Læsetid: 4 min.

Korruptionssag giver Udenrigsministeriet et forklaringsproblem

At koreanske myndigheder nu har indledt en efterforskning af GGGI sætter på ny alvorlige spørgsmålstegn ved den danske regerings håndtering af sagen
Danmark og Sydkorea har tilsyneladende forskellige standarder for, hvornår en sag anses for mistænkelig nok til, at den bør underkastes et nøjere eftersyn. Det er blevet tydeliggjort med beskeden om, at de koreanske myndigheder har indledt en efterforskning af GGGI. Noget, udviklingsminister Mogens Jensen (S), har afvist. Her ankommer ministeren til Folketingets åbning i tirsdags sammen med Ida Auken.

Danmark og Sydkorea har tilsyneladende forskellige standarder for, hvornår en sag anses for mistænkelig nok til, at den bør underkastes et nøjere eftersyn. Det er blevet tydeliggjort med beskeden om, at de koreanske myndigheder har indledt en efterforskning af GGGI. Noget, udviklingsminister Mogens Jensen (S), har afvist. Her ankommer ministeren til Folketingets åbning i tirsdags sammen med Ida Auken.

Jens Nørgaard Larsen

9. oktober 2014

Stereotyperne kender vi. I Danmark er der nul tolerance over for svindel. Sydkorea, derimod, er stadig et ungt demokrati, hvor systemet dækker over korrupte embedsmænd.

Men i den aktuelle sag om klimaorganisationen Global Green Growth Institute (GGGI) er stereotyperne mildest talt blevet udfordret. Mens den danske regering gennem et år har afvist at undersøge de mange mistanker om fusk, som er blevet rejst i blandt andet Information, har den uafhængige koreanske antikorruptionsmyndighed ACRC for nylig åbnet en efterforskning af klima-organisationen.

Hvad, efterforskningen præcis handler om, er uvist, men det er nærliggende at antage, at der er en sammenhæng med den kritik, den koreanske rigsrevision rejste i slutningen af 2012 samt de sager, der efterfølgende har været beskrevet i dansk presse.

Information har blandt andet afdækket, hvordan en række millionkontrakter blev givet til konsulentfirmaet McKinsey uden en udbudsrunde – i strid med GGGI’s egne regler. Det skete, mens en McKinsey-medarbejder udstationeret i GGGI spillede det, eksperter har betegnet som en dobbeltrolle. Kontrakterne blev ifølge den koreanske rigsrevision betalt med støttemillioner fra Danmark.

Hullet forklaring

Situationen ser altså ud til at være den noget aparte, at det er koreanske myndigheder, der efterforsker muligt misbrug af danske bistandskroner, mens de danske myndigheder ignorerer sagerne. Det kan undre. Særligt fordi den danske regerings argumentation for at undlade en undersøgelse har vist sig at være hullet.

»Spørgsmålet omkring den sag ligger tilbage dengang, GGGI var en koreansk organisation, det vil sige før Danmark går ind og starter sit samarbejde med Sydkorea,« sagde udviklingsminister Mogens Jensen (S), da han tidligere på året blev interviewet af Information om den danske regerings linje i spørgsmålet.

Ministeren var specifikt blevet spurgt til to sager: En sag fra foråret 2012, det vil sige mens Danmark rent faktisk var en del af GGGI-samarbejdet. Og sagen om McKinsey-kontrakterne, hvoraf nogle ganske vist blev underskrevet, før Danmark blev medlem af GGGI, men som altså efterfølgende blev betalt med de danske støttekroner.

Da han blev gjort opmærksom på fakta, skiftede han over til det argument, som har været det måske mest gennemgående i Udenrigsministeriets linje: At der er tale om gamle sager, og at man nu må se fremad. Samme argument, som han fremførte ved et samråd i april:

»Udenrigsministeriet kender ikke de konkrete sager og har ikke vurderet, at det var meningsfuldt eller en rimelig anvendelse af ressourcer at dykke ned i de gamle sager, som daterer sig tilbage til tiden som koreansk ngo. Det, som er vigtigt for mig, er, at indkøbs- og udbudsreglerne er blevet ændret efter overgangen til en international organisation,« sagde Mogens Jensen dengang.

