Danske forskere baner vejen for fremtidens computer

Ny forskning i lysets bevægelse bringer verden et skridt tættere på en revolution inden for computerteknologi og datasikkerhed. Forskerne bag opdagelsen håber nu på at gøre Danmark til et internationalt samlingspunkt for den fremadstormende kvanteteknologi
Professor i kvanteoptik, Peter Lodahl, har sammen med et hold af forskere været med til at udvikle en computerchip, som gør det muligt at lave kvantecomputere og kvantekryptering, som på sigt kan gøre det muligt for borgere at sende data fuldstændigt beskyttet

Ulrik Hasemann

17. august 2015

I et dunkelt laboratorium under Niels Bohr Institutet i København har professor Peter Lodahl og hans hold af forskere brugt de seneste ti år på at studere nogle af universets mindste, fundamentale bestanddele: bittesmå partikler af lys, også kaldet fotoner.

For nylig gjorde forskerne en opdagelse, som ingen af dem nogensinde havde turdet drømme om, og som kan vise sig at være første skridt mod en helt ny generation af computerteknologi.

»Det er stort. Det kan vende op og ned på alting,« forklarer Peter Lodahl over en kop kaffe på sit kontor på Blegdamsvej.

Han og resten af de 15 medlemmer af forskningsgruppen har opdaget en ny måde at kontrollere de ellers uregerlige fotoner på, som gør det muligt at bygge en ny form for computerchip.

Det er kompliceret stof, men i korte træk kan man sige, at forskerne har opfundet en måde at kontrollere fotoner på, der med 98,4 procents sandsynlighed kan sende én foton i én bestemt retning. Så høj en pålidelighed var for få år siden nærmest utænkelig, og ifølge Peter Lodahl er »énfotonkilden«, som opdagelsen hedder, den mest effektive i verden lige nu.

Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

• Bent Gregersen
  • Thomas Oxvig
  • Henrik Graae
  • Flemming Berger
  • Thomas Overbye
  • ulrik mortensen
Bent Gregersen, Thomas Oxvig, Henrik Graae, Flemming Berger, Thomas Overbye og ulrik mortensen anbefalede denne artikel

Morten P. Nielsen

Det er naturligvis et interessant projekt, og man fristes til at sige "godt gået". Det er dog værd at bemærke, at teknologien ikke, som det antydes i artiklen, bliver et løft for den personlige kommunikationssikkerhed. Tværtimod.

Teknologien er så stærk, at adgangen til den bliver reguleret ved lov - den bliver med garanti ikke forbrugerteknologi i en overskuelig fremtid. Til gengæld vil den være tilgængelig for statslige efterretningsorganisationer, som med kvantecomputere vil få massivt - størrelsesordner - bedre muligheder for at omgå de nuværende digitale krypteringssystemer.

Kvantbaseret kommunikation og beregning er således en gigantisk trussel mod borgernes informationssikkerhed.

David Zennaro, Anders Koch, Bjarne Andersen, morten Hansen, Kim Strøh og Dan Johannesson anbefalede denne kommentar
Dan Johannesson

Morten P. Nilsen, præcis analyse, og potentielt så omstyrtende for magtbalancen mellem bruger og stat, at det undrer at journalisten ikke forholder sig til dette som sin primære vinkling.

morten Hansen, Morten P. Nielsen, Kim Strøh, Flemming Berger og Peter Günther anbefalede denne kommentar
Hans K Hansen

Jae, det er nemlig rigtig god info, naturligvis i henhold til almenforståelse af IT begreber, ikke noget man forstår som alment tilgængeligt.

Kvanteteknologi, hvem ved hvad der menes med det, er ikke for umiddelbart for folk der stadig roder rundt med simpel politisk begrebsforvirring. I det hele taget er kvanteteori ikke for nybegyndere.

Ja. Al teknologi har fordele og ulemper. De kan bruges på godt og ondt. Derfor er det relevant, uden at begynde på diskussioner på hvad politikerne forstår (stadig flere fornemmer dog, at politikerne ikke fatter en dyt), og derfor ikke besidder evnen til at varetage beslutningsprocesserne, at der sker noget "underligt" på Informations Teknologiens områder.

Ja tak og velbekommen. Lad os så høre nogle bud på hvad debatørene tror kvanteteknologi er for noget ...

Iøvrigt. Tak for artiklen.

Flemming Berger

Hans K Hansen Hvis du ved noget om emnet vil jeg være dig yderst taknemmelig,om du delte din viden med os alle.
På forhånd tak

Hans K Hansen

Hvad vil du vide? Kvanteteori eksempelvis.? Dvs en partikel der eksisterer to steder på samme tid. En proces der eksisterer samtidigt to steder?

Problemet er ikke så meget at forklare kvanteteknologi som at forstå den. Kvanteteknologi er simpelt forklaret i forbindelse med computere, samme proces der kører to, eller flere, steder samtidigt.

Morten P. Nielsen

Hans K Hansen, man behøver ikke vide en hel masse om kvanteteori for at vurdere kvantebaserede systemers betydning for informations- og kommunikationssikkerheden. Det er nok at vide lidt om tidskompleksitet og beregnelighed og det faktum, at man i kvantebaserede beregnere kan løse i polynomiel tid for nogle af de matematiske problemer (eksempelvis primtalsfaktorer i store tal), der anvendes i de mest udbredte af nutidens digitale kryptografiske algoritmer. Visse (udbredte) asymmetriske, og samtlige symmetriske, krypteringssystemer svækkes principielt af fremkomsten af kvantebaseret analyse.

Kvantemekaniske detaljer og den konkrete implementering er ikke væsentligt.

Tommy Gundestrup Schou

Skide være med kryptering og sikkerhedsproblemer. Den problematik ændrer sig sådan set ikke noget videre. Der vil altid være trusler mod privatlivet og problemer med sikkerheden.

Det spændende her er efter min mening hvad vi kan forvente af forbedringer indenfor medicin og forskning generelt, når vi får super computere der er faktor "rigtig meget" hurtigere end dem vi har idag. Hvad med Kunstig Intelligens f.eks.? EN skizofren KI, der kan eksistere på flere forskellige plan på én gang?

Nye superledende materialer som fungerer ved "normale" temperaturer såvel som i kolde og varme omgivelser. Nanobots med en kvantecomputer-hjerne ?

Spændende spændende ! :-)

Jens Thaarup Nyberg

Ak, hvor tiderne skifter; vi voksede op med kugleramme og regnestok, og alt det komplekse i hovedet og på papir.

Morten P Nielsen

Ja det er jeg da enig i. imidlertid er quantum computing stadig teoretisk omend utrolig spændende er man teknologisk interesseret. Photon, boson, algoritmer, kryptering, i forhold til Turing er stadig teoretisk, selvom de første quantum maskiner allerede er lavet.

Måske nogle få, men formentlig tvivlsomt alle, vil finde dette interessant: