Læsetid: 4 min.

’Kald du det bare en politisk udmelding’

Niels Egelund gik til angreb på lærerne og anklagede dem for at brokke sig for meget og lave for lidt. Har den kontroversielle professor endegyldigt taget springet fra saglig forsker til politisk debattør?
14. august 2014

Professor Niels Egelund fra Aarhus Universitet sagde mandag til Ekstra Bladet, at lærerne skulle til at tage sig sammen.

»Det er på tide, at lærerne tørrer øjnene og kommer i arbejdstøjet,« sagde centerlederen på Institut for Uddannelse og Pædagogik og tilføjede, at »det er i mine øjne på tide, at lærerne holder kæft med deres pis.« Han gentog sig selv senere samme aften i TV 2 Nyhederne. Men hvordan ser Niels Egelund egentlig sig selv og sin egen rolle i den aktuelle debat om folkeskolen?

»Det er selvfølgelig ikke særlig pænt sagt,« siger han til Information om de konkrete udtalelser. »Men hvis man ser socialpsykologisk på det, der foregår i øjeblikket, så ved man, at det skaber en negativ stemning, når man bliver ved med at høre så mange negative udmeldinger hele tiden. Mange lærere ser slet ikke alt det positive, der også er i reformen. Når jeg er ude og holde foredrag, er folk så sure over den – og det synes jeg ikke er særlig hensigtsmæssigt.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Søren Roepstorff
  • Carsten Mortensen
  • Christian Svenstrup Harder
  • David Zennaro
  • Brian Jensen
  • Heinrich R. Jørgensen
  • Flemming Scheel Andersen
  • Tony Thomsen
Søren Roepstorff, Carsten Mortensen, Christian Svenstrup Harder, David Zennaro, Brian Jensen, Heinrich R. Jørgensen, Flemming Scheel Andersen og Tony Thomsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

"– Men så må det sidste og logiske spørgsmål være: Hvornår er det på tide, at du, Niels Egelund, selv »holder kæft med dit pis og trækker i arbejdstøjet«?"

Hurra! Rigtig godt og velvalgt spørgsmål.

Jens Falkesgaard, Claus Jørgensen, Mads Danfær, Jakob Mosumgaard, Søs Dalgaard Jensen, Torben K L Jensen, Morten Kjeldgaard, Anker Nielsen, Rasmus Kongshøj, June Beltoft, Rune Petersen, Enriquo Longo, Jørn Andersen og Max Hansen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Hvad er der da positivt at sige om reformen?

Niels Peter Jensen, Jens Falkesgaard, Carsten Mortensen, Rasmus Kongshøj, June Beltoft, Enriquo Longo, Flemming Scheel Andersen og Max Hansen anbefalede denne kommentar
Jens Jørn Pedersen

Debatten her, er jeg bange for, afspejler skolereformen. Forstået på den måde, at ligesom "professoren" blander tingene sammen, så blander man også tingene sammen i skolereformen.

Skolereformen afspejler et ønske - hvorfra ved jeg ikke - om at ensrette skolen, så alle børn skal lære det samme.

Jeg er bange for, at skolereformen også indeholder en holdning til, at lærerne ikke passer deres arbejde.

Jeg er også bange for, at børnene skal lide under, at en stor del af danmarks befolkning ikke rigtig "gider".

Vi har nu - heldigvis for brokkehovederne - fået udlændinge, der gider.

DANMARK VILLE LIGSOM ENGLAND VÆRE ILDE STEDT UDEN INDVANDRENE!!!

Om Egelund er en dovenlars skal jeg ikke udtale mig om.

Anne M. Lassen

Niels Egelund har jo helt ret! Der er ingen tvivl om, at drastiske tiltag er nødvendige for at få en fornuftig folkeskole til glæde for vores børn og deres fremtid! Det bør også lærerne indse, men forandringsparathed er åbenbart en dyd, som lærerne - i modsætning til ansatte i det private erhvervsliv - endnu ikke behersker.

Helle Walther, Malan Helge og Niels P Sønderskov anbefalede denne kommentar
Flemming Scheel Andersen

Der kan siges meget negativt om skolereformen, og det bliver der også.
Det drejer sig om vort vigtigste råstof, vor fremtidige menneskelige materiale og hvordan vi behandler det med respekt og omhu.
Det har de der har den aller tætteste kontakt og ekspertise, lærerne, nogle bekymringer, som bliver fremført, synes jeg, men meget stor forsigtighed og næsten for afbalanceret.

Når disse argumenter ikke kan imødegås med argumenter længere og virkeligheden bakker lærernes bekymringer op til fulde med en kaotisk skolestart til følge, hvad er så svaret fra " en af vore fremmeste eksperter" og arkitekterne bag miserén??

Det er på tide, at lærerne tørrer øjnene og kommer i arbejdstøjet

Først en nedladende bemærkning, som betyder at lærernes, underbyggede og nu efterhånden beviste bekymringer, skal afvises som et surmulendes barns indvendinger man ikke skal tage alvorligt og dernæst antyder manden at lærerne ikke har udført deres arbejde loyalt, hvilket han ikke har det fjerneste belæg for.
I sandhed en uvildig ekspert vi alle kan være stolte af.

det er i mine øjne på tide, at lærerne holder kæft med deres pis

Igen røber denne "ekspert" i vor høj grad at han vægter andres meninger og begrundede faglige indvendinger og dermed kommer han selvfølgelig også til at komme med en fortælling om, hvordan skolereformen er skabt, om hvordan den har fået så ringe en udformning, og hvorfor man holder fast i den, som kun en bedrevidende ekspert kan gøre det.

Sune Kjeldsen, Søren Roepstorff, Carsten Mortensen, Jens Falkesgaard, Peter Jensen, Per Kaas Mortensen, Majbritt Nielsen, Claus Jørgensen, Jakob Mosumgaard, Søs Dalgaard Jensen, Bertin Bonde Olesen, Morten Kjeldgaard, Martin Andersen, Rasmus Kongshøj, Brian Jensen, Niels Duus Nielsen, Jørn Petersen, Vibeke Rasmussen, Niels Mosbak, Rune Stilling, June Beltoft, Dan Johannesson, Dorte Sørensen, Lise Lotte Rahbek, Karin Jønsson, Marianne Rasmussen, Enriquo Longo, Viggo Helth, Jens Jørn Pedersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Anne M. Lassen, jeg forstår ikke din kommentar. Du må være komplet ude af stand til at forstå den måde, en lærer lever og arbejder på. Måske er problemet, at mange render rundt med forestillinger fra dengang, de var børn og ikke så, hvad der skulle til for at præstere undervisning. Men tilstrækkeligt mange må i dag have erfaring med formidling til at vide, hvad det kræver af forarbejde. Men det er måske for vanskeligt at overføre sine egne joberfaringer til et fuldkommen parallelt arbejdsområde? Det skule man tro.

Lars Dahl, Jens Falkesgaard, Morten Pedersen, Claus Jørgensen, Martin Andersen, Brian Jensen og Jens Jørn Pedersen anbefalede denne kommentar

Man kan ikke adskille fagligheden og den politiske holdning til reformen.
Hør bare den gamle lærer og nye politiske leder - Pape.

Niels Engelsted

Det omfattende had mod lærerne bør også inkluderes i regeringens nye kommissionsarbejde om hate-crimes.

Lars Dahl, Finn Bendixen, Jens Falkesgaard, Carsten Mortensen, Peter Knap, Majbritt Nielsen, Torben Kjeldsen, Claus Jørgensen, Søs Dalgaard Jensen, morten andersen, Mads Dahl, Brian Jensen, Flemming Scheel Andersen, Vibeke Rasmussen, Tue Romanow, Niels Mosbak, Sabine Behrmann, Dorte Sørensen, Lise Lotte Rahbek, lars abildgaard, Steffen Gliese, Kim Houmøller og Jens Jørn Pedersen anbefalede denne kommentar

Anne M. Lassen
14. august, 2014 - 10:39

Vi er altså nogle forældre - der er mere en super tilfredse med det vi HAVDE!!
Jeg bider også mærke i undersøgelsen - hvor flertallet af forældre - allerede er tilfredse med den nye skolereform. "Så er det meget nemmere at planlægge ...." - ja lige præcis!

Brian Pietersen, Søren Roepstorff, Christian Svenstrup Harder og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Marianne Rasmussen

Bemærk den nedladende sætning: "Ja, men jeg er jo også professor. "
Med et lille afslørende "jo", som for nylig fik en kendt politiker i fedtefadet. "Sådan er det jo!"

Lars Dahl, Jens Falkesgaard, Per Kaas Mortensen, Majbritt Nielsen, Martin Andersen, Brian Jensen og Viggo Helth anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Ja det er jo dejligt at være professor på en arbejdsplads, hvor der er masser af mulighed for at arbejde hjemme og selv bestemme, hvornår og hvorledes man lægger sin arbejdsindsats! Og dejligt for Danmark, at der stadigvæk er nogle lærere, der magter at brokke sig over tingenes uretfærdighed, på trods af, at det efterhånden nærmest er en dødsynd, at påpege noget negativt!

Sune Kjeldsen, Lars Dahl, Niels Vestergaard, Finn Bendixen, Jens Falkesgaard, Torben Kjeldsen, Claus Jørgensen, Martin Andersen, Brian Jensen, Flemming Scheel Andersen, Steffen Gliese, Viggo Helth, Jørn Petersen, Rune Stilling, Dan Johannesson, Lise Lotte Rahbek og Karin Jønsson anbefalede denne kommentar
Thomas Faisst

Anne M. Lassen:
Jeg ved ikke hvor du har din viden om "manglede forandringsparathed" fra i det offentlige.
Jeg har været nogenlunde lige meget i det private og det offentlige, og jeg genkender ikke dit udsagn.
I en privat virksomhed kan arbejdsgiveren godt vælge at spare, ved at ændre på kvaliteten af produktet, eller "gøre det smartere" som det i innovationssproget hedder.

