Læsetid: 4 min.

Europa kalder – Danmark vil selv

Et flertal i Folketinget vil ikke bøje sig for EU-kommissionens krav om en obligatorisk fælles fordeling af flygtninge i Europa. Siger de. Men en ekspert mener, at det kommer til at ske alligevel
Mange af de flygninge, der er kommet til Danmark de seneste dage, går langs motorvejen mod Sverige.

Per Rasmussen

10. september 2015

Den danske regering styrer imod et mildt sagt spændende møde mellem EU-landene mandag, hvor de skal tage stilling til EU-kommissionens forslag om at fordele 160.000 flygtninge fra Italien, Grækenland og Ungarn i resten af EU ved en forpligtende aftale.

Tilbage i maj foreslog kommissionen en obligatorisk fordeling af 40.000 flygtninge, men modstanden var dengang for stor, og man ville i stedet forsøge en frivillig fordeling. Siden er tilstrømningen af flygtningene blevet endnu større, og EU-kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, sagde i sin ‘State of the European Union‘-tale onsdag:

»Jeg håber denne gang, at alle vil være med. Ikke nogen tomme ord. Det, vi har brug for, er handling.«

Danmark står uden for EU’s asylsamarbejde, og på Christiansborg er der et flertal med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i spidsen for ikke at gå ind i en obligatorisk fælles fordeling.

Dansk Folkepartis leder, Kristian Thulesen Dahl, er imod, hvad han kalder »en tvangsfordeling i EU«.

Socialdemokraternes leder, Mette Frederiksen, var i går tavs i sagen. Men integrationsordfører Dan Jørgensen (S) siger:

»Vi er ligesom Venstre afvisende over for at deltage i forslaget. Vi vil ikke have, at Danmarks asylpolitik skal besluttes i Bruxelles.«

Det kritiseres af Enhedslisten. Partileder for Enhedslisten Johanne Schmidt-Nielsen:

»Enhedslisten vil gerne opfordre regeringen til straks at meddele kommissionen, at vi i Danmark naturligvis vil være med i en fordelingsnøgle og tage vores andel. Og vi opfordrer alle andre partier i Folketinget til at bakke op om denne opfordring.«

SF’s formand Pia Olsen Dyhr kaldte Junckers tale »opmuntrende« og forlanger »en solidarisk europæisk løsning på flygtningeproblemet«, mens partileder Uffe Elbæk fra Alternativet kalder kommissionens forslag »fuldstændig fornuftigt«.

Løkke-regering under pres

Hvis det lykkes EU-landene at opnå enighed mandag, kan det danske flertal i Folketinget imod en obligatorisk fælles fordeling og ikke mindst Løkke-regeringen komme under pres.

EU-kommissionens udspil er en ændring til den ordning, Danmark allerede har tiltrådt i en såkaldt parallelaftale til Dublin-forordningen. Det betyder, at Danmark har 30 dage til at sige ja eller nej til en ændret aftale, når EU har vedtaget ændringen. Et nej til ændringen er en opsigelse af den aftale, og uden Dublin-forordningen kan regeringen være ilde stedt i sit forsøg på at begrænse tilstrømningen af asylansøgere til Danmark. Dublin-forordningen betyder, at Danmark kan sende flygtninge registreret i andre EU-lande tilbage til disse lande.

Politisk ordfører for Venstre, Jakob Ellemann-Jensen, afventer mandagens møde:

»Vi skal være opmærksomme på, at der skal være en balance mellem vores behov for at være en del af Dublin-forordningen og vores ønske om selv at bestemme vores flygtningepolitik. Vi ønsker ikke at undslå vores ansvar, men samtidig er det vigtigt, at det er os selv og ikke EU, der bestemmer vores flygtningepolitik. Man skal huske på, at vi i forvejen tager en høj andel af flygtninge i forhold til mange andre medlemslande.«

– Men kan man ikke også hævde, at det er rimeligt i og med, at Danmark er langt rigere end mange østeuropæiske lande eksempelvis?

»Det er et synspunkt, man kan have. Der er mange, der falder på halen over, at Storbritannien vil tage 20.000 flygtninge. Men når man tænker på, at det er over fire år, at de vil tage dem, så det jo ikke særlig mange, når det kommer til stykket. Så for at sammenligne – vi tager allerede mange flygtninge i forhold til vores størrelse.«

– Hvis vi ender med at stå uden for Dublin-forordningen, fordi vi siger nej til en fælles EU-løsning, kan det i sidste ende betyde en forøget tilstrømning af flygtninge til Danmark, hvilket jo i så fald vil gå i mod, hvad Venstre står for. Tør du løbe den risiko?

»Vi skal hele tiden afveje, for vi ønsker ikke at få dikteret kvoter af EU. Når det er sagt, så skal Danmark selvfølgelig bidrage til den fælles løsning, vi skal bare have lov at bestemme selv. Derfor kan det komme på tale, at vi frivilligt tager imod en andel flygtninge for at bidrage til den fælles løsning.«

– Men hvis vi frivilligt tager imod flygtninge, kan slutresultatet jo ende med at blive det samme, som hvis vi siger ja til EU-kommissionens udspil?

»Det kan du mene, men vi har et ønske om selv at beslutte vores politik. Det mener vi, at der skal være plads til i en sådan ordning.«

Marlene Wind, der er professor og centerleder på Center for Europæisk Politik på Københavns Universitet, siger, at Danmark kan havne i et »juridisk vakuum«, hvis vi ikke tiltræder en aftale. »Danmark vil komme til at stå tilbage på perronen i et juridisk vakuum, hvor vi ikke længere kan sende flygtninge tilbage til det europæiske land, som de først er blevet registreret i – som vi kan i dag. Og så er spørgsmålet, hvad gør Danmark så? For hvis det rygtes blandt både menneskesmuglerne og flygtninge, at Danmark ikke længere kan sende flygtninge tilbage, så kan man forestille sig, at der vil komme rigtig mange flygtninge til Danmark.«

Men der er også et andet scenarium, mener Marlene Wind:

»Danmark laver en ny parallelaftale, hvor man på den ene eller anden måde fortsætter inden for Dublin-rammerne. På den måde kan politikerne jo hævde, at de selv bestemmer over Danmarks flygtningepolitik. Reelt vil en ny parallelaftale betyde, at politikerne ikke selv er med til at bestemme, hvor mange flygtninge vi skal tage. For en parallelaftale betyder, at vi vil være en del af et system, som vi ikke selv er med til at bestemme over, men hvor vi efterfølgende tilslutter os det, som systemet nu har bestemt.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Mihail Larsen
  • Jørgen Mathiasen
Mihail Larsen og Jørgen Mathiasen anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Danmark vil komme til at stå tilbage på perronen i et juridisk vakuum, hvor vi ikke længere kan sende flygtninge tilbage til det europæiske land, som de først er blevet registreret i – som vi kan i dag" - Hvortil Folketingsflertallet jo vil sige: "Nå for pokker! Det havde vi (heller) ikke tænkt på".
Svaret er en fælles-europæisk fordeling, men forklar det til de stivnakker i Folketingets flertal. De løber i hælene på DF.

Janus Agerbo, Poul Sørensen, Gert Romme, Mihail Larsen, lars abildgaard, Hans Larsen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

Der sker nu det, som man længe har kunne se ville ske, og som Løkke Rasmussen mandag følte sig overhalet af.

Danmark kan hoppe og springe med forbehold: Det er en politisk uholdbar sag for landet, som det eneste at stå udenfor den fordeling, som europæiske medier (Inf) i dag beder vores ledere om at gennemføre. Det kræver et minimum af forstand at regne ud, hvad en sådan enegang ville betyde for landets omdømme.

Den tiltagende ufordelagtige virkning af Dublin-konventionen kan blive det figenblad, de danske politikere (M. Frederiksen!) skal bruge, for at gøre det eneste anstændig og solidariske: At bidrage til en europæisk løsning.
Det har vi vidst, sagt og skrevet i ugevis. Det synes nu endelig at nå ned til de bagerste rækker.

uffe hellum, Poul Sørensen, Mihail Larsen, Henriette Bøhne, John Christensen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Carsten Mortensen

Nu har danske politikere underlagt os EU forordninger i hobetal, i årevis - og ønsket vore forbehold bort - vi skal yderligere snart stemme om afskaffelse af et! .....og nu, hvor lokummet brænder......vil de gudhjælpemig, dække sig ind med et!
Mennesker er tydeligvis bare et middel for racen politikere.
Det er ikke bare usmageligt - det er dumt.

jens peter hansen

Enhedslisten vil gerne opfordre regeringen til straks at meddele kommissionen, at vi i Danmark naturligvis vil være med i en fordelingsnøgle og tage vores andel. Og vi opfordrer alle andre partier i Folketinget til at bakke op om denne opfordring.«

Er EL nu blevet EU-tilhængere efter de nu i snart 25 år har fortalt at EU har været det store dyr i åbenbaringen, mens de EU-glade holder fast i forbeholdene som de ellers helst vil af med. I mellemtiden kører behjertede mennesker flygtninge til Sverige, som så kan tage endnu flere flygtninge. Gud ved om ikke der er ret mange DF'ere der tager den tjans også. En spyttende idiot er blevet rundsendt, som værende eksponent for de forfærdelige danskere, mens flygtningene er ved at drukne i legetøj og bananer og politiet ser roligt til at folk bliver afhentet i biler, men det er der jo ikke meget journalistisk stof i. Godt Inf. har billedet af spytklatteren. Uha hvor er vi slemme.

Gustav Alexander

Jens peter hansen, den yderste venstrefløj har lige siden murens fald været langt mere optaget af værdipolitik end økonomi politik. Jeg tror det er her vi skal se Enhedslisten's dilemma: De er imod EU af finanspolitiske årsager. Det er en neoliberal overstatslig institution, som søger af udnytte arbejdskraft og lette vilkår for store selskaber. På den anden side står den pladderhumanistiske, misforståede internationalisme. Når sådanne to størrelser kommer i modsætningsforhold til hinanden vil de pladderhumanistiske overvejelser altid vinde hos et moderne venstrefløjs parti, der er mere bekymret for indvandrer, LGBT rettigheder og køns kvoter end den danske arbejderklasse.

Hans Aagaard, Per Torbensen, Peter Olesen og Per Dørup Jensen anbefalede denne kommentar
Henriette Bøhne

Enhedslisten viser som som et populistisk parti ved at ønske en fælleseuropæisk, solidarisk løsning på et problem fra et system, som de ikke selv ønsker at være en del af eller arbejde politisk for at forandre/ påvirke.
Sørgeligt.

Det viser endnu engang hykleriet ved vores EU-forbehold. Selv har jeg foragtet SF lige siden, de designede og fik forbeholdene igennem.

Modstanderne er (utilgiveligt) naive

Venstre og socialdemokraterne dækker sig ind under, at vi allerede til fulde opfylder vores del af en fremtidig, mulig fordeling af flygtninge. Så vi behøver ikke at være en del af et forpligtende fællesskab, er deres unisone ræsonnement.

Der er bare den hage ved det, at Danmarks opfyldelse af forpligtelserne afhænger af den til enhver tid siddende regering - og dens behov for indenrigspolitisk opbakning. Det kan man godt kalde demokrati, men realiteten er - som vi ser i disse dage - en regering, der er bange for at stå fast på grundlæggende principper. Regeringen vil (altid) gerne have en kattelem, så den kan fedtspille, når det er opportunt.

Opportunismen bliver næsten grotesk, når de samme politikere, der forsvarer Danmarks ret til selv fra tid til anden at afgøre, hvad vi vil føle os forpligtet over for, mener, at alle andre lande i EU bør indgå i en fast aftale om en kvotefordeling af flygtninge. En fuldkommen principløs holdning, som kan inspirere andre EU-lande til at gøre det samme.

Danmark ledes ikke af voksne mennesker.

Peter Günther, Karl Emil Rosenbæk og Colin Bradley anbefalede denne kommentar

Flygtningene KAN ikke fordeles, for de ønsker det ikke selv. Hvis vi forsøger at flytte flygtninge fra Tysklan til Polen behøver de bare at sætte sig ned på jorden eller kaste sig ned på nogle togskinner, så kommer de autonome og politiet giver op.

Vi magter ikke engang at sende dem hjem, som får afslag på asyl. Vi har heller ikke magtet at sende så meget som 1 flygtning retur siden 2005 på grund af opstået fred i deres hjemland.

Selv HVIS vi får sat nogle tyske flygtninge i en bus på vej til Polen, så forestil jer hvordan pressefotograferne vil photoshoppe bussen med lidt rust og give flygtningene lidt skygger på kinderne for give associationer til Holocaust.

Glem det. Tvangsfordeling kommer aldrig til at ske. Flygtningene vil bosætte sig her og gøre vores eksisterende ghettoer og parallelsamfund endnu større i og med, at danskerne flytter væk fra dem. Der vil så herske sharialovgivning lige som i UK og no-go zoner som i Malmö.

EU bliver som ethvert andet multietnisk område. Lav en google billedsøgning efter "religious minorities map" og se hvordan ethvert multietnisk land i verden er optegnet med områder for "Kurds", "Sunnie", "Shia", "Jews", osv. Og "Christians".

Noget tyder på at Dublin Forordningen er spillet fallit. Jeg synes personligt det var utroligt den overhovedet blev vedtaget; det måtte have været iøjnefaldende fra dets nedskrivning, at nogle lande langt mere end andre ville komme til bære en urimelig del af byrden. Et kvota system må være eneste fair vej frem, og så EU støtte til de lande hvor flygtninge skal opholde sig mens de venter at få allokeret pladser efter kvota systemet. Vi er 500 millioner i EU så 2000 mennesker til hver en flygtning hvis 250.000 lukkes ind. Det måtte kunne overkommes. Gad vide hvorfor V er så meget imod? Da vi skulle vise vores villighed til at indgå fælles aftale da Irak skulle overfaldes kunne de næsten ikke få armene ned. Hvis man alligevel er villig ad 'frivillighedens' vej at påtage sin del af ansvaret kan det ikke næsten være lige meget hvis man forpligte sig til EU-kommissionens forslag? Medmindre selvfølgeligt at man alligevel nærer en lumsk hensigt om at slippe billigere ved ikke at forpligte sig. Det er nemlig ellers ikke en "tvangsfordeling" hvis man stemme ind, men præcist en demokratisk beslutning vi har været med til. Politikerne har utrætteligt forsøgt at overbevise os om denne mekanismen hver gang de vil noget med EU som folket er skeptisk overfor. F.eks. TTIP. Så er det vigtigt vi ikke står udenfor og insisterer på at bestemme selv.

Dublin Regulation

Jeg syntes EL gør det fornuftige. De kæmper for det de står for også når det kommer fra EU.... Det overrasker mig til gengæld ikke at højrefløjen gør sig umulig og firkantet, det er den tomme protest i mod virkeligheden som de flager med.

Danmark vil selv ?

Løkkes slingrende ('fuldemands')kurs taget i betragtning, så kunne man komme i tvivl.
Merkel inviterer i hundredetusindevis til (løntrykker)'fest' i midten af EU, og hvis naboen ikke er helt med på ideen, så falder Mutti's hammer. Alt imens Lars Løftebryder træder i karakter, som noget der minder om en mellemting imellem en lobbyist fra DA og en skabsradikal.

Når tømmermændene melder sig og regningen for uansvarlighed skal fordeles (Tyskland overholder ikke Dublin-konventionen ved ikke at registrere) så viser Tysklands herrefolksmentalitet sig. Både naboen og store dele af Europa skal trækkes med i faldet.

Da Danmark i 1973 meldte sig ind i EF ( nu EU) forestillede man sig ikke, hvor vidt samarbejdet kom til at udvikle sig.

Jeg er stadig varm tilhænger af et samarbejde inden for rammerne af EU, men det er FORUDSAT at rammerne ikke justeres, så de forvandler EU til en ny SUPERSTAT, hvor medlemslandenes egenart opløses og forsvinder ( - så de små stater bare bliver "vedhæng" til f eks en fransk-tysk akse).

Det er fint på frivillig basis at lave en solidarisk fordeling af krigs-flygtningene mellem EU's medlemmer (Danmark har råd til at hjælpe) , men nye ,evige kompetencer til EU på dette område er ikke lige sagen.

(I øvrigt , hvordan vil man få flygtningene til at respektere en tvangs-fordeling ? Man kan jo ikke være bekendt at tvinge dem ? - så realiteten bliver i sidste ende, at de slår sig ned hvor de vil.)

Årsagen til flygtningestrømmen er borgerkrigen/krigen i Syrien og Irak og årsagen til denne "kalamitet" er primært politisk indblanding, økonomisk støtte og våbenleverancer m v fra Saudi Arabien, Bahrain, Iran , Rusland m fl

En diplomatisk løsning kan måske skimtes efter atom-aftalen med Iran , men fejler dette håb, så vil man sikkert (under indtryk af et stadig voldsommere pres af flygtninge) om 3- 4 år seriøst i EU overveje at blande sig militært i "sagen" via NATO ( altså landtropper og alt havd dertil hører).

Det er nødvendigt HER og NU også at prøver at tænke flere år frem - problemerne forsvinder ikke med en kortsigtet løsning med fordeling af de nuværende flygtninge mellem EU's medlemmer.