Læsetid: 4 min.

LA-ordfører savner stadig bevis for skaden ved menneskeskabt CO2

Klimaordfører for LA, Villum Christensen, mener ikke, at der er dokumentation for, at CO2 fra menneskelig aktivitet vil føre til temperaturstigninger. Dermed tager han igen afstand fra klimaforskningen, lyder det fra Det Økologiske Råd
’Jeg har svært ved at finde videnskabeligt belæg for, at den menneskeskabte CO2 er den afgørende forklaring på ændringerne i klimaet historisk set. Klimaet har altid ændret sig, og at alle klimamodellerne hidtil har vist sig at tage fejl,’ siger Liberal Alliances klimaordfører Villum Christensen.

’Jeg har svært ved at finde videnskabeligt belæg for, at den menneskeskabte CO2 er den afgørende forklaring på ændringerne i klimaet historisk set. Klimaet har altid ændret sig, og at alle klimamodellerne hidtil har vist sig at tage fejl,’ siger Liberal Alliances klimaordfører Villum Christensen.

Jens Dreisling

31. juli 2015

I et læserbrev i Jyllands-Posten stiller Liberal Alliances klimaordfører, Villum Christensen, spørgsmål ved fornuften i at investere i mere vindenergi i Danmark.

»Vi synes ikke, at vi skal være foregangsland i dårligt købmandskab, som de kan grine af i landene omkring os,« skriver ordføreren, der mener, at de økonomiske omkostninger ved at investere i flere vindmøller er for store i forhold til den miljømæssige effekt. Dernæst går han over til at regne på andelen af CO2, der er menneskeskabt.

»Luftens CO2 udgør 0,04 procent. Af denne halve promille er der kun nogle få procent, der kommer fra menneskelig aktivitet – og heraf er Danmarks andel mikroskopiske 0,2 procent,« skriver Villum Christensen og argumenterer med, at »havvand og vegetationen på land udveksler langt hovedparten af CO2«.

Læs også: Blå blok er splittet om grøn omstilling

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Pia Qu
Pia Qu anbefalede denne artikel

Kommentarer

Philip B. Johnsen

Det er er himmelråbende uinteressant?
Men hvad kan en bank tjene penge på, deres betalte amatører, mener de forstår?

Mads Horn, Torben Kjeldsen, Torben Nielsen, Jørgen Wassmann, Janus Agerbo, Søren Fosberg, Nis Jørgensen, lars abildgaard og Peter Knap anbefalede denne kommentar

Hvis det æ fakta benægter a fakta.

Jens Lysdal, Rasmus Kongshøj, Sascha Olinsson, Jørgen Wassmann og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar
Jens Jørn Pedersen

Bankpartie går imod videnskaben!
Mod tåber kæmper selv guder forgæves!

Jens Lysdal, Rasmus Kongshøj, morten Hansen, Michael Sørensen, Jørgen Wassmann, Janus Agerbo og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar
Markus Hornum-Stenz

Det er desværre ret interessant, Philip, selvom jeg er enig i at det ikke burde være det.
Det er bagsiden af princippet om at lade alene mistanke komme den mistænkte til gode, ironisk nok det princip som retsstaten er bygget op efter.
Den mekanisme som beskytter de uskyldige mod de fordomsfulde, kan de smarte bruge til at undslå sig ansvar.

Idéen er nok at der er flere uskyldige end smarte, men når magten så koncentreres på de smartes hænder...

Morten Lind, Elisabeth Andersen og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

Villum Christensen har sikkert ret i, at den naturlige og nødvendige forekommende CO2 i atmosfæren er et mangefold støre end den menneskeskabte tilførelse gennem bl.a. afbrænding af fossile brændstoffer. Men det er jo fuldkommen ligegyldig, når den lille menneskeskabte andel CO2 er den dråbe, som får balancen i atmosfæren til at tippe med global opvarmning til følge.

