Læsetid: 2 min.

Au pairs er god forretning for Gentofte

Et beløb, kommunerne betaler til hinanden for at udligne omkostninger på udlændingeområdet, er betragteligt lavere i Gentofte end i Næstved. Forklaringen skal findes i den store andel af au pairer i førstnævnte kommune
18. november 2015

I sidste uge skrev lokalavisen Villabyerne om, hvordan Gentofte kommune modtager relativt få flygtninge i forhold til kommunens indbyggertal. De mange au pairer og expats løfter antallet af indvandrere fra tredjelande i kommunen, hvilket gør, at Gentofte ikke bliver tildelt særlig mange kvoteflygtninge under Udlændingestyrelsens fordelingsnøgle. Og nu kan Villabyerne så løfte sløret for akt to i sagen, der handler om de beløb, kommunerne betaler til hinanden for at udligne forskellene i deres omkostninger på indvandrerområdet. Udligningen fungerer således, at kommuner med få indvandrere betaler et beløb til kommunen med mange indvandrere.

Villabyerne har sammenlignet de beløb, Næstved og Gentofte, to nogenlunde lige store kommuner, betaler hver især. Hvor Gentofte skal af med 9,5 millioner kroner i 2016, vil Næstved Kommune modtage en faktura på hele 17,7 millioner kroner. Det skyldes den store andel af borgere fra tredjelande, der allerede har adresse i Gentofte, heriblandt au pairer. Næstved mister så at sige 8,2 millioner i forhold til Gentofte ved blandt andet ikke at have gjort nok brug af au pair-ordningen, ligesom kommunen også modtager flere flygtninge end Gentofte.

Flygtningenøglen

Næstved vil i år modtage dobbelt så mange flygtninge som Gentofte, og ifølge fordelingsnøglen vil det være i samme størrelsesorden næste år, hvor 104 flygtninge kommer til Gentofte og 242 sendes til Næstved. I perioden fra 2010-2015 har Gentofte Kommune modtaget 252 flygtninge, mens Næstved Kommune har modtaget 542 flygtninge.

Formand for Beskæftigelsesudvalget i Næstved Kommune, Anette Brix (K), kalder det i Villabyerne 'ikke rimeligt eller retfærdigt' og undrer sig dybt over, at Næstved tager flere end dobbelt så mange flygtninge end Gentofte, samtidig skal betale næsten det dobbelte i udligning til andre kommuner, modsat Gentofte. 

Læs også: Au pairer holder flygtningekvote nede i Gentofte

Villabyerne har søgt svar i social- og indenrigsministeriet, hvor kontorchef Dorte Lemmich Madsen har bekræftet at au pairer og expats tæller med, når flygtninge skal fordeles og udligningsbidraget betales:

»Udligningsordningen er et generelt tilskud til alle kommuner ud fra antallet af borgere med ikke-vestlig baggrund, som kompenserer for mere generelle merudgifter som for eksempel tolkebistand, sprogstimulering af børn med videre.«

Er det rimeligt?

Efter Villabyerne bragte første artikel, har Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen stillet spørgsmål til integrationsministeren om, hvorvidt det er rimeligt, at au pairer regnes med, når flygtninge skal fordeles.

Læs også: Er 104 flygtninge for stor en opgave for Gentofte?

Integrationsministeren skriver, at der for nuværende er fem kommuner, der ikke modtager flygtninge på grund af en i forvejen høj indvandringskvotient. Dertil har Integrationsminister Inger Støjberg forhørt sig hos Kommunernes Landsforening, der svarer, »at den nuværende fordelingsmodel i det store hele er rimelig.« Ministeren tilføjer dog: »Jeg vil ikke afvise, at der måske kan være nogle hjørner i beregningen, man bør se på.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Dorte Sørensen
Dorte Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Den med at kommuner som Gentofte kan medregne Au pairs passer helt fint med resten af regeringens og blå-bloks-politik. Fx mener regeringen også at folk skal bruge "håndværkerfradraget" så de bedre stillede kan få billig hushjælp.
Ligeledes den med besparelserne ved det nye kontanthjælpsloft skal gives til skattelettelser, osv.....

lars abildgaard, Flemming Berger, erik mørk thomsen, Wilhelm May og Helene Kristensen anbefalede denne kommentar

Man bliver gang på gang helt måløs over de muligheder velhavende har for at rage til sig i million kr. klassen uden at røre en finger og slippe let fra alt. Og så tillader Venstre sig at udtale det skal kunne betale sig at arbejde og de Konservative at respekten skal tilbage for det hårde arbejde.

...Ren mig da noget så grusom i røven.

Flemming Berger, erik mørk thomsen, Tino Rozzo, Carsten Wienholtz, David Zennaro, Wilhelm May og Helene Kristensen anbefalede denne kommentar

Problematisk at man per automatik betragter "ikke-vestlige" som et problem i kommunal økonomi.

Flemming Berger, erik mørk thomsen og Wilhelm May anbefalede denne kommentar
Torben R. Jensen

Definitionen i Danmarks Statistik er:
Vestlige lande omfatter EU, Andorra, Australien, Canada, Island, Liechtenstein, Monaco, New Zealand, Norge, San Marino, Schweiz, USA og Vatikanstaten. Ikke-vestlige lande omfatter alle øvrige lande.

Det er problematisk i det hele taget at bruge koldkrigs begrebet "Vestlig og ikke-vestlig", der udover at være værdiladet i et "os og dem" også fører til, at der laves statistik på en restgruppe. Det er derfor komplet tåbeligt og misvisende at bruge begrebet, hvor der efter forgodtbefindende lægges forskellige betydninger og ekstra egenskaber til de "ikke-vestlige" indvandrere.

Fra ca 2000 til 2006 opgjorde Danmarks statistik indvandrere efter opholdsgrundlag, hvilket giver en beskrivelse og opdeling, svarende til forskellige administrative regler og dermed også legale politiske handlemuligheder.

Finn Thøgersen

Det er værd at have i baghovedet at det samme gælder for de øvrige strandvejskommuner og ikke mindst København. Hvis Østerbro var en kommune ville tallene formodentligt være endnu "sjovere" end Gentoftes.

Så ja, der er helt klart brug for en anden beregningemodel for både flygtningefordelingen og udligningsordningen, gerne med tilnagevirkende kraft.