Sammen med generalsekretær i Norsk Elbilforening Christina Bu sidder jeg på bagsædet i en stor, sort eldrevet Nissan Evalia. Foreningens pressechef Petter, som sidder bag rattet, kører os næsten lydløst gennem Oslos gader. Det er kun hjulenes kontakt med vejen, man hører. Og Christina Bus stemme, når hun engageret taler om den norske elbilsucces, som i sidste uge blev manifesteret salg af med elbil nummer 50.000.
»Der var ingen, der troede, at vi skulle nå 50.000 biler i 2015. Ingen. Politikerne troede det ikke. Miljøorganisationerne troede det ikke. Vi troede det heller ikke,« siger Christina Bu. Hun mener, at forklaringen på succesen meget enkel: De norske politikere har gjort det fordelagtigt at være elbillist.
Jeg får selv syn for sagen, da Petter lægger den sorte Nissan ud i busbanen og passerer benzin- og dieselbilerne, som holder stille i myldretidskøen. Et privilegium, som de norske elbilbilister kan lægge oven i moms- og afgiftsfritagelse, gratis kørsel på de norske betalingsveje, fritagelse fra betalingsringen i Oslo, gratis parkering samt gratis ladning flere steder. For bare at nævne nogle af fordelene. Og der er oven i købet flere fordele på vej. Blandt andet fritagelse fra moms ved leasing af elbiler, hvilket Christina Bu regner med vil få antallet af elbiler til at stige endnu mere, da mange af landets kommuner bruger leasede biler til blandt andet hjemmeplejen.
Fordelene er siden 1990’erne blevet indført gradvist i Norge. Og i 2012 blev de norske politikere enige om et klimaforlig, som blandt andet slog fast, at elbilpolitikken skulle gælde indtil udgangen af 2017, eller til man havde nået netop 50.000 elbiler.
Fødselshjælp er afgørende
Selvom målet nu er nået, og selvom Christina Bu kalder støtten til elbiler for »fødselshjælp«, fastholder hun, at det er vigtigt, at man fastholder den.
»Ellers vil markedet kollapse,« siger hun
Hun påpeger, at omkostningerne på elbilerne allerede er på vej ned. Men hun mener, man først kan afvikle støtten, når elbilerne om nogle år kan konkurrere med benzinbiler på økonomi og rækkevidde. Og den holdning er de norske politikere tilsyneladende enige i. For selv om emnet har været debatteret i anledning af elbil nummer 50.000, har politikerne signaleret så meget opbakning, at Christina Bu er overbevist om, at de fordelagtige ordninger vil blive forlænget et par år endnu.
– Men er det ikke et paradoks, at Norge, som en stor olieeksporterende nation satser så stort på elbiler?
»Udenlandske journalister stiller mig sjovt nok altid det spørgsmål,« siger Christina Bu og griner.
I Norge ser man ikke på den store satsning på elbiler som kompensation til klimaet, siger hun og hæfter sig ved, at støtten til elbilerne begyndte i 1990’erne, hvor den primære motivation var at støtte den norske elbilproduktion. Siden er det norske elbilmærke Think gået konkurs.
»Derfor har motivationen naturligvis ændret sig. Men jeg tror ikke, det handler om dårlig samvittighed. Jeg tror, at de norske politikere tænker, at vi har råd til at gå i front og derfor også bør gøre det,« siger hun.
Kontrast til Danmark
Petter parkerer den sorte Nissan på Kongensgata bag Akershus Fæstning i Oslo centrum. Der er biler med Elbilforeningens lille urskive og det karakteristiske ’EL’ på nummerpladen, så langt øjet rækker. For Oslo Kommune har stillet gratis ladestationer op langs hele vejen. Man fristes til at sige, at der næsten er flere elbiler samlet her på Kongensgata, end der er i hele Danmark. Norges 50.000 elbiler står nemlig i skærende kontrast til de 3.745 elbiler, som ifølge Dansk Elbil Alliance triller rundt på de danske veje.
I Danmark er elbilerne indtil videre fritaget for afgifter frem til udgangen af 2015. Regeringen lovede i regeringsgrundlaget en afgiftsreform, men til elbilbranchens fortrydelse har regeringen stadig ikke præsenteret et udspil. Ligesom flertallet af de andre fordele, som de norske elbilister kan nyde godt af, ikke er implementeret i Danmark. Og det er ærgerligt, mener Christina Bu.
