Baggrund
Læsetid: 2 min.

Vantroen storblomstrer i folkekirken

Den professor emeritus, som biskoppen satte til at retlede en sognepræst om Jesu fysiske genopstandelse, tror heller ikke selv på den
Indland
27. oktober 2015

Hvad skal man dog tro om den danske folkekirke? Tror kirkens folk selv på det, som de forkynder, at andre skal tro? Det spørgsmål går igen i den aktuelle balladesag om pastor Per Ramsdal. Han er præst i Sydhavn Sogn i Københavns Kommune og kom første juledag sidste år for skade at tilstå i Jyllands-Posten:

»Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven.« Ramsdal indrømmede samtidig, at der her kunne være en konflikt med, hvad han prædiker til begravelser, om at de efterladte vil gense den afdøde: »Så kommer jeg med lidt af en nødløgn, for det tror jeg ikke selv på.« Stor opstandelse brød ud blandt landets rettroende. Ramsdal blev kaldt til tjenstlig samtale med Københavns biskop, Peter Skov-Jakobsen. For at lede Ramsdal til den rette tro satte biskoppen Ramsdal i et ni et halvt måneders ’mentorforløb’ med professor emeritus i teologi, Theodor Jørgensen.

Da dette forløb nåede sin afslutning i begyndelsen af denne måned, udsendte Ramsdal via Facebook denne jubelsang: »Yes!!!! Så kom endelig dagen, hvor jeg fik udstået min straf.«

Ramsdal kaldte sine samtaler med Theodor Jørgensen »en lektiecafé« og oplyste: »Forløbet sluttede med, at jeg skulle aflevere en 10-siders opgave om ’Himlens Lyksaligheder’«. Den muntre tone i Ramsdals Facebook-besked kunne tydes som mangel på evangelisk alvor, og Kristeligt Dagblad rynkede på lederplads sine bryn.

Munter drejning

Sagens krængning ind i det muntre fik ny kraft, da Radio 24syv ringede til professor emeritus Theodor Jørgensen for at få hans udlægning. Adspurgt om han havde søgt at omvende Per Ramsdal til tro på Jesu kødelige genopstandelse, svarede Theodor Jørgensen:

»Det kunne jeg ikke have som mål, da jeg ikke selv tror på fysisk genopstandelse.«

Theodor Jørgensen kunne tilmed oplyse, at det gør Københavns biskop, Skov-Jakobsen, heller ikke. I Jyllands-Posten har Ramsdals nærmeste foresatte, Københavns domprovst Anders Gadegaard, nu erklæret, at Ramsdal slet ikke behøver at tro på den fysiske genopstandelse:

»Han skal ikke tro på noget andet. Han skal bare koncentrere sig om at udlægge den tro.«

Det har udløst nye kor af klagesange over troens forfald i folkekirken. Om Theodor Jørgensens radioudlægning af teksten skriver pastor emeritus Niels Andersen i Kristeligt Dagblad:

»Theodor Jørgensen har kun forværret sagen og været med til at skabe endnu mere uklarhed.« I samme avis søger lektor ved Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter, Anita Hansen, at forklare, hvorfor Ramsdal og andre benægtere af den fysiske genopstandelse bliver udsat for så mange bandbuller. Hun siger:

»I disse år hvæsses knivene i den teologiske debat, og netop opstandelsen er et kernepunkt blandt lutherske hardlinere i både tidehvervske og missionske kredse, som har vind i sejlene. De er vant til at debattere og kan bruge opstandelsesdebatten til at slå deres tydning af dogmerne fast.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Tro er tro, det fascinerende er manglen på fast viden, som ellers dyrkes med en ophøjethed og mangel på plads for den mindste tvivl blandt sortjakkeklædte akademikere i disse år. Troens perspektiv er og skal netop være den befriende hypotetiske mulighed, som menneskets manglende evne til at fuld erkendelse altid åbner for. Jeg har ikke noget problem med at mene, at det i et andet perspektiv end dem, mennesker overhovedet kan erkende, er muligt både at helbrede ved håndspålæggelse og opstå fra de døde, samt opnå evigt liv. Men det er en evig stagen sig igennem tekster og forestillinger, der mest af alt åbenbarer sider af det menneskelige sind, som det synes at være ikke mindst moderne naturvidenskabs selvpålagte åg at modbevise.
Hvor ville det være dejligt, hvis man kunne ophøre med disse evige begrænsninger i verdenssynet, så man kunne nøjes med at tale om det, man mener at have belæg for - indtil ny erkendelse fejer alle tankekonstruktionerne til side, som det gang på gang sker.

