Læsetid: 2 min.

Drivhusgasser strømmer stadig ud af biler, tog og fly

Mens den samlede udledning af drivhusgas i Danmark har været faldende siden 1995, har udledningen fra biler, fly og tog ikke ændret sig. I en ny rapport kalder den grønne tænketank Concito transportområdet for klimaindsatsens ’ubetinget største udfordring’
21. november 2014

Først den gode nyhed: Det går godt med at nå de danske klimamål om at reducere udledningen af drivhusgas med 40 pct. inden 2020. Det skriver den grønne tænketank Concito i sin årlige rapport om den danske klimapolitik. Det skyldes især, at energiforsyningen – der står for over halvdelen af den samlede danske udledning – kører på mere vedvarende energi og mindre fossile brændsler, og at finanskrisen har kølet de økonomiske kedler.

Så den dårlige nyhed: Der er stadig store problemer med at styre udledningen fra biler, tog, lastvogne og fly. Mens det samlede danske CO2-udslip er faldet siden 1995, har udledningen fra transportområdet – der udgør 22 pct. af det samlede udslip – ikke ændret sig.

»Transportsektoren er klimapolitikkens ubetinget største udfordring, men er trods dette næsten totalt ignoreret,« skriver Concito i sin rapport, der kritiserer regeringen for at overse området.

»Den danske regering har taget meget få initiativer på transportområdet, og vi har stadig ikke set en samlet plan for en fossilfri transportsektor,« siger konstitueret direktør i Concito, Susanne Krawack.

Regeringen har indtil nu vedtaget en national cykelstrategi, lavet aftaler om metro, letbaner og nærbaner; besluttet at udbygge motorvejsnettet og vedtaget en elektrificering af jernbanenettet for 28,5 mia. kroner.

Men klimaeffekten af disse initiativer er »begrænsede«, mener Concito, der skriver, at »omkostningsstrukturen fortsat udvikler sig til fordel for privatbilismen«. Heller ikke de mange milliarder til jernbanenettet vækker begejstring.

»Det giver primært bedre transport og større mobilitet, men betyder ikke meget for udledningen, selvom elektrificeringen er en god ting,« siger Susanne Krawack.

Flere biler på vejene

Selvom bilerne på de danske veje er blevet mere energieffektive, er udledningen fra personbilisme – der udgør ca. halvdelen af den samlede udledning fra transport – ikke faldet. Det skyldes, at der er kommet flere biler på vejene.

»Du kan jo købe en bil for 60-70.000 kroner i dag. Det var umuligt for ti år siden. Vi har brug for, at den teknologiudvikling, der sker, faktisk kommer klimaet til gode og ikke bare bliver til merforbrug,« siger Susanne Krawack.

I 2007 blev registreringsafgiften omlagt, så det blev billigere at købe små, energieffektive biler, og det har gjort bilerne for billige, mener Concito, der ønsker ordningen ændret.

Tænketanken foreslår, at man indfører trængselsafgifter, stopper udvidelser af motorvejsnettet og intensiverer den offentlige støtte til elbilerne.

Klimaordfører hos Socialdemokraterne Jens Joel lover, at regeringen snart fremlægger en klimaplan for transportsektoren. Han mener, at regeringens tiltag har gavnet klimaet.

»Der er kommet mere og mere behov for transport, så hvis vi ikke havde gjort noget, ville det have set endnu mere negativt ud,« siger Jens Joel. Han er ikke bekymret for det stigende antal biler.

»Det handler om, hvad bilerne bliver brugt til. Vi synes ikke, det skal være hverken dyrere eller billigere at køre bil,« siger han.

Selvom den seneste måned har budt på en klimaaftale i EU og en mellem USA og Kina, har den globale udledning af CO2 aldrig været højere end netop nu. Torsdag præsenterede FN’s miljøprogram (UNEP) en ny rapport i København, der viser, at verdens nationer skal stramme sine klimamålsætninger ganske meget, hvis den globale temperaturstigning skal holdes under to grader.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu