Læsetid 4 min.

Ministre overholder ikke tidsfrister

Regeringen er blevet en lille smule bedre til at sende lovforslag i høring i ordentlig tid og svare rettidigt på Folketingets spørgsmål. Forbedringen skyldes dog, at op mod 44 pct. af svarene er foreløbige, og for mange lovforslag er stadig i høring i for kort tid, mener professor
Justitsminister Karen Hækkerup (S) har forbedret sin svarprocent til Folketinget, men kun takket være brugen af foreløbige svar: 44 pct. af gangene har Justitsministeriet meddelt, at det stillede spørgsmål vil blive besvaret senere.

Justitsminister Karen Hækkerup (S) har forbedret sin svarprocent til Folketinget, men kun takket være brugen af foreløbige svar: 44 pct. af gangene har Justitsministeriet meddelt, at det stillede spørgsmål vil blive besvaret senere.

6. februar 2014

Det danske folkestyre trænger til fornyelse,« skrev SRSF-regeringen i regeringsgrundlaget, der dermed forpligtede sig til at forbedre lovkvaliteten og Folketingets muligheder for at kontrollere regeringens embedsførelse. Men efter to år ved magten har regeringen endnu ikke indfriet to af de mest konkrete punkter i programmet: Rimelige høringsfrister for ny lovgivning og svar til tiden på spørgsmål fra Folketinget.

Andelen af lovforslag og bekendtgørelser med korte høringsfrister er blevet mindre, siden Information i maj sidste år lavede en tilsvarende opgørelse. Dengang var over halvdelen af fristerne på under fire uger. Men selv om andelen af korte høringsprocesser nu er faldet til godt fire ud af ti, er der lang vej endnu, mener Peter Munk Christiansen, professor ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet.

»Med mindre der er en rigtig god begrundelse, bør man ikke fastsætte høringsfrister på mindre end fire uger. Hvis man fastsætter korte høringsfrister, forhindrer man jo reelt høringsparterne i at komme med relevant input til lovgivningen. Og jeg ser meget sjældent argumenter, der er gode nok til at forsvare de helt korte høringsfrister,« siger Peter Munk Christiansen.

Professor emeritus i statskundskab Tim Knudsen mener, at ministrenes problemer med at overholde svartider og høringsfrister viser, at der er forskel på at have ambitioner som opposition og så at sidde i regering.

»Det ser nydeligt ud i regeringsgrundlaget, men meget få af regeringens ministre havde ministererfaring i forvejen, og de barske realiteter viser sig, når man bliver minister. Det er ikke nemt at få embedsværket til at fungere nøjagtigt, som man kunne ønske sig,« siger Tim Knudsen.

Korte høringsfrister

Formålet med høringsprocessen er, at kommentarer fra de relevante interesseorganisationer og foreninger skal indgå i Folketingets vurdering af, om forslagene er rimelige og hensigtsmæssige.

For at parterne kan nå at aflevere et kvalificeret høringssvar, anbefaler Folketinget høringsfrister på mindst fire uger.

Ikke desto mindre er korte høringsfrister stadig en del af kulturen i flere ministerier. Information har gennemgået de 111 lovforslag og bekendtgørelser, ministeriernes departementer har sendt i høring i folketingsårets seneste kvartal. Af dem har hele 46 haft høringsfrister på mindre end de fire uger, Folketinget anbefaler.

Flest korte høringer finder man hos Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, hvor ni ud af 12 frister er på under fire uger, og hos Skatteministeriet, hvor ni ud af 16 frister er på under fire uger.

I flere tilfælde har ministerierne sat høringsfristen ned til en uge eller derunder, og i ét tilfælde har Skatteministeriet sendt et lovforslag i høring med en frist på kun fire dage.

Sundhedsministeriet oplyser, at det altid tilstræbes at have rimelige høringsfrister, så blandt andre de relevante sundhedsfaglige aktører får ordentlig tid til at afgive bemærkninger til de lovforslag, der udarbejdes.

Forsinkede svar til Folketinget

Også når det gælder regeringsgrundlagets løfte om rettidige svar til Folketinget, halter det med udførelsen. Seks af regeringens ministre svarer stadig for sent på over en fjerdedel af Folketingets spørgsmål, viser en ny opgørelse fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen.

Værst står det til hos de skiftende socialministre, som har svaret rettidigt på kun 52 procent af spørgsmålene. I bunden af statistikken ligger også finansminister Bjarne Corydon med 62 procent rettidige svar.

I et mailsvar skriver Mikkel Bøje Nielsen, kontorchef for Minister- og Ledelsessekretariatet i Socialministeriet:

»Vi er selvfølgelig meget ærgerlige over den lave rettidige svarprocent. Det er ikke godt nok. Vi skal rette op, så vi kan få øget den rettidige svarprocent.«

I gennemsnit er ministrenes andel af rettidige svar steget fra 78 til 86 procent, og det er samlet set en forbedring, siden Information bragte en opgørelse i april sidste år. Bl.a. har statsministeren og Justitsministeriets skiftende ministre forbedret deres svartider betydeligt i perioden.

Justitsminister Karen Hækkerups (S) forbedring i statistikken bliver imidlertid kraftigt hjulpet på vej af, at hele 44 pct. af svarene er såkaldte foreløbige svar.

Begrebet dækker over meddelelser om, at svaret kommer senere; men de foreløbige svar tæller på linje med egentlige svar i Folketingets statistik, og netop Justitsministeriet er tidligere blevet kritiseret af Enhedslisten og Liberal Alliance for at bruge de foreløbige svar til at sminke statistikken.