Hvem ind i Helvede er Jesus - er han inde fra kommunen:

https://www.youtube.com/watch?v=visz5Er54_4

Niels-Simon Larsen

Fint at blive opdateret om rørelserne inden for folkekirken med dens pudsige problemer, her fx om en mand for 2000 år siden stod op af sin grav. Ejendommeligt at nogen kan trække en månedlig hyre ud af systemet for at skændes om det. Endnu mere ejendommeligt, at vi giver nogen lov til det. Føljetonen kører af sted som baggrundsmusik for vigtigere emner herude i samfundet. Lidt underholdning skal der jo til.

Poul Sørensen, Birthe Gawinski, Peter Rasmussen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

Ha ha ha hæ hæ hi hi .... nå spøg til side der er mange mennesker der tjener penge på bibler, kirke vedligeholdelse, salmebøger, præstekjoler, rengøring af kirkerne, eksorcisme osv., så selvom der ingen der tror på biblen, så er troen stadig en alvorlig sag med mange arbejdspladser....

Niels-Simon Larsen

Ja, men så må vi spørge os selv, hvad det er, der holder komedien gående? Vi kan jo ikke sidde her og grine, mens hele systemet kører i bedste velgående. Dels penge ud af statskassen, dels enorm respekt og moralsk opbakning og til sidst spørgsmålet til os: Hvorfor lave om på noget, der fungerer? Rehling må gerne lege med. Hvorfor betaler folk til noget, de ikke tror på, eller også både tror de og ikke tror de? Det samme med klimaforandringerne. Dem tror folk ikke på, men så tror de alligevel lidt på dem. Det skifter ligesom med vejret. Gad vide om det har noget at gøre med dansk mentalitet?
Med polakkerne er det helt anderledes. De vil nu have indledt grundloven med ordene: Den Almægtige Gud... For dem er Allah ikke Gud, men en afgud, og det kan man fortælle muslimerne på den måde.
Hvis moderne teologer kan tage troen fra folk, må der ske tre ting. Nogle bliver mere firkantet-troende. Nogle bliver hjemløse, men der må vel også være nogle, der bliver mere bevidste om det, der gemmer sig under religionen. Her tænker jeg på den stilhed, man kan finde i et kirkerum, det fællesskab der er rundt omkring og den fordybelse der lægges op til på forskellige måder.

Altså, når vi er færdige med at grine ad kirken, må vi spørge os selv, hvad det var, vi grinede af og finde ud af at sætte noget bedre i stedet.

Merethe Hansen

Jeg har aldrig læst bibbiblen. Hvad går genopstandelsestanken egentlig ud på, eller hvordan skal det præcist opfattes?

Merethe Hansen

synes at erindre, at man diskuterer, om Jesus forhud følger efter?

Lennart Kampmann

Folkekirken er en velsignelse - helt tømt for skarpe dogmer og reduceret til en ceremonicentral i forbindelse med dåb, konfirmation, bryllup og begravelse.
Underlagt et sekulært ministerium, der kan kommandere præster til at give hånd til alle.
Det bliver ikke bedre. Fra mit agnostiske/ateistiske synspunkt er det vel nok den allerbedste organiserede religion i verden - fuldstændig tandløs og ufarlig. Man kan endda slippe for at betale skat til den (selv om der er nogle indirekte ting, men det er jo en ringe pris at slippe med)

Gid alle trossamfund var som den ;)

Med venlig hilsen
Lennart

Folkekirken er den sidste socialistisk tænkte samfundsinstitution der ikke er privatiseret. Hvilket ikke engang på den yderste pynt er en tiøre der falder venstrefløjen let. Det sidste stykke tømmer i det stormfulde liberaliserede job-prøvnings-ocean. Selv har jeg ikke indtil videre nogen særlig brug for dens ritual-servicering, men fik jeg det ville jeg da blive trist ved at skulle 'vælge' imellem kommercielle tilbud på sådan en 'bibel-bælte-style. Man tror det er løgn, men det er faktisk hyppigste ideal for den slags på den reelt eksisterende venstrefløj herhjemme.
Dogmatisk er det det mest ligegyldige. Når tid og rum ophører er der i9ntet til hinder for at 'møde sine afdøde igen' --- hvad det så har med at gøre hvor Jesus gik hen da han skred uden at sige farvel.

Merethe Hansen

ved hans genkomst besvares spørgsmålet vel........
Kan være forsinket pga. problemer med rejsekortet.
Mon ikke bare han er blevet vasket og begravet, og så går der Life of Brian i den. Tror ikke en nekrofil har snuppet ham.
Slog mig lige, at hvis man skal over med færgemanden, så skal man måske ikke løbe an på, at han tager Dankort? Måske Visa?