Læsetid: 4 min.

Nu er flygtningestrømmen blevet hverdag

Mens strømmen af flygtninge gennem Danmark mod Sverige ikke er blevet mindre siden den 6. september, taler vi ikke længere særlig meget om dem. I mellemtiden er flygtninge i de danske tog blevet en del af hverdagen for DSB
Under togturen fra Flensborg til Fredericia taler Diyar Altlasan med en syrisk mand i København, som skal hjælpe ham videre til Sverige. Diyar Altlasan er en ud af omkring 700-800 flygtninge, der rejser igennem Danmark hver dag.

Under togturen fra Flensborg til Fredericia taler Diyar Altlasan med en syrisk mand i København, som skal hjælpe ham videre til Sverige. Diyar Altlasan er en ud af omkring 700-800 flygtninge, der rejser igennem Danmark hver dag.

Ulrik Hasemann

21. oktober 2015

Vogn 22 og 23 i toget mod Malmø er reserveret til flygtninge. Uden for toget står en tysk politibetjent med en elektronisk tæller, og for hver gang en flygtning stiger ind i toget, trykker han på tælleren. Toget holder på Flensborg Banegård, hvor hundredvis af flygtninge hver dag tager toget videre til Danmark. Da toget er kørt fra perronen har betjenten trykket på sin tæller 66 gange.

Ved udgangen af september oplyste Rigspolitiet, at omkring 21.000 personer var rejst ind i Danmark siden søndag den 6. september – langt de fleste for at komme videre til Sverige. I den første uge af september blev der, ifølge en optælling foretaget af P1-programmet Mennesker og Medier, produceret 5.000 indslag og artikler om flygtningestrømmen, der var nået til Danmark.

På trods af at antallet af flygtninge, der passerer den danske grænse, ikke er blevet markant mindre siden, er mediedækningen faldet med 80 procent.

Flensburg er sidste stop før Danmark. Frivillige har indrettet stationen med madboder og informationsskranke for flygtningene og en legeplads til børnene.

Ulrik Hasemann

For kontrollørerne i togene er det blevet hverdag, at en stor del af passagererne er flygtninge på vej gennem Danmark til Sverige. I toget fra Flensborg til Fredericia fortæller kontrolløren Information, at hver gang han kører med på de sønderjyske togstrækninger, er der mindst 40 flygtninge med.

»Vi betragter dem som helt almindelige rejsende, og de har også alle sammen billet, så man kan da sige, at det er blevet en god forretning for DSB,« siger kontrolløren, der ikke ønsker at optræde i artiklen med navn.

Toget fra Hamborg er ankommet til Flensburg Station. Der er kun fem minutter til DSB-toget til Danmark afgår og frivillige på stationen viser flygtninge vej. De vil gerne gennem Danmark til Sverige. 

Ulrik Hasemann

På et samråd den 7. oktober påpegede Inger Støjberg, at politiet fra søndag den 6. september måtte håndtere en »helt ekstraordinær situation«, da tusinder af flygtninge og migranter ankom til grænsen. Men nu er den helt ekstraordinære situation tilsyneladende blevet hverdag.

Polititjek

Ti minutter inden det næste tog afgår fra perronen på Flensborg Banegård, trækker et nyt hold flygtninge over mod perron 4, hvor politiet igen står klar med tælleren. Da toget er rullet ind på perronen, går 28-årige Diyar Altlasan sammen med de andre flygtninge ind i toget mod Danmark.

Diyar Altlasan er fra Syrien, og hans kone og søn på otte måneder venter ham i Borlänge i Småland. Da det lykkedes hans kone at flygte sammen med sin søster og svoger for halvandet år siden, var hun gravid. Diyar kan ikke vente med at se sin søn for første gang.

Bom på perronen, hvor togene mod Danmark afgår fra.

Ulrik Hasemann

»Vil politiet stoppe os i Danmark,« spørger Diyar Altlasan en lille smule nervøst, da han har sat sig i det blå DSB-sæde.

Netop dette spørgsmål har skabt politisk debat i Danmark. Den 10. september skiftede politiet strategi og lod flygtninge, der rejser ind over grænsen, tage videre til Sverige. Socialdemokraternes retsordfører Trine Bramsen har indkaldt justitsminister Søren Pind til endnu et samråd for at få svar på, om politiets ændrede praksis er en strategi eller et spørgsmål om manglende ressourcer hos politiet.