Også det argument kan imidlertid undre. Tidsfornemmelse er pr. natur relativ, men det er nok de færreste, der vil hævde, at 2012 er en meget fjern fortid. Skandalesager opdages som oftest først med nogen tids forsinkelse, og det vil være meget bemærkelsesværdigt, hvis danske myndigheder fremover vil undlade at undersøge dem, blot fordi de er nogle år gamle.

Rod eller korruption?

En anden central del af regeringens argumentation det seneste år har været, at der ikke er nogen grund til at mistænke GGGI for fusk, endsige decideret korruption – men blot rod.

Hvordan Udenrigsministeriet entydigt kan konkludere det, når man ikke har undersøgt sagerne, er et relevant spørgsmål. Mindre mærkværdigt bliver det ikke af forklaringen om, at ministeriet ikke »kender« de konkrete sager. Hvordan kan Udenrigsministeriet undgå at have kendskab til sager, der har været udførligt beskrevet i pressen? Og hvordan kan man afvise, at der skulle være noget at komme efter, hvis man slet ikke kender sagerne?

Forklaringen om, at intet tydede på korruption, var også begrundelsen for at undlade at orientere den danske rigsrevision og Folketinget om den alvorlige kritik, som en koreansk rigsrevisionsrapport i 2012 rejste af GGGI. Udenrigsministeriet definerer på linje med Transparency International korruption som »misbrug af betroet magt for egen vindings skyld«, og det var der altså ikke noget, der tydede på skulle være tilfældet, mente Udenrigsministeriet. Blandt kritikpunkterne var ellers, at et koreansk bestyrelsesmedlem og magtfuld rådgiver for den koreanske præsident fik stillet bil med privatchauffør til rådighed i fem måneder. Noget, han ikke havde ret til. Samme bestyrelsesmedlem brugte organisationens kreditkort 123 gange, selv om han ifølge organisationens regler slet ikke måtte være i besiddelse af kortet. 73 gange uden at dokumentere, hvorvidt udgifterne rent faktisk var relateret til hans virke for GGGI.

Om GGGI eller folk omkring organisationen kan hænges ud for korruption, nepotisme eller lignende, finder vi selvsagt først ud af, når den koreanske efterforskning er afsluttet. Og den slags sager tager ofte tid.

Tilbage står indtil videre, at der i Danmark og Sydkorea tilsyneladende er forskellige standarder for, hvornår en sag anses for mistænkelig nok til, at den bør underkastes et nøjere eftersyn.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Oluf Husted
  • uffe hellum
  • Grethe Preisler
  • Henrik Brøndum
  • Rune Petersen
  • David Zennaro
  • lars abildgaard
  • Laurids Hedaa
  • Claus Jensen
  • Peter Wulff
  • Steen Sohn
Oluf Husted, uffe hellum, Grethe Preisler, Henrik Brøndum, Rune Petersen, David Zennaro, lars abildgaard, Laurids Hedaa, Claus Jensen, Peter Wulff og Steen Sohn anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvis Sydkoreanerne undersøger noget for korruption.
Så kan jeg garantere for at der er problemer.
Lige s hæderlig den almindelige koreaner er.
Lige så uhæderlig er toppen.

Udenrigsministeriets folk er givet superdygtige til alle former for diplomati og politik hen over grænserne i globalt format.

Men der er sikkert ingen - eller kun ganske få - i Udenrigsministeriet , der har nogen synderlig forstand på at læse regnskaber og på at stille de "pinlige spørgsmål" til regnskaber, som man af og til er nødt til som erhvervsdrivende, revisor, advokat , bestyrelsesmedlem eller interesserepræsentant o s v ???

Det hele er måske i væsentlig grad et udslag af manglende faglig indsigt/kompetence ??? - og det er også skidt, hvis det er tilfældet ??

