Læsetid: 5 min.

Men de har jo ikke noget tøj på ...

Selv om ingen har bevist, at alternativ behandling virker bedre end placebo, har mere end hver anden dansker været til en alternativ behandler. Information sætter i en ny serie fokus den alternative medicin og den manglende effekt af behandlingerne
Selv om nogen helbredende effekt ikke kan påvises, har brugen af alternativ behandling i Danmark været stigende siden 1980’erne, og nye tal viser, at 53 pct. af danskerne har prøvet det. Arkiv

Finn Frandsen

13. februar 2015

Al den effektforskning, der er lavet, påviser ingen specifik effekt af alternative behandlingsformer. De finder en uspecifik virkning, der kan kaldes en placebo-virkning.«

Så klart beskriver professor Helle Johannessen fra Syddansk Universitet effekten af alternative behandlingsformer som zoneterapi, healing og biopati. Hun har forsket i emnet siden 1988 og udgivet bogen Alternativ behandling – praksis og fakta. Selv om der ikke er nogen dokumenteret helbredende effekt, har brugen af de alternative behandlinger været stigende siden 1980’erne, og nye tal viser, at 53 pct. af danskerne har prøvet det. Kvinder mellem 35 og 44 år er de hyppigste brugere.

– Det er vel ikke sådan, at alle alternative behandlingsformer inden for alle sygdomme, man har testet for, er blevet vejet og fundet for lette?

»Jo. Alt, jeg har set af ordentlig forskning, alle systematiske review kommer til samme konklusion: Det er en let registrerbar virkning i forhold til angst, livskvalitet og andre psykosociale forhold, men den er ikke markant bedre end placebobehandling,« siger Helle Johannesen.

Når der alligevel er en målbar effekt af de alternative behandlingsformer, skyldes det sandsynligvis en blanding af en placeboeffekt og en wellness-effekt:

»Hos alternative behandlere bliver du ofte rørt ved i rigtig lang tid. Det tager længere tid end en lægelig behandling, og der er en lang og god snak om dagligdagsproblemer, og om hvad man kan gøre for at leve sundere. Alle de ingredienser er med til at forhøje den uspecifikke virkning,« fortæller Helle Johannesen.

– Ville man ikke få samme effekt, hvis man havde sex med sin kæreste, og bagefter lå tæt sammen og snakkede om livet og hverdagen?

»Jo. Jeg tror, det er lige så sundt. Men der er mange danskere, der ikke har en god kæreste at gøre det med.«

Det kan også bidrage til den uspecifikke virkning, at mange alternative behandlere rådgiver deres patienter til at spise mindre sukker, dyrke motion og undgå stress; råd som i sig selv kan have stor effekt, hvis man følger dem.

Tusind år gammel energi

En fællesnævner for mange alternative behandlingsformer er, at de taler om energier; medianbaner, chakra, qi eller aura. Det sker ofte med henvisning til en flere tusinde år gammel kinesisk medicintradition. Når energierne kommer ud af balance, bliver man syg, og så kan nåle, urter eller tryk under fødderne genoprette balancen. Zoneterapeuter siger, at kroppens energibanerne ender under fødderne, hvor de kan behandles med massage; akupunktører mener, at de kan manipulere med energierne ved at stikke nåle ned i deres baner; og healere hævder, at de kan kanalisere energien derhen, hvor der er brug for den.

Ingen har dog kunnet påvise, at disse energibaner findes. Den amerikansk tryllekunstner og skeptiker James Randi har siden 1964 udlovet en dusør på en million dollar til alle, som under kontrollerede forhold kunne bevise eksistensen af såkaldt overnaturlige fænomener som f.eks. kropslige energibaner. Mange har forsøgt. Ingen har haft succes.

Til spørgsmålet ’findes der energibaner’, svarer overlæge Peter Gøtzsche, der er leder af Det Nordiske Cochrane Center på Rigshospitalet, i en e-mail:

»Det er spekulativt vrøvl.«

Til samme spørgsmål skriver speciallæge i hjertesygdomme Leif Hagerup, der har skrevet om zoneterapi og akupunktur i bogen Bedst af alle verdener, kort og godt: »Svaret er nej.«

De senere års udbredelse af akupunktur, som i dag bruges til smertestillende behandlinger på mange fødegange og hos praktiserende læger, bruges ofte som vidnesbyrd om, at energibanerne findes: Nålene manipulerer energibanerne, og det lindrer smerte. Ergo eksisterer energibanerne. Men det er en logisk fejlslutning, forklarer professor Lene Vase, der forsker i placeboeffekter og smerte bl.a. inden for alternative behandlingsformer. Der er mange andre potentielle forklaringer.

»F.eks. er det velkendt, at hvis folk får påført en smerte, kan det i nogle tilfælde fjerne den oprindelige smerte, de havde,« siger Lene Vase. Det svarer til, at man ikke kan mærke, at man træder på et glasskår, hvis man samtidig får et slag i ansigtet.

Placebo

En stor del af den alternative behandlings målbare effekt skyldes sandsynligvis placeboeffekter, et meget veldokumenteret medicinsk fænomen, som kan være særdeles effektfuldt.

»Når folk får en behandling, som de har en fornemmelse af virker, så kan det skabe forventning om en smertelindring og reducere angstniveauet. Det kan være forbundet med en ændret aktivitet i de præfrontale og limbriske områder og føre til frigivelse af kroppens naturlige smertestillende system, endorfiner,« fortæller professor Lene Vase. Derfor kan en kalktablet få en migræne til at forsvinde, hvis patienten får at vide, at tabletten virker.

Styrken af placeboeffekten afhænger bl.a. af, hvor stor tiltro patienten har til behandlingsformen og til behandleren. Man kan derfor formode, at en artikel som denne, der er kritisk over for de alternative behandlingsformer, ødelægger en del af den gavnlige placeboeffekt, som mange ellers ville have haft. Jo mindre man tror på, at behandlingerne virker, des mindre er placeboeffekten.

»Det er jo vanskeligt,« siger Helle Johannesen. »Skal man råbe det her ud til folket? Hvis man gør det, så er der nok mange, der ville miste den placebovirkning, de ellers kunne få af behandlingen.«

Lene Vase er enig i dilemmaet: »For patienterne er det vigtigste ofte, at behandlingen har en effekt,« siger hun. »Så kan forskere diskutere, hvad der forårsager denne effekt. Og så kan samfundet beslutte, om det er noget, man vil give offentlige støttekroner til. Det offentlige betaler jo heller ikke for, at man rejser syd på og ligger i solen, selv om der er en god effekt af det.«

Det er faktisk ikke slået fast med videnskabelige syvtømmersøm, at alle alternative behandlingsformer virker via en placeboeffekt, påpeger Lene Vase. Den positive effekt kan også skyldes »generelle livsstilsændringer, at smerteniveauet fluktuerer, eller at folk alligevel ville have fået det bedre over tid«.

En time hos en biopat eller en zoneterapeut løber typisk op i 7-800 kroner, og en opgørelse fra 2007 estimerede, at landets alternative behandlere i alt omsætter for 400 millioner kroner om året. Oven i det kommer patienternes udgifter til naturlægemidler, kosttilskud, homøopatiske midler og kostomlægninger.

Hvad der betragtes som alternativ medicin varierer fra land til land. I Danmark er kiropraktik anerkendt som en autoriseret behandlingsform, mens italienerne ser det for humbug. Hvor homøopati i Danmark betragtes som noget af det mest alternative, anvendes det ofte i konventionelle lægepraksisser i Tyskland, Storbritannien og Frankrig.

Serie

Alternativ behandling

Selv om alternative behandlingsformer som zoneterapi og akupunktur ifølge forskningen ikke virker bedre end placebo, har mere end hver anden dansker været til alternativ behandling.

I en ny serie sætter Information fokus på den alternative medicin og effekten heraf.

Seneste artikler

  • De siger, det virker, uanset om man tror på det eller ej

    23. februar 2015
    I fjerde og sidste del af Informations serie om alternative behandlingsformer besøger vi en healer. Han fungerer som medie for energien omkring os, siger han og kan derfor helbrede fysiske og psykiske sygdomme ved at lægge sine hænder på patienterne
  • En alternativ altmuligmand

    20. februar 2015
    Selv om det aldrig er bevist, at man kan behandle sygdomme ved at massere de zoneterapeutiske punkter på fødderne, har næsten hver fjerde dansker forsøgt sig med zoneterapi. I tredje del af Informations serie om alternative behandlingsformer har vi besøgt en zoneterapeut, der viser sig at være lidt af en alternativ altmuligmand
  • ’Alt er energi’

    14. februar 2015
    Med urteblandinger og homøopatiske midler hævder biopater at kunne kurere sygdomme og lindre smerter. Information har besøgt Birgitte Harms, der ved hjælp af blandt andet cylindre med hundehår tester energier og vibrationer i kroppen
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brian Rosberg
Brian Rosberg anbefalede denne artikel

Kommentarer

Så effekten af penicillin skulle være ren placebo? Eller en effekt af at apotekeren talte pænt til kunden? En bypass operation virker kun hvis overlægen er 'i samklang' med patienten så hun kan føle de ellers fuldstændigt umærkbare 'energistrømme'?

Svend Erik Sokkelund og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

@ Morten

jeg mener ikke at et er et enten-eller. Men når f.eks. billedet med syv chakra'er - eller hvad man nu kalder dem - dukker op i meget forskellige kulturer, geografisk adskilte, så kan man selvfølgelig bare sige at det er nonsens - men måske er det mere interessant at overveje om der evt. kunne ligge nogle reele (psykiske) fænomener bag. Det mener jeg ikke har noget som helst med skaberberetninger eller jordens topologi at gøre.

Morten Balling

@Peter

Ja det var med vilje, at jeg skrev "rigtigt mange" år siden. Jeg ved godt at noget af historien om den flade jord er en skrøne jeg lærte i skolen, men hvis du går rigtigt mange år tilbage er den nu god nok.

Og ja, videnskab er metaforer for noget mystisk noget, men ligesom med filosofi professoren, som godt ved at han ikke har nogen fri vilje, lader det til, at vi godt kan lære at leve med metaforerne, og ovenikøbet ser det ud til at de kan gavne os. Jeg kan ikke forklare dig hvorfor 2+2=4, men det lader til at passe, og i mange sammenhænge er det et ret brugbart værktøj.

Selvom jeg ikke ved, hvad alt det her virkelighed i virkeligheden er for noget, kan jeg også godt trække på smilebåndet af f.eks. kompatibilisterne i filosofien: "Altså, hvis vi redefinerer hvad fri vilje er for noget, kan vi jo godt få determinismen til at sameksistere med den fri vilje". Det er så ikke liiige den fri vilje, som var udgangspunktet for hele diskussionen... Jeg elsker filosofi, men ind imellem går der lidt for meget flyvsk snakkeklub i den. Hvis man er i tvivl om virkeligheden, kan man jo få tingene lidt ned på jorden igen, ved at prøve at sparke hårdt til en stor sten ;)

Svend Erik Sokkelund og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Morten Balling

@Jesper

Som sagt kan jeg godt følge din tankegang. For år siden, da jeg opdagede at det gamle testamente var "fælles" for tre af de helt store religioner her på kloden, undrede det mig også.

Siden da, har jeg virkelig tænkt over og beskæftiget mig en del med, hvad det ville sige at leve i rigtigt gamle dage. En af de ting det har lært mig er, at vi ved ufatteligt lidt om hvad det reelt vil sige. Du skal ikke mange tusinde år tilbage, før vi dybest set ikke ved ret meget andet end noget med nogle spidse sten.

Til gengæld er nogle ting ret universelle for os mennesker, og var det også for 5-10.000 år siden. Vi skal have noget at spise, vi fødes og vi dør, og det er ufedt at være udendørs når det regner. Ligeledes tror jeg ikke på at mennesker først begyndte at filosofere over deres omverden ifm. nogle grækere som blev trætte af at snakke om fisk, oliven og citroner.

F.eks. har man fundet "underlige" labyrinter rundt omkring i Verden, hos kulturer som ikke burde kunne have haft nogen kontakt med hinanden. Det kan selvfølgelig skyldes at folk var meget mere berejste i fortiden end vi ved idag, men en anden forklaring kunne være at labyrinter havde en symbolsk religiøs betydning. At der kunne man gå ind, og være langt væk fra resten af Verden, når man skulle snakke med guderne eller tænke store tanker.

Jeg ved ik' dét, og hvis der er en ting jeg har lært er det, at der er meget jeg/vi ikke ved. En anden ting jeg har lært er at man skal være varsom med at konkludere på et for spinkelt grundlag.

En god portion skepsis er sundt! :)

Svend Erik Sokkelund, Rasmus Kongshøj, John Østergaard Madsen og J M anbefalede denne kommentar
Anders Vang Nielsen

Jeg kan ikke huske hvem, men et klogt menneske sagde/skrev engang: "At kalde akupunktur for alternativ medicin, er som at kalde det kinesiske sprog for alternativt."

Den vestlige medicin er kulturspecifik, dvs. den opnår bred accept i mange samfund ved at være bygget op omkring og leve op til bestemte videnskabelige principper og forsøgsmetoder, som dels er udviklet i en vestlig kontekst, og dels er meget udbredte i kraft af den vestlige hegemoni (der har det med at ville kvæle alt andet). Akupunktur blev ligeledes udviklet i en kulturspecifik sammenhæng og kan ikke direkte 'oversættes' til den vestlige medicins forståelsesrammer. Det samme gælder de fleste andre af de nævnte alternative behandlingsmetoder.

Dét mener jeg er artiklens gennemgående brist: grunden til argumenterne holder nogenlunde vand, er at der tales ud fra ét specitifkt kulturelt bundet perspektiv. Alt imens kigger man på behandlingsmetoder der har rod i helt andre perspektiver, og hvis effekt nødvendigvis må forklares inden for disse. Det svarer nogenlunde til at forsøge at forklare det kinesiske sprogs syntaks eller alfabet ud fra principperne bag det engelske sprog, og det virker naturligvis ikke.

Estermarie Mandelquist, Rune Lund, Anne Eriksen og Hanne Koplev anbefalede denne kommentar

@ Morten

jeg er selv fysiker og (derfor) en stor fan af den videnskabelige metode og af en skeptisk analytisk tilgang til verden.

Men samtidigt: at der er en direkte kobling mellem psyken og vores fysiske helbred er jo et trivielt faktum (placebo effekten, terapi hjælper mod smerte, etc). Det er også et faktum at der findes gamle kulturer, der har arbejdet med vores indre verden, vores psykologi, i mange tusinde år. F.eks. må man vel betragte buddhismen som en slags ateistisk-spirituel psykologi (hvis man lige ser bort fra reinkarnation) og mange elementer i indisk religion og mytologi må jo betragtes som en meget avanceret form for psykologi (kundalini yoga f.eks.). Så hvis man bare afskriver det som nonsens fordi det benytter sig af et andet sprog og ikke direkte taler til vores verdensbillede, så mener jeg at man begår en intellektuel fejl.

Britta Hansen, Estermarie Mandelquist, Rune Lund, Svend Erik Sokkelund, Anne Eriksen, John Østergaard Madsen og Hanne Koplev anbefalede denne kommentar

Christian Benniche skriver: "Selv om ingen har bevist, at alternativ behandling virker bedre end placebo, har mere end hver anden dansker været til en alternativ behandler. Information sætter i en ny serie fokus den alternative medicin og den manglende effekt af behandlingerne"
At man ikke, ved den randomiserede dobbeltblindede placebo-kontrollerede forsøgsmetode, har bevist, at f.eks akupunktur virker, betyder ikke, at man kan konkludere, at akupunktur ikke virker.
At konkludere på omvendt bevisførelse er uvidenskabeligt, men alligevel brugt af især journalister og industri med interessekonflikt.
Desværre se det også brugt af forskere, som synes at have "glemt" deres videnskabelige grundviden.
Man kan så fundere over de mulige årsager til denne "glemsomhed"?

