Læsetid: 7 min.

Pressede socialrådgivere svigter udsatte unge

Som en konsekvens af et enormt arbejdspres har socialrådgivere i Aarhus Kommune i næsten tusind tilfælde systematisk overskredet lovpligtige frister for at hjælpe socialt udsatte unge. En meget alvorlig sag, vurderer juridisk ekspert
Arbejdspresset er for stort for socialrådgiverne i Aarhus Kommune. ’Det gør mig bekymret for de unge, der risikerer at få ødelagt deres liv, fordi vi ikke kan sætte ind i tide,’ siger Stinne Willumsen, der er fællestillidsrepræsentant for socialrådgiverne i kommunen.

Martin Dam Kristensen

4. august 2014

Efter flere år med et stadigt stigende arbejdspres slår socialrådgiverne i Aarhus Kommunes beskæftigelsesindsats for de unge ledige alarm. Et stressfuldt arbejdsklima og en enorm mængde sager betyder ifølge socialrådgiverne, at kommunen i flere år systematisk har overskredet lovpligtige frister for møder med nogle af samfundet mest udsatte unge. I et ikke offentliggjort brev, som Information har fået indsigt i, skriver fællestillidsrepræsentant for socialrådgiverne i Aarhus Kommune Stinne Willumsen den 27. juni til formanden for kommunens beskæftigelsesudvalg, at socialrådgiverne er bagud med 973 lovfastsatte rettighedssamtaler og 1.900 andre opgaver, og at hun derfor er bekymret »for de unge, som ikke modtager den lovbestemte indsats, de har krav på, og som vi dermed risikerer at tabe på gulvet«. »For socialrådgiverne betyder arbejdspresset, at de er truet på deres fysiske og psykiske helbred. Samtidig er konsekvensen, at vi ikke overholder lovgivningen, fordi der ikke er tid, fordi arbejdsmængden er alt for stor,« uddyber Stinne Willumsen over for Information.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Michal Bagger
  • Kristian Løwenstein
  • Martin Andersen
  • Louise Sørensen
  • Peter Taitto
  • Jette M. Abildgaard
  • Steffen Gliese
  • lars abildgaard
  • Lise Lotte Rahbek
Michal Bagger, Kristian Løwenstein, Martin Andersen, Louise Sørensen, Peter Taitto, Jette M. Abildgaard, Steffen Gliese, lars abildgaard og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels Engelsted

Et forslag. Send Nikolaj Wammen tilbage og lad ham genoptage borgmesterposten.
Og hvis det ikke hjælper borgerne i Århus, så hjælper det i det mindste os i resten af landet.

Rasmus Kongshøj, Jette Andersen, Lykke Johansen, Martin Andersen, ellen nielsen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Hov hov, Niels Engelsted,

Foreslår du virkelig at vi stakkels Århusianere på den måde bare skal 'tage en for holdet'? I så fald må vi kompenseres på andre områder. Hvis du kan gå med til at hans prinselige højhed, Joakim von Ræs, fremadrettet forbydes at køre sit og vennernes larmende sommerræs i smilets by, så kan vi måske godt nå frem til en aftale ;)

Steffen Gliese

Jeg har en løsning: tag nogle af dem, der ikke kan få deres samtale, til ansættelsessamtale , f.eks. halvdelen, så kan de tale med dem, der ikke kan overkommes med den nuværende bemanding.

Louise Sørensen

Peter Hansen: Prøv lige at læse artiklen én gang til!
Der er tale om unge, der har så massive problemer, at de ikke vil kunne varetage et arbejde.

Lykke Johansen, lars abildgaard, Lise Lotte Rahbek og Martin Andersen anbefalede denne kommentar

Hvem bestemmer her i Danmark?

Embedsmænd eller Folketinget?

Dansk Socialrådgiverforening bruger stor energi på at aftale vejledende sagstal til den enkelte. Guderne må vide i hvor mange år DS vil fortsætte med det?

Socialrådgiverne kan jo bare bruge Jeres egen forenings retningslinier:

"Sig NEJ... til ulovlig praksis"

http://www.socialraadgiverne.dk/File...is_til_web.pdf

"Kan socialrådgiveren nægte at efterkomme en ordre?

Ja, i et sådant tilfælde hverken må eller skal den ansatte efterkomme ordren. Det vil sige, at den ansatte har både ret og pligt til at nægte at rette sig efter ordren (”sige fra”). Den ansatte vil altså her pådrage sig et ansvar ved at rette sig efter ordren. Det gælder også, selv om ordren går ud på ikke at gøre
noget, for eksempel ikke at træffe en afgørelse, som der efter
lovgivningen er pligt til at træffe"

Vi kan blive lidt trætte af Jeres skinger råben op i det offentlige i tide og utide.

Her eksempler hvor tit i råber op, uden konsekvens eller løsning på ulovlighederne. Bemærk årstallene.

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=...l%C3%A5r+alarm

Nogen fører jo den ulovlige kniv, der har store konsekvenser for syge og handicappede.

Forsøg noget nyt, eksempelvis at overholde lovgivningen og få faglig hjælp af Jeres forening, når forvaltningschefer/kommunaldirektører presser Jer til ulovligheder.

Hvis den enkelte sagsbehandler eller socialrådgiver ikke har det fornødne mod til at gå imod ledelsens ulovlige ønsker, så indfør det i borgerens journal, eksempelvis: sagsbehandlingsfristen iht Retssikkerhedlovens §3 stk.2 kan ikke overholdes men skal fortsætte sagsbehandlingen iht XXXX XXXX navn & titel, så skal vi borgere nok kræve en forklaring, når vi modtager vores aktindsigt inden 10 kalenderdage.

Derfor skal vi have statsautoriserede socialrådgivere, med personligt ansvar over for lovgivningen nøjagtig som VVS-kloakmesteren der nedlægger vores kloakrør der afleder vores menneskelige efterladenskaber. Det kræver samfundet, men når det gælder børn, unge og handicappede tillader vi disse mange lovbrud.

Michal Bagger, Gert Sørensen og Jette Andersen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Jamen, indse, at man ikke kan præstere det, man i stupiditet og overmod har vedtaget, og giv i højere grad folk værktøj til at finde arbejde selv eller lykke eller noget andet. F.eks. højskoleophold! Det var en god ordning i gamle dage, at man sendte folk på kontanthjælp og dagpenge på højskole.

Rasmus Kongshøj, Anne Eriksen og Martin Andersen anbefalede denne kommentar
Martin Andersen

Hvis problemet kun var at nå at indkalde unge udsatte ledige til de lovpligtige samtaler rettidigt ville løsning være at ansætte 20 socialrådgivere ekstra i en periode - de ville hurtigt kunne klare efterslæb af samtaler.

Men måske er problemet ikke kun efterslæb af samtaler med de unge udsatte ledige - måske er problemet manglende bevillinger til de lovpligtige indsatser for unge ledige, som socialrådgivere skal kende lovgivning om og støtte de unge udsatte med.

De manglende bevillinger til lovpligtige indsatser til unge udsatte ledige i kommunerne gøres til den enkelte socialrådgivers problem - at bevilge eller ikke bevilge.

Hvis socialrådgiveren følger lovens bogstav om hjælp til unge udsatte ledige, risikerer hun at miste sit job for ikke at overholde det overordnede bureaukratiske hierarkis bevillingsrammer - hvis socialrådgiveren er lydig over for budgetrammerne og nødtvungent spidsfindigt kommer om ved at formulere et afslag på en indsats til en ung udsat ledig, får hun det langsomt dårligere og dårligere over at være i et miljø, hvor hendes viden om lovpligtige gode indsatser til unge udsatte ledige ikke påskønnes - og hvis pårørende kender loven og klager til overordnede, som socialrådgiveren egentlig var lydig imod, risikerer hun også at miste sit job - mange socialrådgivere er fanget i denne catch 22 - og mange må sygemelde sig i dette miljø.

Mange offentligt ansatte oplever deres opgavevaretagelse efter loven hindret af DJØFiserede ledelser, som ikke kender loven for de fagområder, de leder. De DJØFiserede ledelser kender det overordnede bureaukratiske hierarkis budgetrammer, og er mere tro mod dette hierarki end mod deres faglige medarbejdere.

Gert Sørensen, Rasmus Kongshøj, Bjarne Bisgaard Jensen, Jette M. Abildgaard, Anne Eriksen og Peter Jensen anbefalede denne kommentar

Peter Hansen

Dit link er desværre knækket. Derudover kan man ikke smide googlesøgningslinks på bordet, da 10 forskellige mennesker, der klikker på linket, vil få 10 forskellige søgeresultater pga. googles personlige søgninger. :)

Peter Hansen.

Jeg synes det er meget prisværdigt at du henviser til socialrådgivernes egne ord om ret og pligt. Jeg synes også du er i din gode ret til at opfordre til civil ulydighed.
Her stopper den sunde fornuft desværre. Det er jo netop arbejdspresset der forhindrer socialrådgiverne i at gå imod retningslinjerne og hjælpe de mennesker, de i kraft af deres arbejdspress ikke er i stand til at hjælpe. De kan altså ikke handle pga. arbejdspressset og de kan heller ikke ikke handle idet det kun vil gøre situationen værre. Ansvaret må altså helt og holdent placeres hos Aarhus kommunes ledelse, embedsmænd & Politikere.

Jette M. Abildgaard, Gert Sørensen og Martin Andersen anbefalede denne kommentar
Martin Andersen

Syv ud af ti offentligt ansatte frygter for jobkonsekvenser, hvis de påpeger forhold på jobbet, som går ud over betjeningen af brugerne, det viser en ny undersøgelse. Og det gælder ikke kun sosu-assistenter og pædagoger, men også socialrådgivere, der sidder med tunge sager med udsatte børn og unge:
http://www.information.dk/telegram/493028 - den 1. april
http://www.avisen.dk/sosuer-toer-ikke-sige-sandheden_261030.aspx - den 1. april
http://www.avisen.dk/berlau-tavse-socialraadgivere-er-da-bange_261860.aspx - den 2. april

Undersøgelse: Offentligt ansatte mangler sladreregler: 3 ud af 4 socialpædagoger frygter for jobkonsekvenser ved påpegning af forhold på jobbet, som går ud over børn og unge, som de har ansvar for, og også socialrådgivere oplever, at selvcensur er blevet en del deres dna for at overleve på jobbet:
http://www.avisen.dk/mundkurv-faa-arbejdspladser-har-regler-for-kritik_2... - den 3. august
http://www.information.dk/telegram/505243

Offentligt ansattes pligt til at ytre sig om jobforhold, som går ud over brugere, støttes ikke nok op af ledere i det offentlige, hverken lokalt eller centralt, og kan dermed heller ikke støttes af fagforeninger:

Om jobmæssige konsekvenser for offentligt ansatte, som fortæller om behov for bedre forhold for udsatte børn og unge:

http://www.information.dk/315046
http://www.socialrdg.dk/Files/Filer/Publikationer/Socialraadgiveren2009/... side 8-9
http://dinby.dk/beder/en-modig-kvinde
http://www.djoefbladet.dk/blad/2010/06/hvilken-ytringsfrihed-er-det-vi-t...
- side 4-6
http://issuu.com/socialrdg/docs/2010-02_socialraadgiveren side 9 - 12
http://www.socialpaedagogen.dk/da/Arkiv/2006/18-2006/Anbringelse%20Udsat...

Om jobmæssige konsekvenser for lærere, hvis de fortæller om andre måder at løse opgaver på end skolens ledelse har overblik til:

http://www.folkeskolen.dk/546446/hold-ferie--men-hold-ikke-mund
http://www.folkeskolen.dk/546439/med-jobbet-som-indsats-erik-schmidt-fik...
http://www.folkeskolen.dk/546563/her-slutter-samtalen
http://www.folkeskolen.dk/546552/en-laerer-stopper--og-saa
http://www.thomasaastruproemer.dk/wp-content/uploads/2014/06/l%C3%A6serb...

Sociologen Rasmus Willig har fortalt om pædagogers manglende mulighed for at sige fra over for kritisable forhold for børn i dagtilbud, hvis de ønsker at beholde jobbet:

http://www.information.dk/190597
http://www.boernogunge.dk/internet/boernogunge.nsf/0/8D7CC268A134AF16C12... Umyndiggørelse - den umulige kritik.
http://flipper.gyldendal.dk/9788741253084.book - Link til Rasmus Willigs bog: Umyndiggørelse.
http://www.information.dk/248852
http://www.information.dk/291244
http://www.bupl.dk/internet/boernogunge.nsf/0/88AED3B79C3B19C5C1257A6200...

Lars Jorgensen, Jette M. Abildgaard, Claus Madsen og Gert Sørensen anbefalede denne kommentar