Diplomater er i øvrigt også sommetider tilbøjelige til at "lukke øjnene" for ting og sager for at undgå at fornærme nogen, som man senere kan have brug for.

Morten Kjeldgaard

Skandaløst at den danske stat poster penge i det svindelforetagende.

Preben Rasmussen, Per Torbensen, Andreas Trägårdh, Henrik Christensen, Rune Petersen, morten Hansen, Nanna Wulff M., Lene Christensen, lars abildgaard, Per Klüver, Poul Genefke-Thye, Torben Nielsen, Anne Eriksen, Kurt Nielsen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

Eva Eldrup.
Danske politikere er gennemført uhæderlige.
Fordi vi danskere lader dem slippe af sted med det.
Jeg kan næsten ikke komme i tanke om et andet land, hvor politikerne bare kan starte en krig.
Uden nogen form for debat.
Og ingen medier stiller spørgsmålstegn til noget som helst.

Oluf Husted, Per Jongberg, Jørgen Arvid Lund Vinding, Per Torbensen, Andreas Trägårdh, Henrik Christensen, Viktor Martini, Eva eldrup, Bjarne Bisgaard Jensen, Rune Petersen, morten Hansen, Lene Christensen, lars abildgaard, Katrine Visby, Torben Arendal, Per Klüver, Laurids Hedaa, Niels Duus Nielsen, Anne Eriksen, Janus Agerbo og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
georg christensen

Når nu endelig de koreanske myndigheder har indledt en sag om 3gi´s korruption, er det hermed også bevist, at det, burde det danske regime for længst have gjort, og ikke bare bevilliget millioner af kroner til videre understøttelse af samfundsbetalte private særinteresse organisationer.

Bevisbyrden som de koreanske myndigheder har, vil tydeligt og klart bevise, at også det danske system er gennemsyret af korruption, på højeste plan, på det danske samfunds bekostning i det´s privatiserings processer.

NB: Se bare lidt nærmere på deres billancer, og deres revisorer, find alle indtægter, og spørg om: Hvad disse indtægter er brugt til?. medens det Danske system bare ufortrødent sender endnu flere millioner i røven på dem. Endnu en tak til S og R, som bare med "illusioner" forsøger på bedste diktatorisk vis at styre det danske samfund, i privatiserings øjemed.

Jeg siger bare "nej" tak, til sådanne "hængerøve", (et dejligt "Olsen bande" provokerende udtryk), som i egen interesse forsøger at ødelægge "samfundsordnen".
En "orden", som de gamle "partier" ikke vil eller kan forstå, og derfor burde slettes på valglisterne.

Andreas Trägårdh, Janus Agerbo og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar

»Udenrigsministeriet kender ikke de konkrete sager og har ikke vurderet, at det var meningsfuldt eller en rimelig anvendelse af ressourcer at dykke ned i de gamle sager, som daterer sig tilbage til tiden som koreansk ngo. Det, som er vigtigt for mig, er, at indkøbs- og udbudsreglerne er blevet ændret efter overgangen til en international organisation,« sagde Mogens Jensen dengang.

Udenrigsministeriet har altså IKKE vurderet om sagen skulle undersøges?

Janus Agerbo, Lene Christensen, Per Klüver, Anne Eriksen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Torben Nielsen

Jeg synes jo ellers at Løkke har et endnu større forklaringsproblem. Håber sagen eksploderer i ansigtet på ham!

Per Jongberg, Andreas Trägårdh, Janus Agerbo, Rune Petersen, Lene Christensen, lars abildgaard, Torben Arendal og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Ole Chemnitz Larsen

Udbredt administrativ korruption i Danmark,

der især er skjult/mørklagt via ny misbrug og forsømmelse,

svarende til ulovlig statsmagt:

Fejl rettes ikke, men forsøges skjul med nye fejl osv.

til uberettiget fordel for de ansvarlige- administrativ korruption - og til skade for de forurettede borgere,

der således bliver mødt af ulovlig/kriminel statsmagt, hvis de gør deres ret gældende/gør modstand.

Dette viser de ansvarlige myndighedspersoners egne dokumenter.

Fakta indikerer også, at især Skatte- og Justitsministeriet har førertrøjen på dette korruptionsområde.

Viktor Martini, Janus Agerbo, Rune Petersen, Lene Christensen, Katrine Visby, Torben Arendal, Anne Eriksen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar

Man har jo vidst fra starten at Regeringen havde lort op til albuerne i den her sag.
Hvorfor i himlens navn skulle den ellers bakke 100 % op om Lars løkkes formandskab. Som den daværende SF udenrigsminister så fyndigt udtalte det.
Vel at mærke efter Løkkes flybilletter var landet i medierne.

Rune Petersen, Tue Romanow, Janus Agerbo og Sascha Olinsson anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Dejligt at se Information bliver ved med at gaa i haserne paa dette. Naar en saa bred flok af politikere, bliver ved med at proeve at smoere sig udenom denne sag, maa der vaere en solid raevekage indeni. Danmark har betalt nogen for noget - det mest spaendende er vel hvad vi har faaet som ingen maa vide noget om?

Rune Petersen, Andreas Trägårdh, Tue Romanow og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar

"Man skal kende de titusind ting på den ene ting". Denne sag med dens forskellige elementer er et blueprint på den slags blød korruption, som gennemsyrer hele statsapparatet. Alene det er grund nok til at man stonewaller og ellers går i plausible deniability mode.

Grunden til, at der bliver gjort offentligt stuerent i Sydkorea er nok ikke, at de pludselig er blevet mindre korrupte. Jeg gætter på, at en magtfuld politisk faktion kan bruge sagen mod en anden faktion.

Hvid vi har fået, Henrik Brøndum, er vel ikke meget mere end den sædvanlige skatteyderbetalte støtte til det private erhvervsliv, plus en række goder for de involverede mere eller mindre afdankede politikere og sædvanlige venner i McKinsey m.m., som den danske stat jo nærmest er smeltet sammen med.

Anne Eriksen, Rune Petersen, Andreas Trägårdh, Janus Agerbo og Eva eldrup anbefalede denne kommentar
Ole Chemnitz Larsen

Almen praksis, når der er noget at komme efter:

Det, der ikke kan bestrides, bortskaffes fra sagen.

Og skriverier/abstraktioner, der typisk ikke kan efterprøves, anvendes som begrundelse for, at der ikke er noget at komme efter.

Dette indikerer en del fakta, forstået som de ansvarliges egne dokumenter, som især akademikere står som underskrivere af.

En praksis, der også kan være strafbar.

Ole Chemnitz Larsen

@Helge Rasmussen

Eliten har opdaget korruptionen, hvor man i dette miljø via misbrug og forsømmelse dækker over hinandens ulovligheder med nye ulovligheder osv.

Men det er offentligheden/borgerne, der ikke har opdaget noget, hvilket listen fra Transparency bidrager til.

Preben Rasmussen

Hvorfor overtager og viderefører S og R ministre kritikløst anklagerne om korruption i GGGI fra Lars Løkke Rasmussen ?

Hvorfor foretager man sig intet ?

Det er da besynderligt når der er tale om bistandsmidler, der bør forvaltes ansvarligt.

Det er en mærkværdig historie og et besynderligt forløb.

Også "Færge-skandaler" behandler Sydkorea demokratisk og hurtigt.

Den 16/4 2014, på dronningens 74 års fødselsdag, væltede og sank passager-færgen SEWOL og mere end 300 døde, dog næsten ingen af besætningen.

Retssagen er igång, statsministeren gik af, ejeren fundet død, besætningen er tiltalt for overlagt drab og risikerer dødsstraf.

Den 7/4 1990 brændte Scandinavian Star, 159 døde, men besætningen reddede sig selv.

Det skandinaviske politi og retsvæsen har endnu ikke sigtet besætningen og de reelle ejere,
dog har Oslos politidir. genåbnet efterforskningen af forsikrings- og ejerforhold, men når sikkert ikke meget før forældelsen, 25 år i Norge, træder i kraft den 7/4 2015.