Læsetid: 4 min.

’Vi har aldrig lovet nogen ren luft’

Nørreport station er fem til seks gange mere forurenet end landets mest beskidte vej, viser ny måling. Et nyanlagt ventilationsanlæg til 100 mio. kroner skal forbedre luftkvaliteten, men det fungerer endnu ikke optimalt, lyder forklaringen fra de ansvarlige for byggeriet
luften på Nørreport station er trods nyt ventilationsanlæg så forurenet, at den er sundhedsskadelig. Men anlægget er slet ikke klar til at blive testet endnu, siger partnerselskabet Ny Nørreport, der står for byggeriet.

Christian Ågård Bennike

9. maj 2014

Målinger foretaget af Det Økologiske Råd for Dagbladet Information viser, at partikelforureningen på Nørreport station i København er fem til seks gange højere end Danmarks mest forurenede vej i myldretiden, H.C. Andersens Boulevard. Det er langt fra godt nok, mener ekspert i luftforurening fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd, miljøingeniør og ph.d. Kåre Press-Kristensen. Han har foretaget målinger tre steder på stationens fjerntogsperron onsdag den 7. maj om morgenen, mens det nyetablerede ventilationsanlæg kørte.

»Der er forsat et ekstrem højt antal partikler på Nørreport. Målingerne viser, at luften er direkte sundhedsskadelig,« siger Kåre Press-Kristensen.

Siden slutningen af 2011 har Nørreport ellers været en regulær byggeplads, hvor 100 mio. kroner er blevet investeret i et nyt ventilationsanlæg, der skal mindske den omfattende luftforurening fra dieseldrevne fjerntog. Det nye anlæg skal først være fuldt fungerende den 1. januar 2015, men er allerede nu begyndt at udsuge og indblæse luft igennem 11 høje skorstene.

Resultatet er endnu ikke optimalt. På perronen, hvor cirka 20.000 rejsende med rygsække og kaffekopper hver dag venter på toget, viste tre målinger over hver ti minutter, at der i hovedhøjde var i gennemsnit 191.000 til 315.000 partikler per kubikcentimeter luft. Til sammenligning er det fem-seks gange flere partikler end H.C. Andersens Boulevard i myldretiden, hvor Press-Kristensen har målt 40-50.000 partikler. Før ombygningen af Nørreport målte han dog partikelniveauer på perronen, der svarede til ti gange H.C. Andersens Boulevard.

Det mest positive måleresultat blev opnået under en fjerde måling efter kl. 10, hvor der kun kørte ganske få tog. Målingen skete direkte under en ventilator og foran en trappeskakt, hvor der blæste renere luft op fra mellemgangen til metroen. Her var resultatet 112.000 partikler per kubikcentimeter; altså stadig mere end dobbelt så højt som i myldretidstrafikken på H.C. Andersens Boulevard.

De passagerer, Information har talt med, oplever ikke umiddelbart, at ombygningen har medført en forbedring i luftkvalitet ved sporene.

»Her lugter af røg. Her er lysere og større end før, men luftkvaliteten føles ikke væsentlig bedre,« sagde pendler Marlene Aakjær.

Hjertekarsygdomme

Denne type af partikelforurening er langt fra ufarlig, forklarer professor Steffen Loft fra Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet.

»De farlige partikler er uopløseligt sod med nogle farlige stoffer udenpå. De afsættes i de yderste afsnit i lungerne, hvor der kan komme betændelsesprocesser, forværring af astma og kronisk lungesygdom,« siger han.

De skadelige partikler kommer især fra gamle diesellokomotiver, der er produceret i begyndelsen af 1980’erne, og som stadig i dag slæber tunge dobbeltdækkervogne med rejsende til Kalundborg og Lolland-Falster.

»Man kan ikke hoste partiklerne op, for de havner i alveolerne (de mindste luftrum i lungerne, red.). Man hober dem op igennem livet. Alt blod cirkulerer igennem lungerne, så der kommer også en påvirkning af hele kredsløbet, dvs. man kan få hjertekarsygdomme og blodpropper, som er det, de fleste dør af i forbindelse med partikler,« forklarer Steffen Loft.

Han sammenligner det at stå i et rum med høj koncentration af partikler med at opholde sig i et gammeldags rygerum: »Det øger din risiko for at få hjertekarsygdomme og blodpropper, men vi ved ikke præcis hvor meget.«

I en rapport fra 2013 konkluderer Nationalt Center for Miljø og Energi på Aarhus Universitet, at lokale kilder til luftforeningen alene i København bidrager til »omkring 80 for tidlige dødsfald« om året, og at al luftforurening i København bidrager til »omkring 540 for tidlige dødsfald.« Til sammenligning blev i alt ni personer dræbt i trafikken i Københavns Kommune i 2013.

Hvad er definitionen af ren luft?

Men det er urimeligt at lave målinger af luftkvaliteten på perronen allerede nu, mener Henrik Vincentsen, der er byggeleder i Ny Nørreport, et partnerskab mellem DSB, Banedanmark og Københavns Kommune, der står for byggeriet. Selv om ventilationsanlægget er færdigt og fungerer, er anlægget ikke testet igennem endnu og kan derfor bliver bedre, forklarer han.

»Det er alt for tidligt at sige noget. De målinger, I har nu, fortæller noget om en testfase og ikke om den endelige drift. Vi kender ikke anlæggets optimale niveau på nuværende tidspunkt, så vi har sat det på et niveau, hvor vi mener, at vi kan holde en god luftkvalitet,« siger Vincentsen.

Han understreger, at der først er et krav fra Københavns Kommune om, at ventilationssystemet skal fungere optimalt, den 1. januar 2015.

»Vi har bygget det anlæg, der er størst muligt. Det er ikke designet til at undgå peaks af forurening på perronen, og vi har aldrig lovet nogen ren luft dernede. Det tror jeg ikke, man kan love nogen steder i København, hverken på Nørreport eller hvor du ellers går hen. Hvad er definitionen af ren luft? Der, hvor det nye anlæg vil have en effekt i forhold til det gamle, er, at koncentrationen af partikler vil falde væsentlig hurtigere end tidligere,« forklarer Henrik Vincentsen, der lover at Nørreport vil leve op til de krav, der er stillet af myndighederne.

Kåre Press-Kristensen er ikke i tvivl om, at ventilationsanlægget har en positiv effekt på luftkvaliteten på Nørreport.

»Men niveauer, der er fem til seks gange højere end forureningen på H.C. Andersens Boulevard i myldretiden, er simpelthen ikke godt nok,« mener han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kristoffer Olsen

Hvordan er luftkvaliteten i de tilstødende perronrum? Hvis det også er problematisk at opholde sig på s-togs- og metro-perroner samt forbindende gangarealer må problemets omfang i form af antallet af udsatte personer jo siges at være forøget ganske betydeligt.

Det undrer mig i øvrigt, at man ikke bare kan lade diesel-lokomotiverne vende ved København H i stedet for at køre dem ind i en tunnel, men kloge hoveder lader mig vide, at vende-kapaciteten på hovedbanegården er udtømt. Jeg føler mig nu overbevist om, at man med lidt kreativ ingeniør-snilde godt kunne bytte om på arbejdsdelingen mellem Østerport og København H og opnå bedre resultater hvad angår luftkvaliteten.

Carsten Mortensen

Det vil nok hjælpe til sommer,.....da har man forbudt rygning på perroner :-)

Kim Houmøller, Jens Illum, jens rasmussen, morten Hansen, Kim Øverup og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Bjarne Nielsen

Løsningen er fantastisk enkel:
Pålæg DSB at indkøbe miljøvenlige diesellokomotiver hurtigst muligt.
Eller endnu bedre: hybridlokomotiver til el og diesel.

Problemet er, at DSB har en ledelse, der har stirret sig så blind på togsæt, at det har blokeret for at købe nye lokomotiver til alle de fantastiske dobbeltdækkervogne, også kaldet perronryddere, fordi der er så meget plads i vognene.

1. "Det er ikke designet til at undgå peaks af forurening på perronen, og vi har aldrig lovet nogen ren luft dernede."
Yes, yes. Kerne dansk: Lov ikke noget. Kan du snyde kunden med dit på det tørre, så er pengene dine. Fuck da togrejsende, de ku bare tage bilen, ikke?
2.
@ Bjarne Nielsen: Det er ikke og var ikke DSBs ledelse, der har valgt dieseldrift. Dieseldrift er en politisk beslutning, og et stjerneeksempel på dansk demokratisk kultur. Så dansk, så dansk. Vi skal ikke efterligne nogen af de miljøflippere, der er ude i den store verden. Vi er danskere, og dét i sig selv er nok til at det vil gør, er det rigtige. Hvad dansken gør er altid det rigtige.
Og Bjarne Nielsen: Prøv du at få politisk gehør - eller bare folkelig opbakning til den investering, der skal til. Nej nej. Vores penge skal ikke gå til den slags fis. Vi vil have Grand Prix, vi vil have brændeovne fritaget for afgifter, vi vil have hver vores bil, og resten af pengene skal vi jo bruge til vores nye tv-abonnement og ugens Lottotal.

Dan Johannesson, morten Hansen, randi christiansen, Kim Øverup, Carsten Mortensen, Katrine Visby, Janus Agerbo, lars abildgaard og Rune Petersen anbefalede denne kommentar

Jeg glemte lige at afskibe "ekspert i luftforurening fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd, miljøingeniør og ph.d. Kåre Press-Kristensen" som smagsdommer, efter Anders Fogh's recept. Ud med ham - Kloge Åge. Heldigvis er telegrammet, godt på vej i samme spor, hvor en 'rigtig erhvervsmand' fortæller sandheden:
" Hvad er definitionen af ren luft? Men det er urimeligt at lave målinger af luftkvaliteten på perronen allerede nu, mener Henrik Vincentsen, der er byggeleder i Ny Nørreport, et partnerskab mellem DSB, Banedanmark og Københavns Kommune, der står for byggeriet."

Bjarne Nielsen

Lars Dahl,
Jeg er bange for at du misforstår.
Det er naturligvis politisk bestemt, at der ikke er køreledninger overalt.
Men det begrunder ikke, at DSB har modsat sig at forny sine diesellokomotiver, der er ca 30 år gamle og ikke lever op til miljøkravene i dag.

Det er i høj grad DSB's ledelses ansvar, at man har modsat sig at forny lokomotiverne, fordi man har stirret sig fuldstændigt blind på togsæt som IC3 og IC4.

Der findes langt mere miljøvenlige diesellokomotiver på markedet i dag, og der findes hybridlokomotiver, som kan køre elektrisk i hele Storkøbenhavn.

Det ville være den rene løsning for Nørreport

Henrik Klausen, Per Torbensen, morten Hansen og Lars Dahl anbefalede denne kommentar
Joachim Lund

Byggelederen på Ny Nørreport har det dejligt nemt, når han retorisk kan spørge efter definitionen af ren luft. Det kan han nemlig kun, fordi der stadig ikke findes nogen vedtagne grænseværdier for luftens indhold af sodpartikler. Dér kunne man passende sætte ind til en begyndelse. Se
file:///C:/Users/jl.dbp/Downloads/Trafikken%20forurening%202014.pdf

Toke Andersen

Problemet er de gamle dieseltog der giver enorm forurening alle steder hvor de kører. De bør erstattes ASAP og ikke få lov at køre gennem byen - slet ikke gennem tunneller mv hvor deres ekstraordinært ulækre og sundhedsskadelige udstødning jo koncentreres - at DSB ikke selv har regnet dette ud og fundet et alternativ er utroligt. At vores politikere fortsat tillader dette er svært bekymrende.

Jeg bor på Vesterbro kbh - 500 m fra hovedbanegården. Hele kvarteret stinker hver gang et af disse neandertal dieseltog accelererer væk fra HBG når vinden står i syd.

Et hurtigt kig på kalenderen siger 2014 - hvad sker der for Danmark, verdens rigeste land, med dieseltog fra et godt stykke inde i det forrige årtusinde kørende rundt over det hele ?
Det er en skandale!!

Karsten Aaen, morten Hansen, Katrine Visby, Sabine Behrmann, Rune Petersen og Joachim Lund anbefalede denne kommentar
Tom Paamand

Problemet ses klart på fotoet. Ingeniørerne er kommet til at anbringe de bærende søjler tværs gennem ventilationsrøret...

Vibeke Rasmussen, morten Hansen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Claus Jensen

"Vi kender ikke anlæggets optimale niveau på nuværende tidspunkt, så vi har sat det på et niveau, hvor vi mener, at vi kan holde en god luftkvalitet,« siger Vincentsen."

?

