Læsetid: 7 min.

Østergaard forrest i radikal rutschetur

Siden regeringsgrundlaget blev skrevet, er Radikale Venstre blevet udråbt som sejrherrerne. Partiets økonomiske politik blev regeringens, men danskerne har ikke kvitteret med øget opbakning til partiet. I stedet måtte Morten Østergaard i denne uge notere sig de dårligste målinger i denne regeringsperiode
I august sidste år gav Margrethe Vestager tøjlerne videre til Morten Østergaard. Siden er det kun gået tilbage for partiet. Blandt andet fordi Morten Østergaard støttede op om regeringens strammere politik på flygtninge- og asylområdet.

Keld Navntoft

5. februar 2015

Regnen piskede ned, og journalisterne søgte ly langs Christiansborgs mure, så de havde det fulde overblik over Rigsdagsgården. Det handlede om at få de første kommentarer fra Danmarks kommende EU-kommissær, Margrethe Vestager.

Hun havde samlet sit entourage af radikale ministre og deres rådgivere i Slotsholmsgade, hvor flere ministerier holder til, for i samlet flok at gå mod Christiansborg. Selv om partiets mangeårige leder forlod dansk politik, skulle der signaleres sammenhold. For arvefølgen var klar: Partiets næste leder var Morten Østergaard.

Det var den 31. august sidste år. Dengang viste Berlingske Barometer, at Radikale Venstre stod til at få 8,3 procent af stemmerne. Et stykke fra de 9,5 procent af stemmerne, som de radikale hentede ved folketingsvalget i 2011.

Det historisk gode resultat havde ført til en fremgang på hele otte mandater og regeringsdannelse med Socialdemokraterne og SF. Det var derfor ikke blot en partileder, den radikale folketingsgruppe skulle vælge på årets sidste sommerdag: Det var også en ny vicestatsminister.

I denne uge nåede de radikale dog et nyt lavpunkt i meningsmålingerne. En Greens-måling i Børsen gav de Radikale opbakning fra 6,9 procent af vælgerne, og professor Søren Risbjerg Thomsens vægtede målinger for Altinget viste, at Radikale Venstre er gået tilbage hver måned, siden Margrethe Vestager overlod tøjlerne til Morten Østergaard. I Risbjerg Thomsens snit af målingerne står de radikale til 7,1 procent af vælgerne. Det er det laveste vælgeropbakning i denne valgperiode.

Lederskift gør ondt

Ifølge professor og forsker i vælger-adfærd Rune Stubager fra Aarhus Universitet var det »forventeligt med et vist fald i en periode efter skiftet«, fordi »de havde en meget stærk og populær leder i Vestager«.

»De første fem måneder er ikke gået så godt, hvis man skal tro målingerne. Der har været en slingrende linje i forhold til særligt flygtninge- og asylspørgsmålet. Først støttede de op om regeringens stramninger, hvilket mange i baglandet og potentielle vælgere ikke bryder sig om. Før jul var Morten Østergaard så ude og sige, at så slemt var stramningerne ikke tænkt. Til gengæld har han fortsat den stramme linje i forhold til den økonomiske politik, hvor han efter nytår markerede, at den linje fortsætter også efter 2020 og måske endnu strammere i forsøget på at fastholde vælgere med interesse for den økonomiske politik,« vurderer Rune Stubager.

Det er dog ikke kun partiet, der er udfordret i meningsmålingerne. Når analyseinstituttet Epinion for DR spørger danskerne om, hvordan de vurderer en række forskellige politikere, er Morten Østergaard langt fra toppen.

Otte procent af danskerne svarer, at de slet ikke kender Morten Østergaard, mens kun 23 procent af danskerne er positivt stemt over for den radikale partileder. Hele 37 procent svarer, de er negativt stemt over for Morten Østergaard.

Ifølge professor og valgforsker ved Københavns Universitet, Kasper Møller Hansen, er det en naturlig udvikling, som Radikale Venstre og Morten Østergaard oplever efter et lederskifte.

»De radikale har tabt mange stemmer til Socialdemokraterne, siden Vestager gav tøjlerne videre til Morten Østergaard, og partiskiftet er en af forklaringerne på nedgangen. Det er naturligt, at vælgerne reagerer med en usikkerhed og trækker sig fra partiet, når en ny partileder kommer til. Før vidste vælgerne, hvad de havde – oven i købet en af regeringens allermest populære ministre – og nu får de en ukendt. Morten Østergaard skal have tid til at sætte sit præg på politikken og hele partiets retning,« siger Kasper Møller Hansen og tilføjer: »Men vælgerbevægelsen har ikke ændret ved balancen mellem blokkene. Det er positivt for de radikale, at det er til Socialdemokraterne, de har tabt vælgere, hvis regeringen skal have bare en lille chance for at genvinde magten efter et valg.«

Danskerne skal lytte til vision

Det radikale gruppeværelse var tømt for borde, og i stedet var der stillet stole på rad og rækker. De magen-tafarvede bannere var rullet op, og ansatte i Radikale Venstres sekretariat gjorde de sidste ting klar til pressemødet.

Imens var den radikale folketingsgruppe samlet i et lokale lige overfor på Christiansborgs anden sal – få meter fra Statsministeriet.

Nogle få minutter forinden var champagnen blevet hældt op, og nu lød der klapsalver, som de ventende journalister kunne høre helt ud på gangen: Morten Østergaard var officielt valgt som leder af Radikale Venstre.

I denne uge er det folketingsgruppens næstformand, Andreas Steenberg, der i medierne har skullet forklare den radikale tilbagegang under partiets nye leder.

»Jeg er allermest ked af, at regeringen ikke står til at blive genvalgt, og at Dansk Folkeparti står til at være dem, der skal svinge taktstokken i en ny borgerlig regering.«

»Vi er i gang med at rulle en ny politisk vision for Danmark ud, som handler om at få tre millioner danskere i arbejde. For det bedste for et menneske er at være en del af et arbejdsfællesskab, så vi kan få penge i kassen til at blive fri fra kul og olie og investere i uddannelse. Den vision, håber vi, danskerne lytter til‚« siger Andreas Steenberg.

Partiets ringe målinger og vælgernes dom over den nye partiformand bekymrer ikke Andreas Steenberg. Han mener, at Morten Østergaard »er gået i gang med at formulere sit projekt og vores projekt i valgkampen. Og det gør han godt«.

»Det er klart, at han har nogle store sko at fylde ud efter Margrethe Vestager. Men det er jeg sikker på, at han kan, og at vælgerne vil opleve det samme, når de lærer ham at kende,« siger Andreas Steenberg.

– Men det lader jo ikke til, at det er det, vælgerne vil have?

»Jo, det mener jeg i høj grad. Radikale står i spidsen for reformer, som genopretter dansk økonomi og holder hånden under de arbejdsløse, velfærdssamfundet og klimaet. Det, tror jeg også, vælgerne vil opleve.«

Landsformand for Radikal Ungdom Christopher Røhl Andersen tager den faldende tilslutning alvorligt, og skal udviklingen vendes, må partiet ifølge ham lægge en mere humanitær strategi:

»Jeg savner et radikalt projekt, som ligger uden for regeringssamarbejdet, som leverer mere på den internationale dagsorden og som tager et større humanitært ansvar, hvor man ikke strammer en asyllovgivning.«

Hvis partiet skal vinde sine vælgere tilbage, efterlyser Christopher Røhl Andersen desuden, at Morten Østergaard bringer flere konkrete tiltag i spil.

»Folk skal vænne sig til partiets nye fortæller i Østergaard, som har en rigtig fin fortælling i gang om tre millioner flere i arbejde. Men for at indfri det mål, må partiet udtrykke mere klart, hvilke midler der skal føre til målet,« siger landsformanden.

Værdier frem i lyset

Tre uger efter at klapsalverne lød på Christiansborg, stod Morten Østergaard på talerstolen til landsmøde i Radikale Venstre i Nyborg.

»Lad mig sige det ganske klart: Reformerne – de fortsætter,« slog den nye partileder fast, mens han fortalte om opvæksten i Vejlby ved Risskov i Aarhus og gjorde det muligt for sine partifæller og resten af befolkningen at komme til at kende ham. Efter mange år i skyggen af Margrethe Vestager var det tid til at træde helt frem på scenen.

At være fremme i rampelyset er én udfordring for Morten Østergaard som ny partileder. Men internt er der også en udfordring for ham, mener professor Rune Stubager:

»Det kan være en udfordring, hvis han internt i regeringen ikke har samme gennemslagskraft som Vestager. En partileders rolle er at profilere et parti, så når et parti mister en meget populær leder, kræver det tid for en ny at blive en matchende erstatning. Det lykkedes for Dansk Folkeparti, hvor Pia Kjærsgaard blev udskiftet med Kristian Thulesen Dahl, men ikke alle lederskifter sker så smertefrit,« siger Rune Stubager.

Ifølge Kasper Møller Hansen, professor ved Københavns Universitet, viser studier af lederskifter i partier, at »der går et år eller mere, før man kan se en positiv effekt af et lederskift. På kort sigt er der altid høvl og det går nedad bakke.«

»De får ikke et lige så flot valg som i 2011, men Østergaard og de radikale kan også overleve med mindre. Det står og falder ikke på Østergaard alene, og det er ikke fordi, Østergaard har gjort det dårligt. Men man skal huske, at Vestager mødte stor sympati også blandt blå vælgere, og dér har Østergaard endnu langt igen,« siger Kasper Møller Hansen.

Tilbage til rødderne

Inden for den nærmeste fremtid forventes regeringen at fremlægge det integrationsudspil, som statsminister Helle Thorning-Schmidt annoncerede i sin nytårstale.

Det kan blive emnet, der kan få udviklingen til at vende for Morten Østergaard og de radikale, mener Kasper Møller Hansen.

»Deres største udfordring bliver at finde tilbage til de radikale rødder og tone rent flag på nogle værdipolitiske mærkesager. De er jo f.eks. meget forskellige fra Socialdemokraterne på spørgsmålet om størrelsen af den offentlige sektor. På den måde kan de trække Venstre-stemmer, som ikke synes, at Dansk Folkeparti skal have den indflydelse, de står til p.t. Samtidig skal man huske, at partiet har et hold af stærke folk, f.eks udenrigsminister Martin Lidegaard. De kan godt få et fornuftigt valg,« vurderer Kasper Møller Hansen.

Tilbage i september i Nyborg virkede Morten Østergaard forberedt på, at der ville komme interne diskussioner i partiet. Dengang sagde han: »Nok diskuterer vi radikale, så vi lyder som et orkester, der stemmer instrumenter på samme tid. Men lyden snyder. For vi er Radikale Venstre – og vi vakler ikke.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Morten Østergaard

"Otte procent af danskerne svarer, at de slet ikke kender Morten Østergaard"

Og hvad så?

Jeg kender langt under otte procent af JER.

Røvhuller.

Else Damsgaard, Rasmus Kongshøj, Preben Jensen, Torben K L Jensen, Gert Selmer Jensen, Olaf Tehrani, Henrik Klausen, Peter Hansen, Egon Maltzon, lars abildgaard, Claus Jensen, Vibeke Rasmussen, Peter Taitto, Søren Kristensen, Jeppe Petersen, Dennis Berg, Janus Agerbo og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er så komplet idiotisk, at man tror, at man for enhver pris skal have danskere i arbejde på det private arbejdsmarked. Den materielle del af samfundet skal begrænses. Derimod er der al mulig grund til at sikre den frihed, som igen sætter mennesker i stand til at dyrke frivillig indbyrdes omgang og aktivitet i civilsamfundet.
Samfundet er ikke en vækstmaskine, det er et sted, vi befinder os, og skal kunne opleve tryghed og frihed til at realisere os selv og samfundets potentiale for stadig større demokratisering og indsigt i verden. Stik modsat det liberalistiske helvede, vore politikere og erhvervsliv har tænkt sig at overgive os til.

Torben K L Jensen, Benjamin Lau Jensen, Martin Skriver, Olaf Tehrani, Carsten Mortensen, Estermarie Mandelquist, Arne Hornborg, Bjarne Andersen, Peter Hansen, Niels-Holger Nielsen, Preben Haagensen, Thomas Mortensen, Peter Wulff, Anders Kristensen, morten Hansen, Morten Lind, Lise Lotte Rahbek, lars abildgaard, Tino Rozzo, Mathias Rasmussen, Torben Nielsen, Peter Jensen, Jens Jørn Pedersen, Gert Selmer Jensen, Helene Kristensen, Bodil Waldstrøm, Henrik Nielsen, Tommy Knudsen, Anne Eriksen, Morten Pedersen, Holger Madsen og Lene Christensen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Jeg kan lige så godt sige det som det er: jeg er en af dem der stemte på De Radikale og det var en fejl. Ikke at jeg er skuffet, for de har jo, i modsætning til et vist andet parti, ikke svigtet deres valgprogram. Tvært imod. Jeg føler såmænd bare, at jeg er blevet klogere.

Preben Haagensen, Rasmus Kongshøj, Martin Skriver, Peter Hansen, Niels-Holger Nielsen, Thomas Mortensen, Morten Lind, Henrik Nielsen, Torben Nielsen, Marianne Christensen, Steffen Gliese, Erik Jensen og Morten Pedersen anbefalede denne kommentar

Jeg føler bare, at med en regering uden de radikale vil have langt større chancer for at lykkes...

Rasmus Kongshøj, Torben K L Jensen, Lis Jeppesen, Estermarie Mandelquist, Arne Hornborg, Lene Christensen, erik mørk thomsen og Marianne Christensen anbefalede denne kommentar
Henrik Nielsen

De Radikale, partiet der forener klasse- og landsforræderi.

Niels Duus Nielsen, Martin Skriver, Lis Jeppesen, Carsten Mortensen, Arne Hornborg, Lene Christensen, Peter Hansen, Preben Haagensen, Anne Eriksen, Claus Jensen, Rune Petersen, Torben Nielsen, Per Torbensen, Steffen Gliese og Helene Kristensen anbefalede denne kommentar

Morten Østergaard
05. februar, 2015 - 10:42

Et eller andet ved ovenstående skribent fortæller mig, at der er tale om "navne fætter" til artiklens hovedperson. Gad vist om det bare er mig der har det sådan?

Else Damsgaard, Vibeke Hansen, Lene Christensen, Anne Eriksen, Gert Selmer Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

"Vi er i gang med at rulle en ny politisk vision for Danmark ud, som handler om at få tre millioner danskere i arbejde. For det bedste for et menneske er at være en del af et arbejdsfællesskab, så vi kan få penge i kassen til at blive fri fra kul og olie og investere i uddannelse. Den vision, håber vi, danskerne lytter til‚« siger Andreas Steenberg."

Var det noget som de fandt på i ti-frikvarteret?

Benjamin Lau Jensen, Holger Madsen, Martin Skriver, Carsten Mortensen, Lene Christensen, Peter Hansen, Niels-Holger Nielsen, Thomas Mortensen, Karsten Aaen, Morten Lind, lars abildgaard, Anne Eriksen, Claus Jensen, Rune Petersen, Torben Nielsen, Steffen Gliese og Claus Jørgensen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Jeg vil da også gerne sige tak til Morten Østergaard, for at afsløre sig selv.

Lis Jeppesen, Carsten Mortensen, Arne Hornborg, Lene Christensen og Henrik Nielsen anbefalede denne kommentar

Hver gang jeg tænker Radikal Venstre er det første jeg tidligere tænkte Jens Bilgrav-Nielsen. Nu tænker jeg raseri og hetz mod ledige og andre udsatte. Lidt trist og uforståelig, hvilken vej dansk politik befinder sig på lige nu.

Else Damsgaard, Rasmus Kongshøj, Martin Skriver, Lis Jeppesen, Carsten Mortensen, Estermarie Mandelquist, Lene Christensen, Bodil Waldstrøm, Bjarne Andersen, Peter Hansen, Preben Haagensen, Karsten Aaen, Morten Lind, Anne Eriksen, Henrik Nielsen, Erik Jensen og Claus Jørgensen anbefalede denne kommentar

"Ifølge Kasper Møller Hansen, professor ved Københavns Universitet, viser studier af lederskifter i partier, at »der går et år eller mere, før man kan se en positiv effekt af et lederskift. På kort sigt er der altid høvl og det går nedad bakke."
Jamen, hvad så. Kunne de ikke finde noget væsentligt at skrive om.

Niels-Holger Nielsen, Kristian Rikard og Thomas Andersen anbefalede denne kommentar
Bodil Waldstrøm

Når jeg tidligere tænkte på Radikale Venstre, tænkte jeg på husmændene og på Skive Folkeblads redaktør. Nu tænker jeg bare, at de har fjernet social fra socialliberal.

Einar Carstensen, Rasmus Kongshøj, Preben Jensen, Bo Carlsen, Carsten Mortensen, Estermarie Mandelquist, Morten Pedersen, Arne Hornborg, Lene Christensen, Bjarne Andersen, Peter Hansen, Preben Haagensen, Thomas Mortensen, Karsten Aaen, morten Hansen, Morten Lind, Lise Lotte Rahbek, Anne Eriksen, Henrik Nielsen, Marianne Christensen, Per Torbensen, Steffen Gliese, Philip B. Johnsen og Herman Hansen anbefalede denne kommentar

De Radikales naturlige størrelse er ca. 6%. Nogle gange oplever de yderligere 2-3 pctpoint tilslutning fra nogle svingvælgere - afhængig af, hvem der på et givet tidspunkt tegner partiet, og hvad der nu måtte være på mode hos nogle af svingvælgerne.

Philip B. Johnsen

Det er meget forvirrende signaler fra (R)

Fra artikel.
"For det bedste for et menneske er at være en del af et arbejdsfællesskab, så vi kan få penge i kassen til at blive fri fra kul og olie og investere i uddannelse. Den vision, håber vi, danskerne lytter til‚"siger Andreas Steenberg.

Fra artikel.
"Radikale står i spidsen for reformer, som genopretter dansk økonomi og holder hånden under de arbejdsløse, velfærdssamfundet og klimaet. Det, tror jeg også, vælgerne vil opleve." siger Andreas Steenberg.

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R) siger følgende:

Fra link.

»Omstillingen sker jo ikke fra den ene dag til den anden. Og hvis vi ikke selv bliver bedre til at udvinde olie og gas, så bliver vi jo nødt til at købe det andre steder, for vi har stadigvæk brug for det. Det er en helt bred erkendelse, og derfor synes jeg heller ikke, at der er noget i vejen for, at man forsker i, hvordan en større andel af olien og gassen kan indvindes. Det synes jeg ikke, at jeg skal sætte begrænsninger for.«

"Danske universiteter har modtaget mindst 275 millioner kroner af olieindustrien fra 2009 til 2014."

Link: http://ing.dk/artikel/olieindustrien-betaler-danske-universiteter-finde-...

Jeg har aldrig hørt, en dansk politikker sige, der efter 2050 ikke vi blive solgt dansk olie eller Danmark opsætter import restriktioner for varer, produceret på fossile brændstof, så er den grønne omstilling, mest noget man pynter landets renomme med eller hvordan?

Preben Jensen, Carsten Mortensen, Niels-Holger Nielsen, Thomas Mortensen, Sascha Olinsson og Rune Petersen anbefalede denne kommentar
Jens Jørn Pedersen

Radikale og Socialistisk Folkeparti er blevet de eneste sobre i Folketinget.
Det er trist, at Villy Søvndal ikke kunne holde til det!

»Folk skal vænne sig til partiets nye fortæller i Østergaard, som har en rigtig fin fortælling i gang om tre millioner flere i arbejde. Men for at indfri det mål, må partiet udtrykke mere klart, hvilke midler der skal føre til målet,« siger landsformanden [for Radikal Ungdom]

Hvis midlerne minder om dem, Radikale "står på mål" for og er med til at formulere i regeringssamarbejdet i form af nedskæringer, målinger og kontrol af offentligt ansatte, dimensioneringer og skolereformer, skal Østergaard måske snarere tale en hel masse om målet og holde kæft med midlerne?

Skaden på Radikale fra regeringssamarbejdet kan også tænkes at være temmelig uoprettelig på kort og mellemlang sigt. Der er sket et tillidsbrud mellem mange vælgere og det parti, de stemte til magten, og til os andre, der en gang stemte radikalt. Især fremfærden over for uddannelsesområdet finder jeg komplet uforeneligt med det parti, jeg en gang stemte på, men i det hele taget det konstante fokus på effektivitet og synet på menneskers liv som værende for noget andet end sig selv, som S(SF)R har vist sig at være eksponent for, forekommer mig afskyeligt.

Preben Haagensen, Rasmus Kongshøj, Gert Selmer Jensen, Lene Christensen, Steffen Gliese og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
Gert Selmer Jensen

Østergaard i front for RV`s rutchtur.!! Ja, det kan vel ikke undre en eneste levende sjæl.! Han plæderer, for pisk, til de danske arbejdsløse borgere, som iøvrigt selv er ansvarlige for de manglende jobs.? Han kalder dem for dovne snydepelse, der blot ønsker at ligge på divanen.
(Ordvalget er mit), men budskabet er hans.!!! Med den slags budskaber, er man heldigvis på
vej ud af "meningsmålingstavlen".! Og det er IKKE blot en naturlig reaktion på et lederskifte.
Blålys, og tomgangssnak.!! Vi gider ikke den "ideologi", om de dovne arbejdsløse længere.!!
Slut prut finale. Jeg vil ikke engang foreslå at du tager dig sammen. Det er håbløst. Du kan
ligesågodt melde dig under fanerne i kuglestødernes klub. Og herefter lige så stille, bevæge
dig ud i glemslen. Ingen savnet.!

Niels Duus Nielsen, Martin Skriver, Bo Carlsen, Carsten Mortensen, Lene Christensen, Anne Eriksen og Rune Petersen anbefalede denne kommentar
Flemming Nielsen

Nogen bliver ramt af lynet, Fint S får nogle R vælger de er dem vel undt, S knokler og fortjener en langt større fremgang, især den højre side af partiet. Vi skal nok hente dem fra V igen.

Gert Selmer Jensen

Og hvad angår "Morten Østergard"-10:42-
Er du "den" Morten Østergaard, eller er du ikke .??? Jeg gider ikke spilde min tid på narrestreger.!!

Torben Nielsen

Den politiske verden er fyldt med røvhuller!

Men i min verden findes der en udsøgt gruppe af yndlinhsaversioner, som udgør en særlig klasse:

Morten Østergaard(RV), Joakim B. Olsen(LA) og Martin Henriksen(DF)!

Jeg finder selv sammenhængen mellem de tre indlysende.

Laust Holst, Else Damsgaard, Einar Carstensen, Rasmus Kongshøj, Preben Jensen, Gert Selmer Jensen, Carsten Mortensen, Lene Christensen, Bjarne Andersen, Peter Hansen, Preben Haagensen, morten Hansen, Lise Lotte Rahbek, Holger Madsen, lars abildgaard, Anne Eriksen, Hans Larsen, Tino Rozzo, Steffen Gliese, Rune Petersen og Henrik Nielsen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Min umiddelbare reaktion på illustration og rubrik her ovenfor, var, med Shirley Bassey for mit indre øre, at nynne "The kiss of death from …"

Carsten Mortensen, Anne Eriksen, Henrik Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Nogen må sige til Morten Østergaard, at løbet ER kørt.
Flertallet af danske vælgere har tilsyneladende kun ÉT i hovedet, nemlig at gøre helvede endnu hedt for de danske muslimer.
Alt andet er de hamrende ligeglade med.
De ville med glæde vende hver femøre, bare de kunne være sikre på, at muslimerne havde det ENDNU værre.
Støjsenderen fra Venstre, hvis navn jeg ikke vil nævne, har lige gjort det klart - én gang til og igen og igen....

Rasmus Kongshøj, Niels Duus Nielsen, Carsten Mortensen, Bjarne Andersen, Niels-Holger Nielsen, Rune Petersen, Steffen Gliese, Holger Madsen og lars abildgaard anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

Gab!

Det var dog en usædvanlig spændende og interessant historie at bringe!!! Banebrydende journalistik Information her sætter på deres forside (og i papirudgaven)!!!

Der er jo ikke noget underligt i at partier går tilbage efter et formandsskifte, som artiklen jo også selv angiver. Der er jo heller ikke noget usædvanligt i at et regeringsparti går tilbage når de bliver presset af samarbejdspartneren (asylstramninger er ikke ligefrem Radikal ønskepolitik).

EL er gået endnu mere tilbage i samme periode (10,5 % til 8,9 %). Det kunne man også skrive en lige så lang og fuldstændig uinteressant historie om!

Lise Lotte Rahbek

Hvor vil jeg dog gerne vide, hvad det er for arbejde, de 3 millioner danskere skal udføre.

Else Damsgaard, Einar Carstensen, Rasmus Kongshøj, Torben K L Jensen, Gert Selmer Jensen, Martin Skriver, Bo Carlsen, Carsten Mortensen, Steffen Gliese, Niels-Holger Nielsen og Rune Petersen anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

@Lise Lotte - Det er bydende nødvendigt at vi får skabt flere private arbejdspladser, ellers skal der - uanset regeringens farve - meget snart spares velfærd årligt for 60 mia. kroner! 60 mia. kr. er underskuddet på seneste finanslov. De 60 mia. kroner kunne selvfølgelig også dækkes ved at hæve selskabsskatten fra nuværende ca. 25 % til mellem 50 og 75 % eller ved at hæve topskatten fra nuværende 15 % til ca. 65 % (hvorved den samlede skat ville kommer over 100 %). Eller ved at hæve skatten for os alle sammen med et betydeligt antal procent point.

Google "Skatteprovenu 2015" for selv at tjekke tallene...

Lise Lotte Rahbek

Thomas Andersen
Spørgsmålet kan gentages: Hvilket arbejde skal der udføres?

odd bjertnes, Else Damsgaard, Einar Carstensen, Rasmus Kongshøj, Niels Duus Nielsen, Torben K L Jensen, Gert Selmer Jensen, Martin Skriver, Bo Carlsen, Carsten Mortensen, Anne Eriksen, Steffen Gliese, Bjarne Andersen, Peter Hansen, Torben Nielsen og Rune Petersen anbefalede denne kommentar

@Peter Hansen

Jeg er sådan set enig med...:

"Det er så komplet idiotisk, at man tror, at man for enhver pris skal have danskere i arbejde på det private arbejdsmarked. Den materielle del af samfundet skal begrænses."

men hvordan vil du gennemføre det? Spørger man til overenskomstforhandlinger for både privat og offentlig ansatte så er det lønnen der skal op.

På min tidligere arbejdsplads var der mulighed for nedsat tid til de der gerne ville og ret fornuftige orlovsordninger. Jeg tror at max 5 af måske 5000 der var igennem arbejdspladsen i mine år der, valgte nedsat tid. Pengene trækker. Hvad skal vi gøre i stedet for?

Carsten Mortensen og Niels-Holger Nielsen anbefalede denne kommentar
Sascha Olinsson

" Radikale står i spidsen for reformer, som genopretter dansk økonomi og holder hånden under de arbejdsløse, velfærdssamfundet og klimaet. Det, tror jeg også, vælgerne vil opleve."

Nå... det tror du? Jeg kan simpelthen ikke se hvor du skulle have den oplevelse fra. Ihvertfald ikke regeringens førte politik!

Rasmus Kongshøj, Gert Selmer Jensen, Bo Carlsen, Lis Jeppesen, Anne Eriksen, Steffen Gliese, Lene Christensen, Bjarne Andersen, Peter Hansen, Preben Haagensen og Rune Petersen anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

@Lise Lotte - I øjeblikket skabes der ca. 30.000 private arbejdspladser årligt... En fremgang i modsætning til de 100.000 vis af arbejdsplader som forsvandt for få år siden. Så blot vi fortsætter med at føre en politik som er fair - både over for arbejdstager og arbejdsgiver - så skal det nok gå. Desværre er der al for mange partier som alene er på den ene side og det plejer der sjældent at komme særligt meget godt ud af.

Lise Lotte Rahbek

Thomas Andersen
Østergaard vil have 3 mill mennesker i arejde. Jeg behøver næppe fortælle dig om robotter, maskiner og digitale løsninger på arbejdsopgaver, som tidligere krævede menneskelig indsats.

Jeg spørger for 3. gang: Hvad er det for arbejde, der skal udføres af 3 mill. mennesker?

Jeg kan godt fortsætte med at stile dig det samme spørgsmål. Østergaard kunne heller ikke svare, hvis nogen journalist påtog sig den pinagtige opgave at spørge ham om det samme.
Men ærlig talt - jeg vil hellere i seng end læse flere jammerlige eksempler på ævl uden indhold.

Laust Holst, Else Damsgaard, Preben Haagensen, Søren Roepstorff, Rasmus Kongshøj, Niels Duus Nielsen, Gert Selmer Jensen, Bo Carlsen, Carsten Mortensen, Steffen Gliese, Elmo Vinkel, Lene Christensen, Peter Hansen, Karsten Aaen, Torben Nielsen og Rune Petersen anbefalede denne kommentar

@Lise Lotte

Hvis man ville - og kunne finde en økonomisk model der passede - var der mange ting der krævede flere hænder. Alle skolerne kunne bruge flere lærere - dobbeltlærer-klasse og langt mindre klassekvotienter. Flere pædagoger i børnehaver og vuggestuer. Flere hjælpere til de ældre. Flere hænder på sygehusene. Bemandede banegårde, stationer, busser og tog. Butikker og restaurenter med ordenlig service. Læger. Arkæologer, forskere, bibliotekarer og tusinder af andre ting ...

Søren Roepstorff, Per Torbensen, Rasmus Kongshøj, Niels Duus Nielsen, Vibeke Rasmussen, Carsten Mortensen, Steffen Gliese og Niels-Holger Nielsen anbefalede denne kommentar

@ Peter Hansen 15.24:
..."frihed til at realisere os selv..."
Er der noget i det nuværende samfund, der forhindrer mennesker i "at realisere sig selv"?
Og hvad vil i et liberalt samfund forhindre mennesker i at "realisere sig selv"?

Kristian Rikard

"få tre millioner danskere i arbejde". Det var da en post! Med ca. 2.3 mio pt. + de 3 mio.
så er det jo kun børn under 5 år, der er fritaget!

Rasmus Kongshøj, Martin Skriver, Anne Eriksen, Steffen Gliese, Rune Petersen og Lene Christensen anbefalede denne kommentar

60 mia kr. er præcist det som den tidligere VK-regering med støtte fra DF gav danskerne i skattelettelser! I op til flere omgange!
Og hvad er de 60 mia. kr. blevet brugt på! Stort set ingenting. Eller rettere: rejser til udlandet, dyre biler mm. og mv.

Preben Haagensen, Einar Carstensen, Rasmus Kongshøj, Carsten Mortensen, Anne Eriksen, Lene Christensen, Torben Nielsen og Peter Hansen anbefalede denne kommentar

Gert Selmer

Morten Østergaard, der skrev i dette kommentarspor, er ganske sikkert en navnebror med en glimrende humor. :) Hvis du klikker på hans navn, vil du erfare, at han har været på dette medie siden 2010.

Gert Selmer Jensen, Vibeke Rasmussen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Hvis Radikale er sobre, har også dette udmærkede ord ændret betydning fra noget positivt til noget negativt.

Kristian Rikard, det skulle du aldrig have nævnt, hvis radikale opdager de har overset nogen, vil også disse sidste små rester af frihed og barndom blive indraget i "arbejdsudbuddet" og blive sendt i arbejdslejr.

Anne Eriksen, Rasmus Kongshøj, Gert Selmer Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Pia Madsen, på en eller anden måde er det jo noget, der sker af sig selv med denne omstilling efter de herskende materielle vilkår: folk efterspørger, hvad der er at efterspørge. Hvis der i morgen kun var økologisk kød at få i supermarkedet, ville de efterspørge det - samtidig med at den gældende pris på hvad som helst jo baserer sig på kvantificering i alle led frem for det givne mål at bringe varen fra producent til forbruger.
Alternativet til denne logik - som altså trods alle påstande om det modsatte ikke reelt fungerer - er det gamle kampråb fra arbejderklassen om at yde efter evne og nyde efter behov. I modsætning til det, der er synspunktet i samfundet nu: at det kræver pisken over nakken at få folk til at yde, er det jo - i det omfang, det gælder - blot folks leven op til de forventninger, der stilles. Selv arbejder jeg absolut bedst, når jeg ikke har pisken over nakken, men kan koncentrere mig om at præstere optimalt for at præstere optimalt. Derfor er jeg altid bedst, når mit arbejde ikke er afhængigt af min indtægt.

Preben Haagensen, Rasmus Kongshøj og Gert Selmer Jensen anbefalede denne kommentar
Martin Skriver

@ Pia Madsen
”Hvis man ville - og kunne finde en økonomisk model der passede - var der mange ting der krævede flere hænder. Alle skolerne kunne bruge flere lærere - dobbeltlærer-klasse og langt mindre klassekvotienter. Flere pædagoger i børnehaver og vuggestuer. Flere hjælpere til de ældre. Flere hænder på sygehusene. Bemandede banegårde, stationer, busser og tog. Butikker og restaurenter med ordenlig service. Læger. Arkæologer, forskere, bibliotekarer og tusinder af andre ting ...”
Jeg tror ikke dine forslag vil skabe mere værdi i Østergaars’sk forstand? Jeg tror, at han mener industri i den private sektor. Og det er derfor, at det er så svært at forklare, hvor de tre millioner jobs skal være.
Servicefag og offentlige stillinger har ikke hans (eller regeringens eller andre blå politikeres) interesse.

Preben Haagensen, Rasmus Kongshøj, Gert Selmer Jensen, Lise Lotte Rahbek og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

@Lise Lotte

> ....flere jammerlige eksempler på ævl uden indhold....

Skulle det være nødvendigt at synke så dybt?

Men jeg vil gerne forsøge igen. Målet om 3.000.000 i arbejder er et mål, lige som målene om 100 % økologi, 100 % bæredygtig energi forsyning, nul arbejdsløshed, ingen ventetid, ingen kriminalitet, nul trafikofre osv. osv. Du er vel ikke uenig i at det vil være godt for samfundet og den enkelte borgere hvis der blev skabt masser af arbejdspladser? Og i en situation med stort offentligt underskud, stort fremtidig behov for velfærd til stor pukkel af ældre og en befolkning som hader nedskæringer er det da et fantastisk mål. For kommer vi ikke derhenad, kommer der store nedskæringer på et tidspunkt, om det så var EL som havde regeringsmagten (må guderne forbyde det).

Og til gengæld fra den yderste venstrefløj (og ditto højre), så har de Radikale en afbalanceret politik som BÅDE tilgodeser arbejdstagere OG arbejdsgivere. Vi skal have arbejdspladser på ordnede forhold SAMTIDIG med at virksomheder skal have gode muligheder for at skabe flere af disse.

Og som nævnt har den nuværende regering lettet skatten for selskaber, indført en stor vækstpakke og holdt igen på vores store offentlige forbrug - alle tre ting som peger mod flere private arbejdspladser og dermed mulighed for bedre velfærd i fremtiden. Og det er jo sjovt nok også denne regering (og i hvertfald ikke SF+EL) som har vendt udflagningen af 100.000 vis af arbejdspladser til nu oprettels af ca. 30.000 arbejdspladser hvert år.

-> Lavere selskabsskat giver et minimalt provenutab for staten (regn selv efter!) og øger IKKE uligheden (i modsætning til lettelser af topskatten). Tilgengæld modvirker den effektivt brugen af skattely og hjælper effektivt med at skabe nye arbejdspladser. Det er faktisk fuldstændigt tåbeligt at partier som EL og SF ikke forklarer deres vælgere hvorfor skattelettelser for selskaber i den grad er en fordel for netop deres vælgere.

-> Vækstpakken var EL+SF arge modstandere af. Også selv om at det er uomtvisteligt at den vil skabe arbejdspladser på mellemlang og lang sigt.

-> Det letteste i verden er at forøge det offentlige forbrug, og to partier kan ikke få nok selvom de aldrig har givet et reelt bud på hvor pengene skal komme fra. Offentlige job er vigtige, men skaber intet grundlag for at betale for velfærd (lønudgiften er større end skatteindtægten). Derfor skal der være en balance mellem job i de to sektorer, hvilket de Radikale er en af de mest seriøse fortalere for.

