Læsetid: 3 min.

Imamer: Kvinder for bøjelige til at gifte sig med ikke-muslimer

Det er ’stokkonservativt’, at imamer i Danmark ikke vil vie muslimske kvinder med ikke-muslimske mænd, men gerne omvendt. Det mener samfundsdebattør Geeti Amiri. Information har spurgt andre stemmer i det muslimske miljø, om de er enige
Geeti Amiri har beskyldt danske imamer for dobbeltmoral, når de ikke vil vie en ikke-muslimsk mand med en muslimsk kvinde, men gerne vie den anden vej omkring. Men kritikken falder på gold jord.

Jakob Dall

26. marts 2015

Det er kønsdiskriminerende og utidssvarende, når danske imamer afviser at vie en muslimsk kvinde med en ikke-muslimsk mand, men derimod gerne vil vie en muslimsk mand med en ikke-muslimsk kvinde. Det mener samfundsdebattøren Geeti Amiri, der selv har afghansk baggrund.

»Enhver praksis af religion forudsætter, at den er i overensstemmelse med sin tid, så det er helt forrykt og stokkonservativt, at imamer i et moderne og multikulturelt samfund diskriminerer muslimske kvinder, der ønsker at indgå ægteskab med en ikke-muslim,« siger Geeti Amiri, der studerer Statskundskab på Syddansk Universitet, og i et debatindlæg i tirsdagens Berlingske kritiserede imamernes forskelsbehandling af mænd og kvinder.

Formand for den shia-muslimske organisation Dansk Muslimsk Forening Murtaza Al Shawi er uforstående over for kritikken.

»Islams oprindelige budskab er tidssvarende, og det er vigtigt ikke at miste det budskab ved at afvige fra faste principper i koranen, såsom at en muslimsk kvinde ikke kan blive viet med en ikke-muslimsk mand. Det er en lidt farlig idé, at islam skal fortolkes ind i sin nutid,« siger han og medgiver, at en muslimsk mand ifølge koranen derimod godt må giftes med en kvinde, som tilhører »bogens folk«: kristne, jøder og muslimer.

– Hvorfor gælder der noget forskelligt for kvinder og mænd?

»Kvinder er mere drevet af deres følelser end mænd og er derfor mere let påvirkelige til at forlade islam, hvis de er gift med en ikke-muslimsk mand, der ikke forstår hendes religion og muligvis er interesseret i at fjerne hende fra den,« siger Murtaza Al Shawi og understreger, at imamer gerne ser, at muslimer gifter sig med muslimer for at undgå problemer i parforholdet på lang sigt.

»Imamers erfaring med tværreligiøse ægteskaber er, at de typisk ender i skilsmisse, fordi forskelle om eksempelvis synspunkter om bøn, slør og børneopdragelse er for mange til at have en velfungerende relation,« siger han.

Ifølge Koranen er kvinder og mænd skabt til at gifte sig, skabe en familie og således bidrage til samfundet, tilføjer Murtaza Al Shawi – hvilket altså ifølge imamer er truet af uenigheder i et tværreligiøst ægteskab.

Beskyttelse af religionsfrihed

Også imam og formand for den muslimske forening Dansk Islamisk Center Fatih Alev afviser kritikken fra Geeti Amiris. Det gør han med henvisning til islamiske teologers læsning af Koranen. Hvad Geeti Amari opfatter som kønsdiskrimination, kalder Fatih Alev et forsvar af kvindens religionsfrihed

»Det er en beskyttelse af kvindens ret til at praktisere islam, når imamer ikke vil vie en muslimsk kvinde med en ikke-muslimsk mand. For når kvinder generelt er mere bøjelige end mænd, risikerer en muslimsk kvinde at bukke under for en ikke-muslimsk husbond, der måske ønsker, at hun slækker på sine religiøse principper,« forklarer Fatih Alev og tilføjer, at fordi mænd ifølge teologerne skønnes at være mere dominerende i et parforhold, er en muslimsk kvindes ret til eksempelvis at opdrage sit barn inden for islam truet i et ægteskab indgået med en mand, der ikke er muslim.

Samtidig siger han, at nogle vil argumentere for, at der i nyere tid findes kvinder, som er stærke og i stand til at modstå pres, mens koranens tekster er nedfældet i en tid, hvor kvinder ikke var på arbejdsmarkedet og havde en stærk vilje.

– Bør religiøs praksis ikke være i tråd med sin samtid?

»Muslimer bør følge de regler, som Gud én gang for alle har befalet i Koranen. Det handler om muslimsk selvforståelse, og klare gudgivne regler om blandt andet ægteskab rokker man ikke bare ved. Hvis man ikke vil følge reglerne, kan man jo blive gift på rådhuset,« siger Fatih Alev og sammenligner det med, at det heller ikke er tilladt for muslimer i dag at spise svinekød, selvom nutidens svinestalde kan siges at være mere hygiejniske end førhen.

Vielse er stort ønske

En sådan beskyttelse af kvinders religionsfrihed, som Fatih Alev omtaler, mener Geeti Amiri ikke, hun behøver. Ligesom andre kvinder er muslimske kvinder i dag økonomisk frie og selvstændige blandt andet i kraft af at være veluddannede, understreger hun. Og det efterlyser hun, at danske imamer anerkender. For samtidig er hendes største ønske en dag at blive viet af en imam, uanset om hendes kæreste er muslim.

»Det er forargeligt, at jeg i kraft af mit køn bliver begrænset i min religion. Når imamer ikke vil vie mig med en kristen eller jøde, er det endda imod ånden i alle påbud i Islam om, at religionen ikke må hæmme dig i dit daglige virke,« siger Geeti Amiri og henviser til, at det er praksis blandt imamer i Sverige og Schweiz at vie tværreligiøse par.

»På den måde går danske imamer imod et harmonisk, muslimsk liv i dagens Danmark«, siger hun.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mon ordet bøjelige kan sidestilles med ordet føjelige, altså at de (kvinderne) skulle være ”for føjelige”, for så ville jeg da meget gerne besøge den verden, hvor det skulle forekomme, for her hvor jeg nu har tilbragt mere end 70 år, er det ikke lykkedes mig at komme blot i nærheden af en så velsignet oplevelse!
Men i øvrigt er artiklen en sand guldgrube af religiøs bragesnak, så læs den før din kone/kæreste, OG prøv så om du kan få hende til at tage ved den rette lære, hvis du tør!

Det som bla. Fatih Alev udtaler er en gigantisk hån mod ligestillingen. Hvor helvede bliver feministerne af. Hvorfor må disse, endda i offentligheden kendt som moderate(i hvert fald Alev), imamer sige den slags vanvittige ting og gå ind for ærke-kønsdiskrimination endda på baggrund af biologisk forskel.

Hvis JBO slår en prut i det minefeldt, så skal jeg love for at det vælter frem med kritik. Her hører vi næppe mere til det.

Ingen feminist og de færreste almindelige mennesker skal have noget klinket, for man kan risikere at blive sat i bås med DF. Det er så pinligt som noget kan være.

Dorte Sørensen

Inden "vi" bliver for harme på imamer og de såkaldte feminister - skal "vi" så ikke først feje for egen dør?
Fx. hvad gør "vi" med alle de danske præster, der ikke vil gifte fraskilte, heteroseksuelle, osv.....
Ligeledes kan med større ret spørger, hvor er alle dem, der stod for den ubøjelige og hellige ytringsfrihed blevet af mht. til at forsvare muslimers ytringsfrihed.

Keld Albrektsen

@Anders Hede:
Hvor har du været de sidste uger?
Der har da været en sand flodbølge af fordømmelser og krav om udvisninger og nedrivning af moskeer efter nogle tv-udsendelser...

At Fatih Alev her kommer med middelalderlige forestillinger er vi enige om, men at påstå, at han ikke bliver modsagt er jo ikke rigtigt.
Så vi skal (blive ved med) at støtte Geeti Amiri, og andre som hende - og tage afstand til Alev og de andre mørkemænd.
Men give dem mundkurv på? Nej.