Læsetid: 3 min.

Europæiske arbejdere vil have fælles standarder i transportbranchen

Mens Ryanair kæmper mod overenskomster med den danske fagbevægelse, vil sammenslutningen af europæiske fagforeninger nu have fælles minimumsstandarder på tværs af EU. ’Vi skal gøre det umuligt for Ryanair at fortsætte med sine metoder,’ siger talsperson
Fagbevægelsen var mødt talstærkt op i sommervarmen, da Arbejdsretten i København i sidste uge nåede frem til, at Flyvebranchens Personale Union lovligt kan indlede konflikt mod det irske lavprisflyselskab Ryanair

Fagbevægelsen var mødt talstærkt op i sommervarmen, da Arbejdsretten i København i sidste uge nåede frem til, at Flyvebranchens Personale Union lovligt kan indlede konflikt mod det irske lavprisflyselskab Ryanair

Finn Frandsen

10. juli 2015

Der er behov for fælles standarder for arbejdsvilkårene i den europæiske transportbranche. Det budskab kommer nu fra sammenslutningen af europæiske fagforbund The European Trade Union Confederation (ETUC), mens konflikten mellem det irske lavprisflyselskab Ryanair og den danske fagbevægelse spidser til.

»Alle taler om de økonomiske problemer i EU lige nu. Men vi har helt glemt at tale om de sociale aspekter,« siger Patrick Itschert, der er vicegeneralsekretær i ETUC.

Udmeldingen kommer, efter at Ryanair har truet med at flytte sine baser i København og Billund ud af Danmark og placere dem i et andet land, formentlig Litauen. Selvom det kan ses som en lille sejr for den danske fagbevægelse, flytter det kun problemet med lav løn og dårlige arbejdsvilkår videre til et andet EU-land, siger Patrick Itschert. Dermed står de europæiske fagbevægelser med et problem, der kun kan løses på tværs af landegrænserne.

»Vi har brug for minimumsstandarder for løn og arbejdsforhold. Hvad enten det er gennem lovgivning i EU eller gennem aftaler, som dem I har i Norden, er ligegyldigt. Så længe der kommer resultater. Ellers bliver problemerne bare skubbet fra det ene land til det andet,« siger Patrick Itschert.

ETUC repræsenterer 90 faglige organisationer fordelt på 39 europæiske lande, herunder også de danske hovedorganisationer AC, LO og FTF. De forsøger løbende at påvirke lovgivningen i EU.

EU-kommissæren for beskæftigelse, Marianne Thyssen, har allerede vist vilje til at bekæmpe social dumping og lukke de smuthuller, der findes mellem lovgivningen i de forskellige EU-lande.

For nylig oplyste hun, at hun vil præsentere en socialpakke inden udgangen af året.

En historieløs myte

Men så længe der ikke findes fælles minimumsstandarder, må fagbevægelsen tage kampen op i de enkelte lande, mener Patrick Itschert.

»Vi kan ikke acceptere cowboys og free riders. Vi er nødt til at fortælle os selv, at det muligt at bekæmpe Ryanairs sociale dumping, også gennem national lovgivning. Vi skal gøre det svært, hvis ikke umuligt for Ryanair at fortsætte med sine metoder,« siger han.

Patrick Itschert ser en tendens til, at de forringede arbejdsvilkår breder sig fra flybranchen til andre dele af transportbranchen.

»Det skaber en situation, hvor arbejderne bliver spillet ud mod hinanden, og det stiller spørgsmål ved det, vi kalder den europæiske sociale model,« siger han.

Næstformand i LO, Lizette Risgaard, skriver i en mail, at fagbevægelsen i Danmark er klar til at støtte fagbevægelse og myndigheder i et andet land, hvis Ryanair beslutter sig for at flytte sine baser ud af Danmark. Der er behov for solidaritet mellem EU-landene, mener hun. Ligesom Patrick Itschert mener hun også, at der er behov for »klare, fælles regler på EU-niveau«.

Professor Jesper Jørgen Due er arbejdsmarkedsforsker ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier på Københavns Universitet og har stor indsigt i den danske model og relationen mellem europæiske fagbevægelser. Ifølge ham kan det blive svært for de europæiske fagbevægelser at stå imod internationale selskaber som Ryanair.

I det hele taget, siger han, er det en myte, at fagbevægelserne på tværs af Europa nogensinde har stået stærkt i kampen mod internationale arbejdsgivere.

»I historieløsheden fremstår fagbevægelsen ofte som en bestandig historie om solidaritet uafhængig af tid,« siger han.

»Men i virkeligheden har de aldrig været særligt stærke på tværs af Europa. Der har aldrig været en fælles opfattelse omkring faglige aktioner og den slags.«

Måske derfor bliver mange internationale virksomheder overraskede, når de kommer til Danmark og møder en relativt stærk fagbevægelse. I mange andre lande fastsættes reglerne på arbejdsmarkedet ved lov og ikke gennem frivillige aftaler.

Jesper Jørgen Due vurderer, at EU har en stor opgave foran sig med at sikre en balance mellem at lave en fælles regulering og samtidig lade de enkelte lande bestemme deres egne vilkår for arbejdsmarkedet.

»Hvis den fri bevægelighed for arbejdskraft og kapital medfører voksende fattigdom eller en forværret social situation i de enkelte lande, så taber hele det europæiske projekt jo sin legitimitet,« siger professoren.

Læs også: LO: Medarbejderne betaler prisen i Ryanairkonflikt

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

I modsætning til Jesper Jørgen Due så håber jeg, at de europæiske fagforeninger nu se at vejen frem er tæt samarbejde med krav om mindste regler for løn og arbejdsforhold for at kunne modarbejde arbejdsgivere som Ryan Air .

Henrik Christensen, Anne Eriksen, Bjarne Andersen, Peter Hansen, Steffen Gliese og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Søren Blaabjerg

Ingen tvivl om, at tiden (forlængst) må være moden til at få startet et international samarbejde i EU og på længere sigt kloden over mellem forskellige lønmodtagerorganisationer for i en stedse mere globaliseret verden at bekæmpe, at kyniske kapitalinteresser kan spille lønmodtagere i forskellige lande ud mod hinanden.

Henrik Christensen, Anne Eriksen, Jens Thaarup Nyberg, Bjarne Andersen, Peter Hansen, Steffen Gliese og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Arbejdsgiverne og kapitalen har EU. Jeg tvivler på, at arbejderne kan være solidariske og stædige nok til at kæmpe den kamp, som det vil være at få magt. Man kan i Danmark se mængder af arbejdere, der ikke kan se længere end den billige rejse og som kæmper Ryanairs kamp mod arbejderne, vi ser en tidligere venstrefløjspolitiker som for at spare 139 kr. på en rejse, rejser med Ryanair.
Bliver spændende at se, om danskerne allerede nu er så egoistiske og smalsporede, at de ikke kan se, at det er dem selv der bliver taberne ved ikke at være solidariske.

Peter Nørgaard, Anne Eriksen, Bjarne Andersen, Peter Hansen og Torben Selch anbefalede denne kommentar
Torben Selch

En lidt spændende begivenhedsleg. Skotland turde ikke alligevel. Grækerne blev presset i bund, og måtte øjensynlig slippe, selv Grækerne har født begrebet demokrati. Hvad nu Danmark - lille du, skal du være Klods Hans - som tumler mod de store, og tør vise verdenen en anden vej. Kom så hold fast!!!

Anne Eriksen, Jens Thaarup Nyberg og Peter Hansen anbefalede denne kommentar
Peter Nørgaard

Arbejdsretten gik for en sjælden gangs skyld mod arbejdsgiverne (øhhh ... giverne).

Men siden ruder konge hed prinsesse Margrethe, har den socialdemokratiske fraktion i magtelitens ene % - bl.a i partiets ledelse & LO´s ditto - gjort fagbevægelsen til en kludestrammer forening.

Kun når det er politisk opportunt - i samarbejde med klassekammeraterne fra partiet - kommer LO´s ledere med et pip. Og når den "nye" regering bliver upopulær i befolkningen, vil LO tromme folk sammen foran Christiansborg.: "For en ny politik..!".

Så kommer Nedskærings-moster Mette med fanen. Hvis ikke befolkningen gennemskuer komedien.

P.S. "Komedie er tragedie - plus tid".
Aristoteles

Arne Kruse Nielsen

Hmm ... Hvorfor "kun" lige EU-zonen. Hvad med udstationerede - og det HAV af forskellige told aftaler ... der forestår ... herunder f,eks BRIKS-landene vs. Verdensbank og IMF osv. hertil snert af politske og andre ting ind over. Danmark HAR det f.eks. med at SKATTE vædisætte ... tjeneste ydelser opnået udstationerde .... EFTER ANDEDAMMENs NORM afgift begreb - TIL afg INDRIVER AFGIFTER ... af fiktive værdier ... Herunder bolig. Eks. Hvor meget skal en dansker .... BRUGS- eller Nytteværdi sættes af flaske Whiskly "nydt" udenfor EU vs. EØS misundelighed grænsen, uden at SKAT "skeler" til andre mangler vs. omkostnings/afsagns omstændigheder ... IKKE ???