Læsetid 2 min.

Politi sletter lydfiler i sag om ulovlig frihedsberøvelse

Østjyllands Politi frihedsberøvede 15 personer administrativt efter uro i sommeren 2013, heraf mindst to ulovligt. I modsætning til i Tibet-sagen er al radiokommunikation slettet
7. oktober 2015

Politiets troværdighed er i forvejen under pres i den såkaldte Tibet-sag, hvor lydfiler har vist, at polititjenestemænd sandsynligvis har ført Folketinget bag lyset.

Men i en anden sag, hvor der ligeledes er klaget over ulovlig frihedsberøvelse, har Østjyllands Politi simpelt hen slettet al radiokommunikation.

Det fremgår af dokumenter, Information har set i sagen, som kører i Vestre Landsret i denne uge.

Advokat og formand for KRIM Claus Bonnez bad i april 2015 om at få lydfilerne udleveret. Forgæves.

»Det er stærkt kritisabelt, at politiet ikke på egen hånd har sikret radiokommunikationen eller i det mindste forhørt sig hos retten, før politiet slettede materialet,« siger Claus Bonnez.

Østjyllands Politi siger, at det er advokaten, som har været for sent ude.

»Det er min erfaring, at radiokommunikation sjældent er relevant i disse sager. Vi sikrer kommunikationen, hvis vi finder det relevant, eller hvis nogen beder om det,« siger sekretariatschef René Pedersen.

Det afviser Claus Bonnez. Først da polititjenestemænd i byretten længe efter klagesagens start flere gange henviste til, hvad der blev sagt over radioen, blev filerne relevante, siger advokaten:

»Det bevis, de påberåber sig, har de selv fjernet.«

Sekretariatsleder René Pedersen fra Østjyllands Politi siger til Information, at det sker rutinemæssigt efter tre måneder efter gældende retningslinjer fra Rigspolitiet.

Kommunikationsrådgiver Thomas Kristensen fra Rigspolitiet siger:

»Af hensyn til borgernes persondatabeskyttelse har vi sagt, at det skal slettes inden for en frist.«

Men han siger samtidig: »Hvis der er en klage, er der mulighed for at bevare oplysningerne, og hvornår man så sletter afhænger af den enkelte klagesag.«

Skønnet om, hvornår der slettes, ligger altså i den enkelte politikreds, siger Thomas Kristensen.

Sagen fra Århus drejer sig om præventive anholdelser af 15 personer ved et pizzeria efter uro i sommeren 2013. Politiet har allerede betalt erstatning for ulovlig frihedsberøvelse til et ungt par, som blot ville hente en pizza, men blev taget med af politiet. En tredje anholdt forsøger også at få erstatning.

Læs også: De skulle bare hente en pizza ... og så endte de i brummen

Jacob Mchangama, jurist og direktør for tænketanken Justitia, opfordrer politikerne til at få strammet reglerne for administrative frihedsberøvelser:

»Vi har set flere eksempler på administrative frihedsberøvelser, som ikke holder.«

Samtidig opfordrer han til, at politikerne overvejer bedre regler for sikring af lydfiler.

»Man kunne ændre reglerne, så hovedreglen er, at man sletter på et tidspunkt, men hvis der opstår en klagesag eller en retssag, ophører den normale frist og løber i stedet først fra klagesagen eller retssagen er afsluttet,« siger Jacob Mchangama.

Lydfiler af politiets radiokommunikation var stærkt medvirkende til, at en sag om ulovlig frihedsberøvelse af en demonstrant under et kinesisk statsbesøg i 2012 endte som en kommissionsundersøgelse i Tibet-sagen.

Københavns Politi sagde til både Folketinget og pressen, at man ikke gik efter demonstranter med Tibets flag. Lydfilerne, som politiet først afviste at udlevere, afslørede, at det var forkert.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Janus Agerbo
    Janus Agerbo
Janus Agerbo anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Martin Madsen

Fyr dem, og sæt dem i fængsel, korrupte betjente og deres ledere kan ikke bruges til andet end cellefyld!

Mads Berg, John Johansen, Torben Skov, Janus Agerbo, Johan Enemark, Jens Kofoed og lars abildgaard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ole Chemnitz Larsen
Ole Chemnitz Larsen

Bortskaffelse af beviser for kriminelle forhold

Her kan det nævnes, at Københavns Politi blandt andet har bortskaffet beviser for kriminelle forhold, begået af ministre og embedsmænd.

Konkret drejer det sig beviser for blandt andet overtrædelser at Straffelovens §§ 146, 150 og 155 om forbrydelser i offentlig tjeneste, herunder overskridelse af statsmagtens retlige grænse i virkårlig jagt af forsvarsløse borgere samt grov afpresning via trusler om store dummebøder mod en del af de i forvejen krænkede borgere.

Bortskaffelse af beviser for kriminelle forhold er en forbrydelse mod myndigheden, jf. Straffelovens § 125, stk. 1, no. 2.

Forhold, der også medfører at Søren Pind sidder i kriminalitet til halsen.

Også fordi Rigsadvokaten igen og igen har bortskaffet beviserne for nævnte forhold.

En øvelse som også Justitsministeriets departement har gennemført.

Der ansvarlige myndighedspersoner skal dog roses for konsekvent at efterlade sig faktuelle beviser for de strafskyldige forhold, nemlig deres egne dokumenter.

Flemming Berger, Janus Agerbo og Johan Enemark anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Madsen

@Ole Chemnitz Larsen
Hvad er det du bliver ved med at copy/paste her? Det giver ingen mening overhovedet!
Henvis til en forklaring, eller kom med den selv.

Brugerbillede for odd bjertnes

Har selv oplevet Århus Politis evne til 'bortkomne' sagsakter, endda koordineret med byens hospitalsvæsen på nært og panik-lignende hold : Jeg selv blev låst inde i et portør-skab på Kommunehospitalet imens uden aktiv politi-deltagelse deri. Det var ikke nogen anholdelse, juridisk set 'kidnapning'.
Men sagsakter fandtes ikke noget steds i hele det offentlige system påfølgende.
Lederen af den relaterede afdeling på politigården der i 2004 stod til en ærefuld pensionering ikke mange måneder senere . Den skulle ikke forurenes.
Århushistorier ... :)

Men hvis man som her, pludselig uforudset opholder sig hvor politifolk 'jobber', hvilket kan ske for enhver, må man leve med at blive tilbageholdt og undersøgt på normal formel vis. Det vilkår kan selv den mest retskafne polititjeneste jo ikke ændre på før alle bærer afstandsaflæselige chips med alle - alle - oplysninger om færden.

Brugerbillede for Ole Chemnitz Larsen
Ole Chemnitz Larsen

@Martin Madsen

Ovennævnte fremgår af breve/dokumenter fra myndighedspersoner især i Skatte- og Justitsministeriet, der har et indhold, der som udgangspunkt er overtrædelser af nævnte bestemmelser i Straffeloven.

Dokumenter, der også viser at såvel Troels lund Poulsen og Kristian Jensen også har står bag misbrug og forsømmelse som skatteministre, der som udgangspunkt er en overtrædelse af Ministeransvarlighedsloven.

Som udgangspunkt alene fordi det kun er en endelig dom, der kan fastslå et kriminelt forhold.