iPad i undervisningen øger børns indlæring markant

Skolebørn, der arbejder på tabletcomputere efter en ny pædagogisk metode, lærer hurtigere at læse og skrive, viser en ny svensk undersøgelse. Uden pædagogisk opsyn gør computerne dog mere skade end gavn
Svensk undersøgelse viser, at læring med iPad gør eleverne bedre i svensk og matematik. Men kun hvis man anvender den rigtige pædagogik

Svensk undersøgelse viser, at læring med iPad gør eleverne bedre i svensk og matematik. Men kun hvis man anvender den rigtige pædagogik

Jakob Dall
13. maj 2015

I fire år har 500 skolebørn i den svenske kommune Sollentuna lige nord for Stockholm skrevet på tabletcomputere i stedet for på papir. Kommunen valgte i 2011 at investere i den digitale teknologi, og samtidig indførte den en ny pædagogisk metode, der kaldes ’skriv for at lære’. Resultaterne er imponerende.

Elever i tredje klasse, som er blevet undervist med tabletcomputere efter den nye metode, klarer sig 20 pct. bedre end andre elever i svensk og matematik. Det viser en endnu ikke publiceret undersøgelse.

»Den gruppe, som har arbejdet efter den her model, får markant højre resultater. Særligt de svagest præsterende elever klarer sig bedre,« siger Annika Agélii Genlott, der er forsker ved Örebro Universitet og står bag undersøgelsen.

»Vi så også, at forskellene mellem drenges og pigers færdigheder bliver mindre med den her model,« siger hun.

De svenske elever arbejder blandt andet i Google Docs-lignende programmer på deres tablet, hvor både lærere og elever kan dele tekster med hinanden og give skriftlig respons.

Den store effekt skyldes ikke tabletcomputerne i sig selv, men måden de anvendes på.

Uden en veldefineret pædagogisk metode forværrer brugen af computere nemlig elevernes resultater i stedet for at forbedre dem, viser undersøgelsen.

Det nye studie lander midt i en langvarig læsepædagogisk debat: Skal man lære børn at skrive ved systematisk at gå fra bogstaver til ord til sætning – sådan som man traditionelt har gjort det i den danske folkeskole – eller kan børn lære ord, bogstaver, læsning og skrivning på én gang. Professor på DPU Jeppe Bundsgaard mener det sidste, og han glæder sig over de nye konklusioner.

»Den her undersøgelse ligger helt i forlængelse af moderne lærings- og undervisningsteori, men er klart i modsætning til det, man gør herhjemme lige nu,« siger han.

»’Skriv for at lære’ ser ud til at være en rigtig fornuftig pædagogik, og det er positivt, hvis den nye undersøgelse bekræfter det. Det er jo ikke iPad’en, der gør eleverne bedre, det er den pædagogik, der anvendes,« siger Jeppe Bundsgaard.

Hvor den traditionelle læringsteori opfatter hjernen som en informationscomputer, der skaber mening ved at sætte enkeltelementer sammen til et større hele, har ’skriv for at lære’-pædagogikken en anden tilgang. Dens udgangspunkt er, at læring sker gennem handling og interaktion, og at børn derfor bør skrive, selv om de endnu ikke er fortrolige bogstaverne. Det gør undervisningen mere anvendelig og giver eleverne mulighed for at skrive om de ting, der interesserer dem, mener tilhængerne.

»Hvis man lærer et ’i’ og et ’s’, så kan man skrive ’is’ og ’si’. Men hvis børnene nu gerne vil skrive en historie om Manchester United, LEGO Star Wars eller dinosaurusser, kan de jo ikke bruge det til noget,« siger Janus Madsen. Han er tidligere skolelærer og har udviklet app’en Skriv og Læs ud fra ’skriv for at lære’-filosofien.

Særlig godt for drengene

I app’en, som hver måned bruges af 40.000 mennesker i 30 lande, kan børn skrive små historier ud fra billeder, som de selv tager eller finder på nettet.

Forældre og lærere kan efterfølgende tilføje en korrekt stavet version af historierne, som står side om side med barnets egen version. Det gør tilgangen mere legende og mindre terpende, mener Janus Madsen, og det er især godt for drengene.

»Børn lærer forskelligt, så det er vigtigt at have forskellige tilgange. Mange piger trives med den traditionelle, analytiske tilgang til læsning, mens mange drenge har gavn af en mere konkret indgangsvinkel,« siger han. Janus Madsen tror, at ’skriv for at lære’-tilgangen kan være med til at løfte de 15-20 pct. af de danske unge, fortrinsvis drenge, som er dårlige til dansk. Trods de imponerende resultater fra Sollentuna vil Annika Agélii Genlott endnu ikke anbefale alle skoler at købe Ipads og indføre ’skriv for at lære’-metoden.

»Det her studie omfatter kun 500 elever. Men det viser, at hvis man anvender digital teknologi klogt og kombinerer det med de ting, som man ved virker godt i pædagogikken, så kan man få rigtig gode resultater,« siger hun.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for jens peter hansen

Det nye studie lander midt i en langvarig læsepædagogisk debat: Skal man lære børn at skrive ved systematisk at gå fra bogstaver til ord til sætning – sådan som man traditionelt har gjort det i den danske folkeskole – eller kan børn lære ord, bogstaver, læsning og skrivning på én gang.

Nå har man traditionelt gjort det i DK. Mage til Ole Bole ævl skal man vist lede længe efter. Det næste bliver vel at man skriver med grifler. I de sidste 40 år har der været bogstavindlæring, lydering, ordbilledlæsning, skrivning af egne tekster og andet godt i en pærevælling i den danske skole. Kvalificeret gættelæsning var også in i en periode. At skrive egne tekster har især efter computerens indtog naturligvis været praksis overalt, før knoklede vi løs med megastore bogstaver på særlige skrivemaskiner og sværteduplikatorer. Man kunne så allerede i første klasse skrive om en tur i Tivoli eller hvad man nu ville fortælle og lave en tegning hertil. At det med den ny teknologi er blevet meget lettere og langt mere raffineret er kun dejligt, men nyt er det ikke.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Tobias Torfing

Peter Hansen: På mange måder er en kuglepind eller blyant også en maskine (en fysisk genstand der formidler vores intention til et resultat vi ikke kunne opnå uden) - men vi skal måske tilbage til at tegne med fingeren i sandet?

Mange forfattere er vokset op med og har har lært at skrive med f.eks. blyant, derfor er det det "naturlige" og "instinktive", mens computeren altid vil være noget "andet". De har så senere lært at skrive på skrivemaskine/computer, og har i den process skulle mentalt overføre en type mekanisk bevægelse (håndskrivning), konceptuelt til en anden (en-, to- eller tifingersystem).

Grundlæggende skriver vi stadig med hænderne, nemlig når vi taster. Hvorfor det skulle være mindre afstandsskabende at flytte en pind op og ned over et stykke papir, end at trykke på nogle firkanter (eller en skærm disse dage), kan jeg ikke se.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lennart Kampmann

Overskriften er vildledende. Der bør stå: God pædagogik fremmer indlæring.

iPads mm. er redskaber, der kan anvendes godt eller skidt.

På en del skoler bliver iPads brugt som trækplaster for at få elever, mens pædagogikken overlades til tilfældigheder.

Der er stadig langt mellem solide forskningsarbejder.

Med venlig hilsen
Lennart

Brugerbillede for Herman Hansen

Børn er ellevilde med tablets og bærbare. Ingen tvivl om det fremmer indlæringen da disse gadges gør indlæring til en leg gennem børnenes interesse i at bruge dem. Indlæring kombineret med sjov og interesse er noget som virker. Metode for indlæring er vigtig.

