Læsetid: 1 min.

Regeringen vil forlænge afgiftsfritagelse for elbiler med et år

I går skrev Information, at Danmark med sine 3374 elbiler halter langt efter Norge, som har indregistreret 50.000 elbiler.

I går skrev Information, at Danmark med sine 3374 elbiler halter langt efter Norge, som har indregistreret 50.000 elbiler.

Jakob Dall

30. april 2015

Hvis regeringen stadig har magten, når der skal forhandles finanslov til efteråret, vil den forsøge at få flertal til at forlænge afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler med et år. Dansk Elbil Alliance kalder forslaget »et hop på stedet«.

Den afgiftsreform af bilafgifterne, som regeringen lovede i regeringsgrundlaget, kommer ikke før et valg. Det står klart, efter regeringen i går offentliggjorde, at den i stedet vil søge tilslutning til at forlænge den nuværende afgiftsfritagelse for el- og brintbiler et år, så den udløber ved udgangen af 2016.

»Fra regeringens side er vi interesserede i, at den danske bilpark vedbliver at være en af verdens grønneste. Det gør vi ved at sikre afgiftsfritagelsen af el- og brintbiler godt og vel halvandet år mere. Derefter ser jeg frem til, at vi har en fornuftig fremtidssikret afgiftsmodel på plads,« siger skatteminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kristian Jensen

I Norge kan du købe 1 kWh for 0,39 nkr , altså ca 35 danske ører. I Oslo kan man endda oplade sin Tesla gratis. Hvis man skal gå fra 3374 elbiler til +50.000 så er det nok ikke nok at med at se på afgifterne.

Felix Austin, Maibritt søvsø Carstens, H. Larsen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar

@Kristian Jensen. Du glemmer vist, at der også er afgift på strøm i Norge på ca. 40 øre/kWh (til private) - altså ialt ca. 80 øre/kWh - lidt afhængig af elselskab. Men det er da stadigvæk ca. halv pris af DK - og så er det 100% vandkraft, hvor den vedvarende del i Danmark kun er godt 40%, men stigende. N.B. Erhvervsstrøm i DK og NO koster ca. 60 øre/kWh.

Henrik Petersen

OK så vi har færre elbiler i Danmark end i Norge. Det skulle så være et argument for at gøre en indsats for at komme op på samme antal som i Norge?

Vi har i Danmark en del færre kameler end i Saudi Arabien. Skal vi så også gøre en indsats for at komme op på samme antal kameler som i Saudi Arabien?

jeg savner langt bedre argumenter fra en sammenslutning, som ønsker særbehandling i forhold til skatter og afgifter end de hidtil er kommet med.

Indtil videre har en del rige mennesker kunne købe en Tesla uden afgift - tillykke med det. Men det er sikkert ikke den permanente løsning på vores problemer - slet ikke når man ved, at en Tesla koster på den forkerte side af kr. 700.000,-

Thomas Faisst

Henrik Petersen
Hvis man kører fx. Teslaen som en sportsvogn, så holder batterikapaciteten ca. 2/3 af det lovede - eller mindre! - og batteriet falder sammen efter et ca. et år. Bilens elmotor har også holdbarheds problemer, hvis den kørers tjept.
Spørgsmålet er vel hvor grøn den egenligt er?
- men den gavner selvfølgelig den grønne profil i selskabslivet.. :)
Hænger noget af succesen ikke sammen med, at de norske elbiler er fritaget for parkeringsafgift i bla. Oslo?

Bo Carlsen, Felix Austin og Lars F. Jensen anbefalede denne kommentar
Henrik Petersen

Thomas Faisst: Jeg har prøvekørt en elbil - dog ikke en Tesla. Den virkede ret godt. Jeg kan sagtens se fidusen i dem, hvis du har en begrænset afstand til eks. arbejde.

jeg endte dog med at købe en bil som kører dobbelt så langt på literen som den forrige bil vi havde. Jeg tror der vil gå en del år før der virkelig er musik i el-biler.

