dynamikker der er et direkte produkt af europæisk samarbejde.

Birger Johansen, Thomas Krogh og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Marlene Wind og CEPOS-typerne bruger også tallet (60-80 %) til modsat at argumentere for, at når EU alligevel bestemmer så meget, kan Danmark ligeså godt være fuldt medlem uden alle vores forbehold. For det er i Bruxelles, tingene besluttes, og Danmark bør sidde med ved bordet så langt fra kommunalbestyrelserne som muligt.

Den er så heldigvis ikke så vigtig, hvis det kun er 11 %, der besluttes dernede.

Men optællingen er svær, for man skal vel have med, at EU-retten går forud for dansk ret. Lissabontraktaten og alle de retsakter, der er udstedt i medfør af den, går forud. Det vil sige, at hver gang Folketinget vil vedtage en ny lov eller en ændring af en eksisterende, skal det hele screenes for eventuelle uoverensstemmelser med EU-retten, og disse skal så luges ud. Denne indarbejdelse af EU´s bestemmelser kan det være svært om ikke umuligt at tælle op.

Der udover skal en masse konkrete standarder og ensartede regler puttes ind relevante steder, et dansk bygningsreglement indeholder således en masse standarder, så byggematerialer og måder er ens i hele EU, det kan et kommunevalg ikke lave om på.

Søren Jessen, Karsten Aaen, Jens Overgaard Bjerre, Tue Romanow, Per Torbensen, Dorte Sørensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Niels Engelsted

I artiklens sammenhæng denne glædelige nyhed.

Hørte for et øjeblik siden, at TV2News centrale politiske anker Lotte Meillhede rejser til Bruxelles som korrespondent. Meilhede har været en formiddabel mediekraft for den borgerlige lejr i Folketinget, og hendes parkering i Bruxelles vil blive et større slag for højresiden end Lars Løkkes fuskerier, og det siger ikke så lidt.

Carsten Søndergaard, Karsten Aaen og Curt Sørensen anbefalede denne kommentar

Klappe klappe kage, i morgen skal vi bage...
Aarhus Universitet er ordentlige ude at gyde olie på vandene. Først var det NSA, FE og PETs 100% årvågning af alle borgere er slet ikke så galt.. og nu det her..
Man kan da ikke sammenligne pærer og tomater - Det er jo ikke kvantiteten af love men kvaliteten (indholdet i lovene) er afgør den samlede fornemmelse af suverænitets- afgivelse.
Hvad fisker i efter Aarhus Universitet? Er det professor Nina Smith, Aarhus Universitet deltagelse i ekspertudvalget hos Morten Østergaard - der udmønter sig i et par "vennetjenester" retur.

Jan Pedersen, Olav Bo Hessellund og Peter Poulsen anbefalede denne kommentar

"Der er god grund til at møde op til kommunalvalget den 19. november. For påstandene om, at den hjemlige politik er tæt på ligegyldig, fordi EU alligevel bestemmer det hele, er helt forkerte, mener flere eksperter:"

Hvem er det lige - disse eksperter - regner med bliver dette kommunevalgets helt nye frustrerede sofavælgere? Tidligere S, SF og Radikale ??

Antallet er mindre vigtigt. Indholdet er mere vigtigt.
Det betydningsfulde, som vi i nogle tilfælde skulle bestemme selv.
Det mindre betydningsfulde burde EU slet ikke beskæftige sig med.
Begge dele skaber aversionen hos mange danskere.
Tilbage er det, der nødvendigvis bør samarbejdes om.

Artiklen viser, at orienteringen skal strammes op og danske politikeres ansvar tydeliggøres.

Notat udgav i 2011 en artikelserie om emnet, som kom relativt bredt rundt. I nedenstående artikel belystes det bl.a., hvordan væsentlige samfundsaktører i praksis retter blikket mere mod Bruxelles end mod København:
"MAGTENS CENTRUM. Kasper Ernest, chef for Dansk Erhvervs kontor i Bruxelles er bekendt med Justitsministeriets vurdering af, at cirka 15 procent af dansk lovgivning er initieret af EU. Men han vurderer EU's samlede indflydelse anderledes:

»Hvis vi ser på den erhvervslovgivning som er relevant for os, så tør vi sige, at 80 procent har et "udspring" i EU-beslutninger. Det er det tal vi går ud med på vores egen hjemmeside.«

Jens la Cour, medarbejder hos Danmarks Naturfredningsforening i København med EU-politik som sit arbejdsområde, når frem til det samme:

»Snarere 80 procent. Meget af det som opfattes som nationale beslutninger på natur- og miljøområdet har udspring i et EU-direktiv eller -beslutning. I de seneste 10 år er det EU, som har været bagstopper for natur- og miljøindsatsen i Danmark, ikke den danske regering. Så vi er rigtig positive overfor EU-reguleringen på natur- og miljøområdet.«"
http://www.notat.dk/naar-lovgivningen-flytter-sydpaa/

Carsten Søndergaard, Tina Skivild, Karsten Aaen, Lise Lotte Rahbek, Flemming Scheel Andersen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar

Peter Andersen
1,5 mill. det er definitivt et demokratisk problem - men hvem er årsag til det demokratiske forfald? 1.5 mill. er væsentlig mere end de borgerlige kan indsamle af "dovne lars" og "nasse åge".

Der er for mig ingen tvivl om at afmagten overfor EU - har en meget stor indflydelse på kommunevalget.
Den "lige linie" der burde gå fra familiers husholdning, til det nære samfund kommunerne og derfra til Christiansborg er brudt. Det at EU's bogholdere i princippet kan tillade sig, at en kommune ikke kan renovere sin skole, da det falder uden for EU's vedtagne budget-regler gør at mennesker mister interessen og modet til, at det nytter noget. Man lukker øjnene og håber det bedste.

Carsten Mortensen

Tjae....men hvad pokker skal man også med magt......hvis bare jeg må diktere budgettet....så kan politikerne gerne bestemme resten :-)

Børge Rahbech Jensen

kan ikke lige finde begrundelsen for, der er god grund til at møde op til kommunalvalget d. 19. november. Det anfægtes ikke, at mange politiske beslutninger, som formelt hører til kommuners og regioners ansvarsområde, træffes af Folketinget el. ministerier. Fx. er det ikke borgmestre men beskæftigelsesministeren, der udtaler sig om jobcentrenes arbejde, og det var ikke regionerne men sundhedsministeren, der bestemte placeringen af fremtidens sygehuse. En tendens synes at være, at Folketinget automatisk overtager beslutningskompetencen om alt, der ønskes statsstøtte til, og regeringen har betydelig indflydelse på kommuners og regioners økonomiske forhold. Den tendens styrkes af journalisters forkærlighed for inddragelse af Folketinget i hvad som helst, nok fordi det giver prestige at få politisk indflydelse, og flere journalister har fået en politisk karriere.

Alle folketingsbeslutninger er ikke lovgivning. Det er regeringens aftaler med kommuner og regioner heller ikke. Derudover ændres lovgivning jævnligt efter kort tid. Det kan antyde, at EU har indflydelse på en ret stor del af dansk lovgivning i kraft af, Folketinget ikke laver særlig meget lovgivning.

Forholdet til EU er nok mere præget af, at danske nyhedsmedier ikke bruger ret mange ressourcer på EU men tilsyneladende fylder meget på Christiansborg. En evt. afmagt mod EU skyldes formentlig, at det er, hvad danske nyhedsmedier har skabt grobund for med sin nyhedsdækning siden 1972.

Børge Rahbech Jensen

"Det at EU's bogholdere i princippet kan tillade sig, at en kommune ikke kan renovere sin skole, da det falder uden for EU's vedtagne budget-regler gør at mennesker mister interessen og modet til, at det nytter noget. "

EUs bogholdere? Mig bekendt er det den danske regering, som hvert år indgår aftaler med kommunerne om kommunernes økonomi, herunder hvor meget kommunerne må bruge på byggeri. Det er ikke lovgivning, og har intet med EU at gøre.

Afmagten mod EU skyldes nok snarere, at befolkningen er opdraget til, at EU er umulig at forstå, og danske nyhedsmedier bruger for få ressourcer på EU bortset fra de ressourcer, redaktionerne på Christiansborg bruger på det. Faktisk bruger danske nyhedsmedier og forskere for få ressourcer på EU til at kunne imødegå danske folketingsmedlemmers henvisninger til EU. Det er ikke engang til debat, at det forholder sig sådan, ligesom det ikke er til debat, at Dansk Folkeparti fylder mere end 15% af pressens politiske dækning til trods for, de kun har tilslutning fra 15% af vælgerne, og Christiansborgs faste pressekorps har haft flere medlemmer, end Folketinget har.
Det er heller ikke til debat, at danske nyhedsmedier muligvis mener, 60-80% af dansk lovgivning kommer fra Bruxelles, men nok bruger under 8% af sine politiske medarbejdere på det. Med andre ord bruger dansk presse ca. 92% af de ressourcer, der bruges på politiske emner, på anslået 20-40% af lovgivningen og dækker alligevel kun en brøkdel af Folketingets beslutninger. I stedet bruges mange ressourcer på al mulig andet.

Philip B. Johnsen

Jeg vil tro der er tale om en misforståelse, tallet passer meget godt omkring 80% af den samlede daglige lovgivning er fra EU, men det skal siges, at det skal ses i sammenhæng med, at langt det meste er ændringer og tilpasninger, ikke ny lovgivning, der er de 11 % sikkert rigtigt nok.

Æbler og pære.

Der er noget meget mærkeligt her: Min højtærede kollega Jens-Blom Hansen siger at "magt kan ikke tælles i direktiver", hvorefter han og den øvrige mainstream politologiske visdom så alligevel på baggrund af optællinger går i gang med at bagatellisere den eksterne indflydelse!

Man må imidlertid medtage i sin vurdering hvad det er for typer og områder af beslutninger det drejer sig , at man ikke bare kan sammenligne tunge beslutningsområder med hverdagens rutine områder og beslutninger, at det ikke blot drejer sig om EU, men også f.eks. IMF samt nationale, europæiske og globale potitiske og økonomiske eliter i et komplekst samspil om den igangværende omstrukturering af post-1945 modellen.

I hele Sydeuropa er der store folkelige protestbevægelser vendt mod ikke blot EU's, men også andre internationale institutioners og eliters nye hegemoni projekt og økonomiske krisebekæmpelses projekt.. I snart et årti har en omfattende 'organisk krise' været under udvikling i Europa. Og hvad gør den danske mainstream statskundskab? Man gør det man har gjort siden Magtudredningen' : Man tegner et glansbillede og fortæller at alt er såre godt. Som allerede Saint-Simon sagde, "samfundsforskerne vil blive den nye tids præster". Men sørgeligt er det at se hvorledes et oprindeligt velfungerende og pluralisme søgende fag mere og mere forvandler sig selv til et ideologisk statsapparat.

Carsten Søndergaard, Karsten Aaen, Lise Lotte Rahbek, Olav Bo Hessellund, Steffen Gliese og Peter Poulsen anbefalede denne kommentar
Dan Johannesson

Men der er jo intet i artiklen der dokumenterer hverken de 11% eller de 80%. Tværtimod står der blot at Cepos kritiserede postulatet om de 11%. Center for Europæisk politik, der ikke beskæftiger sig med andet end EU, er to gange nået op på mindst 80%, og som den bærende autoritet på området, er det deres tal vi må forholde os til. Hertil har det flere gange fremkommet at danske politikere fastlæggelse politikken ifht. Hvad der er på vej af nye forordninger fra EU. Justitsministeriet har arbejdet for mørklægningsloven, og deres evne til sandruelighed, og demokratisk sindelag, er herefter permanent sat i tvivl / beskadiget.

For mig at se, er de offentlige myndigheder, langsomt, ved at blive opmærksomme på den type diskussioner om demokratiets forfald, og totalcentraliseringens fremkomst, vi de sidste 3-4 år er begyndt at diskutere og være bevidste om, bla. her på siden. Denne artikel opfatter jeg, uden sammenhæng, som et første modtræk, for at neutralisere, denne væsentlige bevidstgørelsesproces.