»Jeg synes personligt, at det er mærkeligt, at man ikke gør noget lignende i Danmark. Det ville være ganske nemt. Det handler om at støtte elbilerne i en forholdsvis kort periode, for der er en rasende teknologisk udvikling i disse år,« siger hun og tilføjer, de danske politikere ikke engang kan undskylde sig med, at de praktiske rammer for elbilisme først skal etableres.
»Danmark er næsten længere fremme end Norge, når det handler om opladningsmuligheder, men i Danmark er man til gengæld meget dårlig til at få folk til at købe elbiler.«
Bedre biler
»Petter, vis hende lige, hvad den kan,« siger Christina Bu pludselig.
På et splitsekund accelererer Nissan’en, så både jeg og fotografen, som sidder på passagersædet ved siden af Petter, griber ud efter noget at holde fast i.
»Det var bare for at vise, at der også folk, der vælger elbilen, fordi den er sjov at køre,« forklarer Christina Bu.
»Først troede man, det var en plasticboks med hjul på. Men nu er folk begyndt at forstå, at det faktisk er bedre biler.«
Men de ville aldrig være blevet så populære, hvis det ikke havde været for politikernes økonomiske gulerod. Det er den, der har sat det hele i gang, mener hun.
»Folk vil ikke betale 100.000 kroner ekstra for at køre i elbil. Så grøn er man alligevel ikke.«
Hvis nogen skulle være i tvivl om SF, S og R's grønne sindelag, kan man bare tage et kig på, hvad der (ikke) er sket i indeværende regeringsperiode.
På trods af en overvældende førvalgs-retorik.
Det er SÅ tyndt her i DK hvad angår mod til nogetsomhelst nyt i grøn retning !!!!!!!!!!!!!!!!
Er journalisten slet ikke klar over, at Norge oversvømmer med hydro-energi - i tillæg til deres olie?
Det er fuldstændig oplagt at udbrede el-bilen i et land som Norge, som har en reelt uudtømmelig energiresource, der nemt og rent kan omsættes og lagres i form af el.
/O
Hvis man gav 100.000 elbiler væk gratis i Danmark.....
Norge har indført nogle fordelagtige økonomiske rammer for el-biler. Folk er ikke dumme og vælger den bil, der kan parkere gratis i byen. De er hverken mere eller mindre grønne end os andre.
Men sådan er det når man har masser af penge. Så er man ikke tvunget til at træffe virkeligt fornuftige beslutninger. Man kan nøjes med noget der på overfladen ser godt ud.
med venlig hilsen
Lennart
Selv om ingen tror på det, er brint fremtiden. Udviklingen sker blot langsommere, da etableringen af tankstationer koster og tager tid. En hurtigladestation til El-biler er billigere, men belaster el-nettet voldsomt. Kun hvis el-bilerne lades op på hjemadressen er det uproblematisk.
Men kampen mellem Tesla og Toyota på det verbale plan kører på højeste gear. Hvem der vinder fremtiden, må tiden vise. Der bør være plads til begge, selv om el-biler af fysiske årsager ikke klarer sig så godt om vinteren.
Drejer det sig om tung trafik, vil brint klare sig bedst!
Hvorfor ikke i Danmark, spørges der. Det skyldes nok at der i DK er en religiøs tro på, at videnskaben tager fejl, når den påviser, at klimaforandringerne er menneskeskabte.
@ Kim Houmøller
Benzin og diesel er stadig så energitæt at det er svært at konkurrere prismæssigt mod dem.
Brint rummer en del besvær (700 bar tanke) , ligesom brinten jo skal skilles fra ilt før der er brændstof. Det medfører en masse omkostninger.
Bedst er vel hvis folk tog cyklen, alternativt samkørte noget mere. Men vores niveau af velstand giver for mange bekvemme valgmuligheder uden umiddelbare negative konsekvenser for den udførende.
med venlig hilsen
Lennart
@Lennart Kampmann
Hvem siger det bliver nemt? Men et faktum er det, at udvindingen af Nordsøolien er stærkt på retur. At de lave oliepriser fortsætter, er det vel kun Julemanden der tror på.
At Toyota samt Kina spår forkert tvivler jeg på!
@ Kim Houmøller
Selv om ingen tror på det, er brint fremtiden.
Det må tiden vise. Men brintbiler har en ekstrem dårlig virkningsgrad da det koster rigtig meget energi at komprimere brinten til 700 bar. Det ser meget bedre ud for moderne batterier.
En hurtigladestation til El-biler er billigere, men belaster el-nettet voldsomt. Kun hvis el-bilerne lades op på hjemadressen er det uproblematisk.
Øh. En brintstation trækker da meget meget mere energi, den kan i princippet tanke meget hurtigere (og skal derfor bruge flere watt for at skille vand ad i ilt og brint), og den skal yderligere levere energien til komprimeringen (som er ganske betydelig).
Der bør være plads til begge, selv om el-biler af fysiske årsager ikke klarer sig så godt om vinteren.
Har du selv erfaringer? Jeg er på min el-bil nummer to, og har ingen issues med rækkevidden om vinteren. Der kører nu 50.000 el-biler i Norge.
Drejer det sig om tung trafik, vil brint klare sig bedst!
Hvor ved du det fra? Når batteriprisen kommer længere ned er der da rigeligt med plads til et par ton batterier i stor lastbiler. Kinesiske byer har allerede 1000 vis af el-busser kørende. De to el-busser som har kørt i København klarer fint 300+ km, rigeligt til en transportform som snegler sig frem med 10 til 20 km. i timen i gennemsnit.
Jeg gætter på at når Danmark er færdig med at bruge super mange mia. kroner på at elektrificere det danske jernbanenet kan man købe batteriedrevne lokomotiver for en brøkdel af prisen.
@Thomas Andersen - Vi kan altså konkludere at Toyota samt Walmart er helt galt på den!
Takker for oplysningen ;)
@Kim
Det er svært at spå om fremtiden! Jeg tror på at el-biler om føje år let reelt kører over 500 km. på en opladning. Jeg føler personligt klart det er en lettelse at kunne lade dagligt hjemme end at skulle forbi tankstationer løbende. Så jeg ved godt hvad jeg selv tror på. Men vi får se :-)
Juhu,
Ingen bilkøer + ingen P afgift - ingen moms - ingen registreringsafgift - ingen osv.
Pengene hentes hjem fra højere afgift på smøg øh bajer øh grænsehan øh EL...
Ja, højere elafgift.. skide smart. Så betaler alle. Når der ses TV, oplades mobil og tablet osv.
Vi kunne også sætte en vindmølle op i hver have, altan m.v. naturligvis med tilskud.
Optimalt ville måske være en combi solcelle/vindmøllebil ?
Der er masser af muligheder.
El biler i Norge er en pestilens - de lunter afsted for at spare på strømmen og blokerer de i forvejen smalle veje.
"... Petter lægger den sorte Nissan ud i busbanen og passerer benzin- og dieselbilerne, som holder stille i myldretidskøen. "
sikke de lunter
Problemet med elbiler er at de også bruger energi.
EL- bilen har reelt ikke rigtig noget fornuftigt at byde på
Det bedste er det godes værste fjende. Vi søger de ultimative løsninger, alt i mens vi kunne gøre meget for miljøet med allerede kendt og gennemprøvet teknologi.
Når Elbilen er færdigudviklet, så er det sikkert en god ide. Til den tid skal de vel beskattes som alle andre biler?
Og de skal vel betale P-afgift som alle andre biler?
Altså, før Information svømmer over i elbil-eufori, er det måske på sin plads med lidt besindighed og kritisk distance. For hvad med trængselsproblemet, elbilerne øger jo blot biltætheden og bilejerskabet generelt. Og det er da helt gakkeligak at lade elbiler køre i busbaner. Busfremkommeligheden i fx Københavns kommune er jo ikke værd at skrive hjem om.
Leif Kajberg, Rådet for Bæredygtig Trafik
"De er hverken mere eller mindre grønne end os andre." skrev Lennart Kampmann, det tror jeg måske at han har ret i, men det fik mig til at tænke, at måske er vejen frem er en mere miljøbevidst tænkning.
Altså: det hjælper ikke søndelrigt meget at indføre elbiler, hvis vi stadig tænker ”sort”
Hvis man virkelig ville gøre noget for el-bilerne, var det at gøre det muligt at købe vindmøllestrøm til samme latterlige lave pris som vi pt. afregner med tyskerne når vi sender strømmen over grænsen om natten fordi vi ikke selv kan bruge den. Elbiler lader typisk alle de timer hvor vi ofte har stor overskudsproduktion af vedvarende energi.
En af de helt geniale egenskaber ved el-biler er jo at man får brudt det evige dilemma ved el-produktion om at produktion og forbrug i alle andre sammenhænge skal ske samtidigt. Det er jo dette dilemma som gøre det dyrere og dyrere hver gang vi sætter en vindmølle op (fordi mere og mere af dens produktion foræres væk).
Det er i den grad en win-win-win-win. Minde forbrug af olie og diesel, mindre forurening i byerne, bedre udnyttelse af vores vedvarende energi og (på sigt) langt billigere biler. Og så er el-biler meget sjovere og behageligere at køre :-)
Shell som stor lobbyist i EU fik drejet hovederne og ambitionerne i EU med Baroso i spidsen -
http://rt.com/uk/253509-shell-lobbying-brussels-eu/
Desuden lykkedes det BMW og andre tyske bilmærker at forsinke processen med et behørigt kontant kampagne vederlag til Merkels valgkamp.
Denne debat kunne med held flyttes til Ingeniørens hjemmeside, hvor der så vil fremkomme nogle mere kvalitative svar i form af udregninger.
En ting er at have en grøn ideologi, en anden ting er at regne på tingene som de faktisk er og kan lade sig gøre.
Økonomisk er det stadig lettest at hive kulbrinter op af jorden. Vindmøller skal bygges, vedligeholdes, osv. så de samlede omkostninger er ikke sådan at ignorere.
El-bilernes succes afhænger i høj grad af udviklingen indenfor batteriteknologi. Brintbiler med 700 bar tanke i lastrummet er måske ikke så gode at have kørende rundt. 700 bar er trods alt et potentiale der vil noget.
Den letteste og mest fornuftige vej er først og fremmest at udnytte den nuværende kapacitet for transport mere effektivt. Samkørsel og cykler, korrekt dæktryk, rolig kørsel. Der er lavthængende frugter derude.
med venlig hilsen
Lennart
Da en af ungerne skulle have en knallert for nogle år siden, var min første tanke, at en el knallert ville være en god ide. Det var det bare ikke.
Regner med den samlede omkostning ud for, hvor meget det koster at producere en kilometer, så er en el-knallert en dyr fornøjelse.
Den store synder er batteriet, som skal skiftes efter et antal opladninger - det slår bunden ud af kilometerregnskabet.
Jeg tænker det er det samme med el-biler.
Lad os holde vores el-bilindkøb på et lavt blus indtil teknikken er mere moden.
Det er vældig morsomt at læse de forskellige indlæg, det ene om el-bilernes hastighed og det kaos de skaber i specielt Oslo området, er et sådant problem at det overvejes om de (elbilerne) fortsat skal have lov til at køre i kollektivfelt, det andet at Norge ubetinget har en overskudsproduktion af el, der er to årstider der indtil i år/sidste år? kræver import af strøm. Om vinteren skaber frosten store problemer så da er produktionen af strøm nedsat med import fra Sverige hvis de kan undvære ellers fra Danmark, så har tørre somre skabt de samme problemer, ja altså ikke at vandmagasinerne er frosset til; men at der ikke har været nok vand i vandmagasinerne, igjen import af strøm.
Så er der en hel anden problematik her på Vestlandet, nemlig at elbilerne kan komme gratis med færgerne, dette skaber økonomiske problemer for en del økommuner, når alle pendlerne har elbil, thi så er der ingen indtægt på færgedriften.
Desværre er økonomien i stort set alle kommuner hårdt trængt, hvilket måske lyder paradoksalt med tanke på Oljefonden, så med elbiler som så meget andet så er der osse her en bagside af medaljen, som desværre ikke kommer frem i artiklen.
Med venlig hilsen
Erik Jakobsen
p.s. jeg har desværre ikke haft tid til at læse korrektur på mit indlæg, håber I kan bruge det.
