Nyhed
Læsetid: 3 min.

Skader Venstres integrationspolitik integrationen?

En række rapporter konkluderer, at det skaber fattigdom og svækker integrationen, hvis man sænker de offentlige ydelser til flygtninge. Alligevel foreslår Venstre netop dét i partiets nye integrationsudspil
’Vi ved fra mange analyser, at hvis man svækker forsørgelsesgrundlaget for flygtninge, fører det til større problemer end dem, flygtningene i forvejen slås med. Det er helt godnat, at man lukker øjnene for det,’ siger formanden for Rådet for Socialt Udsatte, Jann Sjursen, om integrationsudspillet fra Venstre, der vil betyde, at flygtninge og familiesammenførte i fremtiden ikke skal have kontanthjælp, men en lavere ydelse, der svarer til SU. Arkiv

Tine Sletting

Indland
13. december 2014

Står det til Venstre, skal flygtninge og familiesammenførte i fremtiden ikke have kontanthjælp, men en lavere ydelse, der svarer til SU (5.839 kr. før skat). En række rapporter peger ellers på, at det er vejen til dårligere integration og mere fattigdom.

»Det modarbejder integrationen og kan direkte skubbe folk ud i fattigdom,« siger formand for Rådet for Socialt Udsatte Jann Sjursen.

»Vi ved fra mange analyser, at hvis man svækker forsørgelsesgrundlaget for flygtninge, fører det til større problemer end dem, flygtningene i forvejen slås med. Det er helt godnat, at man lukker øjnene for det,« mener han.

Den ordning, Venstre foreslår, minder i grove træk om starthjælpen, en lav ydelse til flygtninge på 6.351 kr. om måneden for enlige og 5.267 kr. til samlevende, der blev indført af VK-regeringen i 2002 og afskaffet af SR-regeringen i 2012. Dog har det nye udspil den tilføjelse, at flygtninge kan optjene ret til ekstra ydelser. Tillæggene falder, hvis flygtningene ...

• består en sprogprøve i dansk,

• består en prøve i viden om danske samfundsforhold,

• deltager i samfundslivet, f.eks. gennem »deltagelse i en humanitær organisation eller i en sportsforening« ti timer om måneden i et halvt år,

• har været i »ordinær beskæftigelse eller i et uddannelsesforløb« i en sammenhængende periode på mindst et halvt år.

For hvert mål nået tildeles flygtningene 1.200 kroner mere om måneden.

Den nye model skaber ifølge Venstre »flere incitamenter« for flygtninge til at integrere sig og komme i arbejde. I udspillet henviser Venstre til en analyse fra Rockwool Fonden fra 2007, der viser, at indførelsen af starthjælp fik flere i arbejde. Før starthjælpen var ni pct. af flygtningene i job. Halvandet år efter indførelsen var andelen steget til 14 pct.

Starthjælpen havde en »relativt kraftig beskæftigelseseffekt«, fortæller forskningschef i Rockwool Fonden Torben Tranæs. Men den skabte også fattigdom:

I rapporten fra 2012 konkluderede Rockwool Fonden, at »starthjælpsflygtningenes levevilkår præges af fattigdom«. Rapporten fortsætter: »Når skat og husleje er betalt, står modtagere af starthjælp, uanset deres familiemæssige situation, således tilbage med et beløb, som gør det helt umuligt at betale udgifterne i et dansk standardbudget«.

I den rapport fra 2007, som Venstre henviser til i det nye udspil, skriver Rockwool Fonden: »Det politiske spørgsmål er naturligvis, om fem mere i beskæftigelse ud af hver 100 er tilfredsstillende efter halvandet år. Effekten skal holdes op mod de omkostninger, der er ved at ganske mange familier lever på en nedsat ydelse i mange år.«

Rockwool Fondens analyse kan heller ikke sige noget om, hvorvidt starthjælpen fik flere flygtninge i arbejde, eller blot fik flygtninge, der alligevel ville have fundet et job, hurtigere i gang.

Økonomiske incitamenter

Problemet med at anvende økonomiske incitamenter over for flygtninge er, at en stor del af dem ikke kan reagere på dem, fortælle professor i sociologi ved Københavns Universitet Jørgen Elm Larsen.

»Det er især yngre og folk, der ikke har problemer ved siden af, der kan reagere på de lavere ydelser. Men det er der jo mange flygtninge, der er traumatiserede af krig og tortur,« siger han.

»De, der ikke kan reagere, bliver sendt ud i dyb fattigdom, og det er det modsatte af integration. Det er nogle andre indsatser, der kan få folk videre; sundhedsindsatser, rehabilitering osv.,« siger Jørgen Elm Larsen.

Hans undersøgelser peger på, at de største barrierer for flygtninge er psykiske og fysiske problemer, mangel på uddannelse og sprogproblemer. En række undersøgelser har påvist, at lavere sociale ydelser til flygtninge skabte fattigdom og svækkede integrationen.

I en rapport fra Center for Alternativ Samfundsanalyse og Professionshøjskolen Metropol fra 2011 konkluderes det, at »den langvarige starthjælpsydelse modvirker flygtninges og indvandreres integration i det danske samfund«.

Rapporten beskriver, at flygtningene på starthjælp ikke har råd til at deltage i forenings- og fritidsliv og er nødt til at bo i belastede boligområder. Især børnene mærker konsekvenserne af den stramme økonomi:

»Der (er) ikke penge til kontingenter, sportstøj, det sociale liv i tilknytning til sportsarrangementer, biograf, svømmehal, skolerejser, lejrskoler, børnefødselsdage, opdaterede computere eller eftermiddagsmad i SFO’en.«

En undersøgelse fra Københavns Kommune i 2008 viste, at tre ud af fire starthjælpsmodtagere faldt under kommunens fattigdomsgrænse.

Til Jyllands-Posten siger integrationsordfører Martin Geertsen om risikoen for, at flygtninge ender i fattigdom:

»Det er man sådan set selv herre over i den forstand, at man sætter sig igennem og får gennemført nogle af de moduler og objektive mål, som vi stiller op.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

Citat fra JyllandsPosten leder i dag:

"En ny opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at 42 pct. af de mandlige og 47 pct. af de kvindelige indvandrere fra ikkevestlige lande i aldersgruppen 30-59 år er på offentlig forsørgelse. For kvinder fra Libanon og Somalia er andelen af offentligt forsørgede 80 pct., og for mændene fra disse lande tæt på 70 pct."

OK - så begynder jeg også at synes, at det er ved at være nok.

Indvandrerne fra Libanon (sandsynligvis flest palæstinensere) og Somalia har bevist, at de slet ikke kan finde ud af integrationen i det danske samfund.

Preben Haagensen, Jens Cini, Flemming Scheel Andersen, Troels Ingvartsen, Ole Olsen og ellen nielsen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Jeg er ikke tilhænger af nogen lav ydelse, men nu er der vist skrevet lige så mange sider om hvordan flygtninge kan blive integreret som der er flygtninge og alligevel bliver de det i forbavsende ringe grad. De sidste 15 - 20 år er der taget så mange initiativer som alle har haft til formål at integrere flygtninge og så står vi ikke desto mindre alligevel med kæmpe problemer. Jeg ved ikke hvad man skal, men intet af det der er sket har flyttet noget som helst. Den ene rapport efter den fortæller bare hvor dårlige vi er til at takle flygtninge, men aldrig hvad de selv kan og hvad de selv kunne gøre og hvad der burde gøres. Det er nemt at pege på problemer, men det er fandme svært at løse dem.

Per Torbensen, Preben Haagensen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Hvis integration handler om at være i arbejde, så kan vi jo sætte barren lavt, og starte med at integrere de arbejdsløse etniske danskere? Eller er der noget jeg har misforstået?

Peter Hansen, Kurt Nielsen, Rasmus Kongshøj, lars abildgaard, Vibeke Hansen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Så længe man ikke er en del af det større samfund, så er man ikke integreret.

Man kan dog blive en del af samfundet på flere måder.

- Arbejde.
- Skole.
- Fritidsforening (ikke indvandrerforeninger).
- Aktiv i beboerområdet (Ikke ghetto)
- Gode danskkundskaber.

Man kan sagtens være integreret uden at kunne vinge alle områder af.

At sætte folk på sulte-ydelse skaber vist ikke megen integration.
Men værst af alt: Enhver politik der tenderer til at slå alle over èn kam , kan kun skade integrationen.
I min optik er der to yderpunkter. Politikker der slår alle over én kam og de indvandrere der isolerer sig i ghettoer, aldrig lærer sproget og ingen ønsker har om andet end at leve i et parallelsamfund.

Begge yderpunkter skal konfronteres.

Og hvor er det lige at denne nærmest magiske proces, kaldet "integration", er lykkedes? Sverige? England? Tyskland? Frankrig?

Skal vi virkelig blive ved med at ignorere mere end 30 års empiri, og fortsat insistere på at alle mennesker opfører sig ens, når de tages ud af deres egen kultur, og bliver placeret i et moderne velfærdssamfund?

Morten Pedersen, Per Torbensen, Preben Haagensen, Jens Cini, Kurt Nielsen, Troels Ingvartsen, Ole Olsen og ellen nielsen anbefalede denne kommentar
Flemming Nielsen

V problem er at politik er kampen om løsningerne V har ingen løsninger politisk danskerne ønsker, derfor køre de hade stemninger op, og gør de få til de mange. ca. 50.000 får asyl om året det er ca. 50 pr kommune

Så der er simpelthen 1000 kommuner i Danmark, Flemming Nielsen? Og husk nu at gange med faktor 3 eller 4 i familiesammenføring for hvert asyltilsagn.

Preben Haagensen, Torben Lindegaard og ellen nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan Venstre tænker, eller hvilke logik de har.
Men, - da svinebønderne klagede over, at de ikke kunne få økonomien til at hænge sammen, da de ikke kunne sælge deres store antal grise, var svaret fra Venstre og DF ganske overraskende. Man mente simpelt hen, alle regler skal væk, så grisebønderne kan producere langt flere grise ? ? ?

Karsten Aaen, Henrik Christensen, Peter Hansen, Peter Taitto, Kurt Nielsen, Christel Gruner-Olesen, Rasmus Kongshøj, Erik ludvisen, lars abildgaard, Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek og Tue Romanow anbefalede denne kommentar

Det er trættende nu på 30. år at høre diverse regeringer skylde skylden på hinanden, for den manglende integration. Et begreb hvis betydning, man utvivlsomt ikke engang kan enes om. Det er nemlig så dejligt når begrebet er flydende, for så kan man tale forbi hindanden i det uendelige, som man nu har gjort i 30 år, uden at tage fat om nælden, fordi man egentlig godt ved hvordan problemet kan løses, men ikke i al sin politiske korrekthed tør sige det højt.

Det er jo skandaløst at man i 30 år har ævlet om det her, uden at der er gjort noget ved det der virker. Og det vil man så fortsætte med, så blå og rød blok om 15-20 år kan ævle om det samme. Den eneste forskel er, at til den tid er problemerne - undskyld, udfordringerne - bare blevet så meget større. Men til den tid er dagens politikere ikke ved magten, så det bliver ikke deres problem.

Per Torbensen, ellen nielsen, Preben Haagensen, Jens Cini og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Hvis meget lave ydelser var svaret,
så ville middelalderens samfund have fremvist et møster-tid, ja noget nær paradisets have,
hvor ingen underklassefryns eller tilflytter gik rundt uden at have 'incitament' til at arbejde.
Mon det er dette samfund, Venstres folketingsgruppe ser som guldalderen?

Venstre er et parti som tror, at man ved at udsulte mennesker i underklassen opnår Paradis.
Altså - Paradis for Venstres medlemmer og erhvervsklubber.
Det er sært.

Karsten Aaen, Peter Hansen, Michal Bagger, Kurt Nielsen, Henrik Christensen, Flemming Scheel Andersen, Viggo Okholm, Gert Selmer Jensen, Rasmus Kongshøj og lars abildgaard anbefalede denne kommentar

"Folk" skal ikke opføre sig ens (det ville være uhyggeligt), men man skal ville ønske at være en del af samfundet. Også selvom minder, opvækst og familie befinder sig langt væk.

De danskere, som har forsøgt sig udenlands i længere tid, vil have fordele i forståelsen af - man skal lære sproget, overholde de gældende love (som skal være videregivet og forstået - også sprogligt), acceptere andre levemåder og at man ikke uden videre kan forlange sine egne krav gennemført.
Det kan være religiøse, kulinariske og opfattelsen af klædedragt og kultur.

Det behøver ikke at være kongerækken eller den danske kultur, der sætter dagsordenen...
Ethvert menneske ønsker en frihed til at være sig selv, også danskerne - måske er det så ikke så fremmedgørende, at opleve at i DK, er det politikerne og det offentlige, du skal prøve at leve med.