Ville være vild med "fri parkering", da jeg arbejder i det centrale København. Det kommer dog aldrig til at ske - København skovler penge ind i P-afgifter.

Indtil el-biler bliver bedre er vi måske bedre tjent med at købe mere brændstoføkonomiske biler af mere konventionelt design. Afgift justeringer ville også kunne hjælpe her.

Troels Brøgger

Jeg læste engang at en eller anden bilfabrikant havde lavet en bil der skulle kunne sælges i Indien til folk uden så mange penge, og dem er der rigtig mange af.
Så havde man lavet en bil der var skrabet for ALT. Den var sikkerhedsmæssigt i orden og den var stabil i drift, men ingen dyre computere og elruder og CDafspillere og bluetooth og WIFI og automatisk kaffemaskine og minibar mm.
Sådan kunne jeg godt tænke mig at elbilfabrikanterne tænkte !! At nogen kører rundt i en Tesla er jeg jamrende kold overfor, men jeg kunne RIGTIG godt tænke mig en totalskrabet billig el-bil. Sådan en ville jeg helt sikkert købe. Indtil da holder jeg mig til brugte benzinøkonomiske småbiler til en 50-60.000 kr.

:) Der, hvor jeg får lavet min gamle benzinsluger kommer der meget ofte el-biler fra Norge.
Det er nemlig meget billigere at køre herned og få rep. - Tror man vil savne lyden af motoren og frygte at køre "tør".

Thomas Faisst

Et andet godt eksempel på de riges spirende miljøbevidsthed er Volvo V60 Plogin.
En hybrid bil ( blanding af diesel- og elmotor), som loves at køre 52 km/l. - hvilket jo er flot.
Alligevel har man ikke kunne lade være med at give den ydelse på 285 hk - det samme som en stor aggressiv BMV eller Porsche.
Det er jo tankevækkende, at man gerne vil ændre på bilen - men man regner ikke med at manden er fulgt med....sådan rigtigt.
link til børsens anmeldelse:
http://pleasure.borsen.dk/bilen/artikel/1/217960/volvo-prototype_koerer_...

Gert Selmer Jensen

Anne Eriksen-20:21-
Nu er jeg simpelthen fristet til at kalde dig en "Motorbølle".! En dame der ynder lyden af en
"rigtig" motor, tager jeg hatten af for, absolut. Skal jeg nævne et af mit livs højdepunkter,
i denne sammenhæng, skulle det være mit intime samvær med en Caddilac Coupe de Ville,
som jeg erhvervede mig i midtfirserne, hvor jeg arbejdede i USA. Et pragtfuldt brølende stykke
legetøj, med en slagvolumen på 8 liter.! (Det er noget der hæver amorinerne). Og nedbringer
stressniveauet, betragteligt.! Man har ganske enkelt, "magt over tingene".! Grrrrr.

Anne Eriksen

Gert Selmer 18:39 - Mindre kan gøre det :-)
Motorbølle er hvordan man kører - men jeg har aldrig helt forstået at noget er forbeholdt den ene køn.
De nye biler, der stopper motoren ved rødt er ikke sagen, men nu kommer jeg heller aldrig i nærheden af dem. Dejligt at have nogle gode minder fra dengang man lavede rigtige biler.

Gert Selmer Jensen

Anne Eriksen-19:51-
Jo, selvfølgelig, mindre kan gøre det.
Jeg er heller ikke selv en "motorbølle", men bare en motor-elsker. Jeg er nu nok heller ikke den eneste mand, der finder det lidt ekstra charmerende, når et hunkønsvæsen har sans for motor-
musik.!
Og ja. De gode minder.! Kommer jeg til midlerne, tror jeg godt jeg ville genopfriske dem.
Hilsen Gert

Gert Selmer Jensen

Anne Eriksen-17:00-
Altså udover mig selv.! Jo da, det har jeg. Men de er ofte lidt opreklamerede. F.eks. Tager de ofte på en skruetrækker, som en Nonne tager på en d....g.! Og de er bange for edderkopper.
Men fred være med det. De dyrker til gengæld nøgenløb på Roskildefestivalen, og I-pod under
dynen.!
Men "Hankønsvæsener", der kender deres værktøj, og til mekanik.? Der er vidst et stort spring.!
Ovenstående udsagn kunne måske være lidt for jordnære for dig, min sirene, men vel ment.!
Jeg nyder også vejret.
Hilsen Gert.

Anne Eriksen

Tilsyneladende ikke...
Jeg har check på skruetrækkere, men har desværre ikke lært alt det andet, mange jyske mænd har - nok fordi jeg ikke er. Jeg er såmænd meget jordnær - læsser alt levende ud af vinduet.
Elbiler er kedelige og jeg tror ikke det bliver snart, at de overtager pladsen.
Biler uden fører er også en ubegribelig ønskedrøm - måske skal man flyve i stedet!

Gert Selmer Jensen

Det glæder mig at du "læsser" alt levende ud af vinduet, i stedet for at gøre det af med dem.!
De søde skabninger er jo blot faret vild. I hvert fald de fleste. ( Husedderkopperne kommer
såmænd bare spadserende ind igen, når du ikke lægger mærke til det ). De huserer til gengæld
mest om natten, så du slipper for at blive forskrækket, over deres lidt lodne fremtoning.
Lad os blot lade Elbilerne og Google-bilernes fremtid, henstå i det uvisse, indtil videre.!

Gert Selmer Jensen

Bor du i Midtjylland.? Sådan en har jeg aldrig hilst på. Men jeg har hørt at de lever på de kanter.
Jeg bor i Tappernøje, og her er de ikke nået til. Hvad stillede du op med det lodne kæledyr.?
Jeg ved også at de er ganske ufarlige for mennesker. Men bevares, de ser ikke umiddelbart
"flinke" ud. Men det er de.! Og de holder "øjne" med dig. Hvorend du går.!
Det er noget jeg har til gode.! Jeg ville nok også, instinktivt,være lidt forsigtig i min håndtering
af sådan en "krabat", men jeg tror vi vil blive gode venner, til sidst.!

Anne Eriksen

Du skal bare købe et gl. hus med træværk, de lever også i luftudsugninger i større byggerier. Engang faldt der en ned i mit brusebad (mens jeg var der).
Er nu ikke bange for dem, det kan man ligeså godt holde op med. Tager den dog ikke med hånden...
Ud af vinduet!
Havde set Vesterhavet på dit "logo" - sjovt nok - men jeg er heller ikke en kat - bare lidt egen...

Gert Selmer Jensen

Av,av, din brusebadsoplevelse, lyder nu knap så hyggelig, man er jo ligesom ikke forberedt på
et besøg, af sådan en slambert, i den situation. Ens nakkehår kunne godt rejse sig lidt. ( Selvom
de er våde ). Men "Kattemennesker", er jo tit modige. Jeg tror også edderkoppens nakkehår rejste
sig, da den fik et brusebad, og herefter røg ud af vinduet. Den spekulerer sikkert stadig over hvad
der egentlig skete.?
Hvor ville verden dog være et trist sted, uden de fascinerende dyrevæsener, i alle afskygninger.

Anne Eriksen

A-ha, vel faktisk druknede den, selvom jeg fiskede den hurtigt op...
Jeg er rimeligt modig - men det var lidt overraskende.
Undskyld jeg ikke svarede - det er Midtjylland, købte huset for 25 år siden.
Der sker ikke meget i det mørke jylland, som min søster engang sagde - det er så det.

Gert Selmer Jensen

Anne Eriksen-22:55-
Nej.! Druknede den. ? Jeg værdsætter din ærlighed.! Og selvfølgelig, det var en lidt overraskende situation. Så må krabaten hvile på de evige edderkoppemarker.! fred være med det.
Der sker rigtig meget i det det mørke Jylland, som du kan se.!
Sjove ideer om at der "foregår" en hel masse mere på det mørke Sjælland og København, som
giver livsværdi, er "goddag mand økseskaft". Glem blot det.!
Husk, skønheden ligger i detaljen, less is more. ( Mies van der Rohe).