Læse engang en artikel om bønner i Indien, som var analfabeter. Det gav dem store vanskeligheder i dagligdagen. De var lidt oppe i årene. Alligevel fik de lært at læse nogenlunde på få uger. De lærte ikke alfabetet og dets lyde, men lærte ved hjælp af billeder hvad ord betyder. Et stort skridt fremad for disse bønner med en simpel indlæringsmetode.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Loft

Som altid skal vi tage de forskellige forskningsprojekter, der bliver fortolket og publiceret i diverse aviser/medier, med et "gran salt".
Hele projektet er ikke trykt (red. Her i avisen).
Hvis vi læser artiklen ud af kontekst, fra forskningsprojektet, lyder det i og for sig, meget spændende og giver mening, ifht. at implementer IPads i undervisningen.
Artiklen bringer ikke relevante elementer i spil. F.eks. Kulturelle forskelligheder, sociale baggrunde, økomoni, familie uddannelse, det pædagogiske personale faglige kompetencer indenfor digitale medier.
Jeg er selv meget optaget af -og nysgerrig på, på vi kan bringe både digitale -og sociale medier, i spil, i daginstitutionerne -og skolerne (formel og uformel læring) > voksen - barn læring, barn -barn læring, hvordan vi som voksne både kan -og skal være åben -motiveret -eksperimenterende, ifht. Leg- læring - digital -og sociale medier.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Tobias Torfing

Ja, Peter. For dem som har lært det på den måde og som lærte det mens de var små. Hjernen er plastisk og ting man lære i barndommen er klart afgørende. For moderne børn er det måske en mere personlig process at bruge en touch-skærm eller bruge et tastetur en at svinge med en tryllestav (blyant).
Den måde vi integrere vores omgivelser i vores motoriske udfoldelse er et meget spændende emne, men jeg tvivler stærkt på at du på nogen måde kan godtgøre at det at forme det enkelte bogstav gør børn bedre til at læse og skrive tekster, end at bruge bogstaver til at forme ord. Ja, processen er anderledes, men det ene er ikke mere "personligt" end andet. Når først bogstaverne er indlært, så er processen den samme, da opgaven så er at forme sætninger med allerede etablerede redskaber.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lennart Kampmann

Sproget formes bedst når forældrene taler tydeligt til børnene så de let kan høre alle de små nuancer. Klar udtale hjælper til at forstå bogstavernes funktioner og ordenes stavning.
Syng fx. "lært" i stedet for "lærd" så lærer barnet udtale og stavning ;)
Sprogindlæringen starter lige fra fødslen.
Alt dette vidste Quintillian for mere end 1900 år siden. Vi har endvidere det held at vi selv kan læse hans betragtninger:
https://en.wikipedia.org/wiki/Institutio_Oratoria
Med venlig hilsen
Lennart

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Pryner

En international metaundersøgelse viser klart, at når eleverne involveres i undervisningen ved intelligent brug af Audience Participation Systems, så falder dumpeprocenten med omkring 55%. Derudover falder pjækkeprocenten i de timer, hvor teknologien omfavnes, eleverne bliver mere engagerede og husker mere af stoffet. Samme resultater opnås ikke alene med pædagogik.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Alex Jensen

Den artikel er ligeså tåbelig som de politikere og lærere der er så pisse overbevist om, at ipads er vejen til al lykke. For det første er det en kæmpe fejltagelse at kalde det ipads. Det er ikke fordi ipads ikke eksisterer, men det er en fejltagelse, da ipads er en af flere mærker af det de egentlig mener, nemlig TABLETS. Skulle man vælge en TABLET til skolebrug er ipads det sidste man bør vælge! selve ipaden er den dyreste, og stort set alle de "apps" man kan anskaffe til den koster kassen.. Så lad mig høre jer alle sige i kor:" NEJ TAK TIL IPADS"

En tablet har ganske få fordele i forhold til en almindelig bærbar computer. Typisk er prisen den samme, eller så er bærbaren billigere. Skal du bruge et skriveværktøj, vil en gammeldags skrivemaskine være langt at foretrække i forhold til tabletten, hvorfor en bærbar computer slår en tablet med ALLE længder. En tablet er en glorificeret lommeregner, som bruges bedst til at spille små spil og glo på artikler indeholdende 0 rationel tankegang.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for curt jensen

Det er jo ikke iPad’en, der gør eleverne bedre, det er den pædagogik, der anvendes,« siger Jeppe Bundsgaard.

Alligevel står der i overskriften det modsatte, nemlig at det er Apples i-pad (og ikke en af de mange andre tablets) der gør det....

Pædagogikken er heller ikke ny, første gang jeg har hørt om den var for 40 år siden og allerede dengang var den indlysende (og ikke ny, men med referencer til 1930'erne). Og jeg er absolut overbevist om at den slår den traditionelle indlæringsmetode med flere længder. Har selv lært flere fremmedsprog med denne metode, i en brøkdel af den tid man ellers regner med det tager.

Det er naturligvis helt indlysende at man i dag bruger de fordele den moderne teknologi byder på, dvs. tablets, men jeg bliver godt træt af at medierne selvsagt hopper på Apples vogn som om det var Apples fortjeneste at man kan lære meget bedre med en mere brugervenlig pædagogik.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for curt jensen

undskyld, det bør hedde "dvs. tablets eller computere", helt enig med Alex Jensen i at en tablet er håbløs som skriveværktøj, hvorfor jeg finder det endnu mere fornærmende at overskriften tillægger fortjenesten med bedre læring Apple, som faktisk ikke har en skid at gøre med det.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henning Nielsen

Bønner er vel i princippet altid analfabeter, ikke Herman Hansen?
Og så læser man for at forstå og skriver for at kommunikere. Hvis det lykkes, så er meget andet ligegyldigt, uanset stavemåde eller ordforråd.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese

Nej, det er indlysende, at man efterhånden inddrager ny teknologi, når børnene har lært at tilegne sig færdigheder på den besværlige måde, med alt hvad det indebærer af slagsmål med stoffet.
Det handler ikke om at gøre tingene "lette", men om at muliggøre den grundighed og ihærdighed, et menneskeliv byder på. Det er socialisation langt mere end færdigheder - som let vil kunne erhverves, når vanskelighederne ER overvundet (det som igen med en ufattelig banal kliché er kommet til at hedde, i tide og utide, "at knække koden", selvom det ikke er en kode, der skal knækkes, men nogle færdigheder, der skal erhverves). Børn skal lære at lave ting fra bunden, at gide at gøre arbejde, der kan se uoverkommeligt ud og derved erfare, at det netop ikke er uoverkommeligt. Det handler om at gøre sig erfaringer i den faktisk eksisterende virkelighed, ikke i en emuleret 3D-verden.
Allerede i dag har børn, der kun har hørt elektronisk forstærket musik - for ikke at tale om stærkt komprimeret musik, såsom MP3 - svært ved at høre hele toneområdet, hvilket dels hæmmer deres muligheder for sanselige oplevelser, men også i visse situationer kan være livsfarligt.
Hvad man ikke lærer, er noget, man ikke kan.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Loft

@Alex Jensen,
Først at rykke fokuset over på om det er en IPad eller tablet, er fuldstændig ligegyldig ifht. artiklens budskab.
For det andet, kan du her se hvilke tablets der er solgt flest af : http://www.mynewsdesk.com/dk/teliadanmark/news/de-10-mest-solgte-tablets...
(Det er ikke uden grund at, når der hver gang der skal kommenteres på brugen af digitale medier, så bliver det IPads, der står for skud)

I vores lille familie, to voksne og tre børn, har vi 3 IPADS, 5 IPhones og en Mac . Det handler om at vi finder Apples styresystem, brugervenlighed, design, værende i vores smag.
Lad nu debatten handle om det rent læringsmæssige og ikke om hvilket produkt det er.

På TV2 nyhederne igår (onsdag kl 19.00), blev der vist et indslag om brugen af digitale medier i skolen. Her blev IPaden brugt til bl.a. at eleverne skulle lave et nyhedsindslag på IMovie.
Det viser nemlig at IPaden kan og skal bruges til andet/mere end at skrive på, hvilket sagtens kan indgå i en lærende kontekst.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lennart Kampmann

Der er en praksis i USA at markedslederen for et produkt ender med at få navnet på kategorien: Tarmac, Q-tip, Kleenex, osv.
iPad indgår i denne tradition.
med venlig hilsen
Lennart

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bill Atkins

Her sparkes de åbne døre ind. Fuld fart frem og masser af samtale voksen/barn. Det er jo en gave. 4år: Ramasjang Kriblekrable, Ipad youtube stålorm, Naturskolen, terrarie, mors gys. Bilmotorens funktion, jordens indre, osv. Men der mangler interessante strategiske og vidensbaserede spil for børn - der er alt for mange spil baseret på fingermotoriske færdigheder. Og så skal et lille sprogområde, som det danske, støtte dansksproget spil-udvikling.

...men men det værste der kan ske er hvis der i førskole- skoleregi opstår obligatoriske dedikerede alderstilpassede indlæringsportaler.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese

Lad os huske, at de folk, der opfinder disse ting, har haft en dejlig teknologifri barndom, der har styrket deres sanseapparat, den lille husker og den lille tænker. Det er det, der skal til, hvis man vil teknologiudvikle, ikke kendskab til, hvordan maskinerne allerede fungerer.
Til det brug er Mac-produkter også ret uegnede, da alt i dem jo er forprogrammeret og kræver udskiftning ved opdatering.
Den gode gammeldags computer, som man selv kan bygge og opgradere, er i højere grad et pædagogisk anvendeligt produkt, hvis børn skal lære at kende og anvende teknologi. I-ting er uting.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Loft

..Ja engang gik vi på jagt, nedlagde vores mad, tilberedte det -og lavede det udenfor, over åben ild.
Vi hugge runeskrift ind granitsten (det har været nogle kæmpe store og tunge skoletaske)..
barndommen var dejlig teknologifri - ingen brkymringer og TEKNOLOGIFORSKRÆKKELSER...
Så var der en mand der sad og legede med nogle ledninger, glaskugle,...og vupti så havde vi den elektriske pærer...
..mange senere (1978), sidder der nogle venner (it-nørder).. i en garage og nørder med nogle computer,..den ene af de unge mænd hed Jobs til efternavn....
...2010 og de første IPads rammer Danmark....TEKNOLOGIFORSKRÆKKELSEN tager sine første spæde skridt,...
Hvad skal vi dog med de her tynde skærme, (hvordan hugger jeg nu runeskriften. Ind i dem ? Kan de bruges til jagt, ja måske)
De teknologiforskrækkede sidder nu tilbage ved bålet og filosofere over, hvordan det nu skal gå ungdommen, som har været frelst fra det onde teknologihelvede...
De ved ikk helt hvordan de skal forholde sig til,...endelig at de bliver enige om at de bliver med at bekæmpe det onde (red. Teknologien og de digitale medier), med uvidenhed og frygt for at forstå hva vi kan bruge det til...
Beredt med runeskrift, granitsten, en bestemt uvidenhed omkring teknologi og digitale medier, (stålfastbeslutning på at ikke blive klogere på det onde)....
...Drog de ud på korstog, for at nedkæmpe det onde, og befri barndommen.
Så snart de så spor af teknologi eller brugen af digitale medier, slog de lejre, tændte bål, (sten, blade,kviste), og udtænkte en plan for, hvordan de kunne bekæmpe det onde,...men hver gang kom de frem til at usaglighed, teknologifrygt og uvidenhed, var det bedste våben,...så det blev deres fortrukne våben (og eneste våben)...
Når de så skulle skrive hjem, huggede de runeskrift, ind i små -meget -små sten (SMS), som de kastede afsted, uhensyntagen til andre, end dem selv...
Da de mange år senere 2025 kom til et nyt sted, hvor der var spor af digitale medier og teknologi, var de for gamle og svage til at kunne hugge runeskrift ind granitsten, så de gav sig til at hyle op som ulve i ulvekoppel,...men det var der ingen der tog sig af, for det var de (vi) blevet vant til.
DROP NU DE TEKNOLOGIFORSKRÆKKELSER....og se mulighederne...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Tony Duarte

I used to work for Steve Jobs. I was involved with our first fully automated factory - robots unloading trucks and passing work from robot to robot - a "lights out" factory. There were perhaps 30 technical people involved - and then Steve shipped the entire factory offshore so that he could personally own and "subcontract" the manufacturing of the computer - making more billions for himself hidden offshore and away from taxes. The guys I worked with had done such work for several multi-national companies.

So, to a large extent, the jobs and skills we need are a construct of how we set up our economy. An incredible amount of goods can be produced by very few people. That is part of the reason why we have a 1% who own most wealth (I read about 30% by the 1% in Denmark.)

So I see the need to compete for a 20% gain in learning as an artifact of the way the we (ie. the world) have set up the economy as "winner takes all". To some extent, that is why I read Denmark papers - I keep hoping to see ideas for stopping the insane economic system that we have created.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Loft

@Peter Hansen,
Hvem har snakket om en genvej..?
Måske snare en multimodal vej, hvor vi tager divergente veje > tilgode ser alle børn og unge..
Derudover er der det læringsperspektiv, ved at bruge digitale medier i en lærende formel kontekst (digital kompetence), hvilket de (red. Børn /unge) kan bruge som et digitalt fundament, når de bruger både digitale medier -og sociale medier i den uformelle kontekst.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese

Vi brugte engang udtrykket virtuel om det digitale univers. Det er fantastisk rammende, for det er netop et som-om-univers, der ikke griber den materielle virkelighed, men gør os til tilskuere.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lennart Kampmann

@ Peter Hansen
jeg sidder netop og redigerer en rapport med tre andre. Vi er forbundet med det virtuelle univers og opdaterer løbende dropboxen med de seneste udgaver af vores Latex-filer. Der forekommer ganske virkeligt.
Det der er det reelle problem med de digitale hjælpemidler er at vores børn benytter dem som legetøj og ikke forstår dem som programmerbare maskiner. IT er noget af det mest vidunderlige der findes, hvis man a) forstår hvad maskiner grundlæggende er, b) forstår hvordan man kan kommandere maskiner til at gøre forskellige ting og c) opnår erfaring med at udføre b).
Så er man netop ikke tilskuer, men medskaber.
Desuden er rollen som tilskuer ikke så slem, hvis man bare ser noget fornuftigt. Jeg kunne anbefale Feynmanns lektioner, Walter Lewins lektioner, Leonard Susskinds lektioner, blot for at pege i retning af noget der vil lægge beslag på det meste af den kommende sommerferie.
Med venlig hilsen
Lennart

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Loft

@Lennart Kampmann,
"Det der er det reelle problem med de digitale hjælpemidler er at vores børn benytter dem som legetøj og ikke forstår dem som programmerbare maskiner".
At sige de (red. Børn/unge) ikk bruger til andet end er legetøj, er i min optik ik altid sandt. Der er flere børn og unge som "bevæger sig" fra, at være rene konsumenter til også at være producenter..
De koder og programmer, både derhjemme og i mere strukturede rammer,...ofte er og bliver de hurtig lynhurtig dygtige, rent teknisk(digitale færdigheder), men refleksioner over, det at kunne fht. De muligheder/konsekvenser der, kommer(digitale kompetencer), dem har de ikk i nu, det er noget vi, som voksne skal styrke og lære dem..

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Loft

I Silkeborg kommune, er der en skole (Kornmod realskole) og Daginstitution Sydbyen (Skolegade Børnehave), starte et digital tværfagligt samarbejde på benene. "BØRN LÆRE BØRN"
Det handler bl.a. Om at Skype > læse eventyr> skulespil frem og tilbage...(det eksperimenterende fællesskab)
Bliver spændende at følge/læse om på Twitter

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Loft

@Lennart,
Hmm,..hvis den tese skulle "holde vand", så skulle børn af bagere, bage mere, børn af autolakere, lakere mere, børn af folkeskolelærer....
Er ikk helt sikkert på det holder, tænker det handler mere om interesse, tilgænlighed, ressourcer, social baggrund, relationer, lidt køn, økonomi,...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lennart Kampmann

nej, det er også derfor jeg refererer til Quintillian der for 1900 år siden vidste hvordan man uddanner en retoriker. Vores hindring er at vi har glemt at huske historien. Så vi genopfinder den dybe tallerken et par gange. Men vi kommer trods alt i den rette retning, slaver er for eksempel principielt afskaffet.

Med venlig hilsen
Lennart

anbefalede denne kommentar