Estermarie Mandelquist, Rune Lund og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Henrik L Nielsen

Nu ved jeg ikke hvilke behandlinger som artiklen kalder alternative men jeg har stor glæde af nåle som artiklen nævner kun har en placebo virkning.

Jeg har en agressiv ankylosing spondylitis. Lægerne i Danmark kaldte akupunktur for virkningsløst. Stor var derfor min overraskelse da lægerne i Australien hvor jeg boede i en syv år, anbefalede akupunktur og det var en del af min physioterapi på hospitalet. Lægerne der påstod der var masser af dokumentation for effekten i forhold til min tilstand.
Det handlede ikke om energier osv men om at få musklerne til at twitche ved at irriterer en nerve med nålen, udløse muskelspændinger og derved slappe af mere af, hvilket er et problem omkring angrebne led.

Da jeg så flyttede til UK var meldingen den samme, akupunktur virker, men det er ikke del af den gratis behandling. Jeg betaler glædeligt.

På en længere visit i Danmark håbede jeg så tiden havde ændret det originale udgangspunkt for ti år siden, men de læger jeg talte med kaldte stadig akupunktur for humbug.

Hvem der har ret har jeg ingen anelse om. Kun kan jeg sige at det virker på mig i samarbejde med den medicin jeg får. Og skulle det være placebo, så er jeg hamrende ligeglad sålænge jeg er mere mobil og mindre smerteplaget.

Men jeg tror det er fordi lægerne skal se på effekten af alternative metoder i forhold til specifikke lidelser og ikke behandling generelt. Selvom alternativ behandling ikke kan hjælpe på alle lidelser, så kan nogle behandlinger måske hjælpe på specifikke problemer. Og leder de bredt forsvinder beviserne herfor i mængden.

@Anders Vang Nielsen

Jeg mener at det er oplagt korrekt når du beskriver vestlig og kinesisk medicin som kulturspecifikke. Men samtidigt må man vel bare konstatere at den vestlige medicin har vist sig at være utrolig succesfuld - langt mere end nogen anden medicinsk tradition. Listen er jo næsten uendelig - hjernekirurgi, penicillin, vacciner, længere levetid, lavere børnedødelighed etc. Sygdomme er jo ikke kultur-specifikke (i hvert fald ikke dem alle).

Den vestlige medicin benytter sig af den videnskabelige metode, og hvor vestlig medicin nok må siges at være kulturspecifik så er den videnskabelige metode jo universel. Den kan jo anvendes indenfor ethvert verdensbillede - så længe de fænomener, der ønskes testet, falder indenfor dets domæne (reproducerbarhed f.eks.).

Rasmus Kongshøj og John Østergaard Madsen anbefalede denne kommentar
Morten Balling

@Jesper

Et langt stykke af vejen er vi enige. Som Anders også skriver er vores videnskab i høj grad præget af vores kultur. Men det ændrer ikke på at den videnskabelige metode efterhånden er "universel" her på stenkuglen. En af mine personlige guruer er den indiske neurobiolog Ramachandran. Han begyndte at undre sig over vestlig æstetik og kunst (som i hvorfor er den bedre end indisk kunst?), og det er der kommet en helt ny videnskab ud af, som beskæftiger sig med æstetik ud fra den videnskabelige metode.

Hvis vi her i den vilde vesten bare afskrev alt hvad der ikke passede ind i vores verdensbillede (det gør vi jo lidt), ville vi gå glip af en masse. F.eks. blev krudtet opfundet af kineserne i et forsøg på at lave livseliksir. Siden har vi så forstået, hvad der rent kemisk foregår, og den viden er ret global. Nu er krudtet måske ikke menneskehedens allerbedste opfindelse, men idéen spredte sig hurtigt, og de stakler som ikke hørte om krudtets fortræffeligheder blev udryddet.

Slightly OT: Kan man leve af at være fysiker i dagens Danmark? Jeg overvejer at studere.

Rasmus Kongshøj:

Hvis det var enhver anden sammenhæng, ville du ikke behøve spørge Medicinalfirmaerne, og derfor lægerne, er imod alt, som man kan fremstille selv udenom deres monopoler. Gæt selv hvilken kategori homøopatisk medicin og cannabis, som jeg nævnte, falder.

I virkeligheden er et et monopolkompleks, som inkluderer forskningsmonopoler og vidensmonopoler. Du når ikke ret mange ord ind i en debat med disse typer, før ordet 'evidensbaseret' kommer op ad lommen, hvilket er fint nok, men hvad ligger der bag. Hvem bestemmer, hvad der kan skaffes den rette evidens for gennem de rette forskningsforsøg? Hvem styrer, hvad der uddannes og efteruddannes i, hvad der kan udgives i de mest prestigefyldte tidsskrifter?

De eneste, der har råd til det er medicinalgiganterne. og der er kun råd til at forske i noget, man kan monopolisere (patentere). Hvis du holder dig for øje, hvem der sidder på den 'ordentlige' forskning - den vidensmonopolistiske og kapitaltunge forskning mao., så antager professor Helle Johannessens autoritative pludselige nye meningsnuancer

"Alt, jeg har set af ordentlig forskning, alle systematiske review kommer til samme konklusion"

'Ordentlig forskning' er et monopol, et brand name. Mht. denne ordentlige forskning, her er den tunge variant

Why most published research findings are false:
http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.00...

Den artikel tager ikke det udbredte bedrageri med i regnskabet. Her erkendes,at problemet er så udbredt, at især medical researchers bør have specialkurser i etik for at få indprentet, hvad vi andre lærte i børnehaven:

"Many esteemed professionals and highly regarded world institutions have succumbed to the ambitions of a few, who for personal gains, have behaved unethically in pursuit of their own ideals. Although institutions have been set up to directly confront these issues, it would appear that a lot more is still required on the part of journals and their editors to combat this behavioral pattern. Individuals starting out at very junior positions in medical research ought to be taught the basics of medical research ethics so that populations are not failed by the very people they are turning to for assistance at times of need" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3702092/

Og Rasmus, læg vel mærke til, at dette er et kollegialt, venligt review, der prøver at være venligt og hjælpsomt.

Hvem har brug for konspirationsteorier?

Estermarie Mandelquist, Anne Eriksen og Rune Lund anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

At placebo virker er uomtvisteligt. At det samtidig er kønsdiskriminerende er et faktum. Utroligt så virkningsfuldt, det især virker på kvindekønnet!

@ Morten

"Kan man leve af at være fysiker i dagens Danmark? Jeg overvejer at studere."

det kommer i meget høj grad an på hvad man bruger sin uddannelse til og præcist hvad man har studeret. Hvis du vil arbejde i bank/konsulent sektoren kan man tjene rigtig mange penge. Hvis man vil forske i kosmologi eller lign. kan det være ret svært. Men det er et fantastisk spændende studie - men også hårdt.

Rasmus Kongshøj

Bare en tanke: Hvis et af de store medicinalfirmaer udviklede og solgte en behandling mod kræft, gigt eller forkølelse,og ikke kunne dokumentere at skidtet virkede, ville det så være i orden at kalde det svindel og humbug? Og ville det store griske medicinalfirma virke mere troværdigt, hvis de forsvarede sig med en lang smøre om åndelighed, hele mennesker og en påstand om at basal videnskabelig metodik belejligvis ikke kunne anvendes i deres tilfælde?

John Østergaard Madsen og Svend Erik Sokkelund anbefalede denne kommentar

Jeg havde en bog "Den subjektive sygdom" af psykoanalytikeren Wolfgang Schmidbauer, den er godt nok gammel og kan kun købes brugt f.eks hos Saxo - han har også skrevet "Tre skridt fra livet"!

Men især den første er god og handler om behandlersamfundet - samt de økonomiske aspekter.

Rasmus Kongshøj:

Jeg ved ikke, hvad dit ekstremt fjollede spørgsmål har med sagen at gøre. De ville selvfølgelig forsvare sig med, at de har fuldt deres egne regler, som nok ikke har noget at gøre med åndelighed, for det har de ikke (længere) monopol på. Og når det så viser sig, at de ikke engang har fulgt dem, vil de forsvare sig med at de er too big to fail, præcis som bankerne og alle de andre corporate criminals.

http://www.anh-usa.org/merck-too-big-to-prosecute/

Det var Merck. Pfizer med samme nummer, sig endelig til, hvis du vil have flere:

"Despite these three consecutive deferred prosecution agreements requiring enhanced compliance, in 2009 Pfizer, the parent company, was detected engaging in the same lucrative but flagrantly illegal marketing activities, including bribes to doctors to promote off-label uses of Pfizer’s drugs, bribes to medical journals to publish articles promoting such uses, and much more. And how did the Department of Justice deal with the fact that, despite all the prior deferred prosecution agreements and promises of enhanced compliance, the same illegal marketing activities had now come to pervade the parent corporation itself?

The government did not prosecute the senior executives who were alleged to have known of, in some cases orchestrated, and in other cases covered up these illegal activities. Instead, the Department of Justice entered into still another deferred prosecution agreement with Pfizer by which it paid penalties of $2.3 billion—which the government trumpeted as the largest criminal fine ever imposed to that date, but which analysts suggested was a small fraction of the profits derived from the illegal activity—and by requiring still further compliance improvements. As the Department of Justice stated in announcing this “historic” settlement:

Pfizer has agreed to enter into an expansive corporate integrity agreement…[that] provides for procedures and reviews to be put in place to avoid and promptly detect conduct similar to that which gave rise to this matter.

In view of Pfizer’s record, this seemed an astonishing act of faith.2"
http://www.nybooks.com/articles/archives/2015/feb/19/justice-deferred-ju...

Eller prøv engang at læse 'Avastatin' som 'akupunktur', og 'director of medical oncology at Allegheny General Hospital' som 'alternativ healer' i denne artikel. Måske det kan åbne et øje på klem: http://www.lef.org/news/lefdailynews?NewsID=11921&Section=Disease

Estermarie Mandelquist og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Bente Petersen

69 kommentarer de allerfleste for alternative behandling... her er en til... der var en statistic for 2013 eller 2014
MED NUL DOEDSFALD FRA BRUG A VITAMINER - - Jeg tror ikke vores Danske laeger og hospitaler kan slaa den record.
-
mht diabetes saa kan en ketone diaet hjaelpe - - dvs nul sukker-carbohydrater-broed-ris-sodavand etc - istedet en masse sunde groentsager-frugt-koed-fedt-noedder osv - en saadan diaet braender fedtet - (slanker) - og faar insulinen igang igen - - google: ketone diet and insulin....
-
Foroevrigt roden til alt ondt - (eller naesten da) - er overvaegt... hvis vaegten ligger paa ideal vaegt niveau saa har man meget stoerre chance for at leve mange aar laengere, rask of frisk, hvorimod hvis man vejer alt for meget har man store chance for at doe tidligere ... sandsynligvis efter mange aars sygdom saasom kredsloebssygdomme/ diabetes/kraeft/med mere... de fleste folkesygdomme kan undgaas ved en sund og fornuftig diaet og lidt motion.
-
Pharmaceutisk medicin er GIFT -
-

Estermarie Mandelquist og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Svend Erik Sokkelund

Det alternative cirkus er den uudannede kvaksalvers vej til penge, magt og (kvindelige) klienter.
I bedste fald er det uskadeligt, omend det selvfølgelig løber op, når turen går til kræft 'specialister' i fjerne lande.
Så tak til Information for at tage denne pengemaskine ved vingebenet.

Ulrik Pagh, Klavs Hansen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
John Østergaard Madsen

Bente Petersen - Mange børn døde af Type 1 diabetes indtil for nogle årtier siden. Hvor mange børn ville din diæt koste livet i forhold til pharmaceutisk medicin på årsbasis vil du skyde på? Og hvis du mener det er gift, ville du så forhindre barnet i at tage sin injektion af insulin?

Svend Erik Sokkelund og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

"Til spørgsmålet ’findes der energibaner’, svarer overlæge Peter Gøtzsche, der er leder af Det Nordiske Cochrane Center på Rigshospitalet, i en e-mail:
»Det er spekulativt vrøvl.«
Til samme spørgsmål skriver speciallæge i hjertesygdomme Leif Hagerup, der har skrevet om zoneterapi og akupunktur i bogen Bedst af alle verdener, kort og godt: »Svaret er nej.«"

Problemet er nok, at energibaner og chakra hører under de mystiske videnskaber, i vor del af verdenen.

Du kalder det biologi, JTN, fordi du og mange læger end ikke ved, at såkaldte virusser ikke er levende organismer. Du kan derfor ikke kende forskel på virologi og biologi.

Og biologien er akkurat lige så mystisk som alt andet.

Rasmus Kongshøj

@ Claus Jensen:

Ingen skal få mig til at hævde at de store medicinalfirmaer ikke er roden til en masse onder, for det er det. Profitmotivet har - også her - en absolut korrumperende effekt.

Men når medicinalfirmaer bestikker læger til at udskrive netop deres produkter, eller betaler forskere for at omtale deres produkter i det bedst mulige lys, så gør det jo netop vold mod den videnskabelige redelighed.

Der kommer dårlig videnskab ud af at blande forskning og penge sammen. Men midlet mod dårlig videnskab er ikke vås og ønsketænkning, som desværre er alt, de alternative behandlere har at tilbyde. Midlet mod dårlig videnskab er god videnskab, ikke bevidst uvidenhed.

Ulrik Pagh, Klavs Hansen, Morten Balling, Toke Andersen og Svend Erik Sokkelund anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

Jeg henregner virolgi under biologi, og gør det forsåvidt vira reproducerer sig.
Det mystiske er en religiøs aktivitet.

JTN:

Såkaldte vira reproducerer sig ikke, det er de ude af stand til. Det er derfor de skal have hjælp af en celle, hvor de mere har karakter af et computerprogram og cellen en levende fabrik, som producerer og syntetiserer viruspartiklerne.

Når disse viruspartikler overhovedet kan findes. Harald Zur Hausen fik en Nobelpris for at have fundet en 'virus', hvis proteiner indgår som bestanddel i en vaccine, skønt det ikke har været muligt at få denne 'virus' til at 'reproducere sig' i cellekultur.

Karsten Kølliker

Ja, Information, hvorfor gøre sig alle anstrengelserne med at prøve at forløse det 21. århundredes forestillinger, når vi alle tilsyneladende kan fortsætte med at leve trygt og godt indenfor det 19. og 20. århundredes? Hvorfor vove pelsen med et markant nyt og anderledes og endnu ikke helt skudsikkert standpunkt, når der stadig er point at score på de vante selvsikre standpunkter?

Virus er essentielt RNA og kræver derfor en celle med aktiv proteinsyntese til at fuldføre sin reproduktion.

Virus er arvemateriale, DNA eller RNA i en proteinskal. DNA/RNA er softwareprogrammet,der skal indføres i cellen.

Anders Vang Nielsen

@Jesper Møller, Morten Balling

Lad mig først sige, at jeg ikke forsøger at fremstille hverken den ene eller anden behandlingsmetode som bedre end modparten; min kritik her er ikke rettet mod den vestlige medicin som sådan, men mod Christian Bennikes, vil jeg vove at påstå, meget ensrettede, kulturelt bundne perspektiv på metoder, der har rod i andre kulturer. På den måde anerkender jeg bestemt at den vestlige medicin har vist sig enormt succesfuld — omend jeg også mener den har forvoldt enorm skade på visse felter. Vestlig medicin er jo invasiv på et helt andet plan end eksempelvis kinesisk medicin, og samtidig med at det gør den meget effektiv, betyder det også at effekterne ikke alle er tilsigtede eller særligt positive.

Nå, til sagen: Jeg kan absolut se jeres pointe om at den videnskabelige metode er ‘universel’, i den forstand at den principielt kan anvendes på ethvert fænomen inden for ethvert verdensbillede — og i det er jeg egentlig ikke uenig (selvom jeg godt vil anerkende at min tidligere formulering antyder det modsatte). Hvorvidt dette betyder at der ikke kan være fænomener, som er bedre tjent med at blive beskrevet ud fra en knap så strengt videnskabelig vinkel, er jeg derimod meget skeptisk overfor. Det er her jeg mener Christian Bennike går galt i byen, fordi han udelukkende anskuer ‘alternative’ behandlingsmetoder ud fra et videnskabeligt perspektiv, altså som om der var tale om vestlig medicin (for hvilken en strengt videnskabelig metode må siges at være en grundlæggende præmis). Var det ikke mere legitimt i det mindste at veje dette perspektiv op med udsagn fra f.eks. en akupunktør eller anden specialist i kinesisk medicin?

På en måde kan man sige, at den videnskabelige metode har tendens til at patentere selve det at forklare noget. Opfattelsen (i blandt andet CB’s artikel) synes at være, at kan noget ikke forklares videnskabeligt, så kan det nødvendigvis ikke forklares overhovedet. Dette mener jeg er udtryk for et temmelig indsnævret og i høj grad eurocentrisk verdensbillede — især når man beskæftiger sig med fænomener som har rod i et andet.

Jens Thaarup Nyberg

@Claus Jensen
"Såkaldte vira reproducerer sig ikke, det er de ude af stand til. Det er derfor de skal have hjælp af en celle, hvor de mere har karakter af et computerprogram og cellen en levende fabrik, som producerer og syntetiserer viruspartiklerne."
Hvor er vira dog smarte, at få andre til at gøre arbejdet efter instruks. Det ligner snylt ....
Men jeg vil dog stadig hævde vira reproducerer sig, idet der ikke kommer vira ud af en celle der ikke er inficeret.
Men ok, hvis de fagkyndige vil noget andet ...
( dine tre sidste linier trænger en forklaring )

Jens Thaarup Nyberg

@Claus Jensen
"Såkaldte vira reproducerer sig ikke, det er de ude af stand til. Det er derfor de skal have hjælp af en celle, hvor de mere har karakter af et computerprogram og cellen en levende fabrik, som producerer og syntetiserer viruspartiklerne."
Hvor er vira dog smarte, at få andre til at gøre arbejdet efter instruks. Det ligner snylt ....
Men jeg vil dog stadig hævde vira reproducerer sig, idet der ikke kommer vira ud af en celle der ikke er inficeret.
Men ok, hvis de fagkyndige vil noget andet ...
( dine tre sidste linier trænger en forklaring )

Men i virologi behøver man slet ikke denne infektiøse partikel mere. Man leder blot efter lidt DNA, man mener er af 'viral' karakter. Det kloner og eller transfekterer (hedder det det på dansk? Transfection) man og vupti har man en virus. Den originale viruspartikel er aldrig nogensinde blevet observeret, den slutter man sig til. Det ser f. eks. sådan her ud:

DNA from one biopsy sample of invasive cancer of the cervix contained sequences hybridizing with human papillomavirus (HPV) type 11 DNA only under nonstringent conditions. This DNA was molecularly cloned in lambda phage. Under stringent conditions of hybridization it cross-hybridized to a minor extent (less than 0.1%) with HPV types 10, 14, and 15 and showed no homology with DNA of other human HPV types. We therefore propose to designate it tentatively as HPV 16.

Uden gobbledygooket: De fandt noget DNA i en cancer. Og siden det ville være fedt, hvis det kom fra en HPV, fordi det ville være fedt, hvis HPV forårsagede denne cancertype, sammenlignede de det med andet formodet HPV, som de havde fundet på samme vis i håb om, at det lignede.

Det viste de sig så, at det gjorde det ikke rigtigt, men så opfinder vi da bare en helt ny HPV-type, og vupti, en ny virus er blevet født.

I Danmark tilbydes bl.a. akupunktur og zoneterapi i gængse behandlingsforløb. Dette betyder dog ikke at det er 'fuldt accepterede' behandlingsformer.
Årsagen er at hvor der er påvist en vis positiv effekt rent empirisk. Så har vi fortsat ingen dækkende teoretisk forklaring.
Dette betyder at vi ikke kan udelukke at den helbredende virkning af fx zoneterapi, i virkeligheden er en reaktion på endorfin og oxytocin, udløst af enhver nogenlunde kompetent fodmassage og ikke reel lindring af kroppens mystisk usynlige energilinjer.

Claus,
Er det du beskriver ikke bare den spæde videnskabelige proces i et kompliceret og svært tilgængeligt emne ?
Man slår ud i luften og håber at ramme et eller andet. På et tidspunkt kan kortlægning af træfninger måske afsløre et mønster ;9

Vi må håbe, d har ramt et mønster, Toke Andersen, for det er den slags videnskab, der ligger til grund for den vaccine mod livmoderhalskræft, de prøver at prakke på din evt. datter.

Det, jeg vil sige, er at den alternative medicin er ikke den eneste, der operer med nogle dubiøse årsagssammenhænge og meget lave bevisbyrder. Og så kan man kalde sig 'evidensbaseret' lige så tosset, man vil.

Jens Thaarup Nyberg

@Claus Jensen
til orientering https://sml.snl.no/transfeksjon
Det er vel ikke umuligt at det med genteknologi er muligt at fremstille vira, men jeg stejler noget når du taler om den originale viruspartikel. Jeg har altid troet virus var en rest fra en tid i udviklingen før historiens tilskikkelser fik samling på nogle vira, ordnet dem i gen-strenge og isoleret dem i en celle.

Jeg ved ikke hvordan biokemikere har det med kriterier for typedannelse, men der skal formodentlig to eksemplarer til, så med mindre HPV 16 skulle bero på en fejl, bør der dukke flere eks. op.

Artiklen foreslår at akupunktur virker smertestillende fordi en smerte kan undertrykke en anden. Som fx smerten ved at træde på glasskår forsvinder, hvis man får et slag i hovedet.
Men akupunktur gør jo ikke ondt!

Steffen Gliese, Britta Hansen, Claus Jensen og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Morten Balling

@Claus

For noget tid siden prøvede jeg (for sjov) at finde ud af, hvor mange af karakteristikaerne for liv en stjerne havde. Den fødes og den dør, den har en levetid, den har et "stofskifte" osv.

I den forbindelse gik det op for mig, hvor svært det er at afgrænse biologisk liv. Hvornår noget er levende eller dødt er ret mystisk. F.eks. sagde man tidligere at en person var død, når hjertet ikke slog og de ikke trak vejret. Det kan man ikke sige længere. Faktisk er det vildt så længe folk kan være "døde" og så blive vækket til live igen. Specielt hvis de har været ekstremt nedkølet undervejs.

@Anders

Jeg synes man skal være åben for nye (og gamle) idéer. Så bør man teste om de har noget på sig. I hvert fald hvis vi snakker om f.eks. medicin. Hvis der er noget om snakken med akupunktur, skal vi selvfølgelig også være åbne overfor den, men jeg har oplevet for meget mumbojumbo til at jeg længere køber argumenter som "Sådan er det bare, også selvom vi ikke kan forklare det". Hvis jeg fik lungebetændelse, ville jeg hellere have penicillin end kinesiske urter. Til gengæld er jeg ikke sikker på at jeg ville acceptere hverken kemoterapi eller sygkofarmica. Nobody's perfect :)

JTN:

Jeg taler om en sænket bevistærskel. I 'klassisk' virologi, har du ikke en ny virus, før du har en reel partikel, som opfylder visse kriterier udover at være en partikel, først og fremmest at være infektiøs. Det er det, jeg mener med den 'originale' virus: Den viruspartikel, som forskerne først har fundet sekventeret (sequenced) og karakteriseret biokemisk.

Det er akkurat, ligesom de gør med f. eks. dyrearter:

"Dette er chimpanze-DNA".

"Hvordan ved du det, du det, når du kun har den lille hårtot."

Fordi min database i Los Alamos har jeg en DNA-prøve fra en chimpanze, som jeg tog fra et levende eksemplar i den lokale Zoo. Derfor ved jeg med sikkerhed, at denne type DNA kommer fra chimpanzer."

Samme snak med Zur Hausen:

"Dette er HPV 16-DNA."

"Hvordan ved du det, du har jo bare fisket lidt DNA ud af en cancer, det kunne være hvad som helst?"

"Tjah, men omstændighederne det blev fundet under passer nogenlunde med min forudtagede opfattelse af, hvor jeg kan finde HPV-DNA og hvordan det skal se ud."

Men der er aldrig før eller efter blevet fundet (isoleret) en viruspartikel , som indeholder denne DNA. Man kan ved transfeksjon eller kloning indpode det fundne DNA i en celle og få den til at udspy nogle proteiner, eller nogle 'pseudo virions' eller 'viruslike particles', men man har altså aldrig endnu fundet den ude i naturen eller i Zoo, som man har med chimpanzen.

Det er det, jeg mener med den 'originale virus', den som de mener, de har klonet.

På dette fundament går man så videre og siger: ''DNA, som ligner det DNA, som vi har besluttet ligner noget andet DNA lidt, som vi har besluttet kommer fra HPV-virusfamilien, kan detekteres i et stort antal af cancertilfælde, ergo forårsager den virus, som vi aldrig har set, men slutter os til, og som indeholder dette DNA, denne type cancer. Beviset herfor er, at vi kun finder denne type DNA i cancer, men ikke i raskt væv."

Du kan se en opsummering i et par enkelte sætninger her under afsnittet "Discovery of HPV, human papilloma virus, in cervical cancer" http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/2008/illpres.h...

Klavs Hansen:

Ja, det ville være skønt, hvis det var så nemt. Men som du kan se i linket, påstår ikke engang Zur Hausen, at han har den originale partikel.

Virusser, før de kan blive fotograferet, skal dyrkes i en cellekultur under bestemte forhold og dernæst underkastes en række analyser og prøver, før man kan slå fast, man virkelig har en ny, unik virus. Netop det, at virusser skal dyrkes i cellekulturer, for overhovedet at vise sig (Det lykkedes ikke med HPV). Når man graver dybere ned, viser det sig næsten altid, at det aldrig er sket for virusserne vi ser på disse billeder.

PS. Angående dette: "vi kun finder denne type DNA i cancer, men ikke i raskt væv", så kan det næppe passe, for langt de fleste HPV-'infektioner' er helt uskadelige og latensperioden op til 40 år. Men det er, hvad der står på Nobelkomiteens hjemmeside, så det videregiver jeg under protest.

Der manglede en lidt vigtig halvdel af en sætning:

"Netop det, at virusser skal dyrkes i cellekulturer, for overhovedet at vise sig (Det lykkedes ikke med HPV)", efterlader desværre også råderum for div. fejl, manipulationer, kontaminering, osv.

Sider