Medarbejderen ved dog altid god,t om forandringen er til det værre eller bedre - de skal jo kende specifikationerne, for at producere, rådgive og sælge - alt andet vil i sidste ende medføre lukning.

Som jeg opfatter årsagen til konflikten, så er der sket er klar ændring af produktet " folkeskolen" . Man har udviet tilbuddet, samtidig med at man har sparret penge.
Når lærerne så, med konflikt, går opmærksom på at konceptet ikke holder. Så går arbejdsgiveren ud, og sammen med professoren, og får det til at se ud som om at det er lærerne som er problemet.

Det var aldrig blevet håndteret på den måde i en privat virksomhed.
Havde man fx.sat akkorden op på et slagteri, og slagterimedarbejderne var utilfredse med den.
Så havde direktionen aldrig brugt fødevare kontrollen ( analog til professoren) til at sige at medarbejderne var dovne, og bare skulle se at komme til transportbåndet igen - og at det i øvrigt ville være deres skyld hvis kunderne fandt bensplinter i kødet.

Det er blandt rædselsvækkende at høre at man sætter ikke-lærere til at undervise/ hjælpe i lektie cafeerne.
Det er det ud fra det simple princip, at det er bedre ikke at lære noget, end at fejlindlærer !
- og det har oplevet flere gange i den periode jeg ahr haft barn i folke- og privatskole.

Lars Dahl, Finn Bendixen, Jens Falkesgaard, Peter Knap, Morten Pedersen, Majbritt Nielsen, Claus Jørgensen, Søs Dalgaard Jensen, Flemming Scheel Andersen, Marianne Rasmussen og Rune Stilling anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

- "Jeg kan godt kalde det en forskningsbaseret vurdering,« siger Niels Egelund, »for jeg har i øjeblikket gang i et projekt, hvor vi spørger lærerne, om de er klædt på til inklusion. Det synes lærerne generelt ikke, at de er. Kun 27 procent svarer, at de har været på efteruddannelse. Men hvis man spørger skolelederne, svarer de, at alle lærerne har været på forberedende kurser. Så der er en negativisme at spore, som breder sig ud i det hele i øjeblikket – og det er ærgerligt.«-
Dette citat fortæller det ikke NE holdning - han tror ikke på lærerne , men på skolelederne, Er det det NE kalder forskningsbaseret vurdering?

Finn Bendixen, Jens Falkesgaard, Per Kaas Mortensen, Majbritt Nielsen, Søs Dalgaard Jensen, Morten Kjeldgaard, Martin Andersen, Brian Jensen, Bo Kristensen og Mads Kjærgård anbefalede denne kommentar
Glenn Lynge Andersen

Er "det er i mine øjne på tide, at lærerne holder kæft med deres pis" overhovedet et "politisk synspunkt" ?

For mig lyder det snarere som et overlegent, umodent "bøvs" fra en arbejdsgiver?

Carsten Mortensen, Finn Bendixen, Jens Falkesgaard, Morten Pedersen, Majbritt Nielsen, Søs Dalgaard Jensen, Martin Andersen, Brian Jensen, Steffen Gliese, Marianne Rasmussen og Rune Stilling anbefalede denne kommentar

Anne Lassen skriver ovenfor om lærernes manglende "forandringsparathed", men hvis man ikke er "forandringsparat", kan man ikke være lærer. Eleverne forandrer sig hele tiden, lovgivningen forandrer sig, omgivelsernes forventninger forandrer sig og de politiske vilkår, vi arbejder under, forandrer sig, og, ja, virkeligheden og den verden, vi underviser til, forandrer sig. At man er klar til forandring betyder bare ikke, at forandringer nødvendigvis anses for fornuftige, rimelige eller formålstjenlige, og hvis der tages initiativer, man som fagprofessionel har forbehold over for, tager man altså ikke sin rolle alvorligt ved at tie. Man har da pligt til at gøre opmærksom på uhensigtsmæssigheder eller decideret dumhed.

En hovedårsag til miseren med skolereformen er sammenkædningen med lærernes arbejdstidsregler. Egentlig giver det god mening at afskaffe en fast kobling mellem undervisningstid og forberedelse. Man kan sikkert godt hævde, at al undervisning kræver samme forberedelse, men det harmonerer ikke med virkeligheden, for selvfølgelig kræver noget undervisning kræver mere tid til forberedelse end anden. Det er også ganske hensigtsmæssigt med en klar ansvarsfordeling, så lad os også med det samme anerkende lederens ret til suverænt at uddelegere opgaverne. Man kan bare diskutere, om det er særlig smart at indføre disse ændringer samtidig med en skolereform, som lærerne sågar skal være med til at finansiere ved at undervise mere. Tidsregistreringen, hvad man så end måtte synes om den, kan ses som et modtræk fra fagforeningen som lærernes værn mod at arbejde mere end andre lønmodtagere. Tilbage står tilstedeværelseskravet, som jeg har meget vanskeligt ved at se som andet end en kontrolforanstaltning affødt af mistillid. Netop mistillid til lærerne ser jeg som den væsentligste årsag til modvilje mod reformen.

Reformen rummer efter min mening en række udmærkede elementer, f.eks. opblødningen af lektionsbegrebet, muligheden for lektielæsning på skolen og inddragelse af pædagoger og andre faggrupper i undervisningen. Tankerne om afveksling i skoledagen er glimrende, og det samme gælder bevægelse, arbejde ”på en anden måde” og forberedelse i teams. Intet af det er imidlertid for alvor nyt og kunne, selv hvis det havde været nyt, sammen med det egentligt nye lige så godt være gennemført i samarbejde med lærerne og med bevarelse af lærernes fleksibilitet i opgaveløsningen.

KL og regering kørte samtidig en konfrontatoriske stil, og gør det til dels stadig, og når den ses sammen med manglende tillid til lærerne, er utilfredsheden vel ikke så svær at forstå.

jens peter hansen, Finn Bendixen, Jens Falkesgaard, Steffen Gliese, Per Kaas Mortensen, Claus Jørgensen, Paul Peter Porges, Martin Andersen og Rune Stilling anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Det er egentlig synd, for er der rigtigt mange forskere på DPU/Århus Universitet, som ved hvad de taler om, og som har god styr på tingene, at de drukner i den "Egelundske" diskurs. Bortset fra det, så må man da sige, at det er lidt forunderligt, at Egelund altid mener det samme som Venstre (og i det her tilfælde regeringen) eller er det Venstre og regeringen, der mener det samme som Egelund? Men det er et generelt problem, ikke kun i Egelunds tilfælde, at medierne ikke oplyser, hvilken platform en forsker udtaler sig fra, og her mener jeg den politiske. Så vidt jeg ved er Egelund Venstremand, og har vist nok været på tale som et muligt bud til posten som undervisningsminister under VK regeringen, så manden er jo ikke værdimæssig neutral. Efter min mening burde han slet ikke tages med som ekspert vidne! Man kan jo ikke bruge hans udsagn til noget andet end til at farve debatten. Desværre er journalister dovne og de strømmer over, hvor gærdet er allerlavest. Mit råd ville være: "Prøv at bruge nogle andre forskere, der er masser af dem!"

Benjamin Lau Jensen, Jens Falkesgaard, Peter Knap, Morten Pedersen, Per Kaas Mortensen, Majbritt Nielsen, Torben Kjeldsen, Claus Jørgensen, Martin Andersen, David Zennaro og Viggo Helth anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

Tænk at en professor så hurtigt kan smide sin anstændighed over bord.

Staten vrider armen rundt på lærerstanden, for derefter at have en statsansat professor belære dem om at de skal smile mens de synker (bevidst tvetydigt ordvalg).

Hvor er vi henne?

Er der en professor med velbevaret integritet, der lige gider rejse sig?

Med venlig hilsen
Lennart

Benjamin Lau Jensen, Søren Roepstorff, Jens Falkesgaard, Carsten Mortensen, Peter Knap, Steffen Gliese, Claus Jørgensen, Olav Bo Hessellund, Martin Andersen, Heinrich R. Jørgensen, Flemming Scheel Andersen, Viggo Helth og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

"Er der en professor med velbevaret integritet, der lige gider rejse sig?"

Det er der jo nok, men så vidt jeg har hørt en lille fugl kvidre om, så får du en skriftlig advarsel, hvis du ytrer sig kritisk imod det topbosserne siger! Så folk holder deres kæft og beholder deres job! Det er jo sådan det er, i det offentlige i dag!

Jens Falkesgaard, Carsten Mortensen, Claus Jørgensen, Martin Andersen, Lennart Kampmann, David Zennaro, Brian Jensen, Heinrich R. Jørgensen, Marianne Rasmussen og Jørn Petersen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

"Men hvis man ser socialpsykologisk på det, der foregår i øjeblikket, så ved man, at det skaber en negativ stemning, når man bliver ved med at høre så mange negative udmeldinger hele tiden."

Og, Niels Egelund, hvordan synes du så selv det går med at ytre sig positivt?

Lars Dahl, Carsten Mortensen, Jens Falkesgaard, Morten Kjeldgaard, Christian Svenstrup Harder, Martin Andersen, Peter Andersen og Viggo Helth anbefalede denne kommentar
Jørn Petersen

Det er sørgeligt at opleve Egelund blive en del af uhyrets væsen, der var engang hvor vi faktisk tog ham alvorligt.

Flemming Scheel Andersen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Egelunds opførsel er virkelig bemærkelsesværdig, men pressen elsker ham, fordi han altid og uden undtagelse langer ud efter nogen og skaber konflikt. Som forsker snakker han som vinden blæser.

Her på det sidste har fx hævdet, at reformen bygger på de gode erfaringer fra de højtscorende nationer som Finland, Japan, Singapore og Ontario. Hvordan kan han få sig selv til at sige sådan noget sludder.? Det kan kun være imod bedre vidende!

Det er en kendsgerning, at finnerne på snart sagt alle områder i skolepolitiken gør det stik modsatte af denne reform. Deres lærere har udstrakt selvstyre i forvaltningen af deres daglige arbejde, de har ingen nationale test, heller ingen afgangsprøver, og de har et maksimalt ugentligt undervisningstimetal på 24. De har stort set ikke ændret deres folkeskolelov i 30 år.

Japanerne, som Egelund fremhæver for deres lærersamarbejde, har et maksimalt årligt undervisnings(klokke-)timetal på 500, svarende 666 lektioner eller 16,6 undervisningslektioner om ugen på dansk grund. Det giver jo nogle helt andre muligheder for lærersamarbejde end danske lærere har, når de ligger oppe på 27-29 ugentlige lektioner.

I Singapore har lærerne ligesom finnerne en meget høj grad af autonomi, og de ville falde om af grin, hvis man belærte dem om bygning af fuglehuse og gedeslagtning i skolen.

Det helt gennemgående træk ved de højtpræsterende skolesystemer er ifølge analysebureauet McKinsey - der har leveret et par omfattende rapporten desangående til OECD - er, at de er opbygget i tæt samarbejde med lærernes fagforeninger. Men her til lands begynder man en skolereform med at erklære lærerne krig og forsøge at knuse deres fagforening!

Det fantastiske er, at Egelund naturligvis VED disse ting: Se fx her, hvad han udtalte til Inf. for 1½ års tid siden om finansieringen af reformen. Information skrev:

"Tænketanken Kraka har regnet på sagen og er kommet frem til, at den såkaldte helhedsskole vil koste fem milliarder i den billigste model og 12 milliarder i den mest omfattende, hvor lærerne underviser fra klokken 8 til 16.

Det koster mange penge i lærerløn.

Ifølge Berlingske håber regeringen på, at forårets overenskomstforhandlinger mellem lærerne og kommunerne resulterer i mindre forberedelsestid til lærerne og mere undervisning i klasselokalet.

Men det kan være svært at finde pengene på den måde, mener Niels Egelund, folkeskoleekspert og professor ved Aarhus Universitet.

- Der er ingen tvivl om, at Kraka regner rigtigt. Men jeg tror ikke på, at man kan opnå det her ved at vride armen om på lærerne ved overenskomstforhandlingerne, siger han til Berlingske.

- Det vil lærerne opleve som en markant forringelse af deres arbejdsvilkår, og det får man dem ikke sådan lige til, tilføjer professoren. "

Dengang kunne han sagtens se problemet, men nu skal lærerne så bare "holde kæft med al deres pis"?

Egelund vælter rundt i skolen som en elefant i en glasbutik. Forleden skosede han Bondo, fordi denne igen gjorde opmærksom på at lærerne ikke kunne nå at forberede undervisningen, med en bemærkning om, at 'der findes ingen dokumentation af forberedelsens betydning'. Nej, hr professor, og der findes heller ingen dokumentation for betydningen af ilt, mad og drikke for undervisningen. Behøver lærere mon overhovedet at drikke noget? Visse ting er bare så indlysende, at ingen kunne finde på at spilde tid på at dokumentere dem. Heriblandt at en lærer har brug for at være velforberedt, når han går ind til sin undervisning.

Egelund taler som vinden blæser - altid magthaverne efter munden. De kvitterer ved altid at gøre ham til tovholder i deres projekter.

Han står også for følgearbejdet omkring inklusionen. Det foregår på den måde, at han og hans team gør op, hvor meget specialundervisning det lykkes kommunerne at få nedlagt. Altså hvor mange børn der sendes retur fra special- til almenundervisningen. Egelund ved udmærket godt, at dette tal INTET siger om, hvorvidt de overflyttede børn overhovedet er inkluderet. De siger kun, hvilket rum de sidder i. De kan sagtens sidde der og være endnu mere ekskluderet end de var på specialskolen. Men det ønsker politikerne ikke at vikde noget om, og derfor fortæller Egelund dem det heller ikke.

Hvad der driver ham, er ikke godt at vide. Til gengæld ved vi, at han har verdens formentlig dyreste hobby, jetfly, som han har et par stykker af, der luftes med jævne mellemrum...

Benjamin Lau Jensen, Brian Pietersen, Søren Roepstorff, Lars Dahl, Karsten Kølliker, Finn Bendixen, Jens Falkesgaard, jens peter hansen, Rune Stilling, Peter Jensen, Peter Knap, Morten Pedersen, Per Kaas Mortensen, Torben Kjeldsen, Bernd Åke Henriksen, Claus Jørgensen, Rasmus Kongshøj, Jakob Mosumgaard, Bertin Bonde Olesen, Olav Bo Hessellund, Morten Kjeldgaard, Paul Peter Porges, lars abildgaard, Christian Svenstrup Harder, Niels Engelsted, Anker Nielsen, Martin Andersen, Peter Andersen, Martin Karlsson Pedersen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Heinrich R. Jørgensen, Tony Thomsen, David Zennaro, Niels Duus Nielsen, Flemming Scheel Andersen, Vibeke Rasmussen, Steffen Gliese, Benny Jensen og Jens Illum anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

Det er fantastisk, man kan slippe af sted med at kalde sig ekspert i folkeskolen, og så samtidig mene at man kan få noget som helst godt ud af at lave en Totalskole-reform, uden at gøre det i konstruktivt samarbejde med lærere og elever.

I Danmark kan alle åbenbart blive noget stort.

Brian Pietersen, Carsten Mortensen, Finn Bendixen, Karsten Aaen, lars abildgaard, Martin Andersen, Steffen Gliese og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Flemming Scheel Andersen

Jeg kunne faktisk sagtens finde på mere rammende betegnelser, for ham professorens udmeldinger.

Men ingen pæne betegnelser.

Lars Dahl, Claus Jørgensen, Rasmus Kongshøj, Martin Andersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Der er altid disse gamle hanelefanter, der ikke er fulgt med tiden, men vil bringe os tilbage til deres barndom i 50erne. Egelund, Sønderskov - næsten synd, at det synes at klæbe til fornavnet Niels.

Lars Dahl, Carsten Mortensen, Jens Falkesgaard, Bernd Åke Henriksen, Rasmus Kongshøj, Martin Andersen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Ofte får man en fornemmelse af, hvilken person man har med at gøre, hvis man kender en smule til personens gøren og laden. Desangående har jeg fundet et par artikler feem om "hanelefanten" Egelund.

Nedenstående er en artikel om hvordan han som 49 årig fik lyst til at få luft under vingerne, og derfor sagde farvel til sit ægteskab ... egenrådig, selvhævdende og egoistisk er de ord, jeg fik på læberne, efter at have læst artiklen.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/familieliv/niels-egelund-alle-b%C3%B8r-...

Nedenstående er et læserbrev fra speciallærer Jørn Mortensen:

http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE6411230/tilliden-til-niels-eg...

Her et par ord fra NE, om at en lussing eller to, ikke skader indlæringen:

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/14471698

Søren Roepstorff, Rasmus Kongshøj, Steffen Gliese og Martin Andersen anbefalede denne kommentar
erling jensen

Tak til Niels Christian Sauer for lødige argumenter, der klart stiller Niels Egelunds underlødige og primitive debatform til skue.
Det er som altid en fornøjelse at læse dine indlæg, som her om folkeskolen, hvor du viser en viden, der burde være normen og ikke undtagelsen, eller når du blander dig i debatten om den i mine øjne barbariske skik med at omskære drenge.

Erling Jensen, cand.jur.

Finn Bendixen, Jens Falkesgaard, Rasmus Kongshøj, Olav Bo Hessellund, Morten Kjeldgaard, lars abildgaard, Jens Illum, Flemming Scheel Andersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Carsten Hedegaard Jensen

Jeg kan ikke tage en person alvorligt, hvis løsning på konflikt er at slå elever. Det burde andre heller ikke gøre. Og hans ekspertise er 10-20 år forældet, hvis ikke mere.

Rasmus Kongshøj, Peter Wulff, Karsten Aaen og Morten Kjeldgaard anbefalede denne kommentar

Som en af bagmændene bag reformen er han nødt til allerede nu at starte hetz mod lærerne, så er ansvaret placeret, hvis det mislykkes. Vi vil ALDRIG opleve at en politiker eller Egelund påtager sig bare et minimum af ansvar i tilfælde af, at nogle af varmlufts ballonerne falder til jorden.

Søren Roepstorff, Benjamin Lau Jensen, Lars Dahl, Jens Falkesgaard, erling jensen, Steffen Gliese, Karsten Aaen, Claus Jørgensen, Rasmus Kongshøj og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

I dag optrådte Egelund live på Ekstra Bladets tv. Her bedyrede han, at han INTET har haft at gøre med denne reform, men at han er vældig begejstret for den. Og så gentog han minsandten den kritik af koblingen mellem reform og arbejdstidslov, som han også citeres for i mit indlæg herover. Det var simpelthen torskedumt, det regeringen her gjorde, mente han. Manden taler med mindst to tunger.

Lars Dahl, Jens Falkesgaard, erling jensen, Steffen Gliese, Karsten Aaen, Claus Jørgensen, Rasmus Kongshøj og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Den mand skal ignoreres, han har haft sin mission. Reformen er en realitet, og da lærerne i langt de fleste tilfælde vil gøre deres bedste under de rammer de får må vi se hvad der sker.
Vigtigst er skoleledere som ikke agerer som vi alene vide og dermed giver plads til arbejdsglæden.

Helle Walther, Steffen Gliese, Bernd Åke Henriksen og Brian Jensen anbefalede denne kommentar

"»Men hvis man ser socialpsykologisk på det, der foregår i øjeblikket, så ved man, at det skaber en negativ stemning, når man bliver ved med at høre så mange negative udmeldinger hele tiden."

Niels Egelund, hvis du vidste noget om socialpsykologi - og ikke blot kan udtale termen - ville du vide at beklagelser og kritik aftager, når de bliver lyttet til den. Når kritik mødes sagligt og tages alvorligt, er kritik slet ikke så besværlig at have med at gøre ... det er kun, når man på magtfuldkommen vis trumfer sine egne interesser og idéer igennem, uden at ville lytte til kritik, at man for alvor får besvær. Så dér står I, du, undervisningsministeriet, KL og skolelederne. So uforstående, uansvarligt og ubegavet agerende, forvoksede børn. Socialpsykologisk set kan det nemlig ikke undgås at jeres fremfærd vil avle voldsom modstand og kritik, hvilket du burde vide. Men din tilsyneladende grænseløse uforstand og idiosynkratiske trang til positivistisk-mekanisk regulering af vores folkeskole afskærer dig tydeligvis. Og din egen, negative stemning plager dig naturligvis. Hvilken ynk.

Lars Dahl, Jens Falkesgaard, Flemming Scheel Andersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Carsten Mortensen

Forandringsparathed, ja-hat, tør øjnene, ta' en tudekiks ....altsammen udtryk som samlet fortæller deres egen historie om den tid vi lever i:
Hold kæft, ret ind, gør hvad der bliver sagt.......ikke meget samarbejde i det.

Vibeke Rasmussen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Helle Walther

DLF formand samt andre afskyr den reform, de vil ikke forandring. Egelund som jeg normalt ikke bryder mig meget om, har en pointe. De positive lærere tør ikke ytre sig så får de med krabasken af deres TR på skolerne. Den reform er god. Den vil virke. Men ting tager tid. Ikke alle skoler har ledere der er den opgave voksen. Og Sauer som side op og side ned tæsker løs på de ,der ser positivt på reformen, bidrager jo til at understøtte det negative.
Der er skoler , hvor det halter og hvor de nok skal mere tid til at få alt på plads og det er så også ok, der kommer jo ingen med kontrolbarometer i morgen.
Andre heldigvis de fleste har god styr på det og er kommet godt fra start.
hvis man som jeg har fulgt med, deltaget i konferencer herom gennem de sidste 5 år, selv om det er på sidelinjen, så har jeg oplevet ledere og lærere som er dybt engagerede og andre som straks tog nej hatten på.
hvordan tror lærerne lige det er på andre arbejdspladser. Måske skulle man lave lærererhvervspraktik, så de prøvede jobbet fra 8 til 16 på det alm. arbejdsmarked både i håndværker branchen og i det private erhvervsliv.

Flemming Scheel Andersen

Helle Walther

Som sædvanligt er du enøjet udfra din egen tro og vrøvler stygt udfra dette alene vide standpunkt.
Den reform er god. Den vil virke.

Skidt med argumenterne og betænkelighederne, for slet ikke at tale om de vanskeligheder der nu allerede viser sig + det man ikke har tænkt på.
Modargumentation bruger du ikke tid på.
Og du ved det jo, for du har været med til konferencer, så du har måske også en andel i makværket??
Jamen så SKAL det jo med fandens vold og magt være godt??

Egelund har da disciple.

jens peter hansen

Der skrives at man burde spørge andre end Egelund. Selvfølgelig burde man det, men er der andre der stiller op ? Desværre forekommer det mig, at der ikke er andre såkaldte eksperter der ellers ytrer sig, og DPU leverer stort set ikke andet end den ene rapport efter den anden som fremstiller lærerne som ureflekterede rutinemennesker. Lærerforeningen har gud ske lov Sauer, (desværre næsten den eneste), som kommer med kvalificerede indlæg i skoledebatten ellers er det en forening, som i den grad IKKE har været i stand til at give lærerne et positivt image i befolkningen. Derfor har de dovne journalister let spil. Spørg bare Egelund, han har altid er hurtigt svar, forekommer at være løsenet. Og uheldigvis har Egelund formentlig en større klangbund befolkningen end lærerforeningen. Det bliver næppe anderledes før lærernes forening finder andre veje end brok over manglende forberedelsesfaciliteter på skolerne. De kommende år vil vise at den ny arbejdstid nok forandrer skolen, men også reducerer forældrenes forhold til skolen til et professionelt klientforhold med faste åbningstider og venteværelse. Inderligheden, for nu at være lidt højtidelig, er sat på porten og præstationsræset er det ny mantra. Men det er vel det man vil.

