Læsetid: 3 min.

DF: De kan bo i centre i mange år

Dansk Folkeparti foreslår, at flygtninge hverken tilbydes danskundervisning eller lejlighed, men i stedet placeres i statslige centre. Det vil afskrække mange fra at søge hertil, siger udlændingeordfører Martin Henriksen
»Hvis vi får det her på plads, og vi får sikret, at de ikke kommer ud i samfundet, så er der mulighed for at tage nogle fra nærområderne i begrænset omfang. Der er et element af, at flygtninge søger derhen, hvor der er velfærdsydelser. De muligheder vil blive begrænset, hvis de fremover skal bo på et center«, udtaler Martin Henriksen.

»Hvis vi får det her på plads, og vi får sikret, at de ikke kommer ud i samfundet, så er der mulighed for at tage nogle fra nærområderne i begrænset omfang. Der er et element af, at flygtninge søger derhen, hvor der er velfærdsydelser. De muligheder vil blive begrænset, hvis de fremover skal bo på et center«, udtaler Martin Henriksen.

Anthon Unger / Ritzau Scanpix

17. september 2015

»Vi vil sende det klare signal til flygtninge, at hvis det er et bedre materielt liv, så er det ikke Danmark, I skal komme til.«

Det siger Dansk Folkepartis udlændingeordfører Martin Henriksen om det forslag til »et nationalt kompromis« om flygtningepolitikken, som hans partiformand Kristian Thulesen Dahl i går lancerede i Berlingske.

Martin Henriksen uddyber her partiets tanker om et af forslagets vigtigste elementer, nemlig at flygtninge fremover skal placeres og bo i statslige centre, uanset hvor mange år de risikerer at skulle blive i Danmark.

– Princippet i forslaget er, at der kan overføres mere til hjælp i nærområderne, hvis Danmark undlader bl.a. at tilbyde sprogundervisning og lejlighed til flygtninge, fordi de fremover skal placeres i statslige centrer. Er det korrekt forstået?

»Det er en del af det. Hvis vi skal omlægge asylpolitikken, hvor vi dels skal hjælpe mere i nærområderne, dels hjælpe dem, der kommer, så lad os gøre det på midlertidig basis. Flygtningene skal vide, at de skal bo på centrene, indtil vi får mulighed for at sende dem til et andet land. Hele asylsystemet skal være gearet til, at flygtningene forlader os igen. Hvis vi kunne få det på plads, ville der komme mere ro på flygtningepolitikken i det hele taget,« siger Martin Henriksen.

– Er det alle flygtninge, som kommer til Danmark, som fremover skal indkvarteres i centre – eller er det kun syriske flygtninge?

»Vi så gerne, at det var en permanent ordning.«

– Hvor mange centre kan der blive tale om?

»Umiddelbart vil jeg ikke vurdere, at der bliver behov for at åbne nye asylcentre, for vi har mange i forvejen, som er oppe at køre. Måske kan man udvide nogle af de eksisterende centre. Og man skal også kigge på, om vi kan få aftaler med andre lande, så vi kan betale for nogle centre der.«

– Og så vil DF også modtage nogle fra nærområderne?

»Ja, hvis vi får det her på plads, og vi får sikret, at de ikke kommer ud i samfundet, så er der mulighed for at tage nogle fra nærområderne i begrænset omfang. Der er et element af, at flygtninge søger derhen, hvor der er velfærdsydelser. De muligheder vil blive begrænset, hvis de fremover skal bo på et center.«

– Er det også et formål med centrene, at afskrække folk?

»Ja, og sørge for, at man får sorteret dem fra, der bare vil opnå bedre materielle goder.«

– Hvor mange år forestiller du dig, at flygtningene kan komme til at bo i cente?

»Det kan de gøre i mange år.«

– De kommer ikke til at bo andre steder?

»Nej, det er korrekt. Det vil betyde, at der vil være en masse, der vil søge uden om Danmark.«

– Skal børnefamilier bo på disse statslige centre i 10-15-20 år, som det ifølge f.eks. Andreas Kamm Fra Røde Kors kan tage, før forholdene i f.eks. Syrien er fredelige?

»Det ærlige svar er, at det kan man ikke udelukke.«

– Hvad tror du, det betyder for børn at skulle vokse op isoleret i et center uden mulighed for at blive en del af samfundet uden for centret?

»Hvis forholdene i centrene er gode og ordentlige, og forældrene kan se, at vi hjælper dem, så tror jeg alt andet lige, at de børn får en bedre fremtid, end hvis de voksede op i Syrien.«

– Skal børnene gå i lokale skoler?

»Det er ikke tanken. Tanken er, at der kan være uddannelsesting eller kurser, men det skal forberede dem på at rejse hjem. I dag er der mange flygtningebørn, der går i folkeskoler, så på det område vil det være en ændring.«

– Hvem skal så undervise dem?

»Udgangspunktet er, at vi finder undervisere blandt de andre flygtninge. Det er fint, hvis centrene kan sætte det i rammer, og det kan det offentlige hjælpe med, men hvis der er så mange ressourcer blandt flygtningene, kan vi lige så godt bruge dem. Hvis børnene skal blive fastholdt i en arabisk kultur, fordi de skal hjem igen – og det skal de – er det oplagt, at man gør det på den måde.«

Serie

Seneste artikler

  • Dansk kontorchef spillede afgørende rolle for FN’s flygtninge-konvention

    13. oktober 2015
    For 64 år siden blev den danske kontorchef Knud Larsen præsident for den FN-konference, der i Genève formulerede Flygtninge-konventionen, som siden har forpligtet verdens nationer til at give asyl til personer på flugt
  • Hvorfor er det så svært for Europa denne gang?

    29. september 2015
    I løbet af 1990’erne tog EU’s dengang 15 medlemslande imod 2,8 mio. Balkan-flygtninge, så hvorfor er det så svært for de nuværende 28 at fordele 120.000? Et større og mere økonomisk uensartet EU er en af forklaringerne, men krisen er også anderledes, siger OECD
  • ’Et usynligt jerntæppe rejses i Europa’

    24. september 2015
    Flygtningekrisen har synliggjort et splittet Europa, som vi troede var væk. Den manglende solidaritet risikerer at skabe et nyt jerntæppe gennem kontinentet med langsigtede konsekvenser, siger EU’s Udvidelseskommissær
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Niclas Darville
  • Flemming Berger
  • Michael Öberg
  • Christer Henricson
Niclas Darville, Flemming Berger, Michael Öberg og Christer Henricson anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Her kan man tale om ghettoer a´la den jødiske ghetto i Warszawa med egen administration,skoler og læger.Her viser DF sit sande ansigt som noget jeg har haft mistanke om i lang tid.
Deres tankegang minder i uhyggelig grad om nazisternes.

Bernd Åke Henriksen, Erik Kall, Rikke Nielsen, Flemming Berger, Karsten Aaen, Jan Pedersen, Søren Roepstorff, Rasmus Kongshøj, Tove Lodal, Michael Öberg, Troels Brøgger, Calle Thøgersen, Nanna Wulff M., Søren Christensen, Calle Hansen, Gaderummet Regnbuen, John Hansen, Uffe Illum, curt jensen, Frederik Skals, Mads Berg, Karin Krause, Sascha Olinsson, Tino Rozzo, Benny Larsen, Peter Wulff, Per Klüver, Henning Lögun, Ole Falstoft, Lise Lotte Rahbek, Torben Skov, Alf Blume, Max Hansen, Martin Madsen, Anna Kjældgaard-Larsen, Mikkel Nielsen, Jack René Melchior, Carsten Mortensen, Jens Jørn Pedersen, Emil Egelund, lars abildgaard, Janus Agerbo, Gert Romme og Keld Sandkvist anbefalede denne kommentar

Det er nyt at DF går direkte efter at fastholde muslimer i islamisk kultur. Noget tyder på at de underbevidst helst er fri for skidtet, men empirisk anset nok af ideologiske årsager ikke kan italesætte det internt for hinanden : De muslimske lande på Balkan som med krige og i dyre domme er blevet etableret til at opsamle flygtninge fra det mellemøstlige rod bliver totalt ignoreret af flygtningestrømmen, som ellers må formodes overvejende at bestå af folk med lignende kulturelt fokus.
Det kan evt. have noget med at gøre hvad EU naturligvis overhovedet ikke kan italesætte : at man ikke var klar endnu med det 'muslimske' EU-associetet Bosnien eller et eller andet lignende. Trods det nu er 20 år siden at DR og TV2 plus det korrekte sceniske parnas indsamlede millioner af kroner til våben til en milits Izetbegovic havde hyret, der hed alkaida eller sådan noget er 'lejren i nærområdet' ikke klar endnu.
Det er ren hælden vand ud af ørerne der ses fra DF her, for at fremstå som 'åbne' ; naturligvis vil de til enhver tid foretrække 'lejren i nærområdet'.

Karsten Aaen, Mads Berg, Jack René Melchior og Gert Romme anbefalede denne kommentar

man kan jo ikke forpligte nogen ud over deres evner. Og Dansk Folkepartis udlændingeordfører, Martin Henriksen, taler jo blot ud fra de forudsætninger, han maget at forstå, og det er tydeligvis ikke meget. Til gengæld kan han jo glæde sig over, at han formentlig har en række vælgere bag sig, som befinder sig nede på samme niveau.

At flygtningene, som konsumenter, også er en gevinst for landets økonomi, kan man se i Tyskland, Sverige og visse andre lande. Disse har jo langt bedre økonomi end Danmark, trods at disse lande ikke har kunnet leve af Nordsø-olie. Men det magter dette geni selvklart ikke at forstå.

Og når flygtningene nu begynder at trække efterspørgslen efter varer og tjenester op, kan man jo begynde at udnytte deres arbejdskraft. For med stigende efterspørgsel har man stigende behov for arbejdskraft. Og det er jo netop konceptet, der har gjort Tyskland og Sverige til betydeligt rigere lande end Danmark.

Erik Kall, Rikke Nielsen, Karsten Aaen, John Hansen, Mads Berg og Jack René Melchior anbefalede denne kommentar

Det er så udansk en tankegang, at DF ligeså godt kan skifte navn til National Socialistisk Folkeparti. Skam dig Martin Henriksen, flygtninge er mennesker som alle os andre, med tænkende hoveder og bankende hjerter (måske lige med undtagelse af dig). Det er ikke kvæg du kan stuve sammen til opbevaring på ubestemt tid. Som alle andre, har flygtninge ret til et liv i frihed, med mulighed for at skabe en fremtid for sig selv og sine børn. Du skal en tur tilbage på skolebænken og få lidt undervisning i historie, måske noget om 2. verdenskrig. Der er også et kapitel om menneskerrettigheder, som det ser ud til du slet ikke har fået læst. Måske det kan rette op på dit menneskesyn, for du er helt afmarcheret. Tænk hvis det var dig..

Erik Kall, Rikke Nielsen, Flemming Berger, Jan Pedersen, Karsten Aaen, Rasmus Kongshøj, Torben K L Jensen, Michael Öberg, Janus Agerbo, Tue Romanow, Uffe Illum, Frederik Skals, Jørgen Malmgren, Mads Berg, Sascha Olinsson, lars abildgaard, Tino Rozzo, Per Klüver, Niels Duus Nielsen, Anna Kjældgaard-Larsen, Jack René Melchior, Benta Victoria Gunnlögsson og Kristian Jensen anbefalede denne kommentar
Keld Albrektsen

Henriksen mangler vist bare at få med, at flygtningene i centrene skal i uniformer og skal kunne lånes ud som billig/gratis arbejdskraft...
Så er vi da for alvor bombet 70 år tilbage!

I øvrigt undrer det mig, at Henriksen går direkte imod Søren Espersen, som forleden sagde, at Danmark nemt kan tage en kvart million flygtninge, hvor Henriksen siger "i begrænset omfang"?
Begge arbejder ud fra forudsætningen at flygtningene interneres i lejre.

Man får en mistanke om, at Henriksen kun abonnerer på "den korte avis"... :-(

Rasmus Kongshøj, Calle Hansen, Janus Agerbo, Torben Skov, John Hansen, Sascha Olinsson, Per Klüver, Jack René Melchior, Carsten Mortensen og Kristian Jensen anbefalede denne kommentar
Kristian Jensen

@ Søren Jensen - Jeg tror Martin Henriksen er uden for pædagogisk rækkevidde. Han har ingen empati, han kan slet ikke leve sig ind i hvordan andre tænker og føler. Vi har set hvad der sker når psykopater kommer til magten. Politik er det helt forkerte metier for ham. Det eneste han kan bruges til er at rende rundt på indlandsisen og slå babysæler i hovedet med kæp, men det job findes ikke længere, så måske en stilling som P-vagt. Det ville han til gengæld være nederdrægtigt god til.

Rasmus Kongshøj, John Hansen, Uffe Illum, Mads Berg, Per Klüver, Jack René Melchior, Carsten Mortensen og Jens Jørn Pedersen anbefalede denne kommentar
Jens Jørn Pedersen

Det er ikke muligt at forstå, at Information fortsat citerer Martin Henriksen.
Når de gør, hvad er så formålet?

Jack René Melchior

@Jens Jørn Pedersen
Jeg tror de gør det, for at udstille mandens sindsyge og totale mangel på empati og medmenneskelighed. Og det synes jeg er fint nok. Manden burde jo indlægges.

Flemming Berger, Jan Pedersen, John Hansen, Uffe Illum, Mads Berg, lars abildgaard, Per Klüver, Torben Skov, Alf Blume og Anna Kjældgaard-Larsen anbefalede denne kommentar

@Odd Bjertness "Det er nyt at DF går direkte efter at fastholde muslimer i islamisk kultur." <-- Den dag, muslimske kvinder smider deres tørklæde, den dag vil jeg skifte fra DF til R.

jeps - genindfør KZ-lejrene, det er da en DF-løsning der vil noget . . . .

Flemming Berger, Rasmus Kongshøj, Calle Hansen, Janus Agerbo og Per Klüver anbefalede denne kommentar

Jeg går imod strømmen her og forsvare/forklare Henriksen.

For en del år siden sagde Birgitte Rønn, at Danmark ikke var et indvandreland. Hun blev ikke modsagt. Hvornår har folketinget vedtaget, at vi skal være det ? Et ubegrænset antal indvandrere (og løndumpere, nogen vil klappe i hænderne), som fra dag et skal indgå i alt i det danske samfund/velfærdsstaten.

Lejre/centre/bosteder med hjælp til selvhjælp til at afhjælpe den akutte situation.
Migranterne er en alsidig flok, nogle veluddannede, positivt motiverede og socialt indstillede. Kedelige elementer blandt dem er de selv eksperter i at spotte.
Eksempel : "– Hvem skal så undervise dem?"
Svar : Det kan de selv.
Osv - indtil de kan vende hjem til deres eget hjemland i fred og være med til at genopbygge - med vores hjælp med mad og husly.

Vesten er dobbeltmoralsk. Fører krig og strides på højt plan - skabe migranter og flygtninge
Skulle Europa følge op på fejltagelserne ved at dræne disse lande for fremtidens gode borgere - for hjerner og hænder ? Og samtidig undergrave egne samfund ?

Hvis denne danske model, pladderhumanisterne plæderer for, skulle gælde hele EU, begås historiens største fejltagelse.

Gustav Alexander, Frede Andressen, Dennis Berg, Lasse Reinhold, Kim Houmøller og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Jens Jørn Pedersen

Kære Jack Melchior, jeg håber, at du har ret.
Jeg tror ikke at manden er rigtig syg, han er blot robotnik for SE og Tulle. Han kører i samme spor indtil han får nye input fra toppen.

Jeg tænker umiddelbart på behandlingen af tyske flygtninge i Danmark efter anden verdenskrig. Det var et sort kapitel.
Martin Henriksen og pladderfascisterne bør graves ned og trampes godt til, så de ikke kommer op igen.

Keld Albrektsen

I guder, hvor er jeg træt af, at hvis man protesterer mod DF's ønsker om lejre i Marokko, Grønland eller i Danmark - så skal man stemples som pladderhumanist...
Men bevares - hvis man synes, at ens argumenter er gode nok, så kan man jo altid forfalde til skældsord og forsøg på at latterliggøre "modstanderen".

Grethe Preisler

Foreløbig sidder præmiedanskeren Martin Henriksen jo selv ganske bekvemt i sit beskyttede job bag murene på Christiansborg,

Så hvorfor skulle han ikke unde de syriske krigsflygtninge at sidde lige så godt bag pigtrådshegnet i de reservater,han foreslår at placere dem i, mens de venter på bedre tider i deres naturlige habitat i "nærområderne".

Flemming Berger, Jens Jørn Pedersen, lars abildgaard, Janus Agerbo og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar

Keld Albrektsen - Da du tydeligvis hentyder til min kommentar, burde du læse argumentationen i stedet for at uddrage et enkelt ord. Seriøse kommentarer modtages med tak.

Keld Albrektsen

Leo Nygaard:
Du aner da ikke, om jeg har læst din argumentation.
Jeg advokerer bare for, at når din argumentation er så grundig, så skulle det ikke være nødvendigt at spolere helhedsindtrykket ved at bruge dette enkelte, nedsættende ord, som du efterfølgende ikke vil have uddraget...

" Når bare de ikke kommer ud i samfundet "
Den pointe siger sådan set alt om DF i almindelighed og M.H. i særdeleshed.
Hvor blir vi allesammen lykkelige i dette Utopia!

Jeg kan godt lide forslaget. Jeg har selv haft den samme tanke igennem et stykke tid nu, og blev lidt overrasket over at høre det fra DF.

Dette kunne stoppe hele debatten om at skulle hjælpe eller ikke hjælpe, og fjerne alle de skjulte administrative måder, hvorpå vores system afviser dem - ofte ulovligt. På denne måde giver vi flygtningene et sikkert sted at være, indtil faren er drevet over. Jeg er dog dybt uenig i, at flygtningene ikke skal have ordentlig skolegang. Selvfølgelig skal de udvikles, så de har noget at tilbyde, når de en dag kommer hjem. Og jeg ser heller ingen grund til, at de ikke skulle lære dansk - og engelsk - så de kan deltage i undervisning også på højt niveau.

Vi kan lige så godt indse, at vi skal finde en løsning, som passer Danmark. Hvis vi fortsætter med at ignorere det store flertal af danskerne, som stemmer DF og sympatiserer med synspunkterne på udlændinge-området, så VIL de komme til magten på et tidspunkt (se Sverige, hvor Sverigesdemokraterne har næsten 30% af stemmerne), og så vil forholdene kun blive værre end dette forslag (nemlig ingen). Ved at lukke udlændingeproblematikken med dette kompromis, kan man samtidig også lukke ned for den kilde, som nærer DF.

Jamen Keld Albrektsen - Du fortsætter !
Ok, så får du en uddybning - Ordet pladderhumanister føles nedsættende for dem der føler sig truffet.
Prøv at se de forudsigelser der fremkommer, som den sidst nye artikel - Det sidste folkemord - om en udkommet bog. Det skulle jo nødigt blive en uhyggelig konflikt i humanismens navn.
Jeg tror på at verdens folkeslag og nationer skal holde sig til deres eget territorium, uanset om det er emigranter eller krigsførende alliancer - og uanset årsagerne.
USA med Danmark som vedhæng smider bomber i humanismens navn !!
En helt ukontrolleret migration og flygtningestrøm skal forhindres - ikke tilskyndes.
Det går nu op for Ungarerne, Tyskerne, Henriksen, og alle vil følge efter.
Det er hårde , men nødvendige vilkår.

Hans Jørgen Vodsgaard

I 2008 var den gennemsnitlige opholdstld i de danske asylcentre for asylansøgere lidt over 3,6 år. Jeg vil tro at opholdstiden på røde kors centrene kun er blevet længere.
Så den aktuelle danske praksis indebærer allerede langvarige ophold i statsdrevne lejre, hvor udgangspunktet er midlertidigt ophold- administreret og dermed sanktioneret af dansk røde kors. Men ok de er jo også nazister hele bundet med tavs støtte fra det store danske facistoide flertal.

Leo Nygaard - ethvert sammensat ord, der starter med ordet "pladder" nedsættende.

Pladdersentimental, pladderromantisk, pladderfuld etc.
Slå op i en ordbog, hvis du har en sådan.

Det kan jo være at Hr. Henriksen kunne tabe lidt af flæskesværet, hvis han gjorde andet end at lade munden løbe.

Calle Thøgersen

Det er altid uhyre vanskeligt at kommentere på "politikere" som Martin Henriksen, og DF i det hele taget, fordi tankegangen er så lav, så umenneskelig og så tåbelig, at det ikke rigtig giver mening at beskæftige sig med rationaler og fornuft. Når jeg sætter apostrof om politiker ovenover, er det fordi, jeg ikke betragter DFs holdninger som politiske, men mere som en akkumulering af folks angst overfor de ting og de mennesker, som de ikke forstår. Jeg kender ingen rummelige, kloge eller konstruktive mennesker, som stemmer på DF. En af de mange modsætninger ved DF og deres medløbere, er at de ofte slår sig op som kristne i modsætning til de mange muslimer, som de foragter. Men der er jo intet kristent ved en DF tankegang. DF er ikke kristne, ej heller er de specielt danske. De er nærmere kendetegnet ved at være små skræmte mennesker uden de nødvendige kompetencer til at favne en kompleks verden med humanisme og overskud.
De er ikke pladderhumanister de er bare pladder. Eller som Frank Hvam siger; de er en slags slumstormere, som besætter tomme hjerner.

Rikke Nielsen, Flemming Berger, Michael Öberg, Søren Jensen og Keld Sandkvist anbefalede denne kommentar

Så Europa skal modtage een million migranter i år, to millioner til næste år osv. Pandoras æske er åbnet og det er alt sammen Martin Henriksen's skyld.

Grethe Preisler

Jeg tvivler meget på, at alle medlemmer af DF's folketingsgruppe er lige så primitivt enfoldige som Martin Henriksen".

Men det er ikke desto mindre "landsbytossen" Martin Henriksen, hjernetrusten i det benhårdt topstyrede danske "folkeparti", som har flere mandater end statsmedister Lars Løkke Rasmussens stærkt reducerede Venstre, de har udpeget som skygge-integrations- og udlændingeminister for deres "stuerene " udgave af Mogens Glistrups skamløst racistiske "fremskridtsparti".

Z det bli'r virkelighed
day after day it comes creeping

Jesper Jorgensen

Interessant som afstumpethed tilsyneladende er blevet en acceptabel politisk diskurs. Den platte introduceret af DF og den glatte afstumpethed af Joachim B. fra Liberal Alliance. Er det fordi særlige personlighedstyper havner i nutidens danske politik eller er det påvirkningen fra spindoktorer, som presser politikere til at fremtræde stadigt mere afstumpede og uintelligente for at få budskabet 'ud over rampen'.
Måske kunne man også i DFs tilfælde overveje om dette er udtryk for partiets desperation over at de tilsyneladende er kørt mere eller mindre over af udviklingen. De virker mere ude af trit med virkeligheden og den politiske situation end oplevet før. Dybt i partiets sjæl sidder Fremskridtspartiet, som jo under Glistrup til sidst blev mere og mere absurd, komisk og rabiat.Er det der vi er ved at komme hen igen?

Nu er det jo ikke DF, der gennemfoerer noget som helst.

Husk lige, at DF indflydelse gaar gennem de betaendte regeringspartier. Saadan var det under Anders Rasmussen, Thorning og saadan er det nu igen og for anden gang under endnu en Rasmussen.

Lad dem kagle, men skurken har i mange aar heddet RASMUSSEN

Flemming Berger, Kim Houmøller og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

Indvandrerfjendtlig polemik og propaganda fra Martin Henriksen

http://www.humanisme.dk/hate-speech/martin_henriksen.php

Flere citater fra Martin Henriksen, der klart viser hvor han står.

Den 1.12.2005 fastholdt Martin Henriksen hvert et ord på sin hjemmeside, og Kristian Thulesen Dahl nægtede at kommentere udsagnene, men udtalte til Berlingske Tidende dagen efter, at »det er godt, at der er mennesker, der engagerer sig i en kritisk diskussion om islam og islams udbredelse i Danmark. Det synes jeg, Martin Henriksen er med til at gøre. Generelt set er det ganske udmærket, og jeg vil ikke forholde mig til de konkrete, enkelte linjer«.

'De kan bo i boligblokke på bissen og førtid til evig tid.'

http://www.agenda.dk/2015/03/flygtninge-fra-syrien/

"Efter tre år i Danmark er kun 13 procent af syrerne i job, viser en analyse foretaget blandt godt 2000 syrere, der kom til landet fra 2009 til midten af 2013. Blandt de første syriske flygtninge, der kom til Danmark fra 1999 til 2006, havde kun 17 procent en videregående uddannelse, mens fem procent havde en erhvervsfaglig uddannelse."

Sæt i gang!

I fortsættelse af mine indlæg ovenfor, vil jeg rose mig selv :-)
Da vi skulle tage stilling til krigsindsatsen i Syrien, skrev jeg her på avisen (husker ikke artiklen), at vesten, med erfaring fra Irakkrigen, skulle holde sig væk fra Mellemøsten og lad araberne udkæmpe deres kampe selv - og at vesten burde inddæmme området (økonomisk og forsyningsmæssigt).
Nu ved vi hvordan det gik og fortsat vil gå. Konflikten breder sig som ringe i vandet ud over alle grænser.
Med salig PH : Nu kan selv mimrende gammelsyn se, den er gal.

Leo: En noget nedladende kommentar om "araberne" - som om de udgør en enhed, man kan generalisere om.
'Vores' største fejl lige i forhold til Syrien var klart at opmuntre oprørsgrupper til væbnet angreb på deres eget lands soldater. Demokrati-forkæmpere bør støttes med alle midler, som er ikke-voldelige. Og dikatatorer med fredelige midler overtales og presses til reformer.
Forud for det var det så også en lang række store, vestlige bommerter, som har destabiliseret regionen i årtier. Det er dybt naivt at forestille sig, at 'Vesten' ikke er massivt tilstede i alle lande, hvor der er den mindst mulighed for handel med olie, våben og narkotika.

Finn - Ja, det er naivt. Så det må vi leve med - at os, der ikke ønsker at bombe, er naive.
Jeg ved ikke om der findes et bedre udtryk for områdets etniske folk - som f.eks de "hvide".
Jeg beskriver, at de er forskellige - så forskellige at de slår hinanden ihjel. Det er det modsatte af at generalisere.