Preben Haagensen, ellen nielsen, Vibeke Rasmussen og lars abildgaard anbefalede denne kommentar

Singapores grundlægger Lee Kuan Yew, der har styret et multikulturelt, -racialt og -religiøst samfund i 50 år har dette P/K ukorrekte udsagn om integration:

http://therealsingapore.com/content/lee-kuan-yew-muslim-integration-sing...

Det kom han selvfølgelig, i visse kredse, galt afsted med. Da Singapore har betydelig større erfaringer med multi-samfund end danskere, viser det, at integration i visse tilfælde ikke er en let løselig opgave.

Simon-Matti Hørlyck Campbell

@Ole Olsen
Ok, men så er han tydeligvis heller ikke dygtigere. Hvordan man end definerer "integreret", vil igen vel påstå at ingen muslimer i Danmark er det.
Selvom integration kan være svært, burde man da lære af hvad man ved - Diskrimination, ud over at være usympatisk, er noget der resulterer i dårlig integration. Det samme gælder for ghetto dannelse.
Venstre har åbenbart opgivet integrationen, og kunne næsten ligeså godt deportere dem alle, ellers burde de tage udgangspunkt i hvad der virker.
Hvad med Højskoleophold i stedet for middelmådig dansk undervisning? - hvorfor ikke gøre brug af en af Danmarks største styrker? Opret danske kontaktfamilier og lad vær' med at behandle folk som andenrangsborgere. Med den tone og tilgang som vi nu har haft længe, er det ikke mærkeligt hvis nogle føler at de ikke skylder os noget, og mon ikke også det statistisk er er lidt svære at finde et arbejde som "Muhammed" end som "Anders".
Europa har, som det er sagt en million gange; "et alders problem", men samtidig vil vi ikke have tilflyttere, hvad med at vi begyndte at se indvandrere og flygtninge som en løsning i stedet for et problem? Med den tilgang kan det i det mindste ikke blive værre end end det er i dag. Vi burde ofre langt flere ressourcer på at opnå god immigration samtidig med at vi ikke glemmer den humanitære bistand. Det ville også gøre os lidt mere troværdige når glorificerer os selv som et symbol for demokrati og menneskerettigheder.
Frem for at skal vi væk fra at sætte væksten over mennesket.

Karsten Aaen, Michal Bagger, Kurt Nielsen, Christel Gruner-Olesen, Viggo Okholm, Rasmus Kongshøj og Klaus Kaaslund anbefalede denne kommentar

Simon Campbell:
'Never trust a Campbell' - men alligevel.

'Ok, men så er han tydeligvis heller ikke dygtigere.' Jeg ved ikke rigtigt med hvad du begrunder dette udsagn. Grunden til mit indlæg ovenfor med Lee Kuan Yew (der er berømt for at sige hvad han mener og mene hvad han siger) er selvfølgelig at gøre klart, at der findes mennesker der véd hvad de snakker om af stor erfaring m.h.tintegration, modsat hvad man mestendels er vant til i Danmark, ikke mindst fra politisk side, hvor der ikke er grænser for det ukvalificerede vrøvl befolkningen er blevet præsenteret for i årtier, og oftest stadig bliver det. Til stor skade for 'integrationen'.

Endelig vil jeg slå fast, at man selvfølgelig ikke kan skære nogen gruppe over een kam.

Simon-Matti Hørlyck Campbell

@Ole Olsen
Intet andet end at muslimer selvfølgelig godt kan integreres, at påstå andet ville være at "skære en stor gruppe over en kam." Det er muligt at hvis man pressede ham på det ville han trække i land, men det er nu engang det han siger her.

Henrik Christensen

Des mere vi som samfund udstøder nogle, des mere frustration, desperation og deraf afledte problemer opstår. Uanset oprindelse, født her eller ej. Dem der kommer udefra har såmænd blot flere udfordringer, og så meget mere behov for tolerance og accept. Og se, det koster faktisk ikke noget at give... Den med forsørgelsen, den klarer en simpel borgerløn, som også fjerner den ydmygelse der følger med dagens ydelser, og sparer på kontrolfronten... win-win :)

Glædelig Jul, allesammen...

Karsten Aaen, Rasmus Kongshøj, Anne Eriksen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
morten andersen

Venstres integrationspolitik skader menneskeheden.

Jeg forstår ikke det grundlæggende - flygtninge skal integreres ! Så bliver de jo til indvandrere.
Nu overvejer man et integrationsministerium. Jamen, det skal så hedde indvandrerministerium.
Nej, skulle vi ikke i stedet arbejde på at begrænse den dyre INDVANDRING, og bruge de penge til at hjælpe ti gange så mange FLYGTNINGE.................I stedet for at skændes om 5000 eller 6000 kr og at gøre udlændinge til mere eller mindre danskere.

Troels Ingvartsen, Per Torbensen, Jens Cini og ellen nielsen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

"… Dem der kommer udefra har såmænd blot flere udfordringer, og så meget mere behov for tolerance og accept."

Men er det nu også sandt? Man kan jo også (vælge at) se sådan på det, at netop de udstødte 'hjemmefødninger' har behov for – måske endda krav på? – mere eller i det mindste lige så meget forståelse, hjælp og tolerance, end de nu bliver mødt med. De kan nemlig – og bliver det jævnligt – til forskel fra de udefrakommende, anklages for selv at være skyld i deres udelukkelse fra det omgivende samfund. Og dermed være deres egen (u)lykkes smed. Eller?

Simon Campbell:

Grunden til at jeg fremdrog exemplet med Singapore var for at demonstrere, at manglende 'integration' absolut ikke er et dansk eller europæisk fænomén. Enhver der følger nogenlunde med i verdens gang vil vide, at noget lignende skaber problemer i mange andre samfund.

Det er derfor uendelig trættende stadig at høre, at muslimer excluderes fra et givent majoritetssamfund, og at skylden herfor alene placeres hos sidstnævnte. Der er sågar nogen der anvende begrebet 'apartheid', selvom det er evident, at noget sådant i virkeligheden ofte bør tilskrives ummahen, der excluderer sig fra majoritetssamfundet. (Det betyder ikke, at nogle enkelt muslimer ikke gør det). Nogle andre eksempler: Cypern, Thailand, Sri Lanka, Balkan, Sverige, Indien, Burma, Filippinerne, Kina. Uden entydigt at placere skylden hos muslimer, kan man blot konstatere, at man står over for langvarige og åbenbart uløselige problemer, som på ingen måde er blot et dansk fænomén..

Skulle vi ikke bare erkende, at vi er helt nede på de moralske fælge og sætte nøjagtige tal på de forskellige mørkhudedes relative eksistensberettigelse ? Vi kender dapengemodtagernes værdi: godt 17-000 før skat, de kontanthjulpne over 30s værdi er 10.000 før skat og dem under 30 er værdiløse for omkring 6.000 før skat. Og helt ærligt ... er indvandrere og flygtninge ikke mindre værd end det, Danmarks Radio kaldler etniske danskere ? 5-4.000 før skat vil jeg sige ... tentativt ... sådan bare for at illustrere, at der gudskelov stadig er forskel på Kong Salomon og Jørgen Hattemager. Det er vi ved at glemme, synes jeg. Indvandrere og flygtninge ... samme surdej. Men pas på med at integrere flygtninge, for så bliver de bare hængende, selv om deres børn stadig bombes i Syrien. Indvandrere derimod skal sat'me snakke dansk og æde stegt flæsk for deres 5.000 ... alt andet manglede da bare.

Jeg bliver mere og mere stolt af at være etnisk dansker for hver dag, der går.

Jeg bor helt frivilligt i en Ghetto.
Jeg ser ingen isolation.
Jeg ser ingen mangel på integration.
Jeg ser en smuk mangfoldighed.
Jeg ser dejlige børnefamilier.
Jeg ser unge gode mennesker.
Jeg ser håbet i deres øjne.
Jeg ser venligheden i dem.
Jeg ser mennesker, der vil respekteres.
Jeg ser hele mennesker.
Jeg ser helheden.
Jeg hører dem tale mange sprog.
Dansk er også et af dem.

Hvornår begynder Venstre og DF at se søde og hele mennesker?

Kurt Nielsen, Karsten Aaen og Keld Sandkvist anbefalede denne kommentar

Jonas Nielsen, lad os få nogle flere af dig ind i debatten. Som én af de få ved du, hvad der sker i ghettoerne, resten er bare uvidende fordomme. Når jeg bevæger mig rundt i samfundet, ser jeg da heller ingen "uintegrerede" indvandrere. Hvordan ser sådan én ud?