Niels Engelsted

Arbejdsmiljøreglerne gælder ikke for skoleelever, men de gælder for lærere. Har alle kommuner og skoleledere tænkt på denne forskel, når de nu skal oprette de mange arbejdspladser for lærerne uden for klasseværelserne? Man kan for eksempel ikke bare bruge de gamle skolepulte, pedellen har stuvet ned i kælderen.

Flemming Scheel Andersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Virke på hvad, Helle Walther? Det er det sædvanlige socialdemokratiske pis, hvor man ikke accepterer, at nogle vil noget andet i samfundet end majoriteten. I stedet tager man skoleglæden fra dem, der har fornøjelse af den, for at give den til dem, der ikke bryder sig om den, af forskellige årsager. Man kan helt sikkert gøre noget for denne minoritet af børnene, men man skal kraftpetervæltemig ikke lave alt om for at føje dem. Hvis skolen var blevet indrettet med daglig fysisk udfoldelse som nu, var jeg blevet storpjækker. Hvis jeg ikke havde haft min frihed kl. 12, 13 eller 14 - progressivt efter klassetrin - til at gå på biblioteket, gå ture og tænke, læse, skrive, herunder diktere andres stile, havde jeg aldrig fundet mig til rette i dette samfund, og jeg havde under ingen omstændigheder fundet mig selv. Og det havde mine lege- og ungdomskammerater heller ikke.

Steffen Gliese

Spørgsmålet er jo, hvad reformen vil virke på: den vil virke på at skabe en mere autoritetstro og uvidende befolkning, der arbejder for bruttonationalproduktet i stedet for faktisk løsning af konkrete opgaver.

Flemming Scheel Andersen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Helle Walther

Flemming Andersen@ Mange år erfaring med forsøg , hvoraf de gode får lov at gå videre, kan du jo godt klandre mig for. Lige så vel som du farer op og skælder alt og alle ud som er uenig med dig, så har jeg ret til ud fra egne erfaringer at sige dig imod og det gør jeg. Jeg havde 37 UV timer da jeg startede og tro nu ikke, det var gammeldagsundervisning der blev i dag leveret. Jeg kom fra et meget avanceret seminarium, som havde nogle af de megetkendte pædagoger og nye valg linjer osv. Mange af de ting jeg startede op allerede dengang er fortsat i folkeskolen i dag . Derfor gider jeg ikke høre mere brok, kald mig det du vil, jeg ved hvad jeg taler om, har følt alt det du klage rover på egen krop. Så jeg gentager den reform er god og den vil virke.

Helle Walther

I synes at have gået i sorte skoler, peter Hansen, det gjorde jeg ikke som barn og ung, jeg gik i en meget spændende skole med dygtige lærere. Og efter år i den sociale slum, på Chr. havn hvor jeg arbejdede besluttede jeg at gå lærervejen. Det har jeg aldrig fortrudt, Bertel Haarder var slem, meget slem at arbejde under, men der var også godet tiltag, fandt man da ud af ved at prøve dem af. Jeg har arbejdet under 8 blå og røde UVM. de blå var de værste, men alligevel vil jeg ikke bytte et år væk af de år jeg var i folkeskolen, og var jeg ung i dag ville jeg gå på igen med brask og bram.

Helle Walther

Det kører udmærket med Helhedskolen i andre EU lande, så hvorfor ikke herhjemme. Men jeg synes det er helt fint du har fundet din rette hylde, og det kan man, den enkelte jo fortsat gøre, der er jo frit skolevalg inden for flere felter. Men jeg synes I fra Ø? har meget svært ved at acceptere folk, der er uenige med jer, så er det dem der er galt på den ikke jer her der blogger med de samme holdninger uanset emnet. Du må synes for mig hvad du vil, men jeg forbeholder mig samme rettighed.

Det er ikke gjort med at sige sin mening. Det er lige så vigtigt at lytte til og respekter andres mening. Det var ikke den opfattelse hovedparten af lærerne havde ved den nye skolelovs tilblivelse. Det er hovedproblemet, og ikke hvad man gør andre steder. Der er også nogle steder, man har dødsstraf. Så kan vi vel også have det i Danmark, apropos de mange indbrud.

Steffen Gliese og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Sider