Læsetid: 2 min.

Studerende og rektorer er klar til at ændre taxametersystem

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R) er rede til at ændre det omstridte taxametersystem, der betyder, at uddannelsesinstitutionerne får penge efter det antal studerende, som de optager. Det er de studerende og uddannelsesinstitutionerne sådan set også, men formanden for Danske Studerendes Fællesråd og næstformanden for rektorkollegiet advarer dog mod, at ændringen bliver en spareøvelse
26. november 2014

Brian Bech Nielsen, næstformand rektorkollegiet

Vi er godt klar over, at regeringen er ved at se på uddannelsesfinansieringen. Der pågår jo et arbejde under ledelse af Deloitte, og vi ser da frem til at få deres rapport til februar. Så kan vi se, hvilket grundlag vi diskuterer på.«

– Men I afviser ikke på forhånd at ændre taxametersystemet?

»Vi er åbne over for ændringer – så længe der er en fornuftig kobling mellem aktiveter og bevillinger. Ellers hænger vores regnestykke jo ikke sammen. Og så skal systemet have en rimelig forudsigelighed: Altså, at vi kan budgettere med det. Endelig lægger vi vægt på, at det ikke bliver en spareøvelse i ly af en omlægning af taxametersystemet.«

– Hvad er problemet med taxametersystemet?

»Taxametersystemet er givetvis ikke perfekt. Men i forhold til de forslag, som hidtil har været på banen, er det nuværende system lige så godt. Vi indgår dog gerne i en dialog om taxametersystemet under de ovennævnte forudsætninger.«

– Har I selv en bedre løsning?

»Nej, for det er ikke nemt at finde et magisk system, som tager alle de hensyn, vi gerne vil tage. Det er noget, som må udvikles i denne gensidige dialog. Vi har ikke lige noget på brættet. Vi kan håndtere det nuværende taxametersystem og budgettere med det, hvilket giver os den ønskede forudsigelighed i det daglige virke.«

Jakob L. Ruggaard, formand for Danske Studerendes Fællesråd

Som studerende har vi længe kritiseret taxametersystemet. Universiteterne får penge, hver gang en studerende består eksamen, hvilket tilskynder dem til at presse – og mase – os gennem studierne. I stedet burde universiteterne tilskyndes til at lave gode studier.«

– Har I selv en bedre løsning?

»Vi foreslår, at penge gives efter, hvor stort et socialt ansvar universiteterne udviser, hvor mange studerende der er optaget – samt hvor høj kvalitet vi oplever på uddannelserne. Med andre ord et taxametersystem, der tilskynder til alle tre ting.«

– Er det ikke svært at måle kvaliteten?

»Kvaliteten er faktisk noget af det, som er mest ligetil at måle. Vi foreslår nemlig, at man laver spørgeskemaundersøgelser om, hvordan de studerende på uddannelserne oplever kvaliteten. Det bedste mål må vel være at spørge de studerende – dem, der går på uddannelserne, sidder i klasseværelser og læsesale – om de synes, det er godt eller dårligt.«

– Så I er åbne for at ændre taxametersystemet?

»Ja, men det her må ikke blive en spareøvelse, hvilket man godt kan blive lidt bange for. Tit ender de ting, der kommer ud af Uddannelses- og Forskningsministeriet nemlig med at være det. Princippet må stadig være, at hver gang er der kommer flere studerende ind på et universitet, så får det også flere penge. Det må man ikke gøre op med. Ellers bliver uddannelserne jo bare dårligere og dårligere jo flere unge, som læser videre.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu