Frygt for repressalier fra radikale muslimske miljøer får muslimer til at afstå fra at bakke op om en demonstration i Aarhus i morgen mod den radikale islamistiske gruppe Islamisk Stat. Det mener Mohammed Sabah Ahmad, tidligere talsmand for Grimhøj-Moskéen og arrangør af demonstrationen. Han fortæller også, at han ikke kan få imamer til at deltage i eller støtte demonstrationen.
»Den stilhed, der har været blandt muslimer, skal ikke opfattes som en accept af IS’ handlinger. Den skyldes i stedet, at mange er bange for at blive overfaldet eller modtage hademails, hvis de offentligt tager afstand fra IS,« siger Mohammad Sabah Ahmad, der har oplevet, at bekendte har fået trusler og hademails ved at give deres mening til kende om IS.
En af dem, der skal tale til demonstrationen, er 22-årige Julie Kayed, der bor i Gellerupparken.
Hun bekræfter, at mange muslimer frygter at sige IS imod i den offentlige debat:
»Mange tør ikke møde op til demonstrationen, fordi de er bange. Jeg er selv kvinde og muslim, men bærer ikke tørklæde. Det kan virke provokerende på IS-tilhængere. I Irak var jeg jo blevet dræbt af IS for ikke at bære tørklæde,« siger hun.
Frygten er reel
Det overrasker ikke forsker i radikalisering på Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS), Ann-Sophie Hemmingsen, at mange muslimer i Danmark frygter repressalier.
»Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at afgøre, om frygten for reaktioner fra IS-støtter herhjemme, er berettiget. Men det er meget forståeligt, at muslimer i Danmark, der viser deres modstand overfor IS, frygter, at IS’ brutalitet i eksempelvis Irak kan blive fulgt op med handlinger fra IS-støtter herhjemme,« siger hun.
Ann-Sophie Hemmingsens udlægning bakkes op af Lene Kühle, der forsker i radikalisering på Aarhus Universitet.
»Det er svært at vurdere, hvor reel risikoen er for, at muslimer, der taler imod IS, vil møde modstand fra danske IS-tilhængere. Men det betyder ikke, at man skal negligere deres frygt. Selv om konflikten i Syrien er langt væk, er den meget nærværende for mange muslimer, der bor her. Deres frygt er en reel følt frygt,« siger hun og tilføjer:
»IS er en meget skræmmende terrororganisation, som på grund af den relativt nemme transit til og fra Syrien har haft held til at fremstå som allestedsnærværende. Det overraskende er ikke, hvorfor folk er bange for dem, men snarere at der er folk, der har modet til at mobilisere fredelig modstand mod dem.«
Brutalitet skaber frygt
Ifølge Mohammad Sabah Ahmad er det derfor vigtigt at sige fra over for IS i samlet flok.
»Som enkeltperson kan du nemt blive forfulgt, men hvis vi står sammen som gruppe, er det meget sværere at forfølge os,« siger han.
Derfor er det ifølge ham også et stort problem, at han endnu ikke har haft held til at få nogle imamer til at komme og tale og støtte op om demonstrationen i Aarhus i morgen.
»Ingen af de imamer, jeg har talt med, har været interesseret i at stille op og bakke op om demonstrationen, og det er rigtig ærgerligt,« siger Mohammad Sabah Ahmad.
Han peger på, at imamerne har stor religiøs magt og derfor kan påvirke nogle af dem, der sympatiserer med IS.
Talsmand for en af moskeerne i Aarhus, Grimhøj-moskéen, Fadi Abdallah siger om moskéens manglende opbakning til demonstrationen:
»Spørgsmålet omkring støtte til IS er blevet politisk, og da imamerne ikke opfatter sig selv som politiske aktører, ønsker de ikke at deltage i en politisk demonstration mod IS.«
Forskel på Aarhus og København
Hvor optoget i Aarhus har haft svært ved at tiltrække deltagere, har en anti-IS-demonstration i København, ligeledes i morgen, haft større held med opbakningen. I den forbindelse peger professor i Kultur – og sprogmødestudier på RUC Garbi Schmidt på, »at det radikale islamistiske miljø i og omkring Aarhus ikke nødvendigvis kan sammenlignes med resten af landet.«
Zubair Hussain, medarrangør af demonstrationen mod IS i København, har da heller ikke hørt tilkendegivelser fra muslimer, der ikke tør møde op af frygt for IS.
»Jeg oplever ikke, at muslimer er bange for at sige IS imod,« siger Zubair Hussain, der er debattør og blogger.
En demonstration mod IS i august i København, som Ezidi Kulturforening var med til at arrangere, viser dog, at det kan være problematisk at vise modstand mod den islamistiske gruppe. Her tilråbte en IS-tilhænger demonstranterne, hvilket førte til et sammenstød. I kølvandet på episoden siger foreningens formand Yilmaz Yildiz:
»Når IS halshugger folk i Irak, bekymrer det os da meget. Også om IS-tilhængere i Danmark kunne finde på at genere vores arbejde her. Men IS må ikke tro, at bekymringen får os til ikke at udføre vores foreningsarbejde.«
Hele idéen bag at man som dansk muslim er nødt til at gå på gaden og tage afstand fra en gruppe som ISIS for at vise man ikke sympatiserer med dem er også absurd. Hvis jeg var muslim ville jeg sgu heller ikke møde op, hovedsageligt fordi jeg ville være alt for fornærmet over at være nødt til at gå på gaden for at vise jeg ikke er terrorist der er ude på at dræbe hvide mennesker og voldtage små piger. Skulle ikke undre mig hvis man i protest hellere ville gå til en pro-ISIS demonstration.
"Enten er I med os, eller også er I mod os" som et gammel fjols engang sagde...
»Ingen af de imamer, jeg har talt med, har været interesseret i at stille op og bakke op om demonstrationen, og det er rigtig ærgerligt,« siger Mohammad Sabah Ahmad.
Det er der vel den gode grund til, hvilket én af dem har udtalt,
at de går ind for/ønsker et kalifat,
men måske kun er lidt uening i metoden til at opnå det på,
så hvorfor demonstrere for en bagatel?
Ingen muslim er NØDT TIL at gå på gaden og tage afstand fra IS,
men de vil nu engang være de allerbedste til at sende et alvorligt signal til IS og tilhængere!
Hvide, kristne, ateister eller verdslige personers afstandtagen, modstand og meninger høres og tæller ikke hos en sådan gruppe,
kun anses som en nyere form af islamofobi!
Når almindelige muslimer er bange for fanatikere viser det jo bare hvor rabiate fanatikerne er !.
I sig selv er dette et stærkt signal om hvor vanvittige islamister er.
Lad os støtte op om de mange fredelige muslimer og forsvare dem imod disse sindssyge islamister.
Det gøre bedts ved at tilkendegive vores afsky over for islamismen frem for at finde på bortklaringer om islamismen.
Den absolut værste form for diskrimination af muslimer, er ikke at skelne mellem muslimer og islamister.
Så i stedet for at plædere for at muslimer ingen forpligtelse har til at tage afstand fra islamismen, så burde man harcelere over at islamister virker truende på almindelige muslimer.
Ellen Nielsen
Betyder det så at danske præster er nazister og ønsker at leve i et fascistisk samfund, når nu de ikke går med til moddemonstration mod Danmarks Nationale Front og ligesindede, der er i hvert fald de to sorte præster, der deler nogen af de forskruede synspunkterer.
I øvrigt tror jeg at IS er bedøvende ligeglade med om muslimer her i landet tager afstand fra dem, de har ind til nu ikke haft problemer med at gøre kort proces mod dem, der mener det modsatte. https://www.youtube.com/watch?v=7T5Zh0eqEC8
Hvorfor ikke lave en demonstration, hvor alle - også ikke-muslimer - kan deltage?
Jeg deltog da med største fornøjelse (dog ikke i Aarhus, da jeg residerer andetsteds i landet), og ville i øvrigt blæse på diverse internet-krigere, som måtte svine mig til i hademails eller de sociale medier.
Islamister - og navnlig IS og deres tilhængere - er hjernevaskede sociopater, der intet har at gøre i dette land.
Der er ingen pligt for muslimer at deltage, men alle andre tager afstand fra IS, så hvorfor ikke også muslimer.
Det forkastelige her er, at der er muslimer der gerne vil, men ikke tør af frygt.
Hvis der er nogen her der mener noget andet., så træd venligst frem, i stedet for at drage sammenligninger med nazister og andet skidtfolk.
Igen; Ganske almindelige mennesker er ikke forpligtet til at tage afstand fra trosfæller, men folk der ønsker dette skal ikke føle sig truet.
