Læsetid: 3 min.

Bagsiden: Kom og køb gode råd hos Rasmussen

Anders Fogh Rasmussen laver en Tony Blair og kaster sig ud i det fede liv som konsulent. Information guider dig til, hvordan du får mest ud af Rasmussen Global
Indland
2. oktober 2014

Anders Fogh Rasmussen er kendt for mange ting, men ikke for at spilde tiden. Allerede tirsdag, hvor han havde sidste dag som NATO’s generalsekretær, varslede han en kommende udmelding.

»See tomorrow what’s next #Fogh,« skrev generalsekretæren. Ja, med sit eget navn som hashtag.

Tirsdag morgen løftede Fogh selv sløret, og allerede om formiddagen havde toppen af Berlingskes hjemmeside intet mindre end tre billeder af den uforskammet veltrimmede herre, som hvis Fogh var en nyfødt royal baby.

»Kissinger gjorde det. Tony Blair gjorde det. Selv Clinton gjorde det, men det var af nød,« lød en af mange overskrifter.

Berlingske talte ikke om at gå på toilettet, men at Fogh nu tilslutter sig rækken af tidligere magtfulde vestlige politikere, der yder konsulentvirksomhed til regeringer og internationale organisationer på baggrund af deres erfaring og netværk. Firmaet hedder Rasmussen Global og har allerede en flot hjemmeside med et billede af Fogh, der drikker kaffe med kansler Angela Merkel. Ikke just et selskab, hvor man ville overveje at sætte fødderne op på bordet.

Trods Foghs effektivitet har Rasmussen Global i sagens natur endnu ikke meget på sin portefølje. Men frygt ej, Information er fuld af ideer til, hvordan Fogh kan få kunder i biksen.

Konfirmationstaler Fogh

Via firmaet CSA Celebrity Speakers kan man booke »Anders Fogh Rasmussen til at levere en tale til dit kommende event«. Det må være noget for folk med sløve teenagere derhjemme. Hvis dit barn skal konfirmeres, kan du for eksempel booke den tidligere statsminister til at komme og holde en tale om, at han skal tage sig sammen, gøre sin skole færdig og komme ud på arbejdsmarkedet i en fart.

Er du oppositionsleder med imageproblemer og rod i bilagene? Så kan onkel Anders hjælpe dig med at få de stramme løbebukser på og med at udforme talepapirer, så du undgår at rode dig ud i en diskussion om forskellene på holdninger og standpunkter. Og når løbeformen er på plads, kan Fogh hjælpe dig med at tage det bedste løbebillede til Facebook og Twitter. Hyrer man Fogh til kommunikationsopgaver, foregår det i partnerskab med Michael Ulveman, der var Foghs spindoktor i både København og Bruxelles.

Og så er Rasmussen Global jo en vigtig nyhed for de mellemøstlige diktatorer, der måtte læse med i disse spalter. For med etableringen af Rasmussen Global kan man nu forvente øget konkurrence på markedet for konsulentydelser fra hvide mænd, der for 10 år selv invaderede regionen i en folkeretsstridig krig. Den del af markedet har hidtil været domineret af Tony Blair, der blandt andet har givet økonomisk rådgivning til Egyptens militærleder Abdel-Fattah al-Sisi, betalt af De Forenede Arabiske Emirater. Denne rådgivning af det største arabiske land har fundet sted samtidig med, at Blair har været leder af Mellemøstkvartetten, der er sat i verden for at mægle i den israelsk-palæstinensiske konflikt, hvor Egyptens rolle er central. Magtfulde mænd kan åbenbart godt blæse og have mel i munden.

Hulemand Fogh

Apropos sociale medier, så var en af Anders Fogh Rasmussen første handlinger som international konsulent at ændre sit coverbillede på Facebook til sit nye firmalogo – til glæde og morskab for sine 144.328 fans, herunder undertegnede.

»Rasmussen Global – established 2014« står der over et verdenskort, hvor alle kontinenter er slået sammen. Du ved, ligesom de var for 200 millioner år siden. Fogh forklarede i en statusopdatering to timer senere, at logoet repræsenterer en verden, hvor mennesker, virksomheder og nationer lapper over. Men det er da et pudsigt valg for en herre, der i sin tid som statsminister blev portrætteret som hulemand.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Rasmusse Global's første kunde er Lars Løkke Rasmussen, mod kontakt betaling (ingen bilag).

Stig Bøg, Holger Madsen og Keld Sandkvist anbefalede denne kommentar
John Christensen

BANDITTER I HABITTER har vist lige lovligt gode tider, kunne noget her tyde på!

Når uret bliver ret - bliver modstand en pligt: AKTIONÉR OG SABOTÉR!

HÅBER at den mand får hvad han fortjener: En meget meget langvarig straf for, at have sat verden i brand.
Startende med HANS oplæg til og den endelige beslutning den 20. marts 2003 i det danske folketing.

Det mindst mulige flertal i Folketinget besluttede den dag i 2003, at deltage i Irakkrigen.
Et af partierne, Dansk Flkeparti som bag den beslutning med de AFGØRENDE mandat - har NU indrømmet - at beslutningen var en fejl!

Nu gentager VANVIDDET sig.

Det er da besynderligt

RASMUSSENs GLOBAL WAR - NO SHIT

Her kan man læse Rasmussen forklare logoet:

http://www.rasmussenglobal.com/latest-news/

Rasmus Kongshøj

Inden for designverdenen findes der et fagudtryk for Anders Foghs nye logo: Clusterfuck.

Der har siddet en designer et eller andet sted, og taget røven godt og grundigt på den forhenværende krigsherre. Eller også er det hans teenage-nevø, der har haft gang i den piratversion af Photoshop, han installerede for en uge siden.

... der i sin tid som statsminister blev portrætteret som hulemand.

Det gør han skam stadig:

http://politiken.dk/debat/dagenstegning/ECE2412140/rasmussen-global/