Søren Jessen, Karsten Aaen, Flemming Scheel Andersen og Jesper Wendt anbefalede denne kommentar

Det kan være for at afmontere DF og Enhedslisten's fremgang, som begge i høj grad lukrer på rød blok. Det virker dog lidt selvmodsigende, da lovgivningen vel uvægerligt vil falde på EU hænder i processen. Det giver kun anledning til flere spørgsmål.

nr. 1. Det er rigtig svært at finde ud af, hvilke de forordninger mv. er, der implementeres i Danmark som følge af EU. Ganske mange EU-forordninger opdages slet ikke, som forordninger, fordi de allerede på forhånd er dele af dansk lovgivning.
nr. 2. Masser af de forordninger mv. der kommer fra eu er ganske fornuftige.
nr. 3. Langt de fleste forordninger har været igennem eu-parlamentet og man kan lide det eller ej, men på den måde set, er demokratiet jo fungerende.

Når jeg ser på den politiske kultur i Danmark, hvor vi nu ved, at hver 3. dansker er klar til at stemme for et diktatorisk styret parti (DF), der har samme standpunkter som det magthavende parti Fidesz i Ungarn, hvor nu præsident Orban plus to medlemmer af cantralbankens husholdsråd har magt til at opløse parlamentet, så tænker jeg på, at det var pres fra EU, der i sin tid holdt Østrig inden for nogenlunde demokratiske rammer, da Jørg Haider's højrenationalister var på fremmarch.

Mads Kjærgård

"Nu er det vel ikke antallet alene, der er vigtigt, men også omfanget af de enkelte love."

Nemlig! Når EU fx bestemmer hvor mange penge vi må bruge, så bestemmer de jo også næsten alt! Bortset fra det, så har jeg arbejdet som embedsmand og mit indtryk var og er, at alt hvad der kommer fra EU bliver implementeret som lov i en eller anden form. Det er jo som regel meget specifikke henstillinger der kommer dernede fra om at arbejde i en bestemt retning, om det så lige er en lov, det er jo en strid om længden på profetens skæg. Fx så er Danmark jo ved at omlægge den offentlige sektor til fordel for den private og det jo en specifik EU henstilling, som sandsynligvis vil udmønte sig en et antal love og politik der går i den retning! Det ser vi jo allerede! Corydon arbejder jo for fulde tryk for at gøre EU's ønsker og visioner til virkelighed!

Carsten Søndergaard, Lise Lotte Rahbek og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Flemming Scheel Andersen

Der køres i øjeblikket en meget kraftig kampagne for at få vælgerne til at deltage i det demokrati, politikerne har forsøgt at demontere, ved at vælgerne skal deltage i kommunalvalget.

Kommunalreformen betød større enheder med større afstand til beslutningstagerne for vælgerne. De der har forsøgt at opnå lydhørhed i de nye store kommuner har erfaret forskellen til før og ved hvad øvelsen gik ud på.
Penge har den ikke sparet, men indflydelse for borgerne?? Jo da.

Mørklægningsloven har frataget borgerne mulighed for at gennemskue mangt og meget i det demokrati de formodes at skulle være deltagere i, både lokalt og på landsplan.

Partipolitikken er et sammenblandet rod af rødt, grønt og blåt i en lortebrun farve, som ikke reelt giver vælgerne nogen valgmulighed, andet end at skælde ud på personsager.
Om Løkke eller Corydon svigter tilliden og overtræder deres beføjelser er et fedt.

Nu hedder det sig så at det EU der har ville bestemme krumningen på agurker og ikke kunne lade folk have effektive fagforeninger og selv bestemme om de ville arbejde med uorganiserede, men gerne om fri bevægelighed af billig arbejdskraft og fortjenester til beskatning, slet ikke er så slem og magtsyg endda.
Nu har EU slet ikke magten alligevel, for det er i kommunalvalget at politikerne denne gang søger legitimitet for deres rævekager og slyngelstreger.

Hvis valgdeltagelsen denne gang bliver meget lavere end 60% så bliver man jo nødt til at slække grebet lidt om magten.......og demokratisere.
Det ville være en ulykke og et tilbageskridt.

Men er dette et udtryk for at nogen er blevet klar over at man nu er ved at ødelægge demokratiet, ved at fjerne vælgerne for langt fra indflydelsen, også i EU, så er det da fint.

Mads Kjærgård

Kan hænde at politikerne er bange for at vi begynder at opdage, at de i virkeligheden er overflødige! Kan for øvrigt huske, at da jeg arbejdede i et nu nedlagt ministerium, der modtog vi en dag fra Arbejdsministeriet et brev om at vi skulle komme med et indlæg til, hvorledes Danmark skulle implementere EU kommissionens indstillinger i Dansk arbejdsmarkedspolitik vedr. vores område! Så...! Jeg tænker at man måske kan sige, at 80% af danske love bliver til på baggrund af EU indstillinger, det er en lidt anden måde at udtrykke det på, men resultatet bliver det samme.

Jeg ved ikke hvad professorenes ærinde er, men jeg er ret overbevist om at de udtaler sig mod bedre vidende, men bare min mening! Man skal jo lige være klar over, at professorer ikke er sandhedsvidner, de har som regel også en politisk dagsorden, en del af de, der hyppigt udtaler sig, er endda folketingskandidater in spe!

Lise Lotte Rahbek og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Flemming Scheel Andersen

Som skalkeskjul og prügelknäbe er politikere skam ikke til at undvære, .....men som repræsentanter for deres vælgere er de ikke meget bevendt.

Carsten Søndergaard, Lise Lotte Rahbek og Mads Kjærgård anbefalede denne kommentar
Matthias Hansson

Der er noget halvkvædet vise over artiklen. Danmark har fx. underkastet sig EU's finanspagt. Hvis man ser nærmere på, hvad det kommer til at betyde, så kan man passende studere de lande, der er blevet udsat for finansielle terrorangreb fra EU's centralbanksystemer. At Danmark i første omgang er gået ram forbi betyder langt fra, at vi er på den høje gren. Det betyder blot, at vi er på stand-by.

ECB er ligesom IMF et organ for det internationale finansielle gangsternetværk, der logerer i alle relevante institutioner. Gangstere er ikke, hvad de har været. Faktisk er transformationen fanget lige på kornet i Godfather-filmen i den scene, hvor Michal Corleone siger til Kay: 'Bare rolig. Om et år er alt, hvad vi foretager os indenfor lovens rammer'. De tre film handler udover at beskrive den amerikanske mafia om mafiagørelsen af en hel nation. Wall Street ER mafia. Den amerikanske regering ER mafia. Det globale centralbankvæsen ER mafia.

Det samme gælder for EU. Det kan godt være, at Superstaten, det katolske elitære projekt, ikke er fuldt realiseret i dette øjeblik og er nødt til at gå på listefødder og snige sig ind ad bagdøren for ikke at få befolkningernes fuckfinger, men det gør det ikke mindre magtfuldt eller farligt. EU er et post-demokratisk fænomen. Det er underligt, at folk enten er totalt ligeglade med EU eller foragter fænomenet, mens politikerne elsker det. Eller rettere: det er ikke så underligt, da EU regnes for en lukrativ del af deres karriere. EUrokraternes privilegier, den bureaukratiske og teknokratiske euro-overklasse er ganske formidable. Dette parasitiske apparat kan af samme grund kun vokse og har kun som hovedformål at opretholde sig selv.

Svindlen med finansmidler i EU og korruptionen generelt er formidabel. Folk med tidligere hovedansvar for EU-akkontering - men som har valgt at følge deres samvittighed - har skrevet bøger om det. Det er ingen hemmelighed, men vi har som medieforbrugere en hukommelse som en flue. Tillad mig at minde om, at en helt EU-kommission blev fyret på gråt papir for korruption. Tillad mig også minde om, at vi for tiden har en statsminister, der er flasket op med EU og hvis svigerfar var en af de mest korrupte britiske Labour-politikere og EU-pampere. Og ikke et ord om skattesagen...

Flemming Scheel Andersen og Mads Kjærgård anbefalede denne kommentar

Tåbelig præmis.

Der er utvivlsomt mange love om bilmotorer og andre teknikaliteter som udspringer fra Bruxelles.

Derimod kan man jo filosofere over hvor stor en del af finansloven som er dikteret fra Bruxelles.
Det ved vi alle godt at INGEN af tallene er direkte dikteret af EU.
Derimod er mange af forudsætningerne for finansloven dikteret af EU, og det er noget ganske andet.

Det kunne være interessant at høre om der er nogen som kender én eneste konkret regel/lovgivning af en vis betydning som er dikteret af EU.
Det burde være muligt.