På et åbent samråd i Folketingets rets- og integrationsudvalg onsdag den 7. september påpegede Marie Krarup fra Dansk Folkeparti ifølge Ritzau, at folkevandringen fortsætter, og at flygtninge og migranter derfor skal stoppes ved grænsen. Sådan foregår det dog ikke.

»Næste station, Padborg,« siger den karakteristiske DSB-stemme i højtaleren.

Toget holder stille på perronen i nogle minutter. Der er helt stille i kupeen, da to politibetjente i danske uniformer går gennem vognene. Diyar Altlasan kigger ned på sine knæ, og hans hænder i skødet er foldede. Først da de to betjente er forsvundet ind i næste vogn, og toget lidt efter sætter i gang igen, kigger han op fra sine knæ.

Transit

Mens toget ruller gennem det danske landskab, snakker Diyar i telefon med en syrer, han skal mødes med i København, inden han rejser videre til Sverige næste morgen. Diyar har været 36 dage om at komme hertil fra Syrien. Han er sejlet fra Tyrkiet til Grækenland, hvorefter han på gåben og med tog har arbejdet sig op gennem Europa.

Flygtninge står i kø for at gå om bord i toget mod Danmark. Vogn 22 er primært for flygtninge, mens andre vises frem til forreste vogn. Det tyske politi holder opsyn imens.

Ulrik Hasemann

Diyar Altlasan er kurder og frygter for sit liv i Syrien. Han fortæller, hvordan Islamisk Stat kan finde på at tage til en by og dræbe alle indbyggere. Han er lettet over, at han efter halvandet år endelig er på vej til at se sin kone og lille søn.

På Fredericia Station stopper toget, og flygtningene skal skifte til et tog mod København. På den lille station står der to frivillige fra den somaliske moske i Fredericia og deler falafler og vandflasker ud til de ankomne flygtninge. Diyar går ind i 7-Eleven for at købe chokolade til det sidste stræk igennem Danmark. Også i 7-Eleven på Fredericia Station er det blevet hverdag, at flygtninge hver dag kommer ind med deres euro for at proviantere.

På toget mod Københavns Lufthavn fylder flygtninge næsten tre hele vogne. Nogle har lagt sig overskrævs mellem to sæder og er faldet i søvn og flere par fødder stikker ud i kupeens midtergang, mens en familie med fire børn, to kvinder og en mand deler et firemandssæde.

Diyar Altlasan (i midten af billedet) på Fredericia Station sammen med andre flygtninge, der er ankommet via Flensburg. Der er en halv time til toget mod København afgår, og to kvinder fra den somaliske moske i Fredericia deler falafler og vandflasker ud til de ventende flygtninge.

Ulrik Hasemann

»Nye rejsende,« siger den nye kontrollør lavmælt. Diyar Altlasan kigger op og bliver en smule forvirret, indtil han forstår kontrolløren. Han finder sin billet til Sverige frem fra inderlommen af sin tyndslidte skindjakke.

»Thank you,« siger kontrolløren og fortsætter ned igennem rækken af sovende flygtninge.

Da toget ankommer til Københavns Hovedbanegård, er Diyar næsten faldet i søvn. Fra København er der forbindelse til Sverige kl. 2.12, lyder det fra højtaleren i toget.

Diyar Altlasan stiger ud af toget, går op på Hovedbanegården, der næsten sover.

Han kigger sig omkring og forsvinder derefter ud i nattemørket. I morgen tidlig skal han med toget til Sverige, hvor hans kone venter.

Diyar Altlasan ryger på Nyborg Station mens toget venter nogle minutter på at køre videre. 

Ulrik Hasemann

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Christian Mørkeberg
  • Pia Qu
Christian Mørkeberg og Pia Qu anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det kan vel ikke være rimeligt, at Grækenland og Italien alene skal tage sig af alle de flygtninge, der kommer til EU, bare fordi de to lande tilfældigvis ligger tættest på Nordafrika og Tyrkiet. Alene i år er der kommet ½ million bådflygtninge til Grækenland, og hvordan skulle et lille land, der i forvejen befinder sig på falittens rand, dog kunne løfte den opgave?

Det eneste realistiske alternativ til den nuværende "frit valg" ordning (som borgerlige partier vel i øvrigt ideologisk burde støtte, når de går ind for eksempelvis frit sygehusvalg??), er, at EU fordeler flygtninge rundt mellem medlemslandene, som Kommissionen har foreslået, og som især Sverige og Tyskland længe har arbejdet for.

At "lukke grænser" er noget ideologisk tågesnak, der ikke løser noget som helst.

Kirsten Auken, Erik Kall, curt jensen, Peter Hansen, Henriette Bøhne, Gert Romme, Else Stokholm, nils hommel, Christel Gruner-Olesen, Janus Agerbo og Pia Qu anbefalede denne kommentar

Der er hverken rimeligt eller demokratisk, at Sverige og Tyskland, via deres indenrigspolitiske postkoloniale skyldkomplekser og "humanistiske" megalomani, tvinger resten af EU-landene til nærmest at opgive grænserne.

Det er intet andet end Merkels og Löfvens idiosynkrasier, der har fremelsket denne absurde situation. Svenskerne har jo været besat af tanken om at forære deres land væk i årtier, men særligt efter Merkels signaler om åbne grænser, er presset for alvor begyndt - og fortsat.

Hans Jørgen Vodsgaard, Finn Thøgersen, Preben Haagensen, ellen nielsen, Kaj Spangenberg, Lasse Reinhold, børge pedersen, Lennart Kampmann, Per Torbensen, steen marr, erik mørk thomsen, Martin Sørensen, Kim Houmøller, Ole Olsen og Jørgen Madsen anbefalede denne kommentar

Man kan ikke ikke uden at spørge få at vide , om en person i et tog på vej over den dansk/tyske grænse er flygtning, eller statsborger i et Schengenland, eller en turist, der lovligt er indrejst i EU i et andet Schengenland.

Og en togkontrollør har vist ikke bemyndigelse til at afhøre folk om deres baggrund - er billetten ok, så er kontrollørens opgave vel løst ? (Har kontrolløren mistanke om noget fordægtigt , så må han/hun kontakte politiet.)

Og hvis en flygtning har billet til f eks vogn nr 1, så går han/hun vel ind i vogn nr 1 UANSET at tyske myndigheder evt af afsat f eks vognene 6.7 og 8 til flygtninge og står og tæller op, ved disse vogne?

Og er dansk politi i grunden i henhold til Schengen-reglerne juridisk forpligtet til at checke folk, der kommer fra et andet Schengenland - ideen med Schengen er vel "fri passage" ?

Lad dem for himlens skyld bare rejse igennem Danmark - og dem der vil blive i Danmark kan vel selv finde ud af at "henvende sig".

Hvis vi synes Schengen er brudt sammen - så skal alle EU lande vel til at kontrollere alle og enhver der indrejser fra et andet EU-land - og det er altså en rigtig dårlig ide (hellere få Schengen til at fungere igen).

Man kan ikke ikke uden at spørge få at vide , om en person i et tog på vej over den dansk/tyske grænse er flygtning, eller statsborger i et Schengenland, eller en turist, der lovligt er indrejst i EU i et andet Schengenland.

Og en togkontrollør har vist ikke bemyndigelse til at afhøre folk om deres baggrund - er billetten ok, så er kontrollørens opgave vel løst ? (Har kontrolløren mistanke om noget fordægtigt , så må han/hun kontakte politiet.)

Og hvis en flygtning har billet til f eks vogn nr 1, så går han/hun vel ind i vogn nr 1 UANSET at tyske myndigheder evt af afsat f eks vognene 6.7 og 8 til flygtninge og står og tæller op, ved disse vogne?

Og er dansk politi i grunden i henhold til Schengen-reglerne juridisk forpligtet til at checke folk, der kommer fra et andet Schengenland - ideen med Schengen er vel "fri passage" ?

Lad dem for himlens skyld bare rejse igennem Danmark - og dem der vil blive i Danmark kan vel selv finde ud af at "henvende sig".

Hvis vi synes Schengen er brudt sammen - så skal alle EU lande vel til at kontrollere alle og enhver der indrejser fra et andet EU-land - og det er altså en rigtig dårlig ide (hellere få Schengen til at fungere igen).

Så 21.000 personer antaget at have kørt med tog fra Hamborg til Malmø?

Billetten konster ml €59-103. Beregning skal ske på bahn.de, fordi DSB er li'så inkompetente til at sælge rejser til udlandet, som til at køre tog i indlandet :) Nåh, men til pointen: Hvis man i gns. betaler €81 for en rejse, dvs. 607 kr, så har 21.000 mennesker lagt 12,75 mio kr. hos DSB og DB.

Og det er mange penge! Det var et underskud på et par millioner, der fik nattoget ml. Kbh og resten af Europa til at stoppe (i følge den formelle forklaring).

curt jensen, Henriette Bøhne og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

Jeg syntes vi skal annoncere i mellemøstlige aviser, at ingen flygtninge kommer til Sverige igennem Danmark. Enhver flygtning må søge asyl Danmark ellers og gør de ikke det, så bliver de sendt tilbage til der hvor de kom fra.

Philip B. Johnsen

Politikkerne i EU og de velhavende har svigtet EU.

730.000 flygtninge er ankommet til EU, langt de fleste krigsflygtninge, der flygter og ikke kan andet, med det de går og står i, de mest heldige, med en beskeden sum euro i lomme ellers intet andet.

EU vil fordele 120.000 over de kommende to år mellem medlemslandene.

EU har en plutokratisk og udemokratisk struktur, det kom tydeligt frem ikke mindst da Grækenland, på plutokratisk vis blev sat på plads af finansverden, der kostede Danmark DKK. 400 milliarder i samfundsøkonomiske omkostninger, men også i beskyttelsen af de rigeste generelt, mod at betale skat, som f.eks. ved politisk beskyttet skatteunddragelse, som ved brugen af Luxembourgfinten.

50 millioner oprindelige fattige indbyggere i EU, der ikke kan give deres børn mad hver dag, 123 millioner borgere i EU, er i fare for at blive fattige.

Det er rimeligt at lytte til hvad 'de fattige' udsatte europæere har at sige til EU, hvordan syntes denne gruppe mener, EU politisk og økonomisk takler EU's udfordringer.

Det er ikke fremtid i at de udsatte europæere spilles økonomisk ud mod fattige flygtninge, af EU eliten, der skal findes løsninger i EU.

Til politikkere i Danmark og EU, få uligheden til at falde, ingen behøver sulte i EU, skam jer.

Link: https://www.oxfam.org/en/pressroom/pressreleases/2015-09-09/increasing-i...

Daniel Henriksen

Sjovt man som privatperson kan blive sigtet for menneskesmugling, hvis man uvidende giver flygtninge et lift, mens DSB åbenlyst tjener penge på det uden at få problemer. Verden er vidunderlig, men vi mennesker gør den ofte meget skør.

Erik Kall, Finn Thøgersen, curt jensen, Henriette Bøhne og Benjamin Bach anbefalede denne kommentar

Del og hersk, mej og tærsk.

Fattige og underprivilegerede spilles ud mod hinanden, både nationalt og internationalt; bærmen må indbyrdes slås om stadigt indskrænkede velfærdsgoder og fredeligt beboelige steder, mens klodens 1% bliver rigere og mægtigere ... og middelklassernes blå øjne holder skansen.

Erik Kall, Janus Agerbo, curt jensen, Philip B. Johnsen, Michal Bagger, lars abildgaard og Benjamin Bach anbefalede denne kommentar
Børge Rahbech Jensen

Det var da også hverdag før d. 6. september. Kun politiets optælling er ny. Det er uklart, hvordan flygtninge og illegale indvandrere identificeres.

Børge Rahbech Jensen

Robert Kroll:

"Og hvis en flygtning har billet til f eks vogn nr 1, så går han/hun vel ind i vogn nr 1 UANSET at tyske myndigheder evt af afsat f eks vognene 6.7 og 8 til flygtninge og står og tæller op, ved disse vogne?"

Togene fra Flensburg består af ét IC3-togsæt. De er overskuelige, især hvis der er to betjente om opgaven.

Det er meget let, og helt uden at forholde sig til løsninger, at kritisere EU samt Tyskland og Sverige for denne flygtningekatastrofe.

Man kan og bør derfor i stedet spørge sig, hvad EU skal stille op med disse krigsflygtninge, og hvad skal man gøre på en seriøs og rimelig måde for at undgå dem. For netop i dag er yderligere 45.000 mennesker blevet drevet ud fra deres områder i Syrien af syriske tropper, der netop nu rykker frem med stor voldsomhed, i det tomrum som russiske bombefly har skabt.

Lige for tiden er den del af Iraq, der stødet op til Syrien ikke mulig på grund af Isis, her er landet egen befolkning i øvrigt selv på flugt. Libanon og Jordan tager ikke imod flere, men presser nu mange flygtningene ud. Israel holder sin grænse totalt lukket. Og Tyrkiet har allerede 2 mio. flygtninge, der efterhånden er ret upopulære på grund af løntryk, og sender i disse uger flygtningene videre til Europa.

Selvfølgelig er det urimeligt, at nogen overhovedet er nødt til at flygte, for at kunne overleve. Og selvfølgelig er det urimeligt, at nogle, - i øvrigt ret få, EU-lande skal tvinges til at tage deres andel af flygtningene, som i øvrigt sker efter en retfærdig fordelingsnøgle.

Man kan jo også forholde sig til hvilken størrelse disse flygtninge vil udgør i EU. EU har 507.371.354 borgere, og hvis man kommer op på at fordele 160.000 flygtninge (120.000 er indtil videre nævnt) betyder det, at EU´s befolkning stiger med 0,03% - eller 1 flygtning for hver 3.171 EU-borger. Og hvis nogen mener, at det er uoverstigeligt, syntes jeg, de skal forklare hvorfor.

I modsætning til Ungarn og visse andre tidligere østlande, syntes jeg ærligt talt, at Tyskland, Østrig og Sverige handler i almindelig seriøst i denne ulykkelige situation.

Erik Kall, Christel Gruner-Olesen, Niels Erik Nielsen og curt jensen anbefalede denne kommentar

Næste diskussionsemne for oplyste debattanter og -tøser: er vores redningsbåd halvtom eller halvfuld – og vi helfulde ’i et lille neurotisk land beboet af smilende gale’ (Svante) ... ;-)

Jeg griber mig i at tænke-og være modig på deres vegne-at disse mange unge mænd er havnet i en skæbnesituation for DERES nationer og nu simpelthen må kæmpe og slås mod deres undertrykkere selv og i givet fald dø i kampen for alt hvad der er dem kært.
Ved man hvor mange der rent faktisk har søgt asyl i DK og hvordan de fordeler sig på lande ? og eksisterer der en regel om at familiesammenføring kun omfatter ægtefæller og børn og om man skal kunne bevise sin egen og deres identitet og gyldigt ægteskab , da de vel ellers ikke er omfattet af ægteskabslov og arvelov i DK ?

Henriette Bøhne

Robert Kroll,

Jeg pendler næsten dagligt på strækningen Nykøbing F og København H. Ifølge medpassagerer, som rejser fra Rødby, er politiet til stede i de internationale tog, men tæller blot antallet af flygtninge og efterforsker ikke yderligere, når de nægter at oplyse oprindelsesland osv.
Derfor er både politi og DSB jo vidende om, at de transporterer passagerer, som ikke har ret til ophold her i landet og det forekommer derfor barokt, at almindelige borgere kan straffes, såfremt de transporterer de samme mennesker.

Bare vent til de hundredtusindvis af nyankomne rundt om i særligt Tyskland og Sverige finder ud af at de skal bo i telte og at det bliver koldt, masser af sne og i Sverige meget mørkt. Det skal nok blive interessant.

Finn Thøgersen, Preben Haagensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Peter Olesen @ "......tvinger resten af EU-landene til nærmest at opgive grænserne."

i hvilken verden har du levet de sidste 30 år? Der har ikke eksisteret grænser i EU siden slutningen af 80'erne eller deromkring.
I 1994 rejste jeg med bil fra Danmark til Marokko og retur. Først da jeg kom tilbage til den danske grænse gik det op for mig at jeg havde tabt mit rejsepas - formentligt i Marokko.

Bortset fra Tanger, ved indrejsen til Marokko, var den danske grænse ved Gedser det eneste sted på den 6000 km lange tur hvor jeg måtte standse for at vise rejsepapirer frem (som jeg så ikke havde mere, og så var det også ligemeget...)

Niels Erik Nielsen

Angående teltene i Sverige: Der er ankommet 90.000 flygtninge til Sverige og myndighederne regner med 150.000 i år. Kommunerne er igang med at finde og indrapportere indkvarteringer.

Der opføres så en teltlejr med plads til 375 personer. Teltene er vinter-parate. Det er uvist om teltlejren kommer i brug, men hvis behovet opstår, vil flygtninge kunne komme til at opholde sig i lejren i op til en uge, hvorefter de skal videre til mere permanent indkvartering i kommunerne.

Jørgen Malmgren

Niels Erik Nielsen
22. oktober, 2015 - 00:53

Tak for den, jeg havde ingen forventning om at svenskerne ville være inhumane, men de kan heller ikke trylle, så nødløsninger må forekomme. Jeg har forøvrigt haft en sovepose, der var godkendt ned til -50 grader, beregnet til Nordgrønland og i en sådan pose kan man godt overleve i skandinavisk klima, men den er ubrugelig i en dansk sommer, for man dør af varme ;-)