Morten Lind, Lykke Johansen, Rasmus Kongshøj, Janus Agerbo og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

Men ok, manden kommer jo også fra Liberal Alliance, hvor begrebet frihed misforstås... Så i den afdeling af Saxo Bank kan alt jo ske.

Morten Lind, Rasmus Kongshøj, Michael Sørensen, Jørgen Wassmann, Søren Fosberg og kjeld jensen anbefalede denne kommentar
Carsten Mortensen

Hvad er mandens virkelige budskab??
Der sættes vindmøller op i hele verden, industrien omkring, blomstrer - med lidt held stopper fracking, med yderligere held får vi elbiler - og forurening kan nedsættes.
Jeg læser at danskerne kommer til at bære udgifterne, men herregud - har de ikke altid gjort det?
Tak for omsorgen for min pengepung, men når det kommer fra en ægte liberal bliver jeg lidt mistænksom.

Morten Lind, Holger Madsen, Jens Lysdal, Lykke Johansen, Carsten Wienholtz, Elisabeth Andersen, Helene Kristensen, morten Hansen, Michael Sørensen, lars abildgaard, Janus Agerbo, Lise Lotte Rahbek, Søren Fosberg og kjeld jensen anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Tosser er der mange af. Vi har en videnskabsminister, der tro mere på gud end videnskab. At det hele ender galt, er så sikkert som "Amen i Kirken"

Anders Kristensen, Morten Lind, Lykke Johansen, Rasmus Kongshøj, Torben Nielsen, Michael Sørensen og Jørgen Wassmann anbefalede denne kommentar
Peter Madsen

Nogle gange giver det altså mening at opsøge førsteordens informationer selv fremfor at stole blindt på politikernes udlægning. Man kommer langt med lidt simpel logik.

Her er udviklingen i CO2-concentrationen i atmosfæren:
http://www.esrl.noaa.gov/gmd/webdata/ccgg/trends/co2_trend_mlo.png

Her er temperaturen som satellitterne måler i forskellige højder i atmosfæren:
http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/version6-msu234-global-an...

Døm selv.

Mht. om vi er et foregangsland i dårligt købmandskab, så tager Villum fejl.
Tyskland præsterer endnu dårligere i denne sammenhæng og har ovenikøbet formået at udfase CO2-neutral atomkraft i samme ombæring. Helt absurd!

Tvivlen om den lille dels betydning er ganske relevant. Det skændes videnskaben stadig om.
Min logik siger, at 0,2% mere vægt på den danske vægtløfterens stang ikke ændrer resultatet.
Hele verden må bære byrden - sammen på samme tid.
Partidisciplinen er ganske irrelevant her.

Søren Fosberg

Store tal, små tal

Villum tror nok på videnskaben når han sætte sig op i en flyvemaskine, tænder sin computer eller tager til lægen med ondt i kroppen. Men de må være grænser, hvilken videnskab kan matche sund sans og snusfoenuft.

Villum er ikke forsker og næppe heller interesseret i at forstå forskning. Herregud, hvor svært kan det være. Han siger ikke at 10.000.000.000.000.000 gram fossilt CO2 blive udledt om året fra forbrænding af olie, gas og kul. 10.000.000.000.000.000 = MEGET STORT TAL. Han siger ikke engang 400 ppm CO2 indhold i atmosfæren for 400 ppm = stort tal. Han taler ikke om stigning i CO2 indholdet på 40% siden vi begyndte at brænde fossiler for 40% = stort tal. Nej han snakker om 0.04% CO2 indhold for 0.04 % = LILLE TAL. Og han snakker om Danmarks bidrag til de 0.04% og det er naturligvis et MEGET LILLE TAL.

Så Herregud. Hvad betyder det CO2 pjat. Ingenting. Det kan man sige sig selv hvis man har fornuften i behold. Så Villum skal da være klima ordfører. Og LA bør være stolt ved al den fornuft og sunde sans.

Men ikke nok med det. Villum har ikke set noget bevis for at den globale opvarmning er menneskeskabt. Er Villum alligevel et videnskabeligt menneske. For videnskab laver jo beviser ikke sandt? Så hvis ikke videnskaben kan bevise den globale opvarmning så må dey da vlr dpelig videnskab. Måske er stigningen i CO2 blot "naturlige svingninger" som vi ikke forstår. Og det CO2 vi sender ud forsvinder måske ned i undergrunden igen hvor det kom fra uden at vi ser det. "Bevis det ikke er sådan"siger han. Bevis er alt ikke ville være som nu hvis vi aldrig havde brændt fossiler af. Bevis bevis. En rationel mand. Bevis at solen står op i morgen siger han - ellers vil han ikke stille vækkeuret.

Men ingen kan bevise at solen står op I morgen. Kun ved at vente og se kan man bevise det. Og så er det ikke fremtid længere. Kun fortiden kan bevises, ikke fremtiden. Et livsvilkår. Utroligt at det skulke være nødvendigt st sige denne banalitet til en folkevalgt og studeret mand

Og det gælder sandelig også global opvarmning. Kun ved at vente og se kan vi bevis for om der vil være global opvarming i morgen, om et år, om 10 år, om 100 år. Men vi - inklusive politikere - agerer ikke på grundlag af beviser om fremtiden men på grundlag af erfaringer fra fortiden. Klimaforskning er baseret på naturlove verificeret gennem observstioner (=erfaringer) Sådan er det og sådan har det altid været. Villums store tal - små tal overvejelser er vås og plattenslageri. Han er en propagandist for synspunkter der, ved at rejse tvivl om videnskaben forsøger at fastholde retten til at skabe profit gennem gratis forurening og ødelæggelse af vort fremtidige produktions og naturgrundlag.

En folkevalgt repræsentant for fossilindustrien. Så givet det mening. Eller er han bare dum? Næppe. Men han satser på at vælgerne er.

Olaf Tehrani, Morten Lind, Thomas Christensen, Asiya Andersen, Holger Madsen, Flemming Berger, Carsten Wienholtz, Rasmus Kongshøj, Elisabeth Andersen, Jørn Martin Hajek, jens rasmussen, Helene Kristensen, Peter Wulff, Torben Nielsen, morten Hansen, Michael Sørensen, Jens Kofoed, Torsten Jacobsen, Jørgen Wassmann, Saxe Lomholt, Janus Agerbo, Lennart Kampmann, Søren Bro, Hans-Micael Søndergaard og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

Egentlig er det her slet ikke særlig morsom, når flere og flere landsbytosser bliver demokratiets repræsentanter... Der er trods alt kun tale om 179 pladser. Det burde da være muligt, at få dem besat med anstændige og begavede mennesker. Men sagen er muligvis den, at disse mennesker er for kloge til de orker at stille op til det cirkus.

Morten Lind, bo thomsen, Vivi Rindom, Lykke Johansen, Carsten Wienholtz, Rasmus Kongshøj, Lene Kruhoffer, Jørgen Wassmann, Janus Agerbo, Kim Houmøller og Hans-Micael Søndergaard anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

"»Vi synes ikke, at vi skal være foregangsland i dårligt købmandskab, som de kan grine af i landene omkring os,«

Aha.. så det er altså frygten for at blive til grin, det handler om?
Jamn det er sandelig da også vigtigt, at ingen griner, i sammenligning med at menneskene er ved at ødelægge den klode vi lever af og på.
Skide være med det - bare ikke nogen griner af os?!!

Gud bevare... noget.

Anders Kristensen, Morten Lind, bo thomsen, Thomas Christensen, Carsten Mortensen, Asiya Andersen, Nanna Wulff M., Jens Lysdal, Lykke Johansen, Carsten Wienholtz, Tue Romanow, Juliana Rasmussen, Rasmus Kongshøj, Elisabeth Andersen, Torben Nielsen, Sascha Olinsson, morten Hansen, Michael Sørensen, lars abildgaard, Janus Agerbo og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Felix Austin

Hvor lækkert kan det blive??
Både en tvivler på CO2 teorien og så en LAer, det er da et byttedyr der vil noget for Informations debattører.
Tvivl er ikke for flokdyr

Rasmus Kongshøj, Bo Carlsen, Helge Sørensen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Mennesket udgør 0.000001% af alle levende dyr på jorden. Hvad vi gør kan ikke ændre jorden. Der mangler proportioner!

/s

Janus Agerbo

@Felix Austin

At tale videnskaben i mod fra et grundlag af uvidenhed er ikke noget nobelt foretagende. Blot fordi man er uenig med flertallet er man ikke nødvendigvis et klarsynet geni.

Men jeg medgiver. Det er hårdt at skulle se realiteterne i øjnene, så er de langt nemmere at buldre derud af med hovedløse statements..

Morten Lind, Carsten Wienholtz, Tue Romanow, Rasmus Kongshøj, Elisabeth Andersen, morten Hansen, Lise Lotte Rahbek og Jørgen Wassmann anbefalede denne kommentar
Henning Lögun

@Felix

Korrekt. Denne form for tvivl er nærmere tiltænkt folk der er naive nok til at tro på den propaganda de får smidt i hovedet af en industri der desperat vil kæmpe mod et hvert tiltag for forandring der kunne påvirke deres profit. Vores tids sande ekstremister.

Peter Madsen - Tak for linket. Alle bør læse den.

Og så en skideballe til debattørerne for de helt irrelevante udgydelser og nedsættende skældsord.
Gem dem til Facebook.

Felix Austin

Janus Agerbo

Måske er du interesseret i at bytte stråmænd, men jeg har ikke rigtig lyst idag.

Er du blevet repræsentant for den samlede videnskab, eller er det noget du tror du er??

Jens Jørn Pedersen

Jens Ulrik Andersen er vist også ignorant?
Leo Nygaard der er mange andre problemer forbundet med overforbrug. Problemet blev påpeget videnskabeligt for mange år siden. I de to store oceaner er der samlet meget store mængder plastikaffald. Men det er måske også "kun" politik?e

Michael Sørensen

0,4, nul komma dit/dat. Det her handler ikke om tal, det handler om gold spind og jeg fatter ikke at nogen gider at svare pengedrengenes lirekasseabe seriøst. Manden har fundet nogle tilfældige tal frem, men tal som har en vigtig kvalitet: At være undseelig og kunne flettes ind i en fordrukken sludderhistorie om hvor lille Danmarks andel er.
"Venner: Selvom skibet er ved at synke vil jeg bede alle om at bevare roen, spise jeres foi grais færdig og bevarer Danmarks værdighed. Vi skulle nødig blive til grin overfor de store drenge."
Vi har brug for satirisk tegner pleaseee for magen til...mindre...oplyst..."debattør" har vi nu desværre igen erfaret.

Morten Lind, Flemming Berger, Carsten Wienholtz og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Jens Jørn Pedersen

Der er åbenbart mange små sure miner!
Må vi så ikke længere blot buge og smide væk?
Der er mange, der ikke forstår, at det vil forandre min dagligdag. Jeg kan ikke længere blot producere overskud til kapitalophobningen i Verden!

H.C. (Hans Christian) Ebbe

Jeg savner stadig bevis for at landene omkring os griner af os pga dårligt købmandsskab

Morten Lind, Flemming Berger, Tue Romanow, Rasmus Kongshøj, Jørn Martin Hajek, Torben Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Søren Fosberg, morten Hansen og Jens Jørn Pedersen anbefalede denne kommentar
Ole Henriksen

Lad mig vende den lidt om:
Hvis der var lige så håndfast evidens for at Dream, og andre nyliberale ønskedrømme (også kaldet økonomiske modeller), som der er for drivhusgassernes indvirkning på det globale miljø, kunne jeg måske overtales til at tro på økonomiske forudsigelser fra studentermedhjælperne I centraladministrationen, eller endda melde mig ind i LA.

Morten Lind, Lars Kim Pedersen, Flemming Berger, Carsten Wienholtz, Tue Romanow, Rasmus Kongshøj, Lise Lotte Rahbek, Søren Fosberg og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Sascha Olinsson

’Jeg har svært ved at finde videnskabeligt belæg for, at den menneskeskabte CO2 er den afgørende forklaring på ændringerne i klimaet historisk set.'
Mens Villum rodede rundt i sit skab efter Narnia kunne han heller ikke finmde videnskabelige belæg for menneskeskabte klimaændringer...Overraskende!

Søren Fosberg

"Weekendavisen har i øvrigt en artikel med nogle meget relevante betragtninger fra professor Jens Ulrik Andersen:"

Jens Ulrik Andersen er forsker men ikke klimaforsker Han er partikelforsker. Weekendavisen ved Frede Vestergaard synes dog nok at hans hvide forskerkittel alligevel kan bruges i avisens og Anne Knudsens indædte kamp for at lægge sagen om den globale opvarmning og forurening af vor fælles natur død her i tiden op til COP21. Han har ingen faglig viden men kan i stedet levere en masse meninger og lire en masse bedagede floskler frem klimabenægternes skatkammer af udokumenteret propaganda. Mon ikke Frede fortjener et klap bagi fra mor Anne? Han holdt jo mikrofonen rigtig fint.

Weekendavisen. Den højeste oplysning for det velstående højresegment. Her viger man end ikke tilbage fra at kaste hele kultursektionen ind i kampen forr at bevare kapitalens ret til gratis forurening af den fælles jord og de fremtidige generationers livs og produktionsgrundlag. Et ærværdigt og nobelt organ er Weekendavisen. Det ville dog være endnu mere nobelt hvis Frede Vestergaard blev sendt i byen for at tale med dem der ved noget om klimaforskning i stedet for denne ignorant af en partikelfysiker hvis eneste relevante kvalitet synes at være at han i avisens optik mener der rigtige.

Morten Lind, Morten P. Nielsen, Flemming Berger og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

’Jeg har svært ved at finde videnskabeligt belæg for, at den menneskeskabte CO2 er den afgørende forklaring på ændringerne i klimaet historisk set.'
Jamen: ændringen bliver uheldigt stor, med den menneskeskabte co2.

Jens Jørn Pedersen

Skal vi vende den om?
Danmark har utrolig mange økonomiske muligheder i forbindelse med at fremstille teknologiske teknikker, der kan reducere brugen af kulbrinter, der er meget bedre egnet til anden brug!

Morten Lind, Flemming Berger og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Jens Jørn Pedersen

At lave forretning og produktion på vedvarende energi, det må da være på LA's mølle eller hur?

Morten Lind, Søren Fosberg og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Jens Bryndum

D´herrer Samuelsen og Christensen er nået til fase 2 i scriptet nedenfor, som også kendes fra Lomborg:

1. Benægt - lad os brænde noget olie
2. Skab tvivl - udskyd handling - lad os brænde noget olie
3. Nu er det for sent - lad brænde noget olie

Modellen kendes fra Lomborg, som også er igang med fase 2.
Da Samuelsen erkendte problemet for nylig var hans løsning at vi sku ha mere forskning (= udskyd egentlig handling).

Morten Lind, Thomas Christensen, Asiya Andersen, Flemming Berger, Carsten Wienholtz, Tue Romanow, Rasmus Kongshøj, Søren Fosberg, Elisabeth Andersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Peter Madsen

Hans von Storch der faktisk er klimaforsker og medlem af IPCCs ekspertpanel har udtalt følgende:

"I'm not aware of any studies showing that floods happen more often today than in the past".

"Unfortunately, some scientists behave like preachers, delivering sermons to people".

"Recent CO2 emissions have actually risen even more steeply than we feared. As a result, according to most climate models, we should have seen temperatures rise by around 0.25 degrees Celsius (0.45 degrees Fahrenheit) over the past 10 years. That hasn't happened. In fact, the increase over the last 15 years was just 0.06 degrees Celsius (0.11 degrees Fahrenheit) -- a value very close to zero.

Kilde:
http://www.spiegel.de/international/world/interview-hans-von-storch-on-p...

Bernhard Drag, Morten Lind, Bo Carlsen, Felix Austin og Helge Sørensen anbefalede denne kommentar
Peter Madsen

Professor Judith Curry er også klimaforsker og har udtalt følende:
"‘Climate models are very complex, but they are imperfect and incomplete. Natural variability [the impact of factors such as long-term temperature cycles in the oceans and the output of the sun] has been shown over the past two decades to have a magnitude that dominates the greenhouse warming effect.

‘It is becoming increasingly apparent that our attribution of warming since 1980 and future projections of climate change needs to consider natural internal variability as a factor of fundamental importance".

Kilde:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2217286/Global-warming-st...

Bernhard Drag, Morten Lind, Christian Holm, Bo Carlsen, Felix Austin og Helge Sørensen anbefalede denne kommentar
Søren Rehhoff

Udover at der altid vil være en vis usikkerhed forbundet ved de forudsigelser, der fremkommer ved brug af videnskabelige modeller, hvor er det så lige at Villum Christensen mener, at de hidtidige klimamodeller har vist sig at tage fejl. Ifølge den her artikel har de faktisk vist sig, at være mere nøjagtige end ellers antaget :

http://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/201...

Morten Lind, Rasmus Kongshøj, Søren Fosberg og Felix Austin anbefalede denne kommentar

Indholdet af jern i menneskekroppen er procentvis omtrent den samme som indholdet af CO2 i atmosfæren. Ifølge Wikipedia er det ca. 4 g.
Jeg vil dog fraråde Villum Christensen at indtage 4000 mg for at demonstrere at små ting logisk set ikke betyder noget, da 50 mg/kg legemsvægt giver alvorlige forgiftninger.
På den anden side er det jo ikke videnskabeligt bevist at det gælder personen Villum Christensen...

Morten Lind, Thomas Christensen, Asiya Andersen, Rasmus Kongshøj, Flemming Berger, Tue Romanow, Lise Lotte Rahbek, Søren Fosberg og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Lars Kristensen

LA tror ikke at en lille tue kan vælte et helt læs.

At et mikroskopisk virus kan lave en global epidemi.

At små mængder af menneskeskabt CO2 kan ændre på Jordens globale klima.

Komme LA og dets folketingsmedlemmer fra en helt anden planet?

Morten Lind, Rasmus Kongshøj og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Lars Kristensen - det er ikke hvor LA og dets folketingsmedlemmer kommer fra, der har betydning. Det der har betydning er hvem der betaler dem for at åbne munden og bestemmer hvilke lyde der skal komme ud.

Morten Lind, Thomas Christensen, Rasmus Kongshøj, Flemming Berger, Carsten Wienholtz, Tue Romanow og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Kære klimabenægtere. I må råbe endnu højere, hvis vejrguderne skal høre jer.
Jeg har læst artiklen i bw. Det står lysende klart, at samtlige videnskabs folk i NOAA, NASA, de meteorologisk institutter verden over, alle Australiens universiteter, kort sagt mindst 99,9 % af samtlige forskere, der har udgivet artikler om klimaet de seneste år, er ude på at bedrage os.
Hvorfor disse mennesker vil fuppe os står mig uklart, da der så vidt jeg kan se ikke kan være tale om personlig vinding. Der må simpelthen være tale om, at studiet af klima i udstrakt grad har tiltrukket folk med alvorlige karakterbrist.
Tak for øjnåbneren Peter Madsen. Tænk at selv Paven er sådan en spasmager.

Morten Lind, Rasmus Kongshøj, Flemming Berger, Carsten Wienholtz, Tue Romanow, Lise Lotte Rahbek og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar
Peter Madsen

Det ser i hvert fald ud til at klimafløjene lever i hver deres virkelighed.

Alarmisternes verden er præget af hedebølger, oversvømmelser etc. etc. (NB. alt dette eksisterer udelukkende i computersimuleringer og er endnu ikke observeret i den virkelige verden).

Skeptikerne verden ser lidt anderledes ud:
http://www.globalwarming.org/wp-content/uploads/2013/05/ChristyJR_130530...

Felix Austin

Peter Knap

Følg pengene Peter.
Der er penge i kulbrinter og fossile brændsler.
Det ved vi alle sammen.

Der er penge og teknologisk undertrykkelse i mange af de miljøvenlige teknologier.

Hvem der har "ret" og hvem der løber med "kagen" vil fremtiden vise.

Torben Pedersen

Jeg savner stadig bevis for intelligens i LA...

Asiya Andersen, Søren Fosberg, Rasmus Kongshøj, Flemming Berger, Tue Romanow og Peter Knap anbefalede denne kommentar

Ingen der har fulgt Villum Christensens politiske virke i den tid, hvor han har siddet i Folketinget, burde blive forbavset. Udsynet rækker ikke meget længere end til egen valgkreds (Slagelse), ja måske dårligt nok så vidt. De gange VC har stået på Folketingets talerstol, har han bekræftet sit renome som sognepolitiker, der ved skæbnens ugunst er blevet landspolitiker. Af navn, forståes.
I 2009 indgik LA i det grønne trafikforlig, der afsatte 94 mia kr. til en lang række projekter landet, bl.a. en Femernbælt-forbindelse og lign.
Da han som sit partis trafikordfører blev spurgt om, hvad det vigtigste i aftalen ar, svarede han: En omfartsvej ved Slagelse.
Når det er niveauet.....

Morten Lind, Søren Fosberg, Rasmus Kongshøj, Flemming Berger og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Helge Sørensen

Er det fornuftigt at betale 1,05kr pr kw til vindmølleejerne og når der er overproduktion så sælge overskudsstrømmen for 0-5 øre pr kw, overskuddet fra møllerne går også til Goldman (medejer af Dong) og det har ingen virkning på co2 regnskabet globalt set

Jens Thaarup Nyberg

@Peter Madsen
31. juli, 2015 - 14:48
Ja, men er det modellerne, målingerne, eller begge, den er gal med ?

Peter Madsen

@Jens Thaarup Nyberg, det kan du jo selv vurdere ved at se på de forskellige datasæt:
http://www.woodfortrees.org/plot/hadcrut4gl/from:1975/plot/gistemp/from:...

Når man tager i betragtning at måleusikkerheden er 0.1 grad, så er det vist ikke helt ærligt at påstå at 2014 var det varmest år.

Jeg foretrækker dog at se på satellitdata som ikke skal sammenstykkes ved et vægtet gennemsnit som landmålingerne. Satellitterne har den fordel at de bare giver én homogen måling som ikke har bias via diverse (subjektive) justeringer:
http://www.drroyspencer.com/2015/01/uah-global-temperature-update-for-de...

Bernhard Drag, Morten Lind, Jens Thaarup Nyberg, Christian Holm og Bo Carlsen anbefalede denne kommentar
Søren Blaabjerg

@Jens Jørn Pedersen
Dit citat er ikke helt rigtigt: det hedder: "Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves". I øvrigt vil jeg også erindre om Einstein, der mente, at kun to ting var uendelige: universet og den menneskelige tåbelighed. Med hensyn til det førstnævnte var han dog ikke helt sikker.
Desværre ser det ud til at de i dag hævdvundne demokratiske systemer langt fra i tilstrækkelig grad forebygger ekstrem dumhed repræsenteret ved folkevalgte politikere.

Kim Houmøller, Arne Lund og Jens Jørn Pedersen anbefalede denne kommentar

Sider