Hvis jeg havde rigtig mange penge kunne jeg godt finde på at købe en elbil, bare for sjov skyld.
Hvorfor er regeringen så fodslæbende i relation til som minimum en forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler?
Hvad er årsagen til at regeringen ikke ser et potentiale i at fastholde og smidiggøre evt. udbygge en støtte til elbiler. Manglende initiativt og politisk handlekraft kan meget vel medvirke til at det danske elbilmarked kollapser allerede i 1. halvår 2016.
Hvad med at skele lidt til vort nordiske broderland Norge, hvor de med en kombination af støtteforanstaltninger har rundet elbil nummer 50.000? Det resultat står i skærende kontrast til de ca. 4000 elbiler, som iflg. Danske Ebil Alliance triller rundt på de danske veje i dag – selv om vi efter firmaet Bette Place indsatsen har fået en bedre infrastruktur en Norge. Modet og indsatsen kostede som bekendt virksomhed Better Place konkurs som virksomhed, men infrastrukturen findes …
Det ville være ganske nemt for regeringen at genbruge erfaringerne fra Norge, hvor man perspektivmæssigt har taget sit afsæt i en hastige teknologiske udvikling og forventningen om faldende produktionsomkostninger på elbiler. I Norge opfattes det fra politisk hold, at det handler om at støtte elbilerne i en relativ kort årrække, idet man forventer at man vil kunne afvikle støtten på det tidspunkt i en ikke så fjern fremtid, hvor elbilerne kan konkurrere med benzinbiler – både på økonomi og rækkevidde pr. ”optankning”.
Vi kan ikke engang kan undskylde os med, at de praktiske rammer for elbilisme først skal etableres, den findes allerede – faktisk er vi måske længere fremme end Norge, når det handler om opladningsmuligheder. Til gengæld temmelig ringe når det drejer sig om at motivere befolkningen til at anskaffe en elbil i stedet for en benzin eller diesel bil.
@ Solveig Neubert
Selv med 270 millioner i statsgaranti i ryggen kunne Better Place ikke få fodfæste. Kedelige elbiler solgt for dyrt, med begrænset support og en vanvittig dyr infrastruktur. Det var helt hen i vejret og måtte gå konkurs.
El-biler er symptombehandling, ikke noget der tager fat i årsagen: Velstand medfører transportefterspørgsel. Skal man løse noget kunne man gøre som i Singapore: Et fast antal biler, og en årlig auktion, der fastsætter det høje afgiftsniveau for en licens. Resultat: forudsigeligt antal køretøjer, højt provenu til staten, efterspørgsel på kollektive løsninger. Prisen er naturligvis at biler bliver dyrere og forbeholdt de mere velhavende. No free lunch.
med venlig hilsen
Lennart
er der nogle af de nordmænd der kører uden for bygrænsen ??
Der er to problemer med batterier, det er kulde og rækkevidde.. . . Nordmændene har begge dele, altså meget land og kulde..ggg... . men jeg kan ikke bruge artiklen til en hat, den er totalt værdiløs da der mangler data.
Lige en ”kort” opsummering:
@olivier goulin. Lagring af el i batterier er alt for dyrt i Norge. De lagrer (bl.a. billig dansk el) i stedet ved at pumpe vand tilbage i reservoirerne, til tider hvor strømmen er dyr.
@Lennart Kampmann. Jeg mener, at el sagtens kan konkurrere med benzin og diesel, hvis afgiften var den samme. Forbrændingsmotoren betragter jeg som forældet teknologi. Kun 25-30% virkningsgrad, forurening, støj.
@Kim Houmøller. Jeg mener i dag, at det er risikabelt at satse på brintbiler. Ringe samlet virkningsgrad selv med brændselsceller. Udviklingen af batteriteknologi ser lovende ud. Men for 10 år siden var jeg enig med dig.
@Henrik Brøndum. Har netop boet i Norge 1 år. Elbiler opfattes absolut ikke som en pestilens og lunter ikke afsted, men i modsætning til danskernes aggressive kørsel har nordmændene en fornuftig færdselskultur.
@Felix Austin. Har du nogen viden om og erfaring med elbil. Jo, dieselhakkere har meget mere ”fornuftigt” at byde på. Se denne interessante test: http://teslaclubsweden.se/test-drive-of-a-petrol-car
@Brian Pedersen. Jeg kan love dig at mange nordmænd kører uden for bygrænsen – ofte ture fra bl.a. Oslo til hytte på fjeldet, flere hundrede km væk – også om vinteren når det er rigtig koldt. Har selv boet på fjeldet sommer og vinter – uden problemer – med elbil.
Danmark løber snart tør for olie i Nordsøen - Nordmændene har pengene og nysgerrigheden til at købe sig til el-biler, men tvivler på de har innovationen.
Vi burde arbejde bevidst på at skabe et SillyconVally her midt i Jylland - omkring alternativ og vedvarende energi: Solenergi - thermal og solceller. Vindenergi. Bølgeenergi. Vandenergi.
Et samlet Europæisk kraftcenter med støtte fra EU - og som tiltrækker spændende hoveder fra hele verdenen.
Hvorfor sidde og vente på at Google og amerikanerne gør det?
Måske Apple computer der kommer til Viborg og Vestas der ligger i samme område - kunne være interesseret?
Hilbert Larsen
Hvad er virkningsgraden på en El bil??
Produktions tab _ Transmissionstab_ Omsættelsestab til lagringsmedie_ Omstætningstab til motor_ Varmetab_ Evt. tab ved kolde temp??
Hvor meget er der så tilbage af den energi der tilføres, til at bruge til fremdrift??
Hvis ikke energien er fremstillet på bæredygtig vis er det noget griseri med de EL biler!!
Har vi vedvarende energi at fylde på EL biler?
Nope??
Energitætheden i batterierne er stadig for lave til på nogen måde at kunne konkurrere o.s.v. o.s.v..
Endelig er der noget så trivielt som økonomi.
Er der samfundsmæssig økonomi i at understøtte en teknologi i EL-biler ingen vil give prisen for på almindelige markedsvilkår og som sandsynligvis alligevel er håbløst forældet om 10-20 år, og som på ingen måde kan klare sig uden stassubsidier i hele levetiden, hvis ikke systemet om dem skal kollapse??
Hvis El-bilen er så fin en ting, hvorfor vil så ingen købe dem??
Hurra i Norge har de fået solgt 50 000 El biler.
Hvor mange er det globalt og i forhold til konventionelle biler??
Hvor mange af fortalerne har købt en El-bil ??
Hvor mange af fortalerne har købt en uden statsstøtte??
@ Hilbert Larsen
Alle har ret til en mening, men ingen har ret til sine egne data.
Du skal være velkommen til at mene at elbiler "sagtens" kan konkurrere, og jeg vil være villig til at lytte til saglige argumenter desangående.
med venlig hilsen
Lennart
Alene det faktum at brint skal komprimeres til 700 bar/atm. og skal opbevares/transporteres i
tanke bygget til dette tryk, gør brint til et helt urealistisk drivmiddel. Og dette problem kan man
ikke "udvikle" sig ud af.! Medmindre naturlovende bliver ophævet. (Det tager nok lidt tid).
Akkumulator- teknologien har ikke opbrugt sine muligheder endnu, selvom man virkelig har nået
et nærmest ubegribeligt niveau.
Ubegrænset adgang til El, fra f.eks. fra Fissionsreaktorenergi, eller Thoriumreaktorenergi, vil gøre
elbilen til et åbenlyst valg.
Norge har deres vandfaldsdrevne Elturbiner. Altså en relativ ubegrænset adgang til El.
I dette perspektiv kan det undre at de "kun" har 50.000 elbiler.
Felix Austin- Ja, virkningsgraden på en Elbil, er rigtig dårlig.!
Derfor er forudsætningen, både økonomisk, og klimamæssig, at vi har "fri" adgang til El.
Miljøbelastningen i.f.t. batteriteknologien, er også noget at overveje.
Gert Selmer Jensen
Vi KUNNE sagtens have haft masser af vedvarende energi, hvis vi dog havde udnyttet mulighederne i de sidste 40 år, istedet for at lade det hele "drukne" i ønsket om kontrol og afgifter til staten.
Om så det ikke havde været meget, meget lettere at bruge de tilgængelige teknikker der ligger ligefor, til både fremstilling og akkumulering til bolig opvarmning og EL til husholdninger og produktion, istedet for det meget meget sværere at bruge til den meget mindre transport sektor.
Det ville i mit lille hoved give langt mere mening, samtidig med at forbrændingsmotoren har øget effektiviteten, vel med mindst 50% i ovennævnte tidrum, baseret på MEGET milde krav om effektivitet fra EU, og ikke mindst har bevaret et meget stor forspring i energitæthed i brændstoffet i forhold til EL-bilers akkumulatorer.
@Henrik Petersen
Ang. effektivitet og levetid på batterier. Svjv. er Tesla (som er en ren elbil) eneste bilproducent der har 8 års garanti på motor og batteri, med fri kilometerantal vel at mærke. Det må betyde at det ikke er en helt åndsvag levetid de batterier har.
Hvad brint generelt angår, så virker det som om det er afledningsmanøvre fra især Toyotas side. Der er en god redegørelse om virkningsgraden for brint-brændselsceller og brintkilderne her: http://cleantechnica.com/2014/06/04/hydrogen-fuel-cell-vehicles-about-no...
Det virker ikke videre overbevisende. Sammenligner man med "rigtige" elbiler, så smider man 2/3 af energien væk for at omdanne den til brint, komprimere brinten til 700 bar og derefter brugen brinten i brænselscellebilen til at danne elektricitet. En mere økonomisk realistisk kilde til brint vil være dampreformeret naturgas. Det er altså ikke specielt fossilfrit og man kunne hæfte stikord som "fracking" og "gazprom" på den løsning. Alt i alt ikke specielt tiltalende.
Felix Austin-21:48-
Helt og holdent enig.! Statens ønske om kontrol, og afgifter, er en alvorlig begrænsende faktor,
i forhold til ny, og effektiv udvikling inden for energiforsyning,(Blandt meget andet).
Og ja, vi har ikke udnyttet de sidste 40 års muligheder for at implementere vedvarende energi
til områder hvor den er mest anvendelig.
Fokus er stadig på den, væsentlig mindre energisluger, transportsektoren, hvor
forbrændingsmotoren efterhånden har opnået en virkelig høj virkningsgrad, i enhver sammen-
ligning. Men ak, ak. Det er Igen Politik, og ikke sund fornuft.
Daniel Schledermann
Hvad kan sådan en bette Tesla så koste??
Mon den kan leases for 1800kr. om måneden afgiftsbelagt og det hele, med Okr. i udbetaling, så en masse mennesker vil fare afsted for at få del i lyksagligheden ved teknikken??
Nej??
Gert Selmer Jensen
Jeg fik faktisk er chock af de større, efter at have interesseret mig for energi, ikke mindst den vedvarende , i 35-40 år.
Jeg fandt ud af at den vedvarende energis største hurdle, tilsyneladende, var overvundet for 25-30 år siden af en dansk hydro-ingeniør fra Hedensted,..........uden nogen gad vise det interesse,
Fordi dengang skulle alle have fjernvarme og naturgas??
Hans opfindelse hed SUN well.
Han har opgivet patentet og foræret det væk i håb om at andre kan få det op at køre, og han har lagt alle beregninger og erfaringsmateriale gennem et par årtier med sin egen velvirkende ud på nettet, hvis man vil lede lidt.
Så der har i årtier ligget en CO2 reduktion på 30-40% ligget og flydt, ingen har gidet at samle op??
Man kunne forsigtigt nævne rapsolie til transport, men det VIL man heller ikke.
Tænk, hvis alt for mange fik muligheden og olien flød ud af hveranden lade??
Det ville være helt ukontrollabelt og staten ville måske miste nogle indtægter??
Nææe, vi vil godt det grønne, hvis bare vi kan bevare folk på rette plads og kontrollere situationen, ellers vælger vi da at forurene.
Staten giver aldrig slip på indtægter - det er som en skraldenøgle - det går kun én vej.
Og politikerne har et umætteligt behov for andre folks penge til at købe stemmer for.
De største hyklere er i denne sammenhæng dem, der ønsker stor stat og grøn omstilling og bæredygtighed. Det offentlige bruger 1.100.000 mio. kr. om året svarende til 125 mio. kr. i timen døgnet rundt. Hvor skulle de komme fra i en bæredygtig grøn verden?
Hilbert Larsen
har du læst data på hvor langt du kan køre på en opladning ??? hvad er rekorden.. . . når fabrikanten overdriver i data ??
@Felix
Nu er Tesla Model S jo en relativ stor, luksuriøs bil, så med mindre du mener man kan få nogle af de sammenlignelige Audi A8 eller Volvo S80 for 1800kr/md, så kan jeg ikke se hvad din pointe er. Min oprindelige pointe var at Tesla har 8 års garanti på drivlinien med frit antal kilometer. En så fordelagtig garanti er der så vidt jeg ved ikke andre producenter der tilbyder. Det kunne tyde på at elbilerne er ganske holdbare.
@Felix
Rapsolie er en uacceptabel løsning af flere årsager. Dels så er det jo mad man bruger, hvilket vil presse prisen op for raps især og landbrugsprodukter generelt fordi man lægger beslag på begrænset landbrugsjord. En anden grund er at det jo stadig kommer med partikeludledning hvor bilen kører. Olien ville heller ikke "flyde ud af hver lade"; den ville stadig skulle forbi raffinaderier og tankstationer, så der er ingen fare for at staten mister kontrollen her.
Vil du gerne have så meget kontrol og frihed over til almindelige folk, så burde du støtte op om elbiler i stedet. Her har husejere mulighed for at sætte deres egne solpaneler op og selv producere el til deres bil. Det er den eneste realistiske måde "vi" har til at sætte et loft over afgifter og selv have kontrollen.
men under alle omstændigheder, så håber jeg dæleme man får det batteriproblem til at lykkedes, så vil jeg ha en bil der er solfanger på.... og jo flere der sidder og prøve at løse problemet jo bedre.
@Brian Pedersen
Den eneste alvorlige problem med elbiler er jo ladetiden, ikke ladestedet for du kan jo lade den hvor som helst der er en stikkontakt. Den mængde af solceller der kan være på en bil er alt for lille til at det er en praktisk løsning på det problem.
Helt enig med Kim Houmøller, brint er fremtiden,- el-biler vil aldrig blive andet en en måde at fragte sig selv og et pr småting rundt i byen på. tung trafik og de lange stræk på landet er el ikke egnet til. Rapsolie er også en udmærket mulighed, men som der nævnes indlæg af Felix Austin, er dette næppe realiserbart da politikkerne ville miste kontrollen med os, og da trenden går imod ekstrem overvågning og regulering af borgerne vil et sådant frisind nok kun være realistisk på den anden side af dammen. Jeg må indrømme at jeg ikke selv kunne tænke mig en elbil, dels fordi jeg bor langt ud på landet og dels fordi jeg ikke er varm på tanken om at køre rundt i et husholdningsapperat.
@Annica ..
Hvor meget kører du egenlig? Når du bor ude på landet ville det ikke være rart ikke at skulle køre forbi en tankstation? Jeg kan love dig om at der bliver særdeles langt til den nærmeste brintstation når du bor ude på landet.
Din kommentar om at elbiler er "husholdningsapparater" er useriøs. Elbiler har, for dem som har prøvet dem. ry for at være særdeles behagelige biler at køre i.
Daniel Schledermann
Min simple pointe er, at så længe teknikken kun er til rådighed for nogle få velhavere, vel at mærke med statstøtte så det basker, så kan man næppe kalde EL-bilen for et brugbar fornuftig erstatning for ganske almindelige menneskers transportmiddel.
Det var bare lige det.
Daniel Schledermann
Og nej, rapsolie behøver blot at fremstilles i en koldpresse for at kunne benyttes i ombyggede dieselmotorer.
Den viden er årtier gammel.
Produktion af energi med solceller, er vel den dyreste produktionsform overhovedet, hvor man så bruger den fineste energi vi har til anvendelse på den mest uhensigsmæssige og dyreste måde, til .
Samtidig med at andre produktions metoder skal stå klar som reserveproduktion.
Og jeg menete skam ikke at den olie der blev solgt på tankstationer ville udgøre et problem for staten, men snarere den der IKKE blev, i fald teknikken blev udbredt og anvendt.
Partikler er ikke noget problem, så længe staten bare får sine afgifter, så gør de ikke ondt.
Sider