Omvendt mener jeg ganske klart at foreninger der repræsenterer trosretninger bør og skal, via deres talsmænd, tage klar og entydig afstand fra trosfæller der virker via kriminalitet og barbari.
Den almindelige katolik skal ikke gå på gaden og demonstrere mod pædofile præster, med mindre de gerne vil; Men hvis katolske foreninger ikke tager afstand fra ovenstående, så er den gal.
Det samme må gælde for islamiske foreninger, i forhold til IS.
Sker dette ikke, så er det ikke at sende et signal, et forkert signal.
Muslimer tager afstand fra IS ved ikke at rejse ned og kæmpe for dem og deres kalifat, er det ikke at tage afstand nok?
Desuden må man vel regne med at der er muslimer i Danmark der har familie i det område, hvor IS er, skulle de risikere deres familiers sikkerhed?
Carsten Hansen
Jeg ved, der er moderate muslimer og det ved fundamentalisterne også. Det er dem de slog ihjel i Algeriet. I Ægypten skal man være opmærksom på, at 20% nok er koptere. De moderate er også dem som flygter fra den sociale kontrol i den danske storbyer og det er en kontrol er præget af samme sprog som fundamentalisterne bruger. Jeg har ikke indtryk af de "moderate" muslimer i Danmark bor blandt muslimer -men er flyttet til andre områder.
Jens Cini:
Du tager alvorligt fejl, sammenslutningen af perverse der kalder sig IS, er alene i deres handling så langt fra Islam som de overhovedet kan komme. Deres handlinger er i modstrid med koranen og islam. Deres handlinge er ikke en logisk konsekvens af Islam men direkte i konflik med Islam.
Abdullah Jensen
Koranen kan og udsagnene i den kan deles i to. Mekka og Medina perioden -Eller perioden hvor Mohammed var uden magt og i mindretal og perioden efter hvor han havde magt og flertal. Udsagnene for de 2.perioder strider mod hinanden. Du har ret, hvis du refererer til udsagnene fra den første periode -men Islamisk Stat (IS) har også ret hvis de bygger deres adfærd på den anden periode. Mohammed lavede faktisk etniske udrensninger i anden periode. Så både du og IS har ret og uret -det er alt efter hvilken periode i referere til. Alle folk som vil have magt, men ikke har det, er idealister -så idealisme er i sig selv et magtmiddel. Tag den fransk eller russiske revolution og det sprog man anvendte for, at komme til magten og det man anvendte da man fik den. Det hænger heller ikke sammen.
Jens Cini
Jeg lagde også mærke til iranerens udtagelse. Nu mangler vi så bare at få Peter til at ligge mærke til den, men det bliver nok væsentligt sværere.
”Vores persisk kultur er næsten forsvundet. Det er en læresætning for, hvad der også kan ske i Vesten,” siger en anden.
Jens Larsen
Det kommer ikke til, at ske i vesten. Militært er vi stærke og multikulturen er slået fejl på alle planer; økonomisk og kulturelt. I BBC mente 90% af seerne det var slået fejl for et par uger siden. Meget af den politiske virkelighed i Europa foregår tingene i meget lukket systemer hvor det næsten er en klasse som taler med sigselv . Ser man på holdningsundersøgelser mener folk noget andet -de stemmer dog forsat som de plejer. Jeg tror ikke dem som sidder ved magten i Danmark og Europa er der om 10.år -Euroen vil sikkert også brase sammen. Det bliver nok nogle meget urolige år lokalt og globalt vi går i møde.
Jeg ville ønske, at danskerne satte sig ind i hvorledes muslimer tænker og hvor deres sympatier egentligt ligger. Jeg har adskillige muslimske venner på Facebook, der i blandt en førende dansk iman, som jeg kender fra den virkelige verden, fordi jeg har arbejdet sammen med ham og har ført dybsindige samtaler omkring koranen og biblen med ham. Det sjove er, at de alle lægger afstand til ISIS. Men de bliver ikke hørt i den offentlige debat.
Vi trænger til en ny debat, hvor de faktisk bliver hørt også i medierne, alt andet er navlepilleri.
Jens Cini: "Jeg har faktisk mødt utroligt mange Iranere gennem årene -og det er næsten gennemgående ved mange, at kalde sig for Persere -altså perioden før Islam." Mere pseudohistorisk vrøvl. Persien er et exonym, dvs. et navn udlændinge har fundet på og har brugt om landet indtil omkring 1935. Historisk har iranere aldrig selv identificeret sig som "persere" - hverken før eller efter islam blev udbredt i landet. Det er noget de har taget til sig efter deres sidste folkevalgte premierminister blev afsat ved et amerikansk-ledet kup og landets på det tidspunkt højtudviklede demokrati blev rullet tilbage. At kalde sig "perser" er blot en måde at identificere sig med landets lange og rige forhistorie før 1935 - før den amerikansk-ledede indførsel af det autoritære regime som stadig er i kraft i landet, blot med andre påskud.
Anders, det er ikke korrekt, se
http://da.wikipedia.org/wiki/Persien
bla står der "Araberne erobrede det persiske rige i år 643 e. Kr. og efter flere krige og besættelser blev Persien igen uafhængigt i år 1500. Persisk sprog og kultur blevet vedligeholdt takket være den persiske digter Ferdowsi."
Mere relevant er min frygt for at moderate muslimer tier af frygt for repressalier fra mere rettruende, det er de moderate muslimer, der er i skudlinien primært.
Anders Feder
Jeg har set lidt på det og på Wiki står der, at både Persien og Iran bruges. Iran bruges også mere politisk om landet. Det er muligvis derfor, at en del jeg har mødt -primært på studenderkursus hvor der var en hel klasse med Iranere og senere på kollegium. Det er , der jeg har mødt det -som det kan være for, at distancere sig fra systemet i landet man har brugt Persien. At flere har sagt, at de opfattede islam som en besættelse er sikkert også en fejl -den er nok CIA agenter jeg har talt med.
Nu er der jo ikke nogen der tvinger nogen til at 'være' muslimer ...;-)
Jens Cini: "At flere har sagt, at de opfattede islam som en besættelse er sikkert også en fejl -den er nok CIA agenter jeg har talt med." Det er nok mere sandsynligt at du fejlciterer dem. Mange iranere er givetvis modstandere af det nuværende iranske regime, der bruger islamisme som påskud for at opretholde det autoritære styre som amerikanerne indførte. Men at de er imod islamisme er ikke ensbetydende med at de er imod islam.
Odd
Mht. tvang og Islam siger de historisk kilder noget andet. Der er dødsstraf for frafald i Islam. Naser Khader var netop været udsat for trusler fordi nogle påstod han var frafalden.
http://www.nomos-dk.dk/underhalmaanen/halvmaanen-israel-palaestina.html
Anders din udlægning af hvad andre mener er absurd. Dine påstande om Iran idag er et resultat af et
autoritært styre indført af USA er også absurd. Den voldsomme demografiske udvikling i landet i årene op til revolutionen var sikkert en stor faktor for det er er idag. Den Iranske befolkning er ikke USA fjendtlig idag. Man kan sige meget om USAs udenrigspolitik -men den er værst når den er naiv og idealistisk. Jeg tænker her på, at skabe demokrati i klansamfund som de arabiske og tro dette kan lade sig gøre.
I øvrigt, ang navnene Iran og Persien forholder det sig så bizart, at 'Iran' som navn er planket fra områdets præ-islamiske statsdannelse, hvis guldalder er så fjern som Kejser Cyrus ca 600 BC. Dette rige, der dækkede hele området mellem Grækenland og Indien, er hvad man gerne i Teheran vil forbinde sig til.
Folk der således i dag vil lægge afstand til shia-styret kalder sig dérfor 'persere', og systemets støtter er 'iranere', men det er forståeligt at eks. Anders Feder har fået det vendt på hovedet. Det er heller ikke nemt.
Jens Cini: Det eneste der er absurd er din omgang med historien. Madeleine Albright sagde i forbindelse med USAs erkendelse af dets involvering i kuppet at det tydeligvis var et tilbageslag for Irans politiske udvikling, hvilket man jo netop kan se i dag at det var.
odd bjertnes: Overhovedet ikke. Der er intet af det du skriver der strider mod det jeg skrev.
Anders Feder
Der har været meget bodsgang omkring USAs undenrigspolitik i specielt i 50erne og 60erne. Problemet var den koldekrig hvor man ikke tænke på styreformers indre legitimitet og så mere på om dette kunne komme i Sovjetisk eller kinesisk interessesfære. Idag tror man så på demokrati som en stabiliserende faktor. Sagen, at med den demografiske udvikling som har været i Afrika og mellemøsten de sidste 50.år er det sikkert ustabilt uanset hvad man gør eller prøver. Der er opgørelser i militære historiske værker om udviklingen i befolkningen i Rusland og Frankrig op til revolutionerne som viste en fordobling 20.år før. I sidste uge var den Franske historiker og antropolog Emanuel Todd i DR2 deadline og han har også skrevet, at en væsenlig faktor for stabile demokratier i Europa var demografi. Derfor mener jeg også det er absurd at tror, at samfund med mange unge marginaliseret mænd kan blive stabile alt taler for anarkiet -alle vil være magtesløse.
Det er et alvorligt problem for ytringsfriheden i Danmark, hvis radikale IS tilhængere i vores land i den grad kan styre de demokratiske rettigheder for vore muslimske medborgere. Man kan frygte at dette kan brede sig, og derfor skal dette tackles omgående.
Der må ikke ses gennem fingre med sådanne trusler.
Lilli Wendt
Det er meget svært for en stat, at slå ned på ting som har med social kontrol og famile, at gøre hvis det er meget udbredt. Der er sikkert mange som er i Jehovas vidner alene fordi resten af familien er det og de ville blive udstødt hvis de forlod bevægelsen. De samme med indvandre piger som tvinges ind i forhold med vold af familien -her rejes der ofte ikke tiltale mod den fordi pigen ikke vil vidne. Der er forbud mod omskæring af piger er i alle EU lande og det forsætter og ingen forældre i noget land er blevet tiltalt. Det er det samme med rocker og mafia sager hvor stort set ingen vil vidne. Man kan også se på det som en berigelse.
Synes historien også i Europa har vist faren ved at lade sig kue af totalitære tanker, hvad de så end dækker sig under af religion, racisme og facisme. Det er lidt ligesom at pisse i bukserne, giver højst en meget kortvarig lindring og en meget ubehagelig effekt derefter.... endnu grovere undertrykkelse i årevis og måske krig med omverdenen...
Det er bydende nødvendigt aktivt at støtte op om frihed for at bevare det! Fortjen friheden, eller mist både den, selvrespekten og din berettigelse som andet end slave for undertrykkerne...
Jens Cini : der er ingen der tvinger nogen til at være muslim.
Det kan man ikke.
Men man kan iscenesætte et socialt teater.
Som du antyder, ja, andre muslimer kan opstille en sådan illusion, og vælger man at 'være' .... da er man selvfølgelig forpligtet til at deltage og befordre, hvad enhver håndfast antikriger vel ville kalde 'løgn'.
Får man en dårlig smag i munden af det, kan man bare lade være. Og tro om.
Henrik Christensen
Problemet er, at mennesket -sikkert af natur -forstår sig som en del af en totalitet eller en helhed. Frihed uden en totalitet vil mennesker ikke opfatte som frihed -men nihilisme. Det var også derfor de liberale tabte til kommunismen i Rusland, nazismen og fascismen. Globalisering medfører bla. at mange folkeslag oplever, at deres totalitet er i opløsning så de forsvarer den ramme som de ser deres frihed i. Søren Kirkegaard brugte i "Sygdommen til døden" i første del en analyse om selvet som en syntese mellem nødvendig og mulighed -om hvor disse to hænger sammen. Det er lidt på samme måde; Du kan ikke sige frihed uden en ramme for det som den ikke er determineret i.Kaster du en bold hopper den godt nok frit -men i et determineret rum. Hvordan vil bolden hoppe uden et rum som var determineret? Nu, er den totalitet væk mange steder og folk vil råbe irrationelt på den så det vil virke totalitært. Man kan sige liberale i deres utopi tænkning overser dette i menneskeret -gøder jorden for totalitarisme.
Odd
Du overfør dine vestlige individualistiske forestllinger til kulturer og samfund med familieværdier som du ikke er en del af. De "muligheder" du riser op er reelt set ikke til stede.
Jens Cini. jeg helt på det rene med, at det er temmelig meget nemmere i en vestlig sammenhæng end i en 'shariah-zone' eller 'islamisk stat' eller hvad der nu kan stables på benene, hvor teateret kører 24/7 og uden privatsfære. At lægge muslimskheden på hylden. .
Men muslimskhed er ikke en genetisk betinget skæbne. Det er ikke engang et statsborgerskab.
Det er et historisk kapitalistisk og imperialistisk frontløberi, genialt for sin tid, som ingen erfaring havde med at gennemskue kommercielt spin som 'halal' eller nogen humanistisk tradition til at fordømme 'haram'. Det religiøse indhold ved du godt er det læse-lette plusords-sjask som enhver nok så ateistisk grosserer ved skal være i en salgbar religion - og er i alle. Der er ikke specielt nogen årsag til at være muslim for en 'søgende sjæl- som det hedder.
Man skal vide - og man skal tale sandt. Også til muslimer. medmindre de er børn eller sindslidende.
Vestlige individualistiske forestillinger ? Jeg kunne jo egentlig være ligeglad.
Det ville nok desværre være mere vestligt ?
Rettro er så retro!
Vi lever i 2014.
STOP SOCIAL KONTROL
Den såkaldte "SEKTERISKE VOLD" i Irak voksede eksponentielt under USA' s besættelse i Nullerne og frem!
Jeg er ikke historiker, og derfor tillader jeg mig lige med, at fremlægge denne undren.
Under Baathpartiets regime - levede de foskellige religiøse grupper side om side, i noget der for udenforstående til forveksling ligner FRED.
Måske har muslimer såvel som vi andre brug for en SOCIAL RETFÆRDIG verdensorden, som bygger på universelle etiske principper - ikke på tro!
Gentager mig selv, men jeg har ikke udeståender med muslimer!
God dag der ude
Hvad trigger den "sekteriske vold" imellem muslimer, og hvorfor blander vi os?
Der ER et behov for at det islamiske/ muslimske miljø viser deres foragt overfor IS, og især de Imamer der fredag efter fredag står i moskeerne og prædiker.
Bare det forhold at der er folk der ikke tør deltage viser jo at der er råddenskab i miljøet, og at disse personer åbenbart er meget magtfulde.
Ikke en eneste Imam har offentligt stået frem og forkastet IS gerninger - hvorfor ikke. Der er masser af muligheder, de kunne jo have lavet en demonstration for lang tid siden.
Endnu en gang er der tegn på at der er et parallelsamfund herhjemme der har deres egne normer. Imamerne har aldrig været sent ude når det drejede sig om muhammedtegningerne, krigen mellem Israel og Hamas, Krigen i Afghanistan, Krigen i Irak. Så snart de skal udstille sig selv som kritikere af en Islamisk gruppe så lukker de i som østers.
Netop det faktum gør at det er endnu mere nødvendigt at de moderate muslimer tager magten tilbage og viser at de kan sameksistere med andre uden stigmatisering.
Jeg tvivler på at flertallet af Imamerne overhovedet er imod IS.
John Christensen: Nej de gjorde ikke, Baath partiet sørgede netop for at lægge brænde frem til bålet nu, Shiiter og Kurdere var hårdt undertrykt under Saddam, i Syrien havde 250.000 syriske kurdere ingen mulighed for at få pas eller statsborgerskab.
At det så brød ud i lys flamme da diktatoren faldt kan du ikke give Vesten skylden for, medmindre du går ind for del-og-hersk politik...
Tankevækkende er det vel, at man nu kan udpege uansvarlige, moderate muslimer som ikke vil protestere aktivt mod andre muslimer, som af de geopolitiske perversiteter er blevet bragt i en ganske, ganske pervers position.
Det kan naturligvis ikke blive et krav at deltage i demonstrationer, men moderate muslimer har i denne sammenhæng en meget stor interesse i at demonstrerer deres forskellighed og afstandtagen fra IS.
Hvorfor? Jo fordi at uanset hvilken tolkning man har af koranen, så er den det fælles referencepunkt for alle muslimer, og ligesom biblen, er det en bog der meget let og ikke forvridende, kan læses i en ekstrem retning som IS gør det. Over 80% af egyptiske muslimer mener f.eks. at stening er en retmæssig straf for utroskab og at det bør medføre dødsstraf at forlade troen. I Mekka halshugger man rutinemæssigt mennesker for sociale forbrydelser, og var det sket i Vatikanet, kan du tro man også ville forlange at kristne tog afstand.