@Kristian - Jeg undrer mig over at du kan skrive en enkelt sætning som er lodret forkert (der skal ikke 3 mio. EKSTRA i arbejde). Og jeg undrer mig over så mange meddebattører som liker dit indlæg råt og ukritisk.

@Karsten - Du må meget gerne dokumentere dine grundløse påstande. Og samtidig kunne du jo lige komme med en begrundelse for hvad som så har stoppet den store udflagning af arbejdspladser til at vi i Danmark igen skaber ca. 30.000 arbejdspladser om året.

@Martin

Jeg er helt enig - jeg siger bare at der er sådan opgaver nok der kunne have brug for masser af hænder. Men skal de rent faktisk udfyldes kræver det en massiv mentalitetsændring hos alle - politikere (fra alle fløje), fagforeninger og ikke mindst befolkningen selv...

Thomas Andersen

@Martin og Pia - Ja, der er masser af offentlige opgaver som kunne have gavn af flere hænder, Pia nævner en glimrende liste. Og skåret ud i pap - EL+SF vil gerne alt dette, men kan ikke anvise en politik som finder pengene (bare se deres faktiske stemmeafgivelse de sidste fire år). Det meste af blå blok kan anvise en politik som finder pengene, men vil ikke prioritere disse områder. Tilbage er S og R som begge fører en ansvarlig økonomisk politik OG som reelt ønsker at bruge pengene på velfærd som dette.

Men når udgangspunktet er at vi i øjeblikket bruger for 60 mia. kroner mere velfærd om året end der er råd til, ja så er det da oplagt at Morten Østergaard tænker på gode private arbejdspladser, allerhelst i virksomheder som eksporterer. Alt andet ville da være totalt tåbeligt!

Emil Eiberg-Jensen

Margrethe Vestager skulle nok ikke have ødelagt Danmarks berømte flexicurity model,
som gav virksomhederne mulighed for at ansætte folk i opgangstider,
og fyre dem til 4 års understøttelse i nedgangstider.
Da Margrethe Vestager gik sammen med Dansk Folkeparti, Venstre og Konservative,
og nedsatte understøttelsen til 2 år - samtidig med et løfte om 40.000 arbejdspladser,
ødelagde hun ikke kun erhvervslivet og befolkningens omstillingsparate flexicurity model,
Margrethe Vestager ødelagde også Radikale Venstre...
Det er rigtigt at Morten Østergaard øger Radikale Venstres vej ud af Folketinget,
ved at blive ved med at demonstrere Radikale Venstres bedrevidende idealisme,
og partiets mangel på en realistisk forståelse af både erhvervsliv og befolkning.
Men det var Margrethe Vestager der indledte mistilliden ved at falde for Dansk Folkepartis fejlfortolkninger og vidtløftige ønsketænkning omkring Danmarks arbejdsmarkeds politik.
Vælgerne vil selvfølgelig ikke stemme på et parti der benægter soleklare fakta.

Preben Haagensen, Einar Carstensen, Bo Carlsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

@Emil - Danmark har fortsat verdens bedste dagpengesystem og de eneste som ikke har understøttelse efter to år er dem som har friværdi, anden formue eller arbejdende ægtefælle. Danmark har også et kæmpe underskud på statsbudgettet, og genindførte man de oprindelige regler på dagpengeområdet ville dette hul bliver markant større. Det er EL+SF som lefler for den store middelklasse ved at sætte dagpengespørgsmålet øverst på deres prioriteringsliste - i stedet for at begynde at blive blot en lille smule økonomisk ansvarlige og fortælle deres vælgere at en sund økonomi er FORUDSÆTNING for at vi kan hjælpe de reelt trængende, både i dag og i fremtiden.
Men EL går jo også mere tilbage end R (hvilket gør hele denne artikel fra Information til et rent partsindlæg), så du har helt ret, vælgerne vil selvfølgelig ikke stemme på et parti der benægter soleklar fakta.

Steffen Gliese

Totalt forkert, Thomas Andersen, i takt med forringelserne af dagpengesystemet er Danmark blevet sat i stå mht. konkurrenceevne og produktivitet. Når folk er trygge, behøver de ikke bekymre sig, og så arbejder de. En bange befolkning, der ikke kan regne med at beholde huset ved arbejdsløshed - det er man faktisk ikke, selvom man får understøttelse, fordi den i dag typisk kun dækker halvdelen af lønnen - har ikke den samme stamina.
Desuden er det jo ikke rigtigt, at vores underskud på statsbudgettet er et problem, for det dækkes jo fint med statsobligationer, som folk ovenikøbet er så sikre på, at de vil anskaffe dem til negativ rente.

Preben Haagensen, Karsten Aaen, Gert Selmer Jensen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Thomas Andersen, desuden er der næppe en mere sund økonomi end den danske - og det gjaldt såmænd også før krisen. Vi har som bekendt haft råd til at holde røven oppe på nogle kriminelle banker, for hvilket den almindelige, arbejdsomme befolkning har betalt dyrt.

Preben Haagensen, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Torben Nielsen og Gert Selmer Jensen anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

@Peter, jeg er imponeret over din økonomiske naivitet. Tror du vitterligt selv på at Danmark i al fremtid kan blive ved med at udstede statsobligationer med negativ rente? Og du ved lige så godt som jeg at bankerne blev reddet ved statslån med tårnhøje renter (over 10 %) - staten løb en kæmpe risiko men endte med at tjene penge på pakkerne.

Sider