@ Bjarne Nielsen og andre med ret viden om dieseltoge og mulighederne for at rette op på de gamle toges forurening. Jeg er enig med jer, MEN
Hvem tror, at vi kan skaffe opbakning til politikere, der vil bruge penge på den sag? Jeg er bange for, at folk er mere optaget af at hylde sig selv som DANSKERE, og give den som DANSKER, men tradition for at skifte mobil, lige så snart abonnementsbindingen tillader det, med tradition for først at åbne tv'et når Grand Prix'et eller Vild med Dans starter ... osv. En formørket selvblindhed får folk til at acceptere at aflevere deres personnummer for at leje en lørdagsvideo, eller købe en lænestol på afbetaling, låne en plæneklipper i byggemarkedet. En formørket selvforblændelse, der får DANSKERNE til at opfatte tyskernes modvilje mod statsovervågning, f.eks. modstanden mod at koble koden til oplysningerne om os fra psykiatrisk skadestue sammen med koden til at leje en rystepudser i et byggemarked.
Sager om svindel med personfølsomme oplysninger, som kunne vælte enhver ordentlig regering, får ikke DANSKERNE til at løfte et øjenbryn.
Og DERFOR - derfor tror jeg ikke, der er ret store chancer for at nogen DANSKER vil betale en hujende fis for at få mindre forurening. I den henseende lader det DANSKE FOLK ikke det kinesiske kommunistpartis centralkomite noget tilbage.

Bjarne Nielsen

Det blokerer for løsninger, at de ansvarlige ikke vil tage ansvar for dårlige beslutninger.

Mon nogle andre kunne tage initiativ til en evaluering af projekt "Ny Nørreport"?

Jeg har svært ved at se meget "nyt" i en ændret belysning og et ventilationsanlæg, der ikke løser opgaverne.

Det lyder som det rene idioti, at anlægget ikke er designet til at klare "peaks" af luftbelastning. Det er jo kernen af problemet, at belastningen optræder i "peaks".

Bjarne Nielsen

Lars Dahl, pointen mht at udskifte diesellokomotiverne er, at det ikke kun er politikernes manglende vilje, men embedsmænd i DSB, der har stirret sig blind på togsæt og modarbejdet planer om nye lokomotiver.
I deres hoveder har de stædigt holdt fast i at IC4 skulle løse alle verdens problemer, og derfor har de obstrueret fornyelse af trækkraften til dobbeltdækkerne.
Så vidt jeg ved har DSB endda sagt nej tak til tilbud om nye lokomotiver.

Nu hvor NyNørreport åbenbart er en fiasko, burde politikerne uden om DSB beslutte lokomotivindkøb og få løst problemerne.

randi christiansen

Ja, det har jo aldrig været stor intelligens som har præget dsb - dansk provinsialisme, når det er værst

Vildfarelser og fordomme dominerer næsten alle ovenstående indlæg. DSB er der frit slag til at pisse på, og da mobning som bekendt er en nationalsport, er der her kun få, der holder sig tilbage.

I stedet for at jamre, så læs artiklen igen, hvor det fremgår, at hvor partikelforureningen før lå ca. ti gange over H.C. Andersens Boulevard. Efter ombygningen er den faldet til ca. seks gange. Stadig alt for meget, men der er dog tale om en markant bedring. Tæller det ikke med?

DSB er godt klar over, at dieseltogene er et problem, og gør derfor også en indsats for at reducere forureningen fra dem. De over 30 år gl. diesellokomotiver blev i 2013 udstyret med emissionskit, der reducerer miljøpåvirkningen med ca. 30 %. Derudover indsættes der katalysatorer, der lige-ledes vil mindske partikler og sort røg. Tæller det ikke?

Fra 2015 elektrificeres strækningen til Esbjerg, dermed forsvinder ca. 15 pct. af dieseltogene fra Nørreport. Desuden udrustes 6 el-lokomotiver så de kan trække dobbeltdækkerne, og samtidig skal der købes 5-6 ellokomotiver, også det reducerer dieseltogenes antal på Nørreport.

Først når hele skinnenettet er elektrificeret - det sker omkring 2025 - forsvinder de sidste dieseltog fra Nørreport. Med mindre den næste Venstre-regering atter slår bremserne i, så DSB fortsat må klare sig med en større mængde dieseltog.

PS: Jeg er ikke ansat i DSB. Jeg kommer på Nørreport jævnligt, og synes heller ikke luften er god.
Da jeg sjældent opholder mig mere end ti minutter på perronen, er problemet (for mig) til at overse. Til gengæld færdes jeg i byens gader (til fods og/eller på cykel) betydeligt længere.
Jeg bor 800 m øst for Helsingør-motorvejen, og det kan ses på nypudsede vinduer. Især ved vestenvind afsættes der store mængder partikler. Luftforurening skal mindskes, uanset hvor, så få nu lige nogle proportioner ind i debatten.

@ Arne Lund og andre med forstand på tingene. Jeg er med... Og jeg er enig.
Det sørgelige faktum er, at viden ikke spiller ind. Og det er ikke kun forstokkelse i DSBs rækker, og de ansatte dér, behøver vi ikke i selvsmagning række tunge ad. (Her synes jeg Randi Chriatiansen går over stregen).
Viden spiller ikke ind, ikke bare fordi politikerne er købt af lobbyister, ikke kun fordi de går i selvsving på Christiansborg. Men mest af alt FORDI vælgerne ikke - slet ikke prioriterer den slags forhold. Vælgerne er ligeglade med forurening. Langt mere ligeglade end politikerne på borgen. SÅ ligeglade, at politikere, der forsøger at stille op med ordentlige sager nøsten kan vide sig sikre på at tabe stemmer.
Det er selvfølgelig også fordi vi pumper skattemidler i en pop-presse med grundholdninger langt mere populistiske end nogen politiker. Mens politikerne ryster i bukserne hvert 4. år plus, når der kommer meningsmålinger, så er journalisterne næsten over en kam alene styret af seer-, lytter- eller abonnementstal: Hver eneste dag. Dansk presse er hjemsted for selvpromoverende tøjstativer, der i alt for høj grad er bevidstløse slet forberedte, ukritiske, usikre mikrofonholdere, og vage afskrivere. (Jo! Vi har perlejournalister, men de stikker så tydeligt ud fra mængden). Vi har presseledelser i mediehusene, for hvem kioskbaskere er det eneste kriterium.
Og folk. Ja, de slikker jo bolcherne i sig, for hvem vil ikke gerne se nogen der gerne vil være millionær.
Demokratiet - dialogen mellem politikere og vælger er gennemkommersialiseret, og det betyder, at lottotallene er langt langt langt vigtigere end forureningen på Rådhuspladsen, H. C. Andersens Boulevard eller i S-banen. Og skal vi endelig se en nyhed, så hellere et godt skoleskyderi i Ohio eller Staten Island. Jordskælv i fattige lande er for kedelige.

randi christiansen

Lars dahl - muligt at jeg går over stregen, men så kan det kun skyldes, at dsb er underlagt administrative begrænsninger fra det tåbesegment, du så malende beskriver - befolkningen har ikke mange chancer her > under-u-og fejlinformerede som vi er. Og når endelig info når ud i sidste øjeblik, anerkendes de folkelige protester ikke på trods af det store omfang > 200.000 underskrifter mod dong salg.
Men hvordan kan det være anderledes i konkurrencestatens 'markedskonforme demokrati' - denne parodi på folkestyret.

@ Randi. Jeg ankerkender heller ikke 'gadens parlament' - 200.000 underskrifter KAN gøre indtryk, men de SKAL ikke. Vi har her i landet parlamentarisk demokrati. Og er vi utilfredse med vores politikere, må vi stille op dér, hvor de udvælges 'blandt lige' - nemlig i vælgerforeningerne. Og vælgerforeningerne bør indrette sig sådan, at de løbende har forbindelse til politikerne og ikke lader dem stå alene på Christiansborg omgivet af allehånde veltrænede velbetalte lobbyister, hvoraf mange allerede længe har været deres bekendte, som politikerkolleger eller journalister. Dén sag er bvadr. Men vi må frem i skoene, og ind i vælgerforeningerne, og gøre os gældende dér. Det kan ikke nytte at vi søger venner alene i det 'virtuelle rum' vi må ansigt til ansigt med ligesindede. Og i den folk - ansigt til ansigt med dem, der så er vores vælgerforenings politikere. Her har vi en reel og klar mulighed for at afkorte politikernes karriere.
Tuderiet over at 'vi ikke får informationer' er i familie med længselen efter 'gadens parlament.' Du sidder foran en computer, og kan stille alle mulige spørgsmål, og udsøge alle mulige informationer.
Jeg giver dig ret i, at pressen, som vi skatteborgere hælder tonsvis af kroner i, totalt svigter sin rolle.
Og til sidst, Randi, din tryllesætning om at det ikke kan være 'anderledes i i konkurrencestatens 'markedskonforme demokrati'' - den - den kommer vi ingen vegne med. Jeg synes det er et mislykket forsøg på at forsøge at få sit klynkeri til at lyde intellektuelt, og her står jeg helt af.

randi christiansen

Lars dahl - mørklagte beslutningsprocesser kan ikke fremskaffes på internettets overflow af mere eller mindre verificerede informationer. Det er den offentlige forvaltnings ansvar at holde befolkningen kvalificeret opdateret.
Jeg mener bestemt ikke, at vi skal styres af gadens parlament, men eks med de 200.000 underskrifter illustrerer det ringe kontakt-og informationsniveau iml politikere og befolkning - som i håndteringen af fx dansk energisektor er præget af mørklægning, magtmisbrug, inkompetence og korruption (ref. Jørn alstrup)
Min 'tryllesætning' (hvad kan den fremtrylle?) - er min pt spydigste kommentar til en af nutidens mest eklatante freudian slips > et system underlagt markedet er - det siger vel sig selv? - styret af markedet, og er derfor ikke noget demokrati. Og således er det lykkedes angela merkel, corydon og co at erodere endnu mere af vort skrøbelige folkestyre og i ly af retorikken om 'den nødvendige politik' melde os ind i konkurrencestaten. Det må siges ved enhver given lejlighed, indtil udsagnet enten tilbagevises eller gøres grundløst. Dette er en af folkets talerstole og er derfor et relevant forum.

Hvilket system indeholdende hvad, er underlagt markedet omfattende hvad? Og pludselig optræder valgte politikere, som aktører for hvem det lykkes at erodere folkestyret.
Neoliberal politik er ikke nogen systemisk given faktor. Det er en politisk - altså menneskelig bevægbar faktor. Bevæg den!
Påstanden om 'den nødvendige politik' er en neoliberal floskel, og ikke nogen markedssystemsik iboende funktion. Modsig den!
Demokrati er politisk, altså menneskeligt, og uanset du stempler noget som en freudiansk lapsus eller som noget andet, så er politik mennesker i bevægelse - ikke systemsike autonome kræfter.
Jeg synes det er meget vigtigt, at debattere markedet. Og jeg bliver nogen gange noget mat i sokkerne, når vi bare slynger disse mægtige altomfavnende kategorier ud, og angiver dem som grunden til at det hele er noget lort.
Markedet:
Jeg ser i den vestlige økonomi i al fald to markeder.
1. Et marked der omfatter produktion af varer og køb og salg af samme. Jeg er en af dem, der kalder den økonomi realøkonomi, realkapitalisme om du vil.
2. Et marked der omfatter spekulation. Det såkaldte finansmarked, der handler med luftkasteller, deriviater af værdipapirer, som ikke fremstiller nogen varer, men som snylter på den verden, hvor der arbejdet. Finansmarkedet er blevet det helt dominerende pt.
I Danmark er det jo blevet sådan at mange håndværksmestre, små virksomheder - og store for den sags skyld af sine økonomiske rådgivere er blevet trukket ind i finansmarkedet, hvor de på sekunder kan 'spille' deres formuer væk eller hente gevinster, der får den produktive omsætning i deres virksomheder til at tage sig totalt latterlig ud i størrelse.
I Danmark er der ikke een eneste politisk kraft der gør en fis for at gøre noget ved det. Jeg tror rigtig mange af os ikke fatter, hvorfor det kan gå så galt for Vestas. Vindmøller burde - i lyset af alt hvad vi sådan fornemmer - være til at producere og sæge med fortjeneste. OG her tror jeg i min enfold, at finanskapital er på spil. De gevinster og tab, der er på den slags manipulationer, omgiver muligvis Vestas. Og man kunne måske sige, at Vestas ikke har ret mange realøkonomiske forbundsfæller: De er alle viklet ind i finansspekulation, og vil ikke sætte gevinster over styr på det marked, for at sikre, at fornuftig produktion kan betale sig.
På EU-plan forekommer det mig, at der - f.eks. her i Tyskland ud over den vanvittigt stærke finanslobby - også er en industrilobby, som forsøger at fastholde politikerne på, at det faktisk er produktion, der holder hjulene i gang. Denne EUske industrilobby kæmper i al fald moderat mod finansspekulation - fordi den nok har set faren. Og de holder i noget omfang - også Merkel i tøjler.
I Danmark har vi kun politikere med finanskapitalistisk udsyn. Og alt imens politikere fra Konservative, Venstre, Liberal Alliance osv. skriger op om at det skal kunne betale sig at arbejde, arbejder de politisk for, at det skal det ikke: Det skal kunne betale sig at spekulere. Dér sætter de ind - skattelettelser til spekulation.
Det kan godt være, at fagforeninger ser ud til at være 'kapitalistiske' - og det er de vel i den forstand, at de kæmper for deres medlemmers arbejdspladser. Men der er forskel - i mine øjne - på den kamp, og de neoliberales kamp for frihed til finanskapitalen.
Storbritanniens EU modstand er en fæl alliance mellem finanskapitalismens kæledægge Cameron og UKIPs nationalister. De spærrer for at EU skal kunne sætte ind over for det skattely, som udgør nerven i Londons betydning i verdensøkonomien. Cameron udnytter de enfoldige nationalister i sin kamp for at vinde rum til finansspekulanterne. Og herhjemme tager de danske nationalister det til udtryk for at der er noget 'sundt og godt' i den britiske skepsis over for mastodonten EU.
Men EU er ikke nogen mastodont. EU er et politisk samarbejde. Og jeg kan kun begræde, at det er lykkedes nationalromantiske venstrepopulister som SF og EL, at bidrage til den manglende interesse for, hvad der foregår i de øvrige eu-lande. Og begræde, at det er lykkedes finanskapitalisterne - med god støtte fra DF - at køre politikken i Danmark helt af sporet. Der er snart ikke andet end nationale slagord i hver sætning, nødvendig politik, og neoliberal tankegang tilbage.
Følger man blot en lille smule med, hvad der foregår her i landet, er der mange flere nuancer, meget mere åbenhed osv.
Folkets talerstol. Ja. Jeg har sagt det. Den virkelige talerstol, når det gælder demokratisk parlamentarisme, den findes i vælgerforeningerne. Dér sætter man de vigtigste pæle i dansk politik. Og godt så. For dér kan mennesker af kød og blod træde i karakter. Dér kan de rigtige politiske kampe føres.