Islam Adskiller sig i dag fra andre religioner, ved at fortsat at have mange ekstremt voldlige og barbariske praksisser verden over, og hvis danske muslimer ønsker et andet udtryk, bliver de nødt til at vise det og stå ved det, også når de risikere trusler.
Man kan have den frygt, at måske synes mange danske muslimer at IS går lidt vidt i deres metoder for indførsel af kalifatet, men at når alt kommer til alt, er det ikke en forskel, det er værd at demonstrere?
Men interessant at en såkaldt gruppe som ISIS og som af de samme muslimer som arrangerer demonstrationen betegnes som havende meget få tilhængere, alligevel kan skræmme livet af folk der ønsker at deltage..
Religioner er opfundet af nogen der ikke vil menneskene noget godt. De forhindrer effektivt enhver udvikling.
De revolutionære islamister og mange muslimer har et interessefællesskab, lignende det interessefællesskab revolutionære venstreorienterede og venstrefløjen havde tidligere.
Murens fald og det endelige opgør med den socialistiske fatamogana stat var og er en svær proces.
Mange muslimer deler drømmen om khalifatet med feks IS, målet har de tilfælles, metoderne har islamisterne mange forskellige meninger om.
I øvrigt tror jeg at IS er bedøvende ligeglade med om muslimer her i landet tager afstand fra dem....
@Peter Hansen
Dét tror jeg så ikke!
Og evt. skabs-sympatisører af IS i DK vil også kunne få et klart signal om, at her er trosfællers grænse for tros-enighed!
@ Jan Hansen
Alle - også ikke-muslimer - kan og burde deltage i demonstration(erne) i hhv Århus og København. Desværre skal jeg selv på arbejde - ellers ville jeg da troppe op.
Jeg er ikke koranfortolker nok til at komme med bombastiske udtalelser om islam, men vores udenrigsminister er det åbenbart, idet han i går udtalte, sikkert for at belære danske muslimer, at IS ikke har noget med islam at gøre. Er IS så måske i stedet en slags Jehovas Vidner eller Scientologi? Jeg spørger bare.
Det virker absurd at Danmark nu har en officiel statslig koranfortolkning. Har en embedsmand (en statsteolog? ) i ministeriet sagt god for udtalelsen?
Havde en imam udtalt det samme (nærmest umuligt), havde ministeren nok ikke følt sig nødsaget, eller også kom han bare med udtalelsen, fordi storebror Obama netop havde sagt det samme.
Jeg er enig i holdningen, der allerede er udtrykt i et af de ovenstående indlæg om at trossamfund/religiøse organisationer selvfølgeligt skal tage afstand fra overgreb der begås i deres tros navn - og samtidigt at man af den enkelte troende selvfølgeligt ikke kan kræve at han skal demonstrere mod overgreb, der jo i sidste ende ikke har noget med ham at gøre.
Men til gengæld er det da meget bekymrende at der faktisk er muslimer der taler om at de ikke tør demonstrere pga frygt for muslimske ekstremisters reaktion.
Det er jo de facto en situation som i 30'ernes tyskland, hvor SA jo også sørgede for at politiske modstandere ikke turde udtale sig.
Denne gang er det så bare begrænset til en minoritet i befolkningen.
Spørgsmålet er i virkeligheden så om de forskellige efterretningstjenseter også overvåger ekstremister der truer "deres egne" til tavshed (for at sikre fri tale også til de etniske minoriteter) eller om de udelukkende koncentrerer sig om ekstremister der ser ud til at ville angribe "resten af samfundet" og er ligeglade med ytringsfriheden for de moderate indvandrere vi nu har.
Det skulle vel ikke være den samme ’frygt’, der får kvindelige muslimer til at bære særlige hovedbeklædninger for at få ’fred’ ? …
Der påhviler de ledende kræfter indenfor de tre abrahamitiske religioner et kæmpeansvar. Hvis ikke de sammen og hver for sig får ryddet op i det sammensurium af civilisatoriske tilskyndelser og magtdikterede undertrykkelesmekanismer, som har hobet sig op i deres respektive trossystemer, så er risikoen for en gentagelse af fortidens religionskrige uhyggeligt stor.
Hvem turde som dreng stå uden for Hitlerjugend? Argumentet med Imanerne holder ikke. Vi lever trods alt ikke i et totalitært samfund. Men tanken om visse religiøse grupper lever i et sub-kalifat i D.K. er nærliggende.
Sider