Læsetid: 4 min.

Er regeringen ved at køre elbilerne i grøften?

Der kom ingen løsning på elbilernes afgiftsspørgsmål, for regeringen ville ikke, siger Enhedslisten. Måske pønser regeringen på en samlet afgiftsreform, men valget kan komme på tværs
14. november 2014

Elbilernes fremtid i Danmark er uvis. Til stor forundring for branchefolk og grønne organisationer indeholder den grønne pakke i den nye finanslovsaftale ingen forlængelse af elbilernes afgiftsfritagelse, endsige noget andet incitament til at sikre den klimavenlige transportforms fremdrift.

Aftalen mellem regeringen, SF og Enhedslisten rummer en milliard kroner over fire år til en række miljø-, klima- og energiinitiativer. Blandt initiativerne er flere, som skal lette den grønne omstilling af Danmarks energisystem, såsom projekter med store varmepumper, der kan medvirke til at lagre den vindmøllestrøm, som det danske elsystem vil producere stadig mere af.

Det hedder i finanslovsaftalen, at parterne er »enige om at arbejde for at styrke samspillet mellem el-, gas- og varmesektoren med henblik på at udvikle et intelligent energisystem, der understøtter omstillingen til et samfund uafhængigt af fossile brændsler.«

Elbilerne opfattes som helt centrale i dette intelligente energisystem, fordi bilerne med deres batterier kan fungere som lager for vindmøllestrøm, når møllerne laver mere strøm, end forbrugerne kan aftage.

Trods dette og selv om elbilerne er vejtrafikkens klimavenlige alternativ til benzin- og dieselkøretøjer, er elbilerne altså ikke med i finanslovsaftalen.

»Regeringen ønskede det ikke. Det er den eneste forklaring på det,« siger Enhedslistens forhandler, klima- og energiordfører Per Clausen.

Overrasket

Elbilerne har i en årrække været fritaget for registreringsafgift for at bringe købsprisen ned på et niveau, der gør valget af elbil attraktivt. Dette incitament samt stadig bedre biler og udbygning af nettet af ladestandere er forklaringen på, at det hjemlige salg af elbiler endelig er begyndt at rulle. Af de godt 2.700 elbiler, der nu kører på de danske veje, er 1.107 solgt i år.

Problemet er, at afgiftsfritagelsen udløber med udgangen af 2015, og i branchen har man længe påpeget, at usikkerheden om elbilernes fremtidige økonomi kan sætte bom for den aktuelle fremgang i salget og for investeringerne i infrastruktur.

Derfor havde mange ventet, at finansloven for 2015 ville rumme en forlængelse af afgiftsfritagelsen. Såvel regeringspartierne som SF og Enhedslisten er således varme fortalere for elbilen. Sådan er det imidlertid ikke gået, og spørgsmålet om den fremtidige pris ved køb af en elbil svæver altså i det uvisse. Det gør dermed også fremtiden for elbilmarkedet.

»Man kan ikke drive et marked på så usikre vilkår, som det er, når regeringen ikke vil melde ud, hvad der skal ske. Finansloven var en oplagt platform for at skabe ro om elbilmarkedet og sikkerhed omkring de investeringer i infrastrukturen, der skal foretages. Og derfor kommer det stærkt bag på hele branchen, at der ikke er sikret en afklaring,« siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

»Det kommer sikkert også bag på mange politikere. Der er jo bred politisk enighed om, at vi skal nå vores klimamålsætninger, og at elbilerne er en meget nødvendig forudsætning for det,« påpeger hun.

Penge nok

Enhedslistens Per Clausen siger, at regeringen ikke har givet nogen egentlig forklaring på sit nej til at forlænge afgiftsfritagelsen.

– Men regeringen går jo ind for elbiler?

»Jo, men de har altså ikke ønsket at afklare dette spørgsmål i forbindelse med finansloven. Om de vil det på et andet tidspunkt, har der ikke været noget fremme om,« siger Per Clausen.

– Og I har under forhandlingerne sagt, at I ønskede elbilerne med?

»Ja, det er noget af det, vi har sagt, vi gerne ville,« siger han.

Den gældende afgiftsfritagelse til og med 2015 finansieres ifølge en bred politisk skatteaftale fra 2012 af en forhøjelse af dieselafgiften i perioden 2012-15. Omkring halvdelen af provenuet herfra ser imidlertid ud til at blive tilovers, fordi elbilsalget er kommet så langsomt i gang, og dermed kunne der tilsyneladende være fundet et trecifret millionbeløb til at finansiere en forlænget afgiftsfritagelse.

Ifølge Informations oplysninger har regeringens holdning imidlertid været, at ubrugte midler automatisk skal ryge tilbage i den store kasse og ikke kan reserveres til f.eks. dette formål.

Ikke aktuelle planer

I regeringsgrundlaget fra 2011 hedder det, at regeringen vil »fremsætte forslag til en provenuneutral reform af afgifterne på personbiler,« der bl.a. kan understøtte målet om at gøre transportsektoren fri af fossile brændstoffer.

En sådan afgiftsreform har imidlertid ladet vente på sig, og nu spekuleres der i, om regeringen vil ordne det hele på en gang – det vil sige inddrage elbilerne i en reform af registreringsafgiften, der sikrer, at elbilerne fortsat tilgodeses, bare ikke via en decideret afgiftsfritagelse.

»En ordning, hvor den reelle CO2-udledning fra danskernes biler bliver grundlag for afgiftsskalaen, og hvor elbilerne derfor kommer ned omkring nul i afgift, kunne være en rigtig og sammenhængende løsning,« siger Susanne Krawack, konstitueret direktør i den grønne tænketank Concito.

Det samme siger Lærke Flader.

»Eftersom afgiftsfritagelsen udløber, har regeringen nu bragt sig under tidspres for at finde en løsning – enten ved en forlængelse eller ved en justering af de samlede bilafgifter, som begunstiger elbilerne og udgør en mere langsigtet løsning.«

Skatteminister Benny Engelbrecht (S) var forleden i samråd om sagen i Folketingets skatteudvalg, hvor han erkendte problemet.

»Som det ser ud nu, vil der ikke blive solgt mange elbiler efter 2015, hvis vi ikke foretager ændringer af bilafgifterne. De bliver simpelthen for dyre,« sagde ministeren.

»Lige nu overvejer vi, hvordan (problemstillingerne, red.) bedst håndteres, så bilafgifterne understøtter elbilernes og andre miljøvenlige bilers fortsatte udbredelse.«

»Det er således fortsat regeringens ambition at gennemføre en omlægning, men vi har ikke aktuelle planer om at fremsætte forslag herom,« sagde Benny Engelbrecht.

I branchen er bekymringen, at regeringens overvejelser bliver ved at trække ud, og at sagen rammes af valgkamp, hvor afgifter ikke er et populært emne. Og når man ikke afgiftsomlægningen før et valg, er det uvist, hvad der efterfølgende sker.

»Hvis det trækker for længe ud, risikerer man i bedste fald at sætte det i stå og i værste fald, at vi smider en masse investeringer på gulvet,« siger Lærke Flader.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
  • John Fredsted
Ejvind Larsen og John Fredsted anbefalede denne artikel

Kommentarer

John Rohde Jensen

Jeg har for nyligt haft lejlighed til at prøve nogle af de nyeste elbiler. Det var intet mindre end en åbenbaring. De er så fuldstændig åbentlyst fremtiden at man skal aktier i CO2 branchen for ikke at forstå budskabet.

Derfor kommer det ikke som nogen overraskelse at vore politikere vil lave lort i den igen og forhindre en hurtig omstilling. Hvis noget er åbentlyst rigtigt så er de uafvægeligt på den modsatte side.

Ejvind Larsen, Karsten Aaen, Benjamin Bach, Bjarne Andersen, Gert Selmer Jensen og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar

El-biler bruges som bekendt strøm.. så der skal produceres mere strøm.. og hvor kommer den strømmen så fra..? Jo, oftest fra toppen af elproduktionen (i dagtimerne) ..og det er ikke vindmøller eller anden vedværende energi.. Miljøbelastningen i den sidste ende fra en el-bil er (sådan cirka) det samme som en bil der kører 8 km / ltr. Det hjælper lidt på regnestykket hvis el-bilen oplades om natten..

Henrik Brøndum

Dette er da en fremragende mulighed for dem der er glade for El-biler. Koeb et lager ind lige foer afgiftsfritagelsen udloeber - og saelg med fortjeneste!

Og hvem skal så bestemme det? Er det noget som du vil gennemføre ved hjælp af trusler om at benytte statens voldsmonopol?

Søren Kristensen

Jeg tænker at elbiler og vindmøller passer godt sammen. Hvis der fx. var et par vindmøller og en ladestation ved Farø, kunne man køre fra København til Sydhavsørene og tilbage igen uden problemer. Men selvfølgelig, hvis man så ikke lige skal sydpå hjælper det jo ikke så meget.

elbiler har i øjeblikket nogle indbyggede svagheder som gør dem uegnede som primær transport.

1. Manglende standardisering af ladestik
2. Manglende standardisering af ladespænding
3. Manglende standardisering af batterier
4. Ladetid

Inden disse elementer bliver ordnet er batteridrevne køretøjer uegnede som massetransport.

Elbiler er teknik,som på nuværende tidspunkt slet ikke er klar til brug.
Derfor ville det også være idiotisk og samfundsskadeligt at indføre dem i stort antal.

Elbiler er en teknik som på nuværende tidspunkt kan være et udemærket alternativ til de traditionelle biler - især i storbyerne. Det vil være "idiotisk og samfundsskadeligt" at ignorere selve årsagen til at samfundet gerne vil omlægge til andre energiformer end afbrænding af fossile brændstoffer. Med en større udbredelse af elbiler vil infrastrukturen blive mere modnet og teknikken blive billigere og bedre. Lad os håbe at regeringen snart kommer i tanke om hvad grøn energipolitik handler om.

Lennart Kampmann

Måske er det ok at det ikke skal være uden registreringsafgift at købe en tesla. Fed bil, ellers.

El-biler sælger ikke i Danmark i nævneværdigt tal. De er for dyre og er endnu ikke et reelt alternativ.
De sælger derimod i Oslo, da en elbil ikke betaler parkerings og trængselsafgift, så vidt jeg forstår. Derfor er den genial i Oslo. Men også kun derfor.

Tesla er fed, resten er noget juks. Elbiler er ikke mainstream endnu.

Med venlig hilsen
Lennart

Henrik Brøndum

@Lennart

Plus at der er adgang til busbanen gratis ladestroem i Oslo og gratis transport paa faergerne. Specielt det med busbanen er meget vaerdifuldt, jeg kender nordmaend der tager buskoerekort og anskaffer sig en lille bus at koere paa arbejde i for at slippe for koeerne.

"Plus at der er adgang til busbanen gratis ladestroem i Oslo og gratis transport paa faergerne."

Og det er jo ligesom at pisse i bukserne for at holde varmen. Hvor stor forøgelse af elbilandelen skal der til for at denne model ikke holder længere? 2%? 4%?