Læsetid: 4 min.

Ny kritik af behandling af transkønnede

Over halvdelen af alle transpersoner føler sig ikke imødekommet i sundhedsvæsenet. Det viser rapport fra Statens Institut for Folkesundhed
19. oktober 2015

Lange ventetider, mangel på anerkendelse fra sundhedspersonale og monopol på behandling bliver kritiseret af et flertal af de transkønnede, der har deltaget i en ny rapport, der udkom i fredags.

Rapporten, som er bestilt af Københavns Kommune og lavet af Statens Institut for Folkesundhed, indeholder en gennemgående kritik af blandt andet centraliseringen af den kønskorrigerende behandling ved Sexologisk Klinik på Rigshospitalet. Som tidligere omtalt i Information er monopolet på behandling af transkønnede blevet kritiseret fra flere sider, blandt andet for at få transkønnede til at ty til selvmedicinering med hormoner.

Nu viser den nye rapport, at over halvdelen af de adspurgte transkønnede ikke føler sig imødekommet i sundhedsvæsenet i Danmark, mens en stor del af respondenterne beskriver mødet med sundhedssystemet som negativt.

»Der er en tendens i materialet til en kritik af mulighederne for at få behandling som transperson i Danmark,« siger Katrine Johansen, antropolog og akademisk medarbejder ved Statens Institut for Folkesundhed, som har været med til at lave rapporten.

Det beskrives i rapporten, som Information også skrev om i fredagens avis, at konklusionerne vedrørende de transkønnede skal betragtes med det forbehold, at transpersonerne i undersøgelsen er fundet gennem kontaktfora og derfor ikke er udvalgt tilfældigt i befolkningen.

Kan ikke genkende kritikken

De negative erfaringer i rapporten handler dels om den måde, udredningen på Sexologisk Klinik foregår på. Det beskrives, at de ikke føler, at deres kønsidentitet anerkendes, at de føler sig umyndiggjort, og at udredningsforløbene er ydmygende.

Det kan Annamaria Giraldi, professor, overlæge og ph.d. fra Sexologisk Klinik på Rigshospitalet, ikke genkende: »Det er vi rigtig kede af, at der er nogen, der føler. Behandlerne i klinikken er professionelle, og jeg kan ikke genkende, at de er nedladende. Tværtimod. Det er ikke vores agenda at få folk til at holde op med at være transkønnede. Vi vil gerne hjælpe så mange som muligt,« siger hun.

Linda Thor Pedersen, transpolitisk talsperson i LBGT Danmark, mener, at rapporten endnu engang viser, at centraliseringen af behandling skaber problemer for de transkønnede.

»Når vi kun kan blive behandlet gennem Rigshospitalets Sexologiske Klinik, fjerner det vores mulighed for at anke beslutninger,« siger hun og uddyber: »Man tør ikke undsige sig spørgsmål, der kan være krænkende, fordi man frygter, at behandlingen så stoppes.«

Ifølge Annamaria Giraldi fra Sexologisk Klinik er det vigtigt at få frem, at der ikke findes rigtige og forkerte svar i forløbet hos dem:

»Man må gerne stille sig kritisk, det gør ikke, at man afvises,« siger hun og uddyber: »Vi følger de retningslinjer, Sundhedsstyrelsen har lavet til os, og som vi synes er fornuftige og er i tråd med de retningslinjer, man har i andre lande.«

Kvalitetssikring

Undersøgelsen blev gennemført i februar 2015, kort tid efter at Sundhedsstyrelsen udsendte en ny vejledning om behandling og udredning af transkønnede. Retningslinjerne har ført til, at det nu kun er muligt for transkønnede at få behandling på Rigshospitalets Sexologisk Klinik. Et monopol, der er blevet kritiseret af blandt andet Amnesty International og LGBT Danmark.

Helle Jakobsen, kampagneleder i Amnesty International, mener, at rapporten er vigtig, fordi det er endnu en mulighed for at få sundhedsministeren til at forholde sig til problemet.

»De nye retningslinjer, som er dybt problematiske, har skabt et monopol på behandling, der bør stoppes,« siger hun.

Amnesty har allerede bedt Folketingets Sundhedsudvalg om at få Sundhedsstyrelsen til at forklare centraliseringen.

Direktør i Sundhedsstyrelsen Søren Brostrøm fortæller til Information, at vejledningen er lavet, fordi transkønnede er en gruppe, der stiller særlige krav til faglighed.

»Helt overordnet er jeg rigtig ked af at høre, at transkønnede ikke er tilfredse med behandlingen. Formålet med vejledningen var at lave en faglig ramme, der sikrer kvaliteten i sundhedsvæsenets tilbud til transkønnede,« siger han og uddyber:

»Der er kun én region, der har søgt om at varetage det her, det er Region Hovedstaden. Ansøgningsordningen er åben, andre kan godt søge, så vil vi kigge på, om de lever op til de krav, vi har stillet.«

En del respondenter i rapporten fremhæver positive forløb hos praktiserende læger, som det var muligt at få behandling hos, før Sundhedsstyrelsen indførte de nye regler.

Til det siger Søren Brostrøm: »Vi har præciseret kravene, da det ikke er noget, enhver læge kan varetage.«

Lange ventetider

I rapporten beskriver hovedparten af respondenterne, at de har ventet i 6-12 måneder på at få en konsultation til udredning med henblik på efterfølgende behandling. Flere nævner, at behandlingsforløbene er langstrakte og kan strække sig over mere end fem år.

»En af grundende til de lange ventetider er, at vi får mange flere henvisninger. Vi kan ikke følge med. Den anden grund er, at vi tager flere ind, der før ville blive afvist,« siger Annamaria Giraldi.

Ifølge Linda Thor Pedersen fra LGBT Danmark kan man ikke klandre Sexologisk Klinik for de lange ventetider.

»Ansvaret ligger hos Sundhedsstyrelsen. Det er dem, der har udstedt skærpelserne. Det er dem, der har ansvaret for, at det her ikke fungerer.«

Det er Søren Brostrøm fra Sundhedsstyrelsen ikke enig i.

»De regioner, der varetager specialfunktioner, har en særlig forpligtelse til at sikre forsyningen af behandling. Driftsansvaret ligger hos regionerne. Hvis ventetiderne er for lange, er det dem, der har ansvaret. Vi har en forventning om, at de løfter deres driftsansvar.«

Annamaria Giraldi fra Sexologisk Klinik fortæller, at de synes, de sørger for ordentlig behandling efter de retningslinjer, de har, og arbejder så hårdt, de kan, på at nedbringe ventetiden.

Læs også: Kritikere slår alarm: Flere transkønnede tager ulovlige hormoner

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu