Baggrund
Læsetid: 3 min.

Hvorfor er DSB ikke menneskesmuglere?

46 danskere er blevet tiltalt for menneskesmugling i løbet af september. Men den største transportør af illegale indvandrere, DSB, er ikke anklaget for noget
Flygtninge på Flensborg Station venter på at tage med DSB-toget gennem Danmark. I modsætning til 46 private danskere er DSB ikke blevet tiltalt for menneskesmugling.

Ulrik Hasemann

Indland
14. oktober 2015

Guderne skal vide, at DSB kunne bruge lidt positiv pr. Under flygtningekrisens mest hektiske dage i september bød en gylden mulighed sig pludselig til. Tusinder af flygtninge brugte statsbanerne til at køre gennem Danmark. I første omgang annoncerede DSB, at flygtningene kunne køre gratis med deres tog, eller det var i hvert fald sådan, Avisen.dk oversatte underdirektør Anette Haugaards besked: »Vi har bedt vores personale om at udvise konduite i den her særlige situation. Og der er mulighed for at dispensere i forhold til vores normale billetteringskoncept.

Læs også: Dengang Danmark gik foran for at beskytte verdens flygtninge

Men ifølge Udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1, er det »strafbart forsætligt at bistå en udlænding med ulovligt at indrejse i eller gennem landet,« og sådan en handling kan blive straffet med bøde og op til 2 års fængsel. Paragraffen er blevet brugt til at rejse tiltale mod 30 af de danskere, der under kaossets kulmination stillede biler og både til rådighed for at få flygtningene til Sverige. Nu har Johanne Schmidt Nielsen (EL) spurgt justitsminister Søren Pind (V), om han vil »sikre, at alle private borgere, der i september 2015 har bistået udlændinge uden opholdstilladelse med at rejse gennem landet, behandles på samme måde som DSB i den forbindelse?«

Umiddelbart juridisk muligt

Information stiller spørgsmålet videre til juraprofessor på Aarhus Universitet Jens Vedsted-Hansen:

»Jeg kan ikke se, hvad der skulle være til hinder for tilsvarende at bruge lovens § 59 stk. 8 på selskaber. Der kan også her gives bødestraf, så det er ikke et spørgsmål om personligt strafansvar for direktion eller andre ansatte,« siger professoren.

Læs også: 'Hvis vi ikke var der, hvordan skulle de så kunne flygte'

Han påpeger, at loven tidligere er blevet brugt til at straffe flyselskaber, der har transporteret flygtninge, men vurderer samtidig, at det kan være sværere at gøre selskabsansvaret gældende for DSB end for enkelte personer.

»Men for begge slags tiltale skal det kunne bevises, at der har været tale om forsætlig bistand til ulovlig adfærd, og det sidste er vel ikke helt indlysende i alle de tilfælde, der har været omtalt i medierne.«

Blandt de tiltalte er en 41-årig mand fra Aarhus, der er tiltalt for menneskesmugling efter paragraf 59, fordi han i september hjalp fem syriske flygtninge med at købe billetter til Grenå-færgen. Ifølge politiet blev manden stillet en bøde på mellem 2.000 og 5.000 kr. i udsigt.

46 tiltalt, ikke DSB

Justitsminister Søren Pind har stillet Johanne Schmidt-Nielsens spørgsmål videre til Rigsadvokaten, som oplyser, »at de [regionale statsadvokater, red.] ikke er bekendt med sager vedrørende DSB, og Rigsadvokaten er heller ikke bekendt med, at politikredse agter af egen drift at indlede en efterforskning mod DSB.«

I svaret fra justitsministeren står der, at politiet og anklagemyndigheden har »stor« fokus på kampen mod menneskesmugling. Navnlig med henblik på personer, som mod betaling eller på organiseret vis har hjulpet udlændinge ind og ud af Danmark.

Ved et pressemøde 22. september fortalte rigspolitichefen, Jens Henrik Højbjerg, flankeret af Søren Pind, at 46 personer var blevet tiltalt for menneskesmugling. 16 under Straffeloven og 30 under Udlændingeloven.

»Vi har ikke lettet foden på speederen i forhold til vores menneskesmuglerindsats. Tværtimod,« tilføjede han.

Forventede ikke tiltale

Ved flygtningekrisens begyndelse sagde forkvinden for organisationen Refugees Welcome, Michala Bendixen, til Ekstra Bladet, at man skulle passe på med at transportere flygtninge. Lovgivningen skelner nemlig ikke mellem smugling og hjælp:

»Jeg tror ikke, at folk, der vælger selv at tage affære, bliver anklaget, hvis der er mange, som gør det. Jeg har svært ved at forestille mig, at 500 danskere bliver anklaget for menneskesmugling,« sagde Michala Bendixen dengang.

Men en måned og 46 anklager senere har virkeligheden vist sig at være en anden.

»Det undrer mig, at man retsforfølger dem. Det var særlige omstændigheder, hvor DSB også gjorde noget ud over de normale regler. Det er virkelig bizart,« siger hun.

EL: Absurde regler

Men hvorfor vil Enhedslisten straffe DSB for at hjælpe flygtninge på vej?

»Vi ønsker ikke at straffe DSB, men at udstille, at reglerne er absurde, og opfordre til, at de ændres,« siger folketingsmedlem for Enhedslisten Nikolaj Villumsen til Information og tilføjer:

»Det er absurd, at mens almindelige borgere har fået bøder for at transportere flygtninge, så har DSB transporteret tusinder uden at få nogen straf.«

»Den danske udlændingelovgivning på dette område er alt for hård. Det kan ikke være rigtigt, at danskere, som uselvisk og uden at kræve penge for det hjælper mennesker på flugt fra krig og forfølgelse med transport, skal kunne straffes efter en paragraf, der giver op til to års fængsel.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Godt spørgsmål. Og hvorfor straffes Eu-flertallet i Folketinget ikke for grundlovsbrud etc. etc. ... Overordnet svar på den slags : Fordi der ikke er privatiseret helt endnu - selvfølgelig lidt af en svipser, som EL snarest vil befordre effektueret ?
;-)

Kommer en sådan sag for retten vil DSB's advokat formentlig kunne føre en række vidner, som ville kunne fortælle , at DSB-personale m v adskillige gange har orienteret politiet om mistanke om flygtninge på togene uden at politiet tog det "alvorligt" o s v .

Ydermere, hvis folk køber billet i f eks Tyskland til en togrejse , så kan det konkret være svært at se, om de pågældende er EU-statsborgere eller fremmede med legale opholdstilladelser - og tager man ved en kontrol alle dem ud, der er "fejlfarver", så er det racisme, og så får politiet ballade for "racistisk opførsel".

Det er lidt "sygt" at kalde DSB for menneskesmuglere
- og i øvrigt har DSB-personale ikke lovhjemmel til at udføre politi-opgaver.

Karla F. Fontane, Per Torbensen, ellen nielsen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Jørn Martin Hajek

Det kan tilføjes, at Flensborg Avis lige har skrevet, at en rådmand i Flensborg har estimeret DSB's fortjeneste på at køre flygtninge fra Flensborg til Malmø til ca 1 mio Euro.

En tilsvarende ordning er faktisk blevet brugt i Ungarn mod kroatiske buschauffører, der efter aftale mellem myndighederne i Kroatien, Ungarn og Østrig har kørt flygtninge fra Zagreb til Suben. Flere af disse chauffører er fortsat tilbageholdt i Ungarn.

Men man kan da i høj grad spørge om, hvorfor taxachauffører, der trods alt kører mod betaling, ikke er blevet sigtet. Netop betalingen gør dem jo til regulære menneskesmuglere.

Men al den stund at myndighederne har tilladt DSB at tage flygtningene med uden betaling, kan man jo spørge sig om det rimelige i, at godgørende mennesker der har kørt uden betaling overhovedet skal straffes. Til gengæld er det til at forstå, hvis mennesker der virkelig har udnyttet denne fortvivlede situation, og har tjent penge på det, sigtes og straffes.

Kære Gert Romme.

DSB har mig bekendt ikke indgået aftaler med andre landes myndigheder eller private om at smugle flygtninge, så sammenligningen med de kroatiske buschauffører holder ikke.

Og mig bekendt har ingen danske myndigheder "givet tilladelse" til at DSB ikke kontrollerede billeterne i de "overfyldte tog" - det passerede krævede ingen tilladelser.

Taxa chauffører stiller ikke spørgsmål for at kontrollere om passagererne er flygtninge , smuglere , narkohandlere, kriminelle på flugt o s v - de tager kunder ind i bilen og hvis kunderne opfører sig ordentligt i bilen ( f eks ikke kaster op, ikke smører bussemænd af på sæderne o s v), kører de dem mod betaling af taxametrets udvisende derhen,hvor de ønsker.

I øvrigt er flygtningenes billeter til Danmark vel købt på tyske banegårde med tysk tysk betjening .

Jf mit første indlæg, så er det sagligt set ureflekteret at skyde på DSB i denne sag.

erik mørk thomsen

Dem der på eller anden måde, har fået penge for det, skal straffe.
De der gjorde det uden, at der var penge i det, skal havde en fortjent orden.

Thomas Andersen

Hvorfor er DSB ikke menneskesmuglere?

Hvorfor kan Information bringe så tåbelig en artikel? Forskellen mellem en offentlig virksomhed som yder transport til den brede befolkning og private personer som bevist transporterer personer uden ret til at være i landet er jo himmelråbende (heri ligger ikke en afstandstagen til private personer som hjælper, jeg er grundlæggende pinlig over Danmarks nuværende officielle linje med DF i føresæddet).

hans lemming, Robert Kroll og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Svaret er, at to off. myndigheder ikke fører sag mod hinanden. At politiet ikke rejser sigtelser mod en anden statslig institution - ligegyldig hvilken - er ikke sket tidligere.
Tager jeg fejl, så vil jeg gerne korrigeres.

Lad mig minde om at det jo også var strafbart at hjælpe jøderne over sundet i 1940'erne...

Erik Karlsen, Dorthe Jørgensen, Flemming Berger, Hans Larsen og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar

Til de, som forsvarer DSB her i tråden:

Tag og læs artiklen. Spørgsmålet om DSB er jo retorisk og stilles bare for at udstille de bizarre regler og/eller den bizarre håndhævelse af dem.

I virkeligheden skulle den Danske stat også anklages for ikke at følge EU-reglerne om registrering af personer uden opholdstilladelse. Hykleriet har gode kår.

Det "morsomme" i sagen er at regeringen nærmest virkede lidt sårede, eller i det mindste forundrede, over at flygtningene så målbevidst absolut ikke ville registreres i DK. Verdenens syn på DK er måske ikke så lyserødt, som man selv tror...

Der er lidt for meget navleuld i smørhullet...

Dorthe Jørgensen, Jakob Silberbrandt og erik mørk thomsen anbefalede denne kommentar

Kære Arne Lund

Hvis ansatte i offentlige myndigheder i deres gerning begår strafbare lovovertrædelser, så bliver der indledt straffesag mod de pågældende

- myndigheden som sådan er "vores alle sammens" så bøder til myndigheden er jo blot at flytte skatteborgerpenge fra et myndighedsbudget til et andet myndighedsbudget (-så straffeeffekten er dermed lig NUL).

Det er altså ikke "myndigheden" man går efter ved strafbare lovovertrædelser, med de ansvarlige embedsmænd i den pågældende myndighed.

Bente Simonsen

Det ville klæ' Denmark at droppe disse tiltaler.

Man må håbe Lisbeth Zornig m.fl. som vi så på TV også er under anklage for menneskesmugling,
- for loven er vel lige for alle?

Anne M. Lassen, Flemming Berger og erik mørk thomsen anbefalede denne kommentar

Skal vi ikke lige få begreberne på plads.
Man er ikke flygtning før man har søgt asyl.
Indtil da er man illegal migrant.

Kaj Julin, Anne M. Lassen, Karla F. Fontane og Niels Chr. Nielsen anbefalede denne kommentar

Kan vi ikke gøre det endnu mere spidsfindigt ved at spørge om det så ikke også er ulovligt, når de har taget penge for det

Frederikke Nielsen

Espen Bøgh

Jeg mener at Lisbeth Zornig var den første der blev anmeldt, så bare rolig, hun skal nok få sin straf ;-) Og du får din tilfredsstillelse.

Mon ikke, hvis vi bevægede os op igennem beslutningstagerne blandt DSB, ville havne et politisk sted, hvor navngivne og højtstående politikere har medvirket til menneskesmugling - dog af lidt mindre flatterende årsager end Lisbeth Zornings medfølelse med nogle trætte børn.

Børge Rahbech Jensen

Det mest absurde i denne debat er holdningen om, at nogle, der udmærket ved, de overtræder gældende lovgivning, ikke skal stilles til ansvar for det. Det er for nemt.

"I første omgang annoncerede DSB, at flygtningene kunne køre gratis med deres tog"

Det er direkte usandt. Det var ikke i første omgang men efter tre døgns tilbageholdelse af nogle af DSBs passagerer, at DSB annoncerede, at de tilbageholdte kunne rejse gratis med DSB, efter de blev løsladt. Deres billetter mistede jo sin gyldighed, mens de illegale indvandrere var tilbageholdt. Det ignoreres af uransagelige grunde. "I første omgang" var en weekend, og DSB gav fri rejse den følgende onsdag, så vidt jeg husker.

Det er ikke engang forsætligt, at DSB transporterer illegale indvandrere.

Noget helt andet er, at jeg stadig finder det påfaldende, at politiets tilbageholdelse af tog og lukning af jernbaner knap debatteres i danske medier, selvom det blev taget op til debat bl.a. i Europa-Kommissionen. Det er ikke ligefrem motiverende for valg af tog frem for rutefly på rejser til udlandet, hvis internationale tog kan tømmes el. tilbageholdes af politiet, uden offentligheden tager notits af det. Tværtimod støtter det en holdning om, at udlandsrejser til og fra Danmark fortrinsvis foregår med rutefly. Det bliver ikke bedre af, at det blev kaldt kaos, at op til 300 illegale indvandrere gik fredeligt på 10 km. motorvej. Det fortæller bare, at motorveje er vigtigere end jernbaner.

Karla F. Fontane

Hvorfor bliver EUs regeringer ikke straffet for ikke at overholde Dubliner-aftalen? Ja, det er faktisk et spørgsmål jeg gerne vil have svar på. Lige meget hvor tåbelig en lov så end er, så troede jeg altså at vi var en retsstat, hvilket medfører at love overholdes. Eller må jeg som privatperson også bare stjæle en bil, fordi jeg synes det er en god idé?

Kære RObert Kroll
Der kan rejses tiltale mod den enkelte off. ansatte, fx forsømmelighed i tjenesten, spritkørsel, tage af kassen mv. Men når der "etatens", der udsteder en "ordre" om at udvise konduite, se gennem fingrene med visse forhold -- også selvom der er tale om pligtforsømmelse - så stiller sagen sig anderledes. Så ville det være anklagemyndigheden mod DSB's ledelse - og dét er ret svært at forestille sig ville ske.

Rikke Nielsen

Jeg må virkelig bede dig læse mit indlæg rigtigt, og ikke efter behag, eller forudfattet mening.

Jeg skriver jo; "Lisbeth Zornig m.fl. som vi så på TV", og tilføjer afslutningsvis; " for loven er vel lige for alle?".

Hvordan du kan udlægge det som du gør forstår jeg slet ikke(?), med mindre dit omsorgsgen også nærmest er på anabolske steroider i denne sag.

Tidligere har vi set billeder fra centre, hvor der kun er mænd, som er flygtet fra koner og børn, der så sidder tilbage helt ubeskyttet, og som en artikel for nylig gav et ansigt i vores bevidsthed, om den kummerlighed de var blevet forladt til, i klemme mellem krigen, og traditionerne omkring kvinders ret til selv, som selvstændige personer, - hvilket de så slet ikke er!

Kvindernes status uden deres mænd, kan ikke søge om pas uden deres mænds tilladelse eller et mandligt familiemedlems godkendelse, så de er rent faktisk identitetsløse, ganske som de æsler som mange har dernede, og kan derfor ikke bryde ud og skabe en ny tilværelse.

Åh, disse krystermænd i centrene, som ikke vil kæmpe for deres land og ret, men har forladt deres koner og børn, sikke de dog kan skrige op om hvor meget de savner dem og ikke kan leve uden dem, trods det de overlod dem deres egen skæbne uden rettigheder.

Nogle finder også et nyt liv her i Europa, og starter en ny familie med en kvinde, og får nye børn, mens hans kone sidder fast i en flygtningelejr.

Strømmen af flygtninge/migranter vi for nylig så var ikke just var ikke just præget stærkt af traumer, mange vinkede , grinede, talte i mobiltelefon osv., ja så var mange desuden også ganske godt påklædt til den "kølige" luft heroppe mod nord med dynejakker osv. , det var svært at overbevise sig selv med fornuften i behold, at der var tale om reelle flygtninge traumatiseret af krig, med mindre ens omsorgsgen struttede af anabolske steroider.

- Kom lige lidt ned fra den høje gren min pige!

John Christensen

»Vi ønsker ikke at straffe DSB, men at udstille, at reglerne er absurde, og opfordre til, at de ændres,« siger folketingsmedlem for Enhedslisten Nikolaj Villumsen til Information.

Absurd at dømme civilister i en situation hvor lovgivningen i Europa i realiteten er sat ud af kraft!

Havde Shengenaftalen og Dublinforordningen virket, var de pågældende udlændinge aldrig nået her til - på den måde som det sker.

DSB er per definition menneskesmugler - hvis loven er ens for alle.

Et er jura, noget andet er politik. Jeg har dømt DSB ud fra min politiske indstilling til sagen.

Længe leve civil ulydighed - når det virkelig gælder!

John Christensen

(For)dømt

John Christensen

"Shengenaftalen og Dublinforordningen", ja og ikke mindst "Frontex" der skal beskytte/bevogte EU's ydre grænser, og som vi betaler mia. til af skatteydernes penge, men som vi ser slet ikke fungerer.

Statsdannelse eller ej, nu har vi det, men som er afløst af Unionsdannelse hvor politikerne blot vedtager noget der lyder godt, - så skidt værre med om det i realiteten også virker.

- Vi har simpelthen for dumme godtroende politikere, der lader som om de ved alt om alting ved brug af deres retoriske evner, men retoriske evner må vi konstatere ikke løser problemerne eller i det mindste sætter sig ind i hvad de taler om, inden de taler.