randi christiansen

Lars dahl - de slagord, som jeg citerer vore politikere for, benytter de selv til at sælge deres politik. Da jeg første gang så angela merkel citeret for udtrykket 'det markedskonforme demokrati' må jeg sige, at jeg var lige så rystet, som dengang i 89 da man benyttede murens fald til at sælge påstanden om finansielle dereguleringers fortrinlighed til offentligheden - som endte med krise på krise, og som dengang nyrup og co købte. Kort efter merkels absurde statement kommer corydon ud med sit budskab om konkurrencestaten - og i omliggende tid er vi blevet præpareret med udsagnet om 'den nødvendige politik'. Mit formål er at påpege hykleriet og bedraget - i særlig grad rystende, når det igen og igen eksekveres af socialdemokrater.

randi christiansen

Når dertil lægges at størstedelen af planetens værdier kontrolleres af de færreste, den 1%, hvilket gang på gang er dokumenteret - når dk skal kæmpe for at fastholde egen lovgivning ifht eu, hvor højt placeret ansatte har tætte forbindelser til tvivlsomme finansspekulant virksomheder > goldman sachs o.a. - så tegner der sig et ret ubehageligt og stadig ikke fuldt afdækket billede af de egentlige magtforhold. Overfor skumle kræfter som disse forslår de vigtige og nødvendige vælgerforeninger som en skrædder i helvede - og i disse overvågningstider kan du være ret sikker på, at der bliver holdt øje med, hvad der bliver sagt på diverse offentlige og private fora - så sig noget klogt, magten lytter med og har brug for al den vise inspiration, som godtfolk kan mønstre. Magten er jo ikke for klog > bygger sit hus på tjæresand og ødelæggelse af livsvigtige biotoper og matcher til fuldkommenhed den profil, som ikke fatter omfanget af sin egen uvidenhed. Lad os ihærdigt pløje i den kollektive bevidsthed, indtil en kritisk masse forstår, at overlevelse får vi ved at forene vores kræfter i samarbejde ikke i konkurrence med hinanden om overlevelsesressourcer - det er bare for megamaxherredumt.