I et mailsvar skriver Justitsministeret, at man har skærpet fokus på at svare inden for de fastsatte tidsfrister.

»Det er rigtigt, at Justitsministeriet i højere grad end tidligere er begyndt at give foreløbige svar på udvalgsspørgsmål. Det skyldes, at det i mange tilfælde er nødvendigt at høre en anden myndighed, f.eks. Rigspolitiet, der igen kan have behov for at høre den relevante politikreds for at kunne besvare spørgsmålet fyldestgørende. Det indebærer, at det i sådanne situationer erfaringsmæssigt kan være vanskeligt at overholde svarfristen, hvilket Justitsministeriet finder, at det pågældende folketingsudvalg (og spørgeren) på et så tidligt tidspunkt som muligt bør gøres opmærksom på,« oplyser Justitsministeriet.

Fejlvurderede ministerier

Når ministrene ikke kan efterleve regeringsgrundlagets punkt om rettidige svar til Folketinget, skyldes det ikke mindst, at regeringen har fejlvurderet ministeriernes kapacitet, vurderer professor emeritus Tim Knudsen.

»Ministrenes prioritering af opgaverne spiller en rolle, men der er også forhold, som ministrene ikke har fuld kontrol over. Der er ressourceproblemer i ministerierne, for man har i flere ministerier skåret i medarbejderstaben, og så kan det jo være svært at leve op til den slags målsætninger. Når det er sagt, har regeringen selv skrevet regeringsgrundlaget. Og det har de ikke formået at leve op til,« siger Tim Knudsen.

Professor Peter Munk Christiansen hæfter sig ved, at det trods alt går i den rigtige retning, hvad angår både svartider og høringsfrister.

»Det er udmærket, at regeringen har sat sig de mål. Specielt hvis de formår at rette sig efter dem, og det arbejder de tilsyneladende på,« siger han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv en gratis måned med uafhængig kvalitetsjournalistik

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek

Så er det da godt for politikerne, at de ikke underlagt de samme regler og repressalier som andre overførselsindkomster.

Anne Eriksen, Rune Petersen, Peter Hansen, Niels Nielsen, Rasmus Kongshøj, Janus Agerbo, Mette Hansen, Lasse Damgaard, Tue Romanow og Tilde Klindt anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ole Chemnitz Larsen
Ole Chemnitz Larsen

Justitsministeriet og lovmæssig forvaltning er en by i Rusland,
når der er noget at komme efter.

Et faktum, der desværre fremgår af Justitsministeriets egne dokumenter

Brugerbillede for Lasse Damgaard
Lasse Damgaard

Lovgivningsprocessen er så omfattende at det truer den demokratiske proces.

Hvornår sætter folketinget lovmøllen på pause og bruger lidt tid på at rydde ud i love og cirkulærer der har fået systemet til at sande til.

Anne Eriksen, Tue Romanow, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek, Rasmus Kongshøj og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Kristensen
Søren Kristensen

Hvis ikke de ministre vi har kan overholde tidsfristerne, må vi have nogle flere ministre. Minister for overholdelse af tidsfrister og ..., mulighederne er ad legio.

Vibeke Rasmussen, Anne Eriksen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Nils Bøjden

Der er 6 gange så mange love som i 80'erne. AT forlange at tidsfrister skal overholdes og derefter komme med som mange ting der skal igennem så systemet bryder sammen giver ingen mening. Enhver kan sige sig selv at et sådant system er holdbart.

Brugerbillede for Anne Eriksen

Går man ikke mere op i reformer end at overholde egne mål i regeringsgrundlaget? Er begge øvelser ikke præget af manglende respekt for både folket og reglerne?
På nuværende tidspunkt må man skynde sig eller man må revurdere tidsfrister.
Mange love er hastet igennem med store huller og fejl til følge.

Brugerbillede for Vibeke Rasmussen
Vibeke Rasmussen

Og mens Helle Thorning-Schmidt for et år siden på det 'verdensøkonomiske forum' i Davos pralede af, hvordan hendes regering var gået "reformamok", håner hun nu oppositionen for at beskylde regeringen … for at være gået "reformamok".

I øvrigt et typisk eksempel på politikerretorik og -taktik, hvor intet står i vejen for brug af udtryk som fx "Både … eller", "Hverken … og" eller lignende, ikke for at oplyse befolkningen, men udelukkende for at score point i en debat.

Brugerbillede for Anders  Hede

Kan huske jeg troede at vi fik udskiftet nogle rimeligt driftsikre men efterhånden meget magtfuldkomne politikere fra V og K. De sidste år var også præget af skandaler.

Aldrig havde jeg troet at en centrumvenstre-regering så hurtigt kunne vise sig at være meget værre på alle punkter, stå for indædt opbakning til offentlighedsloven(som de var meget imod som opposition) et kæmpe angreb på fagbevægelsen i folkeskolekampen, masser af Berlusconitendenser i deres omgang med offentlige midler, (Huset Zorning). Langt mere højreorienteret økonomisk politik og absurde dyneløfteri mod danskerne, endnu flere syge forbud.

Med andre ord, det her er den værste regering til dato, og jeg er blevet immun overfor argumenter for at det nuværende regime skulle være bedre end højrefløjen. Med højrefløjen ved magten er der da i det mindste en chancen for at venstrefløjen holder den i skak.