Læsetid: 4 min.

Studerende: Forskningsfonde bør donere penge til undervisning

Øgede indtægter fra private og offentlige forskningsfonde dræner universiteternes undervisning. En del af fondsmidlerne skal derfor øremærkes til undervisning, mener de studerende. Fondene har fokus på problemet, men det er universiteternes og ministeriets ansvar at sørge for undervisningens kvalitet, mener fondsdirektører
30. marts 2015

Universiteternes økonomi hænger i stigende grad sammen pga. øgede indtægter fra private og offentlige forskningsfonde, men det risikerer at skævvride forholdet mellem forskning og undervisning, fordi en stadig større del af de nyansatte ikke har de store undervisningsforpligtelser.

De studerende foreslår derfor, at fondene øremærker midler til undervisningen, mens man hos fondene mener, at man allerede sørger for, at forskningsbevillingerne ikke dræner undervisningen for gode forskere.

Yasmin Davali, formand for Danske Studerendes Fællesråd (DSF), mener, at de stigende indtægter fra forskningsfonde står i grel modsætning til de midler, universiteterne får til undervisning – fra 2011 til 2014 er de faldet med 18 pct. pr. studerende.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu