Læsetid: 3 min.

Pisk og omsorg får HF-studerende i skole

Randers HF & VUC har gennem fem år arbejdet på at nedbringe fraværsprocenterne. En klar struktur, sanktioner og hensyn til den enkelte elev har fået eleverne i skole
1. september 2014

En ud af 12 studerende på Randers HF & VUC er fraværende i mere end 20 procent af timerne. Det viser tal fra hf2net.dk og MetroXpress. Dermed er fraværet på Randers HF & VUC det laveste blandt de ni skoler, som er med i opgørelsen. Det lave fravær i Randers er ifølge fraværsinspektor på skolen, Anders Bach, et resultat af et målrettet arbejde, der begyndte i 2009.

Fraværet var dengang så stort, at skolen valgte at ansætte Anders Bach som fraværsinspektor til at tage hånd om problemet. Fraværsinspektorens opgave er at holde øje med elevernes fravær og samtidig sørge for at aflaste lærerne på området, så de kan fokusere på undervisningen.

Anders Bachs første tiltag var faste grænser for, hvor meget fravær skolen tillader. Eleverne på skolen møder i dag den første konsekvens, når deres fravær når 10 procent.

»Så skal den studerende til samtale med en studievejleder, som vi følger op på tre uger senere. Hvis den studerende ikke har reduceret sit fravær i den tid, får vedkommende en skriftlig advarsel. Og der er ikke så meget at diskutere. Hvis de stadig ikke forbedrer sig, ryger vedkommendes SU, og studerende under 18 år bliver indkaldt til samtale med deres forældre,« siger Anders Bach.

Ifølge ham er det nødvendigt, at eleverne møder konsekvenser og faste rammer.

»Problemet er, at vi skal helt derud, hvor vi rammer de studerende økonomisk, før tingene giver mening for dem. Men det betyder også, at mange af truslerne om at tage deres SU aldrig bliver ført ud i livet, fordi den præventive effekt er nok,« forklarer Anders Bach og uddyber, at skolen truer med at tage en elevs SU cirka i 60-70 tilfælde om året.

Udover at stå for tilsyn og sanktioner over for de elever, der har højt fravær, er det også vigtigt at finde ud af, hvorfor den enkelte elev ikke møder op.

»Hvis der ikke har været nogen grund, ryger de videre i sanktionssystemet. Men hvis den studerende har nogle faglige eller psykiske problemer, har jeg adgang til en del ressourcer, som vi kan sætte i gang for eleven,« siger Anders Bach.

Tutorer hjælper

I dette skoleår har der været lektiehjælp til fagligt svage elever, mens elever med psykiske udfordringer har får tilknyttet en tutor blandt skolens lærere.

Elever med ADHD får af tutorerne hjælp til at sætte struktur på hverdagen som studerende, så de får en bedre chance for at gennemføre den toårige HF.

»Vi får mange, som ikke er blevet set og observeret i folkeskolen, hvor de har fået lov til at have et mønster med højt fravær. Hos os får de lige pludselig oplevelsen af, at de bliver set og hørt, og der bliver taget hånd om dem. Og det betyder, at de begynder at møde i skole og ved, at de kan komme og spørge os om hjælp – og få den,« siger Anders Bach.

Skolens udgifter til indsatser mod fravær er finansieret af både skolens egne midler og tilskud fra staten. Pengene fra staten kommer fra en pulje, som alle ungdomsuddannelser får stillet til rådighed. Puljen er afsat til, at kursister kan få tilknyttet en tutor.

»Der er mange af vores elever, som slet ikke har brug for en tutor. Så vi har valgt at tage deres timer og lave en stor pulje med timer, som er sat af specielt til de svagere elever,